PDA

Bekijk Volledige Versie : CD rot



~Panthera~
06-05-04, 21:54
Cd's bezwijken onder 'cd rot'

Uitgegeven: 6 mei 2004 14:53

AMSTERDAM - Cd's blijken geen eeuwig leven te hebben, zo meldt de Telegraaf. Een Amerikaanse webdesigner Dan Koster kwam hierachter na een inspectie van zijn verzameling cd's. Ook steeds meer muziekliefhebbers zien de kwaliteit van hun geliefde cd's met de jaren achteruit gaan.

Koster bekeek zijn verzameling cd's kritisch door ze tegen het licht te houden. Bij zeker 15 procent van zijn 2000 cd's zag hij hoe er lichtpuntjes door het schijfje kwam. De meeste schijfjes kocht hij in de jaren '80. De cd's van Koster lijden onder 'cd rot' , een geleidelijke aantasting van de datadragende laag. Sommige cd's van de webdesigner zijn al niet meer af te spelen.

Bij de introductie van de cd gingen velen ervan uit dat het schijfje niet kapot te krijgen was. "We kregen in de jaren '80 te horen dat een cd praktisch onverwoestbaar was. Bedrijven gaven deze reden ook aan om de hoge prijs van een cd te vergoelijken. Nu blijkt dat de levensduur van het schijfje veel korter is dan gedacht," aldus een teleurgestelde Dan Koster.

Volgens laborant Jerry Hartke kan 'cd rot' verschillende oorzaken hebben, maar hij verwijt de gebruiker zelf van de meeste ellende met cd's. "Sommige mensen behandelen de cd's niet goed. Bijvoorbeeld plaatsen ze de schijfjes rechtstreeks opelkaar. En daar kunnen ze niet goed tegen." De meeste mensen denken dat de onbeschreven kant van de cd fragiel is. Maar dit is precies andersom. Juist de bedrukte kant is erg fragiel."
---------------------------------

:schok: :wow:

Orakel
06-05-04, 22:02
Nog een reden om cd's te fikken. :tover:

barfly
06-05-04, 22:03
Dit is niet nieuw, toen ik nog jong en aanbiddelijk was stond het al in de KIJK. Cd's gaan na een jaar of 5 gewoon stuk, mede door de inwerking van het warmte en koude effect op de laagjes die op de Cd zijn gebakken, komen er scheurtjes in...

barfly
06-05-04, 22:04
Geplaatst door Orakel
Nog een reden om cd's te fikken. :tover:

Zo ben ik een backup freak, ik heb een backup van mijn mp3's op mijn laptop en van mijn Cd's op DVD, ik heb eigenlijk geen leven meer sinds de Cd :(

~Panthera~
06-05-04, 22:09
Geplaatst door barfly
Zo ben ik een backup freak, ik heb een backup van mijn mp3's op mijn laptop en van mijn Cd's op DVD, ik heb eigenlijk geen leven meer sinds de Cd :(
--------------------------------

Ach, het is lijden met een lange ij, ik moet er bijna van huilen. :droef:

Orakel
06-05-04, 22:10
Geplaatst door barfly
Zo ben ik een backup freak, ik heb een backup van mijn mp3's op mijn laptop en van mijn Cd's op DVD, ik heb eigenlijk geen leven meer sinds de Cd :(

:verward: En je laptop barst zowat uit z'n voegen.
Ben zelf aan het zoeken naar een mogelijkheid om een backup van al m'n ex-en te maken en een compilatie van de lusten te maken. 'kheb al een firewall tegen de lasten.

barfly
06-05-04, 22:14
Geplaatst door Orakel
:verward: En je laptop barst zowat uit z'n voegen.
Ben zelf aan het zoeken naar een mogelijkheid om een backup van al m'n ex-en te maken en een compilatie van de lusten te maken. 'kheb al een firewall tegen de lasten.

Mijn laptop is mudje vol!

Als je opslag wil (zeker als het video is :stout: ) dan raad ik je tapestreamers aan :duim:

barfly
06-05-04, 22:15
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------------------

Ach, het is lijden met een lange ij, ik moet er bijna van huilen. :droef:

Het is gewoon de schuld van die gore consumptie maatschappij die ons allemaal heeft gegijzeld met wegwerp producten :huil:

~Panthera~
06-05-04, 22:17
Geplaatst door barfly
Het is gewoon de schuld van die gore consumptie maatschappij die ons allemaal heeft gegijzeld met wegwerp producten :huil:
--------------

Dat zowiezo, maar heb je trouwens bewijs van dat jong en aanbiddelijk en zo ?
K wil niet vervelend doen, maar het is nogal een statement.

:hihi:

barfly
06-05-04, 22:21
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Dat zowiezo, maar heb je trouwens bewijs van dat jong en aanbiddelijk en zo ?
K wil niet vervelend doen, maar het is nogal een statement.

:hihi:

Heerlijk heh internet? :D

~Panthera~
06-05-04, 22:25
Geplaatst door barfly
Heerlijk heh internet? :D
---------------------------------

http://www.click-smilies.de/my_smileys/generator/signs/71da52a63f1329b1947c09bbb1870bdf.png

Christiaan
06-05-04, 22:34
Ik heb inmiddels zoveel data dat het niet meer goed te backuppen is. Het allerbelangrijkste natuurlijk wel. Maar die 300GB aan films, mp3's en games niet.

Heb het maar op een raid5 array op m'n FreeBSD fileserver gegooid. Dat is zo'n beetje het best haalbare.

Dutchguy
06-05-04, 22:39
Het zal wel meevallen met die cd rot toch? Maar ik ben dan ook zuinig op mijn spullen, bij mij zit er geen krasje op. Als ik zie hoe sommigen cd's als frisbee annex onderzetter gebruiken, ja dan snap ik het weer wel.

barfly
06-05-04, 22:39
Geplaatst door Christiaan
Ik heb inmiddels zoveel data dat het niet meer goed te backuppen is. Het allerbelangrijkste natuurlijk wel. Maar die 300GB aan films, mp3's en games niet.

Heb het maar op een raid5 array op m'n FreeBSD fileserver gegooid. Dat is zo'n beetje het best haalbare.

Mirroring is dan goedkoper, heb je d'r maar 2 nodig ipv 3 :)

850
06-05-04, 23:30
Geplaatst door ~Panthera~
Cd's bezwijken onder 'cd rot'



:duim: das mooi!

Alles is vergangkelijk so why not de cd's..........

:boer: Rotten en verschimmelen is fijn.

~Panthera~
06-05-04, 23:39
Geplaatst door 850

:boer: Rotten en verschimmelen is fijn.
-------------------


Ja heerlijk, ik neem nog een champignonnetje. :moe:

850
06-05-04, 23:42
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------


Ja heerlijk, ik neem nog een champignonnetje. :moe:

:chef: Bon appetit

~Panthera~
07-05-04, 00:11
Geplaatst door 850
:chef: Bon appetit
------------------

Dank je. :tik:

barneveld
05-06-04, 23:26
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

Dank je. :tik:


wil je nog een stuk kip