PDA

Bekijk Volledige Versie : Soldate in cel voor 'martelfoto's' Irak



850
08-05-04, 13:08
Soldate in cel voor
'martelfoto's' Irak


http://images.fok.nl/upload/iraaksegevangenen2.jpg

http://images.fok.nl/upload/Lynndie.jpg
Bron: Nieuws.nl / NRC

Een Amerikaanse soldate die op verschillende foto's lachend te zien is met naakte Iraakse gevangenen, is door het leger in staat van beschuldiging gesteld wegens het mishandelen van gedetineerden. De soldate in kwestie, de 21-jarige Lynndie England, zit momenteel vast in de VS.

England heeft volgens de aanklacht samengewerkt met collega-soldaat Charles Graner, van wie zij vier maanden zwanger is. Graner staat op één van de foto's lachend bij een stapel naakte gevangenen. Hij zal waarschijnlijk ook voor de krijgsraad moeten verschijnen.

De moeder van de 21-jarige soldate zei tegenover de Amerikaanse krant Baltimore Sun over het gebeuren: ''Het is de hele tijd in het nieuws, maar we horen niks nieuws. Ze laten alsmaar de foto's zien. Hoe vaak moeten we dat nog zien?'' Zij gelooft dat haar dochter door anderen is aangezet om te doen wat ze deed. Ook andere familieleden en kennissen van de soldate in het plaatsje Cumberland in de Amerikaanse staat Maryland geloofden hun ogen niet toen zij de foto's te zien kregen: uit alle verhalen die zij vertellen komt een beeld naar voren van gewone Amerikaanse die het spoor even behoorlijk bijster moet zijn geweest.

850
08-05-04, 13:30
Geplaatst door 151 Nobelprizes

Niet alleen onvergeeflijk, maar ook harteloos en schandalig is het van Rumsfeld en consorten, dat zij hiervan allang op de hoogte waren. Op welke manier hebben zij dit voor zichzelf verantwoord? Zijn de politieke en economische belangen dermate dat zij dit er zelfs voor hebben toegestaan, getolereerd of zelfs tot policy hebben verheven?
Shame on them. Bah.

Tis wel lullig maar op zich valt het wel mee. Dr gebeurt niet bijster veel op die foto's. Ik ga ervan uit dat er ergere situaties hebben afgespeeld die niet op film zijn vastgelegd.
Anyway, het is iniedergeval mooi dat het naar buiten is gekomen en dat uncle Rums & aunt Bush hun verontschuldigingen hebben aangeboden. Dat zou n Saddam nooit gedaan hebben.

Wat n gore gevangenis-vloer trouwens. Allemaal rotzooi op de grond en het ziet er wit van het stof en vuil......

Goodnight
08-05-04, 13:35
Gek genoeg was ik hier niet verrast over.Wel verontwaardigd, want je wordt er mee geconfronteerd, zeker als je faliekant tegen die oorlog was.
En misschien idd omdat je weet dat een mens snel geneigd is tot zulke dingen in oorlogstijd.
Ik had het toevallig nog met iemand over gehad toen die 4 amerikanen gelynched werden.
Het beest in de mensen komt los in extreme situaties.
Daarom was het ook mogelijk dat H.I.T.L.E.R zover kon komen als hij destijds kwam.Dat heeft ie echt niet in zijn eentje alleen geklaard.

Maar wat ik ZWAK vond en MISSELIJKMAKEND waren ' de welgemeende excuses' van die rat van een Rumsfeld.
wat denkt ie?
Met het uitspreken van deze woorden is alles ongedaan?
Is het probleem van tafel?
En wat ik helemaal waleglijk vond is dat ie niet eens hoeft af te treden.

Zoals ik al zei: een grote poppenkast van begin tot eind.

echnaton
08-05-04, 13:37
Geplaatst door Goodnight
Gek genoeg was ik hier niet verrast over.Wel verontwaardigd, want je wordt er mee geconfronteerd, zeker als je faliekant tegen die oorlog was.
En misschien idd omdat je weet dat een mens snel geneigd is tot zulke dingen in oorlogstijd.
Ik had het toevallig nog met iemand over gehad toen die 4 amerikanen gelynched werden.
Het beest in de mensen komt los in extreme situaties.
Daarom was het ook mogelijk dat H.I.T.L.E.R zover kon komen als hij destijds kwam.Dat heeft ie echt niet in zijn eentje alleen geklaard.

Maar wat ik ZWAK vond en MISSELIJKMAKEND waren ' de welgemeende excuses' van die rat van een Rumsfeld.
wat denkt ie?
Met het uitspreken van deze woorden is alles ongedaan?
Is het probleem van tafel?
En wat ik helemaal waleglijk vond is dat ie niet eens hoeft af te treden.

Zoals ik al zei: een grote poppenkast van begin tot eind.

Maar nu is het Amerikaanse volk binnenkort aan het woord!

Goodnight
08-05-04, 13:40
Geplaatst door 850
Tis wel lullig maar op zich valt het wel mee. Dr gebeurt niet bijster veel op die foto's. Ik ga ervan uit dat er ergere situaties hebben afgespeeld die niet op film zijn vastgelegd.
Anyway, het is iniedergeval mooi dat het naar buiten is gekomen en dat uncle Rums & aunt Bush hun verontschuldigingen hebben aangeboden. Dat zou n Saddam nooit gedaan hebben.

Wat n gore gevangenis-vloer trouwens. Allemaal rotzooi op de grond en het ziet er wit van het stof en vuil......

Nee, het gata om het principe 850.
Zij kwamen de situatie verbeteren, dit is niet wat ik onder een verbetering versta,dit is systematisch mensen geestelijk kapot maken.
En dat is alleen wat we op foto's zien...laat staan wat er niet gefilmd/gefotografeerd is.

En die excuses?
Sorry, ik hecht daar nul komma nul.nul.nul aan....
Het zijn de daden die spreken niet de woorden.

En om weer die vergelijking te trekken met Saddam vind ik een beetje naief.

het ging er toch om dat ZIJ BETER waren dan Saddam?
En ook al had hij excuses aangeboden voor wat dan ook, zou het serieus genomen zijn?

Nee!

Na 11/9 condoleerde hij Bush met het hele gebeuren...er werd toen zo smalend over gedaan........

Dus die vergelijking gaat even niet op!

Goodnight
08-05-04, 13:45
Geplaatst door echnaton
Maar nu is het Amerikaanse volk binnenkort aan het woord!

sommige proccesen zijn onomkeerbaar.De schade is te groot en de bal is aan het rollen gebracht.Sommige dingen liggen buiten de macht van ( zelfs) het Amerikaanse volk.

850
08-05-04, 13:49
Geplaatst door Goodnight
En die excuses?
Sorry, ik hecht daar nul komma nul.nul.nul aan....
Het zijn de daden die spreken niet de woorden.

En om weer die vergelijking te trekken met Saddam vind ik een beetje naief.

het ging er toch om dat ZIJ BETER waren dan Saddam?
En ook al had hij excuses aangeboden voor wat dan ook, zou het serieus genomen zijn?

Nee!

Na 11/9 condoleerde hij Bush met het hele gebeuren...er werd toen zo smalend over gedaan........

Dus die vergelijking gaat even niet op!

Dat die excuses niet gemeend zijn is duidelijk maar geloof me maar dat het het voor dat soort tuig erg, heel erg, moeilijk is om uberhaupt excuses te maken. Het is al heel wat dat ze het gedaan hebben, ook al menen ze het niet. En ik maak de vergelijking omdat het in Irak onder het regime van Saddam niet mogelijk geweest zou zijn om een hele ophef te maken over dit soort vernederingen en martelingen waarbij de media en de bevolking op hun achterste benen staan.

vlegeltje
08-05-04, 13:55
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Want dit gebeurt er inderdaad in oorlogssituaties. Of zelfs zonder oorlogssituaties.

Inderdaad, ik snap ook niet waarom iedereen zich zo druk maakt hierover. Omdat er nou toevallig foto's van zijn?

Dit soort gedrag is inherent aan oorlogvoering en bezetting.
Kijk maar naar Israel, daar zijn dit soort praktijken aan de orde van de dag. Elektrische schokken toedienen, slaapdeprivatie, 24 uur achter elkaar mensen verhoren, wekenlange eenzame opsluiting zonder daglicht. Lees de rapporten van Amnesty International maar na.

That's the way of the world.





Tomas, ik heb het weer gedaan. :)

criminar
08-05-04, 14:01
Geplaatst door 850
Tis wel lullig maar op zich valt het wel mee. Dr gebeurt niet bijster veel op die foto's. Ik ga ervan uit dat er ergere situaties hebben afgespeeld die niet op film zijn vastgelegd.
Anyway, het is iniedergeval mooi dat het naar buiten is gekomen en dat uncle Rums & aunt Bush hun verontschuldigingen hebben aangeboden. Dat zou n Saddam nooit gedaan hebben.

Wat n gore gevangenis-vloer trouwens. Allemaal rotzooi op de grond en het ziet er wit van het stof en vuil...... Die Amerikanen hebben een dictator uitgeschakeld,en hebben zijn praktijken gewoon overgenomen.Alleen verstopte saddam niet onder stoelen wat hij met zijn gevangenen deed ,wat deze fucked up Rumsfeld en zijn staf wel heeft geprobeerd.Well nice try....

P.S:wat die gore gevangenis vloer betreft...wat had je dan verwacht rode bloemetjes over die ganse vloer ? het verbaasd mij dat er geen rode vloeistof te zien is op die vloer biraat

850
08-05-04, 14:14
Geplaatst door criminar
Die Amerikanen hebben een dictator uitgeschakeld,en hebben zijn praktijken gewoon overgenomen.Alleen verstopte saddam niet onder stoelen wat hij met zijn gevangenen deed ,wat deze fucked up Rumsfeld en zijn staf wel heeft geprobeerd.Well nice try....

P.S:wat die gore gevangenis vloer betreft...wat had je dan verwacht rode bloemetjes over die ganse vloer ? het verbaasd mij dat er geen rode vloeistof te zien is op die vloer biraat

Gevangenissen worden over het algemeen zeer goed schoon gehouden.

Volgens mij moest je als media en als individu niet proberen te gaan klagen over martelingen bij meneer Saddam. Grote kans dat je zelf de klos was.

Zwarte Schaap
08-05-04, 14:26
Geplaatst door 850
Anyway, het is iniedergeval mooi dat het naar buiten is gekomen en dat uncle Rums & aunt Bush hun verontschuldigingen hebben aangeboden. Dat zou n Saddam nooit gedaan hebben......

....En ik maak de vergelijking omdat het in Irak onder het regime van Saddam niet mogelijk geweest zou zijn om een hele ophef te maken over dit soort vernederingen en martelingen waarbij de media en de bevolking op hun achterste benen staan....

....Volgens mij moest je als media en als individu niet proberen te gaan klagen over martelingen bij meneer Saddam. Grote kans dat je zelf de klos was.....

Ze zijn het toch wel gewend die arabiertjes alleen krijgen ze nu excuses. We zijn nog altijd beschaafder dan deze arabische bruten (die we zelf koste wat kost aan de macht brachten). Daarom mogen de Irakezen blij zijn met de Amerikaanse bezetting.

850
08-05-04, 14:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze zijn het toch wel gewend die arabiertjes alleen krijgen ze nu excuses. We zijn nog altijd beschaafder dan deze arabische bruten (die we zelf koste wat kost aan de macht brachten). Daarom mogen de Irakezen blij zijn met de Amerikaanse bezetting.

Ik woon liever in n land waar over dit soort praktijken geklaagd kan worden en waarbij de regering hun excuses maken dan dat ik in n land zou wonen waar je in je broek schijt van angst om uberhaupt maar n vinger te wijzen in de richting vd regering.

Zwarte Schaap
08-05-04, 14:47
Geplaatst door 850
Ik woon liever in n land waar over dit soort praktijken geklaagd kan worden en waarbij de regering hun excuses maken dan dat ik in n land zou wonen waar je in je broek schijt van angst om uberhaupt maar n vinger te wijzen in de richting vd regering. Ja dat vindt ik ook en daarom mogen de Irakezen blij zijn. Ze krijgen nu tenminste excuses als ze gemarteld, vernederd en onteerd worden. En daar gaat het uiteindelijk om. Dat zijn namelijk de grondwaarden van een beschaving.

Simon
08-05-04, 14:55
Ik vind er geen enkel excuus voor. En ik val ook wel van de ene verbazing in de andere als ik naar die senaats-hearing kijk. Het is zonder meer geaccepteerd dat bepaalde groepen gevangenen niet onder de conventie van Genève vallen in de USA. Want zo zegt men simpelweg: dat heeft de president besloten. Zoals Rumsfeld heeft uitgelegd vallen daar Al Qaeda leden onder. Die mogen dus gemarteld. Echter, de Iraakse bevolking valt wél onder de Conventie van Genève, zoals Rumsfeld aangaf. Maar tegelijkertijd gaf hij aan dat bepaalde behandeling van de gevangene de verhoren kan vergemakkelijken. In hoeverre die beweringen in strijd met elkaar zijn dat kwam helemaal niet aan de orde. Daar was ook veel te weinig tijd voor. Ik denk dat er veel bevelen zijn gegeven die in strijd zijn met de Conventie van Genève.

criminar
08-05-04, 15:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ja dat vindt ik ook en daarom mogen de Irakezen blij zijn. Ze krijgen nu tenminste excuses als ze gemarteld, vernederd en onteerd worden. En daar gaat het uiteindelijk om. Dat zijn namelijk de grondwaarden van een beschaving. Telkens dat er zo'n Irakees wordt gemarteld kan hij zijn eigen sussen met de volgende woorden:aaaaah hell ik mag blij zijn dat zij mij martelen ,straks krijg ik toch een excuus van hen :cheefbek:

Bart.NL
08-05-04, 15:14
Geplaatst door echnaton
Maar nu is het Amerikaanse volk binnenkort aan het woord!

Dat vind ik bepaald niet hoopgevend.

Een grote meerderheid vindt dat Rumsfeld moet aanblijven, volgens een recente peiling.

vlegeltje
08-05-04, 15:23
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Gek genoeg las ik daarover net een artikel in NRC: dat Palestijnen zich niet verbazen over wat er in Irak gebeurt. Zij zijn het allang gewend, maar niet eens zozeer van Israel. Vreemd genoeg maakten ze daar nauwelijks melding van: eerder van de duizenden Palestijnen die zijn afgeslacht door Jordanie, en de praktijken van de wrede dictatoren in de Arabische wereld.


nee nee nee, nou buig je het topic weer om naar een niet-isreal onderwerp.
Dat is niet de afspraak.

Het gaat erom om een niet-israel topic om te buigen naar een isreal topic. En het is de kunst om dan ook nog een inhoudelijk relevante opmerking te plaatsen.

Jij doet het omgekeerde.
Strafpuntje.

Tomas houdt de puntentelling bij. :boer:

En nu inhoudelijk:

Het is interessanter om te constateren dat een land als israel zich aan zulke praktijken (martelingen) overgeeft. Israel is een democratie die zich gebonden acht aan de westerse waarden en normen. Dat dat ook in jordanie gebeurt. So what.

Blijkbaar is het verschil in behandeling van politieke gevangenen door een dictatuur of een democratie helemaal niet zo groot als altijd beweert wordt.

850
08-05-04, 16:41
Geplaatst door vlegeltje
nee nee nee, nou buig je het topic weer om naar een niet-isreal onderwerp.
Dat is niet de afspraak.


Tomas houdt de puntentelling bij. :boer:



Goodnight is degene die op nr 1 staat. Niet Tomas want die speelde vals.

:motorzaag En wil je mijn topic niet verknallen met je IsraHel-shit!!!

850
08-05-04, 16:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ja dat vindt ik ook en daarom mogen de Irakezen blij zijn. Ze krijgen nu tenminste excuses als ze gemarteld, vernederd en onteerd worden. En daar gaat het uiteindelijk om. Dat zijn namelijk de grondwaarden van een beschaving.

In je cynisme trek je vreemde conclusies...........

vlegeltje
08-05-04, 16:48
Geplaatst door 850
Goodnight is degene die op nr 1 staat. Niet Tomas want die speelde vals.

:motorzaag En wil je mijn topic niet verknallen met je IsraHel-shit!!!

Wacht, ik verknal het niet, ik ben on-topic.
Dat is juist de hele kunst, om naar Israel om te buigen en toch on-topic te blijven.

Kijk maar:

Blijkbaar is het verschil in behandeling van politieke gevangenen door een dictatuur of een democratie helemaal niet zo groot als altijd beweert wordt.
Dat geld voor Israel en voor de VS.

En zo ben ik weer bij het martelgedoe van Rumsfeld, cq jouw topic :)

Pytaghoras
08-05-04, 16:49
Jullie zien het als marteling, maar het hoort bij de democratie, althans de amerikkaanse democratie. Het is SM! Irakizen moeten maar een maal kennis maken met SM. Dat gaat samen met de democratie.

850
08-05-04, 16:52
Geplaatst door vlegeltje
En zo ben ik weer bij het martelgedoe van Rumsfeld, cq jouw topic :)

:fpuh: Blijf er vooral staan en draai je niet om naar achter...........

Zwarte Schaap
08-05-04, 16:53
Geplaatst door 850
In je cynisme trek je vreemde conclusies........... Als je je bewering dat de Irakezen wel blij mogen zijn met de excuses tot 3 maal toe herhaalt, kan ik niets anders concluderen. Je moet dat wel heel belangrijk gevonden hebben om het zo vaak te herhalen.

850
08-05-04, 17:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je je bewering dat de Irakezen wel blij mogen zijn met de excuses tot 3 maal toe herhaalt, kan ik niets anders concluderen. Je moet dat wel heel belangrijk gevonden hebben om het zo vaak te herhalen.

:rolleyes: Als schijnheilige allochtoon moet je toch van betere huizen komen om mij dit soort vreemde conclusies te laten beweren.........

Zwarte Schaap
08-05-04, 17:10
Geplaatst door 850
:rolleyes: Als schijnheilige allochtoon moet je toch van betere huizen komen om mij dit soort vreemde conclusies te laten beweren......... Je stukken spreken voor zich. Het is hetzelfde als de duitsers aan de overlevenden van de holocaust tot 3 maal toe gaan beweren dat zij tenminste wel schadeloosstelling hebben betaald voor het uitmoorden en martelen van de slachtoffers.

850
08-05-04, 17:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je stukken spreken voor zich. Het is hetzelfde als de duitsers aan de overlevenden van de holocaust tot 3 maal toe gaan beweren dat zij tenminste wel schadeloosstelling hebben betaald voor het uitmoorden en martelen van de slachtoffers.

Precies! Dit is wat ik bedoel met er vreemde conclusies aan verbinden.
:kotsen:


Blijkbaar zit je mijn reacties met kwaad bloed te lezen.........of je bent gewoon dom en zit je in je onwetendheid idiote conclusies te vormen maar hoe dan ook, kwade intenties of domheid, beiden zijn geen prettige eigenschappen............

Zwarte Schaap
08-05-04, 17:23
Geplaatst door 850
Precies! Dit is wat ik bedoel met er vreemde conclusies aan verbinden.
:kotsen:

Blijkbaar zit je mijn reacties met kwaad bloed te lezen.........of je bent gewoon dom en zit je in je onwetendheid idiote conclusies te vormen maar hoe dan ook, kwade intenties of domheid, beiden zijn geen prettige eigenschappen............

Je hebt groot gelijk want ik herhaal tot 3 maal toe dat de Irakezen wel blij mogen zijn met de excuses want onder saddam zouden ze die niet krijgen.

850
08-05-04, 17:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt groot gelijk

:roker: Ik ben blij dat je me gelijk geeft. Dat siert je.

Zwarte Schaap
08-05-04, 17:32
Geplaatst door 850
:roker: Ik ben blij dat je me gelijk geeft. Dat siert je. Begrijpend lezen is ook een kunst.

Zwarte Schaap
08-05-04, 18:03
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Gek genoeg las ik daarover net een artikel in NRC: dat Palestijnen zich niet verbazen over wat er in Irak gebeurt. Zij zijn het allang gewend, maar niet eens zozeer van Israel. Vreemd genoeg maakten ze daar nauwelijks melding van: eerder van de duizenden Palestijnen die zijn afgeslacht door Jordanie, en de praktijken van de wrede dictatoren in de Arabische wereld. Je vergist je. Dat over Jordanie werd maar gezegd door 1 palestijn.



Sawfat, de literatuurstudent: ,,Maar Bush is toch de bevrijder, de verjager van de barbaarse tiran Saddam Hussein. Wij weten hoe het toegaat in onze gevangenissen, wij weten dat de Arabische leiders wrede dictatoren zijn. Iedereen hier in Palestina weet hoe de vorige koning van Jordanië duizenden Palestijnen heeft afgeslacht. En iedereen ziet nu dat de Amerikanen helemaal niet zoveel beter zijn.''

En er werd trouwens wel nadrukkelijk een link link met Israel gemaakt:



De Dar Al-Hayat in Londen ziet in de bezetting en de wijze waarop gevangenen worden behandeld ,,het Amerikaans-Israëlische model'' . Columnist Abdulwahab Badrakhan schrijft in deze Arabische krant: ,,Duizenden gevangenen worden zonder proces vastgehouden, woedende soldaten zinnen op wraak, militaire commandanten laten martelingen toe, dagelijkse gevechten tussen militaire bezetters en groepen burgers. Het Amerikaans-Israëlische model.''

vlegeltje
08-05-04, 22:26
Geplaatst door Zwarte Schaap


En er werd trouwens wel nadrukkelijk een link link met Israel gemaakt:



Tomas, ZS doet ook mee met ons spelletje.
Hou jij zijn punten bij? ;)

criminar
09-05-04, 15:16
Geplaatst door Pytaghoras
Jullie zien het als marteling, maar het hoort bij de democratie, althans de amerikkaanse democratie. Het is SM! Irakizen moeten maar een maal kennis maken met SM. Dat gaat samen met de democratie. Mits ze hun eigen als vrijwilligers aangeven...wat hier niet het geval is ...