PDA

Bekijk Volledige Versie : Sylvain Ephimenco schaamt zich voor de FOTO'S, niet voor de martelpraktijken



Zwarte Schaap
08-05-04, 21:22
Door Sylvain Ephimenco

Wat de bommen op de Iraakse stad Falloedja, enkele weken geleden, niet konden bewerkstelligen, werd door enkele digitale foto's wel gerealiseerd: de wereldopinie is in de ban gekomen van haar eigen verontwaardiging.

In Falloedja stierven in korte tijd door blind en nutteloos Amerikaans geweld meer dan 800 mensen van wie een flink deel uit vrouwen en kinderen. Op de foto's stierf niemand. Wel werden Iraakse gevangenen diep vernederd. Hoewel haar stilte na Falloedja zeker niet goed te praten is, heeft de wereldopinie gelijk om nu haar walging uit te schreeuwen. Want die beelden op glanzend papier zijn een beetje onze spiegel. Ze reflecteren de duistere of verborgen kant van onze ziel. Ze relativeren onze pretenties, onze borstklopperij en onze luid geproclameerde aanspraak op universele en morele waarden. Zie hoe de kinderen van de Verlichting naar de obscure kelders van hun contradicties afdalen. Van hagelwit naar benauwd inktzwart. Ik schrijf met opzet 'wij' omdat het nu te laat is om ons van onze Amerikaanse bondgenoten te distantiëren. Dit had wat betreft Irak eerder en vooral luider moeten gebeuren. Maar vooral ook omdat in de ogen van de Arabische publieke opinie, opgezweept door extremisten en fundamentalisten, het Westen in zijn geheel schuldig moet zijn aan deze schending. De Arabische publieke opinie is al decennia gewend aan onderdrukking, martelpraktijken en massamoorden. De hele regio is een schuilhol van bloedige tirannen en weerzinwekkende slachters van eigen makelij. Hoewel het leed in Falloedja door westerlingen werd veroorzaakt, liggen de bombardementen in de lijn van het traditionele onheil dat de regio teistert. De foto's niet. Ze zijn een inbreuk op een cultuurgoed. Een verkrachting van een stelsel van codes en t****s die we bij muzelmannen 'schaamte en eer' noemen. De geklede christenvrouw die de naakte moslim aan een hondenriem over de grond laat kruipen is een perverse en doorgeschoten vertaling van ons meest gekoesterd eigen cultuurgoed: de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het beeld is desastreus voor ons en zal in de regio lang heugen. De man, minder dan een naakte hond, kruipend van schaamte voor de verderfelijke vrouw met haar satanische genot. Het beeld zal aan de locale reli-macho's een krachtig argument verschaffen om nooit in de voetstappen van de geperverteerde telgen van de Verlichting te treden. Het kwaad dat is aangericht is onpeilbaar en met een half woord van verontschuldiging niet te repareren.


Bron: Trouw 08/05/04

lennart
08-05-04, 21:25
Sylvain is wel een eerste klas nazi zeg. Hij zal waarschijnlijk de eerste zijn om de toekomstig nieuwe transporten naar Westerbork en daarna verder naar het Oosten toe te juichen.

s.ephimenco
08-05-04, 21:32
Geplaatst door lennart
Sylvain is wel een eerste klas nazi zeg. Hij zal waarschijnlijk de eerste zijn om de toekomstig nieuwe transporten naar Westerbork en daarna verder naar het Oosten toe te juichen.

Let op je woorden jongen:

Trouw van 13-04-2004 Pagina 9 de Verdieping Column

Pasen 2004
Sylvain Ephimenco

Pasen 2004, wat zal in het geheugen blijven hangen? Een vermoeide man, tot in zijn laatste vezel versleten, bijna onverstaanbaar, debiteert vage aforismen die zijn machteloosheid onderstrepen: 'Moge de verleiding om wraak te zoeken, wijken voor de moed om te vergeven. Moge de cultuur van de liefde de logica van de dood zinloos maken'. En terwijl deze plastische woorden afsterven is het christendom in een modieus dispuut met zichzelf verwikkeld. Men confereert en oreert erop los over het nagebootste geweld en zijn geschminkte wonden, nepsneden en onecht bloed.

De bruutheid van een film die al meer dan 300 miljoen dollar heeft opgebracht vormt het brandpunt van dit paasweekeinde 2004. Het christendom heeft zich rondom zijn navel verzameld, discussieert en gesticuleert: moest het geweld waaraan de Christus ten onder ging zo in beeld worden gebracht? En terwijl het geweld van 2000 jaar geleden de geesten en de tongen bezighoudt, wordt een slachting die simultaan plaatsvindt oogluikend toegestaan. Geen beelden voorhanden. Geen film en bijna geen polemiek. Toch is het geweld dat voor en tijdens deze Pasen van 2004 op Falloedja is neergedaald meer dan echt. Het bloed, de wonden en de doden zijn niet nagebootst. Een man heeft zijn zoon in zijn tuin begraven omdat het kerkhof door de gevechten niet meer te bereiken is. In het voetbalstadion van de Iraakse stad worden tientallen lijken onder het gras gestopt. Een familie van 25 mensen, drie broers en hun kinderen, is door een Amerikaanse raket in één klap weggevaagd. Volgens de ziekenhuizen in Falloedja vielen er in een week tijd 600 honderd doden en 1200 gewonden door Amerikaans vuur. Het merendeel bestond uit onschuldige burgers, vrouwen, kinderen en bejaarden. Bijna tweeduizend slachtoffers is voorlopig de prijs die Fallujah moet betalen voor het doden van vier Amerikanen en voor hun in beeld gebrachte verminkte lijken. Op tweede paasdag zei een Britse officier in een Engelse krant dat het disproportionele geweld van de Amerikanen in Irak door hun kijk op de plaatselijke bevolking wordt ingegeven: 'Ze zien Irakezen als een soort untermenschen. Hun houding jegens Irakezen is tragisch en vreselijk'. En terwijl het christendom zijn gebabbel over een film vol nepgeweld voortzet, zaait een van de meest vooraanstaande christelijke naties de haat en de dood die we later zullen moeten oogsten.

lennart
08-05-04, 21:38
Geplaatst door s.ephimenco
Let op je woorden jongen:


Woorden zijn slechts dat... Woorden. Wie de bal kaatst kan em terug verwachten. :rolleyes:

Mark
08-05-04, 21:38
Hey een BN'er erbij :)

Wanneer komt Ebru hier prikken? Ik ben namelijk een blonde God :)

Mark
08-05-04, 21:41
Trouwens beetje sterke titel Schaap, hij keurt dit toch duidelijk af?

Olive Yao
08-05-04, 21:43
Geplaatst door lennart
Woorden zijn slechts dat... Woorden. Wie de bal kaatst kan em terug verwachten. :rolleyes:
Daarmee herhaal je slechts de woorden van degene tot wie je spreekt:


Geplaatst door s.ephimenco
En terwijl het christendom zijn gebabbel over een film vol nepgeweld voortzet, zaait een van de meest vooraanstaande christelijke naties de haat en de dood die we later zullen moeten oogsten.

lennart
08-05-04, 21:47
Geplaatst door Olive Yao
Daarmee herhaal je slechts de woorden van degene tot wie je spreekt:

Ik spreek niet tot iemand, ik spreek over iemand.

Dit is een vrij land en ik heb dus vrijheid van meningsuiting, ook om te zeggen dat ik Sylvain een nazi eerstklas vind.

Simon
08-05-04, 21:49
Geplaatst door lennart
Sylvain is wel een eerste klas nazi zeg. Hij zal waarschijnlijk de eerste zijn om de toekomstig nieuwe transporten naar Westerbork en daarna verder naar het Oosten toe te juichen.

Wat zijn dat nu voor loze kreten zonder enige onderbouwing ...

Mark
08-05-04, 21:51
Ik zie nu pas dat het woord ta.boe op maroc.nl ta.boe is :)

s.ephimenco
08-05-04, 21:52
Geplaatst door lennart
Woorden zijn slechts dat... Woorden. Wie de bal kaatst kan em terug verwachten. :rolleyes:

Lennart, het gaat niet alleen om je ideologische blindheid ook je oren moeten zijn aangetast.
Dus voor jou alleen dit prachtige liedje van Guy Béart, Les proverbes d'aujourd'hui.

Nos oreilles ont des murs,
Qui nous empêchent d'entendre,
Nos oreilles ont des murs,
Des murs de chair,
C'est plus sûr.

Al3arbi
08-05-04, 21:54
Geplaatst door Mark
Ik zie nu pas dat het woord ta.boe op maroc.nl ta.boe is :)


Als je er `n N achterplaatst heeft `t in ons lokaal dialectje `n bepaalde betekenis die `t schelden vergemakkelijkt...:hihi:

Mark
08-05-04, 21:54
Het gehalte Frans in de onderschriften van deze site nemen schrikbarende vormen aan.

Ik zeg het je die Fransozen nemen langzaam dit land over....

wat ik je brom... :p

Mark
08-05-04, 21:56
Geplaatst door Al3arbi
Als je er `n N achterplaatst heeft `t in ons lokaal dialectje `n bepaalde betekenis die `t schelden vergemakkelijkt...:hihi:

:wow:

inderdaad nu zie ik het: ta.boe.n !! bah

:lol:

lennart
08-05-04, 21:58
Geplaatst door Simon
Wat zijn dat nu voor loze kreten zonder enige onderbouwing ...

Die komen voort uit mijn hartsgrondelijke hekel aan die nep-Nederlander.

Mark
08-05-04, 22:00
Geplaatst door lennart
Die komen voort uit mijn hartsgrondelijke hekel aan die nep-Nederlander.

kom kom hij heeft dan wel een accent maar hij doet zijn best om te integreren! :vreemd:

TFOE
08-05-04, 22:02
Geplaatst door lennart
Sylvain is wel een eerste klas nazi zeg. Hij zal waarschijnlijk de eerste zijn om de toekomstig nieuwe transporten naar Westerbork en daarna verder naar het Oosten toe te juichen.

:duim: Stay Stupid!

lennart
08-05-04, 22:04
Geplaatst door s.ephimenco
Lennart, het gaat niet alleen om je ideologische blindheid ook je oren moeten zijn aangetast.
Dus voor jou alleen dit prachtige liedje van Guy Béart, Les proverbes d'aujourd'hui.

Jij verwijt mij ideologische blindheid? Dat is toch wel heel frapant.



Nos oreilles ont des murs,
Qui nous empêchent d'entendre,
Nos oreilles ont des murs,
Des murs de chair,
C'est plus sûr.

Speciaal voor jou dan deze, omdat jij olie op dit vuur gooit, met elk hatelijk woor dat je schrijft.

Le grand incendie

Ca y est, le grand incendie
Y'a l'feu partout, emergency
Babylone, Paris s'écroulent
New-York City, Iroquois qui déboulent
Mainteant... Allez

London, Delhi, Dallas dans l'show
Hommage à l'art pompier
T'entends les sirènes, elles...
Sortent la grande échelle
Vas-y... Go!

Hommage à l'art tectonique
Un techno-picnic sur la terre eventrée
Mais la faille est creusée, atomisée
Claudia Schiffer dit qu'elle a même pas peur
Et tout le monde aupplaudit à la télé
Ressaisis-toi, ressaisis-toi
Faut courir maintenant, elle, elle est dans un bunker
Y'a plus de programme, y'a même plus d'heure
A vous l'antenne

C'est l'incendie, le grand incendie
C'est l'incendie, le grand incendie
C'est l'incendie, le grand incendie

C'est le raz-de-marée
Les rats peuvent plus se marrer
S'enfuir s'cacher
Dans une planque s'enterrer
La marge est infime
Au bord de l'abîme
Implosion, explosion, mort aux cons riment
Carpules, salauds
Bourgeois, blaireux
Chacun pour soi, ça détale dès qu'on a eu le déclic
Wanadoo
Do wap a doo
I wanna, I wanna, wanna go with you
Trop tard, petit, petit malin
Indemnités c'est peanuts t'auras rien
Cours ! Cours ! Cours ! Cours !
No limit à la fuite
Accélère

Accélère, c'est pas le moment
Tu crois toujours que tu peux t'arrêter
Te jeter dans un coin te coucher
Oublier la cadence

C'est l'incendie, le grand incendie
l'incendie, le grand incendie...

s.ephimenco
08-05-04, 22:05
Geplaatst door Mark
Het gehalte Frans in de onderschriften van deze site nemen schrikbarende vormen aan.

Ik zeg het je die Fransozen nemen langzaam dit land over....

wat ik je brom... :p

Inderdaad Mark, wat je Gallisch cultuurimperialisme op Maroc.nl kunt noemen

en speciaal voor jou nog eentje:

'Walgelijk veentje', wat overigens absoluut niet overeenkomt met je geestige postingen:

Petit bonhomme dégoûtant .

Hoef je niet in te lijsten

Al3arbi
08-05-04, 22:05
Geplaatst door Mark
:wow:

inderdaad nu zie ik het: ta.boe.n !! bah

:lol:

Alles voor `t scherpe modereerbeleid. Maar ey, `kken niet meer modden. Dus ik mag alles. :zwaai:

Simon
08-05-04, 22:06
Geplaatst door lennart
Die komen voort uit mijn hartsgrondelijke hekel aan die nep-Nederlander.

Ik vind scoren op argumenten toch beter. Tenzij iemand mij persoonlijke beledigd heeft. Dan ga ik ook wel eens over de schreef en over tot een persoonlijke aanval zoals jij nu doet.

Mark
08-05-04, 22:07
Geplaatst door Al3arbi
Alles voor `t scherpe modereerbeleid. Maar ey, `kken niet meer modden. Dus ik mag alles. :zwaai:

Ben je geen MOD meer? Nu ben je weer een van ons.... wb!

lennart
08-05-04, 22:08
Geplaatst door Simon
Ik vind scoren op argumenten toch beter. Tenzij iemand mij persoonlijke beledigd heeft. Dan ga ik ook wel eens over de schreef en over tot een persoonlijke aanval zoals jij nu doet.

Ik heb nu eenmaal een hekel aan nep-Algerijnen die net doen alsof ze zijn geintegreerd.

Al3arbi
08-05-04, 22:09
Geplaatst door Mark
Ben je geen MOD meer? Nu ben je weer een van ons.... wb!

Ik kon de druk niet aan. Heb mijn krachten ingeleverd. Ben weer `n sterveling. Maar `t was fijn om ff elohim over jullie te zijn. (Dat wordt vergiffenis vragen vanavond.)

s.ephimenco
08-05-04, 22:12
Geplaatst door lennart
Jij verwijt mij ideologische blindheid? Dat is toch wel heel frapant.



Speciaal voor jou dan deze, omdat jij olie op dit vuur gooit, met elk hatelijk woor dat je schrijft.

Le grand incendie

Ca y est, le grand incendie
Y'a l'feu partout, emergency
Babylone, Paris s'écroulent
New-York City, Iroquois qui déboulent
Mainteant... Allez

London, Delhi, Dallas dans l'show
Hommage à l'art pompier
T'entends les sirènes, elles...
Sortent la grande échelle
Vas-y... Go!

Hommage à l'art tectonique
Un techno-picnic sur la terre eventrée
Mais la faille est creusée, atomisée
Claudia Schiffer dit qu'elle a même pas peur
Et tout le monde aupplaudit à la télé
Ressaisis-toi, ressaisis-toi
Faut courir maintenant, elle, elle est dans un bunker
Y'a plus de programme, y'a même plus d'heure
A vous l'antenne

C'est l'incendie, le grand incendie
C'est l'incendie, le grand incendie
C'est l'incendie, le grand incendie

C'est le raz-de-marée
Les rats peuvent plus se marrer
S'enfuir s'cacher
Dans une planque s'enterrer
La marge est infime
Au bord de l'abîme
Implosion, explosion, mort aux cons riment
Carpules, salauds
Bourgeois, blaireux
Chacun pour soi, ça détale dès qu'on a eu le déclic
Wanadoo
Do wap a doo
I wanna, I wanna, wanna go with you
Trop tard, petit, petit malin
Indemnités c'est peanuts t'auras rien
Cours ! Cours ! Cours ! Cours !
No limit à la fuite
Accélère

Accélère, c'est pas le moment
Tu crois toujours que tu peux t'arrêter
Te jeter dans un coin te coucher
Oublier la cadence

C'est l'incendie, le grand incendie
l'incendie, le grand incendie...




Dit waardeer ik nu van je. Hoewel die tekst nogal gemaltraiteerd overkomt. Maar goed, zolang je liedjes overtikt kan je gelukkig niet schelden. Ik ga nu eten en wens je in de tussentijd veel wijsheid.

Al3arbi
08-05-04, 22:22
Kan iemand misschien al `t French gereutel vertalen. Ik kan `t namelijk niet meer verwijderen...:aanwal:

mark61
08-05-04, 22:30
Geplaatst door Mark
Ik zie nu pas dat het woord ta.boe op maroc.nl ta.boe is :)

Ja dat valt me ook op. Wat is dat voor een newspeak polcor spellingchecker? t**** t**** t****.

barfly
08-05-04, 22:30
Geplaatst door Al3arbi
Ik kon de druk niet aan. Heb mijn krachten ingeleverd. Ben weer `n sterveling. Maar `t was fijn om ff elohim over jullie te zijn. (Dat wordt vergiffenis vragen vanavond.)

Bij mij niet hoor vriend! We moeten eens een biertje gaan drinken :hihi:

Zwarte Schaap
08-05-04, 22:35
Geplaatst door Mark
Trouwens beetje sterke titel Schaap, hij keurt dit toch duidelijk af?

Nee hoor. Uit zijn teksten kun je duidelijk halen dat hij het niet erg vindt om het leed dat de mensen wordt toegebracht of om het internationaal recht dat met varkenspoten wordt betreden maar uit eigen belang namelijk het verkrachte beeld van het verlichte Westen die bij de mensen achterblijft en die later nadelig is. Hij houdt zich meer bezig met de negatieve beeldvorming van het westen (imago) dan met het leed.

Ineens moet ik denken aan zijn open brief na 11 september:



Maar het wordt ook tijd van jullie kant te beseffen en te erkennen dat binnen jullie geloof een nieuwe generatie krijgers is opgestaan, fanatieke dissidenten die door hun wreedheid en vastberadenheid de wereld doen sidderen. Het is wrang maar of jullie het willen of niet, de verwerpelijke daden van een minderheid die zich op de islam beroept, kunnen verwarring scheppen en direct of indirect het imago van de meerderheid besmeuren. Zeker in de beeldvorming van bange burgers die niet over de capaciteit beschikken een onderscheid te maken tussen een vreedzame moslim en een kwaadwillige extremist. Jullie moeten ook aanvaarden dat het vermogen om te onderscheiden niet wordt vergemakkelijkt door de feiten. De plegers van de aanslagen gedroegen zich als keurige moslimse burgers en in Rotterdam zijn al verschillende fundamentalisten ingerekend die zelfs door hun buren niet konden worden onderscheiden van de vreedzame moslimse allochtone bevolking. Verwarring kan leiden tot generalisatie...............

Door niet te willen onderkennen en bespreekbaar maken dat er binnen de islam een aanzienlijke minderheid bestaat, leunend op een nog grotere groep instemmers die de leer perverteren door vernietiging en moord te zaaien, wrok en ressentiment te prediken, werken traditionele islamitische autoriteiten de generalisatie zelf in de hand. Hoe lang nog zullen sommige imams en moslimse verantwoordelijken, evenals sommige gelovigen, wegkijken wanneer in naam van de islam, hoe valselijk ook, onverdraagzaamheid en geweld worden gepropageerd? Je kunt een kwaadaardige tumor niet genezen zonder duidelijke diagnose en bestrijding. Niemand is ooit beter geworden door zijn ziektebeeld te ontkennen. Het gevaar is dan reëel dat je door gebrek aan daadkracht ongewild toestaat dat de islam door zijn extreme elementen in gijzeling wordt genomen De feiten zijn dat die zogenaamde terroristen allemaal vrijgesproken zijn en er alleen een paar nog vast zaten omdat ze illegaal in het land waren. Overigens is 1 van de zogenaamde terroristen die hier op grond van de vreemdelingenwet vastzat ongeveer 3 weken geleden vrijgelaten

Maar goed die gequote stukken van sylvain uit zijn open brief aan de moslims moet je nu in het licht van de moorden en martelpraktijken zien en de tevoorschijn gekomen fotos en sylvains reaktie erop. Hij flipt van de vastgelegde werkelijkheid, hij had liever niet dat de wereld dat onder ogen kwam.

Dat doet me weer denken aan 1961 en aan de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog waar minstens een miljoen algerijnen opgeruimd zijn. In die tijd was dat dacht ik wel 10 % van de bevolking. De Franse methode weet hoe je de werkelijkheid moet inkleuren.



Wel ‘erkende de regering-Jospin in 1998 dat de onderdrukking door de politie van een demonstratie voor onafhankelijkheid van Algerijnen, in 1961 in Parijs niet, zoals steeds officieel is beweerd, slechts drie maar tientallen levens had gekost,’ zo berichtte NRCcorrespondent Pieter Kottman op 9 mei 2002. Tijdens die vreedzame demonstratie schoot en knuppelde de Parijse politie een nog immer onbekend aantal Algerijnse nationalisten dood en smeten hun lijken vervolgens in de Seine om voor eens en voor altijd duidelijk te maken wie in ‘het vaderland van de Verlichting en de mensenrechten’ bepaalde of er geprotesteerd mocht worden tegen het terrorisme van de Franse staat.

Collectief Frans verzwijgen

Na de demonstratie, waaraan meer dan 30.000 Algerijnen deelnamen,
onder wie vrouwen en kinderen, pakte de politie 10.000 mensen op en deporteerde hen naar detentiekampen waar een aantal van hen werd vermoord. De schattingen over het totale aantal doden lopen uiteen van 32 tot rond de tweehonderd. Het exacte aantal is onbekend omdat president. De Gaulle weigerde een officieel onderzoek te laten instellen en geen van de doden officieel werd geregistreerd.

Een jaar later kondigde de Franse staat een generaal pardon af voor
misdaden begaan tijdens de strijd tegen de ‘Algerijnse opstand.’
Jean-Luc Einaudi, auteur van een boek over het onbestraft vermoorden van de demonstranten, verklaarde: ‘Men heeft zich veroorloofd het bloedbad voor altijd te laten verdwijnen uit onze collectieve herinnering.’ Tot voor kort zwegen de meeste Franse journalisten
over de gebeurtenissen van 17 oktober 1961.

De enige persfotograaf die zijn materiaal uit handen van de politie wist te houden, Elie Kagan, sprak over de ‘volledige en totale onverschilligheid van het Franse volk.’ Zijn foto’s bleven voor het merendeel ongepubliceerd. Zes jaar geleden nog confisqueerde de Franse douane in Lyon exemplaren van de Algerijnse krant Liberté waarin Kagans foto’s waren afgedrukt. De toenmalige hoofdcommissaris van politie Maurice Papon, degene die opdracht gaf tot de wreedheden, had zich eerder al verdienstelijk gemaakt als coördinator van het militaire en burgerlijke ‘pacificatie’-programma in oost-Algerije, waarvan martelingen en standrechtelijke executies een dagelijks onderdeel uitmaakten. Op 2 april 1998 werd Maurice Papon na het langste proces in de Franse geschiedenis op 87-jarige leeftijd veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf wegens betrokkenheid bij het plegen van ‘misdaden tegen de menselijkheid.’ Als secretarisgeneraal in Bordeaux had hij voor de nazi’s in de jaren 1942 tot 1944 de razzia’s tegen de joden gecoördineerd.

mark61
08-05-04, 22:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Door Sylvain Ephimenco

(...) De geklede christenvrouw die de naakte moslim aan een hondenriem over de grond laat kruipen is een perverse en doorgeschoten vertaling van ons meest gekoesterd eigen cultuurgoed: de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. (...)
Bron: Trouw 08/05/04

Monsieur Ephimenco, deze begrijp ik toch werkelijk niet. Het beeld dat hiermee gegeven wordt is m.i. simpelweg dat een 'witte' vrouw altijd nog automatisch boven de hoogste 'niet-witte' man staat. De essentie van het kolonialisme, leest u Naipaul er nog eens op na.

Dat meest gekoesterd eigen cultuurgoed is nu juist de lacher van het huidige debat. Moslims stellen volgens mij terecht de hypocrisie van dit plotsklaps hervonden cultuurideaal aan de kaak. De vrouwenemancipatie is in het westen nog op geen stukken na voltooid; met name Nederland steekt schril af bij de statistieken van sommige 'islamitische' landen. Zolang hier jaarlijks nog tientallen vrouwen worden vermoord door mannen die menen hier het recht toe te hebben, en duizenden vrouwen worden gemaltraiteerd, en de politieke wil om hier wat aan te doen nul is, hebben we waarachtig nog wel wat beters te doen dan de moslimketel iets te verwijten. Om nog maar te zwijgen van de vertegenwoordiging van vrouwen in machtsposities en hun beloning.

Al3arbi
08-05-04, 22:39
Geplaatst door barfly
Bij mij niet hoor vriend! We moeten eens een biertje gaan drinken :hihi:


Ach ja, als ik dan toch bezig ben. Dan wil ik best `n biertje proberen. Waar moet ik heen fietsen?

mark61
08-05-04, 22:40
Geplaatst door lennart
Woorden zijn slechts dat... Woorden. Wie de bal kaatst kan em terug verwachten. :rolleyes:

Kon je die weggezuiverde opmerking nog even toelichten? Want ik begreep er niets van.

@ Schaap: dezelfde vraag aan jou. Ik vraag me af of je het artikel wel helemaal begrepen hebt. Niet dat ik er geen kritiek op heb, of op de ideeën van M. Ephimenco in het algemeen.

lennart
08-05-04, 22:42
Geplaatst door s.ephimenco
Dit waardeer ik nu van je. Hoewel die tekst nogal gemaltraiteerd overkomt. Maar goed, zolang je liedjes overtikt kan je gelukkig niet schelden. Ik ga nu eten en wens je in de tussentijd veel wijsheid.

Tis dan ook algo.

lennart
08-05-04, 22:43
Geplaatst door mark61
Kon je die weggezuiverde opmerking nog even toelichten? Want ik begreep er niets van.


Toelichten is voor mietjes!

Zwarte Schaap
08-05-04, 22:50
Geplaatst door mark61
Kon je die weggezuiverde opmerking nog even toelichten? Want ik begreep er niets van.

@ Schaap: dezelfde vraag aan jou. Ik vraag me af of je het artikel wel helemaal begrepen hebt. Niet dat ik er geen kritiek op heb, of op de ideeën van M. Ephimenco in het algemeen. Als je me aangeeft waarom je je afvraagt of ik het artikel wel goed begrepen heb kan ik je vraag beter beantwoorden.

mark61
08-05-04, 22:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee hoor. Uit zijn teksten kun je duidelijk halen dat hij het niet erg vindt om het leed dat de mensen wordt toegebracht (...)Hij houdt zich meer bezig met de negatieve beeldvorming van het westen (imago) dan met het leed.


Ik lees dit:

Hoewel haar stilte na Falloedja zeker niet goed te praten is, heeft de wereldopinie gelijk om nu haar walging uit te schreeuwen. Want die beelden op glanzend papier zijn een beetje onze spiegel. Ze reflecteren de duistere of verborgen kant van onze ziel. Ze relativeren onze pretenties, onze borstklopperij en onze luid geproclameerde aanspraak op universele en morele waarden. Zie hoe de kinderen van de Verlichting naar de obscure kelders van hun contradicties afdalen.

Ik mag toch aannemen dat dit niet ironisch bedoeld is. Over het leed zelf kan je kort zijn, dat is voor iedereen evident en het kortweg vreselijk en schunnig vinden voegt niet zoveel toe aan de 'discussie'. Ik bedoel, wat bedenkt een mens nog meer NADAT hij zich met het leed heeft beziggehouden. Maar goed, misschien zie ik het verkeerd. Misschien dat hij het voor jou nog even wil uitspellen, maar goed, dat gaat mij niet aan.

Alleen op grond van dit stuk kan je jouw conclusie niet hardmaken denk ik. Misschien wel op grond van andere stukken.

Dat Frankrijk, itt tot wat Julien beweert, absoluut misdadig met zijn Algerije-verleden omgaat staat buiten kijf. Maar daar ging het nu even niet over, en ik heb geen idee wat Ephimenco daarvan vind.

Ik loop hem hier niet te verdedigen, dat kan hij zelf wel en het interesseert mij niet, het enige wat mij interesseert is zuiverheid in de discussie.

Zwarte Schaap
09-05-04, 00:13
Geplaatst door mark61
Ik lees dit:

Hoewel haar stilte na Falloedja zeker niet goed te praten is, heeft de wereldopinie gelijk om nu haar walging uit te schreeuwen. Want die beelden op glanzend papier zijn een beetje onze spiegel. Ze reflecteren de duistere of verborgen kant van onze ziel. Ze relativeren onze pretenties, onze borstklopperij en onze luid geproclameerde aanspraak op universele en morele waarden. Zie hoe de kinderen van de Verlichting naar de obscure kelders van hun contradicties afdalen.

Ik mag toch aannemen dat dit niet ironisch bedoeld is. Over het leed zelf kan je kort zijn, dat is voor iedereen evident en het kortweg vreselijk en schunnig vinden voegt niet zoveel toe aan de 'discussie'. Ik bedoel, wat bedenkt een mens nog meer NADAT hij zich met het leed heeft beziggehouden. Maar goed, misschien zie ik het verkeerd. Misschien dat hij het voor jou nog even wil uitspellen, maar goed, dat gaat mij niet aan.



Het is vooral deze zinnetje dat het bij mij deed wat na jouw quote van zijn tekst komt:

Ik schrijf met opzet 'wij' omdat het nu te laat is om ons van onze Amerikaanse bondgenoten te distantiëren.
Dat moet je dan zien in het licht hoe hij tekeer ging tegen de moslims en allerlei eisen stelde om zich tegen allerlei zaken uit te spreken en zich van te distantieren.



Door niet te willen onderkennen en bespreekbaar maken dat er binnen de islam een aanzienlijke minderheid bestaat, leunend op een nog grotere groep instemmers die de leer perverteren door vernietiging en moord te zaaien, wrok en ressentiment te prediken, werken traditionele islamitische autoriteiten de generalisatie zelf in de hand.



In Falloedja stierven in korte tijd door blind en nutteloos Amerikaans geweld meer dan 800 mensen van wie een flink deel uit vrouwen en kinderen. Op de foto's stierf niemand . Wel werden Iraakse gevangenen diep vernederd. Hoewel haar stilte na Falloedja zeker niet goed te praten is, heeft de wereldopinie gelijk om nu haar walging uit te schreeuwen. Want die beelden op glanzend papier zijn een beetje onze spiegel. Ze reflecteren de duistere of verborgen kant van onze ziel.

De Arabische publieke opinie is al decennia gewend aan onderdrukking, martelpraktijken en massamoorden . De hele regio is een schuilhol van bloedige tirannen en weerzinwekkende slachters van eigen makelij. Hoewel het leed in Falloedja door westerlingen werd veroorzaakt, liggen de bombardementen in de lijn van het traditionele onheil dat de regio teistert. De foto's niet

De geklede christenvrouw die de naakte moslim aan een hondenriem over de grond laat kruipen is een perverse en doorgeschoten vertaling van ons meest gekoesterd eigen cultuurgoed: de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het beeld is desastreus voor ons en zal in de regio lang heugen. Het gaat eigenlijk niet om het leed of de doden die we daar veroorzaken maar om het beeld wat men van ons nu heeft door de foto van de vrouw die een man aan een hond heeft. De doden en bombardementen en zo hoef je niet voor te schamen want dat zijn de arabieren/moslims toch wel gewend van de dictators van eigen makelij.

Robbedoes
09-05-04, 00:32
Gelukkig hebben we hier vrijheid van meningsuiting. Daarvan maak ik nu dus even driftig gebruik.

Zwart Schaap je bent vreselijk ziek bezig. Je verdraait de geest die spreekt uit het stuk van Sylvain. Je maakt het tot een kopie van je eigen verwrongen gedachtenwereld.

Zoals vanavond duidelijk werd in de NOVAdocu over het herstellen van een randje slijmvlies in de vagina van moslima's die niet durven uit te komen voor het niet maagd zijn, zodurf jij niet uit te komen voor de paranoïde inslag van jouw geest t.a.v. mensen die jouw religie ooit een kritisch banaderden.

Sylvain geeft in zijn artikel duidelijk kritiek op het kolonialistische gedrag van de VS in Irak, en tevens aan de mensen die de VS steunden. Hij wil dat wij onder ogen zien dat juist wij de hand in eigen boezem steken, en jij weet er weer een gemene draai aan te geven.

Mensen die met een leugen leven doen dit wel vaker trouwens.

mark61
09-05-04, 00:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het gaat eigenlijk niet om het leed of de doden die we daar veroorzaken maar om het beeld wat men van ons nu heeft door de foto van de vrouw die een man aan een hond heeft. De doden en bombardementen en zo hoef je niet voor te schamen want dat zijn de arabieren/moslims toch wel gewend van de dictators van eigen makelij. [/QUOTE]

Ja over eerdere columns kan ik me ook een eind opwinden inderdaad.

Het punt is misschien dat het westen altijd zo hoog opgaf van de eigen 'universele' superioriteit dat niet-westerlingen er nog in zijn gaan geloven ook. En dan komt die klap des te harder aan. In die zin is dat misschien nog wel erger dan het inderdaad welbekende massale geweld.

Maar goed, ik hoef en wil hem niet verdedigen. Als je zoals jij wat hier staat verbindt aan zijn eerdere uitlatingen geef ik je gelijk. Had misschien een sprankje hoop dat ie zijn denkbeelden had bijgesteld. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, ofzo. Snap je?

Beëlzebub
09-05-04, 00:52
Toch vertrouw ik die Ephimenco niet helemaal. Hij praat als een Westerling -wat ik zelf ook ben- : het woord 'ons' komt bijvoorbeeld een aantal keren voor i.v.m. de Westerse idealen, dus mag ik aannemen dat hij zich daarmee vereenzelvigt. Hij heeft van meet af aan achter de invasie in Iraq gestaan en is kennelijk nu bekeert (uit commerciële overwegingen?) Ik had hem van tevoren wel kunnen vertellen, dat als je een oorlog begint voor je mooie idealen, dat je dan al gauw gecompromitteerd wordt. Ook al gaat het om een dictator -die zijn er zoveel (en in Amerika functioneerd de democratie ook niet al te best)- je moet dat toch niet doen, zeker niet zogenaamd pre-emptive.

Zwarte Schaap
09-05-04, 00:59
Geplaatst door Robbedoes
Zwart Schaap je bent vreselijk ziek bezig. Je verdraait de geest die spreekt uit het stuk van Sylvain. Je maakt het tot een kopie van je eigen verwrongen gedachtenwereld.

Zoals vanavond duidelijk werd in de NOVAdocu over het herstellen van een randje slijmvlies in de vagina van moslima's die niet durven uit te komen voor het niet maagd zijn, zodurf jij niet uit te komen voor de paranoïde inslag van jouw geest t.a.v. mensen die jouw religie ooit een kritisch banaderden.


Wat kun jij interessante verbanden trekken. Je komt heel geloofwaardig over.

Robbedoes
09-05-04, 01:06
Ja dat doe ik. De t.ab.oes binnen jouw denken verklaren jouw afweer reakties. Het benoemen van dit soort zaken geven distorsies van karakters en denkwijzes aan.

mark61
09-05-04, 01:15
Geplaatst door Beëlzebub
Toch vertrouw ik die Ephimenco niet helemaal. Hij praat als een Westerling -wat ik zelf ook ben- : het woord 'ons' komt bijvoorbeeld een aantal keren voor i.v.m. de Westerse idealen, dus mag ik aannemen dat hij zich daarmee vereenzelvigt. Hij heeft van meet af aan achter de invasie in Iraq gestaan en is kennelijk nu bekeert (uit commerciële overwegingen?) Ik had hem van tevoren wel kunnen vertellen, dat als je een oorlog begint voor je mooie idealen, dat je dan al gauw gecompromitteerd wordt. Ook al gaat het om een dictator -die zijn er zoveel (en in Amerika functioneert de democratie ook niet al te best)- je moet dat toch niet doen, zeker niet zogenaamd pre-emptive.

Sorry, dacht bij die hoofdletter eerst aan Raymond W.

OK, het 'totaalbeeld' klopt, je hebt gelijk! Nu even afwachten wanneer de aangesprokene zich kan losrukken uit zijn poëtische Bloemen van het Kwaad-beslommeringen.

mark61
09-05-04, 01:18
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Pas op Robbedoes. Zometeen word je nog beticht van het woeste achter-offensief.

Dit vind ik nou buitengewoon Literair.

Zwarte Schaap
09-05-04, 01:20
Geplaatst door Robbedoes
Ja dat doe ik. De t.ab.oes binnen jouw denken verklaren jouw afweer reakties. Het benoemen van dit soort zaken geven distorsies van karakters en denkwijzes aan. Je argumentatie is waardeloos en kan meteen met de vuilnisman meegegeven worden.

Zwarte Schaap
09-05-04, 01:23
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Pas op Robbedoes. Zometeen word je nog beticht van het woeste achter-offensief. Het vingertje dat hij ons trots toont wordt niet voor niets getoond. Dit is naar alle waarschijnlijkheid het teken van een doe-het-zelver.

http://www.sbshosting.be/avatar/cartoons3.jpg

Ron Haleber
09-05-04, 08:51
Geplaatst door Al3arbi
Als je er `n N achterplaatst heeft `t in ons lokaal dialectje `n bepaalde betekenis die `t schelden vergemakkelijkt...:hihi:

Mark, kijk hier 't bewijs dat op Maroc.nl enkel maar k.utmarokkanen prikken die terecht uit de disco's zijn gegooid waar jij ongestoord je zaterdagnacht doorbrengt.

s.ephimenco
09-05-04, 09:28
Geplaatst door Beëlzebub
Toch vertrouw ik die Ephimenco niet helemaal.

Hij heeft van meet af aan achter de invasie in Iraq gestaan en is kennelijk nu bekeert (uit commerciële overwegingen?)


Trouw van 15-02-2003 Pagina 13 de Verdieping

Ephimenco
Sylvain Ephimenco

Wat een omwenteling in krap 16 maanden! Wat een verkwanseling van mogelijkheden tussen september 2001 en februari 2003! Nog geen anderhalf jaar geleden werd New York door een haataanval getroffen. De wereld sidderde en liet zich meeslepen door een ongekend en bijna algeheel elan van verbondenheid en solidariteit met de Verenigde Staten. Overal op aarde werd de Amerikaanse vlag gehesen en vloeiden er tranen van compassie. Maar vandaag, zestien maanden later, zullen overal in de wereld miljoenen mensen de straat op gaan om hun weerzin en woede te uiten jegens het land dat zijn kapitaal aan sympathie niet wist vast te houden. In vele steden zal de Amerikaanse vlag worden verbrand of met hakenkruizen worden beklad. Het is de tragiek van een autistisch regime dat de grenzen tussen het licht en het duister in een recordtempo heeft uitgevlakt.

Saddam Hoessein is een walgelijke potentaat die liever vandaag dan morgen van de aardbodem zou moeten verdwijnen, zoals tal van andere dictators die onze planeet bevolken. Maar de paradox wil dat buiten zijn eigen grenzen en enkele landen uit de regio uitgezonderd, Saddam niet als een reële bedreiging voor de wereldvrede wordt gezien. Het is de man die hem gaat uitschakelen die ons angst inboezemt. Het zijn de woeste blindheid, het cynisme en het arrogante dédain van George W. Bush die het fragiele evenwicht van deze wereld bedreigen. De president van het machtigste land uit de geschiedenis van de mensheid staat op het punt een serie fouten te begaan waarvan wij mogen hopen dat ze niet onherstelbaar zullen blijken. Behalve voor de onschuldigen die de hightech vuurkracht van de Verenigde Staten op hun hoofd zullen zien dalen. De schade is al enorm. Een alliantie van bondgenoten die de desintegratie nabij is, een Amerikaanse pers die zich verliest in een roes van nationalisme, maar vooral: de oorlogzucht van Bush jegens Irak zal het antiwesterse sentiment in de wereld als nooit tevoren voeden. Hoeveel nieuwe Bin Ladens is de Amerikaanse president nu al bezig te baren? En hoe zal de radicalisering zich in onze steden uitdrukken? Dit stukje is niet bijster origineel en anderen hebben al veelvuldig uitstekend uiteengezet hoe ridicuul en gevaarlijk een oorlog tegen Irak is. Maar ik wilde niemand mijn machteloze kreet van verontrusting onthouden.

s.ephimenco
09-05-04, 09:38
Geplaatst door Beëlzebub
Toch vertrouw ik die Ephimenco niet helemaal.
Hij heeft van meet af aan achter de invasie in Iraq gestaan en is kennelijk nu bekeert (uit commerciële overwegingen?)


Trouw van 22-03-2003 Pagina 15 de Verdieping Column

Ephimenco
Sylvain Ephimenco

Nu de oorlog toch is begonnen wil ik best proberen mij in duizend bochten te wringen om zachtjes te schuiven, zonder natuurlijk die indruk te wekken. Vanwege al die nieuwe feiten moet ik me dus bezinnen op mijn eerder genomen standpunt, net als bijvoorbeeld Trouw, Wouter Bos en vele anderen. Nee, ik ben heus geen draaikont maar gewoon een realo die Saddam niet in de kaart wil spelen. Ik was dus tegen, ben nog steeds niet vóór maar moet een positie daartussenin vinden. Laat ik het meteen concreet proberen.

Woensdagmiddag was ik er bijvoorbeeld fel op tegen dat de Amerikaanse B52-bommenwerpers op de Engelse basis Fairford ingezet zouden worden om Irak te bombarderen. Maar nu is het vrijdagmiddag en zes van die monsters zijn opgestegen en vliegen richting Bagdad. Nieuwe feiten dus. Pleiten voor een vlucht rechtsomkeert is niet realistisch. Schoorvoetend zou ik nu de geallieerden moeten steunen en hopen dat die lading van 180 ton smartbommen niet te lang in de lucht blijft zweven maar zo snel mogelijk huizen, stellingen en mensen zal treffen, zodat de wachttijd voor het leed niet onnodig wordt verlengd. Ach, als je goed kijkt veranderen die nieuwe feiten weinig aan de oude situatie die uit een standvastig en onveranderlijk component bestaat: dat Amerika misbruik maakt van 11 september om een oude rekening te vereffenen.

Door deze gratuite agressie wordt het slachtoffer van gisteren een arrogante dader van vandaag, en slaat zelf hiermee het idyllische beeld van de strijd van de verlichting tegen het obscurantisme aan gruzelementen. Bovendien zijn de VS een land dat goed is in oorlogvoeren, maar slecht in het beheren van de vrede na de strijd. Een natie die zich zappend van oorlog naar nieuwe oorlog sleept, maar te veel haast heeft om een duurzame basis voor stabiliteit te leggen. Daar heb je internationale organisaties en brede consensus voor nodig en daar voelt Amerika (zie Kyoto, het Internationale Strafhof, de Verenigde Naties) meestal weinig voor.

Een Amerikaanse bezettingsmacht in Irak zal het democratische model niet aan de arabo-islamitische regio kunnen opdringen, maar zal daar wel als neokoloniale mastodont de haat en de antiwesterse sentimenten voeden. Het risico dat de VS en Engeland in Irak nemen, is dat deze oorlog een stevige stap wordt in de richting van een gevreesd conflict der beschavingen.

s.ephimenco
09-05-04, 09:41
Geplaatst door Beëlzebub
Toch vertrouw ik die Ephimenco niet helemaal. Hij heeft van meet af aan achter de invasie in Iraq gestaan en is kennelijk nu bekeert (uit commerciële overwegingen?)

Trouw van 25-03-2003 Pagina 11 de Verdieping Column

Ephimenco
Sylvain Ephimenco

Ik heb altijd een solide afkeer gehad van mensen met zendingsdrang. Wildvreemde figuren die je bel maltraiteren en zodra je opendoet alvast met een voet in de deuropening gaan staan. Wist u wel hoe ongelukkig u was voordat ik aan uw bel trok? Ziet u niet hoe somber uw wereldbeeld was voordat ik u het licht kwam brengen? Dat soort 'bevrijders' zie je gelukkig steeds minder vaak op je slaperige zondagochtend. Hun opdringerigheid is ook met een paar treffende woorden vrij goed te bestrijden.

Maar hoe zou ik dan reageren als die vertegenwoordigers van de universele goedheid mijn huis dag en nacht met handgranaten zouden bestoken teneinde mij ontvankelijk te maken voor hun bevrijdingsdrang? Er lopen in Nederland nogal wat opgewonden intellectuelen met neokoloniale inslag rond die er van overtuigd zijn dat het islamitische volk van Irak naar de christelijke smartbommen van de vrome Bush en Blair hunkert om van zijn islamitische dictator Saddam te worden bevrijd.

Ik vrees het ergste. Onder andere, dat de wereld niet zo eenvoudig in elkaar steekt als ze zouden willen. Afgezien van de vraag of het de goede methode is om met onophoudelijke bombardementen geluk, vrijheid en democratie te willen brengen, vraag ik me ook af hoe ik in de plaats van de gebombardeerde burgers zou reageren. Als, na jaren door de partij Onleefbaar Nederland te zijn onderdrukt, plots een islamitische armada, zeg maar een coalitie van Egyptische en Syrische krijgers, hoog aan de hemel zou verschijnen met het doel mij en mijn land te 'bevrijden'. Na een paar nachten in de schuilkelders zou ik me misschien steeds meer verwant gaan voelen met mijn eigen onderdrukkers, die mij tegen de bommen van die wildvreemde bevrijders proberen te beschermen. Of zoals moslims schijnen te zeggen: liever de halve gek die je kent dan de onbekende weldoener die je van alles belooft.

Het is primair aan het Iraakse volk om zichzelf te bevrijden of secundair met de hulp van zijn islamitische broedervolkeren uit de regio. De Angelsaksische coalitie uit het verre christelijke Westen heeft in het islamitische Midden-Oosten niets te zoeken behalve gigantische problemen. ,,Denkt Bush soms met bloemen te worden verwelkomd? Lijken kan hij krijgen!'' schreeuwde gisteren voor de tv-lens een wanhopige inwoner van Bagdad, wiens buurt zojuist was gebombardeerd. De 'bevrijders' zijn gewaarschuwd.

s.ephimenco
09-05-04, 09:45
Geplaatst door Beëlzebub
Toch vertrouw ik die Ephimenco niet helemaal.
Hij heeft van meet af aan achter de invasie in Iraq gestaan en is kennelijk nu bekeert (uit commerciële overwegingen?)

Trouw van 29-03-2003 Pagina 13 de Verdieping Column

Ephimenco
Sylvain Ephimenco

Met een overweldigende meerderheid van 346 tegen 49 stemmen heeft het Amerikaanse parlement in de nacht van donderdag een spectaculaire resolutie aangenomen. De tekst van de resolutie pleit voor de invoering van een landelijke dag van bidden en vasten omwille van goddelijke bescherming voor de Amerikaanse strijdkrachten in Irak. Een dag lang moeten Amerikanen hun vrome ogen sluiten en hun maag laten rammelen zodat een tevreden God hen een handje kan helpen in het verpletteren van hun vijand.

De Middeleeuwen heruitgevonden. Moeten we hier om lachen of dikke tranen van verdriet plengen? Was het maar een grap. Op tv zie ik soldaten die in het dorre zand van de woestijn knielen alvorens te gaan doden, aalmoezeniers in battle dress die God om victorie smeken, een oorlogszuchtige president en zijn minister van defensie die om de haverklap oproepen tot gebed.

Naarmate de oorlog vordert lijkt het alsof Amerikanen steeds meer op moderne kruisvaarders willen lijken. Alsof ze het gelijk van Bin Laden en de fundamentalistische islam willen bevestigen. De waarheid, zegt men, is het eerste slachtoffer van de oorlog - maar in dit gewapend conflict is het niemand anders dan God die misbruikt en verkracht wordt. In zijn naam werden op 11 september 2001 3000 mensen in een hel van vuur, vlammen en vallende brokstukken gemarteld. Met het aanroepen van zijn hulp worden in maart 2003 de burgers van Bagdad dag en nacht gepijnigd en voor het leven getraumatiseerd. Sinds die 11de september heb ik me hard opgesteld tegen een perverse lezing van de islamleer die de wereldvrede bedreigt. Ik verlangde zelfkritiek en zelfonderzoek van de kant van moslims. Maar terwijl ik, naïef als ik was, de confrontatie met de fanatieke islam frontaal probeerde aan te gaan, groeide achter mijn rug het christelijke fundamentalisme van Bush & co. Het voelt alsof alle woorden die ik sinds anderhalf jaar heb geschreven ineens geen betekenis meer hebben. De president van de Verenigde Staten vroeg om de steun van God teneinde een verderfelijk regime te bestrijden. Maar nu hij als bezetter tegen een volk en een natie vecht, blijft hij nog hetzelfde opperwezen cynisch aanroepen. Ik zou een keizerrijk geven om de gedachten van deze God te mogen lezen. Om zijn antwoorden op al die satanische gebeden te mogen horen. Maar deze God is zwijgzaam, en wie zwijgt stemt toe.

Beëlzebub
09-05-04, 11:58
Beste Ephimenco,

je stukken uit Trouw kende ik niet. Ik kende je slechts van een aantal TV-uitzendingen en zou niet meer weten van welke precies (al wat langer geleden). Daarin trok je van leer tegen bepaalde zaken betreffende de Islam. Dit heeft mij een verkeerd beeld gegeven van je invalshoek.
Met de (getoonde) columns uit Trouw kan ik eigenlijk wel grotendeels instemmen en ik moet dus concluderen dat mijn reactie niet klopte. Ik ben een serieus mens en wil mijn fouten ook toegeven. Excusé moi!

mark61
09-05-04, 12:48
Geplaatst door Beëlzebub
Beste Ephimenco,
(...) Excusé moi!

Dat is nou netjes. Dat zie je hier nou nooit iemand doen. Alleen gaat Sylvain pas blij kijken als je ook nog excusez spelt.

Zwarte Schaap
09-05-04, 12:54
Geplaatst door mark61
Dat is nou netjes. Dat zie je hier nou nooit iemand doen.

Dat klopt niet wat je hier boven beweert.

mark61
09-05-04, 13:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat klopt niet wat je hier boven beweert.

:hihi:

Beëlzebub
09-05-04, 13:41
Geplaatst door mark61
Dat is nou netjes. Dat zie je hier nou nooit iemand doen. Alleen gaat Sylvain pas blij kijken als je ook nog excusez spelt.

Ja, dat is zo, excusez... Maar ja, voor mij is de middelbare school alweer lang geleden en ik heb nog half een kater van de gezelligheid van gisteren-avond. Dus niet op alle slakjes zout leggen, hoor.

Robbedoes
09-05-04, 13:47
Het vingertje dat hij ons trots toont wordt niet voor niets getoond. Dit is naar alle waarschijnlijkheid het teken van een doe-het-zelver.

In Marokko is de gemiddelde Marokkaan wat minder gefrustreerd en heeft minder last van een identiteitsstoornissen als jij Zwart Schaap. Zolang je hier woont zul je in conflict blijven met jezelf en je eigen achtergrond :knipoog:

Zwarte Schaap
09-05-04, 13:56
Geplaatst door Robbedoes
In Marokko is de gemiddelde Marokkaan wat minder gefrustreerd en heeft minder last van een identiteitsstoornissen als jij Zwart Schaap. Zolang je hier woont zul je in conflict blijven met jezelf en je eigen achtergrond :knipoog:

Waar zijn de argumenten die je stelling moeten onderbouwen? Heb je het zeker uit de dikke :duim: gezogen. Heb jij wat met :aftel: of zo?

mark61
09-05-04, 13:58
Geplaatst door Beëlzebub
Ja, dat is zo, excusez... Maar ja, voor mij is de middelbare school alweer lang geleden en ik heb nog half een kater van de gezelligheid van gisteren-avond. Dus niet op alle slakjes zout leggen, hoor.

Dat zout was in commissie.

Robbedoes
09-05-04, 13:59
Nee hoor, maak ik op uit jouw steeds in de verdediging schieten als er iets gezegd wordt over niet van deze tijd zijnde voorschriften zoals bijv. de "maagdelijkheid" van de vrouw :hihi:

Zwarte Schaap
09-05-04, 14:04
Geplaatst door Robbedoes
Nee hoor, maak ik op uit jouw steeds in de verdediging schieten als er iets gezegd wordt over niet van deze tijd zijnde voorschriften zoals bijv. de "maagdelijkheid" van de vrouw :hihi: Je streelt mijn ego voor je belangstelling van mijn persoon.

Robbedoes
09-05-04, 14:07
Geen belangstelling, wel nieuwsgierigheid vanuit die gefrustreerde reakties op enige kritiek t.a.v. jouw religie :roker:

Zwarte Schaap
09-05-04, 14:15
Geplaatst door Robbedoes
Geen belangstelling, wel nieuwsgierigheid vanuit die gefrustreerde reakties op enige kritiek t.a.v. jouw religie :roker: De aandacht die je aan mij wenst te besteden en de rare fratsen die je daarbij maakt doet mij goed. Ook u heeft recht op aandacht.

Angeldust
09-05-04, 15:44
Geplaatst door Simon
Wat zijn dat nu voor loze kreten zonder enige onderbouwing ...

In het Amerikaans heb je er een mooi woord voor: soundbites. Je zegt dan iets wat feitelijk niets om het lijf heeft en/of niet terzake is, maar het klinkt gewoon wel verdraaide leker, en daar gaat het uiteindelijk om... :rolleyes:

Angeldust
09-05-04, 15:50
Geplaatst door lennart
Dit is een vrij land en ik heb dus vrijheid van meningsuiting, ook om te zeggen dat ik Sylvain een nazi eerstklas vind.

Als je dan zulke dingen gaat zeggen toont dat aan dat je niet bij machte bent om argumenten op te dissen en een mening te formuleren. Met een mening heeft jouw opmerking over Ephimenco niets van doen, het is gewoon beledigen.

lennart
09-05-04, 15:55
Geplaatst door Angeldust
Als je dan zulke dingen gaat zeggen toont dat aan dat je niet bij machte bent om argumenten op te dissen en een mening te formuleren. Met een mening heeft jouw opmerking over Ephimenco niets van doen, het is gewoon beledigen.

Wie kaatst moet de bal terugverwachten. Ik heb die nep-Hollander nog nooit een argument zien geven.

Hij mag trouwens van geluk spreken dat hij hier in Nederland woont, in Algerije had hij zijn jaren in de gevangenis mogen doorbrengen, zoniet erger. Als die nep-Hollander echt lef had, zou hij per direct terug gaan naar Algerije en DAAR de boel veranderen.

Angeldust
09-05-04, 16:13
Geplaatst door lennart
Wie kaatst moet de bal terugverwachten. Ik heb die nep-Hollander nog nooit een argument zien geven.

En dat wordt dan als beredenering opgeworpen door iemand die zich altijd wil onderscheiden, de pretentie heeft het allemaal beter te weten, je valt weer eens goed door de mand, net als Ephimenco.


Geplaatst door lennartHij mag trouwens van geluk spreken dat hij hier in Nederland woont, in Algerije had hij zijn jaren in de gevangenis mogen doorbrengen, zoniet erger. Als die nep-Hollander echt lef had, zou hij per direct terug gaan naar Algerije en DAAR de boel veranderen. [/B]

Voorzover ik weet heeft hij niks gedaan wat een eventuele gevangenisstraf aldaar zou rechtvaardigen of het moet misschien zijn dat hem officieel valt aan te rekenen dat hij koloniale ouders heeft. Maar het meest storende aan je afsluitende zinnen is dat je lijnmatig beschouwd maar al te duidelijk niet verder komt dan in je eerste posting binnen deze topic.

lennart
09-05-04, 16:21
Geplaatst door Angeldust
En dat wordt dan als beredenering opgeworpen door iemand die zich altijd wil onderscheiden, de pretentie heeft het allemaal beter te weten, je valt weer eens goed door de mand, net als Ephimenco.

Ik gebruik gewoon dezelfde technieken als die toegepast door Sylvain, in de hoop dat hij zijn fouten ingaat zien en zijn leven betert. Helaas is hij al oud, en ideologisch vastgelopen in een rechts-extremistische doolhof waar hij de weg niet meer uit weet. Maar we mogen de hoop natuurlijk nooit opgeven.

ps. Dat "beter" weten heb jij zover ook nogal last van. Gelukkig is het beter te denken weten bij mij toch vooral een prikbord activiteit.


Voorzover ik weet heeft hij niks gedaan wat een eventuele gevangenisstraf aldaar zou rechtvaardigen of het moet misschien zijn dat hem officieel valt aan te rekenen dat hij koloniale ouders heeft. Maar het meest storende aan je afsluitende zinnen is dat je lijnmatig beschouwd maar al te duidelijk niet verder komt dan in je eerste posting binnen deze topic.

Heel simpel, als hij net zo "dapper" zou zijn in Algerije als hij hier in het veilige Nederland is, dat zou hij allang in de diepste kelder wegrotten. Feit is dat Sylvain een van de lafste commentatoren in Nederland is, op wellicht Hirsi Ali na; als zij de wereld echt willen verbeteren, laten ze dat alsjeblieft in hun eigen land doen! Aan dat soort mensen verspil ik mijn woorden en waanzin niet aan.

lennart
09-05-04, 16:34
Om nog eens het niveau van het Nederlandse debat, waaraan Sylvain ook actief deelneemt met zijn hatelijke woorden:

"Veel interessanter zijn meneer Koenders (PvdA) en Dittrisch (D'66), de carrièrepolitici die - business as usual - begerig aanschurken bij een fanaticus. Ik heb de nieuwe NSB gezien; meneer Dittrich en meneer Koenders gaan het vast heel ver brengen."

Theo van Gogh


En wie ben ik, idealistische jongere, om mij af te zetten tegen al die "hooggerespecteerde" lieden die het Nederlandse debat vormgeven, door voor een debatvorm te kiezen waarin "argumenten" de hoofdtoon voeren. Wat dacht u nu allemaal, "rechts" mag roepen wat het wil, en "links" moet zich als laffe honden opstellen, omdat mensen als Angeldust denken dat argumenten werken? Denkt nu werkelijk dat de genuanceerde mening op het moment aan het winnen is? Als je echt weerwoord wilt bieden, houdt dan nu op met genuanceerd zijn; voordat de genuanceerde mening niet meer een vorm van beschaafheid is, maar de enige manier om je mening te uiten in een rechts-extremistisch fasistische heilstaat die extreem-rechts ons wil opleggen.

Angeldust
09-05-04, 16:44
Geplaatst door lennart
Ik gebruik gewoon dezelfde technieken als die toegepast door Sylvain, in de hoop dat hij zijn fouten ingaat zien en zijn leven betert. Helaas is hij al oud, en ideologisch vastgelopen in een rechts-extremistische doolhof waar hij de weg niet meer uit weet. Maar we mogen de hoop natuurlijk nooit opgeven.

ps. Dat "beter" weten heb jij zover ook nogal last van. Gelukkig is het beter te denken weten bij mij toch vooral een prikbord activiteit.

Wat een opmerkelijke zienswijze. Dus jij denkt dat als je op hem de strategie toepast die hijzelf altijd hanteert dat dit hem tot inkeer zal brengen, waarop baseer je dat, of is het een hypothese die je praktizeren wilt?
Dat over de hoop nooit moeten opgeven verrast me van jou, ik kan in jouw bijdragen geen sprankje hoop, laat staan enige postiviteit ontwaren.

dat PS'jes van je zal ik niet op ingaan, zo'n schotenreeks in het luchtledige is dat niet waard.


[i]Geplaatst door lennart[i]Heel simpel, als hij net zo "dapper" zou zijn in Algerije als hij hier in het veilige Nederland is, dat zou hij allang in de diepste kelder wegrotten. Feit is dat Sylvain een van de lafste commentatoren in Nederland is, op wellicht Hirsi Ali na; als zij de wereld echt willen verbeteren, laten ze dat alsjeblieft in hun eigen land doen! Aan dat soort mensen verspil ik mijn woorden en waanzin niet aan. [/B]

Maar wat heeft dat nu van doen met zijn hedendaagse activiteiten in Nederland? Som even de punten waarmee je denkt te kunnen staven dat het relevant is in deze, daar ben ik best wel een beetje benieuwd naar.
persoonlijk vindt ik het getuigen van een zwakke discussiemethode om van iemand, wiens argumenten en manier van discussieren je niet bevallen, te wensen dat hij maar weer naar zijn land of wat dan ook opkrast.

lennart
09-05-04, 16:49
Geplaatst door Angeldust
Wat een opmerkelijke zienswijze. Dus jij denkt dat als je op hem de strategie toepast die hijzelf altijd hanteert dat dit hem tot inkeer zal brengen, waarop baseer je dat, of is het een hypothese die je praktizeren wilt?

Zeker.. Woorden doen namelijk geen pijn, is mij door me ouders verteld. Ik ga er maar vanuit dat mijn opvoeding correct is geweest.



Dat over de hoop nooit moeten opgeven verrast me van jou, ik kan in jouw bijdragen geen sprankje hoop, laat staan enige postiviteit ontwaren.

Dit is een prikbord, dacht je dat je me door mijn priksels kent?



Maar wat heeft dat nu van doen met zijn hedendaagse activiteiten in Nederland? Som even de punten waarmee je denkt te kunnen staven dat het relevant is in deze, daar ben ik best wel een beetje benieuwd naar.


Zoals ik je al zei, ik verspil mijn waanzin niet aan de haat van Sylvain. Ik noem hem gewoon Nazi en ga verder met mijn leven. Zoals Israeli Palestijnen als terroristen zien, of Theo v. Gogh moslims als geitenneukers ziet, zie ik extreem-rechts als wat ze zijn nazistische varkens. Dat is mijn grondwettelijke recht, en daarvoor heb ik geen argumenten voor nodig.


persoonlijk vindt ik het getuigen van een zwakke discussiemethode om van iemand, wiens argumenten en manier van discussieren je niet bevallen, te wensen dat hij maar weer naar zijn land of wat dan ook opkrast.

Goh.. komt dat je ergens bekend van voor misschien?

Julien
09-05-04, 18:43
Geplaatst door lennart
Sylvain is wel een eerste klas nazi zeg. Hij zal waarschijnlijk de eerste zijn om de toekomstig nieuwe transporten naar Westerbork en daarna verder naar het Oosten toe te juichen.

waar slaat dat nou weer op :vreemd: ik ben het niet met Ephimenco eens dat je je niet hoeft te schamen voor martelpraktijken, ze zijn namelijk een schande en ik haat de Amerikanen die dit gedaan hebben.

Maar de argumentatie kan ik wel begrijpen.

Julien
09-05-04, 18:45
Geplaatst door Mark
Het gehalte Frans in de onderschriften van deze site nemen schrikbarende vormen aan.

Ik zeg het je die Fransozen nemen langzaam dit land over....

wat ik je brom... :p

sterker nog de naam van deze site is FRANS!!

Maroc

Vive la France!

lennart
09-05-04, 18:48
Geplaatst door Julien
waar slaat dat nou weer op :vreemd:

Ik reageer niet op de tekst van Ephimenco.. dit omdat ik hem niet serieus neem en ik bovendien vind dat hij zijn haatspeeches maar gewoon in Algerije moet houden, waar die vandaan komt, in plaats hier in Nederland de boel te verzieken.


ik ben het niet met Ephimenco eens dat je je niet hoeft te schamen voor martelpraktijken, ze zijn namelijk een schande en ik haat de Amerikanen die dit gedaan hebben.

Maar de argumentatie kan ik wel begrijpen.

Ja.. weet je nog.. die private contractors.. en wat blijkt, het waren ondermeer private contractors die leiding gaven aan deze martelpraktijken. Dus ik begrijp nu de argumentatie nog beter van de Iraqi's die Italiaanse huurlingen omleggen.

Julien
09-05-04, 18:53
Dat Frankrijk, itt tot wat Julien beweert, absoluut misdadig met zijn Algerije-verleden omgaat staat buiten kijf. Maar daar ging het nu even niet over, en ik heb geen idee wat Ephimenco daarvan vind.

Mark, je weet niet wat je zegt. Ik heb van dichtbij gemerkt hoe actueel de Vuile oOrlog nog steeds is in France. De overgrote meerderheid schaamt zich voor deze zwarte bladzijde in de Franse geschiedenis. Tegenwoordig zijn France en Algérie de beste vrienden en dat komt vnl omdat France zich schuldig voelt vanwege de Vuile Oorlog. Wij Fransen gaan er stukken beter mee om dan jullie Hollanders wat betreft de Indonesische dekolonisatie!

p.s. ik zou het geen belediging vinden om nep-nederlander genoemd te worden, Lennart. Ik vind jou een nep-nederlander omdat je niet opkomt voor je eigen land.. jij kan niet terugvallen op een nationaliteit. Een Fransman zal altijd een Fransman blijven.

lennart
09-05-04, 19:01
Geplaatst door Julien
p.s. ik zou het geen belediging vinden om nep-nederlander genoemd te worden, Lennart. Ik vind jou een nep-nederlander omdat je niet opkomt voor je eigen land.. jij kan niet terugvallen op een nationaliteit. Een Fransman zal altijd een Fransman blijven.

Als jij het geen belediging vind om een nep-nederlander genoemd te worden, waarom neem je dan de moeite om mij een nep-nederlander noemen?

Verder ik neem aan dat je dat "terugvallen" in de mentale zin van het woord bedoeld en dan blijft de vraag staan, waarom zou je in hemelsnaam willen terugvallen op een nationaliteit? Geeft je dat iets extra's dan.

Verder kan ik heel goed terugvallen om mijn Nederlandse nationaliteit, tenminste zolang er natuurlijk vrijheid van meningsuiting bestaat in Nederland.

Robbedoes
09-05-04, 19:32
Als die nep-Hollander echt lef had, zou hij per direct terug gaan naar Algerije en DAAR de boel veranderen

Lennart ga jij of iemand uit jouw familiekring ook direkt terug om de puinhopen van jouw land op te ruimen? Ben jij niet net zo'n "nep-Hollander?

lennart
09-05-04, 19:36
Geplaatst door Robbedoes
Lennart ga jij of iemand uit jouw familiekring ook direkt terug om de puinhopen van jouw land op te ruimen? Ben jij niet net zo'n "nep-Hollander?

Met mijn land is niet zoveel mis. Behalve dan dat er veel buitenlanders hier naartoe komen om de boel op te stoken, zoals Sylvain, Hirsi, Abu, Ronnie, etc. etc.

Oh... en natuurlijk Belgen :moe:

Robbedoes
09-05-04, 19:40
Met mijn land is niet zoveel mis.

Geen Marokkaans paspoort Lennart?

lennart
09-05-04, 19:45
Geplaatst door Robbedoes
Geen Marokkaans paspoort Lennart?

Nee.. hoezo?

mark61
09-05-04, 20:10
Geplaatst door Julien
Mark, je weet niet wat je zegt. Ik heb van dichtbij gemerkt hoe actueel de Vuile oOrlog nog steeds is in France. De overgrote meerderheid schaamt zich voor deze zwarte bladzijde in de Franse geschiedenis. Tegenwoordig zijn France en Algérie de beste vrienden en dat komt vnl omdat France zich schuldig voelt vanwege de Vuile Oorlog.


Jah dat zeg jij altijd maar ik las net nog ergens hier dat foto's van die fotograaf, hoe heet ie, Elie quelque chose, nog steeds not done zijn. Er is geloof ik ook niemand veroordeeld voor het een of het ander.


Wij Fransen gaan er stukken beter mee om dan jullie Hollanders wat betreft de Indonesische dekolonisatie!

Of het beter is weet ik niet, maar ik geef onmiddelijk toe dat het in Nederland zeer schunnig gesteld is met het omgaan met het koloniale verleden. Ik ben ervan overtuigd dat nog steeds een meerderheid van de NLers het kolonialisme een goede zaak vindt en het prima vindt wat NL in Indonesië en Suriname / Antillen gedaan heeft. Als je naar dat gedoe met Poncke Prinsen kijkt....schandalig.

lennart
09-05-04, 20:13
Als je naar dat gedoe met Poncke Prinsen kijkt....schandalig


Ik kan me herinneren dat de slager van Algerije in Frankrijk gewoon een politieke partij mag draaien.

Fillastiene
09-05-04, 20:16
Geplaatst door lennart
Nee.. hoezo?

Ik wist wel dat je een Marokkaan was.

:p