PDA

Bekijk Volledige Versie : Pentagon stond achter methodes Guantanamo



Simon
09-05-04, 12:54
Pentagon stond achter methodes Guantanamo

Uitgegeven: 9 mei 2004 09:03
Laatst gewijzigd: 9 mei 2004 09:28

WASHINGTON - Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft vorig jaar goedkeuring verleend aan harde ondervragingsmethodes in de Guantanamo Bay-gevangenis op Cuba. Daardoor werd het mogelijk om gevangenen naakt te ondervragen, hun slaap te verstoren en hen bloot te stellen aan harde muziek en felle lampen. Dat heeft de krant Washington Post zondag op zijn website gemeld. Het Amerikaanse dagblad baseert zich op defensiefunctionarissen die niet met naam en toenaam in de krant wilden.

Een geheime lijst met circa twintig technieken werd in april 2003 door de hoogste kringen van het Pentagon goedgekeurd. Het gebruik van enkele methodes had de uitdrukkelijke toestemming nodig van minister van Defensie Donald Rumsfeld zelf. Het is volgens de Washington Post voor het eerst dat het bestaan van een dergelijk document openbaar wordt.

Ondervragers moeten wel duidelijk maken dat de harde behandeling "militair noodzakelijk'' is, aldus de geïnterviewde functionarissen. Eenmaal goedgekeurd moet de behandeling gepaard gaan met "gepaste medische controle''. Naakte ondervraging is alleen toegstaan als er geen andere gevangenen bij zijn. "We wilden legale manieren vinden om de druk op te vijzelen'', aldus een van de anonieme advocaten die hielp bij het samenstellen van de richtlijnen. "We wilden een beetje meer vrijheid dan in een Amerikaanse gevangenis, maar geen marteling''.

Het Pentagon zou ook goedkeuring hebben verleend om vergelijkbare ondervragingstechnieken toe te passen op Iraakse gevangenen die worden verdacht van banden met terroristische organisaties of rebellengroepen. Het was volgens de krant niet duidelijk of die ook golden voor de Abu Ghraib-gevangenis bij de Iraakse hoofdstad Bagdad. Misstanden in het complex hebben de afgelopen week tot wereldwijde verontwaardiging geleid.

Een woordvoerder van het Pentagon weigerde de krant een reactie. Een zegsman van het Amerikaanse Zuidelijke Commando bevestigde tegenover het persbureau Reuters dat de legerleiding in het voorjaar van 2003 een glijdende schaal van ondervragingstechnieken had goedgekeurd. Hij ontkende echter met klem dat gevangenen naakt mogen worden ondervraagd. "Het is nooit overwogen'', aldus de woordvoerder. "We doen het niet.''

De Verenigde Staten houden op Guantanamo Bay circa 600 buitenlandse gevangenen vast. De meesten worden verdacht van steun aan terroristische organisaties en vastgehouden zonder enige vorm van aanklacht of procesgang. Deze week strafte het leger twee bewakers van het complex op Cuba die gevangenen hadden aangevallen.

bron: nu.nl

Qwertyno
09-05-04, 15:02
Nu heeft Geoffrey Miller die een voormalig chef van Guantanamo is de leiding over de gevangenissen in Irak.

Dus er zal denk ik weinig veranderen aan de ondervragingsmethoden (martelingen).

~Panthera~
09-05-04, 15:10
En Rumsfeld weet weer van niks ? :moe:

Muslimaah
09-05-04, 15:41
Verhalen over wat er in Guantanamo-Hell gebeurde deden al een behoorlijke tijd de ronde. Zo ook die van Irak. De mensen die weggekomen zijn van de martelingen, vernederingen en verkrachtingen.


Maar dat werd afgedaan als propaganda.


Helaas zijn zulke foto's nodig om dat superioriteitsbeeld die er heerst van het Amerikaanse beleid en doelen, teniet te doen.

Terwijl het ook bekend is dat zeker bij de Marines, vooral vrouwen worden verkracht en dat de leidinggevers er een hand naar hebben om het allemaal weg te stoppen in de doofpot.

Ik vraag me serieus af waarom onze premier, NL zij aan zij staat laat staan met zulke machten die blijkbaar van hogerhand zulke methodieken toepassen.

Net op alJazeera zulke verschrikkelijke verhalen van de slachtoffers zelf aangehoord over vrouwen/meisjes ( zelfs van 10) verkracht door soldaten van de bezettende macht. Over jongens ( 15 jr!!) die uit het bed gelicht zijn en niet teruggekomen zijn. Over martelingen en nog veel meer. Pfff..:(

Qwertyno
09-05-04, 16:10
Geplaatst door Muslimaah

Helaas zijn zulke foto's nodig om dat superioriteitsbeeld die er heerst van het Amerikaanse beleid en doelen, teniet te doen.


Voor mij waren die tv beelden die gezien heb van Guantanamo genoeg om te weten wat daar ongeveer gebeurt.

Je ziet mannetje in rode pakjes geketend en kruinend en zwak erbij lopen alsof ze door een gorilla zijn gepakt of helemaal verlamt liggend op een brandcard vervoerd worden. Was voor mij genoeg, dit is geen normale gevangenis.

De laatste tijd vraag ik me af of het misschien nu Wel duidelijk is geworden waarom de VS het internationale gerechtshof niet steunt en waarom zij hieromtrent met allerlei landen verdragen heeft gesloten.
De VS weet volgens mij dondersgoed waar ze mee bezig is.

Evian
09-05-04, 17:20
Grappig is dan om te zien hoe die rat van een Bush nav Abu Ghraib doet alsof zijn neus bloedt: 'Ik wist van niets...' Zo lust ik er ook een paar...:). Er gebeurt niets in Irak zonder de toestemming van Bush. Die martelpraktijken en vernederingen vinden pas na goedkeuring van het Pentagon plaats. Ze wisten al sinds april vorig jaar wat er gaande was...:). En wat mij betreft mag Balkenende met zijn 'Christen' Democratisch Appel zich dit ook aanrekenen...:). Het feit dat heel die oorlog één grote leugen is, heeft weer eens vruchten afgeworpen...

Zwarte Schaap
09-05-04, 21:32
Vrijheid, rechtvaardigheid en democratie is een westerse illussie. Onder het mom en in naam vandeze van deze zogenaamde universele waarden worden de ergste misdaden tegen de mensheid gepleegd.

Evian
09-05-04, 22:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vrijheid, rechtvaardigheid en democratie is een westerse illussie. Onder het mom en in naam vandeze van deze zogenaamde universele waarden worden de ergste misdaden tegen de mensheid gepleegd.


Dat is ook wat ik jou en Sawt duidelijk heb willen maken in een andere topic...:). In elke democratie zitten er wel addertjes onder het gras. In bijv. de Arabische landen zitten die boven het gras, hier in het Westen eronder. Maar dat ze er zijn en vollop krioelen is keer op keer bewezen...:).