PDA

Bekijk Volledige Versie : Blauwe energie



Christiaan
10-05-04, 09:12
Blauwe energie

Het Nederlandse bedrijf Kema ontwikkelt een goedkoop membraan dat een nieuw type energiecentrale mogelijk maakt. De 'blauwe-energiecentrale' wekt elektrische stroom op door het gecontroleerd mengen van zout en zoet water.

Het is al heel lang bekend dat het mengen van zout en zoet water elektrische energie kan opleveren. Je moet het water dan wel langs speciale membranen laten stromen. Tot nu toe waren dergelijke membranen zo duur dat dit principe in een energiecentrale niet winstgevend was. Dr Rob Ross en dr ir Josien Krijgsman van Kema (een bedrijf dat onder andere elektrische apparaten test) ontwikkelden een methode waarmee ze de membranen tientallen malen goedkoper kunnen maken. Eind dit jaar willen ze de kwaliteit van de membranen testen in een kleine proefopstelling in het laboratorium.
"Goede kwaliteit moeten we nog bewijzen", zegt Krijgsman. "Wel is zeker dat we op onze manier de membranen vijftig tot honderd keer goedkoper maken dan de huidige commerciële membranen." Dat komt ruw gezegd doordat de onderzoekers de volgorde van bepaalde stappen in het productieproces omdraaien, zodat de productie continu en daardoor sneller en efficiënter verloopt. Bovendien is de grondstof (polyethyleen) goedkoop.
Als de kwaliteit van de membranen hoog genoeg is, zullen er volgens Krijgsman wereldwijd blauwe energiecentrales komen. Bouwbedrijf VolkerWessels wil volgend jaar een prototype bouwen bij de Afsluitdijk, waar het zoete IJsselmeerwater naar de zoute Waddenzee stroomt.
Het prototype zal bestaan uit vier modulen van elk twee bij twee bij twee meter, en levert een totaal vermogen van 250 kilowatt. Naar verwachting kan uit elke kubieke meter zoet water die per seconde naar zee stroomt één megawatt worden opgewekt. Ter vergelijking: een honderd meter hoge windmolen met een rotordiameter van zeventig meter heeft een gemiddeld vermogen van zo'n 300 kilowatt.

Emigreren
De blauwe-energiecentrale wekt energie op uit het verschil in zoutgehalte tussen twee waterstromen. Zout water bevat onder andere meer opgelost keukenzout dan zoet water. Keukenzout bestaat uit moleculen natriumchloride (NaCl). Als je het oplost in water valt elk molecuul in twee geladen atomen (ionen) uit elkaar. Positieve ionen (in dit geval de natriumionen) heten kationen, negatieve (hier de chloorionen) noem je anionen. Zout water bevat dus veel meer geladen deeltjes dan zoet water. Omdat er in zowel zout als zoet water evenveel positieve als negatieve deeltjes zijn, is het water als geheel elektrisch neutraal.
De centrale bevat twee soorten membranen: anionmembranen die alleen de chloride ionen doorlaten en kationmembranen die alleen de natriumionen geleiden. De anion- en kationmembranen wisselen elkaar af, en delen zo de centrale op in twee typen cellen: in type één zit het anionmembraan links ten opzichte van het kationmembraan, in type twee is het net andersom. Buizen leiden het zoute water door cellen van het eerste type en zoet water door het tweede type.
Op die manier stroomt in elke cel zout en zoet water langs elkaar heen. In het zoute water zitten meer geladen deeltjes dan in het zoete. Er zullen dus veel meer deeltjes van het zoute naar het zoete water stromen dan andersom. Vanuit het zoute water emigreert een netto stroom positieve deeltjes naar rechts en negatieve deeltjes naar links (daar zorgen de membranen voor). Het resultaat is dat er een elektrische stroom door de centrale loopt.
In het zoete water komen de tegengestelde deeltjes weer bij elkaar (hoewel ze nog steeds opgelost blijven). Het zoute water wordt zo steeds zoeter, en het zoete water steeds zouter. Hoe groter het oorspronkelijke verschil in zoutgehalte tussen het zoete en het zoute water, hoe groter de elektrische stroom. Uiteindelijk is het de warmte-energie van het water die gedeeltelijk wordt omgezet in elektrische energie. Hierdoor daalt de temperatuur van het gebruikte water ongeveer een halve graad Celsius.

Ernst van Eijk

(10/05/2004)

Joesoef
10-05-04, 09:33
Bron?

Zometeen weer zo een rel als de koude fusie in een glas water.

Christiaan
10-05-04, 09:39
Geplaatst door Joesoef
Bron?

Zometeen weer zo een rel als de koude fusie in een glas water.

http://www.natutech.nl/

Mark
10-05-04, 09:41
Deze week ook een artikel in "de Ingenieur" hierover...

Tomas
10-05-04, 09:43
Geplaatst door Christiaan
Naar verwachting kan uit elke kubieke meter zoet water die per seconde naar zee stroomt één megawatt worden opgewekt.

Het gemiddelde debiet van de rijn alleen is 2200 m3/s, wat betekent dat dit alleen al 132 gigawatt/uur op kan leveren. Een normale energie centrale haalt volgens mij een vermogen van iets meer dan 1 gigawatt. Dat zijn dus ruim 100 normale energie centrales.

Ik heb zo mijn scepsis bij deze cijfers.

Mark
10-05-04, 09:45
Geplaatst door Tomas
Het gemiddelde debiet van de rijn alleen is 2200 m3/s, wat betekent dat dit alleen al 132 gigawatt/uur op kan leveren. Een normale energie centrale haalt volgens mij een vermogen van iets meer dan 1 gigawatt. Dat zijn dus ruim 100 normale energie centrales.

Ik heb zo mijn scepsis bij deze cijfers.

Ik denk niet dat je de hele Rijn mag aftappen hiervoor.

nl-x
10-05-04, 09:46
Geplaatst door Christiaan
Blauwe energie


Interessant verhaal. Alleen het allerlaatste stuk snap ik niet echt. Hoezo is het ineens de warmte van het water dat energy levert?

"Naar verwachting kan uit elke kubieke meter zoet water die per seconde naar zee stroomt één megawatt worden opgewekt."

Zit er echt een megawatt in een halve graad celsius, op een kubieke meter water? Waar is mn Binas ?! Ik geloof het niet.

Het lijkt mij trouwens dat er nogal wat chloorgassen zullen ontsnappen bij dit proces. Wat doet men daarmee? Dit giftig goedje zal we goed moeten worden opgevangn...

-

Ik had ooit een dergelijk idee in de brugklas. Maar dan veel kleiner.

Men neme een semi-permeabel membraan dat water doorlaat, maar geen opgeloste zouten. Men stopt dat membraan in een erlenmeyer achtig bak zonder boven- en onderkant, horizontaal geplaatst, in het (vertikaal gezien) midden.

Men zet nog precies hetzelfde soort membraan boven op de bak.
<font face=fixedsys>
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;_
&nbsp;&nbsp;&nbsp;<font color=red>/</font>_<font color=red>\</font>
<font color=blue>~~</font><font color=red>/</font>&nbsp;&nbsp;&nbsp;<font color=red>\</font><font color=blue>~~</font>
</font>
Men vult de bovenste gedeelte met een vrijwel verzadigde oplossing zout, en vult de onderkant met gedistilleerd water.

De zoute oplossing zal een aantrekkende kracht hebben op het schone water, en zal deze naar zich toe 'trekken'. Hierdoor gaat het water van de onderkant naar de bovenkant.

Omdat er door ruimtegebrek aan de bovenkant er weer water weg moet, zal dit water weer langs de bovenste membraan moeten gaan, waardoor alleen schoon water uit de bovenkant ontsnapt. Een dezelfde kracht dat water bij de verzadigde oplossing wil houden, zal dit tegen proberen te houden.

Maar omdat er aan de onderkant veel meer water er bij kan komen, dan er aan de bovenkant er uit wil gaan langs het membraan, denk ik dat die tegenhoudende kracht het verliest van de kracht aan de onderkant dat schoon water aantrekt.

Mijn -nog nooit geteste of bewezen- aanname is dat er dan een kracht komt in het water, dat deze oneindige doet bewegen. Het water dat aan de bovenkant ontsnapt, zal langs de zijkanten van de bak naar beneden vallen bij het schone water aan de onderkant. Enige externe factor is dus de zwaartekracht...

Als dit eenmaal getest is, en werkt, zou je kunnen gaan denken aan twee systemen die elkaar aanvullen, waardoor de zwaartekracht ook achterwege gelaten kan worden.

Zijn er scheikundestudenten hier die dit willen testen?

groet,
de verstrooide prof. nl-x

Tomas
10-05-04, 09:47
Geplaatst door Mark
Ik denk niet dat je de hele Rijn mag aftappen hiervoor.

Waarom niet?

Joesoef
10-05-04, 09:54
Geplaatst door Christiaan
http://www.natutech.nl/

?? Verd.... Zit bij mij nog in de verpakking.

Christiaan
10-05-04, 09:57
Geplaatst door Tomas
Waarom niet?

Arme visjes.

Tomas
10-05-04, 10:00
Geplaatst door Christiaan
Arme visjes.

Dat geldt alleen voor de zalm. En daar stikt het echt van in de rijn.

Bofko
10-05-04, 10:02
Geplaatst door Tomas
Dat geldt alleen voor de zalm. En daar stikt het echt van in de rijn.

Arme rijnaken dan.

Tomas
10-05-04, 10:04
Geplaatst door Bofko
Arme rijnaken dan.

Ja, die zie je ook zoveel op de noord-zee.

Waar ben ik nou weer tussen verzeild geraakt?

TonH
10-05-04, 10:05
Geplaatst door Tomas
Waarom niet?

Arme Amsterdammers! Het gemeentepils komt uit de Rijn via de Kennemer duinen hier de kraan uit. :duivels:

Christiaan
10-05-04, 10:07
Geplaatst door nl-x

Zijn er scheikundestudenten hier die dit willen testen?


Wat jij beschijft lijkt me een perpetuum mobile. Een onmogelijkheid dus.

Of ik was ff niet aan het opletten en de wetten der natuur zijn plotseling veranderd.

Tomas
10-05-04, 10:08
Geplaatst door TonH
Arme Amsterdammers! Het gemeentepils komt uit de Rijn via de Kennemer duinen hier de kraan uit. :duivels:

En dat maken jullie allemaal zout voordat het weer terug de Noord-Zee in gaat? Rare jongens die a'dammers.

TonH
10-05-04, 10:09
Geplaatst door Tomas
En dat maken jullie allemaal zout voordat het weer terug de Noord-Zee in gaat? Rare jongens die a'dammers.

... vergeet vooral die mooie gele kleur en geur niet. :duim:

Tomas
10-05-04, 10:12
Geplaatst door TonH
... vergeet vooral die mooie gele kleur en geur niet. :duim:

In Gouda wordt het overgrote deel van het water gebruikt om jezelf, kleding en de rest schoon te houden. En een klein beetje om te drinken. Maar ja dit is maar een provincie stadje. Wat weten wij nou?

Bofko
10-05-04, 10:15
Geplaatst door TonH
... vergeet vooral die mooie gele kleur en geur niet. :duim:

:D :denk: Een mens drinkt zoet water en loost zout water. Ergens een membraampje implanteren en hij kan zijn eigen energie leveren.

Tomas
10-05-04, 10:17
Geplaatst door Bofko
:D :denk: Een mens drinkt zoet water en loost zout water. Ergens een membraampje implanteren en hij kan zijn eigen energie leveren.

Dat werkt alleen in a'dam. Daar drinken ze zoveel.

TonH
10-05-04, 10:19
Geplaatst door Tomas
In Gouda wordt het overgrote deel van het water gebruikt om jezelf, kleding en de rest schoon te houden. En een klein beetje om te drinken. Maar ja dit is maar een provincie stadje. Wat weten wij nou?

:duim:

...die in het weekend op en rond het Rembrands- en Leidseplein een substantiële bijdrage aan de verzilting leveren omdat er dan niet meer een klein beetje gedronken wordt. En daarna weer terug naar de provincie om zich te wassen en schande te spreken van dat hoofdstedelijk tuig dat in het weekend niets anders weet te doen dan seike en suipe. :melig:

nl-x
10-05-04, 10:25
Geplaatst door Christiaan
Wat jij beschijft lijkt me een perpetuum mobile. Een onmogelijkheid dus.

Of ik was ff niet aan het opletten en de wetten der natuur zijn plotseling veranderd.
Dat heb ik al eens eerder naar mn kop geslingerd gekregen... Alleen een steekhoudelijk argument van waarom het niet zou kunnen heb ik nog niet gekregen.

Let wel dat mijn idee in de eerste versie, er nog energie verbruikt van de zwaartekracht... Ik weet niet of het dan nog steeds perpetuum mobile heet.

Tomas
10-05-04, 10:35
Geplaatst door TonH
:duim:

...die in het weekend op en rond het Rembrands- en Leidseplein een substantiële bijdrage aan de verzilting leveren omdat er dan niet meer een klein beetje gedronken wordt. En daarna weer terug naar de provincie om zich te wassen en schande te spreken van dat hoofdstedelijk tuig dat in het weekend niets anders weet te doen dan seike en suipe. :melig:

Dat er zoveel provincialen naar de hoofdstad komen om te beesten speelt volgens mij echt alleen tussen de oren van de a'dammers af.

Ik denk dat de nmo dat haarfijn kan verklaren waarom jullie dat zo willen zien. Ik denk iets met ontkenning. Dat die dronken imbicielen a'dammers zijn wil je liever niet toegeven. En een soort superieuriteits gevoel. Zoiets.

Tomas
10-05-04, 10:37
Geplaatst door nl-x
Dat heb ik al eens eerder naar mn kop geslingerd gekregen... Alleen een steekhoudelijk argument van waarom het niet zou kunnen heb ik nog niet gekregen.

Let wel dat mijn idee in de eerste versie, er nog energie verbruikt van de zwaartekracht... Ik weet niet of het dan nog steeds perpetuum mobile heet.

Je krijgt niemand anders zo gek om zo'n experiment in elkaar te zetten. Het zal slechts aantonen wat er mis is in je theorie. Lijkt mij dus geen uitdagende klus.

Dus je zult het echt zelf moeten doen. OK, dat betekent wel werk. Sorry.

nl-x
10-05-04, 10:38
Geplaatst door Tomas
Je krijgt niemand anders zo gek om zo'n experiment in elkaar te zetten. Het zal slechts aantonen wat er mis is in je theorie. Lijkt mij dus geen uitdagende klus.

Dus je zult het echt zelf moeten doen. OK, dat betekent wel werk. Sorry.
Er zal vast wel eens iemand voor te porren zijn :wink:

TonH
10-05-04, 10:49
Geplaatst door Tomas
Dat er zoveel provincialen naar de hoofdstad komen om te beesten speelt volgens mij echt alleen tussen de oren van de a'dammers af.

Gisteren huldigingetje op het Leidseplein. Nog nooit zoveel Brabants en Limburgs om me heen gehoord! :verward:


Ik denk dat de nmo dat haarfijn kan verklaren waarom jullie dat zo willen zien. Ik denk iets met ontkenning. Dat die dronken imbicielen a'dammers zijn wil je liever niet toegeven. En een soort superieuriteits gevoel. Zoiets.

Ik heb in een andere topic net Freya proberen uit te leggen dat het geen superioriteitsGEVOEL is. :ego:

Maar zelfs zij snapte het niet. Zeker geen Amsterdamse.... :droef:

lennart
10-05-04, 14:01
Naar verwachting kan uit elke kubieke meter zoet water die per seconde naar zee stroomt één megawatt worden opgewekt.


Klinkt goed. Bovendien als die membramen echt goed werken is er dus ook een goede goedkope oplossing voor watertekorten.

Mark
10-05-04, 14:03
Mijn excuses, het artikel staat in het "Technisch weekblad".

Met deze technieken zou het in stand houden van de Nederlandse polders mbv gemalen energie opleveren in plaats van kosten. een belangrijke doorbraak als het in de praktijk kan worden toegepast.

Bofko
10-05-04, 14:16
Geplaatst door Mark
gemalen energie
:vreemd:

lennart
10-05-04, 14:18
Geplaatst door Bofko
:vreemd:

Er had een komma moeten staan tussen gemalen en energie om het makkelijk leesbaar te maken.. :)

Mark
10-05-04, 14:21
Geplaatst door Bofko
:vreemd:

als je energie maalt krijg je splijtstof :D

Bofko
10-05-04, 14:24
Geplaatst door Mark
als je energie maalt krijg je splijtstof :D

:duim: Hier zitten nogal wat dubbele bodems in.

Tomas
10-05-04, 14:26
Geplaatst door nl-x
Er zal vast wel eens iemand voor te porren zijn :wink:

Gezien de gretigheid waarmee men hier deze 1 megawatt per m3 water wil geloven, denk ik nu ook dat je wel gelijk hebt.