PDA

Bekijk Volledige Versie : De holocaust van staatswege op de aboriginals, lebensraum in australie



Zwarte Schaap
10-05-04, 23:42
Dit is echt wreed. Nu op nederland 1

historische onderwerpen.

Vandaag: De ontheemden - Strijd om land

De Ieren,de Indianen en de Aboriginals.
Koloniale expansiedrift en de strijd om
de macht hebben geleid tot de verjaging
van volkeren,vooral in pas ontdekte
gebieden in de wereld

mark61
11-05-04, 00:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is echt wreed. Nu op nederland 1

Tis helaas oud nieuws. Geeft wel aan van wie sommige anderen het geleerd hebben. Ook het concentratiekamp is een Britse uitvinding. Evenals scalperen overigens.

freya
11-05-04, 09:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is echt wreed. Nu op nederland 1

historische onderwerpen.

Vandaag:De ontheemden - Strijd om land

De Ieren,de Indianen en de Aboriginals.
Koloniale expansiedrift en de strijd om
de macht hebben geleid tot de verjaging
van volkeren,vooral in pas ontdekte
gebieden in de wereld

Het is de hele geschiedenis door de gewoonte geweest om andere volkeren uit te moorden, als je hun land wilde hebben.

Waar zijn de Batavieren gebleven? Of de Kelten op het vaste land van Europa?

Het verschil met nu is dat er tegenwoordig zoiets als de VN bestaat en internationaal recht.
We houden nu de schijn van beschaving op, en kijken discreet de andere kant uit als een 'bevriende natie' de buren uitmoord. :moe:

Bofko
11-05-04, 09:38
Geplaatst door freya
Waar zijn de Batavieren gebleven? Of de Kelten op het vaste land van Europa?


Batavieren zijn toch Nederlanders avant-la-lettre ? Dat werden ze ongewild toen ze de Rijn af kwamen zakken. Dus nog verder terug waren het Duitsers avant-la-lettre.
Kelten zijn gewoon Engelsen, Ieren en Fransen en Schotten geworden. Toevallig (?) de naties die goed zijn in rugby.

freya
11-05-04, 09:49
Geplaatst door Bofko
Batavieren zijn toch Nederlanders avant-la-lettre ? Dat werden ze ongewild toen ze de Rijn af kwamen zakken. Dus nog verder terug waren het Duitsers avant-la-lettre.
Kelten zijn gewoon Engelsen, Ieren en Fransen en Schotten geworden. Toevallig (?) de naties die goed zijn in rugby.

Nou van de Kelten weet ik dat ze, meen ik ,door o.a. Germanen, Saksen en Noormannen van het vaste land zijn afgejaagd

Engelsen en schotten zijn zijn vrnl een mengelmoesje van Saksen en Noormandiers. Alleen in Ierland zijn er echt wat Kelten overgebleven.

De Batavieren zijn gewoon helemaal uit de geschiedenis verdwenen zodra ze uit hun boten stapten :verward:

Bofko
11-05-04, 09:52
Geplaatst door freya
De Batavieren zijn gewoon helemaal uit de geschiedenis verdwenen zodra ze uit hun boten stapten :verward:

Waarschijnlijk tussen de wal en het schip terechtgekomen.

mark61
11-05-04, 10:39
Geplaatst door freya
Nou van de Kelten weet ik dat ze, meen ik, door o.a. Germanen, Saksen en Noormannen van het vaste land zijn afgejaagd.

Engelsen en Schotten zijn zijn vrnl een mengelmoesje van Saksen en Noormandiers. Alleen in Ierland zijn er echt wat Kelten overgebleven.

De Batavieren zijn gewoon helemaal uit de geschiedenis verdwenen zodra ze uit hun boten stapten :verward:

Etnisch-genetisch zijn de meesten er nog. Alleen zijn ze cultureel geassimileerd. Wel is het zo dat de Maria-cultus een direct gevolg is van de matriarchale inslag van de Kelten. Anders was Maria nooit zo belangrijk geworden. Beweert ene Jean Markale. De Britten hebben zich laten assimileren door de Angelsaksen, die ze eerst zelf uitgenodigd hadden. Wales. De meeste plaatsnamen in Frankrijk zijn nog steeds Keltisch. Gedeeltelijk zijn ze weggetrokken; in Istanboel heet nog steeds een wijk naar ze: Galata, u weet wel, van ~saray. Paleis van de Kelten. Hun uiterlijk duikt nog wel eens op.

herulf
17-05-04, 22:37
Geplaatst door freya
Alleen in Ierland zijn er echt wat Kelten overgebleven.

:verward:

En in Bretagne! Breiz!

taouanza
17-05-04, 22:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is echt wreed. Nu op nederland 1

historische onderwerpen.

Vandaag:De ontheemden - Strijd om land

De Ieren,de Indianen en de Aboriginals.
Koloniale expansiedrift en de strijd om
de macht hebben geleid tot de verjaging
van volkeren,vooral in pas ontdekte
gebieden in de wereld

Aboriginals zijn volgens Mark errug associaal......

herulf
17-05-04, 22:51
De mensheid staat bekend om moord en doodslag onder elkaar.
Ik sprak laatst nog een tijger toevallig. Hij verzuchtte zwaarmoedig:"Waar is toch die goeie oude tijd gebleven, waarin mensen alleen om te eten iets de hersens insloegen. Het is een schande voor het dierenrijk, maar gelukkig zijn mensen geen dieren meer, zo blijft er toch nog iets van onze eer gespaard." En hij likte zijn baard bij het zien van een bevallig jong paard.

Geen volk is beter dan een ander. Genocides met machetes in Afrika. Koppensnellen en kannibalisme in Indonesie, Mensenoffers in Zuid-Amerika, Kastensysteem in India, Kolonisme vanuit Europa.

Van mij mogen alle volkeren van wie hun land en identiteit (deels) is gestolen dat voor een groot deel van mij terughebben.

Dat is ook altijd een leuke in de vol=vol discussies: als we nou alle afstammelingen van Nederlandse kolonisten terughalen en alle immigranten eruitzetten is Nederland minstens net zo vol.

Bofko
17-05-04, 22:56
Geplaatst door taouanza
Aboriginals zijn volgens Mark errug associaal......

Aboriginals zijn totaal ontheemd in Australie.
Tot voor 30 jaar geleden werden ze nog onderdrukt. Daarna zijn ze gigantisch met uitkeringen in de watten gelegd zodat ze nu de hele dag dronken rondlopen. Beperkt gekeken wel asociaal dus, maar nog veel meer : dieptragisch.

TFOE
17-05-04, 23:01
Geplaatst door Bofko
Aboriginals zijn totaal ontheemd in Australie.
Tot voor 30 jaar geleden werden ze nog onderdrukt. Daarna zijn ze gigantisch met uitkeringen in de watten gelegd zodat ze nu de hele dag dronken rondlopen. Beperkt gekeken wel asociaal dus, maar nog veel meer : dieptragisch.

:fplet: Ze maken van die mooie schilderijen........

Bofko
17-05-04, 23:02
Geplaatst door TFOE
:fplet: Ze maken van die mooie schilderijen........

Inderdaad, misschien dat dat hun redding kan zijn

Evian
17-05-04, 23:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dit is echt wreed. Nu op nederland 1

historische onderwerpen.

Vandaag:De ontheemden - Strijd om land

De Ieren,de Indianen en de Aboriginals.
Koloniale expansiedrift en de strijd om
de macht hebben geleid tot de verjaging
van volkeren,vooral in pas ontdekte
gebieden in de wereld


Ik heb diverse reportages gezien over de indianen in Amerika en over de Aboriginals. Vooral hoe die laatste worden uitgebuit op tig manieren is bedroevend. En dat allemaal op hun eigen grond... Dan snap ik niet dat een 'democratisch' land als Engeland het woord rechtvaardigheid in de mond durft te nemen en de boel in Irak wil rechtzetten...:). Begin eerst bij jezelf mijnheer Blair!!!

TFOE
17-05-04, 23:09
Geplaatst door Bofko
Inderdaad, misschien dat dat hun redding kan zijn

Ik heb daar al erge verhalen over gehoord. Abo's die voor n prikkie van die mooie schilderijen maken die dan voor het 20-voudige worden door doorverkocht door blanke Aussies........
Maar er schijnen ook Abo's te zijn die gerespecteerde kunstenaars zijn en er hun familie goed van weten te onderhouden.
Hoe dan ook, tis mooie kunst.........

Bofko
17-05-04, 23:17
Geplaatst door Evian
Ik heb diverse reportages gezien over de indianen in Amerika en over de Aboriginals. Vooral hoe die laatste worden uitgebuit op tig manieren is bedroevend. En dat allemaal op hun eigen grond... Dan snap ik niet dat een 'democratisch' land als Engeland het woord rechtvaardigheid in de mond durft te nemen en de boel in Irak wil rechtzetten...:). Begin eerst bij jezelf mijnheer Blair!!!

Veel te kort door de bocht ,Evian. De oorspronkelijke bevolking wordt allang niet meer uitgebuit. Ze zijn tussen de wal en het schip beland. De tragiek is dat als ze eenmaal met die westerse ´beschaving´ in contact gekomen zijn er geen weg meer terug is.
Canada heeft een in 1999 een eigen staat voor de Eskimo´s gecreeerd , genaamd Nunavut.
Zie bijv. Nunavut (http://www.polarnet.ca/polarnet/nunavut.htm)

Zwarte Schaap
17-05-04, 23:18
Geplaatst door Evian
Ik heb diverse reportages gezien over de indianen in Amerika en over de Aboriginals. Vooral hoe die laatste worden uitgebuit op tig manieren is bedroevend. En dat allemaal op hun eigen grond... Dan snap ik niet dat een 'democratisch' land als Engeland het woord rechtvaardigheid in de mond durft te nemen en de boel in Irak wil rechtzetten...:). Begin eerst bij jezelf mijnheer Blair!!!

Ik voelde me ontzettend ellendig toen ik de documentaire gezien had. Ik wil het geen tweede keer meer zien.

Zwarte Schaap
17-05-04, 23:25
Nu op Nederland 1 een vervolg, maar nu gaat het over de holocaust in Duitsland.

Evian
18-05-04, 00:22
Geplaatst door Bofko
Veel te kort door de bocht ,Evian. De oorspronkelijke bevolking wordt allang niet meer uitgebuit. Ze zijn tussen de wal en het schip beland. De tragiek is dat als ze eenmaal met die westerse ´beschaving´ in contact gekomen zijn er geen weg meer terug is.
Canada heeft een in 1999 een eigen staat voor de Eskimo´s gecreeerd , genaamd Nunavut.
Zie bijv. Nunavut (http://www.polarnet.ca/polarnet/nunavut.htm)


Te kort door de bocht of niet, het is wel werkelijkheid...:). Ik heb het trouwens in Australie met mijn eigen ogen gezien. Dus wat jij zegt 'oorspronkelijke bevolking wordt allang niet meer uitgebuit' klopt niet. Dat wordt nog steeds gedaan...:). En wat je noemt beschaving! Land afpikken, vermoorden, verkrachten en rangschikken tot 5e rangsburger... Fantastisch!

Zwarte Schaap
18-05-04, 00:40
Geplaatst door Evian
Te kort door de bocht of niet, het is wel werkelijkheid...:). Ik heb het trouwens in Australie met mijn eigen ogen gezien. Dus wat jij zegt 'oorspronkelijke bevolking wordt allang niet meer uitgebuit' klopt niet. Dat wordt nog steeds gedaan...:). En wat je noemt beschaving! Land afpikken, vermoorden, verkrachten en rangschikken tot 5e rangsburger... Fantastisch!

In de docu ging het ook over de vele halfbloedjes tussen arboriginals en de engelsen(Laat zich raden wie de moeder en wie de vader is). De Engelsen waren zo bang voor de enorme hoeveelheden halfbloedjes dat men besloot om nog meer aboriginals af te schieten. men gebruikte er trouwens andere aboriginals voor het vuile werk. Ik dacht dat er na die acties van de 750.000 aboriginals uiteindelijk nog maar ongeveer 40.000 overgebleven waren.

Mark
18-05-04, 07:48
Er zijn nu meer aboriginals dan ooit.

Bofko
18-05-04, 08:22
Geplaatst door Evian
Te kort door de bocht of niet, het is wel werkelijkheid...:). Ik heb het trouwens in Australie met mijn eigen ogen gezien. Dus wat jij zegt 'oorspronkelijke bevolking wordt allang niet meer uitgebuit' klopt niet. Dat wordt nog steeds gedaan...:). En wat je noemt beschaving! Land afpikken, vermoorden, verkrachten en rangschikken tot 5e rangsburger... Fantastisch!

Volgens mij word jij in Nederland ook verkracht en uitgebuit en hebben ze jou tot 4e-rangs-staatsburger gemaakt. Fantast!!

Julien
18-05-04, 08:39
Geplaatst door Bofko
Batavieren zijn toch Nederlanders avant-la-lettre ? Dat werden ze ongewild toen ze de Rijn af kwamen zakken. Dus nog verder terug waren het Duitsers avant-la-lettre.
Kelten zijn gewoon Engelsen, Ieren en Fransen en Schotten geworden. Toevallig (?) de naties die goed zijn in rugby.

De Kelten zaten in een groot gebied van West-Europa. Tot diep in Spanje! Keten zijn niet gewoon Engelsen/ Ieren/ Fransen/ Spanjaarden, het is 1 aspect van de huidige etniciteit. (Visi)gothen, Romeinen, Noormannen, Germanen etc. hebben ook grote invloed gehad in dit gebied.

Zwarte Schaap
18-05-04, 08:58
Geplaatst door Mark
Er zijn nu meer aboriginals dan ooit.

Ow ja? Zuig je dit nu uit de grote duim?



Population:
19,731,984 (July 2003 est.)

Ethnic groups:
Caucasian 92%, Asian 7%, aboriginal and other 1%

Maximaal 1 % van de 19,7 miljoen = maximaal 197.310 aboriginals is nog altijd minder dan 750.000.

Mark
18-05-04, 09:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ow ja? Zuig je dit nu uit de grote duim?



Maximaal 1 % van de 19,7 miljoen = maximaal 197.310 aboriginals is nog altijd minder dan 750.000. [/QUOTE]

ik meende het serieus ZS, dat is wat ik begrepen had. Ik zal het nog eens checken.

Mark
18-05-04, 09:15
ZS: dit vond ik via google



Demographics of Australia
From Wikipedia, the free encyclopedia.

Australia's indigenous people, a hunting-gathering people, the Australian Aborigines, arrived about 50,000 years ago. Although their technical culture remained static—depending on wood, bone, and stone tools and weapons—their spiritual and social life was highly complex. Most spoke several languages, and confederacies sometimes linked widely scattered tribal groups. Aboriginal population density ranged from 1 person per square mile along the coasts to 1 person per 35 square miles in the arid interior. Food procurement was usually a matter for the nuclear family and was very demanding, since there was little large game, and outside of some communities in the fertile south-east, they had no agriculture.

Australia may have been sighted by Portuguese sailors in 1601, and Dutch navigators landed on the forbidding coast of modern Western Australia several times during the 17th century. Captain James Cook claimed it for Great Britain in 1770. At that time, the native population may have numbered 300,000 in as many as 500 tribes speaking many different languages. The Aboriginal population currently numbers more than 300,000, representing about 1.7% of the population . Since the end of World War II, efforts have been made both by the government and by the public to be more responsive to Aboriginal rights and needs.

Today, many tribal Aborigines lead a settled traditional life in remote areas of northern, central, and western Australia. In the south, where most Aborigines are of mixed descent, most live in the cities.

Immigration has been a major factor in Australia's development since the beginning of European settlement in 1788. For generations, most settlers came from Britain and Ireland, and the people of Australia are still predominantly of British or Irish origin, with a culture and outlook similar to that of the United Kingdom and the United States. However, since the end of World War II, the population has more than doubled; non-European immigration, mostly from the Middle East and Asia, has increased significantly since 1945 through an extensive, planned immigration program. From 1945 through 1996, nearly 5.5 million immigrants settled in Australia, and about 80% have remained; nearly one of every four Australians is foreign-born. Britain and Ireland have been the largest sources of post-war immigrants, followed by Italy, Greece, New Zealand, and the former Yugoslavia.

The 1970s saw progressive reductions in the size of the annual immigration program due to economic and employment conditions; in 1969-70, 185,000 persons were permitted to settle, but by 1975-76 the number had dropped to 52,700. Immigration has slowly risen since. In 1995-96, Australia accepted more than 99,000 regular immigrants. In 1999-2000, Australia will accept 82,000 new immigrants. In addition, since 1990 about 7,500 New Zealanders have settled in Australia each year.

Australia's refugee admissions of about 12,000 per year are in addition to the normal immigration program. In recent years, the government has given priority to refugees from the former Yugoslavia, the Middle East, and Africa. In recent years, refugees from Indochina and the former Yugoslavia have comprised the largest single element in Australia's refugee program.

Although Australia has scarcely more than two persons per square kilometer of total land area, this raw figure is highly misleading: most of the continent is desert or semi-desert and of no agricultural value. In consequence, Australia is one of the world's most urbanized countries: less than 15% of the population live in rural areas.

Population: 20,062,504 (March 2004 est.)

Age structure:

0-14 years: 21% (male 2,052,095; female 1,954,543)
15-64 years: 67% (male 6,458,083; female 6,322,475)
65 years and over: 12% (male 1,040,950; female 1,340,937) (2000 est.)
Population growth rate: 1.02% (2000 est.)

Birth rate: 13.08 births/1,000 population (2000 est.)

Death rate: 7.12 deaths/1,000 population (2000 est.)

Net migration rate: 4.26 migrant(s)/1,000 population (2000 est.)

Sex ratio:

at birth: 1.06 male(s)/female
under 15 years: 1.05 male(s)/female
15-64 years: 1.02 male(s)/female
65 years and over: 0.78 male(s)/female
total population: 0.99 male(s)/female (2000 est.)
Infant mortality rate: 5.04 deaths/1,000 live births (2000 est.)

Life expectancy at birth:

total population: 79.75 years
male: 76.9 years
female: 82.74 years (2000 est.)
Total fertility rate: 1.79 children born/woman (2000 est.)

Nationality:

noun: Australian(s)
adjective: Australian
Ethnic groups: Caucasian 92%, Asian 7%, Aboriginal and other 1%

Religions: Anglican 26.1%, Roman Catholic 26%, other Christian 24.3%, non-Christian 11%

Languages: English, Australian Aboriginal languages

Literacy:

definition: age 15 and over can read and write
total population: 100%
male: 100%
female: 100% (1980 est.)

Reference
Figures from the CIA World Factbook 2000

Zwarte Schaap
18-05-04, 09:33
De getallen die ik noemde had ikin de documentaire gezien. Ik heb even wat op internet gezocht en de getallen die ik op tv gezien heb komen overeen.

The European invasion of Australia started in 1788. The population of Aboriginals in the country was approximately 750,000 . By 1911, the number had been reduced to 31,000 . Most were decimated by diseases introduced by the invaders, against which the Aboriginals had no defense. Some 20,000 were murdered. In those days, "The Sydney Herald claimed that blacks had 'bestowed no labour upon the land-their ownership, their right, was nothing more than that of the Emu or the Kangaroo.' Courts rejected Aboriginal evidence, because non-Christians could not swear oaths, and white killers used 'the defense that Aboriginal morality did not exist'. The extermination of Aboriginals in Tasmania was particularly brutal; many white settlers would shoot them on sight. In 1830, the remaining 300 Aboriginals were ethnically cleansed from Tasmania. They were captured and transferred to Flinders Island. They signed a treaty which guaranteed their later return. It was never honored. By 1843, only 50 remained alive.

The atrocities continued into the 20th century. Between 1910 and 1970, "between one in three and one in ten indigenous children were forcibly removed from their families." They were placed with white families in order to absorb "these people into the general population." Aboriginals were finally granted citizenship in 1967. They still await an apology from the Government of Australia.

Bron: http://www.religioustolerance.org/genocide2.htm

mark61
18-05-04, 09:36
Het lijkt wel of jullie het hebben over konijnenpopulaties in de duinen. Het punt is niet hoeveel Aborigines er al dan niet leven, het punt is dat hun cultuur is vernietigd en hen groot onrecht is aangedaan.

Tomas
18-05-04, 09:37
Aan de andere kant hebben ze nu wel het woord van God kunnen vernemen.

Mark
18-05-04, 09:39
dit was mijn bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Australia

Mark61: Dat de aboriginals onrecht is aangedaan betwist niemand. Het volk is echter niet uitgeroeid en (volgens bovenstaande bron) zelfs groter dan ooit.

mark61
18-05-04, 09:47
Geplaatst door Mark
Mark61: Dat de aboriginals onrecht is aangedaan betwist niemand. Het volk is echter niet uitgeroeid en (volgens bovenstaande bron) zelfs groter dan ooit.

Nee maar soms denk ik wel eens dat het vernietigen van een cultuur nog erger is dan het uitroeien van mensen. Ik bedoel, ze leven inderdaad. Maar als wie, als wat?

Mark
18-05-04, 09:49
Geplaatst door mark61
Nee maar soms denk ik wel eens dat het vernietigen van een cultuur nog erger is dan het uitroeien van mensen. Ik bedoel, ze leven inderdaad. Maar als wie, als wat?

Ik kan daar weinig zinnigs over zeggen... maar erg veel sympathie zal je niet voor ze hebben als je ze ontmoet.

Bofko
18-05-04, 09:55
Geplaatst door mark61
Nee maar soms denk ik wel eens dat het vernietigen van een cultuur nog erger is dan het uitroeien van mensen. Ik bedoel, ze leven inderdaad. Maar als wie, als wat?

Zeer fascinerende cultuur. Maar zo tegengesteld aan het het westen dat het wel fout af moest lopen.
Aanrader hierover is De gezongen aarde (http://www.let.leidenuniv.nl/Arthis/website/mijlpalen/songlines.html) van de Engelse dandy Bruce Chatwin.

mark61
18-05-04, 09:58
Geplaatst door Bofko
Zeer fascinerende cultuur. Maar zo tegengesteld aan het het westen dat het wel fout af moest lopen.
Aanrader hierover is De gezongen aarde (http://www.let.leidenuniv.nl/Arthis/website/mijlpalen/songlines.html) van de Engelse dandy Bruce Chatwin.

Zeer fascinerend indeed. Ze hebben geen telwoorden geloof ik. En dreamtime natuurlijk. Nou ja dandy, avontuurlijke nicht.

mark61
18-05-04, 10:01
Geplaatst door Mark
Ik kan daar weinig zinnigs over zeggen... maar erg veel sympathie zal je niet voor ze hebben als je ze ontmoet.

Nah het antwoord weet ik ook niet. Maar ik zie niet in hoe ze hun eigen leven kunnen leiden in een 21e eeuwse samenleving. Hoezo geen sympathie? Aan lager wal geraakt? Zoals de San/Bosjesmannen in Z-Afrika die zo'n beetje openluchtmuseum spelen voor toeristen?

Heb wel eens een speelfilm gezien over Maori's, iets ander onderwerp natuurlijk, met een gewelddadig leven aan de rand van de witte maatschappij. Half traditioneel en half modern, en in allebei de gevallen de verkeerde helft, begreep ik ervan. Gewelddadig in ieder geval.

850
18-05-04, 13:19
Geplaatst door mark61
Het lijkt wel of jullie het hebben over konijnenpopulaties in de duinen.

:hihi:

Zwarte Schaap
18-05-04, 13:25
Geplaatst door mark61
Het lijkt wel of jullie het hebben over konijnenpopulaties in de duinen. Het punt is niet hoeveel Aborigines er al dan niet leven, het punt is dat hun cultuur is vernietigd en hen groot onrecht is aangedaan.

Cultuur vernietig je onder andere door de mensen uit te roeien en ze als beesten te behandelen. Vraag maar aan de overlevenden van de holocaust wat ze het liefst zouden hebben, hun familieleden terug of hun cultuur?

In those days, "The Sydney Herald claimed that blacks had 'bestowed no labour upon the land-their ownership, their right, was nothing more than that of the Emu or the Kangaroo .' Courts rejected Aboriginal evidence, because non-Christians could not swear oaths, and white killers used 'the defense that Aboriginal morality did not exist'.

mark61
18-05-04, 13:47
Geplaatst door 850
:hihi:

Tenminste iemand die het wrange er van inziet. Goedertieren blanke mannen maken zich zorgen over de wildstand.

Mill
18-05-04, 13:54
Aboriginals zijn koeffaar. Vergeleken met de vuur die God voor ze in petto heeft zijn die koloniale wandaden een picknick.

mark61
18-05-04, 13:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Cultuur vernietig je onder andere door de mensen uit te roeien en ze als beesten te behandelen.

Dat is natuurlijk zo. Dat bedoel ik juist.


Vraag maar aan de overlevenden van de holocaust wat ze het liefst zouden hebben, hun familieleden terug of hun cultuur?

Ik vraag het aan jou, als buitenstaander. Natuurlijk willen mensen in de eerste plaats hun familie niet dood. Maar daarna, vraag ik, wil je dan een leven in gedwongen assimilatie? Wat heb je eraan als je familieleden net als jij aan de drank verslaafd rondhangen in toeristendorpen? Wat heeft een aboriginal aan een leven als schapendrijver, -boer of voor mijn part handelaar aan de beurs van Sydney? Zijn cultuur, zijn oorspronkelijke reden van bestaan, zijn inzichten in zijn plaats in de wereld zijn dan alsnog vernietigd. Hij is dan een zwarte Europeaan geworden, een bounty dus.

Deze gedachtengang moet jou toch aanspreken. Jouw familieleden zijn hopelijk niet door Europeanen uitgeroeid, althans niet massaal mag ik aannemen; evengoed ben jij ws. de laatste die een standaardHollander wil worden in een ietwat 'exotisch' excusez le mot uiterlijk.

Ik geloof dan ook dat de reactie van veel Indianen in Amerika en Aborigines in Australië er één is van collectieve langzame zelfmoord. Maar misschien zie ik het allemaal te donker in en is alcoholisme een toevallig verschijnsel. Nou kennen Mongolen bijvoorbeeld het verschijnsel alcohol al duizenden jaren; toch bestaat er in Mongolië nu een onderklasse van onaangepaste steppebewoners die in alcohol wegkwijnen.

Begrijp je wat ik bedoel?

mark61
18-05-04, 14:26
Geplaatst door Mill
Aboriginals zijn koeffaar. Vergeleken met de vuur die God voor ze in petto heeft zijn die koloniale wandaden een picknick.

Dat sowieso. Maar die drank hebben ze dan toch mooi al in hun klep zitten.

Mill
18-05-04, 14:31
Ze schijnen die sterke drank met didgeridoos op te slurpen, de bengels.

Bofko
18-05-04, 14:32
Geplaatst door mark61
Dat sowieso. Maar die drank hebben ze dan toch mooi al in hun klep zitten.

Op moment dat ze met de vuur in contact komen zal dat wel een flinke ontploffing geven. In 1 klap de vergetelheid in.

mark61
18-05-04, 14:58
Geplaatst door Mill
Ze schijnen die sterke drank met didgeridoos op te slurpen, de bengels.

Grootverbruikers dus. Had iemand ze maar de matigende invloed van Het Rietje bijgebracht.

mark61
18-05-04, 14:59
Geplaatst door Bofko
Op moment dat ze met de vuur in contact komen zal dat wel een flinke ontploffing geven. In 1 klap de vergetelheid in.

Koeffaar planten zich voort als konijnen. Dus dat is een permanente zonnebrand.

mark61
18-05-04, 15:00
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Misschien is het tijd voor een Australische Abou Jahjah, die de Aboriginals erop wijst dat ze zich moeten aanpassen aan de nieuwe cultuur in hun midden. En dat ze anders maar moeten vertrekken.

Jah jah. Ben jij ook een bedreigd konijntje?

Mill
18-05-04, 15:06
Geplaatst door mark61
Grootverbruikers dus. Had iemand ze maar de matigende invloed van Het Rietje bijgebracht.

Ja, ja, een westers rietje. Tfoe! Ziek word je van de eurocentrische cultuurimperialisme.

Bofko
18-05-04, 15:09
Geplaatst door Mill
Ja, ja, een westers rietje. Tfoe! Ziek word je van de eurocentrische cultuurimperialisme.

Als je een rietje gebruikt i.p.v. een didgeredoo om je alcohol op te slurpen krijg je toch minder binnen. En waren ze dus beter aangepast.

mark61
18-05-04, 15:17
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Wij zijn allen het haasje :ego:

The End Is Nigh. :boer:

alle konijntjes eindigen in de eeuwige grill

Mark
18-05-04, 16:09
Geplaatst door mark61

Ik vraag het aan jou, als buitenstaander. Natuurlijk willen mensen in de eerste plaats hun familie niet dood. Maar daarna, vraag ik, wil je dan een leven in gedwongen assimilatie? Wat heb je eraan als je familieleden net als jij aan de drank verslaafd rondhangen in toeristendorpen? Wat heeft een aboriginal aan een leven als schapendrijver, -boer of voor mijn part handelaar aan de beurs van Sydney? Zijn cultuur, zijn oorspronkelijke reden van bestaan, zijn inzichten in zijn plaats in de wereld zijn dan alsnog vernietigd. Hij is dan een zwarte Europeaan geworden, een bounty dus.


:haha:

De tijd is niet in 1766 blijven stilstaan mijn beste... zelfs de Europeanen hebben moeten wennen aan het juk van een moderne maatschappij van werrrukuh voor je geld.

Ik vermoed dat de meeste mensen trouwens liever in een huisje wonen en werken dan in de woestijn salamanders eten als ze de keuze hebben :)

mark61
19-05-04, 01:31
Geplaatst door Mark
:haha:

De tijd is niet in 1766 blijven stilstaan mijn beste... zelfs de Europeanen hebben moeten wennen aan het juk van een moderne maatschappij van werrrukuh voor je geld.

Ik vermoed dat de meeste mensen trouwens liever in een huisje wonen en werken dan in de woestijn salamanders eten als ze de keuze hebben :)

Jaha, lach maar. De tijd is niet stil blijven staan nee. Maar voorzover er nu nog een aboriginal wat ideetjes van vroeger heeft overgehouden kan ie de woestijn in. Of anders europeaans australiër worden. Meer is er denk ik niet. Dat vind ik wel treurig. Dat je nu niet meer salamanders gaat eten geloof ik ook wel. Maar er is wel weer een heel gekke cultuur verdwenen. Een verschraling van de biodiversiteit op menselijk gebied, zal ik maar zeggen. En dat gebeurt eigenlijk overal. Elke dag sterven er talen uit, en op den duur zitten ze in Kaboel ook in de McDonalds. Het is misschien geen drama, maar leuk vind ik het ook niet.

Mark
19-05-04, 07:00
Geplaatst door mark61
Jaha, lach maar. De tijd is niet stil blijven staan nee. Maar voorzover er nu nog een aboriginal wat ideetjes van vroeger heeft overgehouden kan ie de woestijn in. Of anders europeaans australiër worden. Meer is er denk ik niet. Dat vind ik wel treurig. Dat je nu niet meer salamanders gaat eten geloof ik ook wel. Maar er is wel weer een heel gekke cultuur verdwenen. Een verschraling van de biodiversiteit op menselijk gebied, zal ik maar zeggen. En dat gebeurt eigenlijk overal. Elke dag sterven er talen uit, en op den duur zitten ze in Kaboel ook in de McDonalds. Het is misschien geen drama, maar leuk vind ik het ook niet.

Tja de wereld wordt steeds kleiner moet je maar denken, en blijkbaar houden de meeste mensen van een comfortabel leventje.

Wie weet zou die cultuur ook zonder invloed van het westen totaal veranderd zijn zoals op zoveel plekken in bijvoorbeeld Europa.

Niet in het verleden blijven hangen, vroeger was alles beter ;)

Evian
20-05-04, 01:50
Geplaatst door Bofko
Volgens mij word jij in Nederland ook verkracht en uitgebuit en hebben ze jou tot 4e-rangs-staatsburger gemaakt. Fantast!!


Integendeel...:). Ik kan gaan en staan waar ik wil, ik kan iedere school frequenteren, ik kan solliciteren voor elke baan, ik kan in de duurste woonwijk wonen en ik kan een Nederlandse schone tot mij nemen zonder schuine blikken van 'blanke' passanten te ontvangen...:). Aboriginals? Die kunnen dat niet...

ps: Verrek, ik ben eigenlijk best blij met Nederland als thuisland...:):):).

Al Sawt
20-05-04, 02:06
Geplaatst door Mill
Aboriginals zijn koeffaar. Vergeleken met de vuur die God voor ze in petto heeft zijn die koloniale wandaden een picknick. En voor Christelijke maatstaven, heeft een 'Christelijk God' een nog pijnlijke verrassing in petto.

Al Sawt
20-05-04, 02:09
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Misschien is het tijd voor een Australische Abou Jahjah, die de Aboriginals erop wijst dat ze zich moeten aanpassen aan de nieuwe cultuur in hun midden. En dat ze anders maar moeten vertrekken. Een Australische Theodore Herzl, is meer voor de hand liggend.

Misschien kan ie een genetisch band, met de Indianen in Amerika vinden.