PDA

Bekijk Volledige Versie : Postzegelbruid, importbruid... Dat verzin je toch niet zelf. (Sharida Mohamedjoesoef)



Marsipulami
11-05-04, 09:35
Integratie moet van twee kanten komen

Het kabinet vindt dat de toestroom van huwelijkspartners uit Marokko, Turkije en andere landen de integratie belemmert. Nieuwe regels leggen de verantwoordelijkheid voor integratie bij de nieuwkomer. De vraag is of die wel echt welkom is, stelt Sharida Mohamedjoesoef.


Het beestje moest een naampje krijgen, nietwaar? En wat voor een naampje... postzegelbruid, importbruid. Dat verzin je toch niet zelf. Bij ondergetekende leidde het tot gefronste wenkbrauwen. Daar kwamen nog eens de nodige rimpels bij toen de voorwaarden bekend werden om het Paradijs van Oranje te mogen betreden. Gemakshalve wordt voorbijgegaan aan enige vorm van affectie die tussen de partners kan bestaan. Of je moet er natuurlijk van uitgaan dat bij importbruiden en - bruidegoms altijd sprake is van gearrangeerde huwelijken, van uithuwelijking... En dan wijst het vingertje gelijk naar de moslimmedeburgers.

Misschien is dit wel het eigenlijke pijnpunt in de hele discussie rondom importhuwelijken: hoe moeten we met onze moslimmedeburgers omgaan? Willen we eigenlijk wel met ze omgaan of houden we ze liever buiten de deur? Minister Verdonk kiest voor het laatste, maar waarom zegt ze dat dan niet eerlijk? Waarschijnlijk omdat ze dan direct allerlei belangenorganisaties op haar dak zou krijgen en misschien ook nog een rechtszaak aan haar rok. Waarom? Omdat het vrij kunnen kiezen van een partner een mensenrecht is, ongeacht etniciteit of religie.

Ze redeneert dat, als je iets erg graag wilt, je ook bereid moet zijn daar moeite voor te doen. Dat is op zich een gezonde instelling, ware het niet dat de obstakels die de minister opwerpt, eenzijdig zijn en zelfs discriminerende trekjes hebben.

Zo moet de potentiële nieuwkomer zich eerst melden bij de Nederlandse ambassade en via telefoon en computer een eerste toelatingsexamen doen. Maar wat te doen als je uit een of ander afgelegen dorpje komt in het Marokkaanse Rifgebergte of de Anatolische Laagvlakte en om wat voor reden dan ook niet in staat bent om dit toelatingsexamen met Hollandse vlag en wimpel te doorstaan? Vette pech dus. Ben je een van de gelukkigen en kom je door de eerste ronde, hiep hoi, dan mag je naar Nederland. Eenmaal hier, dan beginnen de volgende rondes. Nog meer lessen over allerlei facetten van de Nederlandse samenleving. Tussen de bedrijven door moet de nieuwkomer natuurlijk ook kunnen leven, en dan komt de inkomenseis om de hoek kijken: 120 procent boven het minimumloon. In positieve zin heet dat financiële zelfstandigheid. In negatieve zin is dit een verkapte vorm van discriminatie op basis van de portemonnee. Wie houdt nu wie voor de gek?

Integratie is echter tweerichtingsverkeer. Alle verantwoordelijkheid wordt in de nieuwe situatie vooral bij de nieuwkomer gelegd. Er wordt met geen woord gerept over de verantwoordelijkheid van de ontvangende samenleving. Ik heb het dan voornamelijk over de acceptatiegraad van de nieuwkomers door de ontvangers. Hoe kan het dat ieder jaar nog steeds moet worden uitgelegd wat de ramadan nu precies inhoudt? En waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat er onder moslims net zo veel diversiteit bestaat als onder christenen, van zeer progressief tot zeer behoudend van Turkse moslim tot Surinaamse moslim. Er moet dus een bereidheid zijn om te willen leren over de nieuwkomer en de gematigde geluiden moeten ook gehoord willen worden door pers en politiek. Zoals het er nu naar uitziet, geeft de minister bepaald niet het goede voorbeeld.

Het beeld van de moslim zoals dat nu bestaat, bevalt niet, dus witwassen die handel. Maar de grote vraag is of het echt zoveel beter zou zijn als Fatima of Ahmed met een Gooise ' R' Nederlands spreken? Zou het echt zoveel verschil uitmaken als Fatima de hoofddoek afzwoer en meedeed aan een spotje van Andrélon: Is dat dan het toppunt van integratie? Tellen we dan pas mee? Als puntje bij paaltje komt blijft die nieuwkomer in de ogen van velen toch die buitenlander die er middeleeuws gedachtengoed op na houdt en gelooft in eerwraak en vrouwenbesnijdenis.

Hij wordt langs een meetlat gelegd die wit pur sang is. De witwaspraktijken van de regering ten spijt, zal geen bleekmiddel opgewassen zijn tegen mijn zwarte huidskleur, mijn H& M- hoofddoek, mijn ' buitenaardse' religie. Het naampje dat bij dit beestje hoort, is xenofobie, ofwel ' wat de boer niet kent, dat vreet ie niet'.

Sharida Mohamedjoesoef is redacteur van de Nederlandse Moslim Omroep ( NMO). Ze schreef deze bijdrage op persoonlijke titel.

nard
11-05-04, 10:40
Geplaatst door Marsipulami
Integratie moet van twee kanten komen

Het kabinet vindt dat de toestroom van huwelijkspartners uit Marokko, Turkije en andere landen de integratie belemmert.


Inderdaad.



Nieuwe regels leggen de verantwoordelijkheid voor integratie bij de nieuwkomer.


Dat klopt. Hij wordt daar gelegd waar hij primair hoort te liggen; de binnenkomer integreert in de maatschappij en niet andersom.



De vraag is of die wel echt welkom is, stelt Sharida Mohamedjoesoef.


In een zeer beperkte oplage wel. Zolang het Nederlandse belang niet wordt geschaad. Het wordt nog niet helemaal consequent geuit, maar dat is wel de koers van ons kabinet. En dat is een goede zaak.
Nederlands belang heeft voorrang boven buitenlands belang.
De vluchteling in levensgevaar is altijd welkom. Voor tijdelijke duur, terugkeer zodra humanitair mogelijk.



Het beestje moest een naampje krijgen, nietwaar? En wat voor een naampje... postzegelbruid, importbruid. Dat verzin je toch niet zelf. Bij ondergetekende leidde het tot gefronste wenkbrauwen. Daar kwamen nog eens de nodige rimpels bij toen de voorwaarden bekend werden om het Paradijs van Oranje te mogen betreden.


Inderdaad de naam is niet zo relevant, als iedereen maar duidelijk is wat ermee wordt bedoeld. En inmiddels hebben de meeste mensen het fenomeen wel vrij helder.



Gemakshalve wordt voorbijgegaan aan enige vorm van affectie die tussen de partners kan bestaan. Of je moet er natuurlijk van uitgaan dat bij importbruiden en - bruidegoms altijd sprake is van gearrangeerde huwelijken, van uithuwelijking... En dan wijst het vingertje gelijk naar de moslimmedeburgers.


Ach je kunt t ook omkeren he. Dat is net zo legitiem.
Als de bruidegom nou zoveel affectie voor zijn bruidje-in-den-vreemde voelt, dan gaat hij toch uit pure liefde naar haar toe?
Dan laat je pas écht zien wat je voelt voor je aanstaande.



Misschien is dit wel het eigenlijke pijnpunt in de hele discussie rondom importhuwelijken: hoe moeten we met onze moslimmedeburgers omgaan? Willen we eigenlijk wel met ze omgaan of houden we ze liever buiten de deur? Minister Verdonk kiest voor het laatste, maar waarom zegt ze dat dan niet eerlijk? Waarschijnlijk omdat ze dan direct allerlei belangenorganisaties op haar dak zou krijgen en misschien ook nog een rechtszaak aan haar rok. Waarom? Omdat het vrij kunnen kiezen van een partner een mensenrecht is, ongeacht etniciteit of religie.


Nee niet mee eens.
Pijnpunt is hoe behouden we onze westerse cultuur, die op het merendeel van de aspecten superieur is gebleken aan andere culturen?
En ook al verschillen de meningen over superioriteit, lekker boeiend, de Nederlandse cultuur heeft hier gewoon per definitie voorrang boven andere culturen. De arabische cultuur prevaleert in de arabisch-georienteerde landen, volledig legitiem. Hier prevaleert de Nederlandse, westerse cultuur. Eveneens volledig legitiem.
Hoe behouden we die, nu blijkt dat import, tot in het tweede en derde geslacht, zich weinig bereid toont om aan te passen?

Dat is de vraag en in de eerste instantie niet de zogenaamde moslim-Frage.



Ze redeneert dat, als je iets erg graag wilt, je ook bereid moet zijn daar moeite voor te doen. Dat is op zich een gezonde instelling, ware het niet dat de obstakels die de minister opwerpt, eenzijdig zijn en zelfs discriminerende trekjes hebben.


Uiteraard éénzijdig. In de eerste instantie heeft alleen degene die hier naar toe komt verplichtingen. De verplichtingen van de Nederlandse staat zijn hooguit generaal: veiligheid, levensonderhoud en gezondheid. Verder niets. Geen verplichting in termen van aanpassing, in termen van directe onvoorwaardelijke naturalisatie, enz.

Het feit dat iemand die hier komt wordt geacht als eerste en het meest investeren, heet geen discriminatie. Onzin.
Van discriminatie is sprake bij onderscheid tussen Nederlander en Nederlander.
Of het zou hooguit internationale discrimatie moeten heten, in termen van voorrang van het Nederlandse belang. En daar is weer niets mis mee, zo vindt het leeuwendeel van de Nederlanders.



Zo moet de potentiële nieuwkomer zich eerst melden bij de Nederlandse ambassade en via telefoon en computer een eerste toelatingsexamen doen. Maar wat te doen als je uit een of ander afgelegen dorpje komt in het Marokkaanse Rifgebergte of de Anatolische Laagvlakte en om wat voor reden dan ook niet in staat bent om dit toelatingsexamen met Hollandse vlag en wimpel te doorstaan? Vette pech dus. Ben je een van de gelukkigen en kom je door de eerste ronde, hiep hoi, dan mag je naar Nederland. Eenmaal hier, dan beginnen de volgende rondes. Nog meer lessen over allerlei facetten van de Nederlandse samenleving. Tussen de bedrijven door moet de nieuwkomer natuurlijk ook kunnen leven, en dan komt de inkomenseis om de hoek kijken: 120 procent boven het minimumloon. In positieve zin heet dat financiële zelfstandigheid. In negatieve zin is dit een verkapte vorm van discriminatie op basis van de portemonnee. Wie houdt nu wie voor de gek?


Culturele en financiële selectie. Klopt. So what??
Mogen wij nog kritisch kijken naar de mensen die hier binnen komen? :rolleyes: :rolleyes:



Integratie is echter tweerichtingsverkeer. Alle verantwoordelijkheid wordt in de nieuwe situatie vooral bij de nieuwkomer gelegd. Er wordt met geen woord gerept over de verantwoordelijkheid van de ontvangende samenleving. Ik heb het dan voornamelijk over de acceptatiegraad van de nieuwkomers door de ontvangers. Hoe kan het dat ieder jaar nog steeds moet worden uitgelegd wat de ramadan nu precies inhoudt? En waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat er onder moslims net zo veel diversiteit bestaat als onder christenen, van zeer progressief tot zeer behoudend van Turkse moslim tot Surinaamse moslim. Er moet dus een bereidheid zijn om te willen leren over de nieuwkomer en de gematigde geluiden moeten ook gehoord willen worden door pers en politiek. Zoals het er nu naar uitziet, geeft de minister bepaald niet het goede voorbeeld.


Fout uitgangspunt. Best wel bizar.
Als het goed is:
Zit de nieuwkomer zo in de nesten dat ie zijn uiterste best doet om a. zich aan te passen en b. begrepen te worden.

Dat is het uitgangspunt en niet anders. En als die blijken van aanpassende welwillendheid blijken, dan zal de ontvangende maatschappij ook verantwoordelijkheid nemen. Dat ontkent ook Verdonk niet, zeker niet ingeval van mensen die vluchten voor hun leven. Maar het gaat om de volgorde en de welwillendheid.
Maar veel minder voor import-bruidjes, die passen zich heel snel en zonder weerstand aan.
Ik hoef als autochtoon geen inburgeringscursus te doen in mijn eigen land om te leren hoeveel stromingen er binnen islam zijn.



Het beeld van de moslim zoals dat nu bestaat, bevalt niet, dus witwassen die handel. Maar de grote vraag is of het echt zoveel beter zou zijn als Fatima of Ahmed met een Gooise ' R' Nederlands spreken? Zou het echt zoveel verschil uitmaken als Fatima de hoofddoek afzwoer en meedeed aan een spotje van Andrélon: Is dat dan het toppunt van integratie? Tellen we dan pas mee? Als puntje bij paaltje komt blijft die nieuwkomer in de ogen van velen toch die buitenlander die er middeleeuws gedachtengoed op na houdt en gelooft in eerwraak en vrouwenbesnijdenis.


Ach, dat zal de beleving van de schrijfster wel zijn. Prima, moet ze maar zo vinden.



Hij wordt langs een meetlat gelegd die wit pur sang is. De witwaspraktijken van de regering ten spijt, zal geen bleekmiddel opgewassen zijn tegen mijn zwarte huidskleur, mijn H& M- hoofddoek, mijn ' buitenaardse' religie. Het naampje dat bij dit beestje hoort, is xenofobie, ofwel ' wat de boer niet kent, dat vreet ie niet'.


Die maatlaat is niet wit. Die maatlat is Nederlands-westers. En daar moet je langs passen als nieuwkomer. Dat klopt. Iets mis mee?
En als je écht in de puree zit dan doe je dat graag.

Dat van die hoofddoek is trouwens klinkklare emotionele onzin. Het draait helemaal niet om die hoofddoek.
Het draait, net zoals de teneur van dit artikel, om de bereidheid tot investeren, tot aanpassen. Die wordt zo vaak gemist. Eén voet over de grens en direct die houding van dat rechthebbende. Daar worden veel Nederlanders een beetje ziek van.



Sharida Mohamedjoesoef is redacteur van de Nederlandse Moslim Omroep ( NMO). Ze schreef deze bijdrage op persoonlijke titel.

Dat ze dit artikel op persoonlijke titel schreef is maar goed ook. Anders zou ze een hoop culturele soortgenoten bemodderen. Wat een onzin verkoopt die vrouw zeg, hoewel ze met haar toonzetting wel precies laat zien waar het probleem zit.

Er zijn in deze discussie met de huidige stand van zaken maar een paar vragen relevant:
1. Is de vluchteling in levensgevaar? Zo ja, tijdelijk verblijfsvergunning tot terugkeer menselijkerwijs weer mogelijk is.
2. Wordt het Nederlands belang geschaad? Zo ja, niet binnen laten of wel binnenlaten (bij levensgevaar) en vervolgens zie 1.
3. Bij verzoek tot verblijfsvergunning voor langere duur; opleidingsniveau, aanpassingsvermogen en investering van betrokkene in eigen integratie wordt beoordeeld. Evenals het nut voor de Nederlandse samenleving. Alle vragen positief? Verblijfsvergunning voor langere duur. Voorlopig even geen naturalisaties meer.
4. Dubbele paspoorten; mensen moeten kiezen; wat wil je zijn? Eén nationaliteit is nog slechts mogelijk.


Ik vermoed dat mevrouw Mohamedjoesoef mij nu niet zo aardig meer vindt ............
:boogjes:

Iglo
11-05-04, 11:10
Draait dit stukje niet de hele situatie om? Zij zegt over de Nederlanders: "Willen we eigenlijk wel met ze omgaan of houden we ze liever buiten de deur?". Het lijkt mij juist dat de deur de andere kant dicht wordt gehouden: hoeveel Marokkanen/Turken zouden met een autochtone Nederlander willen trouwen?

freya
11-05-04, 11:13
Geplaatst door nard
Ach, dat zal de beleving van de schrijfster wel zijn. Prima, moet ze maar zo vinden.



Dit is ongeveer de kern van haar hele betoog en dat doe je af met zo'n dooddoener :rolleyes:

Deze klacht hoor je niet alleen van haar maar van elke andere volgens alle witte maatstaven uitstekend geintegreerde allochtoon.


Assimileren tot je eens ons weegt, maar je blijft toch altijd een buitenlander.

Iglo
11-05-04, 11:18
Geplaatst door freya
Assimileren tot je eens ons weegt, maar je blijft toch altijd een buitenlander. Als ik verhuis naar Limburg, dan blijf ik ook altijd een buitenstaander, hoever ik me ook aanpas ;-).

nard
11-05-04, 11:19
Geplaatst door freya
Dit is ongeveer de kern van haar hele betoog en dat doe je af met zo'n dooddoener :rolleyes:

Deze klacht hoor je niet alleen van haar maar van elke andere volgens alle witte maatstaven uitstekend geintegreerde allochtoon.


Assimileren tot je eens ons weegt, maar je blijft toch altijd een buitenlander.

Tja, ik vind het niet de kern. Het is volgens mij haar beleving van de hele situatie in Nederland, haar persoonlijke interpretatie.
Kijk Freya, we hebben allemaal onze gevoelens bij het hele proces rondom toelating, integratie en uitplaatsing. Ik kan mevrouw haar gevoelens niet ontzeggen. Dus accepteer ik dat maar als een gegeven, maar kan er verder niets mee.
Persoonlijk kan ik meer met de zakelijk punten die zij in haar betoog maakt, dus ga ik dan daar maar op in.

freya
11-05-04, 11:25
Geplaatst door nard
Tja, ik vind het niet de kern. Het is volgens mij haar beleving van de hele situatie in Nederland, haar persoonlijke interpretatie.
Kijk Freya, we hebben allemaal onze gevoelens bij het hele proces rondom toelating, integratie en uitplaatsing. Ik kan mevrouw haar gevoelens niet ontzeggen. Dus accepteer ik dat maar als een gegeven, maar kan er verder niets mee.
Persoonlijk kan ik meer met de zakelijk punten die zij in haar betoog maakt, dus ga ik dan daar maar op in.

Hiermee zeg je dus dat je helemaal niets van het stuk begrepen hebt en haar alleen maar op details kan zitten afzeiken.

Dat is nou een typisch voorbeeld van de totale desinteresse van autochtonen zoals jij, voor allochtonen medelanders.
"ach ja, als ze het zo voelen, dan moeten ze daar maar mee leren leven, dat is mijn zaak niet"

nard
11-05-04, 11:35
Geplaatst door freya
Hiermee zeg je dus dat je helemaal niets van het stuk begrepen hebt en haar alleen maar op details kan zitten afzeiken.

Dat is nou een typisch voorbeeld van de totale desinteresse van autochtonen zoals jij, voor allochtonen medelanders.
"ach ja, als ze het zo voelen, dan moeten ze daar maar mee leren leven, dat is mijn zaak niet"

Tuurlijk, ga maar in de aanval .......

- ja hoor, ik heb het wel begrepen
- nee hoor, ik zeik het niet af op details, neem zelfs de moeite om t generaal samen te vatten op een paar punten
- nee hoor, ik ben niet totaal gedesinteresseerd in allochtone medelanders, maar je verward dit met de sterke voorrang die ik geef aan het Nederlandse belang boven het buitenlandse belang. Goed lezen
- nee hoor, dat zeg ik niet, het is mijn zaak niet. Juist niet, ik hou me er heel sterk mee bezig de laatste tijd.
Alleen dat mijn mening verschilt van die van jou, mag geloof ik niet....

Als ik op een identieke hysterische toon zou reageren als jij hierboven tegen mij doet, dan zou dat er ongeveer zo uitzien:

"Hiermee zeg je dus dat je van mij reactie helemaal niets begrepen hebt en mij alleen maar afzeikt omdat ik jouw linkse cultuurrelativistische gedachtengoed niet deel.

Dat is nou een typisch voorbeeld van intolerante linkse verdachtmaking tegen alles wat bereid om de eigen cultuur en historie te verdedigen. Die noem je voor het gemak maar totaal ongeinteresseerd, onbeargumenteerd en zonder visie .."

Zo zou mijn reactie geluid hebben als ik dezelfde toon aan zou slaan als jij. Vanzelfsprekend geef ik zo'n reactie niet, want ik wil me niet vereenzelvigen met jouw manier van communiceren.
Natuurlijk spreek ik niet op die manier, waarom zou ik? :rolleyes:

freya
11-05-04, 11:42
Geplaatst door nard
Tuurlijk, ga maar in de aanval .......

- ja hoor, ik heb het wel begrepen
- nee hoor, ik zeik het niet af op details, neem zelfs de moeite om t generaal samen te vatten op een paar punten
- nee hoor, ik ben niet totaal gedesinteresseerd in allochtone medelanders, maar je verward dit met de sterke voorrang die ik geef aan het Nederlandse belang boven het buitenlandse belang. Goed lezen
- nee hoor, dat zeg ik niet, het is mijn zaak niet. Juist niet, ik hou me er heel sterk mee bezig de laatste tijd.
Alleen dat mijn mening verschilt van die van jou, mag geloof ik niet....



dus het ach ja, als ze het zo voelen, dan moeten ze daar maar mee leren leven gedeelte klopt wel.


Over welk buitenlands belang hebben we het, als we spreken over mensen die hier geboren en getogen zijn?

nard
11-05-04, 12:02
Geplaatst door freya
dus het ach ja, als ze het zo voelen, dan moeten ze daar maar mee leren leven gedeelte klopt wel.


Over welk buitenlands belang hebben we het, als we spreken over mensen die hier geboren en getogen zijn?

Nee die eerste zin klopt ook niet, maar ik zou'm gewoon hebben kunnen overnemen en dat stond niet :D Dus vandaar.

Je hebt gelijkt. Buitenlands belang is een verkeerd gebruikt woord. Ik bedoel het belang van buitenlanders individueel danwel collectief. Zou ook kunnen zeggen het niet-Nederlands belang. Dat heeft wat mij betreft dezelfde strekking.

freya
11-05-04, 12:04
Geplaatst door nard
Nee die eerste zin klopt ook niet, maar ik zou'm gewoon hebben kunnen overnemen en dat stond niet :D Dus vandaar.

Je hebt gelijkt. Buitenlands belang is een verkeerd gebruikt woord. Ik bedoel het belang van buitenlanders individueel danwel collectief.

En wie is er precies een buitenlander?

nard
11-05-04, 12:07
In het verband van deze discussie (binnenkomen - al dan niet naturaliseren): de niet-Nederlander

freya
11-05-04, 12:13
Geplaatst door nard
In het verband van deze discussie (binnenkomen - al dan niet naturaliseren): de niet-Nederlander

De passage die aanleiding is voor onze discussie, gaat juist ook over mensen die hier geboren zijn, soms zelfs uit ouders die hier ook geboren zijn.


Het beeld van de moslim zoals dat nu bestaat, bevalt niet, dus witwassen die handel. Maar de grote vraag is of het echt zoveel beter zou zijn als Fatima of Ahmed met een Gooise ' R' Nederlands spreken? Zou het echt zoveel verschil uitmaken als Fatima de hoofddoek afzwoer en meedeed aan een spotje van Andrélon: Is dat dan het toppunt van integratie? Tellen we dan pas mee? Als puntje bij paaltje komt blijft die nieuwkomer in de ogen van velen toch die buitenlander die er middeleeuws gedachtengoed op na houdt en gelooft in eerwraak en vrouwenbesnijdenis.

Dit is nl ook op de schrijfster zelf van toepassing :moe:

nard
11-05-04, 12:38
Geplaatst door freya
De passage die aanleiding is voor onze discussie, gaat juist ook over mensen die hier geboren zijn, soms zelfs uit ouders die hier ook geboren zijn.



Dit is nl ook op de schrijfster zelf van toepassing :moe:

Heel slim moet ik zeggen ...... :wink:

Filter één element uit, fragmenteer de discussie en hak die vervolgens af.

Maar even voor alle duidelijkheid.
Dit zei ik naar aanleiding van jouw opmerking over die ene persoonlijke alinea van de schrijfster:



Nard
Persoonlijk kan ik meer met de zakelijk punten die zij in haar betoog maakt, dus ga ik dan daar maar op in.


M.a.w. ik doe moeite het algemeen te houden, in plaats van de discussie op te hangen aan één emotioneel alinea-tje.

En vervolgens sluit ik daar ook weer algemeen op aan met de volgende bijdrage:



nard
- nee hoor, ik zeik het niet af op details, neem zelfs de moeite om t generaal samen te vatten op een paar punten
- nee hoor, ik ben niet totaal gedesinteresseerd in allochtone medelanders, maar je verward dit met de sterke voorrang die ik geef aan het Nederlandse belang boven het buitenlandse belang . Goed lezen
- nee hoor, dat zeg ik niet, het is mijn zaak niet. Juist niet, ik hou me er heel sterk mee bezig de laatste tijd. (nl. met integratie e.d)


Allemaal opmerkingen die de algemene discussie betreffen.
Dus ik laat me niet vangen met een listigheidje waarbij ik wordt opgehangen met een algemene uitspraak die zogenaamd niet van toepassing is op de schrijfster van het artikel.

Als je dat probeert, laat jij pur sang zien dat je de hele discussie niet goed begrijpt of goed wilt voeren.

:wink: :wink:

observer
11-05-04, 14:00
In negatieve zin is dit een verkapte vorm van discriminatie op basis van de portemonnee dan discrimineerd elke winkel in nederland want zodra ergens een prijs aan vast zit kan niet iedereen die betalen

verwachten dat iemand voor zichzelf (en eventueel voor zijn partner) kan zorgen als hij naar nederland komt (ofzij) is niet meer dan normaal

ronduit ironisch vind ik dat iemand die roept mijn cultuur mijn hoofddoek mijn etc het woord xenofobie durft te gebruiken

zij duikt onder in haar afkomst en verwijt de nederlands vervolgens dat te doen

ze is dus nog een graad erger, je eigen cultuur in beton gieten en dan van anderen verwachten dat ze aanpassen en accepteren

freya
11-05-04, 16:26
Geplaatst door nard
Filter één element uit, fragmenteer de discussie en hak die vervolgens af.


Ik breng de discussie terug naar wat ik vind wat de essentie van het hele stuk is.

De oorspronkelijke titel van het stuk is 'Geen bleekmiddel opgewassen tegen mijn H&Mhoofddoek' Wat ook al aangeeft dat het dus om iets meer dan alleen importbruidjes gaat.

En die essentie daar lees jij graag overheen.
Of je bent gewoon niet in staat om je in anderen in te leven, dat kan ook natuurlijk. :moe:

nard
11-05-04, 16:37
Geplaatst door freya
Ik breng de discussie terug naar wat ik vind wat de essentie van het hele stuk is.


A. ik heb je duidelijk gemaakt dat ik dat niet vind.
B. volgens mij probeer je me gewoon te vangen op een tegenstrijdigheid in één zinnetje.
Lees maar terug.



De oorspronkelijke titel van het stuk is 'Geen bleekmiddel opgewassen tegen mijn H&Mhoofddoek' Wat ook al aangeeft dat het dus om iets meer dan alleen importbruidjes gaat.


Ik heb het ook over meer dan alleen importbruidjes. Lees maar terug.



En die essentie daar lees jij graag overheen.


Nee, daar lees ik niet graag overheen. Ben ik al op ingegaan. Lees maar terug.



Of je bent gewoon niet in staat om je in anderen in te leven, dat kan ook natuurlijk. :moe:

Ja hoor, dat ben ik wel, alleen onze meningen verschillen en daar heb jij geloof ik moeite mee. Maar ook daar ben ik al op in gegaan. Lees maar terug.


lieve pop van me ........ :blauwkus: :schrik:

nard
12-05-04, 07:38
Geplaatst door Iglo
Draait dit stukje niet de hele situatie om? Zij zegt over de Nederlanders: "Willen we eigenlijk wel met ze omgaan of houden we ze liever buiten de deur?". Het lijkt mij juist dat de deur de andere kant dicht wordt gehouden: hoeveel Marokkanen/Turken zouden met een autochtone Nederlander willen trouwen?

Inderdaad, dat is de toonzetting die je bij Jahjah ook aantreft.
Wilt u uw broeders niet omarmen? U kunt gaan......