PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoofddoek als een sexy kledingstuk



Christiaan
11-05-04, 12:55
11-05-2004
Hoofddoek als een sexy kledingstuk

Marc Kruyswijk

Inge Versteegt, initiatiefneemster van de Nationale Hoofddoekdag. Zij riep vrouwen op gisteren mét hoofddoek de deur uit te gaan. ,,Een hoofddoek kan best sexy zijn.''

1. Het zal velen zijn ontgaan dat het gisteren Nationale Hoofddoekdag was. Op straat waren niet meer hoofddoeken te zien dan normaal.
,,Daar zou u best eens gelijk in kunnen hebben. De eerste Nationale Hoofddoekdag is niet breed opgezet. Ik heb wat mailtjes de deur uitgedaan en op een aantal vrouwenwebsites stond een oproep. Maar het gaat om het idee.''
2. Wat hoopt u te bereiken met deze actie?
,,Je moet het zien als een ludiek protest. Er bestaat in Nederland een erg eenzijdig beeld van hoofddoekdraagsters. Veel mensen denken dat de vrouwen ertoe worden gedwongen door hun vader of echtgenoot. Zelfs als de vrouwen zeggen dat ze er zelf voor hebben gekozen, gelooft men dat gewoon niet. Ik wil laten zien dat je een hoofddoek kunt dragen zonder te worden gedwongen of zonder dat het te maken heeft met fundamentalisme. Sterker: een hoofddoek is ook een leuk accessoire dat soms zelfs sexy kan zijn en de vrouwelijkheid kan benadrukken.''
3. Met een hoofddoek geven moslimvrouwen uiting aan hun geloof, maar u noemt het modieus. U bent zelf ook geen moslim. Doet u de islam daarmee niet te kort?
,,Nee. Hoezo? Mogen alleen moslims hoofddoeken dragen? Bovendien denk ik dat het heel leerzaam is een dagje met een hoofddoek rond te lopen. Je kunt je dan enigszins inleven in de gevoelens van moslims. Als ik zelf met een hoofddoek loop, merk ik dat ik erg de neiging heb tegen iedereen bijna overdreven aardig en beleefd te zijn. Zo van: ik hoop maar dat ik op deze manier een beetje het negatieve imago van de moslim kan verbeteren. Stel je voor dat je je altijd zo op straat zou moeten bewegen.''
4. U zegt eigenlijk dat de hoofddoek alleen maar positief is?
,,Zo is het ook weer niet. Maar ik denk dat de hoofddoek op zich geen criterium is voor vrouwenonderdrukking. Helemaal niet als je kijkt naar de meiden van de tweede generatie, die hier zijn geboren en er trots op zijn dat ze uit eigen keuze een doek dragen. Maar bij vrouwen van de eerste generatie moet je wel alert zijn, bij hen kan de hoofddoek wel degelijk staan voor heel ouderwetse ideeën over bijvoorbeeld het huwelijk.''
5. Dit jaar een hoofddoekdag, volgend jaar een Nationale Gezichtssluierdag?
,,Zeker niet. De gezichtssluier moeten we niet willen in Nederland. Daar ligt voor mij een grens. Dat is een sektarisch ding en bovendien onverstandig want je ziet helemaal niets van iemand.

Robbedoes
11-05-04, 12:57
Hoofddoek best sexy :confused: ?

Heeft god hem daarom verplicht?

Christiaan
11-05-04, 12:58
Geplaatst door Christiaan
[B]
Inge Versteegt, initiatiefneemster van de Nationale Hoofddoekdag.

Het moet niet veel gekker worden.

What's next?! Een nationale slacht-je-eigen-schaap-dag?

plexus
11-05-04, 13:01
Geplaatst door Christiaan
Het moet niet veel gekker worden.

What's next?! Een nationale slacht-je-eigen-schaap-dag?

nee het moet inderdaad gekker worden..