PDA

Bekijk Volledige Versie : a Dutch soldier died overnight



yahya ayyasj
11-05-04, 12:31
Three killed in Kirkuk market blast as first Dutch soldier dies in Samawa; Baghdad: Russian killed; two taken hostage
11-05-2004, 07:32


A bomb exploded in a market in a Kurdish neighborhood of the northern Iraqi city of Kirkuk on Tuesday, killing three people and injuring at least 23 others, according to Iraqi police.

Col. Ahmed Slamrz said the attack took place at around 9:30 a.m. (local time) at a time when the market was crowded with shoppers, Reuters reported.

Meanwhile, a Dutch soldier died overnight after being injured in a grenade attack in the south Iraqi town of Samawa, the Dutch defense ministry said in a communique.

The death was the first to hit the Dutch contingent in Iraq.
Another Dutch soldier was wounded in the attack which took place Monday at around 1750 GMT on a Samawa bridge.

"One of the seriously injured died from his wounds after he was taken to the Dutch base at Camp Smitty," the ministry said.

An Iraqi police officer had said earlier that a passing cyclist threw a grenade at a four-man Dutch patrol in the center of the town, located around 270 kilometers from Baghdad.

Elsewhere, one Russian national has been killed and two others taken hostage in an attack in Baghdad, RIA Novosti quoted the Russian embassy in Baghdad as saying.

The three worked for the Interenergoservice company which was working to restore energy supplies to the war-stricken country, the report quoted officials as saying.

A group of armed men reportedly attacked the Russians as they were returning from work by car in Baghdad on Monday afternoon, the report added.

They had been working to restore an electric power station located around 50 kilometers south of the capital.

Russian officials told RIA Novosti that no one has yet claimed responsibility for the attack and that no ransom or other demands had been made for the hostages' release. (Albawaba.com)


Hoezo we doen niet aan hypocrisie?? :jammer: [Allure]

yahya ayyasj
11-05-04, 12:34
Menselijk doen is ook teveel gevraagd. :jammer: [Allure]

Christiaan
11-05-04, 12:40
Als er ooit een tijd is geweest om iemand te bannen, dan is het nu.

yahya ayyasj
11-05-04, 12:44
Dit is mischien een kleine stap voor de Irakezen maar een grote stap voor ons. :p

Christiaan
11-05-04, 12:48
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Welnee, laat um lekker raaskallen.
Hooguit 'n licht strafje: een dagje het bordje "Verboden te voederen" van zijn kooi halen.

Ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik een nieuwsbericht van een gedode palestijn, gepaard zou laten gaan met eenzelfde vreugde.

Hypocriete beheerders hiero. Daar word je toch kotsziek van.

mark61
11-05-04, 12:49
Geplaatst door yahya ayyasj
Dit is mischien een kleine stap voor de Irakezen maar een grote stap voor ons. :p

Stap. In de benarde cel waarin je breintje woont.

Christiaan
11-05-04, 13:08
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Chill. Niemand is zo mesjogge om die yehi-malloot serieus te nemen.
Hij wordt ook wel Yeti genoemd.

Dus van jou mag iemand de meest haatdragende taal blijven uiten, zolang ie maar ontoerekeningsvatbaar is?

Julien
11-05-04, 13:09
Geplaatst door yahya ayyasj
Menselijk doen is ook teveel gevraagd. [Allure]

als je zo graag Nederlanders gedood wil zien worden wat doe je dan hier in Nederland? Zielig stom mens!

Rip deze sergeant.

850
11-05-04, 13:12
Geplaatst door Christiaan
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik een nieuwsbericht van een gedode palestijn, gepaard zou laten gaan met eenzelfde vreugde.

Hypocriete beheerders hiero. Daar word je toch kotsziek van.

Je snapt t nog niet helemaal.............

:regie: ER ZIJN NU GEEN MODS OM ONS IN DE GATEN TE HOUDEN!!

Allure is er nooit en doet geen vlieg kwaad...........My Sweety idem dito en Angkor komt 1x in de 48 uur ff om t hoekie kijken en Rinnie komt zit op WSDB..........
:boogie: Freedom baby :boogie:

:)

850
11-05-04, 13:12
Geplaatst door Christiaan
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik een nieuwsbericht van een gedode palestijn, gepaard zou laten gaan met eenzelfde vreugde.

Hypocriete beheerders hiero. Daar word je toch kotsziek van.

Je snapt t nog niet helemaal.............

:regie: ER ZIJN NU GEEN MODS OM ONS IN DE GATEN TE HOUDEN!!

Allure is er nooit en doet geen vlieg kwaad...........My Sweety idem dito en Angkor komt 1x in de 48 uur ff om t hoekie kijken en Rinnie zit op WSDB..........
:boogie: Freedom baby :boogie:

:)


Hebben ze twee posts nodig om het te begrijpen. :confused:


Allure :p

yahya ayyasj
11-05-04, 13:12
ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn. :cool:

Tomas
11-05-04, 13:16
Geplaatst door yahya ayyasj
ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn. :cool:

Er is vast wel een Grote Geleerde die heeft aangetoond dat in een democratie iedere inwoner verantwoordelijk is voor de acties van de regering. Zoek ff.

gbkm
11-05-04, 13:18
Dan moet je maar niet in bush z´n hol kruipen.Laten we bakellende sturen.

yahya ayyasj
11-05-04, 13:21
Er is vast wel een Grote Geleerde die heeft aangetoond dat in een democratie iedere inwoner verantwoordelijk is voor de acties van de regering. Zoek ff.


Vast niet,ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn.

Tomas
11-05-04, 13:29
Geplaatst door yahya ayyasj
Vast niet,ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn.

Balkenende heeft de macht van het volk gekregen om te doen wat hij doet. Niet dan?

Charlie
11-05-04, 13:33
Geplaatst door yahya ayyasj
Dit is mischien een kleine stap voor de Irakezen maar een grote stap voor ons. :p

Je bent zeker ontsnapt uit het tora-bora gebergte, en zit nu te internetten in die inrichting waar ze je heen gebracht hebben.

:kotsen:

yahya ayyasj
11-05-04, 13:35
Balkenende heeft de macht van het volk gekregen om te doen wat hij doet. Niet dan?

Wel nauwkeurig blijven...de meerderheid van het nederlandse bevolking dat heeft gestemd.

Tomas
11-05-04, 13:39
Geplaatst door yahya ayyasj
Wel nauwkeurig blijven...de meerderheid van het nederlandse bevolking dat heeft gestemd.

Er zijn maar heel weinig partijen die tegen onze aanwezigheid daar waren. Dat is uiteindelijk maar een handje vol kiezers. Dus je hebt wel een hekel aan de overgrote meerderheid van de Nederlanders.

yahya ayyasj
11-05-04, 13:42
Er zijn maar heel weinig partijen die tegen onze aanwezigheid daar waren. Dat is uiteindelijk maar een handje vol kiezers. Dus je hebt wel een hekel aan de overgrote meerderheid van de Nederlanders.

ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn.. :wijs:

Tomas
11-05-04, 13:54
Geplaatst door yahya ayyasj
ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn.. :wijs:

Op iemand stemmen die de Nederandse aanwezigheid daar veroorzaakt is toch ook steunen of een vorm van betrokkenheid?

Yehi je bent een mietje als je niet gewoon de waarheid durft te zeggen.

yahya ayyasj
11-05-04, 13:58
Op iemand stemmen die de Nederandse aanwezigheid daar veroorzaakt is toch ook steunen of een vorm van betrokkenheid?

Yehi je bent een mietje als je niet gewoon de waarheid durft te zeggen.

Niet iedereen die voor de CDA heeft gestemd is het eens met de aanwezigheid van de Nederlandse Kruisvaarders daar.

Nochmaals,ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn..

Tomas
11-05-04, 14:00
Geplaatst door yahya ayyasj
Niet iedereen die voor de CDA heeft gestemd is het eens met de aanwezigheid van de Nederlandse Kruisvaarders daar.

Nochmaals,ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn..

Straks ga je nog beweren dat de daarheen gestuurde soldaten ook niet perse allemaal achter hun eigen aanwezigheid daar staan.

Je moet geen mietje worden Yehi, want dat kan de zuiver Islam niet gebruiken op dit moment.

Ridouan
11-05-04, 14:48
Geplaatst door Tomas
Er is vast wel een Grote Geleerde die heeft aangetoond dat in een democratie iedere inwoner verantwoordelijk is voor de acties van de regering. Zoek ff.

On Interaction With Non-Muslims

Shaikh Ibn Uthaimeen on Interacting With Non-Muslims in Western Countries
Author: Shaikh Ibn Uthaimeen
Source: Tele-link (28th July 2000, Birmingham UK)

The Shaikh stated, during a tele-link, on the 28th July 2000:

...Likewise I invite you to have respect for those people who have the right that they should be respected, from those between you and whom there is and agreement (of protection) [i.e. Non-Muslims]. For the land which you are living is such that there is an agreement between you and them. If this were not the case they would have killed you or expelled you. So preserve this agreement, and do not prove treacherous to it, since treachery is a sign of the hypocrites, and it is not from the way of the Believers.

And know that it is authentically reported from the Prophet that he said:

"Whoever kills one who is under and agreement of protection will not smell the fragrance of Paradise."

Do not be fooled by those sayings of the foolish people : those who say : 'Those people are Non-Muslims, so their wealth is lawful for us [i.e. to misappropriate or take by way of murder and killing].' For by Allaah - this is a lie. A lie about Allaah's Religion, and a lie in Islamic societies.

So we may not say that it is lawful to be treacherous towards people whom we have an agreement with.

O my brothers. O youth. O Muslims. Be truthful in your buying and selling, and renting, and leasing, and in all mutual transactions. Because truthfulness is from the characteristics of the Believers, and Allaah - the Most High - has commanded truthfulness - in the saying of Allaah - the Most High -

"O you who believe - fear and keep you duty to Allaah and be with the truthful"

And the Prophet encouraged truthfulness and said : "Adhere to truthfulness, because truthfulness leads to goodness, and goodness leads to Paradise; and a person will continue to be truthful, and strive to be truthful until he will be written down with Allaah as a truthful person".

And he warned against falsehood, and said : "Beware of falsehood, because falsehood leads to wickedness, and wickedness leads to the Fire. And a person will continue lying, and striving to lie until he is written down with Allaah as a great liar."

O my brother Muslims. O youth. Be true in your sayings with your brothers, and with those Non-Muslims whom you live along with - so that you will be inviters to the Religion of Islaam, by your actions and in reality. So how many people there are who first entered into Islaam because of the behaviour and manners of the Muslims, and their truthfulness, and their being true in their dealings.

Staat op: http://www.binuthaymin.co.uk/

Antonn
11-05-04, 14:49
Geplaatst door yahya ayyasj
Niet iedereen die voor de CDA heeft gestemd is het eens met de aanwezigheid van de Nederlandse Kruisvaarders daar.

Nochmaals,ik heb niets tegen Nederlanders wel tegen degenen die de bezetting van Irak op de een of andere manier steunen of er direct mee betrokken zijn..
Wat moet er later toch van geitenneukertjes als jij terecht komen...zal wel weer levenslange bijstand worden.

Robbedoes
11-05-04, 14:51
Die sheikhs toch, zijn dat allemaal geleerden? :boer:

Ridouan
11-05-04, 14:59
Geplaatst door Robbedoes
Die sheikhs toch, zijn dat allemaal geleerden? :boer:

Mooi stuk he ? Bedankt.

Yunis
11-05-04, 17:36
Geplaatst door Antonn
Wat moet er later toch van geitenneukertjes als jij terecht komen...zal wel weer levenslange bijstand worden.

:kotsen:
Wat is dit een walgelijke opmerking.

Net zo weerzinwekkend als onze JPB:
"Premier Balkenende liet maandagnacht via de Rijksvoorlichtingsdienst weten dat hij met ontzetting kennis heeft genomen van het overlijden van de Nederlandse militair. ,,De gedachten en het medeleven gaan uit naar de nabestaanden van het slachtoffer. Met bijna 1300 collega's kwam de getroffen militair naar Irak als teken van hoop en toekomst voor het overgrote deel van de bevolking'', aldus Balkenende."

Hoeveel moeten er nog sterven voor onze JPB's ego bevredigd is???
Wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. Stand thuiswedstrijd Irak-Nederland: 1-3.....
Irak is na de rust bezig met een tegenoffensief.........

Wanneer leren die egotrippers het dat elk mensenleven waardevol is?????? :fpotver:

Robbedoes
11-05-04, 17:43
Yunis, misschien was het één Iraki, maar in ieder geval niet 'Irak' tegen Nederland. Maar ja de wens is de vader van de gedachte, maakt wel duidelijk dat jouw prioriteit niet ligt bij het Irakese volk.

Yunis
11-05-04, 18:15
Geplaatst door Robbedoes
Yunis, misschien was het één Iraki, maar in ieder geval niet 'Irak' tegen Nederland. Maar ja de wens is de vader van de gedachte, maakt wel duidelijk dat jouw prioriteit niet ligt bij het Irakese volk.

Voor iemand die de kranten niet leest blaas je behoorlijk hoog van de toren, Robbie. :fplet:
Ik betwijfel of je de geschikte persoon ben om hier over te oordelen.
Waarschijnlijk ben je evenals die betweters in de Nederlandse regering van mening dat je wél weet wat goed is voor de Irakiërs.
Je hebt zeker gisteravond die uitzending over de genocide in Amerika, Australië en Ierland gezien en denk dat je superieur bent tav de andere volkeren. In de waan dat blanken het beter weten........
Ben ik blij dat de Belgische regering iets meer verstand heeft dan jij..... :(

echnaton
11-05-04, 18:16
Geplaatst door Yunis
:kotsen:
Wat is dit een walgelijke opmerking.

Wanneer leren die egotrippers het dat elk mensenleven waardevol is?????? :fpotver:

Dat kun je beter aan de werper van die handgranaat vragen.

Yunis
11-05-04, 18:40
Geplaatst door echnaton
Dat kun je beter aan de werper van die handgranaat vragen.

Zonnegod, je bent net zo arrogant als JPB, die net op tv zegt:
"De krachten van terreur mogen niet overwinnen"

Wie terroriseert nou in Irak ????? Wie bezet Irak ??? Wie martelt er als bezetter ???
Die Nederlandse soldaten zijn echt niét op verzoek van de Irakiërs daar...
Op tv zie ik dat de meerderheid van de Nederlanders wilt dat de soldaten teruggaan.....
Ben je nou echt zo arrogant als JPB en de regering om koste wat kost de bezetting te handhaven ?????? :denk:
Ben je net zo'n egotripper als JPB ?????

barfly
11-05-04, 19:28
Geplaatst door Yunis
Zonnegod, je bent net zo arrogant als JPB, die net op tv zegt:
"De krachten van terreur mogen niet overwinnen"

Wie terroriseert nou in Irak ????? Wie bezet Irak ??? Wie martelt er als bezetter ???
Die Nederlandse soldaten zijn echt niét op verzoek van de Irakiërs daar...
Op tv zie ik dat de meerderheid van de Nederlanders wilt dat de soldaten teruggaan.....
Ben je nou echt zo arrogant als JPB en de regering om koste wat kost de bezetting te handhaven ?????? :denk:
Ben je net zo'n egotripper als JPB ?????

Gisteren was ik er voor om Nederlandse troepen terug te trekken ivm de schanddaden die zijn begaan door de VS en VK. Maar je kunt natuurlijk nu niet meer zondermeer weggaan uit Irak, dat zou de indruk wekken dat je met een paar granaten troepen zou kunnen verjagen. Terwijl volgens mij de Nederlandse troepen het in tegenstelling tot VS en VK troepen het best redelijk doen als je bedenkt dat de provincie waar zij zijn gelegerd redelijk rustig is. Wat mij betreft mogen ze dus nog wel een tijdje blijven.

Mark
11-05-04, 19:47
Krijg nou wat, blijkt het de sergeant te zijn geweest van iemand die ik via via ken.

Yunis
11-05-04, 20:12
Geplaatst door Julien
als je zo graag Nederlanders gedood wil zien worden wat doe je dan hier in Nederland? Zielig stom mens!

Rip deze sergeant.


:zweep:
Juultje helaas ben je niet verdwaald op je vakantie en strooi je weer je onzin op dit forum uit. Ik ben niét blij met je destructieve bijdragen en ongenuanceerde anti-islamitisme en beledigingen......
:mad: Vliegje, ik citeer:
"Maar je kunt natuurlijk nu niet meer zondermeer weggaan uit Irak, dat zou de indruk wekken dat je met een paar granaten troepen zou kunnen verjagen. Terwijl volgens mij de Nederlandse troepen het in tegenstelling tot VS en VK troepen het best redelijk doen als je bedenkt dat de provincie waar zij zijn gelegerd redelijk rustig is."
Ik vraag me af hoeveel menselevens er nog moeten sneuvelen om tot het besef te komen dat de aanwezigheid van de Nederlanders in Irak gezien moet worden als ONDERDRUKKING en BEZETTING.......
Ter meerdere glorie van onze pubertje JPB.........
Door het niét honoreren van de wens van de Nederlandse bevolking, die zich in meerderheid uitspreekt tegen de Nederlandse deelname aan deze ONDERDRUKKING en BEZETTING, spreekt toch duidelijk de arrogantie en superioriteitswaan van deze Nederlandse regering.......
Zélfs jij zou dit toch moeten realiseren tenzij je wel een bijzondere dikke bord voor je kop hebt............. :jammer:

barfly
11-05-04, 20:31
Geplaatst door Yunis
:zweep:
Juultje helaas ben je niet verdwaald op je vakantie en strooi je weer je onzin op dit forum uit. Ik ben niét blij met je destructieve bijdragen en ongenuanceerde anti-islamitisme en beledigingen......
:mad: Vliegje, ik citeer:
"Maar je kunt natuurlijk nu niet meer zondermeer weggaan uit Irak, dat zou de indruk wekken dat je met een paar granaten troepen zou kunnen verjagen. Terwijl volgens mij de Nederlandse troepen het in tegenstelling tot VS en VK troepen het best redelijk doen als je bedenkt dat de provincie waar zij zijn gelegerd redelijk rustig is."
Ik vraag me af hoeveel menselevens er nog moeten sneuvelen om tot het besef te komen dat de aanwezigheid van de Nederlanders in Irak gezien moet worden als ONDERDRUKKING en BEZETTING.......
Ter meerdere glorie van onze pubertje JPB.........
Door het niét honoreren van de wens van de Nederlandse bevolking, die zich in meerderheid uitspreekt tegen de Nederlandse deelname aan deze ONDERDRUKKING en BEZETTING, spreekt toch duidelijk de arrogantie en superioriteitswaan van deze Nederlandse regering.......
Zélfs jij zou dit toch moeten realiseren tenzij je wel een bijzondere dikke bord voor je kop hebt............. :jammer:

Wat een mond vol over onderdrukking en bezetting, heb je liever de VS troepen daar waar nu de Nederlanders zitten? Leuke kiekjes uit het zuiden? Ik denk dat als de situatie erger wordt in Irak de Nederlandse regering moet besluiten om zwaar materieel te verschepen, Leopard tanks en Apache's misschien zelfs F16's. Nederland is 1 keer in een Srebrenica gestonken en dat moet Nederland niet meer doen, niks overlaten aan anderen zelf de benodigheden ter plekke hebben.

Beëlzebub
11-05-04, 20:59
Toch heb ik weinig medelijden met het slachtoffer. Hij was zelf zo dom om zich voor een dergelijke actie te laten gebruiken. Nederland steunt een illegale actie die niet door de VN was goedgekeurd en doet alleen maar mee als trouwe vazalstaat van de VS. De VS voert een oorlog om volgens mij 2 redenen: de eigen economie bevorderen en Israël steunen. Er zijn volgens mij geen 'edele' motieven aan te pas gekomen.
Nederland heeft daar niets te zoeken.

Evian
11-05-04, 22:20
Onzin over en weer en heel leuk om te lezen...:). De reden die achter het sturen van Nederlandse troepen naar Irak zat (massavernietigingswapens) is allang naar het rijk der fabelen heengezonden... Er is een politieke agenda tussen Amerika en Nederland gaande waar de gewone burger niets vanaf weet. Er zijn altijd geheime bilaterale agenda's waar de stemmers van desbetreffende regeringen niets van weten. Bush wist dat er geen wapens waren in Irak, Blair ook... Het gaat puur om de olie en om grip te krijgen op bep. stukken wereld en de Nederlandse coprsknaapjes die naar Irak zijn gestuurd zijn marionetten in de griezelige handen van Bush en consorten... Jakkes! Tomas wil doen geloven dat als je een regering kiest het ook eens bent (moet zijn) met alle beslissingen van die regering. Natuurlijk is dat niet zo...:).

Yunis
11-05-04, 22:36
Geplaatst door barfly
Wat een mond vol over onderdrukking en bezetting, heb je liever de VS troepen daar waar nu de Nederlanders zitten? Leuke kiekjes uit het zuiden? Ik denk dat als de situatie erger wordt in Irak de Nederlandse regering moet besluiten om zwaar materieel te verschepen, Leopard tanks en Apache's misschien zelfs F16's. Nederland is 1 keer in een Srebrenica gestonken en dat moet Nederland niet meer doen, niks overlaten aan anderen zelf de benodigheden ter plekke hebben.

Volgens mij moet ik een vliegenmepper aanschaffen...............om wat verstand in iemands brein te stampen.....
De Nederlanders waren in Srebrenica om de Bosniërs te beschermen en de manier waarop ze dat gedaan hebben weten we allen.....whiskey drinken terwijl even verderop de moslims werden vermoord.........
Wie zouden ze nu dan in Irak moeten beschermen ??? Volgens jou de kamelen of de Japanners misschien ?????
Ik zie al dat ons Vliegje maar moet leren, dat de meerderheid van de Nederlanders wilt dat Nederland zich terug moet trekken uit deze geldverslindende beerput van ons JPB'tje en niét betrokken willen raken in het expansionisme van die arrogante amerikanen en britten.
Ik zou zeggen 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald........'
Maar ons voor aller Vliegje is het waarschijnlijk te hoog gegrepen om dit te begrijpen................

barfly
11-05-04, 23:15
Geplaatst door Yunis
Volgens mij moet ik een vliegenmepper aanschaffen...............om wat verstand in iemands brein te stampen.....
De Nederlanders waren in Srebrenica om de Bosniërs te beschermen en de manier waarop ze dat gedaan hebben weten we allen.....whiskey drinken terwijl even verderop de moslims werden vermoord.........
Dat zeg ik, eens maar nooit meer! wat mij betreft...


Wie zouden ze nu dan in Irak moeten beschermen ??? Volgens jou de kamelen of de Japanners misschien ?????

De inwoners van de betreffende provincie waar ze in zitten, dat schijnt ongeveer hun missie te zijn.


Ik zie al dat ons Vliegje maar moet leren, dat de meerderheid van de Nederlanders wilt dat Nederland zich terug moet trekken uit deze geldverslindende beerput van ons JPB'tje en niét betrokken willen raken in het expansionisme van die arrogante amerikanen en britten.

Tja, ik zeg blijven, fök 'em all!


Ik zou zeggen 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald........'

Dat hangt helemaal van het pad af en de redenen om dat pad te lopen :)


Maar ons voor aller Vliegje is het waarschijnlijk te hoog gegrepen om dit te begrijpen................

Inderdaad iedere keer dat ik geconfronteerd wordt met intellectuelen als jij dan pink ik een traantje weg van ontroering!

mark61
11-05-04, 23:59
Een boeiende discussie hier, maar niet heus.

Ik wil eerst Srebrenica nog wel s overdoen, want dat is blijkbaar ook nog niet afgesloten. De Nederlandse troepen die daar gelegerd waren om een 'safe haven' van de VN te beschermen, waren daarvoor helemaal niet uitgerust. Dat was een politieke beslissing, geen militaire. Het NL leger protesteerde dan ook vanaf het begin dat zo'n bataljon niet serieus zijn werk kon doen. Het idee was dat als er serieus problemen zouden komen, de VN opperbevelhebber ter plekke, de Franse generaal Janvier, luchtsteun zou bieden. Dat weigerde hij, ook weer op politieke gronden. Frankrijk was van alle westerse landen het meest pro-Servisch, wilde geen ruzie met ze. Militair is de zaak dus duidelijk, die troepen waren geen serieuze macht. Wat wat anders is, is dat de Nederlandse troepen meer ruggegraat hadden kunnen en moeten tonen. Voor het geregelde Joegoslavische, nou ja Servische leger is moslims afknallen één ding, maar schieten op VN-troepen met daarin Westeuropeanen iets geheel anders. Het is lichtelijk racistisch, maar zo werkt het. Daar zouden ze ernstig last mee krijgen, en dat wisten ze. En dat had Karremans ook kunnen en moeten weten. Het is dus buitengewoon laf om geen vinger uit te steken, en ronduit schofterig om broederlijk met Mladic te gaan zitten feesten. Wat mij betreft had hij berecht en opgesloten moeten worden. Verder was Srebrenica uitvalsbasis van een moslim-warlord die in smerigheid niet onderdeed voor de cetniks. Onder VN-bescherming terroriseerde hij de omgeving en moordde Servische dorpen uit. Daar hadden die troepen ook wat aan moeten doen. In ieder geval, als je je aanmeldt bij een beroeps- (=vrijwilligers)leger, dan moet je bereid zijn te sterven. Een soldaat doodt of wordt gedood, daar istie soldaat voor. Kortom, misdadig was het wel, maar ook wel begrijpelijk.

Irak: de VS moeten daar eerder gisteren dan vandaag oprotten, maar veel beter zal het er niet op worden. Ik ben er heilig van overtuigd dat als de inwoners van de provincie as-Samawah in een vrij referendum zich daarover konden uitspreken, ze in grote meerderheid voor het blijven van de Nederlanders zouden zijn. Als ik het goed begrijp allemaal. Die Nederlanders spelen een beetje politie en bouwen hier en daar een bruggetje, that's all. Politiek gezien is NL een smerige VS-hielenlikker, maar das wat anders.

De VN kan er wat mij betreft ook niets meer aan doen; zoals bekend was er nog geen vertegenwoordiging geopend in Bagdad of onbekenden probeerden ze uit te roeien. Tamelijk uniek in de geschiedenis van civiele VN-interventies. Dus ik zou ze gelijk geven als ze zeggen: als er elementen in Irak zijn die ook de VN afwijzen en VN-ers alleen maar dood willen hebben, zoek het dan zelf maar uit. Het ellendige is, er zijn maar een paar nihilisten nodig om een heel land naar de kloten te helpen. Chances are dat deze nihilisten niet eens Iraki's zijn.

Is dan de conclusie: alle buitenlanders weg uit Irak? Betekent dat ook dat alle buitenlandse individuen die er eventueel zijn, en buitenlandse invloed (Iran?) dan weg is? Wordt het dan vanzelf een oord van vrede? Wie gelooft dat? Of je moet vinden dat Iraki's en andere Arabieren die andere Iraki's afmaken een moreel juistere situatie is dan buitenlanders die de orde proberen te handhaven en daarbij ook onschuldige slachtoffers maken. Dat kan natuurlijk ook.
Ik weet het ondertussen niet meer en ik vind het fan-tas-tisch dat op dit prikbord er zovelen zijn die het precies weten. Overspannen pubers met verstand van internationale politiek en vredesoperaties. Meld je aan bij de VN, of beter nog, de Arabische Liga, met je briljante oplossingen waar een leger van diplomaten en technocraten nog niet opgekomen is.

Makkelijk hè, van de zijlijn en over de ruggen van onschuldige doden meelullen?

Tarik[NL]
12-05-04, 00:14
Ik snap niet waarom het goed zou zijn voor Irak als Nederland (en andere landen) er weggaan? Is het niet te laat om nu weg te gaan? Wat gebeurt er als we weggaan? Volgens mij breekt daar dan de pleuris los om te vechten voor de macht. Waarschijnlijk een burger-oorlog met als gevolg een nieuwe dictator aan de macht?

Het is alleen jammer dat Amerika en Engeland de boel verprutsen. De macht moet gewoon zo snel mogelijk worden teruggegeven aan Irak, maar ik denk dat er weinig vertrouwen is in een leider die aangewezen wordt door een land dat gevangenen mishandelt. :boos:

observer
12-05-04, 12:24
na tig jaar een dictator te hebben gehad die veel en veel erger martelde moeten de berichten in ieder geval de bevolking een vertrouwd gevoel geven