PDA

Bekijk Volledige Versie : School schrapt moederdag wegens scheidingen



Bofko
11-05-04, 15:28
School schrapt moederdag wegens scheidingen

VLIELAND (ANP) - De leiding van openbare basisschool De Zeester op Vlieland besteedt dit jaar geen aandacht aan moederdag wegens het grote aantal kinderen van gescheiden ouders. Ook vaderdag is in de ban gedaan.

,,Normaal gesproken worden er voor moederdag en vaderdag tekeningen en werkjes gemaakt. Maar beide dagen blijken voor te veel kinderen pijnlijke situaties op te rakelen.'', vertelde directeur Jannie de Nooijer zaterdag. ,,Moederdag is toch een dag voor het hele gezin en dat zit er vaak niet meer in.''

Volgens de directeur hebben nogal wat ouders uit de lagere klassen teleurgesteld gereageerd. De reacties onder de 138 kinderen waren heel verschillend. ,,De jongsten vinden het jammer, maar in hogere klassen leeft het veel minder.''

In plaats van de geschrapte activiteiten houdt De Zeester later dit jaar een schooldag waarvoor de ouders en verzorgers worden uitgenodigd.

www.home.nl
---------------------------------------------------------------
Die vakantiegangers richten wat aan op Vlieland.

mark61
11-05-04, 16:52
Geplaatst door Bofko
---------------------------------------------------------------
Die vakantiegangers richten wat aan op Vlieland.

Het zijn oorden van verderf, die Waddeneilanden. Ik stel visumplicht voor. Zowel voor wie erop wil, als wie eraf wil.

Marsipulami
11-05-04, 19:02
Hmm vind ik ook maar een rare beslissing hoor. Gescheiden of niet, elk kind heeft toch wel een vader en een moeder. En in een wijde boog om de specifieke problemen van kinderen uit gebroken gezinnen heenlopen, lijkt me nu ook weer niet zo pedagogisch verantwoord als standaardaanpak voor een school. Een school zou meer een plek moeten zijn waar een kind mag thuiskomen, ook met zijn problemen en niet uitsluitend een instituut voor kennisoverdracht.

freya
11-05-04, 19:50
Geplaatst door Marsipulami
elk kind heeft toch wel een vader en een moeder.

Dus niet :rolleyes:

Er zijn nogal wat kinderen die door alleen de moeder worden opgevoed, verplicht een tekening voor vader maken kan dan errug pijnlijk zijn.

Verder zijn er ook nog homoparen met kinderen, daar wordt het ook een beetje moeilijk op 1 van de dagen.

Als een samenleving er voor kiest om meerder soorten relaties te accepteren, moet diezelfde samenleving er ook mee ophouden toch 1 bepaalde samenlevingsvorm te als standaard te nemen :moe:

Simon
11-05-04, 20:00
Als kind van gescheiden ouders zou ik willen zeggen: ik heb ook ouders ! Ik vier moederdag nooit meer op Vlieland!

Bofko
11-05-04, 20:17
Geplaatst door Simon
Als kind van gescheiden ouders zou ik willen zeggen: ik heb ook ouders ! Ik vier moederdag nooit meer op Vlieland!

Je maakt toch geen tekening meer voor je moeder... :knipoog:

Rocky
11-05-04, 20:20
Kinderen zouden verboden moeten worden voor de autochtonen :D
Ze worden alleen de dupe ervan :droef:

barfly
11-05-04, 20:34
Moederdag is een smerige uitvinding van de detailhandel om middels kinderen de ouders financieel uit te kleden :mad:

Rocky
11-05-04, 20:42
Wie heeft eigenlijk moederdag/vaderdag geintroduceerd? Of is dat een eeuwenlange traditie?

Bofko
11-05-04, 20:48
Geplaatst door Rocky
Wie heeft eigenlijk moederdag/vaderdag geintroduceerd? Of is dat een eeuwenlange traditie?

Google is fantastisch
¨¨¨¨¨¨¨¨

Waarom vieren wij Moederdag?

In bijna alle landen ter wereld worden de moeders wel op een of andere manier geëerd, al gebeurt dat niet overal op dezelfde manier of hetzelfde tijdstip.

Als we heel ver terug gaan in de geschiedenis, vinden we bij de vroegste uitingen van menselijke kunst al afbeeldingen van (oer)moeders, die aanbeden werden en die verondersteld werden geheime krachten te bezitten.

Bij de oude Grieken vinden we eerste sporen van een speciale Moederdagviering in de lenteriten ter ere van Rhea, de Moeder der Goden.

In België wordt moederdag op de meeste plaatsen op de tweede zondag van mei gehouden. De oorsprong van die traditie kennen we met zekerheid: de ”moderne Moederdag” hebben we te danken aan de Amerikaanse Anna M. Jarvis. Nadat haar toegewijde moeder op de tweede zondag van mei van het jaar 1906 overleed, begon Anna Jarvis in haar geboorteplaats Grafton in de staat West Virginia een campagne bij de kerkleiders om op de tweede zondag van mei een speciale dienst ter ere van alle moeders te houden.

In 1907 werd in Grafton de eerste Moederdag zoals wij die kennen gevierd. Na een ”one-woman” campagne van Anna Jarvis vond de gewoonte al snel ingang in de rest van de staat West Virginia en in de rest van de Verenigde Staten. In 1914 riep de toenmalige president, Woodrow Wilson, de tweede zondag van mei uit als officiële feestdag ter ere van alle moeders.

In veel landen werd deze van oorsprong Amerikaanse feestdag overgenomen: Denemarken, Finland, Italië, Turkije, Australië, en ook in België. Het overnemen van een feestdag ter ere van moeder in onze katholieke contreien was trouwens een dankbaar gegeven voor de kerk, want is de maand mei ook niet de Mariamaand?

Niet overal wordt moederdag op dezelfde dag gevierd. Zelfs in België zijn er verschillen, want in het Antwerpse wordt moeder vaak op 15 augustus - met Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart - gevierd. En in Engeland is het Moederdag op de 4de zondag van de lente, een traditie die teruggaat tot in de 15de eeuw.

Moederdag (http://www.cado.com/html/historiek.html)

Mark
11-05-04, 20:59
Dus nu verpesten die gescheiden ouders naast de jeugd van hun kids ook nog eens de moederdag van anderen...

thanks