PDA

Bekijk Volledige Versie : Auto op waterstof blijft toekomstmuziek



barfly
12-05-04, 11:48
DELFT (ANP) - Een auto die rijdt op waterstof zit er voorlopig niet
in. Ondanks de miljarden euro's die de industrie al heeft gestoken
in deze milieuvriendelijke variant op de verbrandingsmotor, staan
fabrikanten niet te trappelen waterstofauto's ook echt te gaan
produceren.
Dat concludeert onderzoeker R. van den Hoed na een studie van
innovatieprocessen in de autobranche. De investeringen in onderzoek
naar milieuvriendelijke auto's doet de bedrijfstak vooral onder
druk van overheden, die strenge milieu-eisen stellen. ,,Het is niet
iets wat de geplaagde industrie van nature zelf doet, maar zij
laten zich hiermee van hun beste kant zien'', denkt Van den Hoed.
Daarom blijft het vooralsnog bij onderzoek, maar zit een
commerciële toepassing er nog niet in.
Dat betekent niet dat de industrie helemaal niets ziet in de
nieuwe technologie, omdat die haar beter voorbereid op onvoorziene
ontwikkelingen zoals schommelingen in de olieprijs.
Maar als het op productie aankomt, kunnen fabrikanten
terugschrikken voor de kosten. ,,Het gevaar bestaat dat de
brandstofcelauto dan een stille dood sterft'', vreest Van den Hoed.
,,Dat is tien jaar geleden ook met de elektrische auto gebeurd.''
De brandstofcel op waterstof doet als eerste zijn intrede in de
elektronica-industrie, verwacht de onderzoeker. Daar is de
brandstofcel niet zo'n ingrijpende vernieuwing en levert die al
snel iets op, bijvoorbeeld een veel langer gebruik van een
telefoon.
Van den Hoed promoveert 17 mei op zijn onderzoek aan de TU
Delft.

Ben benieuwd hoeveel haast de industrie heeft als de laatste druppel olie is opgepompt..

Bofko
12-05-04, 12:01
Geplaatst door barfly
DELFT (ANP) - Een auto die rijdt op waterstof zit er voorlopig niet
in. Ondanks de miljarden euro's die de industrie al heeft gestoken
in deze milieuvriendelijke variant op de verbrandingsmotor, staan
fabrikanten niet te trappelen waterstofauto's ook echt te gaan
produceren.
Dat concludeert onderzoeker R. van den Hoed na een studie van
innovatieprocessen in de autobranche. De investeringen in onderzoek
naar milieuvriendelijke auto's doet de bedrijfstak vooral onder
druk van overheden, die strenge milieu-eisen stellen. ,,Het is niet
iets wat de geplaagde industrie van nature zelf doet, maar zij
laten zich hiermee van hun beste kant zien'', denkt Van den Hoed.
Daarom blijft het vooralsnog bij onderzoek, maar zit een
commerciële toepassing er nog niet in.
Dat betekent niet dat de industrie helemaal niets ziet in de
nieuwe technologie, omdat die haar beter voorbereid op onvoorziene
ontwikkelingen zoals schommelingen in de olieprijs.
Maar als het op productie aankomt, kunnen fabrikanten
terugschrikken voor de kosten. ,,Het gevaar bestaat dat de
brandstofcelauto dan een stille dood sterft'', vreest Van den Hoed.
,,Dat is tien jaar geleden ook met de elektrische auto gebeurd.''
De brandstofcel op waterstof doet als eerste zijn intrede in de
elektronica-industrie, verwacht de onderzoeker. Daar is de
brandstofcel niet zo'n ingrijpende vernieuwing en levert die al
snel iets op, bijvoorbeeld een veel langer gebruik van een
telefoon.
Van den Hoed promoveert 17 mei op zijn onderzoek aan de TU
Delft.

Ben benieuwd hoeveel haast de industrie heeft als de laatste druppel olie is opgepompt..

Ik vraag me af in hoeverre het huidige ondernemersklimaat en de slechte economie een rol speelt in het niet willen investeren in dit soort onderzoeken.
Dit soort investeringen vergt lange-termijn denken en dat is iets wat grote bedrijven steeds minder doen lijkt het wel.
Ik denk dat het initiatief genomen moet worden door de overheid. Net als dat met de ruimtevaart gebeurt is. Want een energiebron die als afval water produceert is verre te verkiezen boven de huidige alternatieven dunkt me.

Tomas
12-05-04, 12:03
Geplaatst door Bofko
Want een energiebron die als afval water produceert is verre te verkiezen boven de huidige alternatieven dunkt me.

:moe:

Bofko
12-05-04, 12:08
Geplaatst door Tomas
:moe:
nou moe.

Tomas
12-05-04, 12:22
Geplaatst door Bofko
nou moe.

Ja, ik wordt moe van die waterstof gelovigen.

Het ligt er volledig aan met welke energiebron je waterstof maakt. Als dat fosiele brandstof is, dan komt er wel uit dat schijnheilige autotje van je waterdamp, maar 100 km verderop is er wel meer vervuiling de lucht in gepompt om dat voor elkaar te krijgen dan een zelfde auto op benzine zou doen.

Als het kernenergie is dan idem dito.

Alleen als het met zonne-, wind- of b.v. getijde energie is opgewekt heb je en punt. Alleen dat laatste gebeurd niet zo heel vaak, want het kost nogal wat om waterstof te maken.

Nu is het zo dat iedere nitwit tegenwoordig waterstof onmiddelijk assosieert met schone alternateive energiebronnen. En als men dus over een waterstof auto praat is dat nog helemaal niet het geval. Dan heeft men het waarschijnlijk over kernenergie.

Bofko
12-05-04, 12:35
Geplaatst door Tomas
Ja, ik wordt moe van die waterstof gelovigen.

Het ligt er volledig aan met welke energiebron je waterstof maakt. Als dat fosiele brandstof is, dan komt er wel uit dat schijnheilige autotje van je waterdamp, maar 100 km verderop is er wel meer vervuiling de lucht in gepompt om dat voor elkaar te krijgen dan een zelfde auto op benzine zou doen.

Als het kernenergie is dan idem dito.

Alleen als het met zonne-, wind- of b.v. getijde energie is opgewekt heb je en punt. Alleen dat laatste gebeurd niet zo heel vaak, want het kost nogal wat om waterstof te maken.

Nu is het zo dat iedere nitwit tegenwoordig waterstof onmiddelijk assosieert met schone alternateive energiebronnen. En als men dus over een waterstof auto praat is dat nog helemaal niet het geval. Dan heeft men het waarschijnlijk over kernenergie.

Ok Tomas, you have got your point.
Ik ben een redelijk leek op waterstof-gebied.
Ik heb wat zoekwerk gedaan en vond dit citaat :

"De manier waarop waterstof momenteel aan het brede publiek wordt voorgesteld, is alsof waterstof een nieuwe energiebron zou zijn, een nog onontgonnen grondstof, die we naar hartelust kunnen verbranden. Immers, met enkel waterdamp in de uitlaat zijn we voorgoed van de schadelijke emissie van CO2 vanaf, en is dus ook dat vervelend broeikasfenomeen van de baan. Een geschenk uit de hemel, zo vinden Brussel en Washington. In deze manier van voorstelling schuilt echter een gevaar. Iedereen gaat in feite voorbij aan de vraag van waar die waterstof echt vandaan moet komen. Waterstof is immers geen grondstof maar slechts een energiedrager. Momenteel wordt waterstof geproduceerd vanuit aardgas maar dit kan zo niet blijven duren".

Ik ben nu al van mijn waterstof-geloof afgevallen.

Christiaan
12-05-04, 13:02
Geplaatst door Tomas

Als het kernenergie is dan idem dito.


Waarom kernenergie idem dito? Het is een relatief schone vorm van energie. De veiligheid van kerncentrales is tegenwoordig ook geen issue meer. Plus dat er over de niet al te lange termijn allerlei transmutatie technieken beschikbaar komen waarmee je het afval kan neutraliseren.

Tomas
12-05-04, 13:44
Geplaatst door Christiaan
Waarom kernenergie idem dito? Het is een relatief schone vorm van energie. De veiligheid van kerncentrales is tegenwoordig ook geen issue meer. Plus dat er over de niet al te lange termijn allerlei transmutatie technieken beschikbaar komen waarmee je het afval kan neutraliseren.

Ik ben er zelf nog niet over uit. In ieder geval is kernenergie ook een erg tijdelijke energiebron. En de hoeveelheid afval die wordt geproduceerd is veel groter dan de (ouwe) voorstanders wilden toegeven.

Maar ik gebruikte het eigenlijk alleen maar om de waterstoffetisjisten te laten inzien waarover ze nu eigenlijk zo enthousiast zijn. En dat een discussie over waterstof eigenlijk een discussie over kernenergie is b.v.