PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush wil moordenaars Berg straffen



echnaton
12-05-04, 12:41
Afschuw over afslachting

Van onze redactie buitenland

AMSTERDAM - Op een radicale islamitische website is gisteren een video gepubliceerd waarop te zien is hoe vijf gemaskerde mannen een 26-jarige Amerikaan onthoofden.

De executie zou zijn uitgevoerd door **** Moesab al-Zarqawi, die wordt als beschouwd als Osama bin Ladens luitenant. In een verklaring die op de video wordt voorgelezen, zeggen de daders dat het om een vergelding gaat voor de mishandeling van Iraakse gevangenen door Amerikaanse militairen.

In de Verenigde Staten is met grote afschuw op de beelden gereageerd. President George W. Bush heeft gezworen dat de schuldigen zullen worden gestraft: ''Deze videoband toont het ware karakter van de vijanden van vrijheid. Ze hebben geen enkel respect voor het leven van onschuldige mannen, vrouwen en kinderen,'' aldus Bush.

Aan het begin van het filmpje identificeert de Amerikaan zich, terwijl hij in een oranje overall met de handen op zijn rug gebonden voor vijf gemaskerde mannen zit: ''Mijn naam is Nick Berg, mijn vaders naam is Michael, mijn moeders naam is Suzanne. Ik woon in Philadelphia.''

Vervolgens leest een van de moslimterroristen een verklaring voor. ''Aan de moeders en de vrouwen van Amerikaanse soldaten. Wij vertellen jullie dat wij de Amerikaanse regering hebben aangeboden deze gijzelaar te ruilen voor enkele van de gevangenen in **** Ghraib. Dat is geweigerd. Wij vertellen jullie dat de waardigheid van de moslimmannen en -vrouwen in **** Ghraib en elders alleen is terug te krijgen met bloed en zielen. Jullie krijgen niets van ons behalve doodskist na doodskist.''

Onder de kreet 'Allah Akbar' ('Allah is groot') duwen de mannen de Amerikaan op de grond, waarna zijn hals met een groot mes wordt doorgesneden. Vervolgens wordt met een triomfantelijk gebaar het hoofd aan de haren voor de camera omhoog gehouden.

Het slachtoffer is een zelfstandige Amerikaanse ondernemer van 26 jaar die op eigen gelegenheid naar Irak afreisde om daar werk te zoeken. ''Hij had het idee dat hij kon helpen bij de wederopbouw van de infrastructuur,'' zei zijn moeder, Suzanne Berg. Hij slaagde er echter niet in om werk te vinden en was van plan op 30 maart terug te keren, maar werd gearresteerd door de Iraakse autoriteiten in Mosoel. Op 6 april kwam hij vrij. Drie dagen later raakte hij vermist.

Een Amerikaanse patrouille trof zijn lichaam maandag bij Bagdad aan. De familie van Berg wist tot gisteren niets van de video die van zijn dood was gemaakt. Bergs vader, zijn broer en zus zaten snikken op de grond toen ze van de beelden op de website op de hoogte werden gebracht. ''Ik wist dat hij onthoofd was,'' verklaarde vader Michael Berg. ''Deze wijze van sterven is misschien beter dan een langzame, pijnlijke dood. Maar ik zou nooit willen dat de beelden openbaar werden gemaakt.''

Michael Berg haalde fel uit naar de Amerikaanse autoriteiten in Irak. Volgens hem had zijn zoon nog kunnen leven als hij niet dertien dagen in Mosoel was vastgehouden. Gedurende die tijd mocht hij niet bellen met zijn ouders of een advocaat raadplegen.

De video is getiteld '**** Moesab al-Zarqawi slacht een Amerikaan af'. Het is onduidelijk of al-Zarqawi, die gezocht wordt onder meer wegens de moord op een Amerikaanse diplomaat in Jordanië, persoonlijk op de video te zien is, of dat hij enkel de verantwoordelijkheid voor de executie opeist. De video is verschenen op het Islamitisch Ansar Forum, een website waarop vaker verklaringen en opnames van terreurorganisaties worden gepubliceerd. Vorige week verscheen op de website een bandopname die aan Bin Laden werd toegeschreven.

De Amerikaanse inlichtingendienst CIA onderzoekt de video. De oranje overall van het slachtoffer lijkt een verwijzing naar de kledij van dezelfde kleur die mogelijke al-Qaida-leden in de Amerikaanse gevangenis Guantanamo Bay op Cuba moeten dragen.

De executie van Berg roept herinneringen op aan het lot van de Amerikaanse journalist Daniel Pearl die in 2002 in Pakistan door al-Qaeda-leden is onthoofd.


© Het Parool, 12-05-2004

TFOE
12-05-04, 13:35
Geplaatst door echnaton
Afschuw over afslachting

President George W. Bush heeft gezworen dat de schuldigen zullen worden gestraft: ''Deze videoband toont het ware karakter van de vijanden van vrijheid. Ze hebben geen enkel respect voor het leven van onschuldige mannen, vrouwen en kinderen,'' aldus Bush.

:moe: En om de vijand te moeten kunnen straffen moet eerst de daders gevonden worden. Dus krijgen we weer nachtelijke razzia's waarbij willekeurig wordt gehandeld zodat weer 90% vd gevangenen onschuldig blijkt te zijn maar die wel door middel van dubieuze martelingen verhoord zullen worden waarvan weer foto's zullen verschijnen die dan weer tot wereldwijde ontzetting zullen leiden wat weer de woede van een paar gekken opwekt die dan weer n Amerikaan gaan oppakken en hem het hoofd afhakken waarop Bush weer zal zeggen dat de dader daarvan zal worden gestraft.................

Wat word ik hier cynisch van.............

lennart
12-05-04, 13:53
Zijn de Fallujah moordenaars al gestraft?

echnaton
12-05-04, 14:06
Onder de kreet 'Allah Akbar' ('Allah is groot') duwen de mannen de Amerikaan op de grond, waarna zijn hals met een groot mes wordt doorgesneden. Vervolgens wordt met een triomfantelijk gebaar het hoofd aan de haren voor de camera omhoog gehouden.

Het is een afschuwelijke gebeurtenis. Hier wordt een mens geslacht als een varken. Is er bij de daders nog enig respect voor het menselijk leven? Het is na 11 september, en alles wat daarna in gang is gezet, natuurlijk geen geschikte actie om de gemiddelde Amerikaan en Europeaan van de beschaving en de vredeswil in de Arabische wereld te overtuigen.

Tomas
12-05-04, 14:11
Geplaatst door echnaton
Het is een afschuwelijke gebeurtenis. Hier wordt een mens geslacht als een varken. Is er bij de daders nog enig respect voor het menselijk leven? Het is na 11 september, en alles wat daarna in gang is gezet, natuurlijk geen geschikte actie om de gemiddelde Amerikaan en Europeaan van de beschaving en de vredeswil in de Arabische wereld te overtuigen.

Ik denk dat dat laatste ook niet de bedoeling was.

Maar ik geloof wel dat Bush die illusie van zichzelf heeft. Alleen bij hem gaat het ook niet al te best af om op basis van WMD en 11 september leugens een willekeurig arabisch land aan te vallen. En daarna gevangen in hun meest gehate gevangenig te martelen. Komt ook neit echt overtuigend over. Maar bij sommige blijkbaar wel. Heel raar.

mark61
12-05-04, 14:38
Geplaatst door TFOE
:moe: En om de vijand te moeten kunnen straffen moet eerst de daders gevonden worden. Dus krijgen we weer nachtelijke razzia's waarbij willekeurig wordt gehandeld zodat weer 90% vd gevangenen onschuldig blijkt te zijn maar die wel door middel van dubieuze martelingen verhoord zullen worden waarvan weer foto's zullen verschijnen die dan weer tot wereldwijde ontzetting zullen leiden wat weer de woede van een paar gekken opwekt die dan weer n Amerikaan gaan oppakken en hem het hoofd afhakken waarop Bush weer zal zeggen dat de dader daarvan zal worden gestraft.................

Wat word ik hier cynisch van.............

:duim: 99%

mark61
12-05-04, 14:40
Geplaatst door echnaton
Het is een afschuwelijke gebeurtenis. Hier wordt een mens geslacht als een varken. Is er bij de daders nog enig respect voor het menselijk leven? Het is na 11 september, en alles wat daarna in gang is gezet, natuurlijk geen geschikte actie om de gemiddelde Amerikaan en Europeaan van de beschaving en de vredeswil in de Arabische wereld te overtuigen.

Omgekeerd zijn de acties van de Amerikanen ook niet geschikt om de gemiddelde Arabier van de beschaving en de vredeswil in de Amerikaanse en Europese wereld te overtuigen. So that makes two of us. Verder sluit ik me bij Tomas aan.

Tomas
12-05-04, 14:44
Geplaatst door mark61
Verder sluit ik me bij Tomas aan.

Doe je 't weer. Het is niet mijn bedoeling om hier bevestiging te krijgen. Ik zoek slechts strijd.

rachida00000000
12-05-04, 15:09
Dit moet er met buch gebeuren

:auw: :kalasniko



Lekkerrrrrrr laters

mark61
12-05-04, 15:12
Geplaatst door Tomas
Doe je 't weer. Het is niet mijn bedoeling om hier bevestiging te krijgen. Ik zoek slechts strijd.

Daarom juist. Jouw ultieme ergernis is dan om bijval te krijgen. Subtiel huh?

echnaton
12-05-04, 15:14
Het grote verschil met de acties van de Amerikanen en de Britten is natuurlijk de ongeëvenaarde wreedheid en moordlust die niet alleen uit deze lynchpartij maar bijvoorbeeld ook uit de moord op de vier Amerikanen in Falloedja spreekt. Elf september past wat mij betreft ook in dit rijtje, evenals de slachting van journalist Pearl in Pakistan. De wreedheid van deze 'mensen' blijkt ook nog eens uit de wellust waarmee ze hun daden willen tonen aan de wereld.

Tomas
12-05-04, 15:19
Geplaatst door mark61
Daarom juist. Jouw ultieme ergernis is dan om bijval te krijgen. Subtiel huh?

:moe:

Tomas
12-05-04, 15:22
Geplaatst door echnaton
Het grote verschil met de acties van de Amerikanen en de Britten is natuurlijk de ongeëvenaarde wreedheid en moordlust die niet alleen uit deze lynchpartij maar bijvoorbeeld ook uit de moord op de vier Amerikanen in Falloedja spreekt. Elf september past wat mij betreft ook in dit rijtje, evenals de slachting van journalist Pearl in Pakistan. De wreedheid van deze 'mensen' blijkt ook nog eens uit de wellust waarmee ze hun daden willen tonen aan de wereld.

Je moet deze moord vergelijken met de individuele acties van sommige Amerikanen en Britten, zoals in de welbekende gevangenis. Dus niet individuen met regeringen en/of andersom.

En als je dat vergelijkt zit er maar een klein verschil in barbaarsheid. Misschien hebben Amerikaanse martelaars net dat dunne laagje beschaving waardoor ze niet gemoord hebben wat deze moordenaars net niet hebben. Maar veel scheelt het niet.

criminar
12-05-04, 15:24
Geplaatst door Tomas
Ik zoek slechts strijd. Ik kan je garanderen dat je in Irak aan je lusten komt als je graag wilt strijden. :fpiraat:

mark61
12-05-04, 15:30
Geplaatst door echnaton
Het grote verschil met de acties van de Amerikanen en de Britten is natuurlijk de ongeëvenaarde wreedheid en moordlust die niet alleen uit deze lynchpartij maar bijvoorbeeld ook uit de moord op de vier Amerikanen in Falloedja spreekt. Elf september past wat mij betreft ook in dit rijtje, evenals de slachting van journalist Pearl in Pakistan. De wreedheid van deze 'mensen' blijkt ook nog eens uit de wellust waarmee ze hun daden willen tonen aan de wereld.

'Ongeëvenaard' is natuurlijk een ronkend epitheton maar in dit verband ietwat misplaatst, of eigenlijk gewoon onjuist. Het is niet de 'wreedheid en moordlust' die mij treft, maar de klaarblijkelijke frustratie van de underdog. Het tonen van de daden is mi. niet gebaseerd op 'wellust' (klinkt ook wel lekker trouwens) maar op het maximaal vergroten van de impact van de feitelijk speldeprikjes die de underdog uitdeelt aan de brenger van het grote en overheersende geweld.

echnaton
12-05-04, 15:43
Geplaatst door mark61
'Ongeëvenaard' is natuurlijk een ronkend epitheton maar in dit verband ietwat misplaatst, of eigenlijk gewoon onjuist. Het is niet de 'wreedheid en moordlust' die mij treft, maar de klaarblijkelijke frustratie van de underdog. Het tonen van de daden is mi. niet gebaseerd op 'wellust' (klinkt ook wel lekker trouwens) maar op het maximaal vergroten van de impact van de feitelijk speldeprikjes die de underdog uitdeelt aan de brenger van het grote en overheersende geweld.

Speldeprikjes... Tsja, zo heeft ieder zijn interpretatie van wat er gebeurt. Ik heb wat minder neiging dan jij om dergelijke daden goed te praten en te bagatelliseren.

850
12-05-04, 15:57
Geplaatst door echnaton
Het grote verschil met de acties van de Amerikanen en de Britten is natuurlijk de ongeëvenaarde wreedheid en moordlust die niet alleen uit deze lynchpartij maar bijvoorbeeld ook uit de moord op de vier Amerikanen in Falloedja spreekt.
De wreedheid van deze 'mensen' blijkt ook nog eens uit de wellust waarmee ze hun daden willen tonen aan de wereld.

De verhalen van Amerikaanse soldaten die extreem gewelddadig waren tegen Vietnameze dorpsbewoners zijn onderhand niet onbekend......
Als je de overtreffende trap wilt dan gooien die acties van Amerikaanse soldaten tijdens de Vietnam oorlog hoge ogen.

echnaton
12-05-04, 16:07
Geplaatst door 850
De verhalen van Amerikaanse soldaten die extreem gewelddadig waren tegen Vietnameze dorpsbewoners zijn onderhand niet onbekend......
Als je de overtreffende trap wilt dan gooien die acties van Amerikaanse soldaten tijdens de Vietnam oorlog hoge ogen.

En toch is er een verschil. Wat jij noemt zijn uitwassen tijdens een guerillaoorlog. Het gaat dan om soldaten die tot het uiterste gespannen zijn, die in een situatie leven waarin elke burger plotseling een doodsvijand kan zijn. De Nederlanders in Indië konden er ook van meepraten. De wandaden die dan tot stand komen wil ik niet goedpraten maar toch kan ik ze beter verklaren. Er is een verschil met de ongebreidelde wreedheid en moordzucht in de gevallen die ik net noemde.

850
12-05-04, 16:14
Geplaatst door echnaton
En toch is er een verschil. Wat jij noemt zijn uitwassen tijdens een guerillaoorlog. Het gaat dan om soldaten die tot het uiterste gespannen zijn, die in een situatie leven waarin elke burger plotseling een doodsvijand kan zijn. De Nederlanders in Indië konden er ook van meepraten. De wandaden die dan tot stand komen wil ik niet goedpraten maar toch kan ik ze beter verklaren. Er is een verschil met de ongebreidelde wreedheid en moordzucht in de gevallen die ik net noemde.

Als er 2x per week n wolkenkrabber doorboord wordt door fanate moslims en er wordt eens per dag n Amerikaan onthoofd dan zeg ik: Ja je hebt gelijk. Maar aangezien er niet zo vaak koppen rollen en er geen wolkenkrabbers neergaan door de hand van Allah blijf ik dit soort wandaden ook uitwassen vinden.
1 kop afhakken vind ik niet wreder dan een land kaal snoeien met napalm om vervolgens er met bommen en raketten er nog eens doorheen te ploeteren...........

mark61
12-05-04, 16:23
Geplaatst door echnaton
Speldeprikjes... Tsja, zo heeft ieder zijn interpretatie van wat er gebeurt. Ik heb wat minder neiging dan jij om dergelijke daden goed te praten en te bagatelliseren.

Als we bodycount doen dan toch zeker. Daar valt waarachtig niet veel aan te interpreteren.

Ik bagatelliseer helemaal niks, dat ligt in jouw verbeelding.

lennart
12-05-04, 16:25
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Klinkt fraai. Maar hoe pas je deze theorie toe op de moslim-extremisten in Algerije die hele dorpen, man/vrouw/kind, de keel afsnijden, martelen, verbranden, verkrachten?
Allemaal weerloze mensen, en geen overheersers. Ze doen het om de regering onder druk te zetten ja: maar toch wel de overtreffende trap van machiavellistisch, no?

Amerikaanse troepen terroriseren Iraaks dorp (http://www.antiwar.com/orig/ferner.php?articleid=1980)

Nog meer terreur (http://www.antiwar.com/orig/ferner.php?articleid=1944)



"On December 16, at 2:00 am, on a rainy night, all the houses in this village, about two dozen, were surrounded by U.S. troops in tanks and humvees. They surrounded the fields of the farmers by tanks and they destroyed the fences of the fields," Mohammed tells the six people from Christian Peacemaker Teams who have come to document detainees' stories.

"They destroyed the doors of the houses and of the rooms. At night usually the doors of the bedrooms are locked, so they kicked the doors in and destroyed them by their weapons. After that they gathered the men, beating them severely. One was an old man and they smashed his glasses, and for that old man they had to guide him."

Rounded up in the raid were two attorneys, 15 schoolteachers, men in their 80's, a blind man, an elderly man so frail he had to be carried by the soldiers – virtually all the men of Abou Siffa. They even apprehended police officers and three children.

Mohammed explains more of what happened that December night. "They stole from Imad, the attorney, about 14 million dinars ($10,370). From his father, Kamel, they stole 4.5 million dinars ($3,300). They stole 4 million dinars ($3000) from Ziad, an Iraqi police officer, and from all the other houses together, about 100,000 to 150,000 dinars ($75 to $110). They also took five cars. Later they returned two of them that belonged to police officers who died in the line of duty."


Dat soort scenes speelde zich ook af in centraal Europa in de jaren 40.

echnaton
12-05-04, 16:26
Geplaatst door 850
Als er 2x per week n wolkenkrabber doorboord wordt door fanate moslims en er wordt eens per dag n Amerikaan onthoofd dan zeg ik: Ja je hebt gelijk. Maar aangezien er niet zo vaak koppen rollen en er geen wolkenkrabbers neergaan door de hand van Allah blijf ik dit soort wandaden ook uitwassen vinden.
1 kop afhakken vind ik niet wreder dan een land kaal snoeien met napalm om vervolgens er met bommen en raketten er nog eens doorheen te ploeteren...........

Laten we elkaar niet overbieden in gevallen van wreedheid. Ik weet helemaal niet zeker wie er dan als 'winnaar' uit de bus komt. Uit mijn woordkeus in deze topic moet je ook gemerkt hebben dat ik zorgvuldig het woord moslim vermeden heb. Het ging er mij alleen om mijn onbegrip en toch ook wel woede over deze zaken te ventileren. Maar ik blijf erbij, ik kan deze wreedheid niet begrijpen.

echnaton
12-05-04, 16:27
Geplaatst door lennart
Amerikaanse troepen terroriseren Iraaks dorp (http://www.antiwar.com/orig/ferner.php?articleid=1980)

Nog meer terreur (http://www.antiwar.com/orig/ferner.php?articleid=1944)



Dat soort scenes speelde zich ook af in centraal Europa in de jaren 40.

Dat weet ik wel.

mark61
12-05-04, 16:29
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Klinkt fraai. Maar hoe pas je deze theorie toe op de moslim-extremisten in Algerije die hele dorpen, man/vrouw/kind, de keel afsnijden, martelen, verbranden, verkrachten?
Allemaal weerloze mensen, en geen overheersers. Ze doen het om de regering onder druk te zetten ja: maar toch wel de overtreffende trap van machiavellistisch, no?

Mops, t ging ff over Irak. Of moet ik meteen de Universele Wereldtheorie leveren? Ben geen profeet.

Inderdaad, Algerije is de overtreffende trap van terrorisme, (zo zie je maar hoe leeg dat 'ongeëvenaard' wel niet is, jij komt meteen al met een 'betere', excuus) niet eens in de zin van een grote groep mensen angst aanjagen, want bang waren ze toch al, maar wel in de zin van de machthebbers proberen af te persen.

Ik begrijp eerlijk gezegd het verband niet dat je mij wilt laten leggen. Is 'die GIA / GIS lui hebben niet zo'n toegang tot de wereldmedia' een antwoord? Betwijfel of al-Jazeera een wekelijkse Algerije update doet. Zal wel niet. Te pijnlijk.

lennart
12-05-04, 16:30
Berg zat trouwens vast in Amerikaans gevangenschap vlak voordat hij in de handen kwam van "Al-Qa'ida".. Tenminste dat beweert de familie van Berg.

De Amerikanen ontkennen (http://www.mlive.com/newsflash/lateststories/index.ssf?/base/international-14/108437184068340.xml) dat ze Berg vast hielden, wat dus de vraag doet rijzen, wie hield Berg vast, voordat hij werd afgeleverd aan "Al-Qa'ida".

mark61
12-05-04, 16:37
Geplaatst door echnaton
En toch is er een verschil. Wat jij noemt zijn uitwassen tijdens een guerillaoorlog. Het gaat dan om soldaten die tot het uiterste gespannen zijn, die in een situatie leven waarin elke burger plotseling een doodsvijand kan zijn. De Nederlanders in Indië konden er ook van meepraten. De wandaden die dan tot stand komen wil ik niet goedpraten maar toch kan ik ze beter verklaren. Er is een verschil met de ongebreidelde wreedheid en moordzucht in de gevallen die ik net noemde.

Gek, ik heb elders precies zo'n verhaaltje opgehangen. Over soldaten en paranoia. Maar dat is geen excuus. De resulterende wreedheid en moordzucht is dezelfde. En vanuit het oogpunt dat die bedreven wordt door de absolute upper dog des te verwerpelijker. De underdog daarentegen vecht met de middelen die hij heeft. Dus, ben ik schizo?

Leuk, me eige citeren:

'Het doelbewust rustig onthoofden van een willekeurige buitenlandse burger is niet hetzelfde als, naar alle waarschijnlijkheid in paniek, schieten op mensen in een vijandige omgeving waar gezien het groeiende verzet je nooit meer kan weten of je een onschuldige burger voor je hebt of iemand die je wil vermoorden. Het is simpel in te zien dat een bezettingsmacht die probeert de orde te handhaven maar voortdurend wordt aangevallen door mensen die uiterlijk niet zijn te onderscheiden van onschuldige burgers langzaam maar zeker paranoïde wordt. Als je dat niet begrijpt raad ik je aan eens zelf naar Irak af te reizen. Bij wijze van stage. Met een Amerikaans of Engels uniform aan dan.

Iets anders is dat de underdog niet met dezelfde middelen kan terugvechten als een modern uitgerust georganiseerd leger. Maar om dan, bij gebrek aan moed om soldaten aan te vallen, een willekeurige burger van de straat te pikken en die moedwillig te kelen, dat is niet helemaal hetzelfde.

Je moet onderscheid maken tussen de misdadige politiek van landen en de manier waarop mensen, jaha soldaten zijn ook mensen, zich in zo'n onzekere situatie gaan gedragen. Ik praat dat absoluut niet goed, maar vertel mij hoe je dat menselijkerwijs moet voorkomen. Anders dan door je terug te trekken. Maar daar gaan soldaten niet over, dat is politiek.'

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=96556&perpage=15&display=&pagenumber=2

850
12-05-04, 16:39
Geplaatst door echnaton
Uit mijn woordkeus in deze topic moet je ook gemerkt hebben dat ik zorgvuldig het woord moslim vermeden heb. Het ging er mij alleen om mijn onbegrip en toch ook wel woede over deze zaken te ventileren. Maar ik blijf erbij, ik kan deze wreedheid niet begrijpen.

Onbegrip hebben er velen en er woedend over zijn is jouw zaak maar ik reageerde slechts op deze tekst van jou:

-------------------------------
Het grote verschil met de acties van de Amerikanen en de Britten is natuurlijk de ongeëvenaarde wreedheid en moordlust die niet alleen uit deze lynchpartij maar bijvoorbeeld ook uit de moord op de vier Amerikanen in Falloedja spreekt.
-------------------------------

Dat schreeuwde om een overtreffende trap-reactie........

Elk gezond denkend mens zal zo'n koppenhakken-actie afkeuren maar ik vind dat zulks wreedheden niet regio gebonden zijn.

lennart
12-05-04, 16:39
Hetzelfde geldt uiteraard nog steeds voor de 4 van Falluja.. Wat deden ze in hemelsnaam in het centrum van Falluja, terwijl het algemeen op dat moment bekend was dat Falluja een gevaarlijke plek voor buitenlanders was en zeker voor "civillian contractors".

Hoe wist "Al-Qa'ida" toen dat die 4 in het centrum aanwezig zouden zijn. Volgens mij is er een actieve (Amerikaanse?) unit in Iraq die bezighoudt met blackops en het verraden van Amerikaanse burgers.

Zwarte Schaap
12-05-04, 16:45
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Klinkt fraai. Maar hoe pas je deze theorie toe op de moslim-extremisten in Algerije die hele dorpen, man/vrouw/kind, de keel afsnijden, martelen, verbranden, verkrachten?
Allemaal weerloze mensen, en geen overheersers. Ze doen het om de regering onder druk te zetten ja: maar toch wel de overtreffende trap van machiavellistisch, no?

Het rare aan dat alles is dat de meeste gewelddadigheden plaatsvinden in plaatsen waar juist de meeste aanhangers van het FIS zijn. Het is allang bekend dat de moordpraktijken voornamelijk worden gebezigd door geheime troepen van de Algerijnse regering, vaak verkleed als zogenaamde moslimextremist.

Zwarte Schaap
12-05-04, 16:47
8 juli 2002 stond er dit in het NRC-handelsblad:

De Iraakse minister van Buitenlandse Zaken, Naji Sabri, verzekerde gisteren echter dat ,,we het hoofd zullen afhakken van iedereen die een hand opheft tegen onze grenzen''.

mark61
12-05-04, 16:52
Geplaatst door lennart
Berg zat trouwens vast in Amerikaans gevangenschap vlak voordat hij in de handen kwam van "Al-Qa'ida".. Tenminste dat beweert de familie van Berg.

De Koerden, lees ik ergens anders.

mark61
12-05-04, 16:54
Geplaatst door echnaton
... Uit mijn woordkeus in deze topic moet je ook gemerkt hebben dat ik zorgvuldig het woord moslim vermeden heb. ...

Een buitengewoon omslachtige manier om toch het woord 'moslim' te noemen. Louter filologisch zou ik zeggen dat 'zorgvuldige vermijding' de suggestie geeft dat het wel je eerste aanvechting is.

850
12-05-04, 16:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
8 juli 2002 stond er dit in het NRC-handelsblad:

De Iraakse minister van Buitenlandse Zaken, Naji Sabri, verzekerde gisteren echter dat ,,we het hoofd zullen afhakken van iedereen die een hand opheft tegen onze grenzen''.

:rolleyes: Blaffende honden bijten niet.
Ik maak me meer zorgen om lieden die niks zeggen maar vervolgens wel total loss gaan........

mark61
12-05-04, 16:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het rare aan dat alles is dat de meeste gewelddadigheden plaatsvinden in plaatsen waar juist de meeste aanhangers van het FIS zijn. Het is allang bekend dat de moordpraktijken voornamelijk worden gebezigd door geheime troepen van de Algerijnse regering, vaak verkleed als zogenaamde moslimextremist.

Een Algerijnse die ik ken zegt dat het leger / de regering aanvankelijk tuig inhuurde zoals jij bedoelt. En dat die later oncontroleerbaar werden.

Toch is het ook zo dat de GIA inderdaad met opzet FIS-sympathisanten aanviel omdat de twee organisaties overhoop lagen. Onder andere omdat het FIS de GIA wilde inlijven. Waarbij het Algerijnse leger dan niet de geringste aanvechting had om tussenbeide te komen natuurlijk.

Een en ander had je in die tweedelige docu van de VPRO kunnen zien, waarin GIA-, GIS-, FIS- en andere kopstukken aan het woord kwamen.
Een onthullende reportage, in die zin dat iedereen boter op zijn hoofd heeft en iedereen daar wreed te keer is gegaan. De GIS is tenminste als eerste zijn wapens gaan neerleggen en het FIS wilde ook weer praten.

lennart
12-05-04, 17:29
Nog iets dat mij opviel..

Dat oranje gevangene outfit die die Berg aan heeft.. Zou "Al-Qa'ida" die dingen standaard op voorraad hebben?

lennart
12-05-04, 17:32
Enne Zarqawi is dood volgens de strijders in Fallujah:

http://www.msnbc.msn.com/id/4446084/

Wat ook opvallend is, is dat CNN heeft gezegd dat de stem op de band niet klonk als de vorige tapes van "Zarqawi".

mark61
12-05-04, 17:35
Geplaatst door lennart
Nog iets dat mij opviel..

Dat oranje gevangene outfit die die Berg aan heeft.. Zou "Al-Qa'ida" die dingen standaard op voorraad hebben?

Ik neem aan dat ze daar ook wel een Gamma hebben.

Al Sawt
12-05-04, 18:05
Geplaatst door echnaton
Het is een afschuwelijke gebeurtenis. Hier wordt een mens geslacht als een varken. Is er bij de daders nog enig respect voor het menselijk leven? Het is na 11 september, en alles wat daarna in gang is gezet, natuurlijk geen geschikte actie om de gemiddelde Amerikaan en Europeaan van de beschaving en de vredeswil in de Arabische wereld te overtuigen. We zijn door de Europese beschaving en vredeswil overtuigt. Vooral de beschaving van 1900 tussen 1945, heeft een onuitwisbare indruk achter gelaten.

Al Sawt
12-05-04, 18:14
Geplaatst door echnaton
natuurlijk de ongeëvenaarde wreedheid en moordlust Sinds wanneer hebben wij 6miljoen mensen vergast?

Sinds wanneer hebben wij oorlogen gevoerd, waar meer dan 50 miljoen doden vielen?

Hou je aan historische feiten!

Al Sawt
12-05-04, 18:19
Geplaatst door lennart
Nog iets dat mij opviel..

Dat oranje gevangene outfit die die Berg aan heeft. Viel me ook op.

Net alsof ze hem van een Texaanse detentie-inrichting hebben ontvoerd.

mark61
12-05-04, 18:33
Geplaatst door Al Sawt
Vooral de beschaving tussen 1900 en 1945 heeft een onuitwisbare indruk achter gelaten.

:hihi:

lennart
12-05-04, 19:12
Het filmpje is overigens hier te downloaden:

http://www.informationclearinghouse.info/article6172.htm

Wat er opvalt is dat er in is gesneden aan het einde [terwijl ze met het afhakken van het hoofd bezig zijn en hard Allah Akbar roepen]. En in de laatste 30 seconden van het filmpje is er een cut waarin het hoofd omhoog wordt gehouden, vervolgens een cut [waarbij de tijd index onderaan het beeld totaal veranderd] waarin opnieuw het hoofd te zien is, en vervolgens gaan ze weer naar de originele tape. Merkwaardig, alsof ze een paar uur na de moord nog een keer de scene waarin het hoofd omhoog wordt gehouden opnieuw doen....

echnaton
12-05-04, 19:13
Geplaatst door Al Sawt
Sinds wanneer hebben wij 6miljoen mensen vergast?

Sinds wanneer hebben wij oorlogen gevoerd, waar meer dan 50 miljoen doden vielen?

Hou je aan historische feiten!

Al Sawt, je praat over 'wij', maar ik heb in deze topic niemand aangewezen als 'jullie'. Ik heb het alleen gehad over degenen die dit op hun geweten hebben.

echnaton
12-05-04, 19:17
Geplaatst door mark61
Een buitengewoon omslachtige manier om toch het woord 'moslim' te noemen. Louter filologisch zou ik zeggen dat 'zorgvuldige vermijding' de suggestie geeft dat het wel je eerste aanvechting is.

Nee, het was een reactie van mij op de posting van 850, waarin het woord genoemd werd.

850
12-05-04, 19:42
Geplaatst door mark61
Ik neem aan dat ze daar ook wel een Gamma hebben.

:haha:


:maf: Ik heb me trouwens rot gezocht om n overall te kunnen kopen hier in Nederland. Die kolere dingen worden bijna alleen maar genmaakt voor de groothandel............
Elke klus is n praxis klus maar een godsvergeten overall hebben die gasten niet.........

:wohaa: Zo das nog eens off topic gaan.......

lennart
12-05-04, 20:03
Extreem-rechtse Amerikanen beschouwden Nick Berg als vijand [hij was anti-oorlog], dus dat verklaart waarom hij was opgepakt en door de FBI werd verhoord in Iraq.

http://www.breakfornews.com/NickBergEnemiesList.htm

mark61
12-05-04, 21:59
Geplaatst door 850
Elke klus is n praxis klus maar een godsvergeten overall hebben die gasten niet.........

:wohaa: Zo das nog eens off topic gaan....... [/B]

In dat dorp van jou misschien niet maar hier hebben we daar gespecialiseerde winkels voor.

Ja dat is de opdracht voor de volgende week: hoe krijgen we een topic over Israhel zo snel mogelijk off-topic. Weer s een andere uitdaging.

850
12-05-04, 22:37
Geplaatst door mark61
In dat dorp van jou misschien niet maar hier hebben we daar gespecialiseerde winkels voor.

Ja dat is de opdracht voor de volgende week: hoe krijgen we een topic over Israhel zo snel mogelijk off-topic. Weer s een andere uitdaging.

Als je nog n winkel weet die voor minder dan 25euro n overall verkopen dan hou ik me aanbevolen.......

:o IsraHel-topics krijg je met geen buldozer off-topic. Die topics staan veel te solide in de grond geslagen.

Zwarte Schaap
12-05-04, 22:58
Geplaatst door 850
:o IsraHel-topics krijg je met geen buldozer off-topic. Die topics staan veel te solide in de grond geslagen.

Dat komt omdat Israels misdaden dagelijkse praktijk zijn. Het is geen lolletje om generaties lang in een openlucht gevangenis te leven waar dagelijks misdaden gepleegd worden.

echnaton
13-05-04, 10:17
Wat mij opvalt in deze topic en in diverse andere topics over dit onderwerp, is dat niemand (op een paar idioten na) deze daad goedkeurt. Zelfs Hezbolla keurt hem af. Ten aanzien van de martelingen in Iraakse gevangenissen heb ik ook niemand gezien die dit verdedigde. Zie we hier een soort wereldwijde 'common sense' over wat wel en niet kan ontstaan? Toch west meets east?