PDA

Bekijk Volledige Versie : christenfundie gearresteerd



freya
13-05-04, 08:57
'Leider Efraïm Genootschap gearresteerd'
door Joop Bouma
2004-05-13

DORDRECHT - Geestelijk leider Heinrich van Geene van het omstreden Efraïm Genootschap is gisteren door de politie gearresteerd, zeggen twee ex-sekteleden. Zij hebben vorig jaar aangifte gedaan tegen Van Geene wegens oplichting en mishandeling.


Van Geene, die al diverse keren door de politie is gehoord, zou vastzitten in het politiebureau van Oud-Beijerland.

Politie en openbaar ministerie willen de aanhouding niet bevestigen.

Elisabeth van den Berg uit Venhuizen en Sjaak Pietersen uit Nieuwkoop, ex-volgelingen van Van Geene, zeggen dat zij gisteren door de recherche in Oud-Beijerland op de hoogte zijn gesteld van de arrestatie van de geestelijk leider.

Van den Berg en Pietersen hebben tegen Van Geene een schadeclaim ingediend bij de rechtbank in Dordrecht. Ze hebben ook aangifte wegens smaad tegen de man gedaan, omdat deze op zijn website een lastercampagne tegen de beide afvalligen zou zijn begonnen.

Pietersen zegt dat de sekteleider, die zich de profeet Elia laat noemen, hem 320000 euro heeft ontfutseld. Het was de opbrengst van de verkoop van zijn bloemenzaak en woning. Toen Van Geene het geld eenmaal had, zou Pietersen uit de sekte zijn gewerkt.

Van den Berg beschuldigt Van Geene ervan dat hij haar heeft weerhouden van het slikken van geneesmiddelen tegen borst******. Hij zou haar ook hebben voorgehouden dat ze zich niet moest laten opereren, omdat de vrouw zou zijn uitverkoren om als 'bruid' te worden opgenomen in de hemel. 'God wil alleen gave mensen', zou Van Geene hebben verkondigd.

TROUW

freya
13-05-04, 08:59
Voor alle duidelijkheid: dit gaat over een CHRISTELIJKE secte

Efraïm-genootschap / De profeet zwijgt
door Joop Bouma
2003-08-19

Twee ex-leden van het Efraïm-genootschap, de sekte van Heinrich van Geene, hebben besloten de confrontatie aan te gaan met hun vroegere leider. Ze dienen een schadeclaim tegen hem in. En er is aangifte gedaan bij justitie. Het is voor het eerst dat oud-leden openlijk tegen de sekteleider in het geweer komen. Ze willen Van Geene vooral daar treffen waar het hem pijn doet: in de portemonnee.


Sjaak Pietersen had in Nieuwkoop een florerende bloemenzaak. Winkel en bijbehorend woonhuis waren zijn eigendom. Financieel gezien hoefde de 56-jarige alleenstaande zich geen zorgen te maken. Maar zijn rustige, ingetogen bestaan kreeg in 1999 een beslissende wending toen hij zich aansloot bij een sekte, het Efraïm-genootschap.

Binnen twee jaar had Sjaak Pietersen zijn aardse bezittingen verkocht. De opbrengst -enkele tonnen- ging naar Heinrich van Geene, leider van het Efraïm-genootschap. Het is de man die zich de profeet Elia laat noemen en met een kleine groep volgelingen in Heinenoord op de eindtijd wacht.

,,Ik schaam me nog'', zegt Sjaak Pietersen, anderhalf jaar na zijn uittreding uit de sekte. ,,Ik durf nog steeds niet te zeggen hoeveel ik aan hem heb gegeven. Maar ik ben helemaal blut.'' Pietersen woont nu in een caravan en werkt in loondienst in een groentenkwekerij.

Elisabeth van den Berg uit Venhuizen (59) was tot een paar jaar geleden gelukkig getrouwd. Maar haar huwelijk van 18 jaar strandde toen ze openlijk tegen sekteleider Van Geene in opstand kwam. ,,Hij was er achter gekomen dat ik een voedingssupplement gebruikte en medicijnen slikte, want er was bij mij borst****** vastgesteld. ,,'Je strekt je meer uit naar de medicijnen dan naar God', zei Van Geene. Ik zou uit het genootschap worden gezet als ik niet stopte met het innemen van de middelen.''

Haar man, nog steeds lid van het genootschap, keerde zich van haar af. Afgelopen oktober is Elisabeth van den Berg geopereerd. De ****** was al uitgezaaid. ,,Hoe heb ik me zo verschrikkelijk in de luren laten leggen'', vraagt ze zich af. ,,Van Geene moet worden gestraft voor wat hij al jaren ongestraft kan doen.''

Het Efraïm-genootschap, dat hoofdkwartier houdt in een keet op een industrieterrein in Heinenoord, is al langer in opspraak. Justitie deed ooit onderzoek naar de sekte maar het kwam niet tot een strafzaak. Heinrich van Geene richtte zijn genootschap in de jaren negentig op. In de bloeiperiode telde de sekte 150 leden, inmiddels zou het aantal aanhangers zijn geslonken tot zo'n 40. Onder hen is een zestal jonge kinderen.

De sekte verloor veel leden na 14 november 2001, de datum waarop volgens Van Geenes openbaringen Christus zou terugkomen op aarde. Toen dat niet gebeurde, keerden veel sekteleden Van Geene teleurgesteld de rug toe. Op 14 november 2001 zou Christus de 'bruiden' die Van Geene rond zich had verzameld, opnemen in de hemel.

Elisabeth van den Berg was zo'n voorbestemde bruid. ,,Bij mijn opname zou ik opgezogen worden in een soort draaikolk, een wervelwind. Vervolgens zou ik dan naar Jezus gaan. Je zou daar een volmaakt goddelijk lichaam krijgen. Ik was er door Van Geene echt van overtuigd dat dit ook zou gebeuren.''

Om die reden negeerde ze ook het advies van de dokter om zich zo snel mogelijk te laten opereren, toen er eind 1999 bij haar een agressief ******gezwel in de borst werd geconstateerd. Het zou nog immers nog slechts twee jaar duren voordat ze als bruid werd 'opgenomen'. ,,Ik dacht dat ik die datum wel zou halen.''

Van Geene had tijdens één van zijn vele studiebijeenkomsten bovendien duidelijk gesteld 'dat God alleen gave mensen wilde'. Mensen die niet compleet waren zouden niet worden opgenomen, was de overtuiging van de vrouw. ,,Je moest gaaf van lijf en leden zijn.''

Ze slikte wel medicijnen om de woekering van de ******cellen tegen te gaan. ,,Toen ik Van Geene vertelde dat ik ****** had, zei hij dat hij al de hele dag een bijbeltekst in zijn hoofd had. Ik moest die tekst herhalen. Hij zei: 'We hebben genezing gevraagd en nu ben je genezen'.''

Maar het gezwel bleef. Tijdens een gebedsbijeenkomst bij haar thuis in Venhuizen herhaalde Van Geene nog eens dat ze van haar ****** genezen was. ,,Ik twijfelde, maar hij zei dat mijn geloof niet groot genoeg was. Ik vertelde daarna aan de arts dat ik mij niet zou laten opereren en hij werd erg kwaad op me. Hij zei: je bent in levensgevaar, ik ben het hier beslist niet mee eens.''

Eind 2002 ontdekte Van Geene dat de vrouw een chemokuur volgde en voedingssupplementen nam. ,,Hij was woedend. Je hebt meer vertrouwen in medicijnen dan in God, zei hij. Hij kondigde aan dat ik uit het genootschap zou worden gezet als ik niet zou stoppen. Dat was het moment dat voor mij de grens was bereikt. Van Geene belde me daarna op dat ik niet maar naar de samenkomsten mocht komen. Ik werd een half jaar op het strafbankje gezet. Eigenlijk betekent dat quarantaine. Je mag met niemand meer contact hebben, geen kranten lezen, niet bellen.''

,,Mijn man en dochter gingen iedere zaterdag en zondag naar de bijeenkomsten. Als ze thuis kwamen en ik vroeg hoe het was geweest, werd er gezwegen. Er ontstond hier in huis een hele rare situatie. Na vier weken zei mijn dochter tegen Van Geene, mijn moeder moet terugkomen. Maar hij zei: het half jaar is nog niet om. Toen zei mijn dochter, dan ga ik ook niet meer.''

Ondertussen verkilde de relatie tussen Elisabeth van den Berg en haar man. ,,Hij werd steeds afstandelijker. Van Geene predikte dat iedere bruid die uitgezet wordt van de satan is, zij is in handen van het kwade. Ik kon met mijn man geen normaal gesprek meer voeren, hij zag mij als de boze.''

In juni 2002 vertrok hij. ,,Van Geene had hem gezegd: 'Er heersen bij jou thuis boze geesten'. Het was voor mij niet te bevatten. We hadden samen een heel best huwelijk. Maar naarmate hij meer in die sekte werd gedreven, werd zijn gedrag anders.'' In april 2003 was de scheiding een feit.

,,Ik heb mijn man brieven geschreven, uitleg gevraagd, opgebeld. Maar als hij de telefoon opnam en hij hoorde dat ik het was, legde hij zonder één woord de hoorn op de haak. Hij zit intussen wel aan mijn dochter te trekken. Ze krijgt sms-jes, er wordt een bewuste campagne gevoerd om haar terug te krijgen in het genootschap. Het is heel moeilijk voor haar, want ze houdt van ons allebei.''

Twee jaar na de diagnose borst****** werd Elisabeth van den Berg alsnog geopereerd, maar de ****** had zich al door het lichaam verspreid. Ze is op vier plaatsen 35 keer dagelijks bestraald. Bij de laatste controle werden geen nieuwe ******cellen gezien, maar het effect van de behandeling is nog onzeker.

Ze wil dat Van Geene wordt gestopt. ,,Er zitten daar nog veel mensen, met wie ik verschrikkelijk bevriend was. Ik wil voor hen opkomen. Van Geene heeft ons van alles beroofd wat we hadden.''

Daarbij heeft ze het nog niet eens over het geld. Omdat Van den Berg een uitkering had, is alleen de opbrengst van de verkoop van dierbare spulletjes naar hem gegaan, het zal maximaal 5000 gulden zijn geweest. ,,We moesten al onze waardevolle bezittingen verkopen, omdat de profeet Elia na de opname in 2001 nog ruim drie jaar op aarde zou moeten blijven en daarvoor veel geld nodig had. Ik had een antieke kristalverzameling, die we op markten hebben verkocht. Het geld mocht je nooit rechtstreeks aan hem geven. Je moest het in zijn zak laten glijden. Soms belde hij je dan, nou, jullie hebben een goeie omzet gedraaid! Jullie worden gezegend door de Heer!''

,,We moesten alles wegdoen, fotoalbums, schilderijtjes, platen, huisdieren, diploma's, we mochten geen contact meer hebben met familieleden, geen krant lezen. Mensen buiten de groep van bruiden moesten we gaan haten.''

In de periode dat Elisabeth van den Berg bij het Efraïm-genootschap zat, zag ze acht huwelijken stuklopen. ,,Door toedoen van Van Geene. Hij heeft hele families in ellende gedompeld. Mijn grootste wens is dat ik hem tot een schadevergoeding kan dwingen. Ik weet dat hij gek is op geld, als ik hem daar iets van kan afnemen tref ik hem in zijn hart.''

Ook voor Sjaak Pietersen weegt de emotionele schade veel zwaarder dan de financiële, al verloor hij een vermogen aan de sekte. Pietersen trad in 2000 als vrijwilliger toe tot het Efraïm Genootschap, maar niet nadat hij op aandrang van Van Geene alle schepen achter zich had verbrand.

,,Deze man'', zegt hij, ,,is dictatoriaal en totalitair. Hij verschuilt zich achter geloof, maar met zijn beide kinderen Samantha en Matthew vormt hij een misdaadorganisatie. Hij is een oplichter, een gevaar voor de samenleving.''

In de beginperiode keek de bescheiden bloemenhandelaar hoog op tegen de zelfbenoemde profeet. Pietersen voelde zich na verloop van tijd de rechterhand van de sekteleider en in het begin was hij trots op die positie. Hij sleet zijn dagen op het kantoor van het genootschap en hij weet daardoor vrij nauwkeurig wat er om ging in het noodgebouwtje op het industrieterrein van Heinenoord. ,,Vooral veel geld. Ik weet wat er binnenkwam. Toen ik wegging stond er 600.000 gulden op de girorekening van Van Geene.''

Pietersen moest, zegt hij, voor de voorganger de vuile klussen opknappen. Hij belde afvalligen op. ,,Een van die klusjes was dat ik een vader moest zeggen dat er voor zijn 16-jarige dochter geen vergeving was. Ze zou de eeuwige duisternis ingaan. Als enige uit een gezin van zeven personen moest zij Efraïm verlaten. De moeder had zich op een zondag nog verootmoedigd en vergeving gevraagd voor haar kind, maar het mocht niet baten.''

,,Ik schaam me diep als ik terugdenk aan de zaakjes die ik voor Van Geene heb opgeknapt. Maar ik aanvaardde zijn gedrag. Ik dacht: het zal wel bij een profeet horen. Ik zag die mensen als mijn vrienden.''

Maar Sjaak Pietersen deed uiteindelijk iets wat Van Geene hem nooit vergaf. De twijfel sloeg toe en Pietersen, van huis uit zeer gelovig, besloot Van Geenes verkondigingen te toetsen aan de bijbel. Hij ging met de voorganger in discussie over zijn denkbeelden, over zijn uitleg van de bijbel, zijn beweringen, zijn openbaringen.

,,Ik ontdekte dat hij stelselmatig loog. Ik de bijbel vond ik de plaatsen waaruit bleek dat zijn beweringen niet klopten. Hij werd bang voor me. Sjaak kent de bijbel uit zijn hoofd, zei hij. Hij heeft me zo ontzettend vervloekt en geraakt. Uiteindelijk was ik geestelijk totall-los. Hij heeft me helemaal kapot willen maken. Op een gegeven moment zei hij: dit jaar zul je sterven, ik vervloek jou. Wat hij doet, heeft niets meer met de bijbel te maken.''

Niettemin zegt Pietersen dat Van Geene zo veel invloed op hem had, dat hij hem uiteindelijk van al zijn bezittingen liet beroven. ,,Ik moest breken met mijn familie. Hij stuurde er op aan dat ik mijn zaak buiten hen zou verkopen, zodat de opbrengst groter zou zijn. Hij dreigde dat ik de eeuwige duisternis in zou gaan als ik de verkoop niet snel zou regelen. Vervolgens ben ik onder zware druk van bedreiging, schuld- en angstgevoelens mijn familiebezit aan deze profeet kwijtgeraakt.''

Begin 2002 besloot Pietersen de sekte te verlaten. Het ging niet zonder slag of stoot. ,,Ik wilde weg bij de Van Geenes, maar ik wilde niet weg van Efraïm, want waar moest ik heen? Ik had immers niemand meer.''

Toen Pietersen was vertrokken werden er tien weken lag ochtendbijeenkomsten belegd waarin de bloemenhandelaar de eeuwige verdoemenis werd voorspeld. ,,Ik ben volgens Van Geene een vijand van Efraïm geworden en sta volkomen ten dienste van satan. Maandenlang heeft hij er aan besteed om mij maar zo ver mogelijk in het verderf te vervloeken. Zijn jacht op mij ging zo ver, dat hij mij nadat ik was weggeschopt, nog opzocht om me publiekelijk de dood toe te wensen.''

Van Geene en zijn sekte houden zich intussen onbereikbaar. Op het hoofdkwartier in Heinenoord wordt de telefoon opgenomen met een bandje: laat naam en nummer achter en we bellen zo spoedig mogelijk terug. Op herhaaldelijk verzoek om contact wordt niet gereageerd.

TROUW

Bofko
13-05-04, 09:04
Geplaatst door freya
Pietersen zegt dat de sekteleider, die zich de profeet Elia laat noemen, hem 320000 euro heeft ontfutseld.


Geld en sektes gaan goed samen.
Ik moet bij zoiets altijd denken aan de persiflage van Phil Collins op de Amerikaans TV-predikers,waarin hij met luide stem zijn TV-preek besluit met :
" Hallelujah, and the Lord said to me, bring me 2 million dollar by the weekend "

echnaton
13-05-04, 09:11
Wat is de relevantie van deze topic?

nard
13-05-04, 09:35
Geplaatst door echnaton
Wat is de relevantie van deze topic?

Snap je toch wel?

1. Ephraim genootschap is fundamentalistisch
2. Ephraim genootschap onderdrukt mensen
3. Er zijn meer christelijke stromingen die fundamentalistisch zijn

Dus:
- Christen-fundamentalisme onderdrukt mensen
- Meer christelijke fundam. stromingen onderdrukken mensen

:) :hihi:

freya
13-05-04, 09:47
Geplaatst door echnaton
Wat is de relevantie van deze topic?

Dit is het Nieuws van de Dag forum.

deze man is eindelijk gearresteerd, dat is nieuws.

Verder is het interessant om te zien, hoe bijzonder weinig aandacht zo'n secte krijgt, waar zijn de spottende collumns, waar is de uitzending van NOVA?

Waar zijn de analyses van de christelijke cultuur en de verwerpelijkheid van christenfundamentalisme. Waar zijn de kamervragen?


Stel je het mediacircus eens voor als dit geen christen maar een moslim was geweest.

Heb ik het zo voldoende voor je uitgespeld GJ?
Begint het een beetje door de betonplaat voor je kop heen te sijpelen?

sienia
13-05-04, 10:21
Geplaatst door echnaton
Wat is de relevantie van deze topic?

Stel die vraag bij een willekeurige topic op WSDB.

echnaton
13-05-04, 10:31
Geplaatst door nard
Snap je toch wel?

1. Ephraim genootschap is fundamentalistisch
2. Ephraim genootschap onderdrukt mensen
3. Er zijn meer christelijke stromingen die fundamentalistisch zijn

Dus:
- Christen-fundamentalisme onderdrukt mensen
- Meer christelijke fundam. stromingen onderdrukken mensen

:) :hihi:

Ik vind deze man geen fundamentalist. Hij is eerder iemand die verdraait wat in de Bijbel staat, dus het tegengestelde van een fundamentalist. Eigenlijk kun je hem niet eens een christen noemen want hij staat wel erg ver af van wat in het christendom algemeen aanvaard is. Hij speelt enge psychologische spelletjes en probeert mensen geld uit de zak te kloppen, dat kun je ook dagelijks op de markt zien. Er zijn altijd mensen die zo stom zijn om daarin te trappen. Een link van deze topic met moslimfundamentalisme en terrorisme, dat de wereld op dit moment in zijn greep houdt, is wel erg geforceerd.

echnaton
13-05-04, 10:34
Geplaatst door sienia
Stel die vraag bij een willekeurige topic op WSDB.

Mooie avatar heb jij. (Niet relevante opmerking). Ik zal eens wat vaker op WSDB kijken.

echnaton
13-05-04, 10:40
Geplaatst door freya
Dit is het Nieuws van de Dag forum.

deze man is eindelijk gearresteerd, dat is nieuws.

Verder is het interessant om te zien, hoe bijzonder weinig aandacht zo'n secte krijgt, waar zijn de spottende collumns, waar is de uitzending van NOVA?

Waar zijn de analyses van de christelijke cultuur en de verwerpelijkheid van christenfundamentalisme. Waar zijn de kamervragen?


Stel je het mediacircus eens voor als dit geen christen maar een moslim was geweest.

Heb ik het zo voldoende voor je uitgespeld GJ?
Begint het een beetje door de betonplaat voor je kop heen te sijpelen?

Ja maar Freya, wat je nou wilt dat hebben we toch al meer dan een eeuw gezien! Het is begonnen met Nietzsche, Russell, en heeft zich in Nederland doorgezet in de zestiger jaren en later. Anton Constandse wel eens gelezen? Koot en Bie wel eens gezien? Vrij Nederland gevolgd? Die betonnen plaat voor mijn kop, daar is al tientallen jaren lang van alles doorheen gesijpeld hoor. (In tegenstelling tot die bakstenen muur van jou, zou ik zeggen).

Tomas
13-05-04, 10:45
Geplaatst door freya
Dit is het Nieuws van de Dag forum.

deze man is eindelijk gearresteerd, dat is nieuws.

Verder is het interessant om te zien, hoe bijzonder weinig aandacht zo'n secte krijgt, waar zijn de spottende collumns, waar is de uitzending van NOVA?

Waar zijn de analyses van de christelijke cultuur en de verwerpelijkheid van christenfundamentalisme. Waar zijn de kamervragen?


Stel je het mediacircus eens voor als dit geen christen maar een moslim was geweest.

Heb ik het zo voldoende voor je uitgespeld GJ?
Begint het een beetje door de betonplaat voor je kop heen te sijpelen?

Ik mis een beetje de bijval en het opnemen van massa's christenen voor deze groep. Da's jammer, want anders had je best wel een punt.

freya
13-05-04, 10:53
Geplaatst door echnaton
Ik vind deze man geen fundamentalist. Hij is eerder iemand die verdraait wat in de Bijbel staat, dus het tegengestelde van een fundamentalist. Eigenlijk kun je hem niet eens een christen noemen want hij staat wel erg ver af van wat in het christendom algemeen aanvaard is. Hij speelt enge psychologische spelletjes en probeert mensen geld uit de zak te kloppen, dat kun je ook dagelijks op de markt zien. Er zijn altijd mensen die zo stom zijn om daarin te trappen. Een link van deze topic met moslimfundamentalisme en terrorisme, dat de wereld op dit moment in zijn greep houdt, is wel erg geforceerd.

:haha:

Vergelijk deze reactie van jou, nu eens met de reacties van gewone moslims op berichten over islamitische uitwassen!

echnaton
13-05-04, 10:55
Geplaatst door freya
:haha:

Vergelijk deze reactie van jou, nu eens met de reacties van gewone moslims op berichten over islamitische uitwassen!

Verbind dit bericht met mijn volgende reactie. Dan wordt het voor jou misschien een stuk begrijpelijker. Neem ook de reactie van Thomas in ogenschouw.

freya
13-05-04, 10:56
Geplaatst door Tomas
Ik mis een beetje de bijval en het opnemen van massa's christenen voor deze groep. Da's jammer, want anders had je best wel een punt.

Het gaat om de zwijgende goedkeuring!

Waar zijn de christenen die dit duidelijk veroordelen?


:fpuh:

Marsipulami
13-05-04, 10:56
Geplaatst door Tomas
Ik mis een beetje de bijval en het opnemen van massa's christenen voor deze groep. Da's jammer, want anders had je best wel een punt.


Wacht tot straks ik heb een meeltje gestuurd naar de webmaster van "The Official website of the prophet Elijah" om te verwittigen dat de goede naam van hun genootschap op het spel staat op dit forum.

http://www.prophetelijah.org/

Tomas
13-05-04, 10:57
Geplaatst door freya
Het gaat om de zwijgende goedkeuring!

Waar zijn de christenen die dit duidelijk veroordelen?


:fpuh:

Die heb je net hierboven al veroordeeld.

Tomas
13-05-04, 10:58
Geplaatst door Marsipulami
Wacht tot straks ik heb een meeltje gestuurd naar de webmaster van "The Official website of the prophet Elijah" om te verwittigen dat de goede naam van hun genootschap op het spel staat op dit forum.

http://www.prophetelijah.org/

Ja, ik ken die zionistische spelletjes onderhand wel die jullie spelen.

echnaton
13-05-04, 11:00
Geplaatst door Marsipulami
Wacht tot straks ik heb een meeltje gestuurd naar de webmaster van "The Official website of the prophet Elijah" om te verwittigen dat de goede naam van hun genootschap op het spel staat op dit forum.

http://www.prophetelijah.org/

Mooi hoor, die klauwende leeuw van Vlaanderen. Vanavond pak ik Hendrik Conscience maar weer eens uit de boekenkast.

Marsipulami
13-05-04, 11:03
Geplaatst door echnaton
Mooi hoor, die klauwende leeuw van Vlaanderen. Vanavond pak ik Hendrik Conscience maar weer eens uit de boekenkast.

Wie is Hendrik Conscience ? :fpiraat:

freya
13-05-04, 11:03
Geplaatst door echnaton
Verbind dit bericht met mijn volgende reactie. Dan wordt het voor jou misschien een stuk begrijpelijker.

Nee die reactie bevstigd juist mijn analyse.


Jij kent wel allerlei christelijke verlichtte geesten, maar het bestaan van islamitische verlichtte geesten ontken je in alle toonaarden.


Het moslimfundamentalisme is iets van de laatste decennia, het verband tussen de opkomst hiervan en een uitzichtsloze politieke situatie in het M-O is overduidelijk.

De islam kende al verlichting toen Europa nog in de donkere middeleeuwen hing.

echnaton
13-05-04, 11:07
Geplaatst door Marsipulami
Wie is Hendrik Conscience ? :fpiraat:

Schrijver van 'De Leeuw van Vlaanderen'. Roman over het verzet van de Vlamingen tegen de Fransen en de Gulden Sporenslag. Ik dacht dat elke Vlaming dat boek kende.

Marsipulami
13-05-04, 11:07
Geplaatst door freya



Hoe komt het eigenlijk dat jij zo'n bloedhekel hebt aan christenen ? Van een echte heiden zou je toch anders verwachten ? :fpiraat:

echnaton
13-05-04, 11:09
Geplaatst door freya
Nee die reactie bevstigd juist mijn analyse.


Jij kent wel allerlei christelijke verlichtte geesten, maar het bestaan van islamitische verlichtte geesten ontken je in alle toonaarden.


Het moslimfundamentalisme is iets van de laatste decennia, het verband tussen de opkomst hiervan en een uitzichtsloze politieke situatie in het M-O is overduidelijk.

De islam kende al verlichting toen Europa nog in de donkere middeleeuwen hing.

Met je laatste zin bewijs je dat je de discussie van de laatste jaren op dit forum en elders gemist hebt. Helaas.

Marsipulami
13-05-04, 11:11
Geplaatst door echnaton
Schrijver van 'De Leeuw van Vlaanderen'. Roman over het verzet van de Vlamingen tegen de Fransen en de Gulden Sporenslag. Ik dacht dat elke Vlaming dat boek kende.

Je moet niet alle vragen die ik stel of opmerkingen die ik maak serieus nemen. ;)

Maar ter zake ik heb 'De Leeuw van Vlaanderen' nog nooit gelezen. Ik heb er hoogstens eens over gehoord op school of zo.

nard
13-05-04, 11:12
Geplaatst door echnaton
Ik vind deze man geen fundamentalist. Hij is eerder iemand die verdraait wat in de Bijbel staat, dus het tegengestelde van een fundamentalist. Eigenlijk kun je hem niet eens een christen noemen want hij staat wel erg ver af van wat in het christendom algemeen aanvaard is. Hij speelt enge psychologische spelletjes en probeert mensen geld uit de zak te kloppen, dat kun je ook dagelijks op de markt zien. Er zijn altijd mensen die zo stom zijn om daarin te trappen. Een link van deze topic met moslimfundamentalisme en terrorisme, dat de wereld op dit moment in zijn greep houdt, is wel erg geforceerd.

Helemaal mee eens.

echnaton
13-05-04, 11:13
Geplaatst door Marsipulami
Je moet niet alle vragen die ik stel of opmerkingen die ik maak serieus nemen. ;)

Maar ter zake ik heb 'De Leeuw van Vlaanderen' nog nooit gelezen. Ik heb er hoogstens eens over gehoord op school of zo.

Ik raad je het sterk aan. Het is gewoon een schitterende roman en je leert er ook nog iets van.

freya
13-05-04, 11:14
Geplaatst door Marsipulami
Hoe komt het eigenlijk dat jij zo'n bloedhekel hebt aan christenen ? Van een echte heiden zou je toch anders verwachten ? :fpiraat:

Ik heb een hekel aan christenen omdat ze altijd hun geloof willen opdringen aan een ander.

Ze staan te bidden voor de deur van new-age beurzen, om wat binnen gebeurt te laten mislukken.

Ze staan bij een hindufeest op de Dam met grote spandoeken te demonstreren.

Ze douwen mijn zoon regelmatig stichtelijke boekjes in handen, omdat hij er alternatief uitzien en (zo heeft er al eens eentje tegen hem gezegd!) gered moet worden van de invloed van de duivel :duivels:



Het hele oorspronkelijke heidendom van Europa is met grof geweld door her christendom uitgeroeid, de meeste heidenene hebben geen warme gevoelens voor het christendom :moe:

nard
13-05-04, 11:14
Geplaatst door Marsipulami
Wie is Hendrik Conscience ? :fpiraat:

Ken jij als rechtgeaarde Vlaming dit schitterende boek niet???? ;)

Heel mooi boek.

sienia
13-05-04, 11:21
Geplaatst door freya
Ik heb een hekel aan christenen omdat ze altijd hun geloof willen opdringen aan een ander.

Ze staan te bidden voor de deur van new-age beurzen, om wat binnen gebeurt te laten mislukken.

Ze staan bij een hindufeest op de Dam met grote spandoeken te demonstreren.

Ze douwen mijn zoon regelmatig stichtelijke boekjes in handen, omdat hij er alternatief uitzien en (zo heeft er al eens eentje tegen hem gezegd!) gered moet worden van de invloed van de duivel :duivels:



Het hele oorspronkelijke heidendom van Europa is met grof geweld door her christendom uitgeroeid, de meeste heidenene hebben geen warme gevoelens voor het christendom :moe:

Als moslima voel ik me toch geroepen het op te nemen voor de christenen die de drang niet voelen zieltjes te werven (of dit subtieler doen :hihi: ) : scheer ze nou niet allemaal over 1 kam, er zitten best aardige mensen tussen, je moet er gewoon mee in gesprek.

:nerveus:

nard
13-05-04, 11:23
Geplaatst door freya
Ik heb een hekel aan christenen omdat ze altijd hun geloof willen opdringen aan een ander.


Ik ken er maar weinig die het zo doen. Ik zou het zelfs geeneens zo willen.



Ze staan te bidden voor de deur van new-age beurzen, om wat binnen gebeurt te laten mislukken.


Ook dat zijn er te weinig om algemeen een hekel aan het christendom te kunnen hebben. Ik ken er persoonlijk geen die dat doen.
En trouwens: SO WHAT? Heb je er last van?



Ze staan bij een hindufeest op de Dam met grote spandoeken te demonstreren.


In dit land een paar honderdduizend behoudende christenen; hoeveel staan er daar van op de Dam???? Ik ken er geen.



Ze douwen mijn zoon regelmatig stichtelijke boekjes in handen, omdat hij er alternatief uitzien en (zo heeft er al eens eentje tegen hem gezegd!) gered moet worden van de invloed van de duivel :duivels:


NOu nou, dat is echt een reden om een hekel aan het christendom te hebben.



Het hele oorspronkelijke heidendom van Europa is met grof geweld door her christendom uitgeroeid, de meeste heidenene hebben geen warme gevoelens voor het christendom :moe:

Blijkbaar was er niet voldoende belangstelling meer voor het heidendom.
Anders hadden de heidenen dat nooit toegelaten en waren incidenten als Dokkum veel vaker voorgekomen.
Het was dus blijkbaar een waardevol alternatief.


En wat je eerdere vraag:



Het gaat om de zwijgende goedkeuring!

Waar zijn de christenen die dit duidelijk veroordelen?


Binnen kerkelijke kring wordt hier heel duidelijk afstand van genomen. Alleen kom jij daar niet, dus weet je het ook niet.
En persoonlijk wil ik het hier terplekke wel even doen: ik vind dit gedrag van de leider van deze sekte te walgelijk voor woorden en in neem daar volledig afstand van.

Marsipulami
13-05-04, 11:27
Geplaatst door freya
Ik heb een hekel aan christenen omdat ze altijd hun geloof willen opdringen aan een ander.

Ze staan te bidden voor de deur van new-age beurzen, om wat binnen gebeurt te laten mislukken.

Ze staan bij een hindufeest op de Dam met grote spandoeken te demonstreren.

Ze douwen mijn zoon regelmatig stichtelijke boekjes in handen, omdat hij er alternatief uitzien en (zo heeft er al eens eentje tegen hem gezegd!) gered moet worden van de invloed van de duivel :duivels:



Het hele oorspronkelijke heidendom van Europa is met grof geweld door her christendom uitgeroeid, de meeste heidenene hebben geen warme gevoelens voor het christendom :moe:

Daar klopt allemaal niks van. Christenen zijn heel aardige, schattige, lieve mensen. Kijk maar naar mij. (ahum :watte?: ) :duim:

Robbedoes
13-05-04, 11:28
Verder is het interessant om te zien, hoe bijzonder weinig aandacht zo'n secte krijgt, waar zijn de spottende collumns, waar is de uitzending van NOVA?

Anderhalf jaar geleden kreeg hij heel veel aandacht. Zeer enge man, ook een soort pooier van god en Jezus.

SuperMokro
13-05-04, 11:31
Klaarblijkelijk heeft ze inderdaad last van dat gebid voor die deuren om 'hetgeen dat binnen gebeurt te laten mislukken', misschien mislukt het wel en is ze daardoor er zo chagerijnig over...
:lole:

nard
13-05-04, 11:35
Geplaatst door Robbedoes
Anderhalf jaar geleden kreeg hij heel veel aandacht. Zeer enge man, ook een soort pooier van god en Jezus.


Klopt hoor. Daar is inderdaad heel veel aandacht voor geweest. Ook in de christelijke pers.

freya
13-05-04, 11:40
Echt geweldig deze voorspelbare reacties :hihi:

Zijn julie moslimbashers nou echt zo dom dat jullie nog steeds niet zien hoe jullie met dubbele maten wegen?!



Geplaatst door nard
Ik ken er maar weinig die het zo doen. Ik zou het zelfs geeneens zo willen.

Ik ken helemaal geen moslimterroristen.



Ook dat zijn er te weinig om algemeen een hekel aan het christendom te kunnen hebben. Ik ken er persoonlijk geen die dat doen.
En trouwens: SO WHAT? Heb je er last van?

Ja ik heb daar last van.
Het idee dat mensen zo onverdraagzaam zijn, dat ze de rituelen van anderen willen verstieren :kotsen:

In de praktijk heb ik er natuurlijk geen last van.
Bij elk ritueel neem je maatregelen om negatieve energie buiten te sluiten. Bovendien denk ik niet dat God(in) zich voor zo'n karretje laat spannen.
En dat wat je uitzend, krijg je 3-voudig terug, zegt men :hihi:


In dit land een paar honderdduizend behoudende christenen; hoeveel staan er daar van op de Dam???? Ik ken er geen.

Ik heb ze zien staan en ik een vriendin heeft met ze gediscusieerd.

Een paar duizend salafistische moslims in Nederland. Hoeveel ben je daar al van tegengekomen?


NOu nou, dat is echt een reden om een hekel aan het christendom te hebben.

Ze vallen m'n kind lastig en proberen allerlei vreemde ideen in zijn hoofd te pompen. Waarvan de ergste is dat hij verkeerd bezig zou zijn
:ninja2:


Als er 1 puber is die open en positief in het leven staat dan is het mijn zoon wel. :)



Blijkbaar was er niet voldoende belangstelling meer voor het heidendom.
Anders hadden de heidenen dat nooit toegelaten en waren incidenten als Dokkum veel vaker voorgekomen.
Het was dus blijkbaar een waardevol alternatief.

In feite hebben de heidenen het hele christendom aangepast aan hun eigen geloof.
Alle grote christelijke feesten zijn oorspronkelijk heidens.
Veel heiligen zijn oude heidense Goden.
Processies zijn de voortzetting van oude heidense rituelen.
Maria is de nieuwe verschijningsvorm van de Godin

:tover: :p



Binnen kerkelijke kring wordt hier heel duidelijk afstand van genomen. Alleen kom jij daar niet, dus weet je het ook niet.

Binnen islamitische kring wordt heel duidelijk afstand genomen van terrorisme en extremisme. Alleen kom jij daar niet, dus weet je het ook niet.


En persoonlijk wil ik het hier terplekke wel even doen: ik vind dit gedrag van de leider van deze sekte te walgelijk voor woorden en in neem daar volledig afstand van.

Ja maar jij bent een van goeien, dat telt niet echt, want iedereen weet dat de reste van de christenen allemaal even extremistisch zijn :hihi: :p

nard
13-05-04, 11:53
Geplaatst door freya
Echt geweldig deze voorspelbare reacties :hihi:

Zijn julie moslimbashers nou echt zo dom dat jullie nog steeds niet zien hoe jullie met dubbele maten wegen?!


Ik meet niet met dubbele maten, laat staan wegen. :)
Moslimbashers ... :hihi:



Ik ken helemaal geen moslimterroristen.


:rolleyes: Nee? Valt me mee.




Ja ik heb daar last van.
Het idee dat mensen zo onverdraagzaam zijn, dat ze de rituelen van anderen willen verstieren :kotsen:

In de praktijk heb ik er natuurlijk geen last van.
Bij elk ritueel neem je maatregelen om negatieve energie buiten te sluiten. Bovendien denk ik niet dat God(in) zich voor zo'n karretje laat spannen.
En dat wat je uitzend, krijg je 3-voudig terug, zegt men :hihi:


Ach, de New Age goden en godinnen zijn toch sterk genoeg om de christelijke God te negeren en hun eigen gang te gaan, dus wat mauw je nou?
Dat woestijngodje van de Joden en Christenen kan toch niets beginnen tegen de machtige Godin?




Ik heb ze zien staan en ik een vriendin heeft met ze gediscusieerd.

Een paar duizend salafistische moslims in Nederland. Hoeveel ben je daar al van tegengekomen?


Ik? Nul. Alleen ben ik wel bang ze een keer hardhandig tegen te komen.
Terwijl zelfs jij niet bang hoeft te zijn om van de de leider van het Ephraim genootschap een bom in je auto te krijgen. Blijf gewoon uit zijn buurt en je hebt geen probleem.



Ze vallen m'n kind lastig en proberen allerlei vreemde ideen in zijn hoofd te pompen. Waarvan de ergste is dat hij verkeerd bezig zou zijn
:ninja2:

Als er 1 puber is die open en positief in het leven staat dan is het mijn zoon wel. :)


Dat is mooi. Absoluut. Ik sta verbaasd. Van wie heeft ie dat trouwens?



In feite hebben de heidenen het hele christendom aangepast aan hun eigen geloof.
Alle grote christelijke feesten zijn oorspronkelijk heidens.
Veel heiligen zijn oude heidense Goden.
Processies zijn de voortzetting van oude heidense rituelen.
Maria is de nieuwe verschijningsvorm van de Godin

:tover: :p


Lulkoek natuurlijk. De feesten zelf zijn niet heidens. Alleen de momenten van de christelijke feesten zijn politiek handig gekozen; precies op heidense gedenkdagen.
Maar je zegt niets over t draagvlak waar ik het over had.
Is over nagedacht, Freya.



Binnen islamitische kring wordt heel duidelijk afstand genomen van terrorisme en extremisme. Alleen kom jij daar niet, dus weet je het ook niet.


En toen???
Enne, waarom ga je niet in op mijn punt dat binnen de christelijke media daar duidelijk afstand van is genomen? ;)
Past niet in je denkbeelden, wel?



Ja maar jij bent een van goeien, dat telt niet echt, want iedereen weet dat de reste van de christenen allemaal even extremistisch zijn :hihi: :p

Wauw, wat een debater...... :blauwkus:
Tja, het pleit in het nadeel van de christenen dat ze ook vliegtuigen kapen, bommen plaatsen, enzo. Daar valt niets tegenin te brengen.

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Goodnight
13-05-04, 12:16
Geplaatst door Tomas
Ik mis een beetje de bijval en het opnemen van massa's christenen voor deze groep. Da's jammer, want anders had je best wel een punt.

Misschien had ze die bijval en opnemen wel gekregen als DIT een CHRISTEN site geweest was.
Dat handje vol atheisten hierzo kan je niet al te veel bijval en opnemen van verwachten.

Tomas
13-05-04, 12:19
Geplaatst door Goodnight
Misschien had ze die bijval en opnemen wel gekregen als DIT een CHRISTEN site geweest was.
Dat handje vol atheisten hierzo kan je niet al te veel bijval en opnemen van verwachten.

Mars, Nard, Echnogwat zijn allemaal christenen. Zelfs fundamentalistisch.

Lok wat meer dan.

En ik ben agnost meen ik. Vandaag weet ik het alleen niet zo zeker meer. Hopelijk ben ik morgen weer gewoon atheist. Dat voelt prettiger.

freya
13-05-04, 12:20
Geplaatst door echnaton
Met je laatste zin bewijs je dat je de discussie van de laatste jaren op dit forum en elders gemist hebt. Helaas.


:haha:

Dus omdat bepaalde mensen bepaalde zaken ter discussie willen stellen, zijn die bepaalde zaken automatisch tot waarheid verheven?

:haha:

Goodnight
13-05-04, 12:21
Geplaatst door Robbedoes
Anderhalf jaar geleden kreeg hij heel veel aandacht. Zeer enge man, ook een soort pooier van god en Jezus .

je bent niet echt origineel te noemen......

Goodnight
13-05-04, 12:23
Geplaatst door Carmella
Ben net even op die site gaan kijken :lachu:
Ik begrijp totaal niet dat er VOLWASSEN mensen zijn die daar hopen geld in wensen te steken?

Hoe gek kan je wezen?

(nou ik moet wel toegeven dat die profeet wel zijn best heeft gedaan met puzzelstukjes en zo! Ik zou er zelf nooit aan gedacht hebben om de Europese landen zo ineens te puzzelen dat je er een persoon in kan zien. Bovendien doet hij ook zo ontzettend zijn best om met rekensommetjes het een en ander duidelijk te maken. (Net zoals sommigen in de koran met rekensommetjes vanalles duidelijk kunnen maken).

Maar het meest hilarische vond ik toch het kaartje van Israel! nou ik kwam echt niet meer bij!

PS. Waar haalt Freya het uit dat die profeet CHRISTELIJK is? Het wordt namelijk in alle toonaarden ontkend!

Enfin: hier de kaart van Israel waaruit je de grote bijbedoelingen van God zo kunt opmaken!

http://www.prophetelijah.org/elijah_admin/imageupload/Heilige%20vorm%20foto%203.JPG

van: http://www.prophetelijah.org/nl/index.asp
onder: "Heilige vorm van het land"

walgelijke tekening.....

Goodnight
13-05-04, 12:27
Geplaatst door Tomas
Mars, Nard, Echnogwat zijn allemaal christenen. Zelfs fundamentalistisch. die drie?Volgens mij is echnowat helemaal geen praktiserende christen...en zowieso...de moslims op deze site zijn in de meerderheid.Neem eens een kijkje op een Christelijke site en plaats maar even wat opmerkingen die niet in hun voordeel zijn.Benieuwd of ze je met open armen zullen ontvangen.


Lok wat meer dan. waarom zou ik?Je hebt wel hele vreemde voorstellen hoor.Ik ben niet van het welkomstcomite noch van het promotieteam van maroc.nl.


En ik ben agnost meen ik. Vandaag weet ik het alleen niet zo zeker meer. Hopelijk ben ik morgen weer gewoon atheist. Dat voelt prettiger.

agnosten tellen niet mee, die twijfelen te veel.

freya
13-05-04, 12:29
Geplaatst door Carmella
PS. Waar haalt Freya het uit dat die profeet CHRISTELIJK is? Het wordt namelijk in alle toonaarden ontkend!

Er wordt ontkend dat ze een van de andere christelijke sectes zijn, maar deze meneer baseert zijn fantastische theorieen op uit hun verband gerukte bijbelteksten en spreekt constant over de bruid van christus (wat dat dan ook mag zijn)


Enfin: hier de kaart van Israel waaruit je de grote bijbedoelingen van God zo kunt opmaken!

Die is geniaal! :melig:

Dat niemand dat ooit eerder heeft gezien :haha:

Tomas
13-05-04, 12:34
Geplaatst door Goodnight
die drie?Volgens mij is echnowat helemaal geen praktiserende christen...en zowieso...de moslims op deze site zijn in de meerderheid.Neem eens een kijkje op een Christelijke site en plaats maar even wat opmerkingen die niet in hun voordeel zijn.Benieuwd of ze je met open armen zullen ontvangen.


Nou ik kan je verzekeren dat ze deze secte zullen afvallen. Dat is namelijk het voordeel aan christenen, ze erkennen hun verschillen. Ze noemen zich wel allemaal christenen net als moslims moslims, maar ze geven ook nog eens een specificatie, zoals katholiek, gereformeerd, hervormd of zoals dit ranzige groepje. En ze hebben onderling nauwelijks een gevoel van misplaatste vereenzelviging.


waarom zou ik?Je hebt wel hele vreemde voorstellen hoor.Ik ben niet van het welkomstcomite noch van het promotieteam van maroc.nl.

Het zou kunnen dat je je eigen stelling wilde bewijzen. Maar dat hoeft niet hoor. Ik geloof je zo ook wel niet.


agnosten tellen niet mee, die twijfelen te veel.

Da's een misvatting. Agnosten twijfelen juist niet. Ik twijfel wel eens. Een agnostis vrij zeker van z'n eigen beperkte vermogens om meer te begrijpen van het leven en het heelal dan hij kan waarnemen met z'n beperkte zintuigen.

Atheisten durven niet te twijfelen wat ze de grootste twijfelaars maakt die er zijn.

freya
13-05-04, 12:42
Geplaatst door Tomas


Da's een misvatting. Agnosten twijfelen juist niet. Ik twijfel wel eens. Een agnostis vrij zeker van z'n eigen beperkte vermogens om meer te begrijpen van het leven en het heelal dan hij kan waarnemen met z'n beperkte zintuigen.

Atheisten durven niet te twijfelen wat ze de grootste twijfelaars maakt die er zijn.

:haha: :duim:

Julien
13-05-04, 12:45
Het zijn sekteleden, de enige ware Christelijke Kerk is de Rooms-Katholieke Kerk. De Oosters-othordoxen hebben veel met ons gemeen, maar Ephraim etc. zijn geen christenen, hoewel ze zich zo wel noemen.

Goodnight
13-05-04, 12:47
Geplaatst door Tomas
Nou ik kan je verzekeren dat ze deze secte zullen afvallen. Dat is namelijk het voordeel aan christenen, ze erkennen hun verschillen. Ze noemen zich wel allemaal christenen net als moslims moslims, maar ze geven ook nog eens een specificatie, zoals katholiek, gereformeerd, hervormd of zoals dit ranzige groepje. En ze hebben onderling nauwelijks een gevoel van misplaatste vereenzelviging. tuurlijk Thomas......neem nou maar eens een kijkje op een willekeurige site waar een bepaald geloof wordt aangehangen.
En als je een beetje van de Islam wist, had je wel geweten dat er ook stromingen zijn binnen de Islam.
Maar dat je dit simpele feitje niet eens weet zegt al een hoop over het geringe aantal hersencellen wat jij bezit.




Het zou kunnen dat je je eigen stelling wilde bewijzen. Maar dat hoeft niet hoor. Ik geloof je zo ook wel niet. beijzen is willen overtuigen.Ik hoef jou niet te overtuigen.....daar voor stel je niet bepaald wat voor....ja sorry als je dat idee wel had.




Da's een misvatting. Agnosten twijfelen juist niet. Ik twijfel wel eens. Een agnostis vrij zeker van z'n eigen beperkte vermogens om meer te begrijpen van het leven en het heelal dan hij kan waarnemen met z'n beperkte zintuigen.

Atheisten durven niet te twijfelen wat ze de grootste twijfelaars maakt die er zijn.

Ik heb liever een atheist, weet je gelijk waar je wat aan hebt.Dan iemand die agnost is en op die manier van twee walletjes probeert te eten.

Goodnight
13-05-04, 12:49
Geplaatst door Julien
Het zijn sekteleden, de enige ware Christelijke Kerk is de Rooms-Katholieke Kerk. De Oosters-othordoxen hebben veel met ons gemeen, maar Ephraim etc. zijn geen christenen, hoewel ze zich zo wel noemen.


verhip!
Weet je waar ik ineens aan moet denken?
Ik krijg verdorrie een deja-vu ( een van mijn weinige woordjes frans!)

Ik moet denken aan wat men riep op onder andere deze site, nadat zelfmoordenaars WTC hadden doorbrood: Dat waren geen echte moslims.....echte moslims doen zoiets niet.....
Waarop ze wanhopig allerlei citaten uit de Koran haalden om te bewijzen dat de Islam echt niet zo in elkaar steekt en dat deze moordenaars 'uitwassen' waren....

sjeeessss. .....

Marsipulami
13-05-04, 12:50
Geplaatst door Julien
Het zijn sekteleden, de enige ware Christelijke Kerk is de Rooms-Katholieke Kerk.

Ah eindelijk nog eens een christen broeder die duidelijke taal spreekt! :lole: :duim:

Tomas
13-05-04, 12:52
Geplaatst door Goodnight
tuurlijk Thomas......neem nou maar eens een kijkje op een willekeurige site waar een bepaald geloof wordt aangehangen.

Op deze ephraim site verdedigen ze hun eigen waanideen wel ja. Dat weet ik ook wel. Maar jij hebt het over christenen in het algemeen. Die nemen niet de moeite om alles van elkaar te verdedigen.



En als je een beetje van de Islam wist, had je wel geweten dat er ook stromingen zijn binnen de Islam.

Ja, ik weet dat wel. Maar een behoorlijk aantal fundamentalisten hier op het pb weten dat niet.


Maar dat je dit simpele feitje niet eens weet zegt al een hoop over het geringe aantal hersencellen wat jij bezit.

Nou, nou, probeer je Theo van Gogh na te doen ofzo?


beijzen is willen overtuigen.Ik hoef jou niet te overtuigen.....daar voor stel je niet bepaald wat voor....ja sorry als je dat idee wel had.

Ik blijf het zeggen: Reageer dan ook niet!


Ik heb liever een atheist, weet je gelijk waar je wat aan hebt.

Praat eens met een atheist en je komt er al vrij snel achter dat ie het eigenlijk allemaal niet zo zeker weet als ie doet voorkomen. Meestal willen ze dan niet meer verder praten.


Dan iemand die agnost is en op die manier van twee walletjes probeert te eten.

Welke twee zijn dat dan?

freya
13-05-04, 12:52
Geplaatst door nard

Ach, de New Age goden en godinnen zijn toch sterk genoeg om de christelijke God te negeren en hun eigen gang te gaan, dus wat mauw je nou?
Dat woestijngodje van de Joden en Christenen kan toch niets beginnen tegen de machtige Godin?

Er is maar 1 Goddelijk principe, dat zou een christenfundie als jij toch moeten weten.

En dat Goddelijk principe laat zich voor geen enkel karretje spannen.



Ik? Nul. Alleen ben ik wel bang ze een keer hardhandig tegen te komen.
Terwijl zelfs jij niet bang hoeft te zijn om van de de leider van het Ephraim genootschap een bom in je auto te krijgen. Blijf gewoon uit zijn buurt en je hebt geen probleem.

Pff de geschiedenis heeft genoeg christenterroristen gekend :rolleyes:


Lulkoek natuurlijk. De feesten zelf zijn niet heidens. Alleen de momenten van de christelijke feesten zijn politiek handig gekozen; precies op heidense gedenkdagen.
Maar je zegt niets over t draagvlak waar ik het over had.
Is over nagedacht, Freya.

De vorm en de essentie van de feesten zijn overgenomen.

Het oude midwinterfeest, waarbij de terugkeer van het licht werd gevierd is getransformeer in de geboorte van Christus het licht van de wereld.

De oude lentefeesten waarbij de terugkeer van de vruchtbaarheid wordt gevierd, gingen vaak gepaard met rituelen waarmee de terugkeer van een God(in) uit de onderwerled werd gesymboliseerd.
Dat werd dus de opstanding uit de dood van christus.

Moet ik nog even doorgaan? :hihi:



Wauw, wat een debater...... :blauwkus:
Tja, het pleit in het nadeel van de christenen dat ze ook vliegtuigen kapen, bommen plaatsen, enzo. Daar valt niets tegenin te brengen.

Ja geweldig argument he ?! :)

Ben ik hier vaak tegengekomen, maar dan in iets andere vorm :duivels:

Julien
13-05-04, 12:54
Geplaatst door Goodnight
verhip!
Weet je waar ik ineens aan moet denken?
Ik krijg verdorrie een deja-vu ( een van mijn weinige woordjes frans!)

Ik moet denken aan wat men riep op onder andere deze site, nadat zelfmoordenaars WTC hadden doorbrood: Dat waren geen echte moslims.....echte moslims doen zoiets niet.....
Waarop ze wanhopig allerlei citaten uit de Koran haalden om te bewijzen dat de Islam echt niet zo in elkaar steekt en dat deze moordenaars 'uitwassen' waren....

sjeeessss. .....

dat moet je dan tegen die personen zeggen. maar ik weet best dat Ben Laden en Al Qaida etc. geen ware moslims zijn. Voor de rest ben ik meer thuis in het Christendom, en daar praat ik dus nu over.

Goodnight
13-05-04, 12:54
Geplaatst door Tomas
Op deze ephraim site verdedigen ze hun eigen waanideen wel ja. Dat weet ik ook wel. Maar jij hebt het over christenen in het algemeen. Die nemen niet de moeite om alles van elkaar te verdedigen.



Ja, ik weet dat wel. Maar een behoorlijk aantal fundamentalisten hier op het pb weten dat niet.



Nou, nou, probeer je Theo van Gogh na te doen ofzo?



Ik blijf het zeggen: Reageer dan ook niet!



Praat eens met een atheist en je komt er al vrij snel achter dat ie het eigenlijk allemaal niet zo zeker weet als ie doet voorkomen. Meestal willen ze dan niet meer verder praten.



Welke twee zijn dat dan?

:zweep:

Ik reageer niet meer!

Heb overleg!

freya
13-05-04, 12:56
Geplaatst door Tomas

Ja, ik weet dat wel. Maar een behoorlijk aantal fundamentalisten hier op het pb weten dat niet.


Die weten dat juist heel goed, maar verklaren alle andere moslims gewoon tot nep-moslims. :moe:


Eigenlijk dus heel geintegreerd van ze :duim:

nard
13-05-04, 12:59
Geplaatst door Marsipulami
Ah eindelijk nog eens een christen broeder die duidelijke taal spreekt! :lole: :duim:

:brozac:

Dat kerkisme .........






:D

Tomas
13-05-04, 13:00
Geplaatst door freya
Die weten dat juist heel goed, maar verklaren alle andere moslims gewoon tot nep-moslims. :moe:


Eigenlijk dus heel geintegreerd van ze :duim:

Nou ik zou het toch fijn vinden als ze wat meer labeltjes zouden benoemen, dan heb je ook minder last van stigmatisering. Wat moet je nu zeggen als je een bepaald groepje oproerkraaiers wilt benoemen? Moslim is te algemeen. Fundamentalist eigenlijk ook. Extremist ook. Wahabist of zoiets geloven ze zelf niet in krijg ik de indruk. Kortom lastig. Ik vind dat van jou juist zo fijn dat je zo duidelijk bent met je labeltje. Kan ik je zo aan oppakken en per post versturen.

Marsipulami
13-05-04, 13:01
Ik vind dat we Freya gelijk moeten geven m.b.t. haar visie op het christendom en haar ook consequent naar degelijke christelijke gewoonte op de brandstapel moeten zetten. Freya moet op de brandstapel anders klopt het niet wat ze zegt. :vlammen:

nard
13-05-04, 13:05
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind dat we Freya gelijk moeten geven m.b.t. haar visie op het christendom en haar ook consequent naar degelijke christelijke gewoonte op de brandstapel moeten zetten. Freya moet op de brandstapel anders klopt het niet wat ze zegt. :vlammen:


eh eh !!!!!
Verbranden is meer een Rooms-Katholieke traditie, geen algemeen christelijke .... :student:

Tomas
13-05-04, 13:06
Geplaatst door Goodnight
:zweep:

Ik reageer niet meer!

Heb overleg!

Vreselijk. Wat zijn vrouwen toch altijd tegenstrijdig. Wat is dit dan? Is dit geen reactie, muts?!

Alleen een vrouw kan dan ook beweren dat het aan de lesmethode ligt dat vrouwen al honderden jaren slecht in wiskunde zijn.

Marsipulami
13-05-04, 13:10
Geplaatst door nard
eh eh !!!!!
Verbranden is meer een Rooms-Katholieke traditie, geen algemeen christelijke .... :student:

Ja, ik had het dan ook over de echte christelijke kerk niet over de dwalenden.

nard
13-05-04, 13:14
Geplaatst door Marsipulami
Ja, ik had het dan ook over de echte christelijke kerk niet over de dwalenden.

Is er nog wederopneming in de schoot van Petrus mogelijk, vader?

:nerveus:

Marsipulami
13-05-04, 13:16
Geplaatst door nard
Is er nog wederopneming in de schoot van Petrus mogelijk, vader?

:nerveus:

Begeef je met chequeboek en bankkaart naar de dichtstbijzijnde biechtstoel mijn zoon. ;)

nard
13-05-04, 13:20
Geplaatst door Marsipulami
Begeef je met chequeboek en bankkaart naar de dichtstbijzijnde biechtstoel mijn zoon. ;)

:nerveus:

Blijft de pij omlaag, eerwaarde??

Marsipulami
13-05-04, 13:24
Geplaatst door nard
:nerveus:

Blijft de pij omlaag, eerwaarde??


Ahum, als ik niet zo vroom was zou ik vast ongeoorloofde insinuaties t.a.v. de heilige kerk vermoeden in je opmerking. Gelukkig is dat nu niet het geval.

:maffia:

Waarom denk je dat het traliewerk dient in zo'n biechtstoel ?

nard
13-05-04, 13:29
Geplaatst door Marsipulami
Ahum, als ik niet zo vroom was zou ik vast ongeoorloofde insinuaties t.a.v. de heilige kerk vermoeden in je opmerking. Gelukkig is dat nu niet het geval.

:maffia:


:D Sorry ....... Kon 't even niet laten ...



Waarom denk je dat het traliewerk dient in zo'n biechtstoel ?


Ik stop, goed? ;)

Bofko
13-05-04, 13:36
Geplaatst door Marsipulami
Waarom denk je dat het traliewerk dient in zo'n biechtstoel ?

Als het daarvoor bedoelt is dan helpt het niet. Dan kun je beter kippegaas in de biechtstoel bevestigen.

Goodnight
13-05-04, 13:55
Geplaatst door Julien
dat moet je dan tegen die personen zeggen. maar ik weet best dat Ben Laden en Al Qaida etc. geen ware moslims zijn. Voor de rest ben ik meer thuis in het Christendom, en daar praat ik dus nu over.

dat doe ik dus nu :wink:

freya
13-05-04, 14:09
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind dat we Freya gelijk moeten geven m.b.t. haar visie op het christendom en haar ook consequent naar degelijke christelijke gewoonte op de brandstapel moeten zetten. Freya moet op de brandstapel anders klopt het niet wat ze zegt. :vlammen:

Lekker warm :)