PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimvrouwen geven emancipatieles



mark61
13-05-04, 22:59
Ze komen naar Europa om de boel eens even goed wakker te schudden. Een groep vrouwen uit Marokko en Algerije.

Ze vragen zich af hoe het toch kan dat zij moderner en vrijer leven in Noord-Afrika dan de moslimvrouwen in West-Europa. Het is onrustbarend -zeggen ze- dat steeds jongere meisjes onder invloed raken van de moslimfundamentalisten.

Deze week begonnen ze een tocht langs de verpauperde buitenwijken van tien Franse steden. Maar dat is niet alles, want ook Nederland komt -als het aan deze vrouwen ligt- aan de beurt.

http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=28696325&cftoken=14939020&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=2568

:haha: Ontwikkelingshulp voor Europa?

Bofko
13-05-04, 23:05
En die vrouwen hebben geen inburgeringscursus gedaan !!!

Waiting
13-05-04, 23:05
Als dit waar is dan is het een geweldig idee, dan horen de meisjes met strakke broeken inclusief hoofddoek het eens van een ander.

Zwarte Schaap
13-05-04, 23:15
Geplaatst door mark61
Ze komen naar Europa om de boel eens even goed wakker te schudden. Een groep vrouwen uit Marokko en Algerije.

Ze vragen zich af hoe het toch kan dat zij moderner en vrijer leven in Noord-Afrika dan de moslimvrouwen in West-Europa. Het is onrustbarend -zeggen ze- dat steeds jongere meisjes onder invloed raken van de moslimfundamentalisten.

Deze week begonnen ze een tocht langs de verpauperde buitenwijken van tien Franse steden. Maar dat is niet alles, want ook Nederland komt -als het aan deze vrouwen ligt- aan de beurt.

http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=28696325&cftoken=14939020&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=2568

:haha: Ontwikkelingshulp voor Europa?

!k heb het gezien. Helaas zijn deze vrouwen zeer onwetend. Als ze de situatie in hun eigen land niet eens kennen dan vraag ik me af wat ze hier komen doen?

Ik weet het wel, ze zijn waarschijnlijk op uitnodiging van een gesubsidieerde allochtonen vrouwen organisatie die de belangen van de Franse staat dient zo vlak voor de invoering van het hoofddoekjesverbod.

Nee serieus wat waren de spreeksters blind voor de realiteit als ze durven te beweren dat de Marokkaanse vrouwen in Marokko het beter hebben dan hun zusters hier Europa. het was zo simpel te doorzien. Jammer dat ze zich laten misbruiken voor onderdrukking van de Moslims in het algemeen.

Robbedoes
13-05-04, 23:18
Ja hoor Zwart Schaap, het is allemaal fake. Ook de eerdere opnames uit Franse ghetto's waren allemaal fake.

Blijf ontkennen, en het wordt allemaal erger, en zal eens tot een escalatie komen.

Zwarte Schaap
13-05-04, 23:27
Geplaatst door Robbedoes
Ja hoor Zwart Schaap, het is allemaal fake. Ook de eerdere opnames uit Franse ghetto's waren allemaal fake.

Blijf ontkennen, en het wordt allemaal erger, en zal eens tot een escalatie komen.

Ik ken Marokko en ik ken Nederland, ik weet waar ik over praat. Aangezien 1 van de gasten het over scholing heb ik een simpel feitje voor je. Hoeveel % van de Marokkaanse vrouwen hier zou analfabeet zijn? Hoeveel zouden dat er in Marokko zijn?

Maarten
13-05-04, 23:46
Schaap daar gaat het niet om. Ze weten heel precies wat er zoal mankeert aan de positie van vrouwen daar. Ze hebben dus ook een idee waar het heen moet, mede gezien wat hier mogelijk is. Juist daarom snappen ze die keuze voor fundamentalisme niet. Ik zag en hoorde dat vaker. Onlogisch is dat niet.

Robbedoes
13-05-04, 23:55
Precies Maarten, het gaat niet alleen om de scholing Schaap, het gaat om de keuze voor bijv. de hoofddoek zoals het fundamentalisme propageert, of de positie van de vrouw in het gezin etc.

TFOE
13-05-04, 23:58
Geplaatst door Maarten
Schaap daar gaat het niet om. Ze weten heel precies wat er zoal mankeert aan de positie van vrouwen daar. Ze hebben dus ook een idee waar het heen moet, mede gezien wat hier mogelijk is. Juist daarom snappen ze die keuze voor fundamentalisme niet. Ik zag en hoorde dat vaker. Onlogisch is dat niet.

:o Dan moeten die vrouwen vooral in Marokko en Algerije blijven en daar hun mening spuien. Volgens mij is het fundenmentalisme in die regio's beduidend erger dan hier..........

ReTiCeNtt
14-05-04, 00:17
:haha:!

Een beter milieu begint bij jezelf, ofzo?

Zwarte Schaap
14-05-04, 00:19
Geplaatst door Maarten
Schaap daar gaat het niet om. Ze weten heel precies wat er zoal mankeert aan de positie van vrouwen daar. Ze hebben dus ook een idee waar het heen moet, mede gezien wat hier mogelijk is.

Wie zou nou beter weten wat een Marokkaan hier nodig heeft? Een Marokkaan die hier geboren en opgegroeid is of een Marokkaan die in Marokko woont.


Juist daarom snappen ze die keuze voor fundamentalisme niet. Ik zag en hoorde dat vaker. Onlogisch is dat niet. Wat is kiezen voor fundamentalisme? Een hoofdoekje dragen, meer aan je geloof doen? Juist scholing zorgt ervoor dat de vrouw meer toegang hebben tot de bronnen van hun godsdienst en zich zo beter emaniciperen en hun geloof gebruiken om zich te weren tegen de onwetende man. Maar goed vertel me maar eerst wat je onder fundamentalisme verstaat en hoe dat de vrouwen belemmert hier in Nederland.

Maar goed , je weet heus wel hoe dat gaat Maarten. Zoals ik al eerder zei het is gewoon doorgestoken kaart. Een gesubsidieerde allochtonen vrouwenorganisatie nodigt een soort zusterorganisatie uit Marokko uit om hier de kastanjes voor hun uit het vuur te halen en zo de voorgenomen inperking van de rechten van moslima's in Frankrijk vergoeilijken/legitimeren.

Zouden die uitgenodigde vrouwen zich ook uitspreken tegen het hoofdoekjeverbod en de inperking van rechten en scholingsmogelijkheden van moslima's?

Maarten
14-05-04, 00:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zoals ik al eerder zei het is gewoon doorgestoken kaart. Een gesubsidieerde allochtonen vrouwenorganisatie nodigt een soort zusterorganisatie uit Marokko uit om hier de kastanjes voor hun uit het vuur te halen en zo de voorgenomen inperking van de rechten van moslima's in Frankrijk vergoeilijken/legitimeren.

Zouden die uitgenodigde vrouwen zich ook uitspreken tegen het hoofdoekjeverbod en de inperking van rechten en scholingsmogelijkheden van moslima's?

Maar waarom "doorgestoken kaart"? Ik denk dat die vrouwen razend beniewd zijn, naar wat je hier bedoelt? Ik geloof dat het Ron was, die zei, dat ze daar ook totáal niet snapten waarom er hier zoiets als een AEL was! Ook in een docu gezien dacht ik, dat ze zich daar hogelijk verbazen.

Fundamentalisten vroeg je? Niet zo een definitie van. Maar ik denk dat die vrouwen ook niet snappen, waarom er juist hier weer zo'n halszaak (hoofdzaak?) van traditionele Islam gemaakt moet worden.
En dat is niet zo gek, want die zaak wordt hier voor minstens de helft of meer gedragen door identiteitsstrijd, en allerlei klachten over hier. Van de meeste van die dingen hebben ze daar helemaal geen last.
Ik meen al iemand te hebben horen zeggen: Hoezo Cultuurverlies? Waar gáat dit over?!

Maarten
14-05-04, 00:54
Geplaatst door TFOE
:o Dan moeten die vrouwen vooral in Marokko en Algerije blijven en daar hun mening spuien. Volgens mij is het fundenmentalisme in die regio's beduidend erger dan hier..........

Ik denk dat ze zo'n opmerking bijvoorbeeld al totaal niet snappen!
Ja, wiedes is het daar erger dan hier! Maar waarom is het híer??!
Echt common sense hoor, die dames. Noem ze naief of zo, maar hun optiek lijkt me heel gezond. (daarmee probeer ik niet iets te zeggen over de mensen híer maar dáar!)

850
14-05-04, 00:55
Geplaatst door ReTiCeNtt
:haha:!

Een beter milieu begint bij jezelf, ofzo?

Precies.
:wijs: Kijk eerst eens in je eigen tuin naar al dat onkruid voordat je over de schutting bij de buren gaat koekeloeren........

ReTiCeNtt
14-05-04, 01:07
Geplaatst door 850
Precies.
:wijs: Kijk eerst eens in je eigen tuin naar al dat onkruid voordat je over de schutting bij de buren gaat koekeloeren........

O! En nu zijn Moslims opeens onkruid?

:mad:

De bren hebben wel een paar prachtige wilde rozen groeien daar. :)

850
14-05-04, 01:17
Geplaatst door ReTiCeNtt
O! En nu zijn Moslims opeens onkruid?

:mad:

De bren hebben wel een paar prachtige wilde rozen groeien daar. :)

:melig2: Moslims zijn al jaaaren onkruid...........

:blowen: Niet alleen rozen hebben ze daar groeien........

DEMOcraat
14-05-04, 02:09
een reis waar je niets hoeft te betalen laat niemand staan,alleen jammer dat ze niet voor disney land hadden gekozen.

Mark
14-05-04, 07:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
!
Nee serieus wat waren de spreeksters blind voor de realiteit als ze durven te beweren dat de Marokkaanse vrouwen in Marokko het beter hebben dan hun zusters hier Europa. het was zo simpel te doorzien. Jammer dat ze zich laten misbruiken voor onderdrukking van de Moslims in het algemeen.

Probeer je blanke meesters toch niet steeds zo in bescherming te nemen... de moslima's hebben het hier veel slechter, dat is duidelijk :tranen:

inXs
14-05-04, 10:41
Hilarisch!
Vrouwen uit Marokko die mij gaan vertellen hoe te emanciperen. ZS is geloof ik de enige die ziet hoe onmogelijk dit is.
Onderricht vrouwen (hier én daar) over de rechten waar ze op grond van de islam recht op hebben (door mannen op een listige manier onthouden), sla mannen met hun eigen teksten om de oren, dat levert mi veel meer op.

Marokko, waar de vrouw tot op heden nog steeds niet kan scheiden!

Bart.NL
14-05-04, 11:13
Geplaatst door inXs
Hilarisch!
Vrouwen uit Marokko die mij gaan vertellen hoe te emanciperen. ZS is geloof ik de enige die ziet hoe onmogelijk dit is.
Onderricht vrouwen (hier én daar) over de rechten waar ze op grond van de islam recht op hebben (door mannen op een listige manier onthouden), sla mannen met hun eigen teksten om de oren, dat levert mi veel meer op.

Marokko, waar de vrouw tot op heden nog steeds niet kan scheiden!

Ik ben wel benieuwd met welke teksten jij die mannen om de oren wilt slaan? En mag je een man wel slaan :hihi: ?

ZwYgStErr
14-05-04, 11:18
Geplaatst door inXs
Hilarisch!
Vrouwen uit Marokko die mij gaan vertellen hoe te emanciperen. ZS is geloof ik de enige die ziet hoe onmogelijk dit is.
Onderricht vrouwen (hier én daar) over de rechten waar ze op grond van de islam recht op hebben (door mannen op een listige manier onthouden), sla mannen met hun eigen teksten om de oren, dat levert mi veel meer op.

Marokko, waar de vrouw tot op heden nog steeds niet kan scheiden!

Scheiden kan nu wel veel makkelijker. Daar heeft die 'moderne' koning voor gezorgd.

ZwYgStErr
14-05-04, 11:19
Geplaatst door Bart.NL
Ik ben wel benieuwd met welke teksten jij die mannen om de oren wilt slaan? En mag je een man wel slaan :hihi: ?

Alleen met zijn toestemming.

inXs
14-05-04, 11:42
Geplaatst door ZwYgStErr
Scheiden kan nu wel veel makkelijker. Daar heeft die 'moderne' koning voor gezorgd.
Laten we het houden op een heel klein ietsie bietsie beetje weinig makkelijker.

ZwYgStErr
14-05-04, 12:13
Geplaatst door inXs
Laten we het houden op een heel klein ietsie bietsie beetje weinig makkelijker.

Kvind de wetgeving daar zo raar. Gedeeltelijke shari'a. Tlijkt erop dat alleen de regeltjes in het voordeel van de mannen worden toegepast. Voer óf de gehele Islamitische wetgeving in, óf helemaal niet. Tklopt gewoon niet...

Then again, ik klop ook niet helemaal.

P.s.: Ik weet weer wie je bent. :zwaai:

inXs
14-05-04, 12:18
Geplaatst door ZwYgStErr


P.s.: Ik weet weer wie je bent. :zwaai:

Sba7 el gheer, al3aila. :D

Bofko
14-05-04, 12:18
Geplaatst door inXs
Hilarisch!
Vrouwen uit Marokko die mij gaan vertellen hoe te emanciperen.

Ben maar niet bang , ze zullen zich niet richten tot de geemancipeerde dames. Zelfs de ongeemancipeerden hoeven niet bang te zijn want het is niet verplicht om ze aan te horen.
Heb je de reportage gezien ?

ZwYgStErr
14-05-04, 12:20
Geplaatst door inXs
Sba7 el gheer, al3aila. :D

Sabaa7 annoer, a Djeblia.

:p

Tomas
14-05-04, 12:23
Geplaatst door Bofko
Zelfs de ongeemancipeerden hoeven niet bang te zijn want het is niet verplicht om ze aan te horen.

De angst is dat een ongeemancipeerde geloofsgenoot uit nieuwsgierigheid gaat luisteren. Begrijp dat dan.

Bofko
14-05-04, 12:27
Geplaatst door Tomas
De angst is dat een ongeemancipeerde geloofsgenoot uit nieuwsgierigheid gaat luisteren. Begrijp dat dan.

Ja , ja en die steekt dan -als een soort virus- de rest aan.

Tomas
14-05-04, 12:29
Geplaatst door Bofko
Ja , ja en die steekt dan -als een soort virus- de rest aan.

Dat kan ook, maar iedere bedreiging van de kudde is er 1 teveel. Vergeet niet dat velen slechts geloven op basis van aantallen. Voor de 1 is dat wereldweid 1,5 miljard ofzo en voor de ander is dat 100% van de familie. Als dat afbrokkelt is de basis weg.

Bofko
14-05-04, 12:44
Geplaatst door Tomas
Dat kan ook, maar iedere bedreiging van de kudde is er 1 teveel. Vergeet niet dat velen slechts geloven op basis van aantallen. Voor de 1 is dat wereldweid 1,5 miljard ofzo en voor de ander is dat 100% van de familie. Als dat afbrokkelt is de basis weg.

Het blijft een vreemd fenomeen, dit idee van bedreiging.

Een zwart-wit voorbeeld.(even offtopic)
Veel moslims vluchten naar het Westen. Maar het laatste wat ze willen is dat hun thuisland op het Westen gaat lijken. Westerse welvaart en wordt door de meesten gezien als een bedreiging voor de Islam in het algemeen.
Terwijl ze dat niet voor zichzelf denken op het moment dat ze hier komen. Dus die bedreiging op individueel niveau is er niet.

Tomas
14-05-04, 13:02
Geplaatst door Bofko
Veel moslims vluchten naar het Westen. Maar het laatste wat ze willen is dat hun thuisland op het Westen gaat lijken. Westerse welvaart en wordt door de meesten gezien als een bedreiging voor de Islam in het algemeen.
Terwijl ze dat niet voor zichzelf denken op het moment dat ze hier komen. Dus die bedreiging op individueel niveau is er niet. [/B]

Je moet geen menselijke eigenschappen en redeneringen toekennen aan groepen, dat is zinloze generalisering.

Van diegene die naar het Westen vluchten voor hun eigen veiligheid zou, denk ik het gros juist wel dezelfde democratie en rechtstaat in hun eigen land willen zien.

Het is denk ik voor een deel van de hier gekomen economische "vluchtelingen" dat ze teleurgesteld zijn in het westen. Enerzijds omdat het Westen bij lange na niet voldoet aan hun hooggespannen verwachtingen. Het is niet zo heel veel beter hier als je ongeletterd of laag opgeleid bent. En dan ook nog 's het dagelijkse racisme en achterstelling. En anderzijds geeft de hier erg vrije media de vrome Moslim een beeld van een volledig corrupte, losgeslagen en criminele maatschappij. Je zou er schizofreen van worden als je er niet in opgegroeid bent.

Goodnight
14-05-04, 13:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
!k heb het gezien. Helaas zijn deze vrouwen zeer onwetend. Als ze de situatie in hun eigen land niet eens kennen dan vraag ik me af wat ze hier komen doen? ik stond ook met mijn oren te klapperen toen ik het zag.


Ik weet het wel, ze zijn waarschijnlijk op uitnodiging van een gesubsidieerde allochtonen vrouwen organisatie die de belangen van de Franse staat dient zo vlak voor de invoering van het hoofddoekjesverbod. goeie pr stunt....nodig iemand ( een handjevol) van de eigen doelgroep en laat zien dat die het beter en verder hebben geschopt.En leg daarna de vinger op de zogenaamde zere plek.


Nee serieus wat waren de spreeksters blind voor de realiteit als ze durven te beweren dat de Marokkaanse vrouwen in Marokko het beter hebben dan hun zusters hier Europa. het was zo simpel te doorzien. Jammer dat ze zich laten misbruiken voor onderdrukking van de Moslims in het algemeen.

Ah welnee joh.In marokko zijn ze allemaal hoog gestudeerd, zeer mondiaal en ontwikkeld.
Ik wil daarmee niet voorbij gaan aan de ontwikkelingen in Europese landen.Maar het hele poppenspel kwam mij zo nep over dat ik er niet eens naar kon kijken.

Tuurlijk zijn er vrouwen die het zeer slecht hebben, die worden mishandeld door hun man, die niets te zeggen hebben.Daar moet ook wat aangedaan worden.
Maar om dan te zeggen dat de vrouwen in Marokko massaal ver vooruit liggen op de vrouwen van hier is je reinste bullshit.
Pr actie: gebruik mensen uit eigen land, want de mensen hier voelen zich nog altijd verbonden met het eigen land......

En er zijn nog idioten die daar in trappen en niet willen inzien waar een deel van de problemen werkelijk ligt!

Muslimaah
14-05-04, 13:26
Geplaatst door Goodnight
ik stond ook met mijn oren te klapperen toen ik het zag.

goeie pr stunt....nodig iemand ( een handjevol) van de eigen doelgroep en laat zien dat die het beter en verder hebben geschopt.En leg daarna de vinger op de zogenaamde zere plek.



Ah welnee joh.In marokko zijn ze allemaal hoog gestudeerd, zeer mondiaal en ontwikkeld.
Ik wil daarmee niet voorbij gaan aan de ontwikkelingen in Europese landen.Maar het hele poppenspel kwam mij zo nep over dat ik er niet eens naar kon kijken.

Tuurlijk zijn er vrouwen die het zeer slecht hebben, die worden mishandeld door hun man, die niets te zeggen hebben.Daar moet ook wat aangedaan worden.
Maar om dan te zeggen dat de vrouwen in Marokko massaal ver vooruit liggen op de vrouwen van hier is je reinste bullshit.
Pr actie: gebruik mensen uit eigen land, want de mensen hier voelen zich nog altijd verbonden met het eigen land......

En er zijn nog idioten die daar in trappen en niet willen inzien waar een deel van de problemen werkelijk ligt!

Ze kunnen niet begrijpen dat als je (hoog)opgeleid bent, leeft in een vrijere omgeving dan zij doen, TOCH voor een islamitische levenswijze kiest. Dat past niet in hun francofonische wereldbeeld waarin ze het marokkaans-arabisch hebben afgezworen en het frans tot de eigen moedertaal hebben gemaakt. Je bent in welke situatie dan ook een beetje achterlijk als je volledig vrij met je verstand kiest voor de Islam of religie in het algemeen. In hun levensvisie dien je religie zoals Comte beweerde volgens de 3 stadia allang voorbij gegaan te zijn. We dienen ons hoe dan ook in de positivistische stadium, van rationeel denken te bevinden. Religie is een fase die altijd als backwarded wordt bezien.

Wat je ook doet, tis nooit goed zolang je die 'fundamentalistische' levenswijze niet afzweert.


En dat soort kijks dat scoort uitzonderlijk goed natuurlijk. Nu zeggen de eigen zusters uit de derde wereldland gelederen notebene precies wat ons altijd werd verteld.

Mark
14-05-04, 13:38
Geplaatst door Muslimaah
posivistische :fucyc:

Muslimaah
14-05-04, 13:42
Geplaatst door Mark
:fucyc:


Hazelip zat in de weg.



Pppp oo ssss iii ttt iii vvvvvv i ssstische.. :nerveus:

Mark
14-05-04, 13:49
Geplaatst door Muslimaah
Pppp oo ssss iii ttt iii vvvvvv i ssstische.. :nerveus:


:argwaan:

ik snap hem nog nie

Maarten
14-05-04, 13:50
Geplaatst door inXs
Hilarisch!
Vrouwen uit Marokko die mij gaan vertellen hoe te emanciperen. ZS is geloof ik de enige die ziet hoe onmogelijk dit is.
Onderricht vrouwen (hier én daar) over de rechten waar ze op grond van de islam recht op hebben (door mannen op een listige manier onthouden), sla mannen met hun eigen teksten om de oren, dat levert mi veel meer op.

Marokko, waar de vrouw tot op heden nog steeds niet kan scheiden!

Aangezien het geloof vrij is, gaat het heel lang duren voor je mensen verandert. Die mensen dáar zitten dus met traditionele Islam te kijken. Die mensen zeggen waarschijnlijk tegen jou, dat je getikt bent, als je denkt dat je langs die weg snel iets voor elkaar krijgt, en dat je véél beter iets NIEUWS kunt beginnen. Die hebben dus zélf een vorm van Islam die véel minder fundi is, en die snappen die Europese moslims dus écht niet! Zij hebben dat identiteitsgedoe, en die zelfwaarderings-problematiek niet of veel minder.
Die mensen komen dus misschien niet zozeer voor jou, maar wel voor die fundi-aanhang.
Maar aangezien jij ook weer negatief op reageert, en er weer een “aanval op islam”-toestand van maakt, denk ik dat ze over jou ook wel een paar vragen hebben.
En als jij hun klachten en vragen onder tafel veegt, omdat het enkel moet gaan over hoe geweldig Islam zou kunnen zijn, dan ben je in feite onderdeel van de negatieve spiraal, en niet van de verbetering.

Ik vraag me af of er geen nieuw fenomeen is: Westerse moslimarrogantie t.o.v. moslims in armere landen. Jou vertellen ze niks, als ik jou zo hoor..

Muslimaah
14-05-04, 14:07
Geplaatst door Mark
:argwaan:

ik snap hem nog nie

Positivisme=Empirisme

Mark
14-05-04, 14:10
Geplaatst door Muslimaah
Positivisme=Empirisme

Dus wij bevinden ons in een empirisch stadium van rationeel denken....

poeh :boeps:

Muslimaah
14-05-04, 14:33
Geplaatst door Mark
Dus wij bevinden ons in een empirisch stadium van rationeel denken....

poeh :boeps:

Volgens bepaalde vroege sociologen zijn we ge-evolueerd van een theologische, metafysische naar een rationele/positivistische stadium. Alles moet objectief waarneembaar zijn anders heeft het geen waarde of realiteit.

Mark
14-05-04, 14:39
Geplaatst door Muslimaah
Volgens bepaalde vroege sociologen zijn we ge-evolueerd van een theologische, metafysische naar een rationele/positivistische stadium. Alles moet objectief waarneembaar zijn anders heeft het geen waarde of realiteit.

Meten is weten :)

850
14-05-04, 15:08
Geplaatst door Muslimaah
Alles moet objectief waarneembaar zijn anders heeft het geen waarde of realiteit.

:rolleyes: Alleen jammer dat niets objectief waarneembaar is......

mark61
15-05-04, 16:51
Geplaatst door Muslimaah
Ze kunnen niet begrijpen dat als je (hoog)opgeleid bent, leeft in een vrijere omgeving dan zij doen, TOCH voor een islamitische levenswijze kiest. Dat past niet in hun francofonische wereldbeeld waarin ze het marokkaans-arabisch hebben afgezworen en het frans tot de eigen moedertaal hebben gemaakt. Je bent in welke situatie dan ook een beetje achterlijk als je volledig vrij met je verstand kiest voor de Islam of religie in het algemeen.

Dat is niet waar het in deze reportage om gaat. Het gaat om de verbazing dat vrouwen in een omgeving die hen meer ontplooiingskansen geeft dan waar ze vandaan komen, juist minder kansen lijken te hebben. Dat is paradoxaal. Over islam gaat het helemaal niet. Kijk nog s naar reportage. Bovendien gaat het over de ongelijkheid ten gevolge van de houding van de overheid: autochtone vrouwen worden wel gestimuleerd zich te ontwikkelen, allochtone niet, want 'dat zit in hun cultuur', dat ze zich niet hoeven te ontwikkelen.

In een breder verband is het natuurlijk opmerkelijk dat veel migrantengemeenschappen conservatiever zijn, of zelfs totaal rigide, dan de samenlevingen waaruit ze afkomstig zijn, die zich gewoon verder ontwikkelen.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/nps/nova/bb.20040513-a.rm?proto=rtsp&start=0:0:23:3.0&end=0:0:30:18.658

taouanza
15-05-04, 17:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wie zou nou beter weten wat een Marokkaan hier nodig heeft? Een Marokkaan die hier geboren en opgegroeid is of een Marokkaan die in Marokko woont.

Wat is kiezen voor fundamentalisme? Een hoofdoekje dragen, meer aan je geloof doen? Juist scholing zorgt ervoor dat de vrouw meer toegang hebben tot de bronnen van hun godsdienst en zich zo beter emaniciperen en hun geloof gebruiken om zich te weren tegen de onwetende man. Maar goed vertel me maar eerst wat je onder fundamentalisme verstaat en hoe dat de vrouwen belemmert hier in Nederland.

Maar goed , je weet heus wel hoe dat gaat Maarten. Zoals ik al eerder zei het is gewoon doorgestoken kaart. Een gesubsidieerde allochtonen vrouwenorganisatie nodigt een soort zusterorganisatie uit Marokko uit om hier de kastanjes voor hun uit het vuur te halen en zo de voorgenomen inperking van de rechten van moslima's in Frankrijk vergoeilijken/legitimeren.

Zouden die uitgenodigde vrouwen zich ook uitspreken tegen het hoofdoekjeverbod en de inperking van rechten en scholingsmogelijkheden van moslima's?

Ik ben het in deze eens met ZS: Vrouwen die beginnen over hoofddoeken als ze het over emancipatie hebben, hebben hun prioriteiten niet op een rijtje en hebben absoluut geen beeld van wat er echt speelt in de wereld.
Men denkt nog steeds bij hoofddoekjes aan schoonmaaksters en huisvrouwen. Terwijl het daar helemaal niet om gaat daar maakt niemand zich druk om. Het probleem is hoofddoekjes in de collegebanken.
En vrouwen die kennis hebben van de islam die laten zich echt niet onderdrukken door machomannetjes die weten namelijk dat dat niet hoort.

mark61
15-05-04, 18:30
Geplaatst door taouanza
Ik ben het in deze eens met ZS: Vrouwen die beginnen over hoofddoeken als ze het over emancipatie hebben, hebben hun prioriteiten niet op een rijtje en hebben absoluut geen beeld van wat er echt speelt in de wereld. ...

De reportage ging niet over hoofddoekjes; hij ging niet eens over 'de islam'. klik s.

taouanza
15-05-04, 18:40
Geplaatst door mark61
De reportage ging niet over hoofddoekjes; hij ging niet eens over 'de islam'. klik s.

Ik reageerde op ZS. Heb die reportage niet gezien.

mark61
15-05-04, 18:45
Geplaatst door taouanza
Ik reageerde op ZS. Heb die reportage niet gezien.


Zie link. Welkom back from wherever you were.

taouanza
15-05-04, 18:57
Geplaatst door mark61
Zie link. Welkom back from wherever you were.

Ik heb het nu gezien.
En ik vind nog steeds dat onderwijs en kennis de oplossing is.
En ik denk dat die vrouwen uit Marokko een verkeerd beeld hebben over het Westen. Ze heeft wel gelijk over de houding van het Westen tegenover islamitische vrouwen: zovan dat is hun cultuur nou eenmaal.
Maar wat ze niet weten is dat houding tegenover westerse vrouwen ook niet zo ideaal is als wordt geschetst.

Ik was in Turkije dat wist je toch?
Ik heb je nog om reistips gevraagd. :cheefbek: