PDA

Bekijk Volledige Versie : Rasecht



Orakel
13-05-04, 22:03
donderdag 13 mei 2004, 23.00 – 23.52 uur, Nederland 1


Op een college in de Verenigde Staten krijgt een groep leerlingen biologieles. Aan de hand van hun bloed en spuug onderzoeken de Aziatische Jacky, de blanke Noah, de zwarte Gorgeous samen met hun klasgenoten, die ook uit alle windstreken komen, hun eigen en elkaars genen. Later vergelijken ze met behulp van computers hun gegevens met het genetisch materiaal van mensen over de hele wereld. Van tevoren voorspellen ze op wie ze genetisch het meest zullen lijken. Op degene die qua uiterlijk het dichtst bij je in de buurt komt, is de algemene veronderstelling. De verrassing is groot, als dit bij de daadwerkelijke vergelijking niet blijkt te kloppen.

Wetenschappers - biologen en genetici - die in Rasecht aan het woord komen, verbazen zich daar niet meer over. Na ruim tweehonderd jaar genonderzoek onderschrijven steeds meer wetenschappers de conclusie, dat het indelen van de mensheid in verschillende rassen op geen enkel genetisch-biologisch feit kan worden gestoeld. Genetisch onderzoek over de hele wereld toont aan: er is onder de levende wezens geen enkele soort genetisch zo homogeen als de mens.
Deze baanbrekende ontdekking zaagt de poten weg onder de stoel van het racisme, van het indelen van de mensheid in huidskleur, lichaamsbouw en vorm van de ogen, met alle daaraan gekoppelde vooroordelen en veronderstellingen. Het denken in rassen, dat onder het mom van de wetenschap in feite uitsluitend is gebaseerd op uiterlijke kenmerken, heeft eeuwenlang volkeren achtergesteld die qua ras ‘inferieur’ werden geacht.

De zogenaamde rassenleer, vervat in onderzoeksrapporten en statistieken, is door de eeuwen heen door vele machthebbers en potentaten gebruikt en vooral misbruikt om mensen te onderdrukken en uit te buiten. Rasecht rekent er voorgoed mee af. Zelfs voor de eigentijdse studenten in het Amerikaanse college-klasje is dat wel even slikken. Over de vraag of ze in denkbeeldige onderhandelingen hun huidskleur zouden verkopen, hoeft de blanke Noah niet lang na te denken: ‘Dat zou ik nooit doen. Het is volgens mij nog steeds een voordeel om blank te zijn.‘

Jane Doe
14-05-04, 00:18
Sjips, dat wou ik zien!

Maarten
14-05-04, 03:52
Orakel, je genen komen voor 60% overeen met die van een komkommer!
Je lijkt nog het meest op een Bonobo-aap!! (98% of meer)
En dan komt het... Je bent nauwelijks nog van mij te onderscheiden!! Life Sucks! :D

Wie echt baalt, dat is God! Geschapen naar zijn evenbeeld, dan kan ie nooit ver van die 100% van ons af zitten! Of van een kikker! En dan nu de vraag: Was God racist?..

Tomas
14-05-04, 08:25
Er werd gesteld dat pinguins onderling wel 2 keer zoveel kunnen verschillen qua genetischprofiel dan mensen. En fruitvliegjes nog meer. Nou weet ik wel dat ik zelf ook een mens ben en daarom wat gevoeliger ben voor de verschillen tussen mensen dan tussen pinguins, maar ik geloof niet dat ze daar een reeele berekeningsmethode voor hebben gebruikt. Mensen kunnen veel meer, qua grote, kleur, vorm etc verschillen dan een pinguin.

Tenzij voor dat soort menselijke verschillen erg weinig genen nodig zijn en voor de dikte van de vetlaag bij pinguins heel veel.

Tomas
14-05-04, 08:36
Geplaatst door Maarten
Was God racist?..

Volgens onze grondwet is ie aan de hemelpoort in ieder geval fout bezig.

Mark
14-05-04, 09:05
Geplaatst door Tomas
Er werd gesteld dat pinguins onderling wel 2 keer zoveel kunnen verschillen qua genetischprofiel dan mensen. En fruitvliegjes nog meer. Nou weet ik wel dat ik zelf ook een mens ben en daarom wat gevoeliger ben voor de verschillen tussen mensen dan tussen pinguins, maar ik geloof niet dat ze daar een reeele berekeningsmethode voor hebben gebruikt. Mensen kunnen veel meer, qua grote, kleur, vorm etc verschillen dan een pinguin.

Tenzij voor dat soort menselijke verschillen erg weinig genen nodig zijn en voor de dikte van de vetlaag bij pinguins heel veel.

Heb je wel eens goed gekeken wat voor verschillende soorten pinguins er zijn? Sommige zijn bijna 3 keer groter dan andere soorten....

Mark
14-05-04, 09:08
Geplaatst door sjeng
en dan heb je nog die pinguins die parasiteren op de andere!!!

Niettes pinguins zijn vredige lieve dieren, die maanden in de sneeuw op hun partner wachten die vis aan het halen is :lole:

Tomas
14-05-04, 09:11
Geplaatst door Mark
Heb je wel eens goed gekeken wat voor verschillende soorten pinguins er zijn? Sommige zijn bijna 3 keer groter dan andere soorten....

Het gaat om de verschillen binnen de soort.

:moe:

Maar gelukkig heb je je natuurlijke charme nog.

Mark
14-05-04, 09:30
Geplaatst door Tomas
Het gaat om de verschillen binnen de soort.

:moe:

Maar gelukkig heb je je natuurlijke charme nog.

:argwaan: Zo zie je maar weer dat god iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft toegekend.

Maarten
14-05-04, 11:35
Geplaatst door Mark
Niettes pinguins zijn vredige lieve dieren, die maanden in de sneeuw op hun partner wachten die vis aan het halen is :lole:
Terwijl die andere helft "even een pakje sigaretten halen" Is. :moe: Dat kennen we. :D