PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraakse ex-gevangene op 1 v/d foto's: 'Ik wilde duizend keer dood zijn'



Zwarte Schaap
13-05-04, 22:06
Iraakse ex-gevangene: 'Ik wilde duizend keer dood zijn'

ANP

BAGDAD - 'Het voelt alsof ik al mijn waardigheid ben verloren, ik kan zelfs in mijn eigen huis niet met opgeheven hoofd lopen.' Een 29-jarige Irakees, die vier maanden lang gevangen zat in de Abu Ghraib-gevangenis in Bagdad, beschreef donderdag in een vraaggesprek met de Britse krant The Guardian de martelingen en vernederingen die hij heeft moeten ondergaan.

Saddam Salah al-Rawi vertelt in het interview dat hij dagenlang alleen en naakt werd opgesloten, de handen en voeten aan elkaar gebonden. Amerikaanse bewakers sloegen hem, urineerden op hem en namen foto's van hem in vernederende posities. Al-Rawi: 'Ik wilde duizend keer dood zijn. Ik schreeuwde in mijn cel: ik ben Osama bin Laden, dood me alsjeblieft!'

De mensonterende foto's werden volgens Al-Rawi ook gebruikt om de gevangenen te pesten. De ex-gevangene is zelf te zien op een foto van naakte en geblinddoekte gevangenen, naast een lachende Amerikaanse soldate, een van de beelden die eind vorige maand werden onthuld door de Amerikaanse zender CBS.

De gevangenen werden onder druk gezet om de wantoestanden te verzwijgen voor een delegatie van het Internationale Rode Kruis (ICC) die de gevangenis kwam inspecteren. 'Een tolk schreeuwde door de gang dat het Rode Kruis langs zou komen en dat wij, als we meer zouden vertellen dan was toegestaan, het de dagen erna nog veel zwaarder zouden krijgen', aldus Al-Rawi. Bij de gesprekken tussen ICC-medewerkers en gevangenen waren een bewaker en een tolk aanwezig.

Al-Rawi werd eind maart vrijgelaten. Hij kreeg te verstaan dat hij de slechte ervaringen in de gevangenis maar snel moest vergeten. Hij voelde zich echter zo vernederd en ontmand dat hij zich genoodzaakt zag zijn aanstaande bruiloft te annuleren. Nu wil hij getuigen voor de Amerikaanse krijgsraad als deze de zaak tegen de betrokken soldaten behandelt.


Bron: de Volkskrant 13/05/04

Waiting
13-05-04, 22:08
Erg

Robbedoes
13-05-04, 22:23
Over 5 jaar, als dan de boel wat genormaliseerd is (hopelijk) in Irak, dan is hij er wel overheen, Nick Berg kan er niet meer overheen komen.

Maarten
13-05-04, 22:30
Geplaatst door Robbedoes
Over 5 jaar, als dan de boel wat genormaliseerd is (hopelijk) in Irak, dan is hij er wel overheen, Nick Berg kan er niet meer overheen komen.
Een zeldzaam stomme opmerking.

Robbedoes
13-05-04, 22:57
ja, zo lijkt het wel, maar wel waar.

Zwarte Schaap
13-05-04, 23:36
Geplaatst door Robbedoes
ja, zo lijkt het wel, maar wel waar.

Het is niet waar. Je maakt een ongeldige vergelijking. Je vergelijkt Irak (een land) met een persoon (Berg). Je moet Berg met andere honderduizenden Irakezen vergelijken die de Amerikaanse bommen en kogels etc.. over zich heen hebben gekregen of met die miljoen die het niet gehaald hebben tijdens de 10 jaar durende boycot.

Het grootste verschil met de Irakezen is dat Berg achter Bush en zijn de oorlog stond.

Maarten
14-05-04, 02:27
Nou ja... het punt is gewoon, dat de Amerikanen daar de beschaving kwamen brengen.
Dat was het enige overgebleven "legale" motief na het sneuvelen van WDM en de rest.

En als ze dan de conventie van Genave op grote schaal aan hun laars lappen, en daar ook de leiding nog niet voor pakken, dan is dat wel eigenlijk einde verhaal van de boodschap.
VN-regels worden toch echt geacht een minimum-standaard aan beschaving te leveren.
Daar zitten ze dus zwaar onder op deze manier.
Dat is in feite veel schokkender, dan wat een paar lullo's met een vent doen.

De gevangenen worden nou in versneld tempo vrijgelaten.
Het zou om duizenden gaan.
Duizenden, die nou "PR" voor de amerikanen gaan maken! :hihi:
Ik snap niet, dat die Amerikanen zo stom zijn.

plexus
14-05-04, 07:52
Geplaatst door Maarten
Nou ja...
Ik snap niet, dat die Amerikanen zo stom zijn.

ikke wel..

Simon
14-05-04, 07:52
Het is wel interessant de politieke partijen nu in de gaten te houden. Na de eerste dagen van het uitspreken van afschuw over de foto's zie je nu een heftige discussie ontstaan. CDA en VVD willen blijven. D'66 wil nu weg uit Irak. De PvdA heeft naar ik weet nog geen duidelijk standpunt en heeft vooral veel vragen. Ik was verbijsterd na de reactie van minister van der Kamp op een vraag van een journalist of we voldoende garanties hebben op de juiste behandeling van gevangenen die door de Nederlanders zijn overgedragen aan de Britten. Hij zei dat dat niet nodig was om dat te vragen omdat hetgeen nu naar buiten was gekomen wel het laatste is wat militairen leren.

Goodnight
14-05-04, 08:25
Geplaatst door Robbedoes
Over 5 jaar, als dan de boel wat genormaliseerd is (hopelijk) in Irak, dan is hij er wel overheen, Nick Berg kan er niet meer overheen komen.

wat ben jij een misselijk ventje...zou haast denken dat je voorbijaagt aan hun leed.
Wie ben jij om voor hen te bepalen of ze het over 5 jaar vergeten zijn?
Dus al die mensen die ooit een trauma hebben opgelopen die zijn het binnen 5 jaar vergeten?

Walgelijk ben je gewoon om het ene leed te willen vergoeilijken met het andere.

Wat er is gebeurd met Berg is walgelijk, maar ga dit nu niet baggataliseren...
Daar heeft deze man ( en de andere gevangen) geen schuld aan.

Bah, om van over je nek te gaan!

Tomas
14-05-04, 08:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Iraakse ex-gevangene: 'Ik wilde duizend keer dood zijn'


Het zou mij niks verbazen als Schaap dit artikel gebruikt om de autenticiteit van de propaganda brief met de oproep om door de Amerikanen verkrachte vrouwen te doden aan te tonen.

Goodnight
14-05-04, 08:28
Geplaatst door Robbedoes
ja, zo lijkt het wel, maar wel waar.

Ja dat is het zeker wel...en dan is het nog zacht uitgedrukt.

Maar hou je vooral maar niet in.

De foto's bewijzen dat er meer van zulke idoten rondlopen zoals jij.

Die vinden dat zulke wandaden als die tegen Berg afgestraft dienen te worden door middel van vernederingen die de mensen vervolgens hun hele leven met zich meedragen.

Dus zou zeggen, houd je vooral niet in aub......anders vergeten we te snel de realiteit!

Tomas
14-05-04, 08:29
Geplaatst door Robbedoes
Over 5 jaar, als dan de boel wat genormaliseerd is (hopelijk) in Irak, dan is hij er wel overheen, Nick Berg kan er niet meer overheen komen.

Sukkel.

Goodnight
14-05-04, 08:29
Geplaatst door Tomas
Het zou mij niks verbazen als Schaap dit artikel gebruikt om de autenticiteit van de propaganda brief met de oproep om door de Amerikanen verkrachte vrouwen te doden aan te tonen.

je doet net alsof ie het ZELF verzonnen heeft.
Dit zijn anders de teksten die door journalisten zijn opgeschreven.
En de eerste brief ( al dan niet waar of wel waar) was geschreven door een vrouw.
Dit is een man!

Tomas
14-05-04, 08:33
Geplaatst door Goodnight
je doet net alsof ie het ZELF verzonnen heeft.

Wat?


Dit zijn anders de teksten die door journalisten zijn opgeschreven.

Volgens mij ga ik te snel voor je? Dacht je dat ik dat niet begreep? Moet ik het nog wat eenvoudiger uitleggen? Je zegt het maar hoor.


En de eerste brief ( al dan niet waar of wel waar) was geschreven door een vrouw.

Ik durf er een aardig vermogen om te verwedden dat het geschreven is, in de vorm door Schaap gepubliceerd, door een man. Een schijnheilige man die vol zit met schijnheilige normen en waarden.


Dit is een man!

Het is vandaag vrijdag. Ook zo iets wat je makkelijk over het hoofd kan zien.

Goodnight
14-05-04, 08:59
Geplaatst door Tomas
Wat?

of je worst lust!




Volgens mij ga ik te snel voor je? Dacht je dat ik dat niet begreep? Moet ik het nog wat eenvoudiger uitleggen? Je zegt het maar hoor. volgens mij volg je zelf niet eens wat je allemaal uitkraamt.




Ik durf er een aardig vermogen om te verwedden dat het geschreven is, in de vorm door Schaap gepubliceerd, door een man. Een schijnheilige man die vol zit met schijnheilige normen en waarden. de brief of het artikel?
De brief heb ik mijn twijfels over...het zag er een beetje gek uit...kan er mijn vinger niet op leggen wat het psies is.Maar goed enige twijfel over de betrouwbaarheid is gepast.




Het is vandaag vrijdag. Ook zo iets wat je makkelijk over het hoofd kan zien. Als je gisterenavond met je kop in een vat bier heb gelegen wel ja!

Tomas
14-05-04, 09:09
Geplaatst door Goodnight
of je worst lust!

volgens mij volg je zelf niet eens wat je allemaal uitkraamt.


Inderdaad.


de brief of het artikel?

:moe:


De brief heb ik mijn twijfels over...het zag er een beetje gek uit...kan er mijn vinger niet op leggen wat het psies is.Maar goed enige twijfel over de betrouwbaarheid is gepast.

Wees vooral voorzichting en omslachtig. Hou nog maar tien slagen om de arm. En wees dan nog maar eens extra behoedsaam. En denk dan nog maar 's tien keer na.

Ja..

Het is door een man geschreven. Echt. En jij weet dat donders goed. Maar er is iets dat je zo behoedzaam maakt om dat toe te geven.



Als je gisterenavond met je kop in een vat bier heb gelegen wel ja!

Robbedoes
14-05-04, 11:58
Die vinden dat zulke wandaden als die tegen Berg afgestraft dienen te worden door middel van vernederingen die de mensen vervolgens hun hele leven met zich meedragen.

Goodnight ik vind natuurlijk wel dat deze daden bestraft moeten worden. Alleen ik persoonlijk vind het afsnijden van iemands hoofd een graadje erger.

Maarten
14-05-04, 12:16
Geplaatst door Simon
Het is wel interessant de politieke partijen nu in de gaten te houden. Na de eerste dagen van het uitspreken van afschuw over de foto's zie je nu een heftige discussie ontstaan. CDA en VVD willen blijven. D'66 wil nu weg uit Irak. De PvdA heeft naar ik weet nog geen duidelijk standpunt en heeft vooral veel vragen. Ik was verbijsterd na de reactie van minister van der Kamp op een vraag van een journalist of we voldoende garanties hebben op de juiste behandeling van gevangenen die door de Nederlanders zijn overgedragen aan de Britten. Hij zei dat dat niet nodig was om dat te vragen omdat hetgeen nu naar buiten was gekomen wel het laatste is wat militairen leren.
Volstrekt duidelijk dat CDA en VVD willen blijven. En die gaan never nooit niet Amerikanen schofferen. Het enige waar ze nou nog mee zitten is hoe ze dat aan ons verkocht krijgen, c.q. de schijn van zorgvuldige besluitvorming kunnen kweken.
( :hihi: Nederland hóeven ze nog niet eens seksueel te iintimideren! Dat doet vanzelf zijn broek naar beneden, en gaat er kláar voor zitten!)

Die Kamp… dreigt met Foei roepen, als het erger wordt. Alsof Amerikanen daar boodschap aan hebben. Als je die tot ander beleid wil krijgen,dan moet je oppositie voeren. Dat doen ze niet.

Nederland zou gewoon moeten zeggen: Irak is geen US-business maar UN-business. Alles overdragen aan de VN dus, en met een beperkte rol van de VS daarin, omdat ze het stoute jongetje van de klas geweest zijn. Amerikanen kun je makkelijk dwingen, want zonder de VN wordt het een Vietnam daar. Maar dat moet je dus wel doen. Nederland maakt daar nog niet eens een begin mee.
PvdA twijfelt nog? Zouteloze club geworden. Koenders? Vleesch noch visch.