PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD volgt 150 moslims dag en nacht



vlegeltje
15-05-04, 09:58
AIVD volgt 150 moslims dag en nacht
Van onze verslaggeefsters

15 - 05 - 04

AMSTERDAM - Politie, justitie en de veiligheidsdienst AIVD houden samen permanent honderdvijftig mogelijke moslimterroristen in de gaten. De AIVD schaduwt tientallen van deze jihadisten dag en nacht. Politie en justitie treden op zodra een strafbaar feit wordt gepleegd.

Dit bevestigen woordvoerders van de AIVD en het landelijk parket van het Openbaar Ministerie. Het kabinet heeft op deze intensieve samenwerking aangedrongen kort na de bomaanslag in Madrid in maart dit jaar. Voorzover bekend zijn er nog geen arrestaties verricht. Afgesproken is dat het geringste vergrijp aanleiding is tot actie over te gaan.

De AIVD heeft zo'n duizend mensen in dienst, van wie velen alle verzamelde gegevens moeten verwerken. Het kabinet besloot onlangs opnieuw tot uitbreiding van de AIVD. Het Korps Landelijke Politiediensten beschikte al over een afdeling die speciaal met terrorisme was belast. Voor het eerst richt de aandacht zich nu exclusief op een bepaalde groep.

De honderdvijftig risicopersonen zitten verspreid over het hele land. Sommigen zijn al eerder opgepakt omdat ze werden verdacht van voorbereiding van terroristische activiteiten. Nooit werd echter een verdachte veroordeeld, omdat het door de AIVD aangevoerde materiaal niet mocht worden gebruikt in een proces. Om die reden wil minister Donner van Justitie voortaan ook AIVD-informatie als bewijs laten aanvaarden.

Inmiddels is met Saudi-Arabië overeengekomen om financiering van terroristische activiteiten aan banden te leggen. Ambassadeur Waleed A. Elkhereiji van Saudi-Arabië heeft minister Bot van Buitenlandse Zaken beloofd al het mogelijke te doen om te voorkomen dat er vanuit zijn land geld gaat naar radicale islamisten.

Jarenlang stuurde Saudi-Arabië geld voor moskeeën, imams en literatuur. 'Er werd met koffers vol geld rondgesjouwd', weet een ingewijde. Een deel van het geld ging via Nederland ook naar jihadisten in Bosnië en Tsjetsjenië.

Saudi-Arabië eiste van imams dat ze het wahabitische (orthodox-islamitische) gedachtegoed in Nederland verspreidden. Dat leidde tot radicalisering van moslimjongeren, maar ook tot antiwesterse preken van imams. Na aanslagen in Saudi-Arabië in mei vorig jaar beseften de Saudische autoriteiten dat ze de gevaren van ongecontroleerde geldstromen moesten indammen. Tegenover minister Bot ontkende Elkhereiji dat zijn personeel het geld verdeelde, zoals voormalig ambassademedewerker Mishal al-Mutiry beweert. Hij beloofde met Nederland samen te werken in de strijd tegen het terrorisme.


http://www.volkskrant.nl/copyright

Antonn
15-05-04, 10:27
Wat moet je hier nu op zeggen. Aan de ene kant ben ik blij dat ze goed in de gaten worden gehouden, aan de andere kant kost dat een vermogen en is het een schande dat we zulk gespuis binnen onze grenzen tolereren.

nard
15-05-04, 10:47
Geplaatst door Antonn
Wat moet je hier nu op zeggen. Aan de ene kant ben ik blij dat ze goed in de gaten worden gehouden, aan de andere kant kost dat een vermogen en is het een schande dat we zulk gespuis binnen onze grenzen tolereren.

Volgens mij hangt het samen met de bewijsvoering van de AIVD. Wanneer mag dat nou voor de rechtbank als bewijs gebruikt worden?


Volgens mij wachten ze daar gewoon op en dan; hup aan de slag...


By the by; uiteraard zijn het er meer dan 150, maar je moet het gepeupel niet bang maken.... :)

Bram
15-05-04, 12:34
AIVD volgt 150 moslims dag en nacht

Zo echt stoer hoor

nard
15-05-04, 19:22
Geplaatst door Bram
Zo echt stoer hoor

Stoer?
Helemaal niet ....
Bittere noodzaak.

Ben blij dat de AIVD wordt uitgebreid en dat informatie van de AIVD als bewijs mag gaan gelden.
Dat gaat er wat meer op lijken, niet ? :)

vlegeltje
15-05-04, 19:47
Geplaatst door nard
Ben blij dat (...) informatie van de AIVD als bewijs mag gaan gelden.


Vind ik ook prima, als die informatie voor de verdediging ter beschikking komt, gecontrolleert kan worden en ook daadwerkelijke bewijskracht heeft.

taouanza
15-05-04, 19:57
Geplaatst door nard
Stoer?
Helemaal niet ....
Bittere noodzaak.

Ben blij dat de AIVD wordt uitgebreid en dat informatie van de AIVD als bewijs mag gaan gelden.
Dat gaat er wat meer op lijken, niet ? :)

Dus niet meer naar het thuisfront bellen als je de trein hebt gemist en wat later komt.

Bart.NL
15-05-04, 22:02
Geplaatst door taouanza
Dus niet meer naar het thuisfront bellen als je de trein hebt gemist en wat later komt.

Een klein offer in het landsbelang.

Mark
15-05-04, 22:10
Wie van maroc.nl zouden worden geschaduwd... ik heb er 1 in gedachte ;)

vlegeltje
15-05-04, 22:15
Geplaatst door Mark
Wie van maroc.nl zouden worden geschaduwd... ik heb er 1 in gedachte ;)

Ik zal Chatoloog eens opbellen.

Word ik ook meteen afgeluisterd :verward:

lennart
15-05-04, 22:21
Hoe zou dat dan gaan? Volgen?

Sturen ze iemand dag en nacht achter iemand aan? :cool:

Joesoef
15-05-04, 22:22
Ik dacht al, waarom loopt dat blondje toch steeds achter mij aan (ok, ze is blond..... :moe: ).

vlegeltje
15-05-04, 22:31
Geplaatst door lennart
Hoe zou dat dan gaan? Volgen?

Sturen ze iemand dag en nacht achter iemand aan? :cool:

yep, 24/7

Dat staat in het tweede deel van het volkskrantartikel waar ik dit topic mee open.

Staat niet online.

Fragmentje:

"Wachten op de hoek van de straat, achterna rijden, onwennig in moskeeën rondhangen; telefoons aftappen, zaken overdragen aan collega's in het buitenland. Complex is het werk wel, vanwege de internationale verwevenheid en de vele talen die de geobserveerden spreken."

"Iedereen die zich ophoudt met 'de 150', komt - al dan niet tijdelijk- op de AIVD-lijst. Zoals Ali Eddaoudi (...)"

Wizdom
15-05-04, 22:44
Geplaatst door Antonn
Wat moet je hier nu op zeggen. Aan de ene kant ben ik blij dat ze goed in de gaten worden gehouden, aan de andere kant kost dat een vermogen en is het een schande dat we zulk gespuis binnen onze grenzen tolereren.

Nou begrijp ik ook waar dat begrotingstekort in de ene keer vandaan komt.... Dure jaarsalarissen met onregelmatigheidstoeslag... en een kolos van een organisatie... Je moet toch een manier bedenken om een ruim belegde boterham te ronselen....

barfly
15-05-04, 22:46
Niks mis mee, het sluit in ieder geval uit dat een van de betrokkenen iets illegaals zal doen. En je hebt er niet eens een dure agent voor nodig want als iemand het idee heeft dat ie gevolgt wordt dan ben je wel erg dom als je iets stoms doet...

Wizdom
15-05-04, 22:47
Geplaatst door barfly
Niks mis mee, het sluit in ieder geval uit dat een van de betrokkenen iets illegaals zal doen. En je hebt er niet eens een dure agent voor nodig want als iemand het idee heeft dat ie gevolgt wordt dan ben je wel erg dom als je iets stoms doet...

En dat allemaal op basis van vage vermoedens.... Het is toch wel heel triest...

Joesoef
15-05-04, 22:50
Geplaatst door vlegeltje
yep, 24/7

Dat staat in het tweede deel van het volkskrantartikel waar ik dit topic mee open.

Staat niet online.

Fragmentje:

"Wachten op de hoek van de straat, achterna rijden, onwennig in moskeeën rondhangen ; telefoons aftappen, zaken overdragen aan collega's in het buitenland. Complex is het werk wel, vanwege de internationale verwevenheid en de vele talen die de geobserveerden spreken."

"Iedereen die zich ophoudt met 'de 150', komt - al dan niet tijdelijk- op de AIVD-lijst. Zoals Ali Eddaoudi (...)"

De bedoeling is toch om niet op te vallen, of is het een teken van "we zien je !".

barfly
15-05-04, 22:51
Geplaatst door Wizdom
En dat allemaal op basis van vage vermoedens.... Het is toch wel heel triest...

Ach triest zou ik het niet willen noemen. Wel is het een goede zaak dat men op de hoede is. De AIVD is een dure organisatie en als je zoiets dan hebt dan moet 't ook iets nuttigs doen denk ik.

Joesoef
15-05-04, 22:53
Geplaatst door barfly
Niks mis mee, het sluit in ieder geval uit dat een van de betrokkenen iets illegaals zal doen. En je hebt er niet eens een dure agent voor nodig want als iemand het idee heeft dat ie gevolgt wordt dan ben je wel erg dom als je iets stoms doet...

Iets stoms? Ik denk dat er pas wordt ingegrepen op het moment dat de "staat" in gevaar komt, fietsendiefstal, proletarisch winkelen, hard rijden ed vallen daar denk ik niet onder. Ingrijpen kan maar dat gaat te kosten van de dekmantel.....

Interpol heeft in ieder geval iets te doen.

vlegeltje
15-05-04, 22:54
Geplaatst door Joesoef
De bedoeling is toch om niet op te vallen, of is het een teken van "we zien je !".

Het feit dat dit naar de Volkskrant is gelekt met kennelijke medewerking van de AIVD is een duidelijk signaal van: "we're looking at you".

Inderdaad

Wizdom
15-05-04, 22:56
Geplaatst door barfly
Ach triest zou ik het niet willen noemen. Wel is het een goede zaak dat men op de hoede is. De AIVD is een dure organisatie en als je zoiets dan hebt dan moet 't ook iets nuttigs doen denk ik.

Dat is dan ook de enige goede reden.... "Misschien iets nuttigs doen..." Goed voor de portemonnee van enkelen... Slecht voor de massale belastingbetaler...

Joesoef
15-05-04, 22:59
Geplaatst door vlegeltje
Het feit dat dit naar de Volkskrant is gelekt met kennelijke medewerking van de AIVD is een duidelijk signaal van: "we're looking at you".

Inderdaad


Of men wil doen geloven dat. Kijk dat telefoontappen wil ik wel geloven, maar 150 man dag en nacht schaduwen dat wil er bij mij niet in. Je hebt het dann nl over 900 man speciale opgeleide politie agenten (per man 3 personen die elkaar afwisselen, opvang van vakantie en ziek zijn ed).

Heb mij laten vertellen door een ervaringskundige die wel 4 verschillende gezichten per dag zag....

barfly
15-05-04, 23:00
Geplaatst door Wizdom
Dat is dan ook de enige goede reden.... "Misschien iets nuttigs doen..." Goed voor de portemonnee van enkelen... Slecht voor de massale belastingbetaler...

Ach mijn belastinggeld verdwijnt al in de zwarte gaten van allerei overlegorganen en wat dies meer zij, dus waarom zou ik wakker liggen van deze uitgave?

barfly
15-05-04, 23:00
Geplaatst door Joesoef
Iets stoms? Ik denk dat er pas wordt ingegrepen op het moment dat de "staat" in gevaar komt, fietsendiefstal, proletarisch winkelen, hard rijden ed vallen daar denk ik niet onder. Ingrijpen kan maar dat gaat te kosten van de dekmantel.....

Interpol heeft in ieder geval iets te doen.

Ik denk ook dat je gelijk hebt en dat het gaat om het "ik zie je" gehalte van de onderneming.

vlegeltje
15-05-04, 23:19
Geplaatst door vlegeltje
Dat staat in het tweede deel van het volkskrantartikel waar ik dit topic mee open.


nog een fragmentje:

"Mo is een van de 150 personen in NL die bij de AIVD te boek staan als potentiële jihadisten. Dag en nacht worden ze in de gaten gehouden. Ze vormen een 'fluïde groep'. Ze reizen af en aan, soms valt er eentje af, soms komt er eentje bij. Hele dag en nachtploegen van de AIVD volgen deze groep."

Duidelijk inside info van de AIVD.

En die hebben een eigen belang om dit openbaar te maken.

Mark
15-05-04, 23:32
Mijn gok:

Chatoloog
Zbaqzbaq

Robbedoes
15-05-04, 23:51
En dat allemaal op basis van vage vermoedens.... Het is toch wel heel triest...

Na Madrid, Bali, Marokko etc. is niets meer TE vaag om niet achterdochtig te zijn. Al die mensen werkten in naam van de religie.

Joesoef
16-05-04, 00:00
Geplaatst door Robbedoes
Na Madrid, Bali, Marokko etc. is niets meer TE vaag om niet achterdochtig te zijn. Al die mensen werkten in naam van de religie.

Dat doen ze jou geloven ja. Ze creeren gewoon hun eigen werk door het misbruik van het vertrouwen van burgers.

Slaap zacht Robbedoes.



Ps Frequin zou zich in zijn graf omdraaien als hij hoorde wat voor een misselijk ventje zijn karrakter misbruikte.

nard
16-05-04, 00:03
Geplaatst door Joesoef

Heb mij laten vertellen door een ervaringskundige die wel 4 verschillende gezichten per dag zag....

En dan nog de rest die hij niet zag...

Is dat trouwens vet, contacten in die kringen?

Wizdom
16-05-04, 00:06
Geplaatst door Robbedoes
Na Madrid, Bali, Marokko etc. is niets meer TE vaag om niet achterdochtig te zijn. Al die mensen werkten in naam van de religie.

Misschien ook in de naam van anti-zakken vullerij en anti-onderdrukking....

Robbedoes
16-05-04, 00:09
Dat doen ze jou geloven ja. Ze creeren gewoon hun eigen werk door het misbruik van het vertrouwen van burgers.

Ach ja, het waren geen islamitische Marokkanen die die treinen opbliezen, en de bommen in Marokko plaatsten. Het was allemaal in scene gezet :melig2:

nard
16-05-04, 00:13
Het gaat op macro niveau om de bewegingen binnen bepaalde groeperingen, in dit geval het potentieel moslimterrorisme, te herkennen. Patronen. Netwerken. De logistiek en financiering. De training. Enz.
Daar ligt ook direct de grote moeilijkheid. Het gaat namelijk om groeperingen die eigenlijk geen groepering zijn, dan slechts het samenbindende woord islam. De organisatiegraad en dus de hierarchie is ultiem laag. De basiseenheid is vaak een cel van enkele mensen.
De open grenzen binnen Europa met de nog relatief lage graad van samenwerking tussen de inlichtingendiensten is funest.

Daarnaast gaat het op micro niveau om het vastleggen van de individuen. Die meestal op pad zijn en binnen de EU en dus de hele wereld een hoge graad van vrijheid kennen. Heb je net lekker zitten observeren en denk je een beeld te hebben van een potentieel gevaarlijk iemand, is ie weg naar een ander land en zie je hem ook niet meer terug. Kan je op nieuw beginnen.

Wij hebben als Europa ook wel een uiterst goede maatschappijstructuur voor dit soort gasten......
:maf2: