PDA

Bekijk Volledige Versie : blanken schuldig aan segregratie onderwijs



ZbaqZbaq
15-05-04, 13:36
'Spreiding allochtonen werkt niet'


Door onze redacteur Guus Valk

ROTTERDAM, 15 MEI. Spreiding van allochtone leerlingen om de segregatie in het onderwijs tegen te gaan, zal in Nederland niet werken. De scheiding tussen allochtone en autochtone kinderen zal er juist door toenemen.


Dat concludeert het Utrechtse onderwijsbureau Sardes in een rapport dat maandag zal verschijnen. Onderzoeker S. Rutten van Sardes vergeleek de Nederlandse segregatie met die in de Verenigde Staten. Tot aan de jaren negentig probeerden rechters, lokale en regionale overheden leerlingen te spreiden, onder meer door ze met bussen over de stad of over randgemeenten te verdelen.

Nederlandse politici denken ook steeds meer na over spreiding van allochtonen om de segregatie in het onderwijs tegen te gaan. Het aantal basisscholen dat in meerderheid uit allochtone leerlingen bestaat is al meer dan 580. Minister Van der Hoeven (Onderwijs, CDA) wil dat gemeenten en schoolbesturen daarom bindende afspraken maken over een evenwichtige verdeling van allochtone en autochtone leerlingen. Zeven gemeenten, zoals Tiel en Amersfoort, hebben al ervaring met spreiden. Utrecht en Rotterdam hebben plannen klaarliggen.

Uit gegevens van Rutten blijkt echter dat spreiding averechts werkt. Autochtone ouders verhuizen sneller dan anders uit de grote stad om te voorkomen dat hun kind op een zwarte school terechtkomt. Het gevolg is dat het percentage allochtone kinderen in de VS dat op een gemengde school zit, sinds het begin van de jaren negentig is gedaald van 38 naar 30. Daarnaast kost spreiden veel geld en organisatie en heeft het in de VS geleid tot ,,enorme maatschappelijke polarisatie, terwijl het beoogde doel alleen maar verder uit zicht is gekomen'', aldus het rapport.

Volgens Rutten zijn in Amsterdam en Rotterdam soortgelijke problemen te verwachten. Bovendien zal een evenwichtige spreiding er, net als in de VS, toe leiden dat alle scholen in de stad in meerderheid uit allochtone leerlingen zullen bestaan. Als gemeenten de randgemeenten bij het spreiden zullen betrekken, dan zal daar ,,hevig verzet'' van ouders te verwachten zijn. Daar wonen immers vooral ouders die de zwarte scholen in de grote stad wilden ontvluchten. Volgende week is het precies vijftig jaar geleden dat het Amerikaanse Hooggerechtshof een uitspraak deed die een formeel einde maakte aan de scheiding tussen blank en zwart in het Amerikaanse onderwijs.




15 mei 2004
---------------------------------------------------------------------

conclusie: autochtonen zijn oorzaak segregratie in onderwijs....

dus blijf met je poten van de allochtonen af en ga maar lekker dwang uitoefenen op hen die niet met allochtonen willen samenleven.

Het probleem in NL is het blanke superioriteitsgevoel.

Christiaan
15-05-04, 14:18
Geplaatst door ZbaqZbaq

Het probleem in NL is het blanke superioriteitsgevoel.

Het is nou eenmaal moeilijk bescheiden te blijven wanneer je ook daadwerkelijk superieur bent.


We hebben je op een aparte lijst gezet van daadwerkelijk superieuren. Als we je nog eens nodig hebben zal er zeker een beroep op je gedaan worden. Je bent de eerste die erop staat. Dus je mag er nog wel wat meer opleiden. Is zo langzamerhand hard nodig in dit inferieure land. Sterkte. angkor/beheer

freya
15-05-04, 14:29
Geplaatst door Christiaan
Het is nou eenmaal moeilijk bescheiden te blijven wanneer je ook daadwerkelijk superieur bent.

Zelden zo'n onverkapte racistische uitspraak hier gelezen :moe:

aranka
15-05-04, 14:30
de beide heren hierboven zijn het product van het zwart wit denken van de media, in termen van goed en fout, van allochtoon en autochtoon, vriend en vijand. Met modder gooien lost niets op. Samenleven doe je niet op die manier...

ZbaqZbaq
15-05-04, 14:43
Geplaatst door aranka
de beide heren hierboven zijn het product van het zwart wit denken van de media, in termen van goed en fout, van allochtoon en autochtoon, vriend en vijand. Met modder gooien lost niets op. Samenleven doe je niet op die manier...

Ik leef graag samen met mensen die ook samen met mij willen leven.

Ik hou niet van mensen die niet van mij houden.

Zwarte Schaap
15-05-04, 14:49
Geplaatst door Christiaan
Het is nou eenmaal moeilijk bescheiden te blijven wanneer je ook daadwerkelijk superieur bent.

Hoogmoed komt voor de val.

Julien
15-05-04, 15:11
Blanken? Etnisch gezien horen veel Arabieren (en zeker Turken) ook tot het blanke ras.

Zwarte Schaap
15-05-04, 15:24
Geplaatst door Julien
Blanken? Etnisch gezien horen veel Arabieren (en zeker Turken) ook tot het blanke ras.

Marokkanen zijn geen Arabieren maar Imazighen. Verder bestaat er maar 1 ras dat is het mensenras, het gebruik van ras is daarom per definitie verkeerd.

Imazighen zijn een van de oudste blanke volkeren, alleen de Lappen uit Finland zijn ouder.

echnaton
15-05-04, 15:27
Geplaatst door freya
Zelden zo'n onverkapte racistische uitspraak hier gelezen :moe:

Kom, kom, waar is je gevoel voor humor?

ZbaqZbaq
15-05-04, 15:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokkanen zijn geen Arabieren maar Imazighen.

Onder Marokkanen zijn zowel Arabieren als Imazighen

echnaton
15-05-04, 15:30
Geplaatst door ZbaqZbaq
Onder Marokkanen zijn zowel Arabieren als Imazighen

En waar zijn de Avaren gebleven?

Mark
15-05-04, 15:30
Geplaatst door Christiaan
Het is nou eenmaal moeilijk bescheiden te blijven wanneer je ook daadwerkelijk superieur bent.

:haha:

ZbaqZbaq
15-05-04, 15:45
Geplaatst door Carmella
Hoe rijm je dat met je strafblad? Maakte je je slachtoffers soms onder mensen die niet van jou houden?


:lol:

Julien
15-05-04, 15:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokkanen zijn geen Arabieren maar Imazighen. Verder bestaat er maar 1 ras dat is het mensenras, het gebruik van ras is daarom per definitie verkeerd.

Imazighen zijn een van de oudste blanke volkeren, alleen de Lappen uit Finland zijn ouder.

mwa als je het niet verkeerd gebruikt heb ik er geen moeite mee om te zeggen dat er verschillende soorten rassen zijn. jij gebruikt vaak ge noeg het woord RACISME, dus eigenlijk erken jij ook het bestaan van verschillende rassen.

Voor de rest ben ik het met je eens.

ZbaqZbaq
15-05-04, 15:56
Geplaatst door Carmella
Dat andere mensen jou en de AEL niet serieus nemen was al duidelijk, maar dat je nu zelfs jezelf al uitlacht...

ga een leven zoeken i.p.v. windmolens te bevechten
:zwaai: de AEL gaat je zo nog veel tijd kosten

echnaton
15-05-04, 16:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ik leef graag samen met mensen die ook samen met mij willen leven.

Ik hou niet van mensen die niet van mij houden.

Geef eerst en dan zul je ontvangen!

Zwarte Schaap
15-05-04, 16:17
Geplaatst door Julien
mwa als je het niet verkeerd gebruikt heb ik er geen moeite mee om te zeggen dat er verschillende soorten rassen zijn. Nee verkeerde conclusie. Er bestaat maar 1 ras het mensenras.


jij gebruikt vaak ge noeg het woord RACISME, dus eigenlijk erken jij ook het bestaan van verschillende rassen.

pffffffffff............. :cheefbek:

Julien
15-05-04, 16:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee verkeerde conclusie. Er bestaat maar 1 ras het mensenras.



pffffffffff............. :cheefbek:

als iemand een racist is, dan discrimineert die toch iemand om zijn RAS? of niet dan?
Je hebt blanke ras, negroide, chinees ras etc.

Zwarte Schaap
15-05-04, 16:27
Geplaatst door Julien
als iemand een racist is, dan discrimineert die toch iemand om zijn RAS? of niet dan?
Je hebt blanke ras, negroide, chinees ras etc.

Racisme is een rassentheorie die in principe voor de mens niet opgaat. Het is een ingeslopen fout in de taal onder invloed van deze theorie.

Je hebt verschillende volkeren met bepaalde uiterlijke kenmerken, dat is op zich niet genoeg om te spreken van verschillende rassen.

Mill
15-05-04, 16:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Racisme is een rassentheorie die in principe voor de mens niet opgaat. Het is een ingeslopen fout in de taal onder invloed van deze theorie.

Je hebt verschillende volkeren met bepaalde uiterlijke kenmerken, dat is op zich niet genoeg om te spreken van verschillende rassen.

Dat klopt. In het klassificatiesysteem van de biologie zijn de categorieën mensen die wij 'rassen' noemen geen rassen in wetenschappelijke zin.

echnaton
15-05-04, 16:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Racisme is een rassentheorie die in principe voor de mens niet opgaat. Het is een ingeslopen fout in de taal onder invloed van deze theorie.

Je hebt verschillende volkeren met bepaalde uiterlijke kenmerken, dat is op zich niet genoeg om te spreken van verschillende rassen.

Het is maar een woord om de verschillende verschijningsvormen van de mens aan te geven. Aangezien die verschijningsvormen wel degelijk bestaan zullen we die ook een naam moeten geven. Verzin maar een ander woord dan, dat hetzelfde betekent.

Zwarte Schaap
15-05-04, 16:37
Geplaatst door Mill
Dat klopt. In het klassificatiesysteem van de biologie zijn de categorieën mensen die wij 'rassen' noemen geen rassen in wetenschappelijke zin.

Precies.

motransbeton
16-08-05, 10:55
Ps ik weet niet of jullie het weten de natuurkrachten hebben van ons mens verschillede volkeren gemaakt met verschillende mensen niet een is er gelijk opdat wij ons zelf kunnen onderscheiden.

Anders herken je je zelf niet eens.

Rabi'ah.
16-08-05, 12:02
Hey, een oud topic! :tik:

Tomas
16-08-05, 12:17
En weer actueel zag ik gister in het journaal. In a'dam hebben ouders geprobeerd om hun wijkschool weer als afspiegeling van de wijk te laten zijn. En zijn daar in geslaagd. Van een zogenaamde zwarte school is het nu een gemengde school met dezelfde verhouding als in de wijk het geval is.

Het blijft mij trouwens verbazen dat het zo politiekcorrect is om over zwarte en witte scholen te spreken. Kan nooit lang goed gaan.

Rabi'ah.
16-08-05, 12:23
Geplaatst door Tomas
En weer actueel zag ik gister in het journaal. In a'dam hebben ouders geprobeerd om hun wijkschool weer als afspiegeling van de wijk te laten zijn. En zijn daar in geslaagd. Van een zogenaamde zwarte school is het nu een gemengde school met dezelfde verhouding als in de wijk het geval is.

Het blijft mij trouwens verbazen dat het zo politiekcorrect is om over zwarte en witte scholen te spreken. Kan nooit lang goed gaan.

Wat veel mensen vergeten, is dat de zogenaamde "zwarte school" etnisch niet homogeen zijn. Er zitten Surinaamse, Marokkaanse, Turkse, Somalische etc. leerlingen op.

Dus de scheiding tussen "zwarte school" als vuilnisbakkenbegrip voor een school met allochtonen en een "witte school" als school met autohtonen slaat helemaal nergens op.


Verder vind ik dat het enige criterium voor een schoolkeuze moet zijn of het een goede school is en niet de afkomst van de leerlingen.

Ins
16-08-05, 12:30
Geplaatst door freya
Zelden zo'n onverkapte racistische uitspraak hier gelezen :moe:

Nou, ik weet niet of het zozeer ligt aan een superioriteitsgevoel langs slechts een zijde. Als er dan al sprake zou zijn van superioriteitsgevoelens, dan is het ondenkbaar dat dit slechts eenzijdig zou zijn. Arabieren zijn (en terecht) erg trots op hun rol en belang in de wereldgeschiedenis, de kunsten, literatuur en wetenschappen. Nederlanders...dat weet ik eigenlijk niet. Misschien kan Christiaan dat aanvullen.

Hoe het ook zij. Als gemengd niet zou werken dan is dat zeker geen reden om te segregeren. Men moet geduld hebben, vastgeroeste ideeën zijn moeilijk te beïnvloeden.

Ins
16-08-05, 12:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat veel mensen vergeten, is dat de zogenaamde "zwarte school" etnisch niet homogeen zijn. Er zitten Surinaamse, Marokkaanse, Turkse, Somalische etc. leerlingen op.

Dus de scheiding tussen "zwarte school" als vuilnisbakkenbegrip voor een school met allochtonen en een "witte school" als school met autohtonen slaat helemaal nergens op.


Verder vind ik dat het enige criterium voor een schoolkeuze moet zijn of het een goede school is en niet de afkomst van de leerlingen.

Dat is mooi gezegd, maar de realiteit is heel anders. Als nu zelfs Marokkanen hun school kiezen op "Neen, daar zitten al heel veel Marokkanen" ...

Tomas
16-08-05, 12:37
Geplaatst door Mill
Dat klopt. In het klassificatiesysteem van de biologie zijn de categorieën mensen die wij 'rassen' noemen geen rassen in wetenschappelijke zin.

In de biologie bestaan rassen feitelijk helemaal niet. Het is een constructie van honden en paardenfokkers. Die bepalen zelf op basis van historische verhalen, mythes en afspraken wat nu precies een ras is en zorgen ervoor dat dat in stand wordt gehouden. De natuur doet daar zelf niet aan mee. Die doet maar wat.

Met mensen houden dergelijke fokkers zich maar heel beperkt bezig en dat zijn dan mensen die spreken over "een ras zuiver houden" en tegen "gemengde" huwelijken zijn. Zelf hebben ze geen enkel idee wat nou precies hun ras definieert. Ze weten 1 ding zeker, zij behoren tot het "juiste" ras. Toevallig.

sjaen
16-08-05, 12:57
Geplaatst door ZbaqZbaq

blanken schuldig aan segregratie onderwijs

Het probleem in NL is het blanke superioriteitsgevoel.


Showing your true colors!?

:aanwal:

sjaen
16-08-05, 12:59
Geplaatst door Tomas
In de biologie bestaan rassen feitelijk helemaal niet. Het is een constructie van honden en paardenfokkers. Die bepalen zelf op basis van historische verhalen, mythes en afspraken wat nu precies een ras is en zorgen ervoor dat dat in stand wordt gehouden. De natuur doet daar zelf niet aan mee. Die doet maar wat.



Eens

ronald
16-08-05, 16:36
Geplaatst door Ins
Dat is mooi gezegd, maar de realiteit is heel anders. Als nu zelfs Marokkanen hun school kiezen op "Neen, daar zitten al heel veel Marokkanen" ...


Nu?? Dat deden ze in 1980 ook al. Bewijs heb ik voor je.

Soldim
16-08-05, 18:19
Geplaatst door Ins
Dat is mooi gezegd, maar de realiteit is heel anders. Als nu zelfs Marokkanen hun school kiezen op "Neen, daar zitten al heel veel Marokkanen" ...

Het is een probleem van alle tijden, en volgens mij minder rascistisch/discriminerend dan met ervan probeert te maken. Ouders willen altijd het beste voor hun kinderen, en hoe je het ook wendt of keert, rijke ouders hebben altijd betere mogelijkheden om het beste voor hun kind te krijgen dan arme ouders. Al in de jaren '50 was er separatie in het onderwijs. De meeste kinderen waren wit, dus toen was het onderscheid redelijk eenvoudig in rijk en arm.

Tegenwoordig komt de scheiding tussen rijk en arm gedeeltelijk overeen met de (inderdaad kunstmatige) onderscheiding tussen wit en zwart. Bovendien spelen meer feiten dan alleen schoolkeuze mee met de trek uit verpauperde stadswijken naar buitenwijken. Die trek wordt grotendeels bepaald door geld (of het gebrek daaraan).

Daarom zie je inderdaad dat de kinderen van rijkere allochtonen in buitenwijken terecht komen en naar 'witte' scholen gaan.

sjaen
16-08-05, 18:31
Geplaatst door Soldim
Het is een probleem van alle tijden, en volgens mij minder rascistisch/discriminerend dan met ervan probeert te maken. Ouders willen altijd het beste voor hun kinderen, en hoe je het ook wendt of keert, rijke ouders hebben altijd betere mogelijkheden om het beste voor hun kind te krijgen dan arme ouders. Al in de jaren '50 was er separatie in het onderwijs. De meeste kinderen waren wit, dus toen was het onderscheid redelijk eenvoudig in rijk en arm.

Tegenwoordig komt de scheiding tussen rijk en arm gedeeltelijk overeen met de (inderdaad kunstmatige) onderscheiding tussen wit en zwart. Bovendien spelen meer feiten dan alleen schoolkeuze mee met de trek uit verpauperde stadswijken naar buitenwijken. Die trek wordt grotendeels bepaald door geld (of het gebrek daaraan).

Daarom zie je inderdaad dat de kinderen van rijkere allochtonen in buitenwijken terecht komen en naar 'witte' scholen gaan.

Genuanceerd, he he eindelijk iemand die niet alleen zwart/wit denkt :gniffel:

mark61
16-08-05, 19:11
Geplaatst door Soldim
Daarom zie je inderdaad dat de kinderen van rijkere allochtonen in buitenwijken terecht komen en naar 'witte' scholen gaan.

Als ze daar worden toegelaten dan. Ik ken uit mijn persoonlijke omgeving voorbeelden van discriminatie.

observer
16-08-05, 23:24
Verder vind ik dat het enige criterium voor een schoolkeuze moet zijn of het een goede school is en niet de afkomst van de leerlingen. daarmee zou je de "zwarte"scholen verdoemen

die krijgen nu per kind extra geld

als iedereen gelijk is moet ook iedereen hetzelfde krijgen

of is het niet discriminerend aan het ene kind meer te besteden dan aan het andere?

Soldim
16-08-05, 23:33
Geplaatst door observer
daarmee zou je de "zwarte"scholen verdoemen

die krijgen nu per kind extra geld

als iedereen gelijk is moet ook iedereen hetzelfde krijgen

of is het niet discriminerend aan het ene kind meer te besteden dan aan het andere?

Dat ligt eraan hoe je de zaak bekijkt. Heeft iedereen het recht op evenveel geld voor zijn/haar onderwijs, of heeft iedereen het recht dezelfde kansen te krijgen?