PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Fahrenheit 9/11'' : Bush en Bin Laden twee handen op een buik



Marsipulami
18-05-04, 00:18
George Bush in de kleuterschool

Michael Moore presenteert zijn documentaire ,,Fahrenheit 9/11''
Van onze redacteur in Frankrijk


CANNES - ,,George Bush is de oneerlijkste mens van de hele VS. Dat iemand die met leugens zijn land in een oorlog stuurt - alleen maar om zijn vriendjes en relaties aan meer geld te helpen - vervolgens zich misprijzend durft uit te spreken over het morele gehalte van zijn soldaten, is onwaarschijnlijk.'' Michael Moore stelde gisteren zijn ,,Fahrenheit 9/11'' voor, en hij stelde niet teleur.



DOCUMENTAIREMAKER: tot twee jaar geleden was het vermoedelijk het minst glamoureuze beroep dat in de filmwereld te verzinnen was. Toen kwam Michael Moore naar Cannes met Bowling for Columbine.

In het wereldje was de geëngageerde en luidruchtige Michael Moore al langer bekend, vooral dankzij de manier waarop hij de sociale politiek bij de autofabrikant General Motors aan de kaak gesteld had in Roger & me (1987). Maar Bowling for Columbine, waarin hij de Amerikaanse obsessie voor wapens aankloeg, viel in Cannes in de prijzen en zou hem later ook de kans geven zijn legendarische ,,shame on you, George Bush'' te roepen tijdens de oscaruitreiking.

Inmiddels heeft Moore zeven miljoen exemplaren van zijn boeken Stupid white men en Dude, where's my country verkocht. En gisteren werd de corpulente Amerikaan harder toegejuicht dan Brad Pitt en Eddie Murphy samen.

In Fahrenheit 9/11 vertelt Moore met zijn typische mengeling van eigen onderzoekswerk, handig gemonteerde nieuwsbeelden en humor het verhaal van George W. Bush, vanaf zijn ,,verkiezing'' tot nu. De film is af, maar kan de volgende weken nog worden aangepast aan de recentste actualiteit.

Een enorme verrassing is Fahrenheit 9/11 inhoudelijk niet, toch niet voor wie Moores boeken gelezen heeft. Toch zal de wereldpers de volgende dagen een vette kluif hebben aan deze documentaire. Moores verhaal over de zakelijke banden tussen de families Bush en Bin Laden - met onder meer de vraag hoe het mogelijk is dat 24 familieleden van Bin Laden door de FBI op 12 en 13 september het land werden uitgevlogen, terwijl verder alle luchtverkeer verboden was - wordt aangedikt met vreemde nieuwtjes. Zo toont Moore medische documenten waarop Bush zijn naam en die van zijn goede vriend James Bath liet verwijderen, omdat Bath niemand minder was dan de financiële adviseur van de Bin Ladens in de VS. Moore heeft de originele documenten teruggevonden.

Beelden uit Irak zullen ook veel stof doen opwaaien. Nooit eerder waren er wanhopige Amerikaanse militairen ter plaatse te zien die zo openlijk de eerlijkheid en zelfs de geestelijke gezondheid van hun president in twijfel trekken. Bovendien bevat Fahrenheit 9/11 filmbeelden van nieuwe vernederingen door Amerikaanse soldaten, en van verminkte Iraakse vrouwen en kinderen. Moore toont die in zijn pamflettaire maar effectieve stijl: afgewisseld met Donald Rumsfeld die de lof van precisiebombardementen zingt.

Op de persconferentie gisteren benadrukte Moore dat als zijn freelancemedewerkers al aan zulke beelden kunnen komen, de miljoenen dollars verslindende Amerikaanse netwerken als NBC, CBS en CNN nog veel krasser materiaal moeten hebben. Maar het niet durven of willen uitzenden. Waarom?

Moore zocht ook verminkte veteranen op, en families van gesneuvelde soldaten die door hun ervaringen hun geloof in George W. Bush helemaal verloren. En hij volgde officieren op recruteringsronde door verpauperde steden: hun patriottische tactieken zijn misselijk makend.HOEWEL Moores drammerige stijl geen ruimte laat voor nuances, verdienen zijn doorzettingsvermogen en kritische instelling respect. Hij komt aan veel materiaal door het gewoon te vragen. Dat leverde het absolute hoogtepunt van de documentaire op: Bush die tijdens een bezoek aan een kleuterschool nog zeven minuten luistert naar kinderen die een verhaaltje voorlezen, nadat een adviseur hem heeft verteld van de tweede vliegtuigcrash op de WTC-torens. Bush zag er nooit onbekwamer uit. Moore heeft gewoon aan de school in Florida gevraagd of die het niet op video opgenomen had.

De vraag blijft: zal de film de Amerikaanse presidentsverkiezingen beïnvloeden? Enkele honderdduizenden bioscoopbezoekers zullen misschien niet van doorslaggevende aard zijn, maar de grote aandacht voor de welbespraakte regisseur in tv-talkshows en andere media, kunnen het verschil maken. ,,Hij preekt natuurlijk vooral voor eigen parochie'', zeggen Amerikaanse collega's in Cannes. ,,De fans van zijn films zijn mensen die toch al tegen Bush zijn. Maar toch: Moore is de jongste jaren erg populair geworden in de staten in het Midwesten, traditioneel een republikeins bolwerk. Als hij die mensen kan overtuigen, kan Michael Moore de doorslaggevende factor bij de verkiezingen worden.''

Dat zou dan ook de reden zijn waarom het Witte Huis getracht heeft Moores productie te laten stopzetten. Dat beweert Moore zelf tenminste. De productiemaatschappij die de documentaire wilde financieren, zou na dreigtelefoontjes van hooggeplaatste republikeinen de staart ingetrokken hebben. Inmiddels is een oplossing in de maak. ,,Mijn film komt uit in de VS'', zei Moore zelfverzekerd. ,,En nog voor de verkiezingen. Hem pas in januari uitbrengen zou zoiets zijn als een kerstfilm in juli.''


18/05/2004 Steven De Foer

©Copyright De Standaard

Evian
18-05-04, 00:31
Heb altijd al een zwak gehad voor die man...Ook vanwege zijn vorige pronkstukken... En nu schaakmat! Niet alleen ontmaskert hij met zijn nieuwe film die rat van een Bush, hij laat ook zien hoe de wereld voor de gek wordt gehouden...:). Ik zou deze film de regering van Nederland van harte aanbevelen. Ik spreid de rode loper alvast uit...:).

Zwarte Schaap
18-05-04, 00:33
Ik heb vandaag op Nederland 3 bij r.a.m. Cannes een kleine docu over zijn film gezien. Ik wil de film niet alleen zien maar ook kopen.

Michael moore had het onder andere over hoe Bush op een feestje met alleen de allerijksten het heeft over de ''de haves, (de zogenaamde rijken) en over de ''have more'(de allerrijksten)'. Als ik het me goed herriner vond bush het leuker om met de have more te zijn. Daarna zie je hoe arme amerikanen uit wijken met dichtgetimmerde huizen uit bittere armoede het leger ingaan en hoe ze misbruikt worden om voor deze ''have more'' te strijden.

Ook heeft hij het over beelden van freelance journalisten over deze amerikaanse kid-soldaten hoe ze in hun militaire voertuigen spreken alsof ze het hebben over een videogame. Daarbij spelen ze muziek af zodat ze in een betere stemming komen om op burgers net als in een videogame te schieten.

Maarten
18-05-04, 00:49
Als zoiets de uitslag van de verkiezingen kan bepalen, dan praat je toch wel over een derde wereldland in democratisch opzicht.

Evian
18-05-04, 00:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb vandaag op Nederland 3 bij r.a.m. Cannes een kleine docu over zijn film gezien. Ik wil de film niet alleen zien maar ook kopen.

Michael moore had het onder andere over hoe Bush op een feestje met alleen de allerijksten het heeft over de ''de haves, (de zogenaamde rijken) en over de ''have more'(de allerrijksten)'. Als ik het me goed herriner vond bush het leuker om met de have more te zijn. Daarna zie je hoe arme amerikanen uit wijken met dichtgetimmerde huizen uit bittere armoede het leger ingaan en hoe ze misbruikt worden om voor deze ''have more'' te strijden.

Ook heeft hij het over beelden van freelance journalisten over deze amerikaanse kid-soldaten hoe ze in hun militaire voertuigen spreken alsof ze het hebben over een videogame. Daarbij spelen ze muziek af zodat ze in een betere stemming komen om op burgers net als in een videogame te schieten.


Een medewerker van Moore verklaarde enige tijd terug op een Amerikaanse zender dat Moore ook (geheime) beeldmateriaal had waarin Bush met zijn vrijmetselaarsvriendjes sprak over de controle die zij over de olie, over de wapenindustrie en over de wereld moest behouden... Dit beeldmateriaal schijnt op een gegeven moment spoorloos te zijn verdwenen...:).

850
18-05-04, 01:12
Geplaatst door Evian
Een medewerker van Moore verklaarde enige tijd terug op een Amerikaanse zender dat Moore ook (geheime) beeldmateriaal had waarin Bush met zijn vrijmetselaarsvriendjes sprak over de controle die zij over de olie, over de wapenindustrie en over de wereld moest behouden... Dit beeldmateriaal schijnt op een gegeven moment spoorloos te zijn verdwenen...:).

:wohaa: En wat is Amerika toch n prachtig land........je kunt er miljonair worden door de president van dat land de grond in te trappen. Wauw!

Marsipulami
18-05-04, 01:24
Geplaatst door 850
:wohaa: En wat is Amerika toch n prachtig land........je kunt er miljonair worden door de president van dat land de grond in te trappen. Wauw!

Toch denk ik dat het eerder de president van de VS zelf is die zich de grond in heeft getrapt en niet de boodschapper van dit verhaal. Saddam Hoessein mag dan wel een medogenloze wrede dictator zijn geweest over massavernietingswapens had hij blijkbaar niet gelogen. Terwijl wel duidelijk is dat de VS en coalitiepartners -waaronder Nederland- de wereld wetens en willens belogen en bedrogen hebben.

850
18-05-04, 01:42
Geplaatst door Marsipulami
Toch denk ik dat het eerder de president van de VS zelf is die zich de grond in heeft getrapt en niet de boodschapper van dit verhaal. Saddam Hoessein mag dan wel een medogenloze wrede dictator zijn geweest over massavernietingswapens had hij blijkbaar niet gelogen. Terwijl wel duidelijk is dat de VS en coalitiepartners -waaronder Nederland- de wereld wetens en willens belogen en bedrogen hebben.

Mee eens en ik hoop dat er een dag zal komen waarop Bush hard gestraft zal worden (door middel van een enge, pijnlijke ziekte ofzo). Tis een rat van de eerste orde maar tegelijk is het toch ook mooi om te zien dat je in een land als Amerika er erg rijk mee kunt worden door de president hard aan te pakken.


Effe extra nieuws: De Walt Disney Company verbiedt Miramax de nieuwe documentaire van Michael Moore 'Fahrenheit 911' te distribueren in Noord-Amerika.

Evian
18-05-04, 02:20
Geplaatst door 850

Effe extra nieuws: De Walt Disney Company verbiedt Miramax de nieuwe documentaire van Michael Moore 'Fahrenheit 911' te distribueren in Noord-Amerika.


Disney is uiteraard bang dat de belastingvoordelen waarvan het in Florida profiteert verleden tijd zullen zijn als het zonder stoot of slag meewerkt aan de distributie van de film...:). Iedereen weet dat ook Florida onder gezag staat van een telg uit de Bush familie... En die motte nie kwaad maken...:).