PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouwen nemen wraak voor wat mannen ze aandoen: girlpower!



Mark
18-05-04, 09:25
South African men fear being raped by women

In an apparent deliberate attempt to spread AIDS, rape by women is on the rise in South Aftica with a string of rapes reported in recent months.
"Welcome to the world of AIDS" one traumatized victim was told by his female rapist. Another male rape victim was taunted with "You are now infected with AIDS"
Statistics show 5.2 million of South Africa's 47 million people are infected with HIV. One theory of why females are trying to spread AIDS is once learning they are infected, they want to retaliate against those they feel responsible.

Source: www.theaustralian.news.com.au

mark61
18-05-04, 09:43
Overigens schijnt het zo te zijn dat vrouwen een veel grotere kans lopen besmet te raken door een besmette man dan omgekeerd. Afgezien van aantallen besmette vrouwen en mannen dus.

Bofko
18-05-04, 09:44
therapist = the rapist ?

Mark
18-05-04, 09:47
Geplaatst door mark61
Overigens schijnt het zo te zijn dat vrouwen een veel grotere kans lopen besmet te raken door een besmette man dan omgekeerd. Afgezien van aantallen besmette vrouwen en mannen dus.

Dat lijkt me niet meer dan logisch aangezien de man zijn besmette sperma in de vrouw spuit waar het de bloedvaten inkan. Andersom zal veel lastiger zijn tenzij de man een wondje heeft o.i.d.

Tomas
18-05-04, 09:49
Geplaatst door Mark

Statistics show 5.2 million of South Africa's 47 million people are infected with HIV.

Dat aantal is naar mijn ervaring nog een stukkie hoger.

Maakt eigenlijk niet zoveel uit, dit is eigenlijk al een dramatisch aantal. Want dit is een groot percentage van de moeders met kinderen. Het aantal wezen, straat kinderen of kinderen met alleen een oma neemt dan ook onrustbarend toe.

Het gerucht gaat dat de ZA overheid bewust het medicijn dat ongeborenkinderen beschermt tegen HIV achter houdt, om het aantal wezen niet nog meer te laten toenemen.

Er komt echt een hele generatie ouderloze kinderen aan. Zonder opvoeding en hulp of wat dan ook. Even afgezien van het drama zelf natuurlijk. Waarvan ik denk dat het over 50 jaar meer ruimte in de geschiedenisboekjes krijgt dan we nu willen toegeven. Met daarbij vermeld natuurlijk de onverklaarbare globale apathie.

Mark
18-05-04, 09:53
Geplaatst door Tomas
Het gerucht gaat dat de ZA overheid bewust het medicijn dat ongeborenkinderen beschermt tegen HIV achter houdt, om het aantal wezen niet nog meer te laten toenemen.


Ohw ik dacht dat het door het westen en de cia in een lab was gemaakt om alle niet-blanken ter wereld uit te roeien.

Tomas
18-05-04, 09:54
Geplaatst door Mark
Ohw ik dacht dat het door het westen en de cia in een lab was gemaakt om alle niet-blanken ter wereld uit te roeien.

Ik heb het over een medicijn, niet over het virus zelf.

:moe:

Gelukkig moet jij het van je natuurlijke charme hebben.

mark61
18-05-04, 09:55
Geplaatst door Tomas
Het gerucht gaat dat de ZA overheid bewust het medicijn dat ongeborenkinderen beschermt tegen HIV achter houdt, om het aantal wezen niet nog meer te laten toenemen.

Thabo Mbeki staat op het standpunt dat HIV en AIDS niets met elkaar te maken hebben. Mensen worden ziek van armoede, of zoiets. Verder zijn er artsen die inderdaad zeggen dat het leuk is om kinderen te redden, maar je wel een gigantisch maatschappelijk probleem kweekt. Maar of dat overheidsbeleid is... Ik geloof dat ze gewoon terugdeinzen voor de kosten, al krijgen ze die middelen nu goedkoper.


Waarvan ik denk dat het over 50 jaar meer ruimte in de geschiedenisboekjes krijgt dan we nu willen toegeven. Met daarbij vermeld natuurlijk de onverklaarbare globale apathie.

Tsja, als het over Afrika gaat heerst er altijd apathie. Rwanda? Kongo?

Mark
18-05-04, 09:58
Geplaatst door Tomas


Gelukkig moet jij het van je natuurlijke charme hebben.

En vergeet het feit dat ik altijd gelijk heb niet :)

Tomas
18-05-04, 10:00
Geplaatst door mark61
Thabo Mbeki staat op het standpunt dat HIV en AIDS niets met elkaar te maken hebben. Mensen worden ziek van armoede, of zoiets. Verder zijn er artsen die inderdaad zeggen dat het leuk is om kinderen te redden, maar je wel een gigantisch maatschappelijk probleem kweekt. Maar of dat overheidsbeleid is... Ik geloof dat ze gewoon terugdeinzen voor de kosten, al krijgen ze die middelen nu goedkoper.

Dat denk ik ook. De kosten van kinderen zonder ouders zijn blijkbaar te groot.

Dat Mbeki dergelijke onzin verkondigt vind ik juist enige waarde aan dit gerucht geven. Alleen met dergelijke onzin kan je het achterhouden van deze relatief goedkope en eenvoudig toe te dienen medicijnen in stand houden.


Tsja, als het over Afrika gaat heerst er altijd apathie. Rwanda? Kongo?

Alleen is dit nog heel wat catastrofaler en groter. Reken maar uit wat het betekent als meer dan 50% van de werkende bevolking in een paar jaar aan deze ziekte bezwijkt. Wat dit betekent in aantallen en voor de toekomst. En dit geldt dan voor heel zwart afrika grof gezegd. Alles onder de sahara. Alhoewel ik niet weet hoe het in midden-west afrika aan toegaat. Dat weet jij denk ik beter?

mark61
18-05-04, 11:52
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Zeggen de grote farmaceutische bedrijven niet dat Afrikanen gewoon minder in wapens en meer in geneeskunde moeten investeren?

Ik weet niet of ze dat zeggen, maar ze hebben zeker gelijk. Al moeten ze zich er niet mee bemoeien. Ze zouden zelf kunnen investeren in Afrika. Maar dat doen ze niet, omdat er geen winstgevende locale markt is. Al zouden ze Afrikaanse onderzoekers kunnen laten werken aan medicijnen die ze in de rest van de wereld kunnen verkopen. Maar ze zullen het investeringsklimaat wel te riskant vinden. Toch zou het goedkoper kunnen zijn, r&d outsourcen.

Dus wordt het weer een overheidsinitiatief. En zelfs als ze alle legers afschaffen is dat ws. niet genoeg. Wat wel zou helpen is als al die dictators niet zo corrupt zouden zijn. Afijn, back to square one.

Overigens zit Afrika niet zozeer te springen om medicijnen, als wel een economie die maakt dat armoedeziektes minder kans krijgen. Muv malaria, overigens een grotere killer dan AIDS maar niet zo sexy, zijn de meeste ziektes squalor-related zak maar zeggen.

Tomas
18-05-04, 12:09
Geplaatst door mark61
Muv malaria, overigens een grotere killer dan AIDS maar niet zo sexy,

Wereldwijd misschien, dat weet ik niet. Maar in zuidelijk-afrika is dat echt niet het geval. Daar is de zwarte beroepsbevolikng aan het uitsterven. En zolang ze nog niet zelf dood zijn, zijn ze druk met het begraven van hun familie. Werken en ecomomie is dus een bijzaak.

TonH
18-05-04, 12:16
Aidsmedicijnen breder beschikbaar

Gepubliceerd op dinsdag 06 april 2004

Goedkope aidsmedicijnen worden verkrijgbaar voor honderdduizenden extra patiënten.
Door een akkoord tussen vijf medicijnenfabrikanten en vijf bedrijven die aids- en hiv-tests ontwikkelt, bemiddeld door de Clinton Foundation van de voormalige Amerikaanse president Bill Clinton, worden goedkope aidsmedicijnen in 122 landen verkrijgbaar. Onder een soortgelijk eerder akkoord waren ze tot dusver slechts in zestien landen in Afrika en het Caribisch gebied verkrijgbaar.

Het akkoord vermindert de prijs van aidsmedicijnen met ongeveer de helft. De prijs was gemiddeld driehonderd dollar per persoon per jaar, maar dat wordt nu gemiddeld honderdveertig dollar. Tot dusver hadden slechts tweehonderdduizend patiënten toegang tot medicatie, terwijl zes miljoen mensen die nodig hebben.

De 122 landen die de goedkope aidsmedicijnen krijgen vallen onder het Global Fund, een organisatie die 1,25 miljoen dollar besteedt aan aids-bestrijding in die landen. Ook de Wereldbank en Unicef steunen het akkoord.

De betrokken farmaceutische fabrikanten zijn Aspen Pharmacare Holdings uit Zuid-Afrika en Cipla, Hetero Drugs Limited en Matrix Laboratories uit India, aids-testontwikkelaars Beckman Coulter, Becton Dickinson and Co., Baver Diagnostics, bioMerieux en Roche Diagnostics.

“Met deze akkoorden zijn we een stap dichter bij het zeker stellen dat toekomstige generaties zonder het juk van Aids kunnen leven”, aldus Clinton.

ActionAid meent echter dat aidsmedicijnen nog steeds te duur zijn. Harinder Janjua wil dat aidsmedicijnen kosteloos worden verstrekt. “Door zich te richten op generieke medicijnen in plaats van merknamen, wordt het geld voor aids-bestrijding het effectiefst besteed, en wordt de concurrentie aangemoedigd de prijzen van levensreddende medicijnen te verlagen.”

Bronnen: BBC, Reuters


Goed natuurlijk. Blijft wel het probleem dat Nobel terecht aansnijdt: Het ontslaat de lokale regeringen wéér eens van het nemen van de verantwoordelijkheid voor de eigen bevolking.

TonH
18-05-04, 12:20
Geplaatst door Tomas
Wereldwijd misschien, dat weet ik niet. Maar in zuidelijk-afrika is dat echt niet het geval. Daar is de zwarte beroepsbevolikng aan het uitsterven. En zolang ze nog niet zelf dood zijn, zijn ze druk met het begraven van hun familie. Werken en ecomomie is dus een bijzaak.

Werken en economie wordt door de armsten juist als hoofdzaak gezien. En zolang men in grote delen van Afrika nog steeds een groter risico loopt spoedig van armoede te sterven heeft het sterven aan AIDS in de toekomst voor de meesten een lagere prioriteit.

mark61
18-05-04, 12:25
Geplaatst door Tomas
Wereldwijd misschien, dat weet ik niet. Maar in zuidelijk-afrika is dat echt niet het geval. Daar is de zwarte beroepsbevolikng aan het uitsterven. En zolang ze nog niet zelf dood zijn, zijn ze druk met het begraven van hun familie. Werken en ecomomie is dus een bijzaak.

In Afrika als geheel ook. Verder is Afrika gigantisch overbevolkt, zowel ecologisch als 'economisch'. En zeker ook Zuid-Afrika. Dus op een zeer cynische manier kan de slachting nog een bijdrage leveren aan een beter bestaan voor de overlevenden. Ware het niet dat die voor een groot deel bestaan uit minderjarige wezen. In Oeganda schijnt die 'overgang' nog het best te verlopen, maar hoe het precies zit weet ik niet.

@TonH: ook goedkope medicijnen zijn voor de patiënt nog veel te duur. Alleen als de overheid ze gratis verstrekt maken de burgers een kans. En ik neem aan dat geen overheid, zelfs de Zuidafrikaanse niet, dat kan betalen. Als die daar al toe bereid is. Bovendien, en dat is nog wreder, zullen die patiënten met een verlengd leven beslist nog veel meer anderen besmetten, wat niet gebeurt als ze al dood waren geweest. Een vreselijke constatering, maar daarom niet minder waar.

mark61
18-05-04, 13:00
Geplaatst door TonH
Werken en economie wordt door de armsten juist als hoofdzaak gezien. En zolang men in grote delen van Afrika nog steeds een groter risico loopt spoedig van armoede te sterven heeft het sterven aan AIDS in de toekomst voor de meesten een lagere prioriteit.

Yep. In aanmerking genomen dat de meeste Afrikanen nog steeds heen en weer geslingerd worden tussen een rationeel en een magisch wereldbeeld, en in dat kader toch eigenlijk denken dat ziekte een vloek is, heeft AIDS-bestrijding geen prioriteit, omdat het niet als een bestrijdbaar fenomeen wordt gezien. In Zuid-Afrika misschien meer en meer, al moet je ook daar de mannen de kost geven die denken dat je van AIDS kan genezen door een (gezonde) maagd te verkrachten. In dat licht bezien doet het er niet eens toe hoe het met de economie is: als Afrikanen niet ophouden met hun promiscue levensstijl blijft AIDS bestaan. Simpelweg.

Mark
18-05-04, 13:06
Geplaatst door mark61
Yep. In aanmerking genomen dat de meeste Afrikanen nog steeds heen en weer geslingerd worden tussen een rationeel en een magisch wereldbeeld, en in dat kader toch eigenlijk denken dat ziekte een vloek is, heeft AIDS-bestrijding geen prioriteit, omdat het niet als een bestrijdbaar fenomeen wordt gezien. In Zuid-Afrika misschien meer en meer, al moet je ook daar de mannen de kost geven die denken dat je van AIDS kan genezen door een (gezonde) maagd te verkrachten. In dat licht bezien doet het er niet eens toe hoe het met de economie is: als Afrikanen niet ophouden met hun promiscue levensstijl blijft AIDS bestaan. Simpelweg.

Je vergeet de zionisten en kruisvaarders die de ziekte hebben egmaakt en hem verspreiden.

mark61
18-05-04, 13:10
Geplaatst door Mark
Je vergeet de zionisten en kruisvaarders die de ziekte hebben egmaakt en hem verspreiden.

Ik ben nog zo'n sukkelaar die denkt dat AIDS iets te maken heeft met het consumeren van halfrauwe apen in de Kongo. Zielig hè?

Mark
18-05-04, 13:13
Geplaatst door mark61
Ik ben nog zo'n sukkelaar die denkt dat AIDS iets te maken heeft met het consumeren van halfrauwe apen in de Kongo. Zielig hè?

Je had de waarheid hier op maroc.nl kunnen lezen.....

En als het al aan de promiscuiteit van de Afrikanen ligt dan is DAT door de westerlingen geimporteert.

Sterker nog voor dat de westerlingen de wereld rondgingen had er niemand sex.

Tomas
18-05-04, 13:16
Geplaatst door mark61
Verder is Afrika gigantisch overbevolkt, zowel ecologisch als 'economisch'.

Dat ligt er maar aan hoe je dat bekijkt. Ik denk dat in Afrika minstens zoveel mensen van een vierkante km kunnen leven als in Europa. Met de juiste technische hulpmiddelen, mentaliteit en infrastructuur.


Dus op een zeer cynische manier kan de slachting nog een bijdrage leveren aan een beter bestaan voor de overlevenden.

Ben ik dus niet met je eens. Deze slachting levert niemand ook maar iets op. Het enige dat het oplevert is land voor wild en blanken. Blanken die Afrika sowieso overbevolkt vinden, omdat het continent eigenlijk bestemd is voor wild en de blanke om erop te kunnen jagen.


Als die daar al toe bereid is. Bovendien, en dat is nog wreder, zullen die patiënten met een verlengd leven beslist nog veel meer anderen besmetten, wat niet gebeurt als ze al dood waren geweest. Een vreselijke constatering, maar daarom niet minder waar.

Ik denk dat er inderdaad zo geredeneerd wordt. Hard, cynisch en ongeinteresseerd.

Maar ik blijf bij mijn mening dat AIDS weldegelijk het grote probleem is van Afrika. Het kan best zo zijn dat de armsten zelf denken dat hun armoede het grootste probleem is. Maar feit is dat de broze economie in heel zuidelijk-afrika zo'n beetje op z'n gat ligt vanwege aids. Geen levende arbeiders en anders wel druk met graven.

Chaos en verval is staat daar overal als nooit tevoren om de hoek te wachten. Ik denk b.v. dat de chaos die er nu in Zimbabwe heerst misschien wel feitelijk wordt veroorzaakt door Mugabe, maar dat dit ook alleen maar kon gebeuren "dankzij" de aids epidemie.

mark61
18-05-04, 13:19
Geplaatst door Mark
Je had de waarheid hier op maroc.nl kunnen lezen.....

En als het al aan de promiscuiteit van de Afrikanen ligt dan is DAT door de westerlingen geimporteert.

Sterker nog voor dat de westerlingen de wereld rondgingen had er niemand sex.

Waar haal jij al die maroc.nl wijsheden vandaan? Heb nooit een topic gezien over het onderwerp, en anders met weinig maroc inbreng. Of valt dit onder islam en meer, dan wel wsdb?

Vroeger werden alle mensen onbevlekt ontvangen, weet jij dat niet?

mark61
18-05-04, 13:43
Geplaatst door Tomas
Dat ligt er maar aan hoe je dat bekijkt. Ik denk dat in Afrika minstens zoveel mensen van een vierkante km kunnen leven als in Europa. Met de juiste technische hulpmiddelen, mentaliteit en infrastructuur.

Technisch weet ik het nog niet eens, want het continent is in het algemeen zeldzaam ongeschikt voor menselijke bewoning, ook vergeleken met Azië. Heb ik gelezen. Maar met (extern) kapitaal en know-how is natuurlijk veel mogelijk. Het zgn. Israël-model. Evengoed doet de overbevolking alle vooruitgang teniet. Alleen al Ghana, 1 van de rijkere landen, heeft een bevolkingsexplosie gekend van 3,5 naar 19 miljoen van 1957 tot nu. Met 3,5 miljoen inwoners was Ghana nu simpelweg rijk geweest. De inkomsten hetzelfde, maar te verdelen over veel minder mensen. Maar goed, bevolkingsbeheersing is behalve in China een taboe in alle culturen.


Ben ik dus niet met je eens. Deze slachting levert niemand ook maar iets op. Het enige dat het oplevert is land voor wild en blanken. Blanken die Afrika sowieso overbevolkt vinden, omdat het continent eigenlijk bestemd is voor wild en de blanke om erop te kunnen jagen.

Ben ik dus niet met jou eens. Het gaat niet eens in de eerste plaats om land, aangezien de meeste Afrikanen in de zogeheten 'informele dienstensector' werken. Straatverkoop, in gewoon Nederlands. Veel te veel mensen die veel te weinig verdienen. Er is simpelweg geen werk voor al die mensen die uit hun dorp verdreven worden door te weinig opbrengst van de landbouw. Verder staat de ecologie gigantisch onder druk door bijv. overbegrazing, waardoor de Sahara uitbreidt en de Sahel naar het zuiden opschuift. Wat mensen nog meer opelkaar drijft. Zie de gevolgen in o.a. Nigeria. Tis aardig van je om de van de blanke safari-visie uit te gaan, maar de werkelijkheid is iets gevariëerder. Bevolkingsverkleining levert simpelweg meer geld voor de rest op (gesteld dat het BNP eerlijk verdeeld wordt, quod non), aangezien de meeste 'echte' inkomstenbronnen van Afrikaanse landen 'bevolkingsonafhankelijk' zijn. Delfstoffen en bosafbraak.


Maar ik blijf bij mijn mening dat AIDS weldegelijk het grote probleem is van Afrika. ...Geen levende arbeiders en anders wel druk met graven.

Als de economie in Zuidelijk Afrika al op zijn gat ligt tgv AIDS, is dat ten gevolge van de uitgaven die ervoor worden gedaan. Niet door gebrek aan arbeidskrachten. Heb je enig idee hoe weinig 'echte' banen er in Afrika zijn? Sorry, maar dat is echt volledig bezijden de waarheid. In sommige dorpen is misschien gebrek aan volwassenen nu. Maar die wonen dan ook in de stad, in overvloed.


Chaos en verval is staat daar overal als nooit tevoren om de hoek te wachten. Ik denk b.v. dat de chaos die er nu in Zimbabwe heerst misschien wel feitelijk wordt veroorzaakt door Mugabe, maar dat dit ook alleen maar kon gebeuren "dankzij" de aids epidemie.

De ondergang van Afrika is al honderd keer voorspeld, maar heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Alleen al door de ahum vitaliteit der Afrikanen. AIDS heeft met de gang van zaken in Zimbabwe echt niets te maken. Mugabe heeft eigenhandig de economie gesloopt, nobody else. Ook in Zimbabwe is er een schrikbarend overschot aan mensen voor wie geen werk is te vinden. Daaruit recruteert Mugabe nu net zijn aanhang. AIDS zou hem eerder minder machtig maken dan meer.

Tomas
18-05-04, 14:20
Geplaatst door mark61
Technisch weet ik het nog niet eens, want het continent is in het algemeen zeldzaam ongeschikt voor menselijke bewoning, ook vergeleken met Azië. Heb ik gelezen.

Nou volgens mij scheelt het heel erg over welke delen je het hebt. Zuidelijk heeft wel een aanta woestijnen en semi-woestijnen, maar daarbuiten weten de boeren die op basis van ontwikkelingssamenwerking zo nu en dan komen helpen, enorme hoeveelheden en divers voedsel uit de grond te trekken. En dat dan het hele jaar door. De grond is goed. Mest zat. Regen ook, als je het weet te bewaren voor de droge tijd en zon en warmte in overvloed. En dat allemaal zonder hulp van buitenaf, gewoon met eenvoudige lokale middelen. Maar zodra zo'n boer weer naar Europa gaat is meestal over.


Evengoed doet de overbevolking alle vooruitgang teniet. Alleen al Ghana, 1 van de rijkere landen, heeft een bevolkingsexplosie gekend van 3,5 naar 19 miljoen van 1957 tot nu. Met 3,5 miljoen inwoners was Ghana nu simpelweg rijk geweest. De inkomsten hetzelfde, maar te verdelen over veel minder mensen.

Een dergelijke redenering: de rijkdom delen door het aantal inwoners gaat alleen maar op als het gaat om een belangrijk exportartikel zoals aardolie en gas in een land waar verder niemand iets onderneemt. Meestal doet men dat dan ook niet meer als er zoiets is. Kijk maar naar het arabischschiereiland.

Maargoed, waarschijnlijk onderneemt er ook niemand iets in Ghana behalve dan kinderen fokken.

Maar ik ken alleen zuidelijk afrika een beetje. Dat deel ken ik dus absoluut niet. Ik weet ook niet hoe het daar met de aids staat.


Maar goed, bevolkingsbeheersing is behalve in China een taboe in alle culturen.

En in West-Europa. Althans onder een groot deel van de bevolking dat streeft naar kleine gezinnen. Niet onder de politici die zien dat als een probleem dat ze dan weer willen oplossen met immigratie. Dus recht tegen die wens in.


Ben ik dus niet met jou eens. Het gaat niet eens in de eerste plaats om land, aangezien de meeste Afrikanen in de zogeheten 'informele dienstensector' werken. Straatverkoop, in gewoon Nederlands. Veel te veel mensen die veel te weinig verdienen. Er is simpelweg geen werk voor al die mensen die uit hun dorp verdreven worden door te weinig opbrengst van de landbouw. Verder staat de ecologie gigantisch onder druk door bijv. overbegrazing, waardoor de Sahara uitbreidt en de Sahel naar het zuiden opschuift. Wat mensen nog meer opelkaar drijft. Zie de gevolgen in o.a. Nigeria.

Het kan wel zijn dat het meeste werk in de dienstensector zit, maar zoals je zelf al stelt: de natuur wijkt voor de landbouw. Logisch om al die mondjes te voeden. Het maakt niet uit of dat arbeidsintensief is of niet, het kost land. En dat irriteert veel blanken.


Tis aardig van je om de van de blanke safari-visie uit te gaan, maar de werkelijkheid is iets gevariëerder.

Ik weet ook wel dat het genuanceerder ligt. Maar ik ben het gewoon niet met je eens dat Afrika overbevolkt is en dat het geen landkwestie is. Die argumenten zijn alleen waar geredeneerd vanuit de behoefte om Afrika als 1 groot reservaat te behouden al dan niet voor de jacht.


Bevolkingsverkleining levert simpelweg meer geld voor de rest op (gesteld dat het BNP eerlijk verdeeld wordt, quod non), aangezien de meeste 'echte' inkomstenbronnen van Afrikaanse landen 'bevolkingsonafhankelijk' zijn. Delfstoffen en bosafbraak.

Ja, precies. Dat is het grote economische probleem. De Afrikaan heeft economisch gezien geen toegevoegde waarde.


Als de economie in Zuidelijk Afrika al op zijn gat ligt tgv AIDS, is dat ten gevolge van de uitgaven die ervoor worden gedaan. Niet door gebrek aan arbeidskrachten. Heb je enig idee hoe weinig 'echte' banen er in Afrika zijn? Sorry, maar dat is echt volledig bezijden de waarheid. In sommige dorpen is misschien gebrek aan volwassenen nu. Maar die wonen dan ook in de stad, in overvloed.

Ik zie en hoor het toch echt. Als je eindelijk aan een betrouwbare werknemer weet te komen is ie de volgende dag dood of alweer familielid nummer tig an het begraven.

Er zijn misschien wel erg weinig 'echte' banen, maar er zijn dus nog veel minder 'echte' werknemers. En dat wordt allengs minder.

Jij redeneert heel erg vanuit de gedachte dat de economie een star iets is dat afhankelijk is van de grondstoffen die aanwezig zijn. Maar dat is echt niet het geval. Er is ook nog zoiets als de toegevoegde waarde die ondernemerschap levert aan de economie. Die is veel belangrijker. En als dat niet van de grond komt of zoals nu instort dan gaat het bergafwaards.


De ondergang van Afrika is al honderd keer voorspeld, maar heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Alleen al door de ahum vitaliteit der Afrikanen.

Ik ken dergelijke voorspellingen niet. Maar ik weet wel dat Afrika daar altijd me bezig is en nu meer dan ooit.


AIDS heeft met de gang van zaken in Zimbabwe echt niets te maken. Mugabe heeft eigenhandig de economie gesloopt, nobody else. Ook in Zimbabwe is er een schrikbarend overschot aan mensen voor wie geen werk is te vinden. Daaruit recruteert Mugabe nu net zijn aanhang. AIDS zou hem eerder minder machtig maken dan meer.

Zoals ik al zei, nog niet iedereen is dood. Maar het aantal nuttige werknemers is erg mager. Probeer maar zelf iets van de grond te krijgen daar.

Als er in de blanke gemeenschap iemand sterft aan aids is er paniek allom en maakt iedereen zich zorgen over de toekomst. Men wil weer weg of wat dan ook. Maar na een tijdje zijn ze het alweer vergeten en zin ze weer bezig met de problemen van alle dag om hun zaakjes te laten draaien. Dat dit zo moeizaam gaat omdat die zwarte werknemertjes continu met dat probleem te maken hebben interesseert ze niks.

Volgens mij hebben wij geen idee wt voor een effect deze epedimie op deze mensen heeft. De dood is zo gewoon geworden. Lamgeslagen en emotioneel doodgeslagen. Onverschillig. Cynisch. Gefrustreerd. Hopeloos. Toekomstloos.

In dat klimaat kan Mugabe een land dat 15 jaar geleden nog zo fantastisch ging naar de afrond leiden.

mark61
18-05-04, 14:49
Geplaatst door Tomas
Nou volgens mij scheelt het heel erg over welke delen je het hebt. Zuidelijk heeft wel een aanta woestijnen en semi-woestijnen, ...En dat allemaal zonder hulp van buitenaf, gewoon met eenvoudige lokale middelen. Maar zodra zo'n boer weer naar Europa gaat is meestal over.


Ja eten is niet het eerste probleem, al lijkt dat vaak zo. 'Arable' land des te meer. In de Sahel valt simpelweg niet genoeg regen en is er te weinig water om zonder gigantische investeringen de landbouw op te krikken. Nog afgezien van de conflicten met veehouders die dat oplevert. Oppervlakkig gezien is het land weids en leeg; in werkelijkheid is het 'technisch' overvol. De grond van tropische regenwouden is zoals bekend arm, als je het woud omploegt. In feite zijn de droge gebieden vruchtbaarder, als ik het goed begrijp. Maar goed, Afrika produceert als geheel genoeg voedsel, al is het eenzijdig, voor alle Afrikanen. Alleen kunnen ze het niet betalen.


Een dergelijke redenering: de rijkdom delen door het aantal inwoners gaat alleen maar op als het gaat om een belangrijk exportartikel zoals aardolie en gas in een land waar verder niemand iets onderneemt. Meestal doet men dat dan ook niet meer als er zoiets is. Kijk maar naar het arabischschiereiland.

In de praktijk deelt het grootste deel van de bevolking toch niet in de rijkdom (Nigeria), dus maakt het niet veel uit, ze moeten zichzelf bedruipen. Itt Arabisch schiereiland, begrijp ik. Ik weet trouwens niet of niemand daar wat uitvoert.


Maargoed, waarschijnlijk onderneemt er ook niemand iets in Ghana behalve dan kinderen fokken.

Jawel, maar hij/zij wordt geconfronteerd met allerlei moeilijkheden. Infrastructuur, corruptie en onmogelijkheid naar het westen te exporteren zijn er een paar. In ieder geval is er simpelweg te weinig geld, en een te slechte financiële infrastructuur om te kunnen investeren. Ghanezen lijken mij over het algemeen keihard werkende mensen, wat ik ervan gezien heb, en zover er dus iets te werken valt.


Maar ik ken alleen zuidelijk afrika een beetje. Dat deel ken ik dus absoluut niet. Ik weet ook niet hoe het daar met de aids staat.

Met AIDS in West-Afrika staat het een stuk beter. Waarschijnlijk minder promiscuïteit (mede door aanwezigheid islam) en serieuzer bewustzijn van het gevaar.



En in West-Europa. ...

Yep.


Het kan wel zijn dat het meeste werk in de dienstensector zit, maar zoals je zelf al stelt: de natuur wijkt voor de landbouw. Logisch om al die mondjes te voeden. Het maakt niet uit of dat arbeidsintensief is of niet, het kost land. En dat irriteert veel blanken.

Zou het? Ik vind het een heel interessant gezichtspunt. Dat alleen opgaat voor landen met reservaten denk ik. In West-Afrika is de fauna bijna uitgeroeid. Westafrikaanse scholieren gaan naar de dierentuin om erachter te komen wat er vroeger rondsjouwde buiten. Kenya, Tanzania en Zuidelijk Afrika lijken mij ook veel meer neokoloniaal ingesteld dan Westafrika, wat ik ervan gezien heb, en qua mentaliteit. Afrikanen zelf hebben inderdaad schijt aan de natuur. Wat hun betreft is het asfalteren die handel. Weg met de slangen etc. In Ghana lachen ze zich slap om die blanken met hun tuinen. Rijke Ghanezen gooien er een muur omheen en asfalteren de boel.



Ik weet ook wel dat het genuanceerder ligt. Maar ik ben het gewoon niet met je eens dat Afrika overbevolkt is en dat het geen landkwestie is. Die argumenten zijn alleen waar geredeneerd vanuit de behoefte om Afrika als 1 groot reservaat te behouden al dan niet voor de jacht.

Dat van die reservaatmentaliteit ben ik met je eens. Vaak zijn interessante dieren belangrijker dan mensen. Zouden we hier niet over peinzen. Maar evengoed is de Sahel de Sahel, en hij wordt steeds groter en onleefbaarder.



Ja, precies. Dat is het grote economische probleem. De Afrikaan heeft economisch gezien geen toegevoegde waarde.

Twee miljoen Nederlanders ook niet. Maar wij kunnen het betalen.


Ik zie en hoor het toch echt. Als je eindelijk aan een betrouwbare werknemer weet te komen is ie de volgende dag dood of alweer familielid nummer tig an het begraven.

Daaro dan. In Westafrika is er wat dat betreft niets aan de hand. Dacht ook dat in Zimbabwe of Zuid-Afrika in Soweto enzo miljoenen werklozen rondzwerven. Vooralsnog in redelijke gezondheid.


Jij redeneert heel erg vanuit de gedachte dat de economie een star iets is dat afhankelijk is van de grondstoffen die aanwezig zijn. Maar dat is echt niet het geval. Er is ook nog zoiets als de toegevoegde waarde die ondernemerschap levert aan de economie. Die is veel belangrijker. En als dat niet van de grond komt of zoals nu instort dan gaat het bergafwaards.

Oh nee ik redeneer niet vanuit die gedachte, ik constateer hoe de economie er in Westafrika grotendeels uitziet feitelijk. Natuurlijk is ondernemerschap de motor. Maar zoals ik boven al beschreef, het gaat niet hard met het Afrikaanse ondernemerschap. Maar het bestaat wel. Na India wordt Westafrika de volgende IT-outsourcingplek.


Zoals ik al zei, nog niet iedereen is dood. (...)Toekomstloos.

Ben jij in Zimbabwe en/of Zuidafrika geweest? Dat uitzichtloze geldt ook voor miljoenen Kongolezen en Rwandezen etc. Alsof AIDS nog niet genoeg is razen de slachtingen maar rond. Ik heb er geen woorden voor.