PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe onthullingen over Abu Ghraib-gevangenis



Ramzi
18-05-04, 22:02
Nieuwe onthullingen over Abu Ghraib-gevangenis

Uitgegeven: 18 mei 2004 21:14
Laatst gewijzigd: 18 mei 2004 21:15

http://images.fok.nl/upload/lijkinijs.jpg

WASHINGTON - De dode Irakees uit de Abu Ghraib-gevangenis in Irak, die wereldberoemd is geworden door de foto waarin zijn lichaam in ijs ligt verpakt, stierf tijdens een verhoor. Dat bleek dinsdag uit getuigenverklaringen in een geheime hoorzitting van een militair tribunaal, waarop de Amerikaanse krant Los Angeles Times de hand legde.

Toen de Irakees de gevangenis binnenkwam, was zijn hoofd bedekt met een lege zandzak. Zijn bewakers kregen de opdracht hem direct voor verhoor naar een doucheruimte te brengen. Na een uur van intensief verhoor stierf de man, geketend aan de muur. Pas toen werd de zak van zijn hoofd gehaald. Hij bleek ernstige hoofdwonden te hebben, die niet waren behandeld.

Oud vuil

Ook na zijn dood werd de Irakees behandeld als oud vuil, bleek tijdens de hoorzitting. De autoriteiten konden het niet eens worden over wie de verantwoordelijkheid had voor zijn lichaam, dat zolang in ijs werd bewaard. Pas toen het lijk ernstig begon te stinken, werd de Irakees begraven.

De verklaringen zijn afgelegd door verscheidene medewerkers uit de Abu Ghraib-gevangenis, onder wie enkelen van de zeven aangeklaagde cipiers. Daaruit blijkt ook dat gevangenen structureel eten, slaap, kleding en zonlicht werd onthouden.

Hondenriem

Een van de verhoorden is Lynndie England, die op verscheidene foto's van de mishandelingen is te zien. Zij is onder meer gefotografeerd met een gevangene aan een hondenriem en naast naakte Irakezen. Volgens haar werden de gedetineerden gedwongen op handen en knieën door gebroken glas te kruipen. Bewakers hechtten zelf met naald en draad wonden van gevangenen, die ze veelal tijdens een verhoor hadden opgelopen.

Het Britse persbureau Reuters maakte dinsdag melding van mishandeling van drie van zijn Iraakse medewerkers in januari. Het trio, Irakezen, werd met een Iraakse journalist in dienst van het Amerikaanse NBC in Fallujah opgepakt en enkele dagen vastgezet. De Irakezen zeggen te zijn mishandeld en vernederd. Zo zouden twee van hen zijn gedwongen een vinger in hun anus te steken om die vervolgens af te likken.

Ramzi
18-05-04, 22:05
Is dit het beschaafde Amerikaanse regime dat democratie wil brengen in Irak?

Ramzi
18-05-04, 22:08
Geplaatst door Antonn
Het is alweer bijna een echte Arabische gevangenis aan het worden dus.

Is goed... je moet alleen niet gaan janken als blijkt dat een paar Irakezen een landgenoot op dezelfde manier toe gaan takelen als Nicholas Berg!

Ramzi
18-05-04, 22:15
Geplaatst door Antonn
Neehoor, dat past ook precies in het beeld van de Arabische onderontwikkelde barbaren. Wie zo gek is om naar die landen toe te gaan doet dat op eigen risico.

Okej... en nu maar hopen dat het een directe familielid of vriend van jou is! Hou me op de hoogte, dan kom ik je wel feliciteren... :)

Antonn
18-05-04, 22:18
Geplaatst door Ramzi
Okej... en nu maar hopen dat het een directe familielid of vriend van jou is! Hou me op de hoogte, dan kom ik je wel feliciteren... :)
Mij heb je niet met zulke praat, je zet meer jezelf te kijk dat je je zo verlaagd.

barfly
18-05-04, 22:30
Stoere taal hier... :jammer:

Ramzi
18-05-04, 22:39
Geplaatst door Antonn
Mij heb je niet met zulke praat, je zet meer jezelf te kijk dat je je zo verlaagd.

Ja idd, dat doe jij niet met je o zo beschaafde praat ook he! Nee want als het een westerling betreft dan valt het wel goed te praten... :)

Maarten
19-05-04, 01:15
Geplaatst door Ramzi

Het Britse persbureau Reuters maakte dinsdag melding van mishandeling van drie van zijn Iraakse medewerkers in januari. Het trio, Irakezen, werd met een Iraakse journalist in dienst van het Amerikaanse NBC in Fallujah opgepakt en enkele dagen vastgezet. De Irakezen zeggen te zijn mishandeld en vernederd. Zo zouden twee van hen zijn gedwongen een vinger in hun anus te steken om die vervolgens af te likken.

HAHAHAHAHAHAHA!!!!!... uitgerekend journalisten van Reuters!! :hihi:
Betere PR kan dat leger niet voor zichzelf maken! :hihi:

Deze was ook érrug leuk:
"Bewakers hechtten zelf met naald en draad wonden van gevangenen, die ze veelal tijdens een verhoor hadden opgelopen."