PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwetsen in het vrije debat



Orakel
18-05-04, 23:51
'In het vrije debat moet er gekwetst kunnen worden'

Radio 1, De EO, De Ochtenden, 13 - 5 - 2004

Theo van Gogh zoekt de grenzen van de vrijheid van meningsuiting op. “Ik heb nooit anders gehoord dan dat ik te ver ga,” zegt hij in het gesprek met Tijs van den Brink. “Ik ben voorstander van het harmoniemodel, ik hou niet van ruzie. Maar de openbare orde is een ruimte van oorlog tegen ideeën”.

Tijs van den Brink en Hans Lambrechts spraken met Theo van Gogh.

Van Gogh kreeg het stevig aan de stok van Abou Jahjah van de AEL. De AEL-leider voelde zich beledigd door de Nederlandse filmmaker. Van Gogh ziet zichzelf als verdediger van Westerse waarden.

Fundamentalisme van welke snit ook veracht hij. Hij vindt dat sommige politici te politiek correct zijn en dat ze daardoor zelfs onnodige concessies doen. Die politici lonken naar stromingen waar ze juist grote last van zouden kunnen krijgen.

In de kwestie met Abou Jahjah staat voor Van Gogh de visie op religie op het spel. “Op elke religie moet je kritiek kunnen hebben,” zegt Van Gogh en geeft daarvan voorbeelden. Kritiek op Allah of op God moet kunnen, vindt hij.

Van Gogh verstaat de kunst om op dit vlak te shockeren. Voor de gang van de discussie is dat nodig, zegt hij. De EO of de AEL moet niet tornen aan het recht om kritiek te hebben op religie.

En daar is Van Gogh wel een beetje dubbel in. Hij gunt iedere religie zijn bestaansrecht en zou onmiddellijk op de barricade gaan als Abou Jahjah bedreigd zou worden of als meisjes geen hoofddoekjes meer mogen dragen om religieuze redenen.

Realplayer (http://www.eo.nl/portals/programs/audio.ram.jsp;jsessionid=0C2248480B39A56118A356DFD E41AD37.mmbase01)

Orakel
18-05-04, 23:57
:confused:

Hij is tegen een hoofddoekverbod, tegen sluiting van de El Tawheed, tegen het verbod op De Weg van de Moslim....

Simon
19-05-04, 00:08
Geplaatst door Orakel
:confused:

Hij is tegen een hoofddoekverbod, tegen sluiting van de El Tawheed, tegen het verbod op De Weg van de Moslim....

Haha ja maar hij wil gewoon zoals hij dat gewend is over "geitenneukers uit een achterlijke cultuur" kunnen fulmineren. Hij snapt ook wel als hij hun een spreekverbod oplegt dat hij dat even later ook heeft.

Ik hoorde er vanmiddag vicepremier de Graaf over. Die vind aanpassing van de wet niet nodig en ook niet nodig aan te geven welke van de grondwettelijke rechten nu het meest dominant is: vrijheid van meningsuiting, verbod op discriminatie of vrijheid van godsdienst. Dus voorlopig lijkt het alsof je alles kan zeggen in dit land.

Isaac
19-05-04, 00:19
Nederland heeft altijd al meer vrijheid van meningsuiting gekend dan andere landen.

Houden zo! :duim:

..zapper
19-05-04, 00:41
Geplaatst door Isaac
Nederland heeft altijd al meer vrijheid van meningsuiting gekend dan andere landen.

Houden zo! :duim:

Alleen maar als het Nederland uitkomt volgens mij... Kan me iemand herinneren die niet welkom is om zijn verhaal hier te komen houden..

Mill
19-05-04, 09:01
Geplaatst door Simon
Haha ja maar hij wil gewoon zoals hij dat gewend is over "geitenneukers uit een achterlijke cultuur" kunnen fulmineren. Hij snapt ook wel als hij hun een spreekverbod oplegt dat hij dat even later ook heeft.

Volgens mij is hij daar - terecht - principieler in dan dat. Hij vindt niet dat Al Tawheed en Moumni en hoofddoeken moeten kunnen opdat hij dan ook z'n gang kan gaan; volgens mij vindt hij gewoon dat ze die vrijheid moeten hebben, uit principe, los van wat daar voor voordelen voor hem tegenover staan.

Simon
19-05-04, 09:06
Geplaatst door Mill
Volgens mij is hij daar - terecht - principieler in dan dat. Hij vindt niet dat Al Tawheed en Moumni en hoofddoeken moeten kunnen opdat hij dan ook z'n gang kan gaan; volgens mij vindt hij gewoon dat ze die vrijheid moeten hebben, uit principe, los van wat daar voor voordelen voor hem tegenover staan.

Dat zou kunnen. Feit is wel dat zowel van Gogh als Al Tawheed zich regelmatig schuldig maken aan discriminerende uitlatingen.