PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtoon zit liever in auto dan op fiets



Isaac
19-05-04, 12:30
Door Annelies Smit

Allochtonen fietsen te weinig, vindt het Haagse VVD-raadslid Merdan Yagmur. ,,Fietsen heeft vooral onder Turken en Surinamers totaal geen status. Een BMW of scooter wel.''

Merdan Yagmur rijdt op een Cumberland xts, gekocht bij Halfords. De fiets ziet er hip uit, met een breed frame en aluminium afwerking. Maar het VVD-raadslid oogst zelden respect met zijn tiptop rijwiel. ,,Integendeel. Als ik in het Turkse koffiehuis kom en mensen zien mijn fiets, lacht bijna iedereen me uit. 'Jij kunt geen raadslid zijn. Waar is je auto met chauffeur dan?', vragen ze me. Een fiets heeft geen status. Een Mercedes of BMW wel, daar kun je mee aankomen.''
Het VVD-raadslid deed eigen onderzoek naar het fietsgebruik onder allochtonen en voert actie om te laten stijgen. Zo maakt hij binnenkort met allochtone ondernemers een tochtje. ,,Fietsen is gezond, snel en het vermindert de files. Bovendien is het goedkoop. Veel mensen hebben een uitkering maar kopen toch steeds dure strippenkaarten. Ze moeten over de drempel worden geholpen.''
Ibrahim Cicek (21), werknemer in het Turkse restaurant tegenover de Haagse Markt, gruwt van het idee te moeten fietsen. ,,Ik heb een auto en een scooter. Dat is veel sneller. En wat als het regent? Van autorijden word je niet moe. Als je met een Mercedes aankomt, kan iedereen meteen zien dat je een goede baan hebt.''
Op het fietspad langs de Haagse Markt in hartje Schilderswijk valt M. Meroini meteen op, tussen de voornamelijk blanke fietsers. De oudere Marokkaan blijkt een groot fan van zijn herenrijwiel. ,,Fietsen is gezonder dan de auto','zegt hij. ,,Mijn voet doet pijn, maar als ik fiets voel ik niets.'' Alleen als hij ver weg moet, neemt Meroini de tram.
Al jaren wordt in allerlei buurthuizen fietsles gegeven, vooral aan allochtone vrouwen. Hoe kan het dan dat ze toch altijd weer in tram en bus stappen of gaan lopen? Angela van der Kloof werkt als coördinator van het landelijke Steunpunt Fiets in Tilburg, dat probeert allochtonen op de fiets te krijgen.
,,Jaarlijks krijgen zo'n 4000 mensen les, vooral vrouwen. Mannen durven vaak niet toe te geven dat ze bang zijn om te fietsen en les nodig hebben. Les betekent niet dat ze daadwerkelijk gaan fietsen. Vaak vinden ze het toch te eng. De lage status van de fiets speelt zeker mee.''
Van der Kloof constateert dat de politiek het onderwerp in de jaren 90 heeft verwaarloosd. ,,Pas nu is het weer onderdeel van de inburgering in sommige gemeenten.'' Het Steunpunt heeft onlangs een lesmethode ontwikkeld. Belangrijkste tip: neem een vouwfiets. ,,Dan kunnen bange mensen met hun voeten op de grond.''
Twee met boodschappen beladen Marokkaanse vrouwen reageren ontzet op de vraag of ze wel eens fietsen. ,,Dat mag niet. En het kan ook niet. Ik mag van mijn geloof geen broek aan. Met een rok fietsen gaat niet.''

taouanza
19-05-04, 13:45
Het is waar dat een fiets niet populair vervoermiddel is.Je fiets alleen als je geen auto kan betalen.
Dat zie ik hier ook bij mijn in de buurt.Als ik fiets kom ik alleen hordes autochtonen scholieren tegen en als ik met de metro ga vrijwel alleen allochtonen en de wannabe allochtonen.
Maar om nou te stellen dat een fiets wel status heeft bij Nederlanders?
Het is gewoon een vervoersmiddel maar status?

Dutchguy
19-05-04, 13:52
Geplaatst door Ronald36
Wel valt me op dat je allochtonen eerder in dat soort auto's tegenkomt.

Dan ben je de echte authentieke Halfords-sjonnies nog niet tegengekomen.

Bram
19-05-04, 13:57
Allochtoon zit liever in auto dan op fiets

Door wie worden de fietsen gestolen dan?

taouanza
19-05-04, 13:58
Geplaatst door Ronald36
Voor mij is een fiets een vervoersmiddel, net als een auto trouwens. Ik hou sowieso al niet van die patserige auto's of scooters - vind het eerder zielig dat je daar status aan moet ontlenen. Wel valt me op dat je allochtonen eerder in dat soort auto's tegenkomt.

Ja ze gaan zeer zeker prat op uiterlijke kenmerken.Merkkleding merkauto's enz.
Wat ik niet begrijp is dat men zo negatief is over allochtonen. Men blijft ze maar zien als arme sloebers zonder geld die alleen problemen veroorzaken. Terwijl zij volgens mij de enige zijn die ondanks de slechte economie maar blijven kopen kopen kopen. Smaak doet niet terzake als er maar een dure merk op zit.:moe:
De Nederlandse handelsmentaliteit is in slaap gesukkeld.:rolleyes:

EN sinds mijn fiets is gestolen ga ik ook met de metro.:droef:

Isaac
19-05-04, 14:08
Ik vind het heerlijk om te fietsen. Vroeger moest ik altijd van m'n ouders. En toen was ik nog wel eens jaloers op klasgenoten die in de winter een buskaart kregen. Maar nu moet ik concluderen dat het me alleen maar goed heeft gedaan. Alleen door de regen fietsen is wat minder.

Dutchguy
19-05-04, 14:24
Geplaatst door Isaac
Alleen door de regen fietsen is wat minder.

En daarom rij ik dus auto. :wink:

taouanza
19-05-04, 16:17
Geplaatst door Dutchguy
En daarom rij ik dus auto. :wink:

Aha een allochtoon!:student:

Julien
19-05-04, 16:25
ik heb sinds m'n 16e geen fiets meer, omdat ie steeds gejat werd.

maar het is een beetje bullshit dit onderzoek, want hier in Leiden zie ik net zoveel Marokkaanse/ Turkse jongeren fietsen als autochtone jongeren.

Zwarte Schaap
19-05-04, 16:29
Geplaatst door taouanza
Aha een allochtoon!:student:

Nee, hij is een sexuele minderheid die veilig (v)rij(d)t.

taouanza
19-05-04, 16:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee, hij is een sexuele minderheid die veilig (v)rij(d)t.

Is dit een poging tot humor?:haha:

Zwarte Schaap
19-05-04, 16:32
Geplaatst door taouanza
Is dit een poging tot humor?:haha:

Yep :moe:

~Panthera~
19-05-04, 16:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Yep :moe:
--------------------------------

:hihi:

taouanza
19-05-04, 16:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Yep :moe:

Nou in dat geval :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :gniffel: :D :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :gniffel: :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Zwarte Schaap
19-05-04, 16:39
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------------------

:hihi:

:p

gbkm
19-05-04, 17:43
Op de fiets,broodtrommel onder de snelbinders,regen,wind,maakt niet uit,trappen maar.

~Panthera~
19-05-04, 17:57
Geplaatst door gbkm
Op de fiets,broodtrommel onder de snelbinders, regen,wind,maakt niet uit,trappen maar.
----------------------------

:schok: geb.datum 1897 ???

gbkm
19-05-04, 18:01
Is nog steeds in hoor.

~Panthera~
19-05-04, 18:02
Geplaatst door gbkm
Is nog steeds in hoor.
------------------

Hier in Haarlem zijn we vooruitstrevend. :ego: :hihi:

gbkm
19-05-04, 18:28
En ook nog het beste Nederlands.Toch?

taouanza
19-05-04, 18:42
Ja vroeger bewonderde je als allochtoon de Nederlander.
Om zijn nuchterheid en bescheidenheid. Om zijn broodtrommel onder zijn snelbinders ongeacht beroep of status, ongeacht weer of geen weer.
Nou zijn het zeikerds geworden vol vooroordelen.

Dutchguy
19-05-04, 18:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee, hij is een sexuele minderheid die veilig (v)rij(d)t.

Ben hopelijk toch ook nog wel wat meer dan een sexuele minderheid. :wink:

Isaac
19-05-04, 20:42
Geplaatst door taouanza

Nou zijn het zeikerds geworden vol vooroordelen.

Vuile racist!

taouanza
19-05-04, 21:32
Geplaatst door Isaac
Vuile racist!

Ja ik weet dat ze niet allemaal nuchter en bescheiden zijn.:rolleyes:

Ron Haleber
20-05-04, 04:02
FIETSEN VERPLICHT

dat is nou iets dat Nabil in het AEL-programma had moeten zetten...

er zijn best massa's islamitische argumenten voor te vinden...!

maar ja niet-politieke zaken zijn niet interessant voor hem...