PDA

Bekijk Volledige Versie : Stropers doden enkele van laatste witte neushoorns



Isaac
20-05-04, 12:07
Uitgegeven: 20 mei 2004 10:10
LONDEN - Stropers hebben enkele van de laatste witte neushoorns gedood. Mogelijk zijn er nog minder dan 25 van de sterk bedreigde diersoort over. De overgebleven witte neushoorns leven in het nationale park Garamba in Congo. De beheerder van het park spreekt donderdag voor een bijeenkomst in de dierentuin van Londen over de penibele situatie van de neushoorn.

Het park Garamba is een groot gebied van savanne en bossen. Niet alleen de witte neushoorn leeft er, ook de bijzondere Afrikaanse bos-olifant, nijlpaarden, buffalo's en chimpansees komen er voor. Volgens de parkbeheerder zijn de stropers afkomstig uit Sudan.

"Het is de eerste keer dat ze Garamba binnen zijn gegaan. Als we geen hulp krijgen, verliezen we de laatste witte neushoorns", zei Kes Hillman-Smith donderdag in de Britse krant The Daily Telegraph. De witte neushoorn leefde ooit ook in Zuid-Afrika en Uganda, maar is daar inmiddels uitgestorven. Bij de laatste telling in april 2003 waren er nog dertig van de dikhuiden. Sindsdien zijn er zeker zes gedood en vier geboren.

De stropers jagen ook op de olifanten. Volgens Hillman-Smith zijn duizend van de 7000 olifanten gedood. Afgelopen maand alleen al werden twee dode neushoorns en twaalf olifanten gevonden. "Ik weet niet hoeveel neushoorns nog leven of zijn gestorven, maar ik ben behoorlijk bezorgd."

De stropers jagen op de dikhuiden voor hun ivoor, ondanks een internationaal verbod op ivoorhandel. Vooral in Jemen is nog een goede markt voor het ivoor van de neushoorn.

~Panthera~
20-05-04, 13:47
Kloothommels :fuckit2:

lennart
20-05-04, 13:53
Er gaan nog veel meer dieren uitsterven...

Ik zag overigens laatst een reportage (ik meen op discovery); de reden dat er nu nog steeds op de witte neushoorn gejaagd wordt, ondanks dat er nog maar zo weinig over zijn is heel banaal. Zodra de neushoorn uitsterft, zal daarmee de prijzen voor het ivoor van diezelfde neushoorn, die ze nog op voorraad hebben, enorm in prijs stijgen, en daarmee dus ook hun kapitaal.

vlegeltje
20-05-04, 16:46
Geplaatst door Isaac
Vooral in Jemen is nog een goede markt voor het ivoor van de neushoorn.

Aha, het is de schuld van de arabieren.

Dat punt wou jij ff maken.