PDA

Bekijk Volledige Versie : EU gaat Echelon te lijf



Orakel
20-05-04, 22:13
EU gaat Echelon te lijf met kwantumcryptografie


Den Haag, 16.28 - De Europese Unie ondersteunt onderzoek naar kwantumcryptografietechnieken met 11 miljoen euro. Dat hebben de Italiaanse projectleiders van het onderzoek verklaard tegenover de nieuwsdienst van IDG. Het onderzoek moet een onbreekbare versleutelingsmethode opleveren die ook bij communicatie over langere afstanden bruikbaar is. Een van de doeleinden daarvan is industriële spionage via afluistersystemen als Echelon onmogelijk te maken, stellen de onderzoekers.

De methode wordt gebaseerd op de fysieke eigenschappen van licht. Met lichtdeeltjes – de zogeheten fotonen – kunnen door verschil in polarisatie binaire boodschappen doorgegeven worden. Dergelijke boodschappen zijn niet te onderscheppen zonder de polarisatie van de fotonen te veranderen. De ontvanger ziet daardoor direct dat de boodschap is afgeluisterd.

De onderzoekers willen deze methode gebruiken om de sleutels op gegarandeerd veilige wijze te kunnen uitwisselen tussen communicatiepartners. Uitwisseling van versleutelde gegevens in dit voorgestelde systeem, dat de naam Secure Communication base don Quantum Cryptography (Secoqc) heeft meegekregen, zou vervolgens met conventionele communicatietechnieken kunnen geschieden.

Om tot een werkzame oplossing te komen, moeten de onderzoekers eerst nog wel sensoren ontwikkelen die de aankomst van de uiterst snelle fotonen kunnen registreren en fotongeneratoren die één foton tegelijk kunnen genereren. (jwy)

18/05/2004

En we weten allemaal door wie Echelon wordt gemaakt en onderhouden...

barfly
20-05-04, 22:26
Jammer, dan kan ik wel ophouden met mailtjes sturen met als inhoud: Jihad, Allahu akbar, Bin Laden, Bontfokkers, Balkenende en hacking...

Orakel
20-05-04, 22:29
Geplaatst door barfly
Jammer, dan kan ik wel ophouden met mailtjes sturen met als inhoud: Jihad, Allahu akbar, Bin Laden, Bontfokkers, Balkenende en hacking...

Was sowieso vergeefse moeite, want Yehi doet toch niks met die meeltjes.

barfly
20-05-04, 22:38
Geplaatst door Orakel
Was sowieso vergeefse moeite, want Yehi doet toch niks met die meeltjes.

Ik krijg altijd een vriendelijk antwoord!

observer
21-05-04, 12:21
ach als je het kan maken kan het ook gebroken worden

Iglo
21-05-04, 14:23
Geplaatst door observer
ach als je het kan maken kan het ook gebroken worden Dat geld (theoritisch) niet voor quantumtheorie. Nou begrijp ik zelf niet hoe die theorie werkt, maar klaarblijkelijk is dit ECHT onbreekbaar.

lennart
21-05-04, 14:45
Geplaatst door observer
ach als je het kan maken kan het ook gebroken worden

Fout... zoals in het artikel staat is het niet mogelijk de sleutel te lezen zonder de informatie te veranderen.

Wat er nu gebeurt is simpelweg de sleutels onderscheppen waarmee wij onze berichten encrypten, daarna is het vrij simpel om ook de versleutelde berichten te ontcijferen.

Deze nieuwe quantumtechniek biedt ons de mogelijk om de foton die de informatie dragen een bepaalde spin te geven, die verandert zodra de informatie gelezen wordt.

Ook, maar dit is theoretisch en wellicht begrijp ik de materie niet volledig, moet het met quantumtechniek mogelijk zijn om op grote afstanden met elkaar te communiceren. Het principe is dat er twee deeltjes met dezelfde quantum spins worden gecreeerd. Deze twee deeltje zijn dan tweelingen van elkaar geworden en als de informatie in een van de deeltjes wordt veranderd, wordt het andere deeltje op dezelfde manier veranderd.