PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland stuurt zes Apaches naar Irak



barfly
21-05-04, 13:59
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft besloten zes Apache-helikopters
naar Irak te sturen. Ze worden toegevoegd aan het op de vliegbasis
Tallil gestationeerde Nederlandse Chinook-helikopterdetachement.
Ter ondersteuning van de missie worden ongeveer honderd extra
militairen uitgezonden.
Minister Kamp van Defensie heeft hierover vrijdag de Tweede
Kamer geïnformeerd. De uitzending van de Apaches geschiedt uit
veiligheidsoverwegingen. De Nederlandse troepen in Irak zijn de
laatste weken bij herhaling bestookt door mortiergranaten.

Zolang die dingen er om defensieve redenen naartoe gaan vind ik het wel in orde...

Zwarte Schaap
21-05-04, 14:02
We moeten er dus niet raar van opkijken als er ook nederlandse raketten op burgers terechtkomen of dat er een heli uit de lucht wordt geschoten.

ZbaqZbaq
21-05-04, 14:02
Geplaatst door barfly

Zolang die dingen er om defensieve redenen naartoe gaan vind ik het wel in orde...


het sturen van die apaches alleen al is een offensieve daad.

wil je ze gebruiken voor een defensieve taak...dan moeten ze juist hier in NL blijven.

echnaton
21-05-04, 14:03
Geplaatst door barfly
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft besloten zes Apache-helikopters
naar Irak te sturen. Ze worden toegevoegd aan het op de vliegbasis
Tallil gestationeerde Nederlandse Chinook-helikopterdetachement.
Ter ondersteuning van de missie worden ongeveer honderd extra
militairen uitgezonden.
Minister Kamp van Defensie heeft hierover vrijdag de Tweede
Kamer geïnformeerd. De uitzending van de Apaches geschiedt uit
veiligheidsoverwegingen. De Nederlandse troepen in Irak zijn de
laatste weken bij herhaling bestookt door mortiergranaten.

Zolang die dingen er om defensieve redenen naartoe gaan vind ik het wel in orde...

Het is een goede zaak. Als onze troepen ze ook Srebrenica hadden gehad, dan was de massamoord misschien voorkomen.

barfly
21-05-04, 14:04
Update:

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft besloten zes Apache-helikopters
naar Irak te sturen. Ze worden toegevoegd aan het op de vliegbasis
Tallil gestationeerde Nederlandse Chinook-helikopterdetachement.
Ter ondersteuning van de missie worden ongeveer honderd extra
militairen uitgezonden. Ze blijven tot uiterlijk 15 juli, als het
huidige Nederlandse mandaat van de Nederlandse troepen in Irak
afloopt.
Minister Kamp van Defensie heeft hierover vrijdag de Tweede
Kamer geïnformeerd. De uitzending van de Apaches geschiedt uit
veiligheidsoverwegingen, mede op verzoek van de
bataljonscommandent. De Nederlandse troepen in Irak zijn de laatste
weken bij herhaling bestookt door mortiergranaten en RPG's
(raketgranaten).
Volgens Kamp is er behoefte aan extra middelen die de
bataljonscommandant kunnen helpen om met name bij duisternis een
goed inzicht te verkrijgen in wat er gebeurt in de provincie Al
Muthanna, waar de Nederlanders actief zijn.
De Apache-helikopter is voorzien van geavanceerde
sensorsystemen, zodat ze bij dag, maar ook bij nacht verkenningen
vanuit de lucht kunnen uitvoeren. Door een radioverbinding kunnen
ze de verkregen informatie direct doorgeven aan de commandopost of
aan een patrouille. Zo nodig kunnen de Apaches ook zelf ingrijpen.
De Apaches komen rechtstreeks onder bevel van de Nederlandse
commandant. Ze worden in principe alleen ingezet binnen Al
Muthanna. Daar zijn op dit moment 1260 Nederlandse militairen
aanwezig. Het inzetten van de Apaches buiten Al Muthanna kan alleen
met toestemming van de chef defensiestaf.
Mocht Nederland besluiten langer in Irak actief te blijven, dan
kunnen volgens Defensie de Apaches desgewenst ook langer blijven.
Nederland stuurde eerder Apaches naar Afghanistan.

Ze sturen die dingen om de Nederlandse troepen te beschermen...

barfly
21-05-04, 14:07
Geplaatst door echnaton
Het is een goede zaak. Als onze troepen ze ook Srebrenica hadden gehad, dan was de massamoord misschien voorkomen.

Dat denk ik ook, het lijkt erop dat de regering een wijze les heeft geleerd.

lennart
21-05-04, 14:34
Geplaatst door echnaton
Het is een goede zaak. Als onze troepen ze ook Srebrenica hadden gehad, dan was de massamoord misschien voorkomen.

Die massamoord in Srebenica had ook voorkomen kunnen worden als het Nederlandse contigent aldaar de Al-Qa'ida strijders had ontwapend en verjaagd. Helaas was de buitenlandse inmenging in dat gebied dat uiteindelijk leidde tot de massamoord op zowel Serven (door Al-Qa'ida met dank aan Mabels wapens) en Moslims door Servische paramilitaire eenheden.

ZbaqZbaq
21-05-04, 17:07
zojuist op 18:00 uur Journaal......

"Apaches mogen ook preventief doelen uitschakelen"

Al Sawt
21-05-04, 17:15
Geplaatst door echnaton
Het is een goede zaak. Als onze troepen ze ook Srebrenica hadden gehad, dan was de massamoord misschien voorkomen. Alleen jammer dat Serviers van toen, de Amerikanen van vandaag zijn.

Julien
21-05-04, 17:18
Geplaatst door Al Sawt
Alleen jammer dat Serviers van toen, de Amerikanen van vandaag zijn.

;) helaas moet ik het hier mee eens zijn.

echnaton
21-05-04, 17:58
Geplaatst door Julien
;) helaas moet ik het hier mee eens zijn.

Maar wie kun je dan vergelijken met de Fransen van toen, die de Nederlanders luchtsteun weigerden?

Julien
21-05-04, 18:08
Geplaatst door echnaton
Maar wie kun je dan vergelijken met de Fransen van toen, die de Nederlanders luchtsteun weigerden?

Nederlanders waren/ zijn gewoon mietjes die niet durfden te schieten op de Serviers. Ze weten niet wat echt oorlogvoeren is. Een Franse generaal zei "als die NL soldaten Fransen waren geweest, dan was er wel anders gereageerd!"

echnaton
21-05-04, 18:10
Geplaatst door Julien
Nederlanders waren/ zijn gewoon mietjes die niet durfden te schieten op de Serviers. Ze weten niet wat echt oorlogvoeren is. Een Franse generaal zei "als die NL soldaten Fransen waren geweest, dan was er wel anders gereageerd!"

Waarom hebben de Fransen luchtsteun geweigerd toen bleek dat het Nederlandse contingent niet opgewassen was tegen de Serviërs?

Max Stirner
21-05-04, 18:13
Geplaatst door Julien
Nederlanders waren/ zijn gewoon mietjes die niet durfden te schieten op de Serviers. Ze weten niet wat echt oorlogvoeren is. Een Franse generaal zei "als die NL soldaten Fransen waren geweest, dan was er wel anders gereageerd!"

Simpele ziel.

Een of andere suffe Franse generaal nablaten. De Fransen stonden trouwens op uitstekende voet met de Serviers, dat is algemeen bekend.

lennart
21-05-04, 18:33
Geplaatst door Max Stirner
Simpele ziel.

Een of andere suffe Franse generaal nablaten. De Fransen stonden trouwens op uitstekende voet met de Serviers, dat is algemeen bekend.

Allicht.. omdat de Fransen in de gaten hadden dat de Amerikanen en Hollanders Al-Qa'ida strijders in Sebrenica aan het binnenvliegen waren.

echnaton
21-05-04, 18:37
Geplaatst door lennart
Allicht.. omdat de Fransen in de gaten hadden dat de Amerikanen en Hollanders Al-Qa'ida strijders in Sebrenica aan het binnenvliegen waren.

:moe:

lennart
21-05-04, 18:44
Geplaatst door echnaton
:moe:

Zie Srebrenica raport. :fpetaf:

o.m.
http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,688310,00.html

Max Stirner
21-05-04, 18:48
Geplaatst door lennart
Allicht.. omdat de Fransen in de gaten hadden dat de Amerikanen en Hollanders Al-Qa'ida strijders in Sebrenica aan het binnenvliegen waren.

Ah....ik begin het te begrijpen geloof ik....

Daarom hebben `onze` blauwhelmen die mensen in Srebenica natuurlijk ook niet geholpen.....`t waren allemaal strijders van Al-Qaida (vermomd als vrouwen en kinderen)!

echnaton
21-05-04, 18:55
Geplaatst door Max Stirner
Ah....ik begin het te begrijpen geloof ik....

Daarom hebben `onze` blauwhelmen die mensen in Srebenica natuurlijk ook niet geholpen.....`t waren allemaal strijders van Al-Qaida (vermomd als vrouwen en kinderen)!

Het probleem met Lennart is dat hij wel altijd citeert uit en verwijst naar Engelstalige documenten maar zelf die taal niet beheerst.

lennart
21-05-04, 19:19
Geplaatst door echnaton
Het probleem met Lennart is dat hij wel altijd citeert uit en verwijst naar Engelstalige documenten maar zelf die taal niet beheerst.

Ik denk dat jij de Engelse taal niet beheerst.

His findings are set out in "Intelligence and the war in Bosnia, 1992-1995". It includes remarkable material on covert operations, signals interception, human agents and double-crossing by dozens of agencies in one of dirtiest wars of the new world disorder. Now we have the full story of the secret alliance between the Pentagon and radical Islamist groups from the Middle East designed to assist the Bosnian Muslims - some of the same groups that the Pentagon is now fighting in "the war against terrorism". Pentagon operations in Bosnia have delivered their own "blowback".

echnaton
21-05-04, 19:23
Geplaatst door lennart
Ik denk dat jij de Engelse taal niet beheerst.

His findings are set out in "Intelligence and the war in Bosnia, 1992-1995". It includes remarkable material on covert operations, signals interception, human agents and double-crossing by dozens of agencies in one of dirtiest wars of the new world disorder. Now we have the full story of the secret alliance between the Pentagon and radical Islamist groups from the Middle East designed to assist the Bosnian Muslims - some of the same groups that the Pentagon is now fighting in "the war against terrorism". Pentagon operations in Bosnia have delivered their own "blowback".

Vertel dan eens wat hier staat geschreven over ons onderwerp.

lennart
21-05-04, 19:24
Geplaatst door Max Stirner
Ah....ik begin het te begrijpen geloof ik....

Daarom hebben `onze` blauwhelmen die mensen in Srebenica natuurlijk ook niet geholpen.....`t waren allemaal strijders van Al-Qaida (vermomd als vrouwen en kinderen)!

Ik kan eventueel hier nog wel filmpjes plaatsen waarin wordt getoond (door "Islamistische" strijders) hoe ze alle inwonders van Servische dorpen uitroeien.. Eventueel, als extra bewijs.

lennart
21-05-04, 19:26
Geplaatst door echnaton
Vertel dan eens wat hier staat geschreven over ons onderwerp.

Ik weet zowiezo niet wat Srebrenica nu precies te maken heeft met Irak. Ik begon er niet over; maar ik las helaas weer wat onzin over de oorlog in het voormalige Joegoslavie.

lennart
21-05-04, 19:29
Weapons flown in during the spring of 1995 were to turn up only a fortnight later in the besieged and demilitarised enclave at Srebrenica.

De door Nederland beschermde enclave werd overduidelijk bewapend door de Amerikanen. Je gaat mij niet beweren dat de Nederlanders niets van deze transporten wisten :rolleyes:
Zelfs Mabel Wisse Smit heeft zich nog actief hiervoor ingezet, en nu is getrouwd met een Prins.. :maf2:

lennart
21-05-04, 19:36
Hier is een filmpje van een Bosnisch trainingskamp, opgezet met behulp van Iran, de Amerikanen en andere Westerlingen (onder leiding van Clinton).

http://www.abuhamza-supportersofshariah.unitedshadeofswords.com/video/013.WMV

echnaton
21-05-04, 19:38
Geplaatst door lennart
Weapons flown in during the spring of 1995 were to turn up only a fortnight later in the besieged and demilitarised enclave at Srebrenica.

De door Nederland beschermde enclave werd overduidelijk bewapend door de Amerikanen. Je gaat mij niet beweren dat de Nederlanders niets van deze transporten wisten :rolleyes:
Zelfs Mabel Wisse Smit heeft zich nog actief hiervoor ingezet, en nu is getrouwd met een Prins.. :maf2:

Ja, maar jij zei dat de Nederlanders en Amerikanen Al-Kaidastrijders aan het binnenvliegen waren in Srebrenica. Ik vraag je nogmaals waar dat staat in het rapport. En je zei ook dat de Fransen dat wisten. Dat kan ik ook niet vinden.

barfly
21-05-04, 19:39
Geplaatst door echnaton
Ja, maar jij zei dat de Nederlanders en Amerikanen Al-Kaidastrijders aan het binnenvliegen waren in Srebrenica. Ik vraag je nogmaals waar dat staat in het rapport. En je zei ook dat de Fransen dat wisten. Dat kan ik ook niet vinden.

Nou ik kan het ook niet terug vinden in dat stukje, dat Nederlanders en Fransen ervan af zouden weten lijkt me een aan name waar ik niet zo zeker van zou zijn.

Julien
21-05-04, 19:43
Geplaatst door Max Stirner
Simpele ziel.

Een of andere suffe Franse generaal nablaten. De Fransen stonden trouwens op uitstekende voet met de Serviers, dat is algemeen bekend.

De Franse soldaten hadden de wapens er bij gepakt als ze in de situatie van de Nederlanders hdden verkeerd, dat durf ik je te verzekeren!

echnaton
21-05-04, 19:45
Geplaatst door Julien
De Franse soldaten hadden de wapens er bij gepakt als ze in de situatie van de Nederlanders hdden verkeerd, dat durf ik je te verzekeren!

Door geen luchtsteun te geven hebben de Fransen dus helemaal niets gedaan. Terwijl zij wel de middelen hadden en de Nederlanders niet. Overigens nou geef je nog geen antwoord op mijn vraag. Waarom hebben de Fransen geen luchtsteun gegeven? En wees nou maar niet zo trots op het Franse leger want sinds Waterloo (1815) hebben ze elke oorlog verloren.

lennart
21-05-04, 19:52
Geplaatst door echnaton
Ja, maar jij zei dat de Nederlanders en Amerikanen Al-Kaidastrijders aan het binnenvliegen waren in Srebrenica. Ik vraag je nogmaals waar dat staat in het rapport. En je zei ook dat de Fransen dat wisten. Dat kan ik ook niet vinden.

Amerikanen hebben logistieke steun hieraan verleend, en dit was algemeen bekend binnen de NAVO coalitie. Aangezien ook Srebrenica is bevoorraad moeten de Hollanders hier ook van geweten hebben.

Het artikel is misschien niet volledig, maar in het boek van Cees Wiebes staat duidelijk beschreven hoe Clinton het groene licht gaf aan Iran en Turkije om wapens en 'advisers' [al-qaida terroristen] binnen te vliegen. Ook Amerikaanse C-130 hebben hierbij geholpen [vandaar ook dat ik zeg ingevlogen]. Gelieve volgende keer gewoon zelf zoeken.. Tik maar in Cees Wiebes.. :fpetaf:

One of the most sensational sections of the book - and the bit which grabbed the headlines ('temporarily' says Wiebes) when it first came out in 2002 - details the role of the Clinton administration in giving the 'green light' to Iran to arm the Bosnian Muslims. Wiebes catalogues how, from 1992 to January 1996, there was an influx of Iranian weapons and advisers into Bosnia. He describes how Iran, and other Muslim states, helped to bring Mujihadeen fighters into Bosnia to fight with the Muslims against the Serbs, 'holy warriors' from Afghanistan, Chechnya, Yemen and Algeria, some of whom had suspected links with Osama bin Laden's training camps in Afghanistan. And all of this took place under the watchful eye of a Clintonian policy of 'no instruction' - that is, that US officials should do nothing to prevent such movements into Bosnia; that, in fact, they should covertly give them the 'green light'.

(...)
Wiebes says that the Mujihadeen played a small but important role in the Bosnian war. 'They were mainly concentrated around Zenica in central Bosnia. They weren't much liked by the local population, who found them arrogant and extreme in their views. They were usually kept away from the front. But they were seen as good fighters; they were used as shock troops, for surprise attacks and so on.' Wiebes says that 'everyone was aware' that the Mujihadeen were in Bosnia; after all, 'they killed a British soldier early on, so Britain and others were certainly aware of their arrival'. Yet it was not until the signing of the US-backed Dayton Accord in late 1995 that US forces sought to remove the Mujihadeen from Bosnia.

'As soon as the war was over, the first assignment of the various CIA station chiefs in the region was to get them out', says Wiebes. 'This was also the task of MI6 in the region. Great pressure was put on Izetbegovic's government to force the Mujihadeen out of Bosnia, which he started to do very reluctantly. I also discovered that some nasty things were done to the Mujihadeen when it was decided they had to go. There were SAS raids on training camps where many Mujihadeen were killed; some were forced to leave across the Croatian border where they were then shot by Croatian guards; there were also car accidents and hit-and-run incidents, covert operations to get rid of some Mujihadeen.'

Despite these attempts to get the Mujihadeen out of Bosnia, throughout the late 1990s the Clinton administration discovered that it is one thing to give the green light to the movement of Islamic groups across territories, but quite another to rein them back in again. In 2000, the State Department raised concerns about the 'hundreds of foreign Islamic extremists' who became Bosnian citizens after fighting against the Serbs, and who pose a potential terror threat to Europe and the United States. US officials claimed that one of bin Laden's top lieutenants had sent operatives to Bosnia, and that during the 1990s Bosnia had served as a 'staging area and safe haven' for al-Qa'eda and others.

Indeed, in the run-up to Clinton's and Blair's Kosovo war of 1999, the USA backed the Kosovo Liberation Army against Serbia - and according to a report in the Jerusalem Post in 1998, KLA members, like the Bosnian Muslims before them, had been 'provided with financial and military support from Islamic countries', and had been 'bolstered by hundreds of Iranian fighters or Mujihadeen ...[some of whom] were trained in Osama bin Laden's terrorist camps in Afghanistan' (13).

etc.
http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CA374.htm

echnaton
21-05-04, 19:54
Geplaatst door lennart
Amerikanen hebben logistieke steun hieraan verleend, en dit was algemeen bekend binnen de NAVO coalitie. Aangezien ook Srebrenica is bevoorraad moeten de Hollanders hier ook van geweten hebben.

Het artikel is misschien niet volledig, maar in het boek van Cees Wiebes staat duidelijk beschreven hoe Clinton het groene licht gaf aan Iran en Turkije om wapens en 'advisers' [al-qaida terroristen] binnen te vliegen. Ook Amerikaanse C-130 hebben hierbij geholpen [vandaar ook dat ik zeg ingevlogen]. Gelieve volgende keer gewoon zelf zoeken.. Tik maar in Cees Wiebes.. :fpetaf:

One of the most sensational sections of the book - and the bit which grabbed the headlines ('temporarily' says Wiebes) when it first came out in 2002 - details the role of the Clinton administration in giving the 'green light' to Iran to arm the Bosnian Muslims. Wiebes catalogues how, from 1992 to January 1996, there was an influx of Iranian weapons and advisers into Bosnia. He describes how Iran, and other Muslim states, helped to bring Mujihadeen fighters into Bosnia to fight with the Muslims against the Serbs, 'holy warriors' from Afghanistan, Chechnya, Yemen and Algeria, some of whom had suspected links with Osama bin Laden's training camps in Afghanistan. And all of this took place under the watchful eye of a Clintonian policy of 'no instruction' - that is, that US officials should do nothing to prevent such movements into Bosnia; that, in fact, they should covertly give them the 'green light'.

(...)
Wiebes says that the Mujihadeen played a small but important role in the Bosnian war. 'They were mainly concentrated around Zenica in central Bosnia. They weren't much liked by the local population, who found them arrogant and extreme in their views. They were usually kept away from the front. But they were seen as good fighters; they were used as shock troops, for surprise attacks and so on.' Wiebes says that 'everyone was aware' that the Mujihadeen were in Bosnia; after all, 'they killed a British soldier early on, so Britain and others were certainly aware of their arrival'. Yet it was not until the signing of the US-backed Dayton Accord in late 1995 that US forces sought to remove the Mujihadeen from Bosnia.

'As soon as the war was over, the first assignment of the various CIA station chiefs in the region was to get them out', says Wiebes. 'This was also the task of MI6 in the region. Great pressure was put on Izetbegovic's government to force the Mujihadeen out of Bosnia, which he started to do very reluctantly. I also discovered that some nasty things were done to the Mujihadeen when it was decided they had to go. There were SAS raids on training camps where many Mujihadeen were killed; some were forced to leave across the Croatian border where they were then shot by Croatian guards; there were also car accidents and hit-and-run incidents, covert operations to get rid of some Mujihadeen.'

Despite these attempts to get the Mujihadeen out of Bosnia, throughout the late 1990s the Clinton administration discovered that it is one thing to give the green light to the movement of Islamic groups across territories, but quite another to rein them back in again. In 2000, the State Department raised concerns about the 'hundreds of foreign Islamic extremists' who became Bosnian citizens after fighting against the Serbs, and who pose a potential terror threat to Europe and the United States. US officials claimed that one of bin Laden's top lieutenants had sent operatives to Bosnia, and that during the 1990s Bosnia had served as a 'staging area and safe haven' for al-Qa'eda and others.

Indeed, in the run-up to Clinton's and Blair's Kosovo war of 1999, the USA backed the Kosovo Liberation Army against Serbia - and according to a report in the Jerusalem Post in 1998, KLA members, like the Bosnian Muslims before them, had been 'provided with financial and military support from Islamic countries', and had been 'bolstered by hundreds of Iranian fighters or Mujihadeen ...[some of whom] were trained in Osama bin Laden's terrorist camps in Afghanistan' (13).

etc.
http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CA374.htm

't Staat er dus niet in.

lennart
21-05-04, 19:54
Geplaatst door barfly
Nou ik kan het ook niet terug vinden in dat stukje, dat Nederlanders en Fransen ervan af zouden weten lijkt me een aan name waar ik niet zo zeker van zou zijn.

Kom op zeg, er wordt een vrachtlading wapens naar Srebrenica gebracht en geen Hollander heeft het door?

Trouwens aan het begin van de oorlog dode een van deze mujaheddeen reeds een Britse soldaat. Iedereen wist dat ze er waren en dat er wapens werden ingevlogen. Sterker nog volgens dit artikel was er zelfs een Nederlandse journalist die achter een van die wapentransporten was gekomen, maar ervoor koos om hierover niet in de krant te schrijven:

Wiebes has noted an unwillingness on the part of journalists to delve into the role of Iran and the Mujihadeen in Bosnia. 'Some journalists spotted these developments, but what I found quite strange is that some of them didn't want to report it. One Dutch journalist discovered the arms shipments in Zagreb airport but chose not to report it because he felt very warmly towards the Bosnian Muslims. There is a certain bias.'
http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CA374.htm

echnaton
21-05-04, 19:55
Geplaatst door lennart
Kom op zeg, er wordt een vrachtlading wapens naar Srebrenica gebracht en geen Hollander heeft het door?

Trouwens aan het begin van de oorlog dode een van deze mujaheddeen reeds een Britse soldaat. Iedereen wist dat ze er waren en dat er wapens werden ingevlogen. Sterker nog volgens dit artikel was er zelfs een Nederlandse journalist die achter een van die wapentransporten was gekomen, maar ervoor koos om hierover niet in de krant te schrijven:

Wiebes has noted an unwillingness on the part of journalists to delve into the role of Iran and the Mujihadeen in Bosnia. 'Some journalists spotted these developments, but what I found quite strange is that some of them didn't want to report it. One Dutch journalist discovered the arms shipments in Zagreb airport but chose not to report it because he felt very warmly towards the Bosnian Muslims. There is a certain bias.'
http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CA374.htm

Hier ook niet.

lennart
21-05-04, 19:55
Geplaatst door echnaton
't Staat er dus niet in.

:rolleyes:

He describes how Iran, and other Muslim states, helped to bring Mujihadeen fighters into Bosnia to fight with the Muslims against the Serbs, 'holy warriors' from Afghanistan, Chechnya, Yemen and Algeria, some of whom had suspected links with Osama bin Laden's training camps in Afghanistan. And all of this took place under the watchful eye of a Clintonian policy of 'no instruction' - that is, that US officials should do nothing to prevent such movements into Bosnia; that, in fact, they should covertly give them the 'green light'.

lennart
21-05-04, 19:57
Wiebes described a weapons pipeline through Croatia, in which countries like Turkey, Iran, and various Islamist factions funneled arms to Bosnian Muslims. Wiebes said the Pentagon, which was responsible for monitoring the UN arms embargo against Bosnia, often rerouted its surveillance aircraft when planes carrying smuggled arms in violation of the UN embargo landed in eastern Bosnia. "This operation was done mainly by Arab countries and also Turkey. But the Americans were aware of that, but turned a blind eye. For instance, when mysterious flights landed in Tuzla in eastern Bosnia, then you saw that the American AWACS [surveillance planes] on station did not see anything at all. The flights from Iran Air arrived in Zagreb," Wiebes said. Wiebes' investigation goes a step further and implicates the U.S. in suppressing UN reports about Iran Air flights arriving in Croatia. He also pointed to reports of a fleet of C-130 Hercules aircraft allegedly used to carry illegal arms into eastern Bosnia. The planes are American-made. Richard Aldrich is an intelligence historian at Nottingham University in England. Aldrich told RFE/RL that reports have circulated for years about possible U.S. participation in illegal arms smuggling to Bosnian Muslims. But he said that Wiebes' research is surprising for the "scope and scale" of Pentagon involvement it reveals. "The American contribution to this operation was particularly important because American intelligence was important in enforcing the embargo. It was American AWACS aircraft that were required to police the skies to prevent this thing from going on in order for the UN embargo to stand up. But, of course, that gave the Americans the possibility to 'lift' the embargo whenever they wished," Aldrich said.
http://news.serbianunity.net/bydate/2002/April_29/7.html

lennart
21-05-04, 20:00
Geplaatst door echnaton
Hier ook niet.

Een baan als Nazi propagandist had jou niet misstaan. Wellicht heeft je vader of grootvader ook wel die rol vervult.

barfly
21-05-04, 20:05
Geplaatst door lennart
Kom op zeg, er wordt een vrachtlading wapens naar Srebrenica gebracht en geen Hollander heeft het door?

Trouwens aan het begin van de oorlog dode een van deze mujaheddeen reeds een Britse soldaat. Iedereen wist dat ze er waren en dat er wapens werden ingevlogen. Sterker nog volgens dit artikel was er zelfs een Nederlandse journalist die achter een van die wapentransporten was gekomen, maar ervoor koos om hierover niet in de krant te schrijven:

Wiebes has noted an unwillingness on the part of journalists to delve into the role of Iran and the Mujihadeen in Bosnia. 'Some journalists spotted these developments, but what I found quite strange is that some of them didn't want to report it. One Dutch journalist discovered the arms shipments in Zagreb airport but chose not to report it because he felt very warmly towards the Bosnian Muslims. There is a certain bias.'
http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CA374.htm

Ok laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de Nederlanders en de Fransen wel op de hoogte waren van de wapen leverancies en het leveren van strijders. Dan nog zie ik niet waarom Frankrijk om die redenen geen luchtsteun zou geven aan de Nederlandse blauwhelmen.

Al zie ik Fransen er wel voor aan om bondgenoten te laten vallen want als er één land is dat smerige spelletjes speelt dan is het Frankrijk wel.

Zo ook hun stellingname tegen de oorlog in Irak, nou zou men dat kwalificeren als een dappere actie tegen de VS agressie, maar is het gewoon een tactiek om hun vergaande belangen in de Arabische wereld niet te schaden. Het enige land dat ik in dit opzicht oprecht acht is Duitsland.

echnaton
21-05-04, 20:14
Geplaatst door lennart
Een baan als Nazi propagandist had jou niet misstaan. Wellicht heeft je vader of grootvader ook wel die rol vervult.

Ik weet dat dit jouw manier is van toegeven dat je ongelijk hebt.

:zwaai:

Al Sawt
22-05-04, 00:41
Geplaatst door barfly
Ok laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de Nederlanders en de Fransen wel op de hoogte waren van de wapen leverancies en het leveren van strijders. Dan nog zie ik niet waarom Frankrijk om die redenen geen luchtsteun zou geven aan de Nederlandse blauwhelmen.

Al zie ik Fransen er wel voor aan om bondgenoten te laten vallen want als er één land is dat smerige spelletjes speelt dan is het Frankrijk wel.
Fransen koesteren sympathie voor Serviers.
Zo werd in de Navo-hoofdkwartier in aanloop van de Kosovo oorlog, een hoge Franse officier opgepakt wegens spionage voor de Serviers.

Max Stirner
22-05-04, 11:25
Geplaatst door Al Sawt
Fransen koesteren sympathie voor Serviers.
Zo werd in de Navo-hoofdkwartier in aanloop van de Kosovo oorlog, een hoge Franse officier opgepakt wegens spionage voor de Serviers.

Klopt. Er circuleren ook hardnekkige geruchten dat Frans verraad een paar keer de arrestatie van mannen als Mladic en Karadzic heeft voorkomen.
Dat die Nederlanders zich in Srebenica als een stelletje kleuters opzij hebben laten zetten, staat wat mij betreft buiten kijf (dat gesprek tussen Mladic en Karremans is echt te genant voor woorden!) maar ze stonden wel tegen een overmacht en kregen geen hulp van hun 'vrienden'.