PDA

Bekijk Volledige Versie : Churchill oorlogsmisdadiger....postum veroordelen



ZbaqZbaq
22-05-04, 13:01
'Totale oorlog ook bij geallieerden'

van onze redactie buitenland

AMSTERDAM - Bij de (deels per vergissing uitgevoerde) geallieerde bombardementen op Nederland vielen meer doden dan door projectielen van de Duitse Luftwaffe. Per saldo was de bevrijding van Nederland vanuit de lucht bezien een stuk bloediger dan de bezetting van het land in mei 1940.



Tot die verrassende slotsom komt de Berlijnse historicus Jörg Friedrich. De schrijver van Der Brand en Brandstätten - waarin op felle wijze het lijden van de Duitse burgerbevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt beschreven. Hij is deze week in Nederland om de vertaling van zijn standaardwerk te presenteren.

Volgens hem voerden de geallieerden van meet af aan een 'vernietigingsoorlog' tegen Duitsland, spiegelbeeldig aan de 'totale oorlog' die het devies van Hitler en Goebbels was. De Amerikaanse luchtmacht hield het vooral bij preciese bombardementen op industriecentra en verkeersknooppunten. Maar de Britten mikten heel bewust op woonwijken.

,,In februari 1942 circuleerde een dienstbevel binnen de RAF: de Britse luchtmacht moest binnen een jaar 900.000 slachtoffers maken onder Duitse burgers en een miljoen gewonden. Churchill wilde met deze 'moral bombing' bewerkstelligen dat de bevolking in opstand zou komen tegen Hitler. Maar het omgekeerde gebeurde. De Duitsers riepen om vergelding en hoopten dat de V2 dood en verderf zou zaaien in Engeland.''

In totaal wierpen de geallieerden ruim tienmaal zoveel gewicht aan springstof en brandbommen af op Duitsland als de nazi-luchtmacht op geallieerde landen: 1.3 miljoen ton tegen 103.000 ton. Bij de geallieerde bombardementen kwamen rond een half miljoen Duitsers om. Van de 120.000 geallieerde vliegers sneuvelde 44 procent; een deel van hen werd gelyncht in Duitsland.

,,Ik zeg niet dat de Britse bommen niet nodig waren, maar het platgooien van stadjes als Pforzheim en Swinemünde was niet alleen militair nutteloos, maar ook vermijdbare barbarij. Duitsland moest een woestijn worden, zei Churchill: 'Laten we ze roosteren!''

http://www.nd.nl
--------------------------------------------------------------

Churchill heeft tijdens zijn ambt als minister van kolonialezaken ook vele tienduizeden arabische burgers in Egypte laten afslachten met chemische wapens.

En hier in NL worden straten vernoemd naar dit soort beesten.

850
22-05-04, 13:39
Geplaatst door ZbaqZbaq
En hier in NL worden straten vernoemd naar dit soort beesten.

bandiet Het is een beestenboel

echnaton
22-05-04, 13:57
Even voor een goed begrip: het was dus Duitsland dat een "totale oorlog", oftewel een vernietigingsoorlog begon tegen Engeland. De Duitsers zetten ook de toon met de bombardementen op Warschau, Rotterdam en Londen. Het waren ook de Duitsers die voor het eerst een kleine stad bombardeerden (Coventry). Het had niet veel gescheeld of Engeland was in de beginperiode bezweken. Het is Churchill geweest die de Engelsen heeft geïnspireerd om vol te houden. Toen ze de kans kregen hebben de Engelsen met alles wat ze hadden terug geslagen.

Julien
22-05-04, 14:04
dus omdat er Arabische slachtoffers zijn gevallen, moet ZZ ff reageren. Een Arabisch leven is bij hem kennelijk meer waard dan een ander leven.

En voor de rest, waar oorlog gevoerd wordt gebeuren helaas ongelukken: colloteral dammage.

850
22-05-04, 14:06
Geplaatst door echnaton
Het is Churchill geweest die de Engelsen heeft geïnspireerd om vol te houden. Toen ze de kans kregen hebben de Engelsen met alles wat ze hadden terug geslagen.


Met als gevolg dat er bijna geen oudbouw meer te vinden is in Duitsland

Robbedoes
22-05-04, 14:27
Hoeveel onschuldige burgers zijn er gedood door het barbaarse regiem van H.itler?
Kijk eens naar het oostfront. Alleen al in Stalingrad vieken meer dan een miljoen doden.

De Russen kwamen terug, en doodden ook honderdduizenden burgers en soldaten. Als de Amerikanen en Engelsen niet gebombardeerd hadden (wat w.s. een strategische waarschuwing was naar de Russen) zouden we hier allemaal onder de communisten hebben geleefd. Dan had Stalin hier verder kunnen moorden.

Ik persoonlijk vind het onzinnig om die 'bommenoorlog' zo uit te vergroten. Het was een verschrikkelijke oorlog, en de wandaden/misdaden van de Duitse toenmalige heersers mogen nooit in de schaduw van de geallieerde tegenaanvallen komen te staan.

Maarten
22-05-04, 15:17
Er zijn 260 duitse dorpen en steden platgegooid tijdens 1000 bombardementen.
Maar om de Duitse boosheid daarover wat te temperen, zegt de schrijver, dat hij tijdens al zijn lezingen opmerkt, dat het beleg van Leningrad door de Duitsers al 2x zoveel doden heeft opgeleverd, dan die bombardementen..

Er werd gewoon op die manier gedacht in die tijden. Dat kwam ook omdat de bevolking hitler enorm steunde. Het was beleid, dat die bevolking gebroken moest worden.
Ik weet niet of die engelsen wel heel duitsland wilden plat gooien. Ze wilden "de duitsers" klein krijgen. Ze hielden toch ook gewoon op, toen duitsland militair overwonnen was?
En de Amerikanen? Ik weet niet of die wel veel menslievender dachten. Die hadden gewoon hun doel, en deden wat militair het meest zinnig was.

Het zegt iets, dat er pas nu over het onderscheid nagedacht wordt. Blijkbaar leefde dat voorheen niet. Ik weet niet of het wel veel zin heeft om achteraf zo te denken.

Bij Hamas denken ze tegenwoordig al net zo, zoals wij toen, en dat vind ik heel normaal en menselijk. Israel is een democratisch land, en steunt al 35 jaar onafgebroken de bezetting. Dat maakt individuele Israeli's nog niet schuldug, maar onschuldig zijn ze in geen geval. Kinderen misschien wel, maar dan moet je je vooral gaan afvragen aan wie het ligt, dat de oorlog voortduurt. En dan kun je die "preventieve bezetting", compleet met inlijvings-pretenties absoluut als hoofdschuldige aanwijzen.
Slachtoffer zijn dan allereerst alle Palestijnen en hun kinderen.


Zbaq, wou je Yassin en Rantisi dan ook maar meteen als oorlogsmisdadiger aanmerken? Daar zal Sharon erg blij mee zijn.

Nou snap ik je wel, denk ik: als Hamás, dan ook Churchill.. Maar ik weet niet of je hier wel erg in moet door gaan.

ZbaqZbaq
22-05-04, 15:25
Geplaatst door Maarten
Ze wilden "de duitsers" klein krijgen. Ze hielden toch ook gewoon op, toen duitsland militair overwonnen was?


Nope ..Dresden was een van de meest onnodige en zinloze bombardementen van de WOII..remember ?

Bart.NL
22-05-04, 15:51
Geplaatst door ZbaqZbaq
Nope ..Dresden was een van de meest onnodige en zinloze bombardementen van de WOII..remember ?

Je hebt natuurlijk gelijk ZZ want Churchill was een oorlogszuchtig heerschap. Ook in de Eerste Wereldoorlog heeft hij oorlogsmisdaden gepleegd.

Hij heeft zijn plaats in de geschiedenis slechts te danken aan het feit dat een van al zijn vijanden "een historisch juiste vijand" was en dat zijn misdaden gering zijn vergeleken bij zijn tijdgenoten H.Itler en S.Talin.

Julien
22-05-04, 15:55
En David, Salomo, Constantino, Mohammed hebben ook bloed aan hun vingers. Moeten we ook al die straatnamen veranderen? :maf3:

ZbaqZbaq
22-05-04, 16:26
Geplaatst door Bart.NL
Je hebt natuurlijk gelijk ZZ want Churchill was een oorlogszuchtig heerschap. Ook in de Eerste Wereldoorlog heeft hij oorlogsmisdaden gepleegd.

Hij heeft zijn plaats in de geschiedenis slechts te danken aan het feit dat een van al zijn vijanden "een historisch juiste vijand" was en dat zijn misdaden gering zijn vergeleken bij zijn tijdgenoten H.Itler en S.Talin.

dus even de logica samenvatten:

Grote massaslachting is "badguy" ?
Minder grote massaslachting is "goodguy" ?

Maarten
22-05-04, 16:28
Geplaatst door ZbaqZbaq
Nope ..Dresden was een van de meest onnodige en zinloze bombardementen van de WOII..remember ?
Maar daarna hield het op. Geen sprake dus van heel Duitsland met de grond gelijk mken.

Maar blijf kijken naar die vergelijking tussen Hamas en Churchill.

Bart.NL
23-05-04, 08:30
Geplaatst door ZbaqZbaq
dus even de logica samenvatten:

Grote massaslachting is "badguy" ?
Minder grote massaslachting is "goodguy" ?

Nou nee. Churchill heeft altijd een messiaanse opvatting over zichzelf gehad. Hij zag zichzelf als "de verlosser". De man was een alcoholist en de helft van de tijd kwam er weinig zinnigs uit hem. Ook was hij vaak depressief.

Normaal gesproken zou je hem kenschetsen als een "halve gare". Toch wordt hij vooral beoordeeld op het feit dat hij H.Itler heeft verslagen. Om een grote gek te verslaan, heb je gewoon een andere grote gek nodig.

Rabi'ah.
23-05-04, 10:27
Alleen maar omdat de Westerse wereld Churchill heilig heeft verklaard vanwege zijn strategische keuze in WO2, wil dat nog niet zeggen dat deze meneer een lieverdje was. :rolleyes:
Dresden is idd platgegooid, er zijn duizenden onschuldige doden gevallen, wat volgens het Internationaal Oorlogsrecht gewoon een ordinaire oorlogsmisdaad is.
Bovendien was op dat moment allang duidelijk dat Duitsland de oorlog verloren had. :moe:
Die selectieve verontwaardiging verbaast me toch altijd........wel treuren om de eigen doden en niet om die van de "ander" of de "vijand".
Trouwens, meneer Churchill was natuurlijk ook een kolonialist pur sang, verbaast me dan eigenlijk ook niks dat hij in Egypte ook als een beest tekeer is gegaan. :mad:
Yepz, leve de Westerse "beschaving" hoor. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Beëlzebub
23-05-04, 10:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Dresden is idd platgegooid, er zijn duizenden onschuldige doden gevallen, wat volgens het Internationaal Oorlogsrecht gewoon een ordinaire oorlogsmisdaad is.
Bovendien was op dat moment allang duidelijk dat Duitsland de oorlog verloren had. :moe:
Trouwens, meneer Churchill was natuurlijk ook een kolonialist pur sang, verbaast me dan eigenlijk ook niks dat hij in Egypte ook als een beest tekeer is gegaan. :mad:
Rabiah.

Ja, deze dingen kloppen. Grote bombardementen (Dresden, Hamburg)werden uitgevoerd in het voorjaar van 1945 toen de oorlog al gewonnen was.
Churchill sprak heel minderwaardig over de bewoners van de Br. koloniën.
Daarnaast was het ook Churchill die in het begin van de koude oorlog voorstelde een atoombom op Moskou te werpen.
Echt niet iemand om pleinen en straten naar te noemen. Maar ja, we hebben hier ook bv. nog een van Heutz-monument (uit ons Indische koloniale verleden), Afrikaander buurten, etc.

Rabi'ah.
23-05-04, 11:12
Geplaatst door Beëlzebub

Daarnaast was het ook Churchill die in het begin van de koude oorlog voorstelde een atoombom op Moskou te werpen.
Echt niet iemand om pleinen en straten naar te noemen. Maar ja, we hebben hier ook bv. nog een van Heutz-monument (uit ons Indische koloniale verleden), Afrikaander buurten, etc.

Klopt, daar ben ik ook tegen.
Brrrrr, het bizarste wat ik heb meegemaakt is dat ik als Surinaamse in het Paleis op de Dam en in het Teylers Museum ben geweest, wetend dat in het Paleis de slavenhandelaren vergaderden en dat het Teylers Museum gebouwd is van de opbrengst van de slavenhandel.
En dan had die mevrouw van het Teylers museum nog de treurige moed om te zeggen dat dat "toch wel aardig van die meneer was" dat hij dat museum had laten bouwen! :mad: :laser: :kotsen:
Een keer moest ik ook naar een debat en liep dus 1 van die grote grachten af, ik geloof dat het de Herengracht was, waar dus alle aandeelhouders van de VOC en de WIC woonden.
Ik moet zeggen dat ik het echt doodeng vond en me als het ware ingeklemd voelde..........jahaa, aan dát aspect van de "vaderlandse geschiedenis" wordt nog steeds bitter weinig aandacht besteed. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

echnaton
23-05-04, 11:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Klopt, daar ben ik ook tegen.
Brrrrr, het bizarste wat ik heb meegemaakt is dat ik als Surinaamse in het Paleis op de Dam en in het Teylers Museum ben geweest, wetend dat in het Paleis de slavenhandelaren vergaderden en dat het Teylers Museum gebouwd is van de opbrengst van de slavenhandel.
En dan had die mevrouw van het Teylers museum nog de treurige moed om te zeggen dat dat "toch wel aardig van die meneer was" dat hij dat museum had laten bouwen! :mad: :laser: :kotsen:
Een keer moest ik ook naar een debat en liep dus 1 van die grote grachten af, ik geloof dat het de Herengracht was, waar dus alle aandeelhouders van de VOC en de WIC woonden.
Ik moet zeggen dat ik het echt doodeng vond en me als het ware ingeklemd voelde..........jahaa, aan dát aspect van de "vaderlandse geschiedenis" wordt nog steeds bitter weinig aandacht besteed. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Rabiah, ik kan me je gevoelens goed voorstellen, zeker als je één van de afstammelingen van de slaven bent. Toch is je laatste zin niet terecht. In het geschiedenisonderwijs wordt er aandacht aan besteed. Er verschijnen regelmatig boeken, artikelen in kranten, tijdschriften., etc. Elke Nederlander weet wat er toen is gebeurd. Er is nog een aspect. De slavenhandel was een gedeelde onderneming, niet alleen de verantwoordelijkheid van de westerse landen maar ook van de Afrikanen.

echnaton
23-05-04, 11:40
Geplaatst door Beëlzebub
Ja, deze dingen kloppen. Grote bombardementen (Dresden, Hamburg)werden uitgevoerd in het voorjaar van 1945 toen de oorlog al gewonnen was.
Churchill sprak heel minderwaardig over de bewoners van de Br. koloniën.
Daarnaast was het ook Churchill die in het begin van de koude oorlog voorstelde een atoombom op Moskou te werpen.
Echt niet iemand om pleinen en straten naar te noemen. Maar ja, we hebben hier ook bv. nog een van Heutz-monument (uit ons Indische koloniale verleden), Afrikaander buurten, etc.

Bij deze aanval op Dresden vielen naar schatting 150.000 slachtoffers, misschien meer. De aanval diende wel een oorlogsdoel want hij geschiedde op verzoek van de Russen met het doel in het achterland van hun front, ze stonden al in Silezië, verwarring te stichten. Dresden was een knooppunt van spoorlijnen.

Rabi'ah.
23-05-04, 11:51
Geplaatst door echnaton
Rabiah, ik kan me je gevoelens goed voorstellen, zeker als je één van de afstammelingen van de slaven bent. Toch is je laatste zin niet terecht. In het geschiedenisonderwijs wordt er aandacht aan besteed. Er verschijnen regelmatig boeken, artikelen in kranten, tijdschriften., etc. Elke Nederlander weet wat er toen is gebeurd. Er is nog een aspect. De slavenhandel was een gedeelde onderneming, niet alleen de verantwoordelijkheid van de westerse landen maar ook van de Afrikanen.

Toch is het historisch bewustzijn onder veel autochtone Nederlanders nog bar laag, aangezien zij zich niet realiseren dat de welvaart van Nederland vanuit de zogenaamde "Gouden Eeuw" neerkwam op het deporteren, doodwerken en onderdrukken van míjn voorouders!
De slavenhandel was idd een gedeelde onderneming ja, maar dat is geen rechtvaardiging voor de miljoenen en nog eens miljoenen die zijn weggevoerd door de Westerse mogendheden en het pleit de Europeanen ook niet vrij.
Bovendien is de militaire druk waaronder bepaalde Afrikaanse stamhoofden te staan kwamen, ook niet bepaald te onderschatten. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

echnaton
23-05-04, 12:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Toch is het historisch bewustzijn onder veel autochtone Nederlanders nog bar laag, aangezien zij zich niet realiseren dat de welvaart van Nederland vanuit de zogenaamde "Gouden Eeuw" neerkwam op het deporteren, doodwerken en onderdrukken van míjn voorouders!
De slavenhandel was idd een gedeelde onderneming ja, maar dat is geen rechtvaardiging voor de miljoenen en nog eens miljoenen die zijn weggevoerd door de Westerse mogendheden en het pleit de Europeanen ook niet vrij.
Bovendien is de militaire druk waaronder bepaalde Afrikaanse stamhoofden te staan kwamen, ook niet bepaald te onderschatten. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

De slavenhandel was maar één aspect van de Gouden Eeuw. Je kunt niet zeggen dat de welvaart van de Republiek alleen maar daarop was gebaseerd. Ik wil niemand vrijpleiten maar de Europeanen sloten gewoon aan bij de Afrikaanse gewoontes. Het waren Afrikanen die de slaven uit hun dorpen roofden. Bij mijn voorouders niet en ook bij de jouwe niet leefde de gedachte dat slavernij verkeerd was. Het werd bovendien geaccepteerd in alle religies: christendom, islam en jodendom. Tenslotte mag je ook niet vergeten dat tenslotte toch in het westen (jawel, de United States), het besef ontstond dat de slavernij verkeerd was en uiteindelijk ook werd afgeschaft.

Julien
23-05-04, 12:23
Ach wat een krokodillentranen weer hier. ieder land kent z'n zwarte bladzijden. als je in istanbul, rabat, cairo, beirut, damascus, jeruzalem etc. etc etc. loopt zul je ook struikelen over de monumenten waar bloed om gevloeid is. in europa is dat inderdaad ook het geval. europa was inderdaad vroeger ook niet zo'n 'beschaving', net als de rest van de wereld.

echnaton
23-05-04, 12:28
Geplaatst door Julien
Ach wat een krokodillentranen weer hier. ieder land kent z'n zwarte bladzijden. als je in istanbul, rabat, cairo, beirut, damascus, jeruzalem etc. etc etc. loopt zul je ook struikelen over de monumenten waar bloed om gevloeid is. in europa is dat inderdaad ook het geval. europa was inderdaad vroeger ook niet zo'n 'beschaving', net als de rest van de wereld.

Daar heb je gelijk in maar toch kan het geen kwaad om precies te weten wat er allemaal gebeurd is. Vaak als je het nader bestudeert blijkt het nog niet eens zo zwart-wit te liggen.

Rabi'ah.
23-05-04, 12:31
Geplaatst door echnaton
De slavenhandel was maar één aspect van de Gouden Eeuw. Je kunt niet zeggen dat de welvaart van de Republiek alleen maar daarop was gebaseerd. Ik wil niemand vrijpleiten maar de Europeanen sloten gewoon aan bij de Afrikaanse gewoontes. Het waren Afrikanen die de slaven uit hun dorpen roofden. Bij mijn voorouders niet en ook bij de jouwe niet leefde de gedachte dat slavernij verkeerd was. Het werd bovendien geaccepteerd in alle religies: christendom, islam en jodendom. Tenslotte mag je ook niet vergeten dat tenslotte toch in het westen (jawel, de United States), het besef ontstond dat de slavernij verkeerd was en uiteindelijk ook werd afgeschaft.

Deze slappe relativering en goedpraterij van één van de grootste misdaden in de menselijke geschiedenis, namelijk de transatlantische negerslavernij, is precies wat mij nog regelmatig in conflict kan brengen met Nederlanders. :moe:
Over hand in eigen boezem steken gesproken. :rolleyes: :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
23-05-04, 12:35
Geplaatst door Julien
Ach wat een krokodillentranen weer hier. ieder land kent z'n zwarte bladzijden. als je in istanbul, rabat, cairo, beirut, damascus, jeruzalem etc. etc etc. loopt zul je ook struikelen over de monumenten waar bloed om gevloeid is. in europa is dat inderdaad ook het geval. europa was inderdaad vroeger ook niet zo'n 'beschaving', net als de rest van de wereld.

O dus ik zou het maar ok moeten vinden dat mijn voorouders ontvoerd zijn, als beesten in slavenschepen gepakt zijn en eeuwenlang zijn onderdrukt, mishandeld en vernederd??!!!!! :mad: :mad: :mad:
:kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen:
En dat allemaal onder het mom van "andere landen doen ook erge dingen". :moe:
Ja, én?
Ik dacht dat de meeste mensen op de kleuterschool toch al geleerd hebben dat "hij doet het ook" geen geldig argument is.
Dus ik zou zeggen Julien........ontgroei de kleuterleeftijd en wake up to reality.
En die is minder mooi dan jij misschien denkt. :moe:

Wa salam,

Rabiah.

echnaton
23-05-04, 12:36
Geplaatst door Rabi'ah.
Deze slappe relativering en goedpraterij van één van de grootste misdaden in de menselijke geschiedenis, namelijk de transatlantische negerslavernij, is precies wat mij nog regelmatig in conflict kan brengen met Nederlanders. :moe:
Over hand in eigen boezem steken gesproken. :rolleyes: :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Niets is 100% zwart of 100% wit. Maar goed, laten we er maar over ophouden.

Rabi'ah.
23-05-04, 12:38
Geplaatst door echnaton
Niets is 100% zwart of 100% wit. Maar goed, laten we er maar over ophouden.

Je kletst weer eens uit je nek GJ. :moe:
Het onrecht dat mijn voorouders is aangedaan is idd niet 100% zwart, maar 10000000000% zwart.
Maargoed, dat jij geen enkel rechtvaardigheidsgevoel in je donder hebt wisten we al van jouw Palestina-standpunten, he GJ? :) :strik:

Groetjes,

Rabiah.

echnaton
23-05-04, 12:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Je kletst weer eens uit je nek GJ. :moe:
Het onrecht dat mijn voorouders is aangedaan is idd niet 100% zwart, maar 10000000000% zwart.
Maargoed, dat jij geen enkel rechtvaardigheidsgevoel in je donder hebt wisten we al van jouw Palestina-standpunten, he GJ? :) :strik:

Groetjes,

Rabiah.

Ik bedoelde maar dat jouw eigen voorouders (niet de slaven maar de slavenhalers) er medeschuldig aan zijn (evenals de mijne), dat kun je niet ontkennen.

taouanza
23-05-04, 12:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Je kletst weer eens uit je nek GJ. :moe:
Het onrecht dat mijn voorouders is aangedaan is idd niet 100% zwart, maar 10000000000% zwart.
Maargoed, dat jij geen enkel rechtvaardigheidsgevoel in je donder hebt wisten we al van jouw Palestina-standpunten, he GJ? :) :strik:

Groetjes,

Rabiah.

Ja laat we daar maar over ophouden.:rolleyes:

Wat een betutteling van die zak!

Rabi'ah.
23-05-04, 12:48
Geplaatst door taouanza
Ja laat we daar maar over ophouden.:rolleyes:

Wat een betutteling van die zak!

Idd ja. :moe:

Is wel grappig om te zien......iedereen die hier post, maakt een zekere (karakter)ontwikkeling door, ook mensen die hier kwamen als bange autochtonen....... :)

Iedereen, behalve GJ. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

TFOE
23-05-04, 12:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Idd ja. :moe:

Is wel grappig om te zien......iedereen die hier post, maakt een zekere (karakter)ontwikkeling door
Iedereen, behalve GJ. :moe:


Iedereen die hier post behalve GJ? :argwaan:

:moe:

echnaton
23-05-04, 12:58
Geplaatst door taouanza
Ja laat we daar maar over ophouden.:rolleyes:

Wat een betutteling van die zak!

Ik begin toch mijn bedenkingen te krijgen over het niveau van deze discussie. Maar ja dat is mijn eigen schuld, had ik maar niet de nuancering moeten zoeken en op jouw zwart-wit level moeten blijven praten. Dat begrijp je veel beter.

taouanza
23-05-04, 13:19
Geplaatst door echnaton
Ik begin toch mijn bedenkingen te krijgen over het niveau van deze discussie. Maar ja dat is mijn eigen schuld, had ik maar niet de nuancering moeten zoeken en op jouw zwart-wit level moeten blijven praten. Dat begrijp je veel beter.

Als jij met nuancering betutteling bedoelt dan is het inderdaad jouw schuld.

taouanza
23-05-04, 13:20
Geplaatst door TFOE
Iedereen die hier post behalve GJ? :argwaan:

:moe:

Ja jij bent ook verandert je bent zo bitter geworden.

echnaton
23-05-04, 13:23
Geplaatst door taouanza
Als jij met nuancering betutteling bedoelt dan is het inderdaad jouw schuld.

Het valt me op dat jij je nogal gauw betutteld voelt. Dat zegt misschien toch iets over jezelf.

rebil
23-05-04, 13:27
Alleen maar omdat de Westerse wereld Churchill heilig heeft verklaard vanwege zijn strategische keuze in WO2, wil dat nog niet zeggen dat deze meneer een lieverdje was.

Precies, en dat geldt ook voor Mohammed.

Rabi'ah.
23-05-04, 13:30
Geplaatst door rebil
Precies, en dat geldt ook voor Mohammed.

Ik snap niet hoe jij in Godsnaam zo gauw weer de link naar onze profeet Mohammed (as) legt, maargoed.

Ik zou zeggen: Onderbouw die stelling maar eens, dan praten we verder. :) :duim: :strik:

Groetjes,

Rabiah.

rebil
23-05-04, 13:37
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik snap niet hoe jij in Godsnaam zo gauw weer de link naar onze profeet Mohammed (as) legt, maargoed.

Ik zou zeggen: Onderbouw die stelling maar eens, dan praten we verder. :) :duim: :strik:

Groetjes,

Rabiah.

Omdat er ook de link tussen churchill en hamas werd gelegd.

Voor de rest:

Islam en geweld (http://www.answering-islam.org/Dutch/artikelen/onderislamitischeheerschappij/islamengeweld.htm)

Mill
23-05-04, 13:41
Geplaatst door Rabi'ah.
Het onrecht dat mijn voorouders is aangedaan is idd niet 100% zwart, maar 10000000000% zwart.

Sorry hoor, maar dat geblaat over 'voorouders' vind ik altijd nogal pathetisch. Wat heb je nou met je voorouders te maken? Je kent ze niet, je weet niet hoe ze waren, je hebt ze nooit gesproken.

Een moreel punt maken op grond van voorouders is net zo bizar als hedendaagse joden de schuld geven van die kruisigingsaffaire.

Mijn - nogal directe - voorouders zijn vermoord door de Duitsers. Nou en. Moet ik nou op m'n morele high horse gaan zitten als het over de Tweede Wereldoorlog gaat? Of me "ingeklemd" gaan voelen als ik in Berlijn loop? Lijkt me nogal misplaatst.

Beëlzebub
23-05-04, 13:43
Geplaatst door echnaton
Bij deze aanval op Dresden vielen naar schatting 150.000 slachtoffers, misschien meer. De aanval diende wel een oorlogsdoel want hij geschiedde op verzoek van de Russen met het doel in het achterland van hun front, ze stonden al in Silezië, verwarring te stichten. Dresden was een knooppunt van spoorlijnen.

Hadden ze die spoorlijnen niet afzonderlijk kunnen bombarderen? Zoveel slachtoffers kan het niet waard geweest zijn (niet dat ik het wil opnemen voor de Duitsers uit die tijd).

TFOE
23-05-04, 13:44
Geplaatst door taouanza
Ja jij bent ook verandert je bent zo bitter geworden.

Ah gut, tante Tao heeft een posting van Barfly gelezen en kakelt het gelijk als een kip zonder kop na.

Beëlzebub
23-05-04, 13:46
Geplaatst door echnaton
De slavenhandel was maar één aspect van de Gouden Eeuw. Je kunt niet zeggen dat de welvaart van de Republiek alleen maar daarop was gebaseerd. Ik wil niemand vrijpleiten maar de Europeanen sloten gewoon aan bij de Afrikaanse gewoontes. Het waren Afrikanen die de slaven uit hun dorpen roofden. Bij mijn voorouders niet en ook bij de jouwe niet leefde de gedachte dat slavernij verkeerd was. Het werd bovendien geaccepteerd in alle religies: christendom, islam en jodendom. Tenslotte mag je ook niet vergeten dat tenslotte toch in het westen (jawel, de United States), het besef ontstond dat de slavernij verkeerd was en uiteindelijk ook werd afgeschaft.

Rabi'ah.
23-05-04, 13:51
Geplaatst door TFOE
Ah gut, tante Tao heeft een posting van Barfly gelezen en kakelt het gelijk als een kip zonder kop na.

Waarom doe jij zo onaardig tegen Taouanza, 850? :confused:

Beëlzebub
23-05-04, 13:51
Geplaatst door echnaton
De slavenhandel was maar één aspect van de Gouden Eeuw. Je kunt niet zeggen dat de welvaart van de Republiek alleen maar daarop was gebaseerd. Ik wil niemand vrijpleiten maar de Europeanen sloten gewoon aan bij de Afrikaanse gewoontes. Het waren Afrikanen die de slaven uit hun dorpen roofden. Bij mijn voorouders niet en ook bij de jouwe niet leefde de gedachte dat slavernij verkeerd was. Het werd bovendien geaccepteerd in alle religies: christendom, islam en jodendom. Tenslotte mag je ook niet vergeten dat tenslotte toch in het westen (jawel, de United States), het besef ontstond dat de slavernij verkeerd was en uiteindelijk ook werd afgeschaft.

1- Wat de Nederlanders zeker aangerekend kan worden is dat bij het transport van Afrika naar de West zoveel slaven het leven verloren.
2- Waren de VS niet één van de laatsten, die de slavernij afschaften? Ik dacht er in de Eurpese landen zelf in de Negentiende Eeuw al geen slavernij meer bestond (al had je wel in O. Eur. nog een sterke binding van boeren aan de grond, de mir, geloof ik).

echnaton
23-05-04, 13:55
Geplaatst door Beëlzebub
Hadden ze die spoorlijnen niet afzonderlijk kunnen bombarderen? Zoveel slachtoffers kan het niet waard geweest zijn (niet dat ik het wil opnemen voor de Duitsers uit die tijd).

Zo nauwkeurig konden ze niet mikken toen. Je moet niet denken aan de laatste oorlog in Irak met de precisiebombardementen. De Engelsen hadden bij wijze van spreken een kanonskogel nodig om een vlieg te doden. Ze wilden het rangeeremplacement treffen dat nogal een grote oppervlakte had, net aan de rand van de binnenstad. Het wrange van het hele geval is dat dit nauwelijks beschadigd werd en de treinenloop vrijwel niet gehinderd werd.

Julien
23-05-04, 13:56
Geplaatst door Rabi'ah.
O dus ik zou het maar ok moeten vinden dat mijn voorouders ontvoerd zijn, als beesten in slavenschepen gepakt zijn en eeuwenlang zijn onderdrukt, mishandeld en vernederd??!!!!! :mad: :mad: :mad:
:kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen: :kotsen:
En dat allemaal onder het mom van "andere landen doen ook erge dingen". :moe:
Ja, én?
Ik dacht dat de meeste mensen op de kleuterschool toch al geleerd hebben dat "hij doet het ook" geen geldig argument is.
Dus ik zou zeggen Julien........ontgroei de kleuterleeftijd en wake up to reality.
En die is minder mooi dan jij misschien denkt. :moe:

Wa salam,

Rabiah.

huilie huilie.. al die prikkers hier zijn dan net zo kinderachtig als ze alles wat de arabische wereld slecht doet projecteren op de westerse wereld. hoe vaak probeert ZwartSchaap niet het Westen te beschuldigen van kinderporno/ geen seksuele moraal, waarop iemand als Carmella weer de Islamitische wereld beschuldigt van terrorisme/ geweld, en waarop iemand anders weer het Westen beschuldigt... etc etc etc

Ook met Israel is het precies hetzelfde. Als Israel iets fouts doet zeggen de kleuters hier "Palestijnen moeten hetzelfde tegen de Israeli's doen" en andersom zeggen de kleuters ook weer hetzelfde "zie je wel de Palestijnen zijn agressief, de Israeli's moeten terugvechten"

Rabi'ah als je eerlijk bent, moet je toegeven dat bijna iedereen hier zo denkt. Vooral de prikkers die de hele tijd het Westen bekritiseren omdat op het journaal de Islam bekritiseerd wordt. NET ZO KINDERACHTIG DAN! :kotsen: :kotsen: :kotsen:

TFOE
23-05-04, 13:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom doe jij zo onaardig tegen Taouanza, 850? :confused:

bandiet Ze haalt het slechtste in me naar boven




:boer: Hoe wist je dat ik 850 ben?

Beëlzebub
23-05-04, 13:59
Geplaatst door echnaton
Ik bedoelde maar dat jouw eigen voorouders (niet de slaven maar de slavenhalers) er medeschuldig aan zijn (evenals de mijne), dat kun je niet ontkennen.

Als R. uit Suriname komt, zal het toch ws. niet zo zijn, dat haar voorouders medeschuldig waren aan de slavernij. De schuldigen, degenen die meewerkten aan het slavenvangen en -verkopen aan de Nederlanders, zijn juist in Afrika gebleven!
Overigens is wat je verder zegt wel waar (dat Afrianen zelf ook meewerkten aan de slavernij), maar ik ben bang dat de grootste schuldigen toch uit Eur. kwamen, want zij beschikten over middelen als schepen, wapens en geld (macht dus eigenlijk).

Beëlzebub
23-05-04, 14:08
Geplaatst door Mill
1-Sorry hoor, maar dat geblaat over 'voorouders' vind ik altijd nogal pathetisch. Wat heb je nou met je voorouders te maken? Je kent ze niet, je weet niet hoe ze waren, je hebt ze nooit gesproken.

2-Een moreel punt maken op grond van voorouders is net zo bizar als hedendaagse joden de schuld geven van die kruisigingsaffaire.

3-Mijn - nogal directe - voorouders zijn vermoord door de Duitsers. Nou en. Moet ik nou op m'n morele high horse gaan zitten als het over de Tweede Wereldoorlog gaat? Of me "ingeklemd" gaan voelen als ik in Berlijn loop? Lijkt me nogal misplaatst.

Ad 1-Dit klopt niet, want je kan ze een beetje leren kennen middels de ego-documenten die ze hebben nagelaten (de 'bronnen' dus).

2- Dat vind ik niet, je mag best een situatie uit het verleden aanhalen en die met het heden vergelijken. Je kan dan soms tot verrassende inzichten komen. Natuurlijk is het niet zo dat je de eigen werkelijkheid van het heden moet vergeten, die staat absoluut voorop.

3-Met je laatste opmerking stem ik volledig in.

echnaton
23-05-04, 14:09
Geplaatst door Beëlzebub
1- Wat de Nederlanders zeker aangerekend kan worden is dat bij het transport van Afrika naar de West zoveel slaven het leven verloren.
2- Waren de VS niet één van de laatsten, die de slavernij afschaften? Ik dacht er in de Eurpese landen zelf in de Negentiende Eeuw al geen slavernij meer bestond (al had je wel in O. Eur. nog een sterke binding van boeren aan de grond, de mir, geloof ik).

1. Is waar. Het was gewoon misdadig om zo met mensen om te gaan. Dàt hadden ze wel moeten weten en het valt de slavenhalers zeker aan te rekenen.
2. Engeland 1834. USA 1863 (Amerikaanse burgeroorlog). In de moslimwereld werd de slavernij nooit afgeschaft.

echnaton
23-05-04, 14:14
Geplaatst door Beëlzebub
Als R. uit Suriname komt, zal het toch ws. niet zo zijn, dat haar voorouders medeschuldig waren aan de slavernij. De schuldigen, degenen die meewerkten aan het slavenvangen en -verkopen aan de Nederlanders, zijn juist in Afrika gebleven!



Denk er eens even over na.

Beëlzebub
23-05-04, 14:14
Geplaatst door echnaton
Zo nauwkeurig konden ze niet mikken toen. Je moet niet denken aan de laatste oorlog in Irak met de precisiebombardementen. De Engelsen hadden bij wijze van spreken een kanonskogel nodig om een vlieg te doden. Ze wilden het rangeeremplacement treffen dat nogal een grote oppervlakte had, net aan de rand van de binnenstad. Het wrange van het hele geval is dat dit nauwelijks beschadigd werd en de treinenloop vrijwel niet gehinderd werd.

Ik weet dat ze toen geen precisiebombardementen hadden, maar als ik nu met een vliegtuig uit die tijd de spoorweg tussen bv. Rotterdam en Delft wil bombarderen, dan moet dat toch kunnen lukken, lijkt me. Daar wonen veel minder mensen. Als je de toevoer naar het rangeerterrein blokkeert, kun je dat terrein zelf toch met rust laten?
Ik ben toch bang dat dat bombardement niet zuiver op de graad was.

echnaton
23-05-04, 14:17
Geplaatst door Beëlzebub
Ik weet dat ze toen geen precisiebombardementen hadden, maar als ik nu met een vliegtuig uit die tijd de spoorweg tussen bv. Rotterdam en Delft wil bombarderen, dan moet dat toch kunnen lukken, lijkt me. Daar wonen veel minder mensen. Als je de toevoer naar het rangeerterrein blokkeert, kun je dat terrein zelf toch met rust laten?
Ik ben toch bang dat dat bombardement niet zuiver op de graad was.

Er zijn diverse gevallen bekend van binnensteden aan een spoorlijn, ook in Nederland, die totaal verwoest werden door geallieerde bombardementen.

Mill
23-05-04, 15:00
Geplaatst door Beëlzebub
Ad 1-Dit klopt niet, want je kan ze een beetje leren kennen middels de ego-documenten die ze hebben nagelaten (de 'bronnen' dus).

Ja, ik heb ook standaard een stapel ego-documenten in huis van m'n voorouders van drie eeuwen geleden. :watte?:


2- Dat vind ik niet, je mag best een situatie uit het verleden aanhalen en die met het heden vergelijken. Je kan dan soms tot verrassende inzichten komen.

Ik ben blij dat je die deur nog even een rotschop geeft. Hij stond nog niet ver genoeg open.

Natuurlijk kan je verleden en heden vergelijken. Maar die pretentie dat je meer recht van spreken heb, of meer recht op verontwaardiging, omdat je "voorouders" er iets mee te maken zouden hebben, dat vind ik het ongepaste eraan.

MEES
23-05-04, 15:31
@ Rabiah....

ik mag je hier geen stomme koe noemen, dat levert mij strafpunten op denk ik.

dan noem ik je maar een onwetende zwarte...

1. ontken je het feit dat de westerling alleen maar in slaven kon handelen omdat onze koeie-voorouders zo stom waren zichzelf te roven en aan de westerling te verkopen ?

2. wist je dat er al slavernij was in Afrika voordat de, sorry witte medemens, maar ik druk me even grof uit in deze post ok, witmang zijn poot op Afrikaans grondgebied gezet had ?

3. wist je dat de grootste slavenhandelaren/rovers aller tijden arabieren zijn ?

4. wist je dat de islam afrikanen opgelegd is door hun rovers ?

5. wist je dat jouw profeet slaven had, en Jesus niet ?

6. wist je dat er nog steeds slavenhandel plaatsvind, en wel in afrika, en wel door arabieren/moslims ?


zoja, hoe durf je jezelf te associeren met moslims, tegen je eigen volk ?

zonee, dan weet je het nu !!!

ik zeg niet dat je christen moet worden, maar ik druk je op het hart het geloof af te zweren dat Afrika verscheurd heeft !!!

moslima....jouw en mijn voorouders zijn gestolen uit Afrika, gestolen door arabieren en tot de islam geconverteerde zwarte stammen en toen doorverkocht aan de blanke man.
stp met de blanke alle schuld van de slavernij te geven, doe je ogen open en blame de hoofdschuldige, dezelfde die tot op dit moment Afrika terroriseert, en onschuldigen van NY tot Indonesie vermoordt.


het leed dat de arabieren onder het mom van islam toebrengen is duizend maal heftiger dan wat de palestijnen meemaken. ze spelen in op jouw aversie tegen de blanke wetende dat jij het gedeelte van de geschiedenis niet kent, het gedeelte waarin de afrikaanse beschavingen werden weggevaagd. het gedeelte dat vertelt van het leed dat de arabs de afrikanen aangedaan hebben.

know your history sister!
haal die 'blinddoek' weg voor je ogen :)

Rabi'ah.
23-05-04, 16:06
Geplaatst door Julien
huilie huilie.. al die prikkers hier zijn dan net zo kinderachtig als ze alles wat de arabische wereld slecht doet projecteren op de westerse wereld. hoe vaak probeert ZwartSchaap niet het Westen te beschuldigen van kinderporno/ geen seksuele moraal, waarop iemand als Carmella weer de Islamitische wereld beschuldigt van terrorisme/ geweld, en waarop iemand anders weer het Westen beschuldigt... etc etc etc

Ook met Israel is het precies hetzelfde. Als Israel iets fouts doet zeggen de kleuters hier "Palestijnen moeten hetzelfde tegen de Israeli's doen" en andersom zeggen de kleuters ook weer hetzelfde "zie je wel de Palestijnen zijn agressief, de Israeli's moeten terugvechten"

Rabi'ah als je eerlijk bent, moet je toegeven dat bijna iedereen hier zo denkt. Vooral de prikkers die de hele tijd het Westen bekritiseren omdat op het journaal de Islam bekritiseerd wordt. NET ZO KINDERACHTIG DAN! :kotsen: :kotsen: :kotsen:

Zoals gewoonlijk lees jij weer niet. :moe:
Ik had het over het vergoelijken van de transatlantische slavernij door autochtonen, niet over de islam of over Palestina. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Julien
23-05-04, 16:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Zoals gewoonlijk lees jij weer niet. :moe:
Ik had het over het vergoelijken van de transatlantische slavernij door autochtonen, niet over de islam of over Palestina. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

daar had ik het ook over, totdat je mijn manier van discussieren kinderachtig noemde, waarop ik weer wijs op de manier van discussieren van vele anderen hier.

Rabi'ah.
23-05-04, 16:16
Geplaatst door MEES
@ Rabiah....

ik mag je hier geen stomme koe noemen, dat levert mij strafpunten op denk ik.

dan noem ik je maar een onwetende zwarte...

1. ontken je het feit dat de westerling alleen maar in slaven kon handelen omdat onze koeie-voorouders zo stom waren zichzelf te roven en aan de westerling te verkopen ?

Ja, dat ontken ik. Alhoewel er zeker een aantal Afrikaanse stamhoofden hebben gecollaboreerd met de Westerse mogendheden, was de slavernij toch wel op gang gekomen, met of zonder hun hulp, vanwege de enorme militaire overmacht van de koloniale mogendheden en de verhoudingen in de wereld zoals die toen lagen.


Geplaatst door MEES

2. wist je dat er al slavernij was in Afrika voordat de, sorry witte medemens, maar ik druk me even grof uit in deze post ok, witmang zijn poot op Afrikaans grondgebied gezet had ?

Ja, dat weet ik.


Geplaatst door MEES

3. wist je dat de grootste slavenhandelaren/rovers aller tijden arabieren zijn ?

Ik weet dat de Arabieren slaven hielden, ja. Maar de historische betrouwbaarheid van jouw uitspraak dat zijde "grootste slavenhouders aller tijden" waren, staat wat mij betreft absoluut ter discussie. :rolleyes:


Geplaatst door MEES

4. wist je dat de islam afrikanen opgelegd is door hun rovers ?

Gedurende geschiedenis van het Islamitische Rijk hebben, op een aantal uitzonderingen na, religieuze minderheden zoals joden, christenen, zoroastriërs en hindoes bijna altijd vrij kunnen belijden.


Geplaatst door MEES

5. wist je dat jouw profeet slaven had, en Jesus niet ?

Zowel onze profeet Jezus (as) als Mohammed (as) waren profeten van de islam. Of zij slaven hielden, is historisch nooit bewezen of weerlegd.


Geplaatst door MEES

6. wist je dat er nog steeds slavenhandel plaatsvind, en wel in afrika, en wel door arabieren/moslims ?

Ja, dat weet ik. En ik weet ook dat er hier in Nederland nog steeds slavernij is van Oost-Europese prostituees die in bordelen worden opgesloten, in Zuid-Oost Azië van kinderen en in Zuid-Amerika van de landloze boeren. Wat is de relevantie van jouw opmerking? Onrecht is onrecht, waar of door wie het ook plaatsvindt, hoor.


Geplaatst door MEES

zoja, hoe durf je jezelf te associeren met moslims, tegen je eigen volk ??

Ik "associeer" me niet met moslims, ik ben moslim.

Groetjes,

Rabiah.

Beëlzebub
23-05-04, 18:01
Geplaatst door Mill
Natuurlijk kan je verleden en heden vergelijken. Maar die pretentie dat je meer recht van spreken heb, of meer recht op verontwaardiging, omdat je "voorouders" er iets mee te maken zouden hebben, dat vind ik het ongepaste eraan.

Ik beweer niet dat iemand meer recht van spreken heeft op grond van wat zijn/haar voorouders in het verleden hebben meegemaakt. Maar ik denk wel dat je de ongepastheid van het herinneren aan het verleden overdrijft. Is het soms zo dat verwijten aan het adres van Westerlingen, zowel in het heden als het verleden, je enigermate ergeren?

Mill
23-05-04, 18:24
Geplaatst door Beëlzebub
Ik beweer niet dat iemand meer recht van spreken heeft op grond van wat zijn/haar voorouders in het verleden hebben meegemaakt. Maar ik denk wel dat je de ongepastheid van het herinneren aan het verleden overdrijft. Is het soms zo dat verwijten aan het adres van Westerlingen, zowel in het heden als het verleden, je enigermate ergeren?

Het ergert mij dat er dingen op mensen worden betrokken waar ze geen hol mee te maken hebben. Dat gelul over voorouders bijvoorbeeld.

Een vergelijkbaar verschijnsel zie je hier op grote schaal bijvoorbeeld in die zielige discussies over dat de islam al een bloeiende beschaving was lang voordat de Europeanen, blablabla. En dan komt er weer een autochtoon met 'ja, maar wij hebben de Verlichting en de wetenschappelijke ontdekkingen van die tijd.' Dat soort bull. Van die mensen die hun trots moeten ontlenen aan eventuele prestaties van mensen uit het verleden waar ze geen reet aan hebben bijgedragen, maar die toevallig in dezelfde categorie ("moslims", "westerlingen") worden ingedeeld als zijzelf.

Beëlzebub
23-05-04, 18:38
Geplaatst door Mill
Het ergert mij dat er dingen op mensen worden betrokken waar ze geen hol mee te maken hebben. Dat gelul over voorouders bijvoorbeeld.

Een vergelijkbaar verschijnsel zie je hier op grote schaal bijvoorbeeld in die zielige discussies over dat de islam al een bloeiende beschaving was lang voordat de Europeanen, blablabla. En dan komt er weer een autochtoon met 'ja, maar wij hebben de Verlichting en de wetenschappelijke ontdekkingen van die tijd.' Dat soort bull. Van die mensen die hun trots moeten ontlenen aan eventuele prestaties van mensen uit het verleden waar ze geen reet aan hebben bijgedragen, maar die toevallig in dezelfde categorie ("moslims", "westerlingen") worden ingedeeld als zijzelf.

Ja, daar zou ik ook geen zin in hebben. Je moet je niet op het roemrijke verleden van je voorouders laten voorstaan.

mark61
23-05-04, 23:26
Geplaatst door Beëlzebub
Als R. uit Suriname komt, zal het toch ws. niet zo zijn, dat haar voorouders medeschuldig waren aan de slavernij. De schuldigen, degenen die meewerkten aan het slavenvangen en -verkopen aan de Nederlanders, zijn juist in Afrika gebleven!
Overigens is wat je verder zegt wel waar (dat Afrianen zelf ook meewerkten aan de slavernij), maar ik ben bang dat de grootste schuldigen toch uit Eur. kwamen, want zij beschikten over middelen als schepen, wapens en geld (macht dus eigenlijk).

Helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger. Veel slaven in Brazilië die zich los wisten te kopen of werden vrijgelaten keerden spoorslags terug naar Afrika om zelf zo'n lucratief handeltje op te zetten. Porto Novo (in Benin) is er groot van geworden. De morele verontwaardiging over slavernij komt uit het westen, en nergens anders vandaan. Ook al komen de grootste slavenhandelaars ook uit Europa. Tis nou eenmaal allemaal niet zwart-wit.

mark61
23-05-04, 23:35
Geplaatst door Mill
Het ergert mij dat er dingen op mensen worden betrokken waar ze geen hol mee te maken hebben. Dat gelul over voorouders bijvoorbeeld. (...)

Ik denk dat het grootste probleem is dat met de normen en de kennis van nu wordt gekeken naar een andere tijd waarin heel andere normen golden en minder kennis voorhanden was.

observer
24-05-04, 00:11
2- Waren de VS niet één van de laatsten, die de slavernij afschaften? Ik dacht er in de Eurpese landen zelf in de Negentiende Eeuw al geen slavernij meer bestond (al had je wel in O. Eur. nog een sterke binding van boeren aan de grond, de mir, geloof ik).

een zeer groot aantal, vrijwel allemaal blanke, amerikanen is op het slagveld omgekomen om die vrijheid te verkrijgen iets wat sommigen wel eens vergeten

850
24-05-04, 01:01
Geplaatst door mark61
Helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger. Veel slaven in Brazilië die zich los wisten te kopen of werden vrijgelaten keerden spoorslags terug naar Afrika om zelf zo'n lucratief handeltje op te zetten. Porto Novo (in Benin) is er groot van geworden. De morele verontwaardiging over slavernij komt uit het westen, en nergens anders vandaan. Ook al komen de grootste slavenhandelaars ook uit Europa. Tis nou eenmaal allemaal niet zwart-wit.

Als jij zoiets zegt dan stoort niemand zich eraan. Maar als GJ met zo'n antwoord zou komen dan wordt ie afgemaakt door tante Tao en Rabia en nog wat spul.......
:jammer:

Beëlzebub
24-05-04, 07:10
Geplaatst door mark61
Helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger. Veel slaven in Brazilië die zich los wisten te kopen of werden vrijgelaten keerden spoorslags terug naar Afrika om zelf zo'n lucratief handeltje op te zetten. Porto Novo (in Benin) is er groot van geworden. De morele verontwaardiging over slavernij komt uit het westen, en nergens anders vandaan. Ook al komen de grootste slavenhandelaars ook uit Europa. Tis nou eenmaal allemaal niet zwart-wit.

Dat weet ik allemaal wel zo ongeveer. Maar er zijn toch denk wel meer slaven dan slavenhandelaars geweest. En als iemand uit Suriname komt, ligt het voor de hand dat hij/zij een nakomeling is van slaven, want Suriname is een land waar slaven naar toe gebracht werden en niet vandaan gehaald.

nard
24-05-04, 07:30
Geplaatst door Beëlzebub
1- Wat de Nederlanders zeker aangerekend kan worden is dat bij het transport van Afrika naar de West zoveel slaven het leven verloren.


Niet mee eens. Nuancering: de Nederlanders uit die tijd, niet de Nederlanders algemeen.



2- Waren de VS niet één van de laatsten, die de slavernij afschaften? Ik dacht er in de Eurpese landen zelf in de Negentiende Eeuw al geen slavernij meer bestond (al had je wel in O. Eur. nog een sterke binding van boeren aan de grond, de mir, geloof ik).

Fout.
In volgorde van stoppen met slavernij: Europese landen, Noord Amerika, Zuid Amerika, Arabische landen (in de laatste landen was slavernij officieel nog legitiem tot in de 20e eeuw).

Beëlzebub
24-05-04, 08:44
Geplaatst door nard
Niet mee eens. Nuancering: de Nederlanders uit die tijd, niet de Nederlanders algemeen.

Bedoelde ik eigenlijk ook. De Nederlanders van nu hebben daar geen schuld aan.

Mark
24-05-04, 08:48
Geplaatst door Mill
Het ergert mij dat er dingen op mensen worden betrokken waar ze geen hol mee te maken hebben. Dat gelul over voorouders bijvoorbeeld.

Een vergelijkbaar verschijnsel zie je hier op grote schaal bijvoorbeeld in die zielige discussies over dat de islam al een bloeiende beschaving was lang voordat de Europeanen, blablabla. En dan komt er weer een autochtoon met 'ja, maar wij hebben de Verlichting en de wetenschappelijke ontdekkingen van die tijd.' Dat soort bull. Van die mensen die hun trots moeten ontlenen aan eventuele prestaties van mensen uit het verleden waar ze geen reet aan hebben bijgedragen, maar die toevallig in dezelfde categorie ("moslims", "westerlingen") worden ingedeeld als zijzelf.

Zoals zo vaak heb je het mooi gezegd :duim:

Het zijn meestal juist de mensen die zelf het minst bijdragen die zich beroepen op de verdiensten van "hun groep".

Tomas
24-05-04, 09:03
Geplaatst door Mark
Zoals zo vaak heb je het mooi gezegd :duim:

Het zijn meestal juist de mensen die zelf het minst bijdragen die zich beroepen op de verdiensten van "hun groep".

Kan je het weer niet zonder Mill?

Mark
24-05-04, 09:05
Geplaatst door Tomas
Kan je het weer niet zonder Mill?

Oppassen he anders haal ik Mill erbij.

MEES
24-05-04, 09:28
Geplaatst door Rabi'ah.

Ik "associeer" me niet met moslims, ik ben moslim.

Groetjes,

Rabiah.


Dan hoe dan ? Als je echt van afrikaanse afkomst bent, en het een gegeven is dat de slaven en de marons geen moslims waren, maar bosgoden vereerden, dan hoe komt het dat jij een moslima bent ?

Je kent die term redie-moesoe wel toch....er zal een term voor jouw soort verzonnen moeten worden :)
Wel weer iets geheel in de trand van redie moesoe....verader, overloper...


Mijn hele punt, Rabiah, is...je geeft de blanke, oftewel de christen, de schuld van de slavernij en , zoals alle rechtgeaarde moslims doen, de schuld van alle andere misstanden in de wereld, zonder enige zelfkritiek, desondanks wetende dat er eeuwen voordat de blanke slavenhandel op Afrika begon te voeren, er al slavenhandel plaatsvond, en wel door arab milities ( nog steeds in Sudan remember) die de islam meenamen naar Afrika.

IMHO ben jij een van de negers die zo een grote aversie heeft tov blank/christen, dat je het christendom afgelegd hebt, en moslima bent geworden. Als je het christendom zo zat bent, waarom ga je dan niet terug naar het geloof van jouw voorouders, het geloof in bosgoden etc, maar keer je je naar het geloof van een evengrote, zoniet nog grotere onderdrukker ?


Voor mij doet het er niet toe wat je gelooft, maar maak het christendom niet zwart tov de islam, en dicht de arabier geen betere eigenschappen toe dan de blanke, ze zijn allebeide verrot geweest in een bepaalde periode, net zoals de zwarten en de aziaten ook hun wreedheden hebben gepleegd.


Nogmaals....doe je blinddoek af :)
In Afrika mocht je je tieten lekker laten schudden, de mannen moesten maar van je afblijven, je hoefde niets te verbergen omdat de man nu eenmaal zwak is :)

mark61
24-05-04, 10:52
Geplaatst door 850
Als jij zoiets zegt dan stoort niemand zich eraan. Maar als GJ met zo'n antwoord zou komen dan wordt ie afgemaakt door tante Tao en Rabia en nog wat spul.......
:jammer:

Ow ik verwacht eigenlijk gewoon op mijn lazerij te krijgen. Bejje jaloers? :roker:

Maar je hebt wel gelijk, vaak word je hier afgerekend op je vermeende intenties, niet op wat je feitelijk zegt. Aan de andere kant hebben veel mensen natuurlijk Stiekeme Overtuigingen en Bedoelingen. :p

mark61
24-05-04, 10:55
Geplaatst door observer
een zeer groot aantal, vrijwel allemaal blanke, amerikanen is op het slagveld omgekomen om die vrijheid te verkrijgen iets wat sommigen wel eens vergeten

Keep on dreaming. De Burgeroorlog ging NIET over de afschaffing van de slavernij. Dat was een handige strategische zet van de Federalen. Lees nog s een geschiedenisboek. Bij voorkeur niet Amerikaans.

mark61
24-05-04, 11:02
Geplaatst door Beëlzebub
Dat weet ik allemaal wel zo ongeveer. Maar er zijn toch denk ik wel meer slaven dan slavenhandelaars geweest. En als iemand uit Suriname komt, ligt het voor de hand dat hij/zij een nakomeling is van slaven, want Suriname is een land waar slaven naar toe gebracht werden en niet vandaan gehaald.

Aantallen doen er volgens mij in dezen niet zo toe. Het gaat om het principe. In geval van een dader en een slachtoffer is de dader misschien automatisch slecht, maar daarmee het slachtoffer nog niet automatisch goed. I resent that kind of reasoning. Denk ook aan Israel. Hé het is me al weer gelukt. Elke inwoner van een kolonie is overigens in zekere zin een slaaf. Je laatste zin begrijp ik niet zo goed. In any case, two wrongs don't make a right.

mark61
24-05-04, 11:08
Geplaatst door nard
Niet mee eens. Nuancering: de Nederlanders uit die tijd, niet de Nederlanders algemeen.

Sommige Nederlanders uit die tijd. De meesten waren arme sloebers. En hadden niks te maken met wat een paar groothandelaars uit Amsterdam wel niet deden.


Fout.
In volgorde van stoppen met slavernij: Europese landen, Noord Amerika, Zuid Amerika, Arabische landen (in de laatste landen was slavernij officieel nog legitiem tot in de 20e eeuw).

De redenen voor afschaffing waren strategisch. Engeland had weinig belang meer bij slavernij toen het de VS kwijt was. Wilde vooral de VS dwarsbomen. In de 19e eeuw was India verreweg de belangrijkste kolonie van Engeland. Het kastenstelsel functioneerde heel bevredigend als inheems slavernijstelsel. Afschaffing van de slavernij bleek trouwens veel goedkoper en efficiënter, aangezien de voormalige eigenaar dan niet meer verantwoordelijk was voor het welzijn (lees: functioneren) van zijn eigendom. Een 'vrije' voor een hongerloontje laten kreperen was al met al een prima christelijke oplossing.

mark61
24-05-04, 11:14
Geplaatst door MEES
...er al slavenhandel plaatsvond, en wel door arab milities ( nog steeds in Sudan remember) die de islam meenamen naar Afrika.

Moet opeens denken aan die Amerikaanse christenfundiorganisatie die sinds een paar jaar slaven aan het vrijkopen is in Soedan. Tot ze erachter kwamen dat ze steeds dezelfde mensen aan het vrijkopen waren. Ja, wat wil je, toen iedereen door had dat je US$ 500 kreeg voor een slaaf op de markt in Khartoem, was dat een reden om je met verdubbelde energie op de slavenhandel te storten. Gouden handel was het in 1 keer. Ik geloof dat die organisatie zich nu aan het 'beraden' is, na eerst stug te hebben ontkend dat hun ingrijpen eerder tot meer, dan tot minder slavenhandel leidde.

mark61
24-05-04, 11:18
Geplaatst door 151 Nobelprizes
*grinnik*

Niet te geloven dit. Daar zou zelfs Mark61 niet mee wegkomen :)

Zou het? Tietenschudden, OK, maar je heupen moet je bedekken. Overspel is prima, maar niet in het openbaar graag. Daar komt maar ruzie van.

mark61
24-05-04, 11:32
Het ging over Churchill.

taouanza
24-05-04, 11:35
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Nederlanders hebben het fenomeen slavernij opgepikt in India, waar slavernij gewoon was.
De Arabieren hebben geloof ik vanaf de 7de eeuw al slaven gehad. En it continues.

Maar wat was het punt ook al weer? Oh ja, westerlingen zijn slecht. Was ik even vergeten.

Nee dat is het punt niet!
Het punt is dat westerlingen ook maar mensen zijn en dus ook heel slecht zijn net als de rest van de mensheid.
Alleen roepen zij het hardst dat ze wel beschaafd zijn. Woorden zijn anders dan daden.
Kijk moslimsfundamentalisten wensen hun vijanden gewoon het ergste toe en doet dat ook.
Westerlingen die brenge democratie en vrijheid en voorbereiden gevangen voor verhoor.
Begrijp je het nu een beetje?

Maarten
24-05-04, 12:42
Geplaatst door MEES
Dan hoe dan ? Als je echt van afrikaanse afkomst bent, en het een gegeven is dat de slaven en de marons geen moslims waren, maar bosgoden vereerden, dan hoe komt het dat jij een moslima bent ?

Sja... en aangezien ze van de apen afstammen, snap je niet waarom ze ooit van het geloof in de banaan afgestapt zijn, wat jij? :hihi:

De Fransen praten nog steeds over "les Bataves" ( de Batavieren) als ze het over de Nederlanders hebben... En als je die opmerking leest hierboven, dan ga je weer denken dat ze eigenlijk gelijk hebben.

Tomas
24-05-04, 12:51
Geplaatst door Maarten
Sja... en aangezien ze van de apen afstammen, snap je niet waarom ze ooit van het geloof in de banaan afgestapt zijn, wat jij? :hihi:

De Fransen praten nog steeds over "les Bataves" ( de Batavieren) als ze het over de Nederlanders hebben... En als je die opmerking leest hierboven, dan ga je weer denken dat ze eigenlijk gelijk hebben.

Geen kwaad woord over de Bataven!

Ik deel de mensheid in in twee groepen: de Bataven en de Niet-bataven. Lees de geschiedenisboekjes maar eens na van de Niet-Bataven, wat een ellende hebben die aangericht. Dat zijn dus echt de slechterikken. De Bataven vallen dan reuze mee.

Rabi'ah.
24-05-04, 12:51
Geplaatst door MEES
Dan hoe dan ? Als je echt van afrikaanse afkomst bent, en het een gegeven is dat de slaven en de marons geen moslims waren, maar bosgoden vereerden, dan hoe komt het dat jij een moslima bent ?



Omdat ik ongeveer een halfjaar geleden vanuit een christelijk milieu een bewuste, zelfstandige keuze voor de islam gemaakt heb. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

850
24-05-04, 13:04
Geplaatst door mark61
Ow ik verwacht eigenlijk gewoon op mijn lazerij te krijgen. Bejje jaloers? :roker:

Maar je hebt wel gelijk, vaak word je hier afgerekend op je vermeende intenties, niet op wat je feitelijk zegt. Aan de andere kant hebben veel mensen natuurlijk Stiekeme Overtuigingen en Bedoelingen. :p

T viel me gewoon op dat wat jij schreef extremer was dan wat GJ schreef terwijl hij met de grond gelijk werd gemaakt.
Stiekeme intenties en bedoelingen heeft volgens mij geen enkele vaste prikker hier op dit forum.

Rabi'ah.
24-05-04, 13:07
Geplaatst door 850
T viel me gewoon op dat wat jij schreef extremer was dan wat GJ schreef terwijl hij met de grond gelijk werd gemaakt.

Ach man, zeur niet zo. :moe:
Relax........:tik: :wink: :p


Geplaatst door 850

Stiekeme intenties en bedoelingen heeft volgens mij geen enkele vaste prikker hier op dit forum.

Hehehhehehe........spreek voor jezelf........ :strik: :tover: :wink:


Groetjes,

Rabiah.

Mark
24-05-04, 13:07
Geplaatst door 850

Stiekeme intenties en bedoelingen heeft volgens mij geen enkele vaste prikker hier op dit forum.

jawel, jullie zijn allemaal spionnen van de zionisten, communisten en fascisten!

Mark
24-05-04, 13:08
Geplaatst door Tomas
Geen kwaad woord over de Bataven!

Ik deel de mensheid in in twee groepen: de Bataven en de Niet-bataven. Lees de geschiedenisboekjes maar eens na van de Niet-Bataven, wat een ellende hebben die aangericht. Dat zijn dus echt de slechterikken. De Bataven vallen dan reuze mee.

Bataven of Batavieren?

Tomas
24-05-04, 13:10
Geplaatst door Mark
Bataven of Batavieren?

Weet ik veel.

Eigenlijk deel ik de mensheid op in mezelf en de niet-mezelfen. Moet je de geschiedenisboeken eens nalezen van de niet-mezelfen.

Rabi'ah.
24-05-04, 13:10
Geplaatst door Mark
jawel, jullie zijn allemaal spionnen van de zionisten, communisten en fascisten!

JIJ begrijpt het!!!!!! :duim:

:hihi:

:haha:

:wohaa:

Rabi'ah.
24-05-04, 13:11
Geplaatst door Mark
Bataven of Batavieren?

Het zelfstandig naamwoord meervoud is "Batavieren", maar het bijvoeglijk naamwoord is "Bataafs". :wijs: :student:

Rabi'ah.
24-05-04, 13:12
Geplaatst door Tomas
Weet ik veel.

Eigenlijk deel ik de mensheid op in mezelf en de niet-mezelfen. Moet je de geschiedenisboeken eens nalezen van de niet-mezelfen.

:haha:

Mark
24-05-04, 13:12
Geplaatst door Tomas
Weet ik veel.

Eigenlijk deel ik de mensheid op in mezelf en de niet-mezelfen. Moet je de geschiedenisboeken eens nalezen van de niet-mezelfen.

Raar want wat mij betreft hoor jij bij die niet-mezelven... jij vuile massamoordenaar!

Mark
24-05-04, 13:14
Geplaatst door Rabi'ah.
JIJ begrijpt het!!!!!! :duim:

:hihi:

:haha:

:wohaa:

Ik was de groep mensen die net doen alsof ze van het christendom zijn bekeerd tot een gematigde moslim stroming maar stiekem wahabistische infiltrant zijn vergeten ;)

Rabi'ah.
24-05-04, 13:14
Geplaatst door Mark
Raar want wat mij betreft hoor jij bij die niet-mezelven... jij vuile massamoordenaar!

Whahahhahahahahahahha........ :haha:

Eiwa Mark........nog een paar berichtjes en dan....... :hihi: :p

:wink:

Tomas
24-05-04, 13:15
Geplaatst door Mark
Raar want wat mij betreft hoor jij bij die niet-mezelven... jij vuile massamoordenaar!

De mening van een niet-mezelver doet er niet toe.

850
24-05-04, 13:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Ach man, zeur niet zo. :moe:
Relax........:tik: :wink: :p



Ach vrouw, ik zeur wel zo. :lachu:

En ik ben blij dat jij je aangesproken voelt. Gaat er mischien toch nog eens een lampie branden
:denk::denk:

Rabi'ah.
24-05-04, 13:16
Geplaatst door Mark
Ik was de groep mensen die net doen alsof ze van het christendom zijn bekeerd tot een gematigde moslim stroming maar stiekem wahabistische infiltrant zijn vergeten ;)


Whahahahhahahahahahahhahahahahahhahaha

:haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

Falling of my chair laughing :D :tik:

Rabi'ah.
24-05-04, 13:17
Geplaatst door 850
Ach vrouw, ik zeur wel zo. :lachu:

En ik ben blij dat jij je aangesproken voelt. Gaat er mischien toch nog eens een lampie branden
:denk::denk:

:rolleyes: :ego: :p

Mark
24-05-04, 13:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Whahahahhahahahahahahhahahahahahhahaha

:haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

Falling of my chair laughing :D :tik:

Ik zie dat je mijn taktiek van het verbergen van mijn haat met humor goed het opgepikt :)

mark61
24-05-04, 13:36
Geplaatst door 850
T viel me gewoon op dat wat jij schreef extremer was dan wat GJ schreef terwijl hij met de grond gelijk werd gemaakt.
Stiekeme intenties en bedoelingen heeft volgens mij geen enkele vaste prikker hier op dit forum.

Nou ja, OK, eh, het ligt aan je image. Was je fout in de oorlog (I<>P) dan ben je verdacht, ook als het ergens compleet anders over gaat.

850
24-05-04, 14:05
Geplaatst door mark61
Nou ja, OK, eh, het ligt aan je image. Was je fout in de oorlog (I<>P) dan ben je verdacht, ook als het ergens compleet anders over gaat.

:verward: Maar wat moet je dan als prikker wanneer je geen mening hebt over de I<>P oorkog?

Rabi'ah.
24-05-04, 14:09
Geplaatst door Mark
Ik zie dat je mijn taktiek van het verbergen van mijn haat met humor goed het opgepikt :)

:rolleyes:

:ego:

Walgelijk ventje! :mad:

:hihi: :p

MEES
24-05-04, 16:26
oja...jij bent die Rabiah die haar eigen islam aan het ontwerpen is toch...:)
sommige moslims hier zijn het niet met jouw vrije interpretatie eens...

draai die islam niet naar een voor jou aanvaardbare vorm, en aangezien je het christendom zat bent, heb ik voor jou het volgende advies :

ga liever naar een wintipre...daar accepteren ze je wel joh :)


groetjes van je kondreman :fuckit:

taouanza
24-05-04, 16:36
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Dat snap ik allang, zeurpiet.
Al ver voordat ik hier kwam forummen waar deze klaagzang dagelijks zo'n 100 keer wordt herhaald. Het verhoogt de feeststemming.

Als je dat snapt en als je dat gezeur vindt waarom kom je dan steeds het zelfde bandje afspelen?

850
24-05-04, 16:45
Geplaatst door MEES
oja...jij bent die Rabiah die haar eigen islam aan het ontwerpen is toch...:)
sommige moslims hier zijn het niet met jouw vrije interpretatie eens...

draai die islam niet naar een voor jou aanvaardbare vorm,

Religie-op-maat. Dat wordt het helemaal in de toeomst.
Ieder moslim-individu kan zn eigen islam-pakket op maat laten maken.
Voor de vrije vogel maken we een milde versie en voor de militante radicale moslim pakken we het streng en hard aan.

taouanza
24-05-04, 17:33
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ik snap juist heel goed waarom jij dit bandje oeverloos zal blijven afspelen. Alle roofpartijen, mishandelingen, verkrachtingen, fraudes, vernielingen, bedreigingen, massamoorden, groepsverkrachtingen, terreurdaden, diefstallen, vrouwenonderdrukkingen, mensenhandel en vandalisme zijn in 1 klap gladgestreken vanwege de VS-praktijken in de Iraakse gevangenis.
Jij bent voorlopig nog niet klaar met uitmelken natuurlijk.


Aha zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Leuk dat al die mensen die zo tegen de terreur van Saddam zijn hun ware gezicht laten zien.
:kotsen:

Mark
24-05-04, 17:41
Geplaatst door 850
Religie-op-maat. Dat wordt het helemaal in de toeomst.
Ieder moslim-individu kan zn eigen islam-pakket op maat laten maken.
Voor de vrije vogel maken we een milde versie en voor de militante radicale moslim pakken we het streng en hard aan.

Zo zie je maar weer hoe waardeloos en inwisselbaar het allemaal is, god dient de mens en niet andersom.

:fpetaf:

Rabi'ah.
24-05-04, 18:01
Geplaatst door MEES
oja...jij bent die Rabiah die haar eigen islam aan het ontwerpen is toch...:)
sommige moslims hier zijn het niet met jouw vrije interpretatie eens...

draai die islam niet naar een voor jou aanvaardbare vorm, en aangezien je het christendom zat bent, heb ik voor jou het volgende advies :

ga liever naar een wintipre...daar accepteren ze je wel joh :)


groetjes van je kondreman :fuckit:

:rolleyes:

La ikraha fi din, zullen we maar zeggen.......

Dat betekent: Er is geen dwang in de godsdienst.
1 van mijn favoriete verzen uit de Qor'an. :)

Zullen we de discussie nu maar staken, want ik heb het idee dat jij bepaalde problemen die jij met Arabieren, slavernij en de islam hebt op mij projecteert.........

Tan bun,

Rabiah.

observer
25-05-04, 13:10
Geplaatst door mark61
Keep on dreaming. De Burgeroorlog ging NIET over de afschaffing van de slavernij. Dat was een handige strategische zet van de Federalen. Lees nog s een geschiedenisboek. Bij voorkeur niet Amerikaans.

-bemoeienis centrale overheid
-economie diverse zuidelijke staten zouden zonder slaven in problemen komen

het is waar dat het niet "de" reden was echter het wel het voorbeeld van waar het om ging

het zuiden wilde een losse confederatie terwijl het noorden een stevigere , centraal geledie, federatie wilde (gek genoeg staan we in europa nu ook dat punt)

op de achtergrond speelde ook engeland vs frankrijk nog een rol

feit blijft dat slavernij in het noorden al was afgeschaft en de overwinning van de federalen het afschaffen van de slavernij in heel de verenigde staten tot gevolg had. Dat maakt mijn punt toch zeker deels geldig

btw waarom zou ik over een gebeurtenis in de vs tussen bewoners van de vs geen amerikaans geschiedenisboek mogen raadplegen

ik ga toch ook geen chinees boek over de franse revoluitie lezen

mark61
25-05-04, 13:10
Geplaatst door 850
:verward: Maar wat moet je dan als prikker wanneer je geen mening hebt over de I<>P oorkog?

Zo snel mogelijk oprotte :rambo:

wat moet een mens zonder oorkog?

observer
25-05-04, 13:12
Er is geen dwang in de godsdienst. het is waar dat niemand je kan doen geloven echter laat mij ene godsdienst zien die geen geweld en dwang gebruikt om zich te verspreiden

mark61
25-05-04, 13:29
Geplaatst door observer
-bemoeienis centrale overheid
-economie diverse zuidelijke staten zouden zonder slaven in problemen komen

Dat lijkt er meer op.


btw waarom zou ik over een gebeurtenis in de vs tussen bewoners van de vs geen amerikaans geschiedenisboek mogen raadplegen

Amerikanen, zoals zo veel volken, hebben nogal een handje van 'inventing tradition'. Ik zou geen Chinees, maar zeker ook geen Frans boek over de Franse revolutie lezen.

mark61
25-05-04, 14:22
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Dat is nogal kort door de bocht. Zowel in de VS als in Frankrijk zijn er genoeg wetenschappers/onderzoekers die de historische waarheid zo accuraat mogelijk bedienen.

Nu dan, zo langzamerhand.