PDA

Bekijk Volledige Versie : Miljoen allochtone Analfabeten in NL..



Maarten
22-05-04, 13:45
Volkskrant 22 mei: een artikel over prinses Laurentien, voorzitter van de Stichting Lezen en Schrijven.
Ze blijkt jaren geleden al vrijwillig les aan anafabeten gegeven te hebben, en is behoorlijk gegrepen door de ellende die van analfabetisme komt.
Nederland heeft 1,5 miljoen analfabeten, waarvan 1 miljoen allochtoon. Van die 1,5 miljoen zijn er 250.000 echt helemaal analfabeet, en 1,25 miljoen heeft “moeite” met lezen en schrijven (grote moeite blijkbaar.)
6% van de jongeren tussen 16-24 jaar kan zich slecht of helemaal niet redden met lezen en schrijven. Vaak lopen ze een achterstand op door een combinatie van factoren, o.a. slecht onderwijs, scheidingen.

Het grote probleem is ontkenning uit schaamte, met als gevolg talloze leugentjes en trucs.
Maar de ellende is groot, want alles wordt een probleem. Pinnen, officiële formulieren, kaartjes kopen aan automaten, kranten, internet enz enz.. Hoop ellende rond hun kinderen, die niet geholpen kunnen worden met hun huiswerk, enz.. Velen durven hun huis nauwelijks uit.

Er is een hulplijn: 0800 – 0234444 (gratis dus?)

Het artikel gaat niet over allochtonen. Maar als de allochtone cijfers kloppen (even daargelaten wie nou precies allochtoon is) dan is op 3 miljoen allochtonen in NL dus éen dérde analfabeet, of heeft grote moeite!! Nou, dan heb ik vragen hoor!!
- Hoe zit dat met die verplichte inburgeringscursus? Wie kan die volgen?
- Aanvragen van Nederlanderschap voor mensen die hier al vele jaren wonen? Slagen die?
- Als zoveel ouderen hun kinderen niet kunnen steunen, is dat dan niet de hoofdoorzaak waarom vele allochtone jongeren het slecht doen in het onderwijs?


Zelf denk ik dat er ontzettend veel soorten moeilijkheden van kunnen komen.
Ik heb een keer een jaar lang grote problemen en laaiende herrie met een medewerkster gehad. Die kreeg alles via memo’s van mij, maar hield zich nooit ergens aan. Die stikte van de smoezen om te verbergen, dat ze die memo’s niet kon lezen.

En mijn computer-internetproject voor een Marokkaans theehuis mislukte. En het is volslagen onduidelijk waarom. Iedereen vond het een goed idee daar, en zegde medewerking toe, maar vreemd genoeg gebeurde er nooit wat. Dan werd er bijv. gezegd, dat er eerst iemand anders over gesproken moest worden, maar dat gebeurde dan nooit, met allerlei smoezen. Na een paar maanden bedacht ik het zélf: ze kúnnen het niet! Ze zéggen dat ze prima kunnen lezen, maar kúnnen dat niet. (daar kom je bijvoorbeeld achter door te vragen of ze het liefst Arabisch, Frans of Nederlands willen, en dan zeggen ze: het maakt niet uit, het gaat allemaal wel.. Eigenlijk bedoelen ze dan dat het allemaal een probleem is, maar dat hoor je nóóit!)
Internet? Ze vinden het prachtig, zeggen ze. Maar ze beginnen er niet aan, omdat ze angst hebben door de mand te vallen.

lennart
22-05-04, 14:01
Ontwikkel een online inburgeringscursusje ;) Met video!

850
22-05-04, 14:03
Geplaatst door Maarten
- Als zoveel ouderen hun kinderen niet kunnen steunen, is dat dan niet de hoofdoorzaak waarom vele allochtone jongeren het slecht doen in het onderwijs?

Je kan het ook omdraaien.......waarom steunen kinderen hun ouders niet?
Kort geleden gaf bv. Evian nog aan dat hij en zn broers allen hoogopgeleide mensen zijn maar hun moeder is analfabeet.
Dat is toch raar? Je zou toch verwachten dat ze hun moeder helpen in het leren schrijven en lezen........en ik ben bang dat er legio van dit soort voorbeelden zijn.

Maarten
22-05-04, 15:28
Geplaatst door 850
Je kan het ook omdraaien.......waarom steunen kinderen hun ouders niet?
Kort geleden gaf bv. Evian nog aan dat hij en zn broers allen hoogopgeleide mensen zijn maar hun moeder is analfabeet.
Dat is toch raar? Je zou toch verwachten dat ze hun moeder helpen in het leren schrijven en lezen........en ik ben bang dat er legio van dit soort voorbeelden zijn.

Kinderen die ouders wat leren, dat is een verhaal apart. Meestal past dat niet bij de verhouding, ook bij ons niet. En het gaat hier ook niet om "even helpen" of zoiets. Verwacht je compleet onderwijs door kinderen? onzin.
En vergis je niet in de kracht der ontkenning. Ouders verbergen het ook voor hun kinderen, of zeggen dat het geen probleem is.

Maarten
22-05-04, 15:31
Geplaatst door lennart
Ontwikkel een online inburgeringscursusje ;) Met video!
Die analfabeten zijn vast geen computerhelden.
Maar er is wat voor te zeggen.

850
22-05-04, 15:49
Geplaatst door Maarten
En het gaat hier ook niet om "even helpen" of zoiets. Verwacht je compleet onderwijs door kinderen? onzin.
En vergis je niet in de kracht der ontkenning. Ouders verbergen het ook voor hun kinderen, of zeggen dat het geen probleem is.

Compleet onderwijs verwacht ik niet maar steun geven vind ik wel het minste wat je kunt doen.
Helpen bij het vinden van onderwijs/cursussen/buurt huizen.
Of spelenderwijs simpele woorden leren lezen. Alle beetjes helpen.
Dat ze het verbergen lijkt me sterk daar je als kind er vroeg achterkomt dat je ouder(s) geen Nederlands lezen en schrijven.

Ik denk dat beiden partijen er gewoon geen zin in hebben.

Maarten
22-05-04, 16:39
Geplaatst door 850
Compleet onderwijs verwacht ik niet maar steun geven vind ik wel het minste wat je kunt doen.
Helpen bij het vinden van onderwijs/cursussen/buurt huizen.
Of spelenderwijs simpele woorden leren lezen. Alle beetjes helpen.
Dat ze het verbergen lijkt me sterk daar je als kind er vroeg achterkomt dat je ouder(s) geen Nederlands lezen en schrijven.

Ik denk dat beiden partijen er gewoon geen zin in hebben.
Je veronderstelt veel teveel.
Tuurlijk krijgen die ouders incidenteel hulp. Maar daar leren ze nog geen taal van.
Tuurlijk zien die kinderen wat, maar dat zegt nog niet dat ouders erkennen dat er een probleem is. Jij onderschat dat.
Onwil bij die kinderen is er al helemaal niet. Maar zij zijn geen taalinstituut.
En de onwil bij de ouders is waarschijnlijk minder groot dan bij autochtone analfabeten, want díe kozen er waarschijnlijk vaker echt voor.
Maar de noodzaak moet eerst duidelijk zijn, en dan de centen nog.