PDA

Bekijk Volledige Versie : staande ovatie van 15 minuten voor Anti-Bush film in Cannes



ZbaqZbaq
22-05-04, 19:31
Prijs voor anti-Bush film in Cannes 22-05-2004



De omstreden anti-Bush film Fahrenheit 9/11 van documentairemaker Michael Moore heeft vrijdag op het filmfestival van Cannes een prijs gewonnen. De prijs is toegekend door de internationale federatie van filmcritici (Fipresci). De film werd door het publiek ontvangen met een 15 minuten durende staande ovatie.


De film die meedingt naar de gouden palm die zaterdag wordt uitgereikt verhaalt de overeenkomsten tussen president George Bush en de Bin Laden-familie. Ook de misstanden van Irakezen in Amerikaanse gevangenissen worden aangehaald. Andere gegadigde voor de gouden palm is de animatiefilm Shrek 2 met stemmen van Will Smith en Angelina Jolie. 'Ladykillers' met Tom Hanks is eveneens genomineerd voor de prestigieuze award.

Het Amerikaanse amusementsconcern Walt Disney heeft de Amerikaanse distributeur Miramax woensdag verboden de film te distribueren. Walt Disney vindt dat Fahrenheit 9/11 in strijd is met het beleid van het concern; vermaak leveren aan families van elke politieke overtuiging.

Robbedoes
22-05-04, 19:36
Pas als de meerderheid in de VS ook staat te juichen om die film, zal het tijd voor echt juichen zijn.

Ik hoop echt dat die neocons snel verdreven zullen worden uit het Witte Huis, dan kan de wereld er misschien weer iets als vanouds uit gaan zien.

Orakel
22-05-04, 19:39
Geplaatst door ZbaqZbaq
Prijs voor anti-Bush film in Cannes 22-05-2004

Walt Disney vindt dat Fahrenheit 9/11 in strijd is met het beleid van het concern; vermaak leveren aan families van elke politieke overtuiging.

Och, whats the difference. The State of the Union is ook vermaak voor allen.

Pytaghoras
22-05-04, 21:01
De documentaire heeft de Gouden Palm gewonnen. Het is de eerste documentaire die de prestigieuze prijs krijgt, sinds Jaques Cousteau's The Silent World in 1956.

prikkerd
23-05-04, 01:36
ff wachte

staat er bij Shrek 2 Wil Smith en Angelina Jolie?????????
Ik dahct dat het Eddie Murphy, Camron Diaz en Brad Pit was!!!

:bril:

Afrux
23-05-04, 02:11
Geplaatst door prikkerd
ff wachte

staat er bij Shrek 2 Wil Smith en Angelina Jolie?????????
Ik dahct dat het Eddie Murphy, Camron Diaz en Brad Pit was!!!

:bril:

Ik ben een groot fan van M. Moore en hoop de doc. soon te zien.
op zijn site michaelmoore.com zijn filmpje over bush te zien die opgestuurd worden door bezoekers.

Ik vind de actie om militairen in irak, die het willen, een gratis exempelaars van zijn boeken en films op sturen erg goed.

Maarten
23-05-04, 04:21
Ik denk dat ze in Amerika toch wel even staan te kijken...
Ze zullen smalend doen over politieke manipulatie, maar dit kan een harde klap zijn.
Cannes is bijzonder elitair, en dat is precies het soort beschaving dat ze daar graag aan hun kant rekenen.
En als Moore daar zelfs nr. één haalt, dan is dat toch echt wel een "Yankee go home" voor Bush..
En voor de "clash of civilisations"-jongens is er wel even een zeer belangrijk vertegenwoordiger van die beschaving afgehaakt.
Die denken daar: "we're loosing it".
Dit kan best belangrijker zijn, dan wanneer Chirac of Schroder hun mond open trekken.
Kan best zijn dat dit de waarde van het werk van Moore verdrievoudigd heeft.
Kan Disney nou nog moeilijk doen?