PDA

Bekijk Volledige Versie : Pensioenles voor 10-jarigen



Zwarte Schaap
22-05-04, 21:57
Pensioenles voor 10-jarigen

Door Carl Mureau

Hebben kinderen nog wel tijd om op school gewoon te leren lezen, schrijven en rekenen? Gisteren werd via deze krant bekend dat kinderen in het basisonderwijs les krijgen in veilig internetten. Het is het zoveelste lespakket waarmee de scholen worden bestookt.

In dit geval was het materiaal welkom. De gevaren van het internet zijn bekend en veel leraren zijn nog niet goed in staat om kinderen daartegen te beschermen. Maar scholen krijgen bergen lespakketten waarom ze absoluut niet hadden gevraagd. Het blad O, een uitgave van het ministerie van Onderwijs, zette onlangs wat lespakketten op een rijtje. In de aanbieding zijn lessen over zulke uiteenlopende zaken als veilig verkeer, reanimatie, de gevaren van roken en de Europese Unie. Er is materiaal over het misbruik van alarmnummer 112 en geweld op televisie. En als klap op de vuurpijl vond de redactie van het blad ook nog een pensioenles voor 10-jarigen . ,,Je kunt er kennelijk niet vroeg genoeg mee beginnen.''

Heel vaak zijn de aanbieders van de lespakketten belangenorganisaties die inspelen op de actualiteit. Met hulp van dure pr-bureaus stellen ze flitsend materiaal samen om scholen mee te bestoken. Veel lespakketten dienen een nobel doel: een schoner milieu, een goede gezondheid of het voorkomen van criminaliteit. Welke leraar wil de meisjes in zijn klas niet beschermen tegen hardvochtige loverboys die hen de prostitutie in sleuren? Toch moeten onderwijzers maar net tijd en zin hebben om met een onderwerp aan de slag te gaan, zoals seksuele voorlichting aan kleuters.

Niet zelden dient een lespakket ook een commercieel doel. Heel soms grijpt de minister in, zoals vorig najaar, toen ze scholen waarschuwde voor een lespakket van de vleessector. Dat was een uitzondering. Voorlopig kunnen leraren blijven rekenen op een enorme stroom materiaal om hun lessen te vullen.

Zouden scholen al het hun aangeboden materiaal gebruiken, dan kwamen ze nauwelijks meer toe aan hun gewone taken. Toch staan ze nog altijd open voor de opmerkelijkste campagnes. In Utrecht krijgen alle 547 basisscholen komende donderdag een goede gelegenheid om mee te werken aan een beter milieu, aldus een loeiend persbericht. Wat staat er te gebeuren? 'Koe Bertha brengt basisschoolkinderen biologische melk!'

,,Er is meer dan voldoende aanbod'', zegt Ton Duif van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (basisonderwijs). Hij vindt de stroom aan lespakketten 'niet zo'n punt'. ,,Scholen zijn best in staat om te beoordelen wat ze wel en niet kunnen gebruiken.'' Spullen belanden in de prullenbak of worden netjes bewaard, want je weet nooit waar het nog eens goed voor is. ,,Het is heerlijk om wat op de plank te hebben, wat je kunt gebruiken als daar directe aanleiding voor is.'', zegt Pieter Hettema van de Schoolmanagers Voortgezet Onderwijs. Hij vindt het overweldigende aanbod eerder een luxeprobleem. ,,Zolang ons maar niets dwingend wordt opgelegd, heb ik er geen moeite mee.''


Bron: Algemeen Dagblad 22/05/04

barneveld
22-05-04, 21:59
kan ik op 10 jarige leeftijd met pension.
is dat wat ze willen

freya
22-05-04, 22:44
Geplaatst door barneveld
kan ik op 10 jarige leeftijd met pension.
is dat wat ze willen

10 jaar is best oud voor een kip :haha:

barneveld
22-05-04, 22:47
maar ik heb genoeg nakomelingen
ieder dag 3 eieren


:boer: :boer: :boer: :boer: :boer:

Wortel
22-05-04, 23:23
Ben je bekend met de stichting gras-ei?

barneveld
22-05-04, 23:25
Geplaatst door Wortel
Ben je bekend met de stichting gras-ei?


ja die heb ik gesticht.

Wortel
22-05-04, 23:43
Gesticht zei je toch, he? :maf:

Robbedoes
23-05-04, 00:21
kan ik op 10 jarige leeftijd met pension.

Op 10 jarige leeftijd wel beginnen met sparen voor het latere pensioen.