PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen keren zich tegen oorlog in Irak



echnaton
23-05-04, 17:33
Bush’ Cronkite-moment

door Tom Ronse

NEW YORK — Een ruime meerderheid van de Amerikanen denkt volgens de eerste peilingen na het losbarsten van het schandaal over de folterpraktijken dat het een «geïsoleerd incident» betreft. Ruim tweederde vindt dat minister van Defensie Rumsfeld mag aanblijven. Maar uit de peilingen blijkt ook dat een meerderheid van de Amerikanen de invasie van Irak voor het eerst als een vergissing beschouwt.

De overgrote meerderheid is volgens de polls geschokt, kwaad en bezorgd over wat er in de Abu Ghraib-gevangenis gebeurde. Maar voorlopig vindt slechts 42 procent dat president Bush enige blaam treft. Opinie peilers menen dat Bush wordt geholpen door de reflex van Amerikanen om bij een buitenlandse crisis de commander in chief te steunen.
De meest verbeten Bush-aanhangers beweren dat het schandaal fel is opgeblazen. Bush-gezinde kranten als de New York Post weigerden de martelfoto’s af te drukken. «In heel Amerika gebeuren er ergere dingen bij de ontgroening van studenten», schreef Jonathan Last in de National Review. En de conservatieve Rush Limbaugh zei in zijn radioshow dat het enkel ging over «jongelui die zich wat amuseerden om stoom af te blazen».
Vergelijkbare defensieve reacties werden ook genoteerd na de onthulling van de slachtpartij in My Lai tijdens de Vietnamoorlog. Maar hoe meer dat nieuws inzonk, hoe meer de steun aan die oorlog afbrokkelde. Sommigen noemen Abu Ghraib Bush’ My Lai, maar volgens CNN-commentator Mark Shields is het erger, want «My Lai gebeurde tijdens een gevechtsoperatie. Dit was georchestreerd.» Shields gelooft dat de regering het vertrouwen van de bevolking in haar Irak-avontuur voorgoed verloren heeft. «Een eventueel ontslag van Rumsfeld kan daar niets aan veranderen», meent hij.
De bewering van de regering dat slechts een kleine minderheid van de Irakezen tegen de bezetting gekant is, botst steeds harder met de feiten. Nadat de massale vernietigingswapens onvindbaar en de banden tussen Irak en al-Qaeda onbewijsbaar bleken, was dat volgens Shields het enige argument dat Washington nog had.
Tot nu toe bleef een krappe meerderheid de oorlog steunen, maar dit is niet langer het geval. Volgens de CBS-poll vindt 58 procent van de Amerikanen dat de oorlog de inspanning niet waard was. 46 procent wil de Amerikaanse troepen zo snel mogelijk naar huis halen. In de Gallup-poll noemt 54 procent de invasie een vergissing. De media reflecteren die verschuiving van de publieke opinie. Sedert 1 april sneuvelen er in Irak gemiddeld vijf Amerikanen per dag. Die verliezen worden niet langer met de mantel der liefde bedekt.
De opinies van kranten zijn vaak voorspelbaar. Maar een populair sportblad dat zich tegen de oorlog keert, is ongewoon. In het jongste nummer van Sports Illustrated — een blad dat 31 miljoen lezers zegt te hebben — wordt het Irak-avontuur in een column veroordeeld als «een oorlog zonder rechtvaardige inzet die voortduurt zonder goede reden». Het was, volgens een commentator, een «Cronkite-moment». President Johnson zei zich te realiseren dat hij de steun van mainstream Amerika aan het verliezen was toen de populaire tv-anchorman Walter Cronkite zich tegen de Vietnamoorlog keerde.

© auteur / De Groene Amsterdammer

taouanza
23-05-04, 17:48
Dit is allemaal niks vergeleken met een president die liegt over zijn buitenechtelijke affaire.
Toen stond heel Amerika op zijn achterste poten want de president heeft gelogen tegen zijn volk en moest geperzikt worden.
Hij heeft gelogen over iets wat het volk niet aan ging.
Nu hebben ze een president die liegt en bedriegt over zaken wat alle Amerikanen voelen en zien. En ik hoor niemand roepen dat hij moet geperzikt worden. Maar dat durven ze zeker niet want dan zijn ze 'against us'. De Amerikanen hadden nooit iets kunnen brengen naar Irak wat ze zelf niet meer hebben, democratie en vrijheid.

echnaton
23-05-04, 17:55
Geplaatst door taouanza
Dit is allemaal niks vergeleken met een president die liegt over zijn buitenechtelijke affaire.
Toen stond heel Amerika op zijn achterste poten want de president heeft gelogen tegen zijn volk en moest geperzikt worden.
Hij heeft gelogen over iets wat het volk niet aan ging.
Nu hebben ze een president die liegt en bedriegt over zaken wat alle Amerikanen voelen en zien. En ik hoor niemand roepen dat hij moet geperzikt worden. Maar dat durven ze zeker niet want dan zijn ze 'against us'. De Amerikanen hadden nooit iets kunnen brengen naar Irak wat ze zelf niet meer hebben, democratie en vrijheid.

Het probleem ligt denk ik, iets gecompliceerder. Om twee redenen. De eerste is dat er binnenkort verkiezingen zijn, de tweede is inderdaad dat het hier een oorlog betreft en dus een nationale zaak. Clintons affaire was een partijkwestie. Als een twee voorwaarden voldaan wordt, namelijk dat Bush opnieuw gekozen wordt en de Irakoorlog is afgelopen, dan wordt Bush ook aangepakt. De democraten zijn namelijk niet vergeten wat er met Clinton is gebeurd.

taouanza
23-05-04, 17:58
Geplaatst door echnaton
Het probleem ligt denk ik, iets gecompliceerder. Om twee redenen. De eerste is dat er binnenkort verkiezingen zijn, de tweede is inderdaad dat het hier een oorlog betreft en dus een nationale zaak. Clintons affaire was een partijkwestie. Als een twee voorwaarden voldaan wordt, namelijk dat Bush opnieuw gekozen wordt en de Irakoorlog is afgelopen, dan wordt Bush ook aangepakt. De democraten zijn namelijk niet vergeten wat er met Clinton is gebeurd.

Begrijp er geen bal van??
Eerst herkiezen en dan straffen?

echnaton
23-05-04, 18:05
Geplaatst door taouanza
Begrijp er geen bal van??
Eerst herkiezen en dan straffen?

De democratische partij wil John Kerry niet voor de voeten lopen. Ze zien in verkiezingen de beste manier om van Bush af te komen. Het aanklagen van de president zou averechts kunnen werken omdat het land in oorlog is en de Amerikanen dan altijd de neiging hebben als één man achter hun leider te gaan staan. Het op dit moment aanklagen van Bush zou Kerry op beslissende achterstand kunnen zetten.

taouanza
23-05-04, 18:09
Geplaatst door echnaton
De democratische partij wil John Kerry niet voor de voeten lopen. Ze zien in verkiezingen de beste manier om van Bush af te komen. Het aanklagen van de president zou averechts kunnen werken omdat het land in oorlog is en de Amerikanen dan altijd de neiging hebben als één man achter hun leider te gaan staan. Het op dit moment aanklagen van Bush zou Kerry op beslissende achterstand kunnen zetten.

Oh je zou toch haast zeggen dat het om mensen gaat.:mad:

echnaton
23-05-04, 18:11
Geplaatst door taouanza
Oh je zou toch haast zeggen dat het om mensen gaat.:mad:

Bè je gek, Amerikanen zijn geen mensen. Ze zijn veel slechter dan Arabieren, heb ik hier altijd gehoord.

taouanza
23-05-04, 18:15
Geplaatst door echnaton
Bè je gek, Amerikanen zijn geen mensen. Ze zijn veel slechter dan Arabieren, heb ik hier altijd gehoord.

Dat bedoelde ik niet.:moe:
Maar beter zijn ze zeker niet. Ze hebben alleen beter pr das heel wat anders.

Maarten
24-05-04, 03:43
Geplaatst door taouanza
Dit is allemaal niks vergeleken met een president die liegt over zijn buitenechtelijke affaire.
Toen stond heel Amerika op zijn achterste poten want de president heeft gelogen tegen zijn volk en moest geperzikt worden.

Scherp opgemerkt, dame!..
En the best is yet to come!
Bush zou géen belastingen verhogen!
Nou, als die kosten doorgaan in dit tempo, en in december is er nog niet veel verbeterd, dan hangt er dus een vreselijk prijskaartje aan een waardeloze oorlog!
Ik sluit niet uit, dat Bush nog de geschiedenis in gaat als de slechtste president ooit!
Als Irak flopt, en Bush haalt het in december niet, dan worden er optelsommetjes van zijn falen gemaakt hoor! Dan blijkt álles retoriek te zijn geweest!
Moet je alleen al kijken naar wat ie allemaal op TV gezegd heeft, en waar geen flikker van terechtgekomen is! Achteraf zal het allemaal éen grote leugen blijken te zijn.
Ooit wenste ik hem dood, maar ik geloof dat ik nou graag heb dat ie blijft leven..

Ron Haleber
24-05-04, 04:25
Geplaatst door taouanza
Dit is allemaal niks vergeleken met een president die liegt over zijn buitenechtelijke affaire.
Toen stond heel Amerika op zijn achterste poten want de president heeft gelogen tegen zijn volk en moest geperzikt worden.



Ik bewonder je juiste oordeel waar indertijd je lijfblad Metro dagelijks pagina's aan besteedde!

Maar mijn conclusies zijn daarom diametraal tegengesteld aan die van Maarten. :sniper:


Buitenechtelijke affaires doen de Amerikanen smullen, zweept de verontwaardiging tot ongekende hoogte op. En dit betaalt in stemmen. Er zijn daar een 100 miljoen of meer evengelische christenen die daarvoor graag de rekening presenteren. :zozo:

Maar nu gaat het over verachterlijke onderkruipers, de Arabieren. En nog wel de Irakezen die volgend de gewone Amerikaan schuldig zijn aan 9/11. Afrekenen met dat tuig dus! Wraak! Prima dat martelen en moorden! :duivel:


Prof. Phillis Bennis van een academisch instituut in washington stelde op De Balie dat Amerikanen nog steeds bezeten zijn van een abject racisme en Arabieren als untermenschen zien! Ik hoor het ook van mijn Marokkaanse vrienden in de USA.

Bush speelt dit uit op het punt van veiligheid en gaat glansrijk winnen - daar ziet het nu althans naar uit...!


Maarten droomt! :nijn: