PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw Gaza-plan



Orakel
23-05-04, 21:43
Sharon legt nieuw Gaza-plan voor aan kabinet 23-05-2004



De Israëlische premier Ariel Sharon legt zijn kabinet deze week een nieuw plan voor de terugtrekking uit de Gazastrook voor. Sharon kondigde dit zondagavond aan op een openbare bijeenkomst. Een eerder plan werd 2 mei door de leden van Sharons Likud-partij afgewezen, ondanks steun van de Amerikaanse president George Bush.

Sharon heeft het plan aangepast om tegemoet te komen aan hardliners in Likud. Het voorziet in een gefaseerde terugtrekking uit de Gazastrook en vier nederzettingen op de Westoever, in plaats van een terugtrekking ineens. Ook worden de achtergelaten woningen van joodse kolonisten gesloopt, in plaats van verkocht aan de Palestijnen. Ondanks de wijzigingen is het lang niet zeker dat het kabinet met het nieuwe plan zal instemmen.

Binnen het Israëlische kabinet zijn zondag nieuwe spanningen ontstaan door een opmerking van minister van justitie Yosef Lapid over de verwoestingen die het Israëlische leger vorige week in Rafah in de Gazastrook heeft aangericht. "Het deed me denken aan mijn grootmoeder", zei Lapid. Omdat Lapid de holocaust heeft overleefd, dachten andere ministers dat hij Israëlische militairen vergeleek met nazi's. Lapid ontkende dat hij dat bedoeld had.

De Israëlische actie in Rafah, die een eind moest maken aan wapensmokkel vanuit Egypte en Palestijnse extremisten uit het gebied aan de grens met Egypte moest verjagen, kostte aan minstens 41 Palestijnen het leven. Zeventien doden liggen al vijf dagen in een koelcel. Nabestaanden beschuldigen het leger ervan belemmeringen op te werpen, waardoor de doden nog niet begraven zijn. Moslims zijn gewoon hun doden zo snel mogelijk ter aarde te bestellen. Het leger zegt te hebben aangeboden de nabestaanden met bussen naar de begraafplaats van Rafah te vervoeren of de doden terug naar het kamp te brengen.

Minister van defensie Shaul Mofaz zei zondag op het kabinetsberaad dat de operatie in Rafah nog enkele dagen kan duren. Israëlische eenheden trokken zondag opnieuw de wijk Brazil aan de Egyptische grens binnen. Het leger vernielde twee huizen en omsingelde een derde omdat er geheime smokkeltunnels waren ontdekt. Volgens hulpverleners van de Verenigde Naties zijn door het Israëlische optreden in Rafah in de afgelopen twee weken 1.650 Palestijnen hun huis kwijtgeraakt.


nieuws.nl

taouanza
23-05-04, 21:48
Binnen het Israëlische kabinet zijn zondag nieuwe spanningen ontstaan door een opmerking van minister van justitie Yosef Lapid over de verwoestingen die het Israëlische leger vorige week in Rafah in de Gazastrook heeft aangericht. "Het deed me denken aan mijn grootmoeder", zei Lapid. Omdat Lapid de holocaust heeft overleefd, dachten andere ministers dat hij Israëlische militairen vergeleek met nazi's. Lapid ontkende dat hij dat bedoeld had.


:moe: