PDA

Bekijk Volledige Versie : Afschaffen dubbel paspoort: 'Politiek is gek geworden'



Zwarte Schaap
24-05-04, 05:41
Afschaffen dubbel paspoort: 'Politiek is gek geworden'

Van onze verslaggevers

Allochtonen die in Nederland zijn geboren, mogen van minister Verdonk (Integratie) geen dubbel paspoort meer hebben. Ze kunnen volgens haar alleen succesvol integreren, als ze slechts de Nederlandse nationaliteit hebben.

Maar Verdonk bereikt met dit beleid het tegenovergestelde van wat zij beoogt, stelt Eric Heijs, auteur van het boek Van Vreemdeling tot Nederlander. ,,De dubbele nationaliteit is juist een groot goed. Als je onderdeel wordt van een andere familie, stoot je je eigen familie toch ook niet af?''

Hij wijst erop dat het tussen 1992 en 1997 regel was dat migranten hun oorspronkelijke nationaliteit behielden, ter bevordering van de integratie. Volgens Heijs zullen bijvoorbeeld Marokkanen geen Nederlander worden als het bezit van twee paspoorten onmogelijk wordt. Zij kunnen volgens de Marokkaanse wet helemaal geen afstand doen van hun nationaliteit. Verdonk wil dat probleem oplossen door overleg met Marokko.

Voorzitter Saïd Bouddouft van het Samenwerkingsverband van Marokkanen en Tunesiërs vreest van het paspoortbesluit het ergste. ,,Het is irritant dat nationaliteit steeds aan integratie wordt gekoppeld. Dat roept alleen maar negatieve gevoelens op bij mensen die heel loyaal zijn aan Nederland. De meeste mensen die de Nederlandse nationaliteit aanvragen zijn juist geïntegreerd.''

De liefde voor het ene land gaat niet ten koste van de liefde voor het andere, stelt ook Harm van Zuthem van het Inspraakorgaan Turken in Nederland. ,,Stel dat Turken moeten kiezen. Dan zullen zij geen Nederlander meer worden. Nu heeft het overgrote deel van de Turkse gemeenschap de Nederlandse nationaliteit. Het gevaar is dat straks de naturalisaties stoppen.''

Directeur Abdou Menebi van de organisatie Emcemo voor migratie en ontwikkeling van Marokkaanse migranten, vraagt zich af 'of de politiek gek is geworden'. ,,Als je migranten dwingt een keus te maken, schep je problemen. Daarmee zeg je tegen migranten dat zij alles moeten doen wat Nederlanders willen, omdat ze anders niet gelijkwaardig zijn. Zo krijg je fundamentalisten.''

LPF-Kamerlid Hilbrand Nawijn is juist blij met de plannen van het kabinet. ,,Er moet een eind komen aan het hinken op twee gedachten. Een migrant moet kiezen: of hij is Nederlander en laat zijn andere nationaliteit los. Of hij is geen Nederlander, maar dan mag hij ook niet profiteren van de voordelen van het Nederlanderschap.''

Ook de CDA-fractie staat achter het kabinet. ,,Als migranten hun toekomst in Nederland zien, moeten ze ook ondubbelzinnig kiezen voor het Nederlanderschap. Als ze dat niet doen, omdat ze hun eigen identiteit willen houden, dan willen ze blijkbaar die slag niet maken'', zegt Kamerlid Mirjam Sterk. Coalitiegenoot D66 zit niet te wachten op afschaffing van het dubbele paspoort. Fractieleider Dittrich noemt het 'symboolpolitiek'.


Bron: het Algemeen Dagblad 24/05/04

Dawud
24-05-04, 07:03
"Gij kunt niet twee heren dienen..."

NIS
24-05-04, 07:28
Ik heb me eerder druk gemaakt om dit onderwerp. Overleg met Marokko? Verdonk? Dat wijf is echt niet goed wijs.. Denkt ze nou dat Marokko daarmee instemt? Haha laat me niet lachen..

Ik heb dubbele nationaliteit en ik ben meer geintegreerd dan Kees om de hoek :jumping:

Inderdaad is dit symboolpolitiek! En iedereen maar denken dat het rechtse kabinet met oplossingen is gekomen.. My ass!

Mark
24-05-04, 08:18
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als je kiest voor een Turks/Marokkaans paspoort?

Je bent dan een buitenlander die toevallig in nederland woont met een verblijfsvergunning?

Ben je dan Nederlands staatsburger? Mag je dan in het leger dienen? Heb je recht op sociale voorzieningen??

Zit de nederlandse regering te wachten op 1 miljoen inwoners die een buitenlandse nationaliteit hebben?

Of zorgen ze ervoor dat er over 10 jaar een nieuwe wet komt die iedereen die niet voor Nederland koos met terugwerkende kracht eruitschopt? Of andere maatregelen neemt?

taouanza
24-05-04, 08:33
Waar slaat dit op?
Met Nederlands paspoort hoor je ineens wel bij?
Dan gaat niemand zeiken dat je moslim bent?
Wat is het volgende je geloof afzweren?
En wat gaat Verdonk doen om de allochtonen het gevoel te geven dat ze welkom zijn?
Of is dat geen onderdeel van 'integratie'?

Robbedoes
24-05-04, 09:47
Volgens mij heeft het niet hebben, of "verbranden" van een Marokkaans paspoort van een tweede/derdegeneratie geen enkele consequentie.

Volgens mij zijn alle praatjes over mogelijke terreur van de Marokkaanse overheid tegen die mensen alleen maar bangmakerij. Velen wensen een achterdeurtje te houden, en anderen willen als superconservatieven dat juist de Marokkaanse cultuur hier niet ten grave wordt gedragen.

barfly
24-05-04, 09:52
Geplaatst door NIS
Ik heb me eerder druk gemaakt om dit onderwerp. Overleg met Marokko? Verdonk? Dat wijf is echt niet goed wijs.. Denkt ze nou dat Marokko daarmee instemt? Haha laat me niet lachen..
Als ik me ff paranoia opstel, dan vraag ik me af of het misschien niet de bedoeling is om zulk overleg te laten mislukken... En als de regering dan vasthoudt aan één paspoort? Wat dan?


Ik heb dubbele nationaliteit en ik ben meer geintegreerd dan Kees om de hoek :jumping: Volgens mij zijn de meeste Kezen om de hoek juist helemaal niet geintegreerd!


Inderdaad is dit symboolpolitiek! En iedereen maar denken dat het rechtse kabinet met oplossingen is gekomen.. My ass! Symbool politiek waar ik me van afvraag wat het doel ervan is, zoals Mark al opmerkt, wat over 10 jaar over zelfs eerder en je hebt wel een verblijfsvergunning en een Marokkaans paspoort omdat de Marokkaanse regering niet mee wil werken? Krijg je dan een enkeltje Marokko met de mededeling: Als Marokko niet zo dwars was geweest dan....?

nard
24-05-04, 09:53
Geplaatst door Mark
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als je kiest voor een Turks/Marokkaans paspoort?

Je bent dan een buitenlander die toevallig in nederland woont met een verblijfsvergunning?

Ben je dan Nederlands staatsburger? Mag je dan in het leger dienen? Heb je recht op sociale voorzieningen??

Zit de nederlandse regering te wachten op 1 miljoen inwoners die een buitenlandse nationaliteit hebben?

Of zorgen ze ervoor dat er over 10 jaar een nieuwe wet komt die iedereen die niet voor Nederland koos met terugwerkende kracht eruitschopt? Of andere maatregelen neemt?

Meedenkend in deze academische situatie; ieder die dan voor de niet-Nederlandse nationaliteit kiest verblijft dus vanaf dat moment op basis van een verblijfsvergunning in Nederland.
Als deze verlopen is, dan moet diegene dus terug naar het land van oorsprong. Of verlenging aanvragen.

De grote vraag is echter hoevelen zullen kiezen voor het opgeven van de Nederlandse nationaliteit. Ik schat in dat dat er niet veel zijn.

In de Marokkaanse situatie geldt dat helemaal. Deze mensen zullen vrijwel allemaal kiezen voor de Nederlandse nationaliteit. Immers, hun Marokkaanse nationaliteit blijft gewaarborgd. Daar gaat mevrouw Verdonk niets aan kunnen veranderen, schat ik in. Ook niet diplomatiek.

En ik kan me niet aan de sterke indruk onttrekken, dat het mevrouw Verdonk met name om een paar cultuurgroepen gaat, waaronder juist ook de Marokkanen.
Dus als mijn vermoeden correct is, dan gaat deze regel die met name ook voor de Marokkanen is bedoeld, juist voor deze groep niet werken.

Inderdaad kan dit de consequentie zijn (theoretisch):


Barfly
Als ik me ff paranoia opstel, dan vraag ik me af of het misschien niet de bedoeling is om zulk overleg te laten mislukken... En als de regering dan vasthoudt aan één paspoort? Wat dan?



De enige mogelijkheid die mevrouw Verdonk dan nog heeft in de Marokkaanse kwestie, is dat zij (en het hele kabinet) openlijk de verantwoordelijkheid van het hele verhaal niet voor haar rekening neemt, maar op het bord van de betrokkenen legt. Zo van: "Dat jullie Marokkaanse regering niet meewerkt is mijn probleem niet, maar jullie probleem, dus los het maar op. Wij zijn al verder gegaan dan onze verantwoordelijkheid eist van ons. En als je het niet op kunt lossen, helaas, maar je zult één nationaliteit over moeten houden volgens de NL wet". En dat niet perse om het overleg vooropgezet vast te laten lopen, maar die kans is wel aanwezig, inderdaad. Hetgeen praktisch zou kunnen resulteren in het afnemen van de NL-nationaliteit.

Dit is echter zo snoeihard, dat gaat zij politiek nooit kunnen verkopen. Want dan moet ze zich eerst distantiëren van 8 jaar Paars regentesk beleid, waarin de verantwoordelijkheid van iedereen werd afgenomen. Niemand hoefde zelf te beslissen en te kiezen. Er werd voor je gekozen.
Dus om te beginnen is dat al een keiharde cultuuromslag, die ik overigens wel met het conservatisme deel; draag je verantwoordelijkheid die bij je hoort en maak je eigen keuzen.

Maar dat gaat ze niet aandurven, dat is nu al wel zichtbaar. Ze verkent haar grenzen dapper, maar zover gaat ze nooit kunnen halen.
En zolang zij niet zover durft gaan om haar doel te praktiseren, zal het inderdaad in de Marokkaanse situatie een theoretische dus politieke oplossing blijven.

En dat is niet leuk. Oplossingen aandragen waarvan je de consequenties niet kunt of durft te aanvaarden en uit te voeren. Daar zit niemand op te wachten.
Zal me benieuwen hoever ze gaat en in hoeverre ze rugdekking krijgt van haar kabinet.

Overigens zit er in dit voorstel ook een element proefballon. Kijken in hoeverre dit voorstel landt in de publieke opinie. Wel, het blijft rustig dus tijd voor de volgende stap.


By the by....
Als de Kezen bij jullie om de hoek niet zijn geintegreerd, dan weet ik wel waar die hoeken van jullie zich bevinden. Daar is geen enkele boerenkees geintegreerd, gemeten naar de meerderheid.

Isaac
24-05-04, 10:05
We hebben het hier wel over de derde generatie.

Echt triest als je dan nog moeite hebt met kiezen.

nard
24-05-04, 10:07
Geplaatst door Isaac
We hebben het hier wel over de derde generatie.

Echt triest als je dan nog moeite hebt met kiezen.

De derde generatie heeft nooit hoeven kiezen, Isaac.
Die zijn opgegroeid met het gemak van een dubbele nationaliteit. Of is het de luxe?

Het is juist nu voor het eerst dat het wel eens zo zou kunnen gaan zijn dat er een keuze wordt verwacht. Voor het eerst.

barfly
24-05-04, 11:04
Geplaatst door nard
De enige mogelijkheid die mevrouw Verdonk dan nog heeft in de Marokkaanse kwestie, is dat zij (en het hele kabinet) openlijk de verantwoordelijkheid van het hele verhaal niet voor haar rekening neemt, maar op het bord van de betrokkenen legt. Zo van: "Dat jullie Marokkaanse regering niet meewerkt is mijn probleem niet, maar jullie probleem, dus los het maar op. Wij zijn al verder gegaan dan onze verantwoordelijkheid eist van ons. En als je het niet op kunt lossen, helaas, maar je zult één nationaliteit over moeten houden volgens de NL wet". En dat niet perse om het overleg vooropgezet vast te laten lopen, maar die kans is wel aanwezig, inderdaad. Hetgeen praktisch zou kunnen resulteren in het afnemen van de NL-nationaliteit.

Dit is echter zo snoeihard, dat gaat zij politiek nooit kunnen verkopen. Want dan moet ze zich eerst distantiëren van 8 jaar Paars regentesk beleid, waarin de verantwoordelijkheid van iedereen werd afgenomen. Niemand hoefde zelf te beslissen en te kiezen. Er werd voor je gekozen.
Dus om te beginnen is dat al een keiharde cultuuromslag, die ik overigens wel met het conservatisme deel; draag je verantwoordelijkheid die bij je hoort en maak je eigen keuzen.

Het is inderdaad snoeihard maar om de mate van hardheid als belemmering te zien moet je ook kijken naar de buitengewoon onsympathieke maatregelen de regering nu al neemt. Sinds Pim is er al een cultuur omslag waarneembaar. In 8 jaar Paars werd er niet geroepen dat ethnische groepen de schuld waren van veel problemen en nu juist wel, wat haaks staat op het paarse beleid/cultuur.


Maar dat gaat ze niet aandurven, dat is nu al wel zichtbaar. Ze verkent haar grenzen dapper, maar zover gaat ze nooit kunnen halen.
En zolang zij niet zover durft gaan om haar doel te praktiseren, zal het inderdaad in de Marokkaanse situatie een theoretische dus politieke oplossing blijven.

Volgens mij is het verbieden van dubbele nationaliteit niet de oplossing, maar als je mij vraagt of ik fiductie heb in de regering? Nee.


En dat is niet leuk. Oplossingen aandragen waarvan je de consequenties niet kunt of durft te aanvaarden en uit te voeren. Daar zit niemand op te wachten.
Zal me benieuwen hoever ze gaat en in hoeverre ze rugdekking krijgt van haar kabinet.

Overigens zit er in dit voorstel ook een element proefballon. Kijken in hoeverre dit voorstel landt in de publieke opinie. Wel, het blijft rustig dus tijd voor de volgende stap.

Ik geloof best dat het een proefballonnetje is, alleen als het redelijk landt in de politiek en de samenleving, wat dan? Ik zie de politiek de zaak dan wel concreter maken.



By the by....
Als de Kezen bij jullie om de hoek niet zijn geintegreerd, dan weet ik wel waar die hoeken van jullie zich bevinden. Daar is geen enkele boerenkees geintegreerd, gemeten naar de meerderheid.

De Kezen bij mij om de hoek zijn voor 90% autochtoon en doen allemaal hetzelfde maar of je dat integratie moet noemen vraag ik me af. Wat mij betreft is integratie niet alleen met je blanke buurman/vrouw praten en de andere kant opkijken als er een allochtoon voorbij komt. Ook het fenomeen oer-Hollands gezellig in je woonkamer aqarium spelen zie ik niet als geintegreerd. Met een wagonlading bier in de voortuin zitten als het zonnetje schijnt zie ik ook al niet als geintegreerd zijn. Wat zou de definitie van integratie nu eigenlijk zijn? [/QUOTE]

akram
24-05-04, 11:08
Geplaatst door nard
De derde generatie heeft nooit hoeven kiezen, Isaac.
Die zijn opgegroeid met het gemak van een dubbele nationaliteit. Of is het de luxe?

Het is juist nu voor het eerst dat het wel eens zo zou kunnen gaan zijn dat er een keuze wordt verwacht. Voor het eerst.

ik vraag me af of deze maatregel ook voor de derde/vierde/vijfde
generatie joodjes geldt

taouanza
24-05-04, 11:19
Geplaatst door barfly

Wat zou de definitie van integratie nu eigenlijk zijn? [/B][/QUOTE]

Tjah als we dat nou wisten he.:rolleyes:

nard
24-05-04, 11:30
Geplaatst door barfly

Volgens mij is het verbieden van dubbele nationaliteit niet de oplossing, maar als je mij vraagt of ik fiductie heb in de regering? Nee.

Ik geloof best dat het een proefballonnetje is, alleen als het redelijk landt in de politiek en de samenleving, wat dan? Ik zie de politiek de zaak dan wel concreter maken.


Het verbieden van dubbele nationaliteit is niet DE oplossing. Ben ik met je eens.
Het is wel een onderdeel van de oplossing.

Dan komen we namelijk bij het volgende punt:


barfly
Wat zou de definitie van integratie nu eigenlijk zijn?


Volgens mijn Van Dale,uitgave 1977 ( :D) is integratie in dit verband: "Het maken tot of het opnemen in een geheel".
Integreren: "in een geheel inpassen".

Het hebben van één nationaliteit kan je heel goed inpassen in deze definitie. Als je tot het geheel van de Nederlanden wil behoren dan dien je daaraan loyaal te zijn hetgeen zich o.a. uit door het hebben van één nationaliteit.
Want het geheel is Nederland en wordt gevormd door Nederlanders, niet slechts volgens paspoort, maar ook volgens cultuur.
Je kunt je redelijkerwijs afvragen of je dus iemand met twee paspoorten Nederlander mag noemen.



De Kezen bij mij om de hoek zijn voor 90% autochtoon en doen allemaal hetzelfde maar of je dat integratie moet noemen vraag ik me af. Wat mij betreft is integratie niet alleen met je blanke buurman/vrouw praten en de andere kant opkijken als er een allochtoon voorbij komt. Ook het fenomeen oer-Hollands gezellig in je woonkamer aqarium spelen zie ik niet als geintegreerd. Met een wagonlading bier in de voortuin zitten als het zonnetje schijnt zie ik ook al niet als geintegreerd zijn.

Aansluitend op het voorgaande gaat het er dus niet om hoe die 90% (landelijk gezien zijn het er nog meer trouwens, 93% ofzo.) autochtonen zich gedragen, want die vormen het grote geheel. Die bepalen dus, democratisch als we willen zijn, ook voor meer dan 93% de toon.
Wat jij nu doet is aanpassingen suggereren bij die autochtonen. Daar ligt het eerste aandachtsgebied niet. Kwestie van logica.

barfly
24-05-04, 12:13
Geplaatst door nard
Het verbieden van dubbele nationaliteit is niet DE oplossing. Ben ik met je eens.
Het is wel een onderdeel van de oplossing.

Dan komen we namelijk bij het volgende punt:


Volgens mijn Van Dale,uitgave 1977 ( :D) is integratie in dit verband: "Het maken tot of het opnemen in een geheel".
Integreren: "in een geheel inpassen".
Het is dat je d'r al om lacht, 1977.... Maargoed Van Dale geeft de betekenis van het woord integratie, volgens mij is dat niet de definitie zeker niet in de zin hoe integreer je in een samenleving en wat mag je anderzijds van die samenleving verwachten?



Het hebben van één nationaliteit kan je heel goed inpassen in deze definitie. Als je tot het geheel van de Nederlanden wil behoren dan dien je daaraan loyaal te zijn hetgeen zich o.a. uit door het hebben van één nationaliteit.
Want het geheel is Nederland en wordt gevormd door Nederlanders, niet slechts volgens paspoort, maar ook volgens cultuur.
Je kunt je redelijkerwijs afvragen of je dus iemand met twee paspoorten Nederlander mag noemen.

Inderdaad Nederland wordt gevormt door Nederlanders, of je daar één paspoort voor nodig heb waag ik te betwijfelen, als je een Marokkaan namelijk iedere keer een knal verkoopt dan loop je het risico dat zelfs de meest aangepaste Marokkaan een knal terug geeft. Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat bindt ons als diversiteit. Dat gebeurt niet op dit moment. Ik geloof dat er meer wordt gekeken naar verschillen dan naar overeenkomsten.



Aansluitend op het voorgaande gaat het er dus niet om hoe die 90% (landelijk gezien zijn het er nog meer trouwens, 93% ofzo.) autochtonen zich gedragen, want die vormen het grote geheel. Die bepalen dus, democratisch als we willen zijn, ook voor meer dan 93% de toon.
Wat jij nu doet is aanpassingen suggereren bij die autochtonen. Daar ligt het eerste aandachtsgebied niet. Kwestie van logica.
Ik denk dat de autochtoon wel degelijk moet proberen zich aan te passen aan de allochtoon, het kan niet zo zijn dat je mensen die je naar Nederland haalt meteen een etiket opplakt dat zegt: Je bent Hollander en waag het niet ervan af te wijken. Overigens heeft de discussie over integratie wat betreft bijvoorbeeld Surinamers en Indonesiërs nooit zo plaats gevonden. En dat komt niet omdat deze mensen uit voormalige kolonies komen want toen ik nog een klein ventje was keek ik op van een neger. Ik denk dat de polarisatie (open deur) is begonnen met 11/9 en het ontluikende besef dat Nederland in tegenstelling tot wat iedereen dacht helemaal niet zo'n vooruitstrevende samenleving was als men alltijd dacht en rond vertelde... [/QUOTE]

nard
24-05-04, 12:40
Geplaatst door barfly
[B]Het is dat je d'r al om lacht, 1977.... Maargoed Van Dale geeft de betekenis van het woord integratie, volgens mij is dat niet de definitie zeker niet in de zin hoe integreer je in een samenleving en wat mag je anderzijds van die samenleving verwachten?


Maakt op zich niet uit. Het is gewoon de betekenis van het woord integratie. ABN.
Wat wij er vervolgens praktisch van bakken hangt af van onze "kleur", onze mening, achtergrond enz enz.



Inderdaad Nederland wordt gevormt door Nederlanders, of je daar één paspoort voor nodig heb waag ik te betwijfelen, als je een Marokkaan namelijk iedere keer een knal verkoopt dan loop je het risico dat zelfs de meest aangepaste Marokkaan een knal terug geeft. Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat bindt ons als diversiteit. Dat gebeurt niet op dit moment. Ik geloof dat er meer wordt gekeken naar verschillen dan naar overeenkomsten.


Nationaliteit (dus paspoort) is een onderdeel daarvan.
Wat nou als hier de dijken doorgaan of what else... Verzin maar wat dramatisch. Ik weet nu al wat er dan gaat gebeuren; een exodus van dubbelen.
In goede en slechte tijden: loyaliteit aan het land waar je op drijft en wat je meehelpt drijvende houden. En dat wordt onder andere juridisch vormgegeven dmv een nationaliteit.
Je bent Nederlander of je bent het niet.



Ik denk dat de autochtoon wel degelijk moet proberen zich aan te passen aan de allochtoon, het kan niet zo zijn dat je mensen die je naar Nederland haalt meteen een etiket opplakt dat zegt: Je bent Hollander en waag het niet ervan af te wijken. Overigens heeft de discussie over integratie wat betreft bijvoorbeeld Surinamers en Indonesiërs nooit zo plaats gevonden. En dat komt niet omdat deze mensen uit voormalige kolonies komen want toen ik nog een klein ventje was keek ik op van een neger. Ik denk dat de polarisatie (open deur) is begonnen met 11/9 en het ontluikende besef dat Nederland in tegenstelling tot wat iedereen dacht helemaal niet zo'n vooruitstrevende samenleving was als men alltijd dacht en rond vertelde...

Het gaat mij even niet om het tweerichting verkeer. Denk dat we het daarover eens zijn.
Maar het gaat om het initiatief en de bereidheid én de verhouding waarin dat moet gebeuren. En de verhoudingen liggen, met dank aan de democratie, toch duidelijk, nietwaar?
Het spijt me te moeten zeggen maar dan hebben in het licht van bereidheid en verhouding de Surinamers en zeker de Indonesiërs en de Molukkers nooit de problemen van die omvang veroorzaakt als waar we nu mee zitten. Wat voor theorieen je daar ook op los laat.

Met respect, ik heb nooit van een neger opgekeken en ook niet van een indo. En mijn ouders ook niet. Ook de oudere generaties waren geheel vertrouwd met de toenmalige Rijksdelen Suriname en NL-Indië. Niet dat het allemaal koek en ei was, maar het was duidelijk anders dan het nu is. Dit herken ik dus helemaal niet.

De polarisatie is niet begonnen op 11/9, maar toen openbaar gekomen/ naar buiten gebroken. Het fenomeen en de spanning waren er allang, hoewel taboe verklaard door de linkse gedachtenpolitie. Met dank aan Paars.

Het is als met een abces: de spanning tussen de verschillende culturen is jarenlang toegedekt, vergoelijkt, weggepoetst enz enz.
En nu is er een dokter die zegt: "Ja maar ho even, doekjes voor het bloeden er af, mes erin. De troep moet eruit". En stinken en een troep ......
Waarom zou je die dokter voor die stank verantwoordelijk houden? Dat is een soort van "kill the messenger".

Het integratieprobleem was er allang en MOEST een keer boven water komen. Ik denk dat dit kabinet niet anders dan grimmig terug kan kijken op Kok en kornuiten: "Bedankt mensen , dat jullie zo je best gedaan hebben om het onder de grond te houden..... Wij zitten nu met de gebakken peren".
En het lijkt me toch straf om daar de 93% auto's voor verantwoordelijk te houden, niet?

MokroMike
24-05-04, 13:07
tot nu toe hoor ik maar 1 "argument" en dat is die zogenaamde "loyaliteit's argument".

Een hol begrip in deze context. We weten hoe loyaal de één-paspoort houdende NSB'ers zijn geweest t.o.v. NL. De suggestie wordt gewekt dat je geen burger kan zijn van NL en aan alle plichten kunt voldoen als je niet alleen de NL'se pas hebt. Volstrekte larie natuurlijk. Net zoals je loyaal kunt zijn aan je vader en je moeder tegelijk zonder dat dit conflicten veroozaakt. Tevens is dit weer 1 van de vele maatregelen die de afgelopen jaren geoperd zijn en louter tot doel hebben de Marokkanen en Turken te trieteren en in een verdachte hoek te drukken. De suggestie wordt namelijk gewekt dat ze niet loyaal zijn aan NL. Wel of niet vol participeren en loyaal zijn aan de NL'se samenleving is niet afhankelijk van het wel of niet hebben van een dubbele-pas.

Verder vraag ik me ook af of deze maatregel dan ook gaat gelden voor autochtonen en migranten die uit EU landen komen met een dubbele pas. Of kan een Griek wel "loyaal" zijn aan NL en aan Griekenland tegelijk ?

Nogmaals loyaliteit is net zo'n gebakkenlucht begrip als het begrip integratie. Praktisch ongedefineerd en een leuk rook gordijn om werkelijke intenties te camoufleren.

nard
24-05-04, 13:18
Geplaatst door MokroMike
tot nu toe hoor ik maar 1 "argument" en dat is die zogenaamde "loyaliteit's argument".

Een hol begrip in deze context. We weten hoe loyaal de één-paspoort houdende NSB'ers zijn geweest t.o.v. NL. De suggestie wordt gewekt dat je geen burger kan zijn van NL en aan alle plichten kunt voldoen als je niet alleen de NL'se pas hebt. Volstrekte larie natuurlijk. Net zoals je loyaal kunt zijn aan je vader en je moeder tegelijk zonder dat dit conflicten veroozaakt. Tevens is dit weer 1 van de vele maatregelen die de afgelopen jaren geoperd zijn en louter tot doel hebben de Marokkanen en Turken te trieteren en in een verdachte hoek te drukken. De suggestie wordt namelijk gewekt dat ze niet loyaal zijn aan NL. Wel of niet vol participeren en loyaal zijn aan de NL'se samenleving is niet afhankelijk van het wel of niet hebben van een dubbele-pas.

Verder vraag ik me ook af of deze maatregel dan ook gaat gelden voor autochtonen en migranten die uit EU landen komen met een dubbele pas. Of kan een Griek wel "loyaal" zijn aan NL en aan Griekenland tegelijk ?

Nogmaals loyaliteit is net zo'n gebakkenlucht begrip als het begrip integratie. Praktisch ongedefineerd en een leuk rook gordijn om werkelijke intenties te camoufleren.

Het NSB voorbeeld snijdt geen hout. Daar kopen we nu helemaal niets meer voor.
Loyaliteit is een van de belangrijkste dingen die je hebt met je land. Dus een belangrijk argument. Nog even los van de financiele argumentatie daaromheen.

Ja hoor ..... :hardlach: Stug volhouden dat Verdonk haar energie spendeert door jouw te gaan pesten. Doe niet zo stom man.
Ze lost een groot probleem op. Althans dat probeert ze en ze pakt nog door ook.
Kijk, dat jij dat misschien niet aangenaam vindt, kan ik begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat geen goede oplossing is.

EU.
Door het feit dat de Griek onderdeel is van de EU en bovendien deelgenoot is van de Europese cultuur, staat hij dichter bij de Nederlander dan iemand met de Turkse of Marokkkaanse nationaliteit en achtergrond.
Dat klopt.
Maar goed, vraag je mijn mening, dan ben ik helemaal niet zo fervent Europees voorstander. Iedere natie dient toch zijn eigen belangen.
Hoewel ik je punt buitengewoon zwak vind. Je draait weg van de kern van de zaak.

Dus zowel loyaliteit als integratie zijn geen gebakken lucht begrippen, maar multi-interpretabel. En blijkbaar bevalt jou de interpratie niet die nu het kabinet (door het volk gelegitimeerd!!) aan deze begrippen geeft.
Oke, 't zou een probleem voor je kunnen zijn, nu of later, maar dat neemt niet weg dat het kabinet doet wat ze mag doen en dat nog legitiem is ook.

Julien
24-05-04, 13:56
geldt dit nou wel of niet voor andere EU-burgers?

zo niet, dan zit er maar 1 ding op: Marokko, schrijf je in voor de E.U. :p

euhh
24-05-04, 14:11
Geplaatst door barfly
Het is dat je d'r al om lacht, 1977.... Maargoed Van Dale geeft de betekenis van het woord integratie, volgens mij is dat niet de definitie zeker niet in de zin hoe integreer je in een samenleving en wat mag je anderzijds van die samenleving verwachten?


Inderdaad Nederland wordt gevormt door Nederlanders, of je daar één paspoort voor nodig heb waag ik te betwijfelen, als je een Marokkaan namelijk iedere keer een knal verkoopt dan loop je het risico dat zelfs de meest aangepaste Marokkaan een knal terug geeft. Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat bindt ons als diversiteit. Dat gebeurt niet op dit moment. Ik geloof dat er meer wordt gekeken naar verschillen dan naar overeenkomsten.


Ik denk dat de autochtoon wel degelijk moet proberen zich aan te passen aan de allochtoon, het kan niet zo zijn dat je mensen die je naar Nederland haalt meteen een etiket opplakt dat zegt: Je bent Hollander en waag het niet ervan af te wijken. Overigens heeft de discussie over integratie wat betreft bijvoorbeeld Surinamers en Indonesiërs nooit zo plaats gevonden. En dat komt niet omdat deze mensen uit voormalige kolonies komen want toen ik nog een klein ventje was keek ik op van een neger. Ik denk dat de polarisatie (open deur) is begonnen met 11/9 en het ontluikende besef dat Nederland in tegenstelling tot wat iedereen dacht helemaal niet zo'n vooruitstrevende samenleving was als men alltijd dacht en rond vertelde... [/B][/QUOTE]

PARDON!!!, wij 'halen' al zo'n 30 jaar geen gastarbeiders meer hoor, dus de mensen die nu hierheen komen moeten zich gewoon aanpassen aan ons als ze hier willen blijven, er zegt niemand dat ze hier heen moeten komen en/of blijven.

En voor wat betreft dat paspoort, simpel als je je niet-Nederlandse niet kan of wilt opgeven dan lever je maar je nederlandse paspoort in, nederland is een van de weinige landen (zeg maar gewoon enige) die een dubbele nationaliteit accepteert.

Het moet maar eens afgelopen zijn met die vrijblijvendheid in dit land het is gewoon kiezen of delen.

Want als ik bijvoorbeeld naar marokko wil emigreren dan durf ik te wedden dat ik van marokko wel mijn NL paspoort moet op geven om marokkaan te kunnen worden.

En even voor de duidelijkheid, het is voor een Nederlander VERBODEN om dienst te nemen in een vreemde krijgsmacht, dus eenieder die in een ander land zijn dienstplicht heeft vervuld daarvan kan onmiddelijk zijn paspoort van ingetrokken worden, die wet bestaat al heeeeeel lang.
Alleen onder paars werd er niet zo zwaar aangetild, maar goed dat is nu voorbij.

barfly
24-05-04, 14:12
Geplaatst door nard
Het gaat mij even niet om het tweerichting verkeer. Denk dat we het daarover eens zijn.
Maar het gaat om het [B]initiatief en de bereidheid én de verhouding waarin dat moet gebeuren. En de verhoudingen liggen, met dank aan de democratie, toch duidelijk, nietwaar?
Het spijt me te moeten zeggen maar dan hebben in het licht van bereidheid en verhouding de Surinamers en zeker de Indonesiërs en de Molukkers nooit de problemen van die omvang veroorzaakt als waar we nu mee zitten. Wat voor theorieen je daar ook op los laat.

Met respect, ik heb nooit van een neger opgekeken en ook niet van een indo. En mijn ouders ook niet. Ook de oudere generaties waren geheel vertrouwd met de toenmalige Rijksdelen Suriname en NL-Indië. Niet dat het allemaal koek en ei was, maar het was duidelijk anders dan het nu is. Dit herken ik dus helemaal niet.

Och misschien leeftijdverschil of verschil in woonwijk.


De polarisatie is niet begonnen op 11/9, maar toen openbaar gekomen/ naar buiten gebroken. Het fenomeen en de spanning waren er allang, hoewel taboe verklaard door de linkse gedachtenpolitie. Met dank aan Paars.

Pas na 11/9 werd er gesproken over moslim terrorisme, dit is daarvoor nauwelijks aan de orde geweest terwijl discriminatie op straat en werkvloer een van de gewoonste dingen was. Dat Paars (en niet alleen Paars) de geest in de fles wilde houden was inderdaad een zwaktebod, als men de discussie eerder was begonnen dan was meteen duidelijk geworden dat ook autochtonen een heropvoeding nodig hadden.


Het is als met een abces: de spanning tussen de verschillende culturen is jarenlang toegedekt, vergoelijkt, weggepoetst enz enz.
En nu is er een dokter die zegt: "Ja maar ho even, doekjes voor het bloeden er af, mes erin. De troep moet eruit". En stinken en een troep ......
Waarom zou je die dokter voor die stank verantwoordelijk houden? Dat is een soort van "kill the messenger".

Het integratieprobleem was er allang en MOEST een keer boven water komen. Ik denk dat dit kabinet niet anders dan grimmig terug kan kijken op Kok en kornuiten: "Bedankt mensen , dat jullie zo je best gedaan hebben om het onder de grond te houden..... Wij zitten nu met de gebakken peren".
En het lijkt me toch straf om daar de 93% auto's voor verantwoordelijk te houden, niet?

Nee je kunt niet 93% van de autochtonen verantwoordelijk houden voor bepaalde problemen die door oa Paars in het leven zijn gehouden. Maar ik ben ook van mening dat je niet alle allochtonen daarom maar meteen op een grote hoop moet gooien en dat gebeurt op het moment wel.

Vergeet niet dat hoe harder je tegen bepaalde ethnische groepen optrapt hoe meer weerstand je zult oproepen. Ik denk dat het zaak is om zo snel mogelijk met mensen om de tafel te gaan zitten en een oplossing te bedenken op zo breed mogelijke manier. Als je als autochtoon bijvoorbeeld maatschappelijke problemen hebt, dan zitten er gelijk maatschappelijk werkers in je nek.
Als dat bij allochtonen gebeurt, is die actie bereidheid veel minder en daar wringt de schoen volgens mij ook een beetje.

De huidige regering is helemaal niet bereid om oplossingen daadwerkelijk toe te passen, dat zeggen ze iedere keer weer. De verantwoordelijkheid ligt bij de burger zelf en ondertussen worden de kansarme in de maatschappij wel door die zelfde regering verder uitgekleed. Allerlei maatschappelijke initietieven worden de nek omgedraait maar de regering wil wel dat de burger haar verantwoordleijkheid neemt. Ik geloof niet in die aanpak. Als je mensen bij elkaar wil brengen dan moet je kijken in de eerst plaats wat de overheden kunnen doen en in een later stadium de veranwoordleijkheid leggen bij de burgers. Overigens is de Paarse aanpak in mijn ogen ook behoorlijk fout, zet een jongeren centrum neer en een beheerder, subsidieer de boel en lets get on with it. Geef een cultureelcentrum een berg geld en 't is wel in orde. Dat is dan weer de andere kant op.

Wat mij aangaat mag die dokter wel het abces wegsnijden maar dan wel onder verdoving en niet zoals nu gebeurt met een bot aardappelschilmesje.

nard
24-05-04, 14:23
Geplaatst door barfly

Wat mij aangaat mag die dokter wel het abces wegsnijden maar dan wel onder verdoving en niet zoals nu gebeurt met een bot aardappelschilmesje.

Oke, dat is fair.
Maar het moet gebeuren.

Yunis
24-05-04, 14:25
Geplaatst door nard
Maakt op zich niet uit. Het is gewoon de betekenis van het woord integratie. ABN.
Wat wij er vervolgens praktisch van bakken hangt af van onze "kleur", onze mening, achtergrond enz enz.



Nationaliteit (dus paspoort) is een onderdeel daarvan.
Wat nou als hier de dijken doorgaan of what else... Verzin maar wat dramatisch. Ik weet nu al wat er dan gaat gebeuren; een exodus van dubbelen.
In goede en slechte tijden: loyaliteit aan het land waar je op drijft en wat je meehelpt drijvende houden. En dat wordt onder andere juridisch vormgegeven dmv een nationaliteit.
Je bent Nederlander of je bent het niet.



Het gaat mij even niet om het tweerichting verkeer. Denk dat we het daarover eens zijn.
Maar het gaat om het initiatief en de bereidheid én de verhouding waarin dat moet gebeuren. En de verhoudingen liggen, met dank aan de democratie, toch duidelijk, nietwaar?
Het spijt me te moeten zeggen maar dan hebben in het licht van bereidheid en verhouding de Surinamers en zeker de Indonesiërs en de Molukkers nooit de problemen van die omvang veroorzaakt als waar we nu mee zitten. Wat voor theorieen je daar ook op los laat.

Met respect, ik heb nooit van een neger opgekeken en ook niet van een indo. En mijn ouders ook niet. Ook de oudere generaties waren geheel vertrouwd met de toenmalige Rijksdelen Suriname en NL-Indië. Niet dat het allemaal koek en ei was, maar het was duidelijk anders dan het nu is. Dit herken ik dus helemaal niet.

De polarisatie is niet begonnen op 11/9, maar toen openbaar gekomen/ naar buiten gebroken. Het fenomeen en de spanning waren er allang, hoewel taboe verklaard door de linkse gedachtenpolitie. Met dank aan Paars.

Het is als met een abces: de spanning tussen de verschillende culturen is jarenlang toegedekt, vergoelijkt, weggepoetst enz enz.
En nu is er een dokter die zegt: "Ja maar ho even, doekjes voor het bloeden er af, mes erin. De troep moet eruit". En stinken en een troep ......
Waarom zou je die dokter voor die stank verantwoordelijk houden? Dat is een soort van "kill the messenger".

Het integratieprobleem was er allang en MOEST een keer boven water komen. Ik denk dat dit kabinet niet anders dan grimmig terug kan kijken op Kok en kornuiten: "Bedankt mensen , dat jullie zo je best gedaan hebben om het onder de grond te houden..... Wij zitten nu met de gebakken peren".
En het lijkt me toch straf om daar de 93% auto's voor verantwoordelijk te houden, niet?

Nard, je schreef dat er met de Indo's, Molukkers en Surinamers geen problemen waren. Dat is niet waar.......
Iedereen herinnert zich de problemen in de jaren '70 en tot op heden.
Integratie komt van twee kanten......
De Indo's, Molukkers en Surinamers werden gedwongen om zich te assimileren en de derde generatie bevindt zich momenteel in een crisis.
Zie www.darahketiga.nl Het dwingen om hun eigen keuzevrijheid los te laten door ze een bepaalde nationaliteit hun strot te duwen zal een averechte werking hebben. Het identiteitsbesef zal zich later manifesteren met alle gevolgen van dien...........
Nationaliteit als papiertje en het erkennen van de integriteit van etnische minderheden is het beseffen van de eigenheid en zelfstandigheid van deze minderheden zonder afbreuk te doen aan hun identeit.........
In een samenleving is het SAMEN-LEVEN en ELKAAR RESPECTEREN belangrijker dan gedwongen assimilatie........

barfly
24-05-04, 14:27
Geplaatst door euhh

PARDON!!!, wij 'halen' al zo'n 30 jaar geen gastarbeiders meer hoor, dus de mensen die nu hierheen komen moeten zich gewoon aanpassen aan ons als ze hier willen blijven, er zegt niemand dat ze hier heen moeten komen en/of blijven.

De mensen die hierheen komen of liever kwamen deden dat in het kader van gezinshereniging en dat vindt z'n oorsprong bij de eerder naar Nederland gehaalde gastarbeiders.


En voor wat betreft dat paspoort, simpel als je je niet-Nederlandse niet kan of wilt opgeven dan lever je maar je nederlandse paspoort in, nederland is een van de weinige landen (zeg maar gewoon enige) die een dubbele nationaliteit accepteert.

Geen idee of Nederland daar uniek in is, ik denk het niet eigenlijk.


Het moet maar eens afgelopen zijn met die vrijblijvendheid in dit land het is gewoon kiezen of delen.

Ja dat is dezelfde populistische retoriek als die van Pim...


Want als ik bijvoorbeeld naar marokko wil emigreren dan durf ik te wedden dat ik van marokko wel mijn NL paspoort moet op geven om marokkaan te kunnen worden.

Misschien dat de hier aanwezigen Marokkanen er iets over kunnen zeggen? Wederom heb ik geen idee, ik woon daar tenslotte niet enzo.


En even voor de duidelijkheid, het is voor een Nederlander VERBODEN om dienst te nemen in een vreemde krijgsmacht, dus eenieder die in een ander land zijn dienstplicht heeft vervuld daarvan kan onmiddelijk zijn paspoort van ingetrokken worden, die wet bestaat al heeeeeel lang.
Alleen onder paars werd er niet zo zwaar aangetild, maar goed dat is nu voorbij.
Ik kan me niet herinneren over dienstplicht te hebben gesproken? Maar ik ben het met je eens. Dienst nemen in den vreemde is wat mij betreft inherrent in het verliezen van je Nederlandse paspoort.

Rabi'ah.
24-05-04, 14:28
Geplaatst door Yunis
Nard, je schreef dat er met de Indo's, Molukkers en Surinamers geen problemen waren. Dat is niet waar.......
Iedereen herinnert zich de problemen in de jaren '70 en tot op heden.
Integratie komt van twee kanten......
De Indo's, Molukkers en Surinamers werden gedwongen om zich te assimileren en de derde generatie bevindt zich momenteel in een crisis.
Zie www.darahketiga.nl Het dwingen om hun eigen keuzevrijheid los te laten door ze een bepaalde nationaliteit hun strot te duwen zal een averechte werking hebben. Het identiteitsbesef zal zich later manifesteren met alle gevolgen van dien...........
Nationaliteit als papiertje en het erkennen van de integriteit van etnische minderheden is het beseffen van de eigenheid en zelfstandigheid van deze minderheden zonder afbreuk te doen aan hun identeit.........
In een samenleving is het SAMEN-LEVEN en ELKAAR RESPECTEREN belangrijker dan gedwongen assimilatie........

Met praktisch alles wat je schrijft ben ik het eens, maarre....
:regie: SURINAMERS ZIJN NIET GEASSIMILEERD!!!! :mad:

Maar verder lijk je me wel aardig hoor. :) :strik:

Simon
24-05-04, 14:32
Zoals het politiek verkocht wordt dat zal niet de eigenlijke motivatie zijn voor deze maatregel. Het heeft zeer waarschijnlijk te maken met juridische argumenten. Maar wat precies de juridische consequenties zijn van de maatregel weet ik niet. Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat je dan onder de nederlandse wet valt qua rechten en plichten (als je kiest voor het nederlanderschap en dat zal 99,9% doen). Misschien is dat nu niet altijd helder en zijn er gevallen waarin regeringen verantwoordelijkheden en plichten op elkaar kunnen afschuiven.

nard
24-05-04, 14:34
Geplaatst door Yunis
Nard, je schreef dat er met de Indo's, Molukkers en Surinamers geen problemen waren. Dat is niet waar.......


Iets meer nuance; zo heb ik dat niet beweerd.



In een samenleving is het SAMEN-LEVEN en ELKAAR RESPECTEREN belangrijker dan gedwongen assimilatie........

Dat zei ik ook al tegen Barfly.
Ik benadruk wel de verhoudingen en het initiatief: 93% van de bevolking is nog altijd autochtoon. Lijkt me een doorslaggevend percentage, niet?
Lijkt me dus ook duidelijk wie de grootste inspanningsverplichting heeft.

nard
24-05-04, 14:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Met praktisch alles wat je schrijft ben ik het eens, maarre....
:regie: SURINAMERS ZIJN NIET GEASSIMILEERD!!!! :mad:

Maar verder lijk je me wel aardig hoor. :) :strik:

Niet geassimileerd?

Kom kom, als je Surinamer en een Nederlander naast elkaar zet zie ik geen verschil hoor..

:jeweetog:

taouanza
24-05-04, 14:37
Geplaatst door nard
Maakt op zich niet uit. Het is gewoon de betekenis van het woord integratie. ABN.
Wat wij er vervolgens praktisch van bakken hangt af van onze "kleur", onze mening, achtergrond enz enz.



Nationaliteit (dus paspoort) is een onderdeel daarvan.
Wat nou als hier de dijken doorgaan of what else... Verzin maar wat dramatisch. Ik weet nu al wat er dan gaat gebeuren; een exodus van dubbelen.
In goede en slechte tijden: loyaliteit aan het land waar je op drijft en wat je meehelpt drijvende houden. En dat wordt onder andere juridisch vormgegeven dmv een nationaliteit.
Je bent Nederlander of je bent het niet.



Het gaat mij even niet om het tweerichting verkeer. Denk dat we het daarover eens zijn.
Maar het gaat om het initiatief en de bereidheid én de verhouding waarin dat moet gebeuren. En de verhoudingen liggen, met dank aan de democratie, toch duidelijk, nietwaar?
Het spijt me te moeten zeggen maar dan hebben in het licht van bereidheid en verhouding de Surinamers en zeker de Indonesiërs en de Molukkers nooit de problemen van die omvang veroorzaakt als waar we nu mee zitten. Wat voor theorieen je daar ook op los laat.

Met respect, ik heb nooit van een neger opgekeken en ook niet van een indo. En mijn ouders ook niet. Ook de oudere generaties waren geheel vertrouwd met de toenmalige Rijksdelen Suriname en NL-Indië. Niet dat het allemaal koek en ei was, maar het was duidelijk anders dan het nu is. Dit herken ik dus helemaal niet.

De polarisatie is niet begonnen op 11/9, maar toen openbaar gekomen/ naar buiten gebroken. Het fenomeen en de spanning waren er allang, hoewel taboe verklaard door de linkse gedachtenpolitie. Met dank aan Paars.

Het is als met een abces: de spanning tussen de verschillende culturen is jarenlang toegedekt, vergoelijkt, weggepoetst enz enz.
En nu is er een dokter die zegt: "Ja maar ho even, doekjes voor het bloeden er af, mes erin. De troep moet eruit". En stinken en een troep ......
Waarom zou je die dokter voor die stank verantwoordelijk houden? Dat is een soort van "kill the messenger".

Het integratieprobleem was er allang en MOEST een keer boven water komen. Ik denk dat dit kabinet niet anders dan grimmig terug kan kijken op Kok en kornuiten: "Bedankt mensen , dat jullie zo je best gedaan hebben om het onder de grond te houden..... Wij zitten nu met de gebakken peren".
En het lijkt me toch straf om daar de 93% auto's voor verantwoordelijk te houden, niet?

Je lult uit je nek!
Is dat Hollands genoeg voor je?

euhh
24-05-04, 14:39
Geplaatst door barfly
De mensen die hierheen komen of liever kwamen deden dat in het kader van gezinshereniging en dat vindt z'n oorsprong bij de eerder naar Nederland gehaalde gastarbeiders.

Geen idee of Nederland daar uniek in is, ik denk het niet eigenlijk.

Ja dat is dezelfde populistische retoriek als die van Pim...

Misschien dat de hier aanwezigen Marokkanen er iets over kunnen zeggen? Wederom heb ik geen idee, ik woon daar tenslotte niet enzo.

Ik kan me niet herinneren over dienstplicht te hebben gesproken? Maar ik ben het met je eens. Dienst nemen in den vreemde is wat mij betreft inherrent in het verliezen van je Nederlandse paspoort.

De gezinshereniging mag ondertussen toch wel voor bij zijn, dus de mensen die nu komen en 2de en 3de generatie kunnen hier al helemaal geen aanspraak op maken wat mij betreft.
En voor wat betreft de 2de en 3de generatie die keuze is voor hun al gemaakt door hun ouders door hun hier bij de gemeente aan tegeven bij hun geboorte.

Nederland is een van de heel weinige landen die een dubbel paspoort tolereert.

En wat ik met die dienstplicht bedoelde is dat men niet eens dienstplichtig voor een ander land kan zijn als men een nederlands paspoort heeft.
Want je zal al die mensen de kost moeten geven die ineens geen nederlander meer zijn als ze voor hun dienstplicht in nederland worden op geroepen.

en even in het algemeen gesproken, het gezeur van :
Ik kan mijn andere nationaliteit niet opgeven omdat ik dan niet meer op bezoek kan bij mijn familie in dat land, nou JAMMER dan, als je dat niet wilt of kunt ga je toch lekker daar wonen, je MOET hier niet blijven, je bent vrij om te vertrekken hoor.

taouanza
24-05-04, 14:39
Geplaatst door nard
Iets meer nuance; zo heb ik dat niet beweerd.



Dat zei ik ook al tegen Barfly.
Ik benadruk wel de verhoudingen en het initiatief: 93% van de bevolking is nog altijd autochtoon. Lijkt me een doorslaggevend percentage, niet?
Lijkt me dus ook duidelijk wie de grootste inspanningsverplichting heeft.
Dus de allochtonen moet naar de pijpen dansen van de autochtonen?
En die kunnen dan ten alle tijde het deuntje veranderen zodat we eeuwig over integratie kunnen zeuren?

Dus ik als ik walg van figuren zoals jij komt dat nou uit gebrek aan integratie of zou dat nou komen omdat je zo'n verachtelijke ventje bent?

Rabi'ah.
24-05-04, 14:40
Geplaatst door nard

Dat zei ik ook al tegen Barfly.
Ik benadruk wel de verhoudingen en het initiatief: 93% van de bevolking is nog altijd autochtoon. Lijkt me een doorslaggevend percentage, niet?
Lijkt me dus ook duidelijk wie de grootste inspanningsverplichting heeft.

De autochtonen dus, want zij zijn per definitie in het voordeel. :)
Bovendien liggen de verhoudingen in de grote steden, waar het beleid grotendeels op gebaseerd is, héél anders. :)
Moet je maar eens in de Bijlmer, de Pijp, Amsterdam-West, de Schilderswijk of Kanaleneiland komen. :)

Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
24-05-04, 14:42
Geplaatst door taouanza


Dus ik als ik walg van figuren zoals jij komt dat nou uit gebrek aan integratie of zou dat nou komen omdat je zo'n verachtelijke ventje bent?

Hehehehehe.......ik stem voor het laatste. :strik: :hihi: :wink:

Rabi'ah.
24-05-04, 14:44
Geplaatst door nard
Niet geassimileerd?

Kom kom, als je Surinamer en een Nederlander naast elkaar zet zie ik geen verschil hoor..

:jeweetog:

Dan ben je dus erg slecht geïntegreerd, als je dat verschil niet eens ziet. :rolleyes:

:moe:

amadeus
24-05-04, 14:50
Nou wat is in het feite het grote probleem om je Marokkaanse nationaliteit op te geven?

Ben je ooit van plan om terug te keren? dan behoudt je de marokkaanse nationaliteit toch?

Ben je van plan om hier te blijven: dan word je Nederlander!

Hoeveel generaties na generaties ooit-nazaten van ooit-die-twintigduizend gevraagde gastarbeidcers gaan hier in Nederland of Belgie Marokkaans blijven?

Uit een toeristische brochure van Marokko in 2020: BEZOEK MAROKKO AAN DE NOORDZEE!

barfly
24-05-04, 14:51
Geplaatst door euhh
De gezinshereniging mag ondertussen toch wel voor bij zijn, dus de mensen die nu komen en 2de en 3de generatie kunnen hier al helemaal geen aanspraak op maken wat mij betreft.
En voor wat betreft de 2de en 3de generatie die keuze is voor hun al gemaakt door hun ouders door hun hier bij de gemeente aan tegeven bij hun geboorte.
Volgens mij is de grootste toename van Marokkanen op dit moment niet gezinshereniging maar gewoon uitbreiding.


Nederland is een van de heel weinige landen die een dubbel paspoort tolereert.

Nogmaals ik weet 't niet.


En wat ik met die dienstplicht bedoelde is dat men niet eens dienstplichtig voor een ander land kan zijn als men een nederlands paspoort heeft.
Want je zal al die mensen de kost moeten geven die ineens geen nederlander meer zijn als ze voor hun dienstplicht in nederland worden op geroepen.

en even in het algemeen gesproken, het gezeur van :
Ik kan mijn andere nationaliteit niet opgeven omdat ik dan niet meer op bezoek kan bij mijn familie in dat land, nou JAMMER dan, als je dat niet wilt of kunt ga je toch lekker daar wonen, je MOET hier niet blijven, je bent vrij om te vertrekken hoor.
Maarja om daar nu meteen dus 650.000 mensen mee te benadelen lijkt me weinig zinvol er moet toch wel iets contructievers komen. Misschien kan bijvoorbeeld Turkije afzien van dit soort constructies. Komt wel als ze bij de EU zitten :)

Yunis
24-05-04, 14:56
Geplaatst door Rabi'ah.
Met praktisch alles wat je schrijft ben ik het eens, maarre....
:regie: SURINAMERS ZIJN NIET GEASSIMILEERD!!!! :mad:

Maar verder lijk je me wel aardig hoor. :) :strik:

Ja zuster Rabi'ah, dat bedoel ik dus......het is ONMOGELIJK om een bevolkingsgroep te dwingen om zich te assimileren.......
Het identiteitsbesef zal altijd vroeg of laat naar boven drijven.......
Alhadulilah dat noch de Indo's, Molukkers noch de Surinamers hun identiteit hebben prijsgegeven ONDANKS de assimilatiepogingen van de Nederlandse overheden bewijst eens te meer dat het een heilloze weg is.........
Maar onze aller Verdonkje en consorten moet weer es hun superioriteit laten zien zonder rekening te houden met de verschillende minderheden...
Dat noem ik dus echt paternalistisch of in dit geval maternalistisch......
Kortom SUPERIORITEITSWAAN ten top.......
Deze domme lui hebben niets geleerd uit het integratiedebat.......

Rabi'ah.
24-05-04, 15:02
Geplaatst door Yunis
Ja zuster Rabi'ah, dat bedoel ik dus......het is ONMOGELIJK om een bevolkingsgroep te dwingen om zich te assimileren.......
Het identiteitsbesef zal altijd vroeg of laat naar boven drijven.......
Alhadulilah dat noch de Indo's, Molukkers noch de Surinamers hun identiteit hebben prijsgegeven ONDANKS de assimilatiepogingen van de Nederlandse overheden bewijst eens te meer dat het een heilloze weg is.........
Maar onze aller Verdonkje en consorten moet weer es hun superioriteit laten zien zonder rekening te houden met de verschillende minderheden...
Dat noem ik dus echt paternalistisch of in dit geval maternalistisch......
Kortom SUPERIORITEITSWAAN ten top.......
Deze domme lui hebben niets geleerd uit het integratiedebat.......

Ok Yunis, ik snap het, soukran. :)
Gevoelig punt, ben namelijk zelf ook Surinaamse, haha! :wink: :)
En ben het weer helemaal met je eens. :)

Groetjes,

Rabiah.

taouanza
24-05-04, 15:09
Terwijl de Nederlands massaal aan de bami nasi pizza pita en falafel gaan moeten wij boerenkool eten. Zijn we weer niet aangepast.:droef:

Yunis
24-05-04, 15:12
Geplaatst door amadeus
Nou wat is in het feite het grote probleem om je Marokkaanse nationaliteit op te geven?

Ben je ooit van plan om terug te keren? dan behoudt je de marokkaanse nationaliteit toch?

Ben je van plan om hier te blijven: dan word je Nederlander!

Hoeveel generaties na generaties ooit-nazaten van ooit-die-twintigduizend gevraagde gastarbeidcers gaan hier in Nederland of Belgie Marokkaans blijven?

Uit een toeristische brochure van Marokko in 2020: BEZOEK MAROKKO AAN DE NOORDZEE!

Het punt Amadeus is om gedwongen te worden je nationaliteit in te leveren........Je keuzevrijheid om iets zelf te beslissen wordt je ontnomen.......Je wordt niét beschouwd als gelijkwaardige burger....met een eigen mening en eigen zelfstandigheid......
Integratie is iets anders dan assimilatie.......Assimilatie is gedoemd tot mislukken......dat zie je overal in de wereld........
De derde generatie wordt gedwongen om hun identiteit los te laten......
hun keuzevrijheid wordt ze ontnomen en ze worden daarmee in een positie geplaatst dat ze géén keuze hebben.....
Uit eigen ervaring weet ik dat dit tot razernij en misplaatste assimilatie in een onwelvallige samenleving zal leiden.......
Het is een bron van ergenis en het miskennen van de eigenheid van een hele bevolkingsgroep..........En vroeg of laat wreekt dit zich..........

Rabi'ah.
24-05-04, 15:16
Geplaatst door taouanza
Terwijl de Nederlands massaal aan de bami nasi pizza pita en falafel gaan moeten wij boerenkool eten. Zijn we weer niet aangepast.:droef:

Idd. :(

barfly
24-05-04, 15:19
Geplaatst door taouanza
Terwijl de Nederlands massaal aan de bami nasi pizza pita en falafel gaan moeten wij boerenkool eten. Zijn we weer niet aangepast.:droef:

Wat is er mis met Boerenkool? Huh? Met spekjes en een lekkere Hema-worst? :duim:

Yunis
24-05-04, 15:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Ok Yunis, ik snap het, soukran. :)
Gevoelig punt, ben namelijk zelf ook Surinaamse, haha! :wink: :)
En ben het weer helemaal met je eens. :)

Groetjes,

Rabiah.

Juist zuster Rabi'ah, laten die autochtonen en de Nederlandse regering toch een voorbeeld nemen aan Suriname waar er wel een multiculturele samenleving is.......
Inplaats van zulke achterlijke maatregelen te nemen tav de minderheden........
Suriname is een toonbeeld van HOE een multiculturele maatschappij er uit zou MOETEN zien........:duim:
Laten ze daar maar stage lopen......... :jumping:

amadeus
24-05-04, 15:34
Geplaatst door Yunis
Het punt Amadeus is om gedwongen te worden je nationaliteit in te leveren........Je keuzevrijheid om iets zelf te beslissen wordt je ontnomen.......Je wordt niét beschouwd als gelijkwaardige burger....met een eigen mening en eigen zelfstandigheid......
Integratie is iets anders dan assimilatie.......Assimilatie is gedoemd tot mislukken......dat zie je overal in de wereld........
De derde generatie wordt gedwongen om hun identiteit los te laten......
hun keuzevrijheid wordt ze ontnomen en ze worden daarmee in een positie geplaatst dat ze géén keuze hebben.....
Uit eigen ervaring weet ik dat dit tot razernij en misplaatste assimilatie in een onwelvallige samenleving zal leiden.......
Het is een bron van ergenis en het miskennen van de eigenheid van een hele bevolkingsgroep..........En vroeg of laat wreekt dit zich..........

nou... niemand wordt toch GEDWONGEN?
iK weet dat je vroeger minstens 25 jaar in het land moest wonen én zich volledig hebben aangepast indien je de nationaliteit wou VERKRIJGEN!
En het bekomen van die nationaliteit omhelsde dan tevens het afstaan van de vorige.
Een Belg die Australier wil worden (vb. Kim Clijsters ) moet haar Belgische nationaliteit ook opgeven, vermits autochtone belgen er geen twee nationaliteiten op na kunnen houden. (Maar ook hier wordt een onderscheid gemaakt voor Turken en Marokkanen)

Of is het de bedoeling dat binnen een halve eeuw amper nog Nederlanders in Nederland wonen maar wel marokkanen?
Marokko aan de Noordzee?

taouanza
24-05-04, 15:46
Geplaatst door barfly
Wat is er mis met Boerenkool? Huh? Met spekjes en een lekkere Hema-worst? :duim:

Neeh ik heb liever andijvie. Maar je begrijpt mijn stelling niet.

nard
24-05-04, 15:51
Geplaatst door taouanza
Je lult uit je nek!
Is dat Hollands genoeg voor je?

Ja zeker :)
Net zo Hollands als: "Wat ben jij dom, zeg"

Alleen het verschil is dat ik niet uit mijn nek lul, en jij wel dom bent.




Dus ik als ik walg van figuren zoals jij komt dat nou uit gebrek aan integratie of zou dat nou komen omdat je zo'n verachtelijke ventje bent?


Dat komt omdat jij onvoldoende geintegreerd bent. Dus laten we het er op houden dat het jouw probleem is, niet het mijne.

;)

Yunis
24-05-04, 15:55
Geplaatst door amadeus
nou... niemand wordt toch GEDWONGEN?
iK weet dat je vroeger minstens 25 jaar in het land moest wonen én zich volledig hebben aangepast indien je de nationaliteit wou VERKRIJGEN!
En het bekomen van die nationaliteit omhelsde dan tevens het afstaan van de vorige.
Een Belg die Australier wil worden (vb. Kim Clijsters ) moet haar Belgische nationaliteit ook opgeven, vermits autochtone belgen er geen twee nationaliteiten op na kunnen houden. (Maar ook hier wordt een onderscheid gemaakt voor Turken en Marokkanen)

Of is het de bedoeling dat binnen een halve eeuw amper nog Nederlanders in Nederland wonen maar wel marokkanen?
Marokko aan de Noordzee?

Amadeus, door het ontnemen van de keuzevrijheid ontneem je iemand zijn/haar integriteit........en dwing je iemand te assimileren............
Australië is nou niét bepaald een toonbeeld van integratie.......daar is de autochtone bevolking bijna uitgeroeid en gedwongen om op te gaan in een maatschappij waar ze niét worden gewaardeerd.....en gerespecteerd...... Australië is een land waar de Arboriginals pas in 1965 stemrecht hebben gekregen.....!!!!!!!
Dus géén respectabele natie.....het voorbeeld hoe het niét zou moeten gaan.... en wat is er op tegen om de Marokkanen, Turken etc.etc. hun eigen identiteit te laten behouden ????
Het behoud van identiteit is géén belemmering om te integreren.........
De Nederlanders moeten zich toch bij zichzelf te rade gaan wat ze van de nieuwkomers verwachten.......en Australië is een voorbeeld hoe het niét moet evenals Amerika en Zuid-Afrika.....en al die landen waar de oorspronkelijke bevolking gedwongen werd zich aan te passen aan de westerse kolonialisten..........
Amadeus je moet niet overdrijven, doch erkennen dat overal ter wereld de multiculturele maatschappij een feit is en om samen te leven moet er de wil zijn om dit te doen........en niét steeds anderen dwingen zichzelf te verloochenen........

taouanza
24-05-04, 15:56
Geplaatst door nard
Ja zeker :)
Net zo Hollands als: "Wat ben jij dom, zeg"

Alleen het verschil is dat ik niet uit mijn nek lul, en jij wel dom bent.




Dat komt omdat jij onvoldoende geintegreerd bent. Dus laten we het er op houden dat het jouw probleem is, niet het mijne.

;)

Nou ik ben liever dom dan dat ik me aan types zoals jij gaat aanpassen.

barfly
24-05-04, 15:56
Geplaatst door taouanza
Neeh ik heb liever andijvie. Maar je begrijpt mijn stelling niet.

Jawel hoor die begrijp ik heel goed! Ik ben gek op Indonesisch eten :p

nard
24-05-04, 15:58
Geplaatst door Yunis
Het punt Amadeus is om gedwongen te worden je nationaliteit in te leveren........Je keuzevrijheid om iets zelf te beslissen wordt je ontnomen.......Je wordt niét beschouwd als gelijkwaardige burger....met een eigen mening en eigen zelfstandigheid......
Integratie is iets anders dan assimilatie.......Assimilatie is gedoemd tot mislukken......dat zie je overal in de wereld........
De derde generatie wordt gedwongen om hun identiteit los te laten......
hun keuzevrijheid wordt ze ontnomen en ze worden daarmee in een positie geplaatst dat ze géén keuze hebben.....
Uit eigen ervaring weet ik dat dit tot razernij en misplaatste assimilatie in een onwelvallige samenleving zal leiden.......
Het is een bron van ergenis en het miskennen van de eigenheid van een hele bevolkingsgroep..........En vroeg of laat wreekt dit zich..........

Kijk, dit noem ik nou lulkoek. :confused:

Wat nou keuzevrijheid??
Waarom zouden de dubbelen meer keuzemogelijkheden moeten hebben dan de enkelen?

Nog zoiets: identiteit loslaten omdat de keuzevrijheid wordt afgenomen. Als het goed was zouden dubbelen allang hun keuzen gemaakt moeten hebben. Maar nee, alleen door extern ingrijpen kan de keuze worden gemaakt. Het is nu geen moment om een keuze te maken, dat had al veel eerder gedaan moeten zijn.

Ja inderdaad vroeg of laat wreek dit zich, puntje puntje puntje, zei mevrouw veelbetekenend. Inderdaad, dat is zich nu aan het wreken. De vruchten worden nu geplukt van de onwil van grote groepen om zich aan te passen.

Voor de zoveelste keer: je wilt toch niet beweren dat die 93% enkelen daar verantwoordelijk voor zijn?
Wordt eens wakker zeg.....
Draag je eigen verantwoordelijkheid en maak je eigen keuzen. En als je weigert die te maken, omdat je het wel makkelijk vind zo, of omdat je door de vorige lakse regeringen op het verkeerde been bent gezet, dan moet je m nu maken.
En niet mauwen dat je zo slecht geaccepteerd wordt door de auto's.
Dat is je reinste kul.

nard
24-05-04, 15:58
Geplaatst door taouanza
Nou ik ben liever dom dan dat ik me aan types zoals jij gaat aanpassen.

Dat zég ik: oerdom .... :)

taouanza
24-05-04, 15:59
Geplaatst door barfly
Jawel hoor die begrijp ik heel goed! Ik ben gek op Indonesisch eten :p

Ik ben gek op mexicaans mag dat als allochtoon?

taouanza
24-05-04, 16:01
Geplaatst door nard
Dat zég ik: oerdom .... :)

Dus als ik slim was zou ik graag vriendjes met je willen zijn?
Want alle slimmen allochtonen willen graag blank zijn?
Als ze de keuze hadden zouden ze niet in Marokko geboren zijn maar in Nederland?
Marokkaan zijn in Nederland is net zoiets als schoonmaken willen zijn ipv directeur?
Zo heb ik je zieke brein goed omschreven?

Isaac
24-05-04, 16:01
Laat ze eindelijk maar eens de import van partners verbieden.

Dat is de enige maatregel die echt zal helpen om de integratie te bevorderen.

barfly
24-05-04, 16:01
Geplaatst door taouanza
Ik ben gek op mexicaans mag dat als allochtoon?

Tuurlijk mag dat, je mag van mij ook een hekel hebben aan aardappels. En als je een hoofddoekje draagt is het me ook om het even :blij:

Isaac
24-05-04, 16:05
Geplaatst door taouanza
Dus als ik slim was zou ik graag vriendjes met je willen zijn?
Want alle slimmen allochtonen willen graag blank zijn?
Als ze de keuze hadden zouden ze niet in Marokko geboren zijn maar in Nederland?
Marokkaan zijn in Nederland is net zoiets als schoonmaken willen zijn ipv directeur?
Zo heb ik je zieke brein goed omschreven?

Taouanza, je hebt wel eens een mooie integratietest van mijn hand gemaakt.

Daarin stond een vraag over wat je zou doen als Marokko net zo welvarend zou worden als Nederland.

Toen gaf je te kennen dat je meteen naar Marokko zou verhuizen.

Geef je daarmee niet aan dat je eigenlijk alleen maar in Nederland bent voor het geld?

En kun je dan van Nederlanders verwachten dat ze sympathie hebben voor iemand die alleen maar op hun geld uit is?

Ik bedoel, dan ben je toch alleen maar Nederlander in voorspoed, en niet in tegenspoed?

850
24-05-04, 16:07
Geplaatst door barfly
Tuurlijk mag dat, je mag van mij ook een hekel hebben aan aardappels. En als je een hoofddoekje draagt is het me ook om het even :blij:

Mag een autochtonen kaaskop ook een hekel hebben aan aardappels?

:p Volgens mij zijn aardappels trouwens van oorsprong gringo-voedsel.

julliewij
24-05-04, 16:07
Geplaatst door taouanza
Dus als ik slim was zou ik graag vriendjes met je willen zijn?
Want alle slimmen allochtonen willen graag blank zijn?
Als ze de keuze hadden zouden ze niet in Marokko geboren zijn maar in Nederland?
Marokkaan zijn in Nederland is net zoiets als schoonmaken willen zijn ipv directeur?
Zo heb ik je zieke brein goed omschreven?

Dus waarom zouden dan velen toch de Marokkaanse nationaliteit willen behouden?

barfly
24-05-04, 16:09
Geplaatst door 850
Mag een autochtonen kaaskop ook een hekel hebben aan aardappels?

:p Volgens mij zijn aardappels trouwens van oorsprong gringo-voedsel.

Uiteraard mag een autochtoon een hekel hebben aan aardappels! Ik ben er zelf ook niet altijd even gek op, zeker niet als ze glazig zijn :mad:

Aardappels zijn geimporteerd uit Zuid-Amerika dacht ik... Wat men daarvoor in de contereien at weet ik niet, vast iets lekkerders :)

nard
24-05-04, 16:10
Geplaatst door taouanza
Dus als ik slim was zou ik graag vriendjes met je willen zijn?
Want alle slimmen allochtonen willen graag blank zijn?
Als ze de keuze hadden zouden ze niet in Marokko geboren zijn maar in Nederland?
Marokkaan zijn in Nederland is net zoiets als schoonmaken willen zijn ipv directeur?
Zo heb ik je zieke brein goed omschreven?

Nee, om mijn brein te kunnen omschrijven moet je gezond zijn. :)

Nee, je hoeft geen vriendjes met me te worden. De blauwe ogen die ik heb opgelopen in mijn leven zijn allemaal veroorzaakt door autochtone vuisten.

Nee, ik zou het het woord slim niet willen gebruiken. Verstandigen doen hun best zich aan te passen aan de geldende codes en mores. En geen weerstanden op te bouwen.

Nee, de plaats van je geboorte doet niet ter zake. Wel je acceptatie van een aanpassing aan de plaats waar je naar toe gaat en verblijft. Zeker als je uitspraken doet die doen vermoeden dat geld een belangrijke drijfveer voor je is om er heen te gaan.

Directeur vs schoonmaker. Lullige vergelijking. Het interessante verschijnsel doet zich voor dat juist aangepaste Marokkanen in de boom naar boven klimmen. De onaangepaste slagen daar niet in. Lijkt me ook een logisch verschijnsel.

Dus je hebt mij brein niet goed beschreven.

Zeg, Taouanza, je bent écht niet slim he? :)

taouanza
24-05-04, 16:13
Geplaatst door Isaac
Taouanza, je hebt wel eens een mooie integratietest van mijn hand gemaakt.

Daarin stond een vraag over wat je zou doen als Marokko net zo welvarend zou worden als Nederland.

Toen gaf je te kennen dat je meteen naar Marokko zou verhuizen.

Geef je daarmee niet aan dat je eigenlijk alleen maar in Nederland bent voor het geld?

En kun je dan van Nederlanders verwachten dat ze sympathie hebben voor iemand die alleen maar op hun geld uit is?

Ik bedoel, dan ben je toch alleen maar Nederlander in voorspoed, en niet in tegenspoed?

Tjonge jonge want een domheid.
A de tijden zijn verandert ja. Een paar jaar geleden toen ik me nog welkom en thuis voelde in Nederland kleedde ik mijn dochter met Koninginnendag geheel in het oranje:Oranje jas, oranje shirt, oranje jurk, oranje maillot en oranje strikjes in haar haar. Ik trok ook altijd iets oranje aan en vond het vreselijk als het koud was want dan moest ik mijn jas erover heen aantrekken.
Nu kan me die hele toestand een zorg wezen.
B
Als Nederlanders uit ecomonische redenen verhuizen dan is dat ambiteus maar bij allochtonen is het landverraad.
C Nederlandse nationaliteit en Marokkaanse betekent voor mij puur alleen dat ik zonder gedoe beide landen in en uit kan.

Yunis
24-05-04, 16:20
Geplaatst door nard
Kijk, dit noem ik nou lulkoek. :confused:

Wat nou keuzevrijheid??
Waarom zouden de dubbelen meer keuzemogelijkheden moeten hebben dan de enkelen?

Nog zoiets: identiteit loslaten omdat de keuzevrijheid wordt afgenomen. Als het goed was zouden dubbelen allang hun keuzen gemaakt moeten hebben. Maar nee, alleen door extern ingrijpen kan de keuze worden gemaakt. Het is nu geen moment om een keuze te maken, dat had al veel eerder gedaan moeten zijn.

Ja inderdaad vroeg of laat wreek dit zich, puntje puntje puntje, zei mevrouw veelbetekenend. Inderdaad, dat is zich nu aan het wreken. De vruchten worden nu geplukt van de onwil van grote groepen om zich aan te passen.

Voor de zoveelste keer: je wilt toch niet beweren dat die 93% enkelen daar verantwoordelijk voor zijn?
Wordt eens wakker zeg.....
Draag je eigen verantwoordelijkheid en maak je eigen keuzen. En als je weigert die te maken, omdat je het wel makkelijk vind zo, of omdat je door de vorige lakse regeringen op het verkeerde been bent gezet, dan moet je m nu maken.
En niet mauwen dat je zo slecht geaccepteerd wordt door de auto's.
Dat is je reinste kul.

Je matig je nogal wat aan, beste Nard.................
Je veronderstelt dat je spreekt voor die 93% auto's ...........
Gemakshalve loop je voorbij aan de realiteit.....In de grote steden zijn de auto's een minderheid....... Zou je dan bereid zijn je hieraan aan te passen ?????? :blij:
Keuzevrijheid betekent dat er een keuze zou moeten zijn.......
Als antwoord op de rest verwijs ik je naar bovenstaande inzendingen......

850
24-05-04, 16:20
Geplaatst door barfly
Uiteraard mag een autochtoon een hekel hebben aan aardappels! Ik ben er zelf ook niet altijd even gek op, zeker niet als ze glazig zijn :mad:

Aardappels zijn geimporteerd uit Zuid-Amerika dacht ik... Wat men daarvoor in de contereien at weet ik niet, vast iets lekkerders :)

mmmm ja, kben eigenlijk wel benieuwd wat men vroeger at ipv de aardappel.
Ik vraag me af welke gek het bedacht heeft om de aardappel als basis te gebruiken in de dagelijkse maaltijd.
:( Ik heb een hekel aan aardappels. Krijg ze amper door mn strot.
:boer: En het is ook nog eens nachtschade.

:wohaa: Viva la pasta!! Altijd lekker.

echnaton
24-05-04, 16:22
Geplaatst door taouanza
Tjonge jonge want een domheid.
A de tijden zijn verandert ja. Een paar jaar geleden toen ik me nog welkom en thuis voelde in Nederland kleedde ik mijn dochter met Koninginnendag geheel in het oranje:Oranje jas, oranje shirt, oranje jurk, oranje maillot en oranje strikjes in haar haar. Ik trok ook altijd iets oranje aan en vond het vreselijk als het koud was want dan moest ik mijn jas erover heen aantrekken.
Nu kan me die hele toestand een zorg wezen.
B
Als Nederlanders uit ecomonische redenen verhuizen dan is dat ambiteus maar bij allochtonen is het landverraad.
C Nederlandse nationaliteit en Marokkaanse betekent voor mij puur alleen dat ik zonder gedoe beide landen in en uit kan.

Een oranje hoofddoek, is dat niet wat?

850
24-05-04, 16:24
Geplaatst door taouanza
Een paar jaar geleden toen ik me nog welkom en thuis voelde in Nederland kleedde ik mijn dochter met Koninginnendag geheel in het oranje:Oranje jas, oranje shirt, oranje jurk, oranje maillot en oranje strikjes in haar haar.

:o Overdaad schaadt

Isaac
24-05-04, 16:27
Geplaatst door Yunis

Gemakshalve loop je voorbij aan de realiteit.....In de grote steden zijn de auto's een minderheid....... Zou je dan bereid zijn je hieraan aan te passen ?????? :blij:


Nou vergeet je de voorgeschiedenis. Het feit dat veel autochtonen uit bepaalde wijken wegtrekken, komt juist doordat allochtonen zich niet aanpassen.

Nu de allochtonen in bepaalde wijken de meerderheid vormen komt het er inderdaad helemaal niet meer van.

echnaton
24-05-04, 16:27
Geplaatst door 850
mmmm ja, kben eigenlijk wel benieuwd wat men vroeger at ipv de aardappel.
Ik vraag me af welke gek het bedacht heeft om de aardappel als basis te gebruiken in de dagelijkse maaltijd.
:( Ik heb een hekel aan aardappels. Krijg ze amper door mn strot.
:boer: En het is ook nog eens nachtschade.

:wohaa: Viva la pasta!! Altijd lekker.

Dat is gekomen aan het begin van de 19e eeuw toen Nederland een zeer groot aantal zeer arme mensen kende. De aardappel was pas uit Amerika hierheen gekomen en werd het voedsel voor het volk. Voor die tijd at men veel groente (oa peulvruchten), gecombineerd met brood. Veel vlees en vis voor de rijken.

nard
24-05-04, 16:29
Geplaatst door Yunis
Je matig je nogal wat aan, beste Amadeus.................
Je veronderstelt dat je spreekt voor die 93% auto's ...........
Gemakshalve loop je voorbij aan de realiteit.....In de grote steden zijn de auto's een minderheid....... Zou je dan bereid zijn je hieraan aan te passen ?????? :blij:
Keuzevrijheid betekent dat er een keuze zou moeten zijn.......
Als antwoord op de rest verwijs ik je naar bovenstaande inzending......

Het enige punt waarop je inhoudelijk ingaat is die 93%.

Ik bereid zijn om me aan te passen aan de meerderheid van de grote steden? Vooropgezet dat ik niet in één van de grote steden woon, is deze discussie niet relevant. Integratiebeleid wordt nog altijd op nationaal niveau bepaald. De gemeenten kunnen als ze willen fors tegensputteren (zie de uitzetcentra-kwestie), maar uiteindelijk bepaalt Den Haag wat er gebeurd.
Zo ook met dubbele nationaliteiten.

In de praktijk pas ik me vrij gemakkelijk aan. Maar als we het nu hebben over bewust mij aanpassen aan andere culturen door bepaalde gebruiken over te nemen? Nee, uiteraard doe ik dat niet, omdat ik dat niet hoef te doen, ik me gesteund weet door de meerderheid en door de Nederlandse cultuur die hier altijd is geweest.

Wat is nou je punt?
Dat ik, in deze discussie, van mensen met dubbele nationaliteiten beweer dat mevrouw Verdonk een goed punt heeft?
Als dat je punt is, heb je een punt. Want ik ben het wel met mevrouw Verdonk eens. Onder één voorwaarde, dat ze ook de politieke durf heeft om haar punt tot het einde uit te spelen. Met praktische maatregelen en al. Anders heeft het allemaal geen zin en blijft het een papieren tijger.


En ben ik nu een racist? :)

PS. Ik ben trouwens Nard en niet Amadeus.

nard
24-05-04, 16:30
Geplaatst door echnaton
Dat is gekomen aan het begin van de 19e eeuw toen Nederland een zeer groot aantal zeer arme mensen kende. De aardappel was pas uit Amerika hierheen gekomen en werd het voedsel voor het volk. Voor die tijd at men veel groente (oa peulvruchten), gecombineerd met brood. Veel vlees en vis voor de rijken.

Inderdaad de basis bestond in belangrijke mate uit granen.
Aardappelen zijn oorspronkelijk indianenvoedsel.

Yunis
24-05-04, 16:34
Geplaatst door nard
Nee, om mijn brein te kunnen omschrijven moet je gezond zijn. :)

Nee, ik zou het het woord slim niet willen gebruiken. Verstandigen doen hun best zich aan te passen aan de geldende codes en mores. En geen weerstanden op te bouwen.



Beste Nard, laat ik gisteravond nou juist een programma hebben gezien waar het gaat om PSYCHOPATEN, die in staat waren om zich aan te passen aan hun slachtoffers en die naar de mond te praten.....
Zodat ze hierop in kunnen spelen en deze slachtoffers misbruikten voor hun eigen bizarre doelstellingen......
Alles speelt zich af in hun brein....Ze hebben een gebrek aan empathie en zijn gevoelloos voor hun slachtoffers, doch passen zich aan om zichzelf te verrijken......
Ze passen zich dus aan aan de codes en ideëen van hun slachtoffers........
Zie je gelijkenis met jouw gedachten ????? :melig2:

Goodnight
24-05-04, 16:34
Ik heb altijd lopen dubben of ik een Nederlands paspoort zal nemen of niet.
Om de een of andere reden haakte ik telkens af.
De enige reden dat ik er een wilde ( want voor de rest begrijp ik niet wat voor verschil het maakt) is omdat ik dan niet telkens een visum hoef te nemen mocht ik besluiten om naar Engeland of de USA te reizen.

Maar ik was ook huiverig voor dit soort dwangmatige voorstellen: het een of het ander.
Als ik dan moet kiezen kies ik onheroepelijk voor mijn Marokkaans paspoort.
Waarom?
Om het principe: ik laat me niet dwingen omwille van de zogenaamde integratie.
Ik vind mezelf behoorlijk geintegreerd: ik ben prima op de hoogte van de NL cultuur, woon hier bijna mijn hele leven.Heb hier op school gezeten, heb hier mijn baan, mijn familie en vrienden.
Ik zie niet in wat een rood boekje daar nog verder heeft aan toe t voegen.
Ik blijf voor de autochtonen hoe dan ook van Marokkaanse afkomst.Ik kn mijn donkere haren en onkere huidskleur moeilijk gaan blonderen.Want dat verraad mijn afkomst hoeveel rode boekjes ik ook bij m zal hebben.
Op die manier zal ik ook door autochtonen benaderd worden.Dat zal heus niet altijd negatief zijn, maar hoe dan ook men is altijd geintresseerd in je roots.

Verdonk en Co zou er goed aan doen dingen op ijn beloop te laten.Dit zijn zaken waar zij niets aan kan veranderen, de tnd des tijds doet zijn werk wel.
En hoe meer het afgedwongen wordt hoe meer je geconfronteert wordt met wie en wat je bent.

Mijn zoon is derde generatie, hij vindt het niet leuk om als Nederlands bestempeld te worden.Dit klinkt misschien negatiever dan het is,maar hij is gewoon trots op zijn Marokkaans zijn.
Dit i iets wat hij zelf heeft opgepikt en niet iets wat hem meegegeven is in de opvoeding die ik hem geef.

Ik ga hem niet dwingen om zich anders te voelen.

Dat zou Verdonk ook eens moeten doen.


P.s.....wat is definitie van integratie voor degenen die dit initiatief toejuichen?
Moeten we dan voortaan met onze rode paspoort op zak lopen?

850
24-05-04, 16:36
Geplaatst door echnaton
Dat is gekomen aan het begin van de 19e eeuw toen Nederland een zeer groot aantal zeer arme mensen kende. De aardappel was pas uit Amerika hierheen gekomen en werd het voedsel voor het volk. Voor die tijd at men veel groente (oa peulvruchten), gecombineerd met brood. Veel vlees en vis voor de rijken.

Interessant. Het was dus oorspronkelijk armenvoedsel. Maar waarom dan wel de aardappel en niet pasta? Dat was toch ook voor de armen te betalen?
:chinees: Ik realiseer me ineens dat ik geen bal van culinaire geschiedenis af weet.

nard
24-05-04, 16:37
Geplaatst door Yunis
Beste Nard, laat ik gisteravond nou juist een programma hebben gezien waar het gaat om PSYCHOPATEN, die in staat waren om zich aan te passen aan hun slachtoffers en die naar de mond te praten.....
Zodat ze hierop in kunnen spelen en deze slachtoffers misbruikten voor hun eigen bizarre doelstellingen......
Alles speelt zich af in hun brein....Ze hebben een gebrek aan empathie en zijn gevoelloos voor hun slachtoffers, doch passen zich aan om zichzelf te verrijken......
Ze passen zich dus aan aan de codes en ideëen van hun slachtoffers........
Zie je gelijkenis met jouw gedachten ????? :melig2:


Huh???? je bedoelt dat de allochtonen die zich aanpassen psychopatisch zijn?? Dat is wel héél rijp.......
Althans dat is een logische interpretatie van je reactie. Lees maar.

;)

taouanza
24-05-04, 16:39
Geplaatst door echnaton
Een oranje hoofddoek, is dat niet wat?

Waarom?

taouanza
24-05-04, 16:40
Geplaatst door 850
:o Overdaad schaadt

Ze zag er anders beeldig uit. Maar zo ziet ze er altijd uit.:)

echnaton
24-05-04, 16:42
Geplaatst door taouanza
Waarom?

Het zou een mooi voorbeeld van geslaagde integratie zijn.

taouanza
24-05-04, 16:46
Geplaatst door echnaton
Het zou een mooi voorbeeld van geslaagde integratie zijn.

Nee hoor de integratie is zowiezo mislukt. Anders hebben mensen minder te zeiken. Ik ben prima geintegreerd maar aan sommige zaken en mensen weiger ik me aan te passen. Daar schijn ik als Nederlandse recht op te hebben.Met nadruk op schijn.

echnaton
24-05-04, 17:08
Geplaatst door taouanza
maar aan sommige zaken en mensen weiger ik me aan te passen.

Het komt mij voor dat jij vooral moeite hebt met blanke, mannelijke autochtonen.

Yunis
24-05-04, 17:10
Geplaatst door nard
Huh???? je bedoelt dat de allochtonen die zich aanpassen psychopatisch zijn?? Dat is wel héél rijp.......
Althans dat is een logische interpretatie van je reactie. Lees maar.

;)

Nar(d), goed lezen. Ik schreef:
"Zie je gelijkenis met JOUW gedachten?????"

Wat de al of niet gelukte integratie betreft en dubbelle nationaliteit betreft.....lees de stukjes van Goodnight en Taouanza..... :fpetaf:
Die stukjes geven een realistische beeld van de werkelijkheid.
Misschien is dit moeilijk te verteren voor jou en sommige anderen...

Robbedoes
24-05-04, 17:40
Ik ben prima geintegreerd maar aan sommige zaken en mensen weiger ik me aan te passen. Daar schijn ik als Nederlandse recht op te hebben.Met nadruk op schijn.

Daae scheen je recht op te hebben, er waait nu (gelukkig) een andere wind in Nederland waardoor voor meerdere groepen mensen geldt, dat ze zich meer naar wet en regelgeving moeten aanpassen, en waar nodig worden wetten wat meer aangescherpt.

euhh
24-05-04, 17:43
Geplaatst door Goodnight
Ik heb altijd lopen dubben of ik een Nederlands paspoort zal nemen of niet.
Om de een of andere reden haakte ik telkens af.
De enige reden dat ik er een wilde ( want voor de rest begrijp ik niet wat voor verschil het maakt) is omdat ik dan niet telkens een visum hoef te nemen mocht ik besluiten om naar Engeland of de USA te reizen.

Maar ik was ook huiverig voor dit soort dwangmatige voorstellen: het een of het ander.
Als ik dan moet kiezen kies ik onheroepelijk voor mijn Marokkaans paspoort.
Waarom?
Om het principe: ik laat me niet dwingen omwille van de zogenaamde integratie.
Ik vind mezelf behoorlijk geintegreerd: ik ben prima op de hoogte van de NL cultuur, woon hier bijna mijn hele leven.Heb hier op school gezeten, heb hier mijn baan, mijn familie en vrienden.
Ik zie niet in wat een rood boekje daar nog verder heeft aan toe t voegen.
Ik blijf voor de autochtonen hoe dan ook van Marokkaanse afkomst.Ik kn mijn donkere haren en onkere huidskleur moeilijk gaan blonderen.Want dat verraad mijn afkomst hoeveel rode boekjes ik ook bij m zal hebben.
Op die manier zal ik ook door autochtonen benaderd worden.Dat zal heus niet altijd negatief zijn, maar hoe dan ook men is altijd geintresseerd in je roots.

Verdonk en Co zou er goed aan doen dingen op ijn beloop te laten.Dit zijn zaken waar zij niets aan kan veranderen, de tnd des tijds doet zijn werk wel.
En hoe meer het afgedwongen wordt hoe meer je geconfronteert wordt met wie en wat je bent.

Mijn zoon is derde generatie, hij vindt het niet leuk om als Nederlands bestempeld te worden.Dit klinkt misschien negatiever dan het is,maar hij is gewoon trots op zijn Marokkaans zijn.
Dit i iets wat hij zelf heeft opgepikt en niet iets wat hem meegegeven is in de opvoeding die ik hem geef.

Ik ga hem niet dwingen om zich anders te voelen.

Dat zou Verdonk ook eens moeten doen.


P.s.....wat is definitie van integratie voor degenen die dit initiatief toejuichen?
Moeten we dan voortaan met onze rode paspoort op zak lopen?

Omdat er gewoon weg simpel een moment komt waarop je moet kiezen wat je wilt zijn, Nederlander of buitenlander, want dat van 2 walletjes eten moet maar eens afgelopen zijn.
En ja, integreren betekent nederlander worden, en als je geen nederlander wilt worden moet je maar weer lekker weg gaan.
We kunnen/willen je niet dwingen weg te gaan, maar we kunnen je wel dwingen nederlander te worden als je hier wilt blijven.

Integreren is geen keuze maar een PLICHT.

Als je zoon zich meer marokkaan voelt als nederlander kan ik er dan vanuit gaan dat ie het land zo snel als mogelijk verlaat dan.

Integreren is te vergelijken met autorijden op de snelweg, als je vanaf de invoegstrook (buitenland) komt moet je je snelheid aanpassen aan het verkeer dat op de snelweg rijd alvorens in tevoegen.
Diegene die al op de snelweg rijden kunnen naar gelang ruimte, mogelijkheden en fatsoen de invoeger tegemoet komen, MAAR HOEVEN DIT NIET.

nard
24-05-04, 17:45
Geplaatst door Yunis
Nar(d), goed lezen. Ik schreef:
"Zie je gelijkenis met JOUW gedachten?????"


Ja, ik zie het, ik dacht al dat je het verkeerde voornaamwoord had neergezet.



Wat de al of niet gelukte integratie betreft en dubbelle nationaliteit betreft.....lees de stukjes van Goodnight en Taouanza..... :fpetaf:
Die stukjes geven een realistische beeld van de werkelijkheid.
Misschien is dit moeilijk te verteren voor jou en sommige anderen...

Met respect. Het is de werkelijkheid. Maar die van Taouanza en Goodnight en landelijk gezien ook nog eens een klein deel van de werkelijkheid.
Het zou je sieren als je dat andere mega-grote deel van de werkelijkheid ook eens wilde zien.

Isaac
24-05-04, 17:49
Geplaatst door Goodnight

Mijn zoon is derde generatie, hij vindt het niet leuk om als Nederlands bestempeld te worden.Dit klinkt misschien negatiever dan het is,maar hij is gewoon trots op zijn Marokkaans zijn.
Dit i iets wat hij zelf heeft opgepikt en niet iets wat hem meegegeven is in de opvoeding die ik hem geef.


Mag ik vragen of je een importpartner of een inheems exemplaar hebt?

Dat maakt namelijk nogal een verschil.

taouanza
24-05-04, 17:58
Geplaatst door Robbedoes
Daae scheen je recht op te hebben, er waait nu (gelukkig) een andere wind in Nederland waardoor voor meerdere groepen mensen geldt, dat ze zich meer naar wet en regelgeving moeten aanpassen, en waar nodig worden wetten wat meer aangescherpt.

Gelukkig wordt de vrijheid voor sommigen ingeperkt.
Ja daar ga je echt Nederlander door voelen hoor.
Jij bent ook Nederlander by gunpoint nietwaar?:rolleyes:

taouanza
24-05-04, 17:59
Geplaatst door echnaton
Het komt mij voor dat jij vooral moeite hebt met blanke, mannelijke autochtonen.

Waar slaat dat nou weer op???
Ondanks jouw soort zijn er ook leuke Nederlanders hoor.

nard
24-05-04, 18:05
Geplaatst door taouanza
Waar slaat dat nou weer op???
Ondanks jouw soort zijn er ook leuke Nederlanders hoor.

Ik ben blij dat je dat zo uitdrukkelijk vermeld ....

Bijvoorbeeld Lennart misschien? :bril:

Rabi'ah.
24-05-04, 18:06
Geplaatst door Isaac
Mag ik vragen of je een importpartner of een inheems exemplaar hebt?

Dat maakt namelijk nogal een verschil.

Jullie blijven het maar proberen he. :moe:
Met zo'n opmerking impliceer je dus dat Goodnights zoon alleen maar trots kan zijn op zijn Marokkaanse roots als zijn vader een Marokkaan uit Marokko is...... :rolleyes:
Van mijn moeders kant ben ik derde generatie Surinaams, van mijn vaders kant tweede generatie, ik voel me zowel Nederlander als Surinamer, en ik ben heeeeeeeeeeel trots op mijn Surinaamse roots. :)
En ik zal mijn kinderen insha'Allah ook bewust maken van wie ze zijn, en dat het goed is om als mens trots te zijn op je eigen identiteit, die je een plek geeft in deze wereld. :) :strik:

Groetjes,

Rabiah.

taouanza
24-05-04, 18:06
Geplaatst door nard
Ik ben blij dat je dat zo uitdrukkelijk vermeld ....

Bijvoorbeeld Lennart misschien? :bril:

Neeh die gebruikt alleen Engelse teksten. Hij zou moeten integreren.:rolleyes:

nard
24-05-04, 18:08
Geplaatst door taouanza
Neeh die gebruikt alleen Engelse teksten. Hij zou moeten integreren.:rolleyes:

Ja irritant he?

Maar goed, ik dacht, misschien dat een Marokkaanse jongedame wel valt op het genre "linkse engelssprekende Hollanders".

:)

echnaton
24-05-04, 18:46
Geplaatst door taouanza
Waar slaat dat nou weer op???
Ondanks jouw soort zijn er ook leuke Nederlanders hoor.

Leuke, inspirerende, intelligente Marokkanen (Marokkaansen) moeten ergens ook wel bestaan.

850
24-05-04, 18:48
Geplaatst door nard
Ja irritant he?

Maar goed, ik dacht, misschien dat een Marokkaanse jongedame wel valt op het genre "linkse engelssprekende Hollanders".

:)

Die gozer is juist extreem-rechts

Orakel
24-05-04, 20:06
Geplaatst door euhh
Omdat er gewoon weg simpel een moment komt waarop je moet kiezen wat je wilt zijn, Nederlander of buitenlander, want dat van 2 walletjes eten moet maar eens afgelopen zijn.

Wat versta jij onder 'van 2 walletjes eten' en waarom zou ik moeten kiezen volgens jou? Ben erg benieuwd!


En ja, integreren betekent nederlander worden,

Da's weer wat nieuws. De integratienota's van de diverse landelijke en lokale politieke partijen omschrijven integratie in termen als "zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij' of 'probleemloos mee kunnen komen'.
Daarbij wordt dit geëxpliciteerd in meetbare termen als taalvaardigheid, het hebben van een startkwalificatie of werk, en de basale (lees grondwettelijke) normen aanvaarden.


en als je geen nederlander wilt worden moet je maar weer lekker weg gaan.

Hehehehehehehe, hou oud ben jij ventje? Hahahahahahahahaha.


We kunnen/willen je niet dwingen weg te gaan, maar we kunnen je wel dwingen nederlander te worden als je hier wilt blijven.

Hoe wou je dat doen dan? Wederom erg benieuwd!


Integreren is geen keuze maar een PLICHT.

Fair enough.


Als je zoon zich meer marokkaan voelt als nederlander kan ik er dan vanuit gaan dat ie het land zo snel als mogelijk verlaat dan.

:wat?!:


Integreren is te vergelijken met autorijden op de snelweg, als je vanaf de invoegstrook (buitenland) komt moet je je snelheid aanpassen aan het verkeer dat op de snelweg rijd alvorens in tevoegen.
Diegene die al op de snelweg rijden kunnen naar gelang ruimte, mogelijkheden en fatsoen de invoeger tegemoet komen, MAAR HOEVEN DIT NIET.

Bij ritsen en invoegen moet je daar waar nodig de ander de ruimte geven. Nog geen rijbewijs?

Maar goed, na 140 pagina's nog steeds geen steekhoudende argumenten gehoord waarom de dubbele nationaliteit de integratie zouden belemmeren.
Sterker nog: tot op heden was het geïntegreerd zijn een bepalende voorwaarde voor het verkrijgen van het Nederlands staatsburgerschap.
Het aanvragen en aanvaarden van dit staatsburgerschap werd juist gezien als een belangrijke stap in het integratieproces.

Voort lijkt het me zo dat het aannemen van de Nederlandse nationaliteit een persoon niet plot meer Nederlander maakt, net zo min als dat het inleveren van de Marokkaanse nationaliteit iemand minder Marokkaan maakt.

Het zou de politici dan ook sieren om de Hollandse nuchterheid en eerlijkheid weer in ere te herstellen en het beestje gewoon bij de naam te noemen:


We willen ook de dubbele nationaliteit afschaffen voor de derde
generatie-migrant. Mensen die de nationaliteit van hun ouders of
grootouders niet willen of kunnen opgeven, moeten ook geen Nederlandse nationaliteit krijgen.
Het tegengaan van dubbele nationaliteiten versterkt niet alleen de keuze voor een bestaan in Nederland, het is ook een belangrijke stap in de emancipatie van vooral allochtone meisjes.
Dit kan tevens uitwassen voorkomen die we nog te vaak onder allochtonen waarnemen en die onacceptabel zijn in ons land, zo niet overal.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan kindontvoeringen en uithuwelijking in het land van herkomst. Het kan wellicht ook een dam opwerpen tegen de grootste oorzaak van de instroom van migranten, namelijk de gezinsvorming en de gezinshereniging.
Het is een merkwaardig fenomeen dat veel allochtonen hun partners, ook al verblijven ze generaties lang in Nederland, nog steeds uit
land van herkomst kiezen. Partners die vaak nog uit dezelfde regio en
vanuit de eigen familie komen en niet of nauwelijks Nederlands spreken en weten hoe de Nederlandse samenleving werkt.
Integendeel, juist het feit dat ze volgens traditionele Islamitische waarden en normen leven en niet verwesterd zijn is de reden voor de huwelijkskeuze.

www.cda.nl/domains/cda/ (http://www.google.nl/search?q=cache:nbyZ2_RaF04J:bron

Dit is trouwens ook erg leuk en ik ga Verdonk es vragen wat ze daar aan denkt te gaan doen:


Dubbele nationaliteit

In principe verliest u de Nederlandse nationaliteit, wanneer u vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt. De gewijzigde wet staat echter toe dat u het Nederlanderschap in sommige gevallen behoudt. Verkrijgt u bijvoorbeeld na 1 april 2003 een andere nationaliteit en bent u gehuwd met iemand van die andere nationaliteit, dan kunt u het Nederlanderschap behouden. Uitzonderingen op deze regel zijn echter mogelijk.

http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=MBZ407875

euhh
24-05-04, 20:31
Geplaatst door Orakel
[B]Wat versta jij onder 'van 2 walletjes eten' en waarom zou ik moeten kiezen volgens jou? Ben erg benieuwd!


Nederlander ben je niet parttime maar fulltime en in dat opzicht is er geen ruimte voor een andere nationaliteit.
Jij moet kiezen omdat ik vind dat er geen permanente ruimte in nederland is voor een groep mensen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse (tenzij op tijdelijke basis).
Dus met andere woorden als jij hier bent om de rest van je leven te blijven dan vraag je maar een nederlands paspoort aan en zeg je je andere nationaliteit op.
Als je alleen hier bent om tot je 65e te werken en na je pensionering weer te vertrekken (heb ik ook geen moeite mee), dan vind ik dat je geen recht hebt op het nederlands paspoort en bijbehorende rechten.



Da's weer wat nieuws. De integratienota's van de diverse landelijke en lokale politieke partijen omschrijven integratie in termen als "zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij' of 'probleemloos mee kunnen komen'.
Daarbij wordt dit geëxpliciteerd in meetbare termen als taalvaardigheid, het hebben van een startkwalificatie of werk, en de basale (lees grondwettelijke) normen aanvaarden.


Oke dus als jij dat onder integratie verstaat is zelfs menig duitser die hier elke zomer komen nog beter geintegreerd dan menig allochtoon die hier al 30 jaar is.
Wat ik wil zeggen is dat als men hier komt om de rest van zijn leven te blijven dan is een vandie onderdelen een nederlandse nationaliteit en daarin is in mijn zienswijze (en die van het huidige kabinet) geen ruimte voor een dubbele nationaliteit.



Hehehehehehehe, hou oud ben jij ventje? Hahahahahahahahaha.


Oud genoeg



Hoe wou je dat doen dan? Wederom erg benieuwd!

Simpel hoor, als jij je dubbele nationaliteit niet wilt opgeven dan lever je je toch gewoon je nederlandse nationaliteit in en word je verblijfsvergunning gewoon niet verlengd.




:wat?!:


Eenieder die zich op de eerste plaats geen nederlander voelt kan wat mij betreft vertrekken, ook al is ie een 10000ste generatie.




Bij ritsen en invoegen moet je daar waar nodig de ander de ruimte geven. Nog geen rijbewijs?

Pardon ik heb BCE, Ritsen is wat anders dan invoegen vanaf de invoegstrook hoor, bij ritsen heb je gelijk want daar bevind je je namelijk samen op de zelfde weg, de invoegstrook is een ANDERE weg en mag je de ruimte geven indien het MOGELIJK is maar het is niet verplicht, tijd voor een opfrissings cursusje???



Maar goed, na 140 pagina's nog steeds geen steekhoudende argumenten gehoord waarom de dubbele nationaliteit de integratie zouden belemmeren.
Sterker nog: tot op heden was het geïntegreerd zijn een bepalende voorwaarde voor het verkrijgen van het Nederlands staatsburgerschap.
Het aanvragen en aanvaarden van dit staatsburgerschap werd juist gezien als een belangrijke stap in het integratieproces.


Niet willen horen waarschijnlijk



Voort lijkt het me zo dat het aannemen van de Nederlandse nationaliteit een persoon niet plot meer Nederlander maakt, net zo min als dat het inleveren van de Marokkaanse nationaliteit iemand minder Marokkaan maakt.


Nee het maakt je niet MEER nederlander maar het maakt je EEN Nederlander.
En je wordt dan onderworpen aan de zelfde plichten als de nederlander.
Bijv. het beruchte 2de huis in marokko, als je alleen een nederlands paspoort hebt wordt dat een stuk moeilijker omdat te verbergen voor de fiscus en de sociale dienst e.d.

Orakel
24-05-04, 21:00
Geplaatst door euhh
Nederlander ben je niet parttime maar fulltime en in dat opzicht is er geen ruimte voor een andere nationaliteit.
Jij moet kiezen omdat ik vind dat er geen permanente ruimte in nederland is voor een groep mensen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse (tenzij op tijdelijke basis).
Dus met andere woorden als jij hier bent om de rest van je leven te blijven dan vraag je maar een nederlands paspoort aan en zeg je je andere nationaliteit op.
Als je alleen hier bent om tot je 65e te werken en na je pensionering weer te vertrekken (heb ik ook geen moeite mee), dan vind ik dat je geen recht hebt op het nederlands paspoort en bijbehorende rechten.

Is heel fijn dat je dat allemaal vindt, maar ik zie het verband met meer of minder integreren nog niet. Ik vind het allemaal bull, maar daar heb jij weer weinig boodschap aan. Ben nog steeds benieuwd naar argumenten dus.

En ter uwer info, ik heb een NL-paspoort. Dat heb ik moeten aanvrage, ik moest naar een ambtenaar die wilde horen hoe het mijn taalbeheersing gesteld was, vervolgens volgde er een antecedentenonderzoek want als ik een bedreiging vormde voor de staat of een strafblad zou hebben, zou ik 'm niet krijgen en er ging 2 jaar overheen voor ik 'm kreeg.

Waarom wilde ik 'm? Pragmatische overwegingen. Makkelijker legitimeren, scheelt in de visa en ik was niet van plan om ooit weer te vertrekken uit NL. Desondanks lever ik 'm subiet weer in als ik verplicht word te kiezen.
Waarom? Omdat ik niet inzie wat het met integratie te maken heeft, ik me niet laat dwingen en na decennia o.b.v. een stukje papier nog steeds niet als volwaardig burger wordt gezien. Dan maar geen NL-paspoort.



Oke dus als jij dat onder integratie verstaat

Niet ik ah soepstengel, de politieke partijen hebben dat in hun integratienota's staan.


is zelfs menig duitser die hier elke zomer komen nog beter geintegreerd dan menig allochtoon die hier al 30 jaar is.

Yep. En neter geïntegreerd dan al die analfabete, werkloze en fiancieel onzelfstandige Nederlanders die wegens het gebrek aan diploma's en werkervaring ook niet aan de bak kunnen komen. Hoeveel zijn dat er?


Wat ik wil zeggen is dat als men hier komt om de rest van zijn leven te blijven dan is een vandie onderdelen een nederlandse nationaliteit en daarin is in mijn zienswijze (en die van het huidige kabinet) geen ruimte voor een dubbele nationaliteit.

Wat vind jij dan van het gegeven dat het Nederlanders wel is toegestaan om een dubbele nationaliteit te hebben?


Simpel hoor, als jij je dubbele nationaliteit niet wilt opgeven dan lever je je toch gewoon je nederlandse nationaliteit in en word je verblijfsvergunning gewoon niet verlengd.

Nos problemos. Alleen die vergunning wordt wel verlengd. Heb je dan wat?
Of verwacht je nu echt dat allochtoon Nederland massaal de eigen nationaliteit inlevert?
Ik heb al wel es eerder gezegd, als het aan mij lag had ik me Marokkaanse paspoort jaren geleden al ingeleverd. Voel me er echt niet minder Marokkaan door (mocht ik wel zo dom zijn, dan wordt me iedere dag wel ingewreven dat ik het wel ben), en het scheelt in de burocratie.

Vrije of gedwongen keuze vrind. Nederlanders weten als geen ander hoe dat werkt.


Eenieder die zich op de eerste plaats geen nederlander voelt kan wat mij betreft vertrekken, ook al is ie een 10000ste generatie.

:blowen:
Ik voel me de laatste tijd steeds minder, en vaak helemaal geen Nederlander en toch blijf ik.
Ik wil genoegdoening voor de uitbuiting van de 1e generatie. By any means necessary!


Niet willen horen waarschijnlijk

Wat zeg je? Eerder niet gezien. Enlighten me, als jij wel argumenten gezien heb...... naahhh lamaar.


Nee het maakt je niet MEER nederlander maar het maakt je EEN Nederlander.
En je wordt dan onderworpen aan de zelfde plichten als de nederlander.

Tekenend dat je wel de plichten maar niet de rechten noemt. Zonder NL-paspoort heb ik dezelfde plcihten hoor en als het ff kan zelfs meer.
Ook geen argument dus.


Bijv. het beruchte 2de huis in marokko, als je alleen een nederlands paspoort hebt wordt dat een stuk moeilijker omdat te verbergen voor de fiscus en de sociale dienst e.d.

Ahh, vandaar dat de fiscus met alle gemak dit jaar die 150.000 Nederlanders met hun huisje in Frankrijk kon gaan aanslaan over de afgelopen 5 jaar.
Weer een non-argument.

Ik ga toch Verdonk maar es een mailtje sturen, want hier word ik niet wijzer van.

taouanza
24-05-04, 21:33
Nou als ik al die domheid hier lees dan kies ik voor de Marokkaanse nationaliteit.

Matesis
24-05-04, 21:38
Nou als ik al die domheid hier lees dan kies ik voor de Marokkaanse nationaliteit.


Heb je die enge lange wachttijden op de Marokkaanse Ambassades en Consulaten eens in real-life meegemaakt????

niet te spreken van de ploerten achter die balies...

lflous talks...

taouanza
24-05-04, 21:43
Geplaatst door Matesis
Heb je die enge lange wachttijden op de Marokkaanse Ambassades en Consulaten eens in real-life meegemaakt????

niet te spreken van de ploerten achter die balies...

lflous talks...

Jawel kwestie van een fles drinken en een goed boek.
Als ik maar van dit gezeur af ben.

Matesis
24-05-04, 21:49
Het laatste boek k daar volledig heb uitgelezen was Shelby Foote's meesterwerk, The Civil War, alle 3!

:rolleyes:

nard
24-05-04, 22:13
Geplaatst door 850
Die gozer is juist extreem-rechts

Huh?????

Als lennart extreem rechts is, vreet ik mijn schoen op......

850
24-05-04, 22:22
Geplaatst door nard
Huh?????

Als lennart extreem rechts is, vreet ik mijn schoen op......

:chef: Bon appetit

Iglo
24-05-04, 22:39
Geplaatst door taouanza
Nou als ik al die domheid hier lees dan kies ik voor de Marokkaanse nationaliteit. Cryptische opmerking, aangezien je hier op Maroc.nl zit.

observer
25-05-04, 12:50
Geplaatst door nard
Huh?????

Als lennart extreem rechts is, vreet ik mijn schoen op......

als al qaida vna de cia is dan is het logisch dat lennart onderdeel is van een complot om extreem links in discrediet te brengen

nard
25-05-04, 13:18
Geplaatst door observer
als al qaida vna de cia is dan is het logisch dat lennart onderdeel is van een complot om extreem links in discrediet te brengen

Leuk, vriend....

Nu mijn andere schoen nog......


:rolleyes:

mark61
25-05-04, 14:15
Geplaatst door 850
Mag een autochtonen kaaskop ook een hekel hebben aan aardappels?

:p Volgens mij zijn aardappels trouwens van oorsprong gringo-voedsel.

Die komen uit Zuid-Amerika, als dat helpt.

mark61
25-05-04, 14:16
.

amadeus
25-05-04, 16:22
Geplaatst door Matesis
Heb je die enge lange wachttijden op de Marokkaanse Ambassades en Consulaten eens in real-life meegemaakt????

niet te spreken van de ploerten achter die balies...

lflous talks...

Als gewone Belg met één Belgisch paspoort ga je daardoor als een fluitje van een cent! Niks speciaals.

amadeus
25-05-04, 16:25
Amadeus, door het ontnemen van de keuzevrijheid ontneem je iemand zijn/haar integriteit........en dwing je iemand te assimileren............
Australië is nou niét bepaald een toonbeeld van integratie.......daar is de autochtone bevolking bijna uitgeroeid en gedwongen om op te gaan in een maatschappij waar ze niét worden gewaardeerd.....en gerespecteerd...... Australië is een land waar de Arboriginals pas in 1965 stemrecht hebben gekregen.....!!!!!!!
Dus géén respectabele natie.....het voorbeeld hoe het niét zou moeten gaan.... en wat is er op tegen om de Marokkanen, Turken etc.etc. hun eigen identiteit te laten behouden ????
Het behoud van identiteit is géén belemmering om te integreren.........
De Nederlanders moeten zich toch bij zichzelf te rade gaan wat ze van de nieuwkomers verwachten.......en Australië is een voorbeeld hoe het niét moet evenals Amerika en Zuid-Afrika.....en al die landen waar de oorspronkelijke bevolking gedwongen werd zich aan te passen aan de westerse kolonialisten..........
Amadeus je moet niet overdrijven, doch erkennen dat overal ter wereld de multiculturele maatschappij een feit is en om samen te leven moet er de wil zijn om dit te doen........en niét steeds anderen dwingen zichzelf te verloochenen........

Beetje niet goed begreep Yunis?
Het voorbeeld van Australie ging niet over Australie maar over een Belgische die door huwelijk een andere nationaliteit zou verkrijgen. In dit voorbeeld nam ik Kim Clijsters (maar ik vermoed dat een marokkaanse hollander dat kind niet kent!)

Een Belgische die met iemand van een andere nationaliteit huwt kan enkel kiezen tussen het behouden van de belgische nationaliteit of die nationaliteit afstaan en het aannemen van de nieuwe nationaliteit van haar echtgenoot. Geen dubbele nationaliteit mogelijk!
Dààr ging het hem om.

Ik zie dus niet in waarom marokkanen en turken wèl die mogelijkheid moeten hebben en nederlanders of belgen niet.