PDA

Bekijk Volledige Versie : Kind gelukkiger met werkende moeder



Isaac
24-05-04, 10:34
Door Annelieke Dijkstra

Kinderen van werkende moeders zijn over het algemeen gelukkiger dan kinderen van wie de moeder fulltime huisvrouw is. Ze zijn zelfstandiger en voelen minder druk van een moeder die zich voortdurend met hen bemoeit.

Dit beweren de Duitse pedagogen Annegret en Wolfgang Weikert, die talloze boeken schreven over opvoeding en in hun land een goede reputatie genieten. Ze spraken de afgelopen 20 jaar met honderden ouders en kinderen. Gebaseerd op hun jarenlange ervaring als therapeuten schreef het echtpaar het boek Werkende moeders hebben gelukkiger kinderen, dat in Duitsland enige ophef veroorzaakte onder huisvrouwen. Het is nu ook in Nederland te koop.
Een kwart van de vrouwen stopt met werken als het eerste kind wordt geboren. Van de moeders die blijven werken, doet 70 procent dat in deeltijd. In Duitsland zijn die cijfers nagenoeg gelijk.
,,Over het algemeen kun je zeggen dat een moeder die buitenshuis werkt, al is het maar één of twee dagen per week, een positieve impuls geeft aan de ontwikkeling van een kind'', aldus Wolfgang Weikert. ,,Uit de vele gesprekken die wij voerden met kinderen en ouders blijkt dat de kinderen hun ruimte nodig hebben om uit te groeien tot zelfstandige individuen.''

Isaac
24-05-04, 10:36
'Probleem is de moeder die zich wegcijfert'

Van een onzer verslaggeefsters

Huisvrouwen in Duitsland voelen zich aangevallen door het boek Werkende moeders hebben gelukkiger kinderen van de pedagogen Annegret en Wolfgang Weikert. Het boek is nu ook in Nederland te koop.

Ik kan me voorstellen dat huisvrouwen zich gekrenkt voelen.
Annegret Weikert: ,,Het is nooit onze bedoeling geweest hen aan te vallen. En laten we voorop stellen dat niet elk kind van een huismoeder zich ontwikkelt tot een onzelfstandig en afhankelijk individu. Wij hebben bewust een provocerende titel gekozen. Om de aandacht te vestigen op het probleem van de overbezorgde, zich wegcijferende moeder.''
Wat is er mis met een moeder die haar kinderen de hele dag veel aandacht geeft?
Wolfgang Weikert: ,,Als die aandacht inhoudt dat ze het kind geen ruimte laat zelf te spelen, zelf zijn huiswerk te maken of zelf zijn boterhammen te smeren, kan het zich niet goed ontplooien. Wij zien dan vaak dat kinderen zich in de puberteit enorm afzetten tegen die betutteling en overbezorgdheid van hun moeder.''
En dat gebeurt niet bij de werkende moeder?
Annegret Weikert: ,,Veel minder. Die heeft eenvoudigweg niet de tijd en energie om allerlei afwegingen te maken voor het kind. Zij maakt vaak instinctief de juiste keuzes; op welk moment ze er moet zijn voor het kind en wanneer ze afstand moet nemen. Omdat ze nog meer te doen heeft, dan zich alleen om het kind te bekommeren. Dat is erg gezond.''
Er wordt juist vaak gezegd dat werkende moeders te weinig tijd hebben voor hun kinderen. Is dat niet schadelijk voor een kind?
Wolfgang Weikert: ,,Structurele verwaarlozing is net zo schadelijk als structurele overbezorgdheid. We behandelen in onze kliniek beide groepen ouders en hun kinderen. Maar wij hebben niet de ervaring dat werkende moeders hun kinderen verwaarlozen. Integendeel, ze zitten goed in hun vel en geven dat gevoel door aan hun kroost. Een gelukkige moeder heeft gelukkigere kinderen.''
En jullie menen dat werkende moeders gelukkiger zijn?
Annegret Weikert: ,,Ja, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Net als mannen, hebben ook vrouwen een stukje voor zichzelf nodig. Dat is toch niet zo gek? Behalve de financiële onafhankelijkheid en het gevoel ook buitenshuis 'iemand' te zijn, hebben werkende moeders ook vaak een groter sociaal netwerk. Huisvrouwen hebben wel sociale contacten, maar die bestaan voornamelijk uit andere vrouwen en de gespreksstof gaat vaak niet verder dan de kinderen.''
Jullie zeggen dat het kind de onvrede van de moeder overneemt. Hoe zit het dan met de stress van werkende moeders? Die lijkt me ook niet erg gunstig voor het geluk van de kinderen.
Wolfgang Weikert: ,,Dat klopt. In ons boek bespreken we niet voor niets hoe je als werkende vrouw het evenwicht kunt vinden tussen arbeid, kinderen en partner. Het belangrijkste is dat je steun van het gezin moet eisen en niet probeert alles zelf op te knappen. Wij hopen dat vrouwen eens gaan beseffen dat ze niet de perfecte huisvrouw, moeder én werkneemster hoeven te zijn.
Annegret Weikert: ,,Maar als de werkende moeder die stress de baas is en meer huishoudelijk werk uit handen kan geven, is ze een goed voorbeeld voor haar kinderen.''
Welke respons verwachten jullie van Nederlandse moeders?
Wolfgang Weikert: ,,Ik denk dat we net als in Duitsland heel erg veel positieve reacties krijgen van werkende vrouwen. Ze hoeven zich niet schuldig te voelen.''

j@mil@27
24-05-04, 10:36
Hoop dat dit onderzoek klopt, want ik ben een werkende moeder en af en toe denk ik , doe ik het wel goed???

Maar het is wel zo dat ik echt erg geniet als ik eenmaal bij mij schatje ( mijn kind) ben!!

taouanza
24-05-04, 10:37
Nou ik moest het niet in mijn hoofd halen om mijn dochter eerder dan zes uur op te halen van de NSO. Maar ze zit er nu al bijna een jaar niet meer op en dat vindt ze ook prima.

Mark
24-05-04, 10:43
Ik geloof niks van dit onderzoek.

Isaac
24-05-04, 10:47
Geplaatst door Mark
Ik geloof niks van dit onderzoek.

Hoezo? Kwam je aandacht tekort vroeger? :D

Mark
24-05-04, 10:49
Geplaatst door Isaac
Hoezo? Kwam je aandacht tekort vroeger? :D

Nee mijn moeder werkte niet maar was dus thuis, en ik vond het altijd wel prettig om thuis te komen bij haar ipv met sommige andere kids naar een zaal te worden afgevoerd om stomme spelletjes te doen totdat mam en pap weer eens tijd hadden voor hun kinderen.