PDA

Bekijk Volledige Versie : Barfly matigd zich.



Isaac
25-05-04, 16:15
Wietgebruik jongens daalt


Door onze redacteur Rob Schoof

UTRECHT, 25 MEI. Het percentage jongens dat softdrugs gebruikt daalt sterk. Bij meisjes is het percentage dat onlangs hasj of wiet heeft gebruikt gelijk gebleven ten opzichte van 1996. Wel zeggen meer meisjes dat zij 'ooit' cannabis hebben gebruikt.

Dat blijkt uit het 'Peilstationsonderzoek' van het Trimbos-instituut naar het gebruik van cannabis onder scholieren van 12 tot 18 jaar. Dit onderzoek is onderdeel van het rapport 'Jeugd en riskant gedrag' dat eind juni verschijnt.

Het percentage jongens dat recentelijk cannabis gebruikte daalde sinds 1996 met bijna een derde. Het percentage jongens dat ooit cannabis heeft gebruikt steeg in de periode van 1988 tot 1996, maar daalt sindsdien licht.

De verschillen tussen jongens en meisjes nemen af. ,,Er is in 2003 zelfs voor het eerst geen verschil meer tussen het aantal jongens en meisjes dat minstens éénmaal in het leven cannabis heeft gebruikt'', aldus het onderzoek.

Verder blijkt dat de schoolniveaus weinig verschillen wat het aantal cannabisgebruikers betreft. Wel roken de gebruikers op het vmbo meer joints per keer dan de gebruikers op het vwo. Onder Marokkaanse leerlingen, met name de meisjes, wordt het minste cannabis gebruikt. Verder bestaat weinig samenhang tussen etnische afkomst en het 'ooit-gebruik' van cannabis. Van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs heeft bijna één op de vijf (19 procent) ooit cannabis gebruikt. Bij jongens (20 procent) is dat iets meer dan meisjes (17 procent).

In het basisonderwijs heeft vrijwel geen enkele leerling ervaring met blowen (0,6 procent), aldus het onderzoek. Onder 12- en 13-jarigen heeft een relatief klein deel ervaring met cannabisgebruik, terwijl onder 14-jarigen sprake is van een forse toename bij jongens en meisjes.

Uiteindelijk is op 17- en 18-jarige leeftijd ongeveer de helft van de jongens en eenderde van de meisjes met cannabis in aanraking gekomen.


25 mei 2004

Wortel
25-05-04, 16:35
Ik vind (zonder t) die "d" achter matig een overduidelijke en doelbewuste provocatie.

mark61
25-05-04, 16:50
Dank je. Ik begon me al op te winden. Maar hij zal branden in de vuur.

barfly
25-05-04, 17:30
Pff ik help juist het gemiddelde omhoog :ego:

mark61
25-05-04, 17:31
Geplaatst door barfly
Pff ik help juist het gemiddelde omhoog :ego:

En je blijft er redelijk bij spellen ook nog. Is dat wel s onderzocht? Misschien stimuleert cannabis wel het spelcentrum.

barfly
25-05-04, 17:49
Geplaatst door mark61
En je blijft er redelijk bij spellen ook nog. Is dat wel s onderzocht? Misschien stimuleert cannabis wel het spelcentrum.

Heb jij de spellings controle op Maroc.nl nog niet gevondan dan? :)

Couscousje
25-05-04, 17:51
Geplaatst door mark61
Dank je. Ik begon me al op te winden. Maar hij zal branden in de vuur. ©

Waar blijven mijn royalties voor die laatste zin?

Cc

mark61
25-05-04, 17:54
Geplaatst door barfly
Heb jij de spellings controle op Maroc.nl nog niet gevondan dan? :)

Nah dan ben ik vast niet de enige. Is dat die voorziening die 'de vuur' oplevert?

mark61
25-05-04, 17:56
Geplaatst door Couscousje
Waar blijven mijn royalties voor die laatste zin?

Cc

Ik dacht dat het copyright bij Wizdom, Yehi dan wel Mark berustten. Misschien hebben ze een BVtje.

Couscousje
25-05-04, 18:10
Geplaatst door mark61
Ik dacht dat het copyright bij Wizdom, Yehi dan wel Mark berustten. Misschien hebben ze een BVtje.

Nee, hoor.

Het origineel is van mijn hand.

Cc

mark61
25-05-04, 21:10
Geplaatst door Couscousje
Nee, hoor.

Het origineel is van mijn hand.

Cc

Dan mag je die neppers wel s aanpakken.

TonH
25-05-04, 21:15
"De vuur" begint in mijn omgeving een gevleugelde uitdrukking te worden. :engel:

mark61
25-05-04, 21:28
Geplaatst door TonH
"De vuur" begint in mijn omgeving een gevleugelde uitdrukking te worden. :engel:

Jaha, wij verspreiders van de Woord doen ons best.

TonH
25-05-04, 21:33
Geplaatst door mark61
Jaha, wij verspreiders van de Woord doen ons best.

En weer vernieuwt deze levende en dynamische taal zich: het lidwoord 'de' kan de betekenis van een zelfstandig nw versterken of veranderen. :D

mark61
25-05-04, 21:54
Geplaatst door TonH
En weer vernieuwt deze levende en dynamische taal zich: het lidwoord 'de' kan de betekenis van een zelfstandig nw versterken of veranderen. :D

De inbreng van nieuw bloed kan wonderen doen voor een taal.

Couscousje
25-05-04, 23:20
Geplaatst door TonH
"De vuur" begint in mijn omgeving een gevleugelde uitdrukking te worden. :engel:

Ik zal ze in de gaten houden, maar het mag best, hoor.

Zolang ze maar "aan DE gas" wel met bronvermelding citeren!

Cc