PDA

Bekijk Volledige Versie : Spanje gaat 200 000 (200 duizend) Marokkanen per jaar opleiden



vgeld
25-05-04, 17:43
Samenvatting
Le patronat espagnol lancera prochainement un programme de formation au Maroc qui pourrait concerner jusqu'à 200.000 personnes par an, en vue de les recruter, par la suite, dans les différents secteurs productifs en Espagne, dans une initiative visant à renforcer davantage les liens entre les entrepreneurs des deux pays, rapporte lundi le quotidien économique madrilène "Expansion" ....

Het artikel is gepubliceerd door l'economiste

Orakel
25-05-04, 21:02
Waaruit bestaat dat opleiden? Cursus Frans?

observer
25-05-04, 21:06
herkenning van spaanse grenzen?

vgeld
25-05-04, 21:06
Geplaatst door Orakel
Waaruit bestaat dat opleiden? Cursus Frans?

De cursus bestaat uit hoe je la paelia moet bereiden !

Orakel
25-05-04, 21:12
Geplaatst door vgeld
De cursus bestaat uit hoe je la paelia moet bereiden !

:p

Op de gok maak ik er uit op dat ze mensen gaan opleiden voor de productiesector en mkb-sector (enterpreneur?)? Ken dat?

Over gokken gesproken, zag vandaag een Marokkaan bij Get the picture. Ik dacht eerst dat ie bij het verkeerde programma zat, maar heb heb nog gewonnen ook.

Orakel
25-05-04, 21:12
Geplaatst door observer
herkenning van spaanse grenzen?

Erkenning van de grenzen?

barfly
25-05-04, 21:33
Geplaatst door Orakel
Waaruit bestaat dat opleiden? Cursus Frans?

Ze weten het nog niet maar ze worden eigenlijk gerecruteerd voor La legion etrange :p

Orakel
25-05-04, 21:42
Geplaatst door barfly
Ze weten het nog niet maar ze worden eigenlijk gerecruteerd voor La legion etrange :p

Krijgen ze na 5 jaar ineens een Frans paspoort. Bummer!

barfly
25-05-04, 21:44
Geplaatst door Orakel
Krijgen ze na 5 jaar ineens een Frans paspoort. Bummer!

Ik vraag me af of ze hun Marokkaanse paspoort dan moeten inleveren...

Afrux
25-05-04, 22:44
Sinds de afschaffing van de dictatuur, is Spanje hard opweg om een groot economisch macht. Het is niet voor niets dat haar BNP groter is al de 22 "zogenaamde" Arabische landen. Net als in west Europa na de 2de wereld oorlog zijn er veel arbeidsplaatsen voor lager geschoolde personeel. Dit was de erden, dat honderduizenden Marokkanen, met name uit het Noorden de afgelopen 10 deccennia hun geluk daar zijn komen beproeven.
Er zijn meerdere malen grote groepen gelegaliseerd, maar ook veel arbeidskrachten met contracten aangetrokken. Na verloop van tijd, krijgt men een verblijfsvergunning en na 10 jaar de nationaliteit. Omdat de marokkaanse wet zegt dat eens Marokkaan, altijd Marokkaan, is het mogelijk om een dubbel nationaliteit te hebben in Spanje. Marokko doet het om politieke redenen, zij behouden hierdoor het recht om de marokkanen vooral politiek te vervolgen zolang ze hun nationaliteit niet verliezen.

Uit onderzoek in Noordafrika is gebleken dat meer dan 80% van de jongeren zijn land wil verlaten om zijn heil in europa te zoeken. Dit is niet voor niets, men heeft daar geen toekomst. Bovendien hebben inmiddels duizenden de overkant niet gehaald en een afschuwelijke verdrinking geleden. In de buurt van Nador (maar ook in andere plaatsen in Marokko, leven momenteel duizenden afrikaanse illegalen, die naar of spanje proberen binne te komen.


Ik denk inderdaad dat ze een simpel opleiding zullen krijgen om ze klaar te maken voor de lagere posities in de productie sector. Hierbij denk ik aan basisvaardigheden en begincursussen spaans. het laatst is voor de mensen in het noorden geen probleem, daar velen min of meer een band hebben met deze taal.

vgeld
25-05-04, 22:46
Geplaatst door Orakel
:p

Op de gok maak ik er uit op dat ze mensen gaan opleiden voor de productiesector en mkb-sector (enterpreneur?)? Ken dat?



Goed gegokt.
De Spanjaarden hebben de laagste geboortecijfers van Europa. Het bedrijfsleven begint te morren en dus worden de Moren opgeleid om in tal van sectoren (bouw, landbouw, Textiel, industrie, transport, horeca, ..etc) aan de slag te gaan

mark61
25-05-04, 22:52
Geplaatst door Orakel
Op de gok maak ik er uit op dat ze mensen gaan opleiden voor de productiesector en mkb-sector (enterpreneur?)? Ken dat?


Dr staat dat ze (na Frankrijk en Canada) de derde keus gaan afromen, lees: braindrain gaan uitvoeren (recruter...en Espagne). Marokko zelf moet maar zien waar ze hun kader vandaan halen. Mauretanië? Senegal?

Le Nationaliste ziet vrolijk toe hoe zijn geliefde moederland wordt ontdaan van zijn beste mensen. Die dan de toppen bestijgen van de Barcelonese beurs, terwijl back home de miljoenen liggen te creperen, geregeerd door incompetente half-wits. Zou ik zeggen, als ik nationalist was.

vgeld
25-05-04, 23:01
Geplaatst door mark61

Le Nationaliste ziet vrolijk toe hoe zijn geliefde moederland wordt ontdaan van zijn beste mensen. Die dan de toppen bestijgen van de Barcelonese beurs, terwijl back home de miljoenen liggen te creperen, geregeerd door incompetente half-wits. Zou ik zeggen, als ik nationalist was.

Ik geloof in vraag en aanbod en ik geloof in de dynamiek die gaat ontstaan rondom het Middellandse-Zeegebied.

mark61
25-05-04, 23:11
Geplaatst door vgeld
Ik geloof in vraag en aanbod en ik geloof in de dynamiek die gaat ontstaan rondom het Middellandse-Zeegebied.

Ik ben bang dat ondanks alle mooie woorden beider regeringen het een tamelijk 1-richtingverhaal gaat worden. Is het tot nu toe altijd geweest voor alle landen.

Al Sawt
26-05-04, 00:41
Geplaatst door mark61

Le Nationalist ziet vrolijk toe hoe zijn geliefde moederland wordt ontdaan van zijn beste mensen. :hihi:

Al Sawt
26-05-04, 00:45
Geplaatst door vgeld
Ik geloof in vraag en aanbod en ik geloof in de dynamiek die gaat ontstaan rondom het Middellandse-Zeegebied. Zoals Mark61 heeft gezegd, zal N-Afrika alles behalve een gaartje meepikken.

Onze hoog opgeleide mensen vertrekken naar buitenland en Marokko zal daarom, de geld die ze in hun opleiding heeft gestoken nooit terug krijgen.

observer
26-05-04, 09:40
Marokko doet het om politieke redenen, zij behouden hierdoor het recht om de marokkanen vooral politiek te vervolgen zolang ze hun nationaliteit niet verliezen. en ik maar denken dat het is omdat ze de grootste inkomstenbron :geld van de marokaanse diaspora , niet willen verliezen

al dat dubbel spul is juridisch mijnenveld

Afrux
26-05-04, 09:55
Geplaatst door observer
en ik maar denken dat het is omdat ze de grootste inkomstenbron :geld van de marokaanse diaspora , niet willen verliezen

al dat dubbel spul is juridisch mijnenveld

Dat speelt ook mee. maar ik denk niet dat wanneer men zijn Marokkaanse nationaliteit verliest, ineens ook zijn liefde voor het land zal verliezen. Al ben ik de grootste tegenstanders van het Marokkaanse regime, die hier rondloopt, toch bezoek ik jaarlijks mijn dorp. Dit jaar zelfs drie keer. Die band zullen we niet makkelijk verbreken, vooraal de eerste generatie en de tweede generatie die op een later leeftijd hier naartoe zijn gekomen.

Afrux
26-05-04, 10:06
Geplaatst door Al Sawt
Zoals Mark61 heeft gezegd, zal N-Afrika alles behalve een gaartje meepikken.

Onze hoog opgeleide mensen vertrekken naar buitenland en Marokko zal daarom, de geld die ze in hun opleiding heeft gestoken nooit terug krijgen.

Die mensen hebben weinig keuze. Ik was in februari in Casa Blanca en Rabat samen met andere Amazigh militanten op uitnodiging van de regering. Op dat moment bivakeerden honderden afgestudeerden voor het parlement. Nog steeds leven meer dan 25% onder de armoeder grens, en dankzij europe, drugs handel en smokkel is meer dan 40% ontsnapt en leeft boven de armoede grens. By the way drugs handel en geld uit Europa draagt aan bijna 50% van de marokkaanse economie, dat zegt genoeg.

Deze mensne hebben geen keus, of zij blijven in Marokko en hebben geen enkel toekomst en zij emigreren naar Europa, waar ze vaak in de landbouw terecht komen, ondanks hun hoge opleiding.

observer
26-05-04, 12:30
Geplaatst door Afrux
Dat speelt ook mee. maar ik denk niet dat wanneer men zijn Marokkaanse nationaliteit verliest, ineens ook zijn liefde voor het land zal verliezen. Al ben ik de grootste tegenstanders van het Marokkaanse regime, die hier rondloopt, toch bezoek ik jaarlijks mijn dorp. Dit jaar zelfs drie keer. Die band zullen we niet makkelijk verbreken, vooraal de eerste generatie en de tweede generatie die op een later leeftijd hier naartoe zijn gekomen. op zich wel maar als ene 2 4 generatie geen marokaans paspoort heeft zouden die het nog als iets anders als een vakantieland of iets historisch beschouwen en geintereseerd zijn om geld in het land te steken

vgeld
26-05-04, 18:04
Geplaatst door Afrux
... de tweede generatie die op een later leeftijd hier naartoe zijn gekomen.

hahahahaha.
Tweede generatie ! !

Afrux: tweede generatie = per definitie in Nederland geboren.

vgeld
26-05-04, 18:13
Geplaatst door Afrux
Marokko doet het om politieke redenen, zij behouden hierdoor het recht om de marokkanen vooral politiek te vervolgen zolang ze hun nationaliteit niet verliezen.

.

Jij zit hier onzin uit te kramen. Wat weet jij van Marokko als jij elke jaar alleen je dorpje bezoekt.?

Boek een fly drive (of huur iemand in ) om Marokko te leren kennen. De meerderheid gaat 3 weken naar Beni ....of douar ) en weet niets van MArokko.

Zeg 's eerlijk! welke Musea, historical sites, cabaret voorstellingen, ...etc heb je bezocht in Marokko tijdens je vakantie?.

Rob T
26-05-04, 18:18
Geplaatst door Al Sawt
Onze hoog opgeleide mensen vertrekken naar buitenland en Marokko zal daarom, de geld die ze in hun opleiding heeft gestoken nooit terug krijgen.
De islamitische solidariteit is weer eens ongekend. En jij gaat er nog wel altijd prat op dat het broedergevoel uiteindelijk leidt tot de Palestijnse bevrijding.

Afrux
26-05-04, 19:02
Geplaatst door vgeld
hahahahaha.
Tweede generatie ! !

Afrux: tweede generatie = per definitie in Nederland geboren.

Oh, ok.

In principe maken die benamingen mij niet uit. Ik bedoel met de twee generatie: inwoners van dit land die oorspronkelijk uit Marokko komen. In de leeftijd tussen 15 en 35 jaar. ongeacht of ze hier of daar geboren zijn.

daarom benadrukte ik de tweede generatie die in marokko geboren zijn.

Hoe noemen je ze dan? menne in dezelfde leeftijds categorie als de twee generatie maar in marokko geboren zijn?