PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie of Segregatie ?



Dx_
26-05-04, 14:52
De "nederlandse samenleving" eist van haar medelanders dat zij zich integreren. Maar wat houdt integratie eigenlijk in ? En is het wel integratie wat wordt geeist van de immigranten of kunnen we beter spreken van een eis om assimilatie ? Persoonlijk denk ik dat dat laatste het geval is, ik zal hieronder proberen uiteen te zetten waarom ik dat denk. Ook wordt het integratieproces voorgesteld, voornamelijk door politici en media, alsof het een eenzijdig proces zou zijn. Voor integratie is actieve inzet van beide partijen nodig.

Een samenleving die zich kenmerkt door het integratieproces is een samenleving die de culturele diversiteit onderkent en de ruimte laat voor deze culturele diversiteit. Dit uit zich onder andere in wederzijds respect en de openheid waar de culturele groepen met elkaar in contact staan. Deze laatste 2 voorwaarden ontbreken in de nederlandse samenleving grotendeels. De onderbuikgevoelens over b.v. de islam die door wijlen Fortuyn onomwonden zijn uitgesproken getuigen niet van respect. Het geeft ook aan dat de schijn van integratie die tot dan toe leefde slechts een schijnvertoning was. Hetzelfde kan gezegd worden over een negers. Het is leuk om hun tv-clips op tv te zien en het is ook nog leuk als je zoontje hip hop kleding daagt, maar als de dochter van een hollandse middenklasser thuiskomt met een afrikaan uit ghana komen vaak de ware sentimenten naar boven.

Doordat de verschillende cultuurgroepen niet met elkaar in contact staan zijn er veel vooroordelen over en weer. Zo bestaat bij veel hollanders de opvatting dat alle moslims hun dochters besnijden en omgekeerd is er het beeld dat hollanders onhygienische mensen zijn.
Ik denk dat we meer van een samenleving kunnen spreken die zich kenmerkt door segregatie. We hoeven maar naar de witte vs. zwarte scholen te kijken en de witte vs. zwarte wijken. Het is belachelijk dat ik in een wijk woon waar veel allochtonen wonen, maar als ik even de fiets pak ben ik in 5 minuten in een wijk die voornamelijk wordt bewoond door blanke middenstanders. Dit soort scheidingen bevordert de integratie niet echt.

Ik denk dan ook persoonlijk dat de roep om integratie in feite een roep om assimilatie is: De totale overgave van de minderheidsgroepen aan de dominante groep.

Isaac
26-05-04, 14:58
Geen assimilatie, maar gewoon een keer normaal doen.

Bepaalde groepen zorgen voor teveel overlast.

Chinezen zijn ook niet geintegreerd, maar je hebt er in ieder geval geen last van.

Dx_
26-05-04, 15:05
Geen assimilatie, maar gewoon een keer normaal doen.

Bepaalde groepen zorgen voor teveel overlast.

Chinezen zijn ook niet geintegreerd, maar je hebt er in ieder geval geen last van.

Aha...

Dus volgens jou zouden sommige groepen collectief niet normaal zijn ?
En voor teveel overlast zorgen ?
Over generaliseren gesproken.

Schuif je hiermee het mislukte aandeel van de autochtonen in het integratieproces met een veeg van de tafel ?

Mark
26-05-04, 15:06
Geplaatst door Dx_
Een samenleving die zich kenmerkt door het integratieproces is een samenleving die de culturele diversiteit onderkent en de ruimte laat voor deze culturele diversiteit. Dit uit zich onder andere in wederzijds respect en de openheid waar de culturele groepen met elkaar in contact staan. Deze laatste 2 voorwaarden ontbreken in de nederlandse samenleving grotendeels. De onderbuikgevoelens over b.v. de islam die door wijlen Fortuyn onomwonden zijn uitgesproken getuigen niet van respect. Het geeft ook aan dat de schijn van integratie die tot dan toe leefde slechts schijnvertoning was.

Hier is natuurlijk veel over gezegd. Ik denk ook dat een en ander schijn was en dat de officiele politieke correcte koers geen ondersteuning had bij een deel van de bevolking. Nu slaat het weer door naar de andere kant, over een tjidje zal het wel weer omdraaien.

De oproep om de integratie 2 kanten op te laten gaan begrijp ik best, maar vergeet het volgende niet: Er zijn zeer veel groepen immigranten in Nederland, er kan onmogelijk op de normen en waarden van al die verschillende groepen worden ingespeeld (sommige zijn tegenstrijdig). De groep autochtonen is nog steeds een zeer grote meerderheid, 50-50 zal de aanpassing nooit zijn, verwacht dat ook niet. De algemene teneur onder de autochtonen is "zij zijn hier heen gekomen, wij niet daar heen gegaan.... hun keuze dus zij moeten aanpassen". Misschien niet helemaal eerlijk, maar wel bepalend voor de houding.



Geplaatst door Dx_

Hetzelfde kan gezegd worden over een negers. Het is leuk om hun tv-clips op tv te zien en het is ook nog leuk als je zoontje hip hop kleding daagt, maar als de dochter van een hollandse middenklasser thuiskomt met een afrikaan uit ghana komen vaak de ware sentimenten naar boven.

In tegenstelling tot de allochtonen die alle schoonzonen met liefde zullen omarmen nadat hun dochter haar keuze heeft gemaakt.


Geplaatst door Dx_

Doordat de verschillende cultuurgroepen niet met elkaar in contact staan zijn er veel vooroordelen over en weer. Zo bestaat bij veel hollanders de opvatting dat alle moslims hun dochters besnijden en omgekeerd is er het beeld dat hollanders onhygienische mensen zijn.
Ik denk dat we meer van een samenleving kunnen spreken die zich kenmerkt door segregatie. We hoeven maar naar de witte vs. zwarte scholen te kijken en de witte vs. zwarte wijken. Het is belachelijk dat ik in een wijk woon waar veel allochtonen wonen, maar als ik even de fiets pak ben ik in 5 minuten in een wijk die voornamelijk wordt bewoond door blanke middenstanders. Deze scheiding bevordert de integratie niet echt.


Hier heb je wel gelijk in, hoewel het niet puur wit-zwart is maar ook heeft te maken met het feit dat deze zwarte scholen vaak in achterstandswijken staan en dat IEDEREEN daar weg wil.


Geplaatst door Dx_

Ik denk dan ook persoonlijk dat de roep om integratie in feite een roep om assimilatie is: De totale overgave van de minderheidsgroepen aan de dominante groep.

Voor een groot gedeelte wel ja.

Amiticia
26-05-04, 15:11
Acceptatie. :argwaan:

Isaac
26-05-04, 15:13
Geplaatst door Dx_

Schuif je hiermee het mislukte aandeel van de autochtonen in het integratieproces met een veeg van de tafel ?

Nee, dat doe ik niet.

Maar ik heb al in een ander topic overtuigend aangetoond dat bijvoorbeeld Marokkanen crimineler zijn dan de rest van de bevolking.

En ik benadruk dat uit het onderzoek bleek dat dit niets te maken heeft met sociaal-economische achterstanden, zoals velen beweren.

Wat dan overblijft is cultuur. Dus in die zin zijn Marokkanen weldegelijk "collectief niet normaal".

Dx_
26-05-04, 15:18
Hier is natuurlijk veel over gezegd. Ik denk ook dat een en ander schijn was en dat de officiele politieke correcte koers geen ondersteuning had bij een deel van de bevolking. Nu slaat het weer door naar de andere kant, over een tjidje zal het wel weer omdraaien.

Ik denk dat er wel degelijk steun was voor de politieke koers die in de jaren 60/70 ia gevaren. Vergeet niet dat dit perioden waren van economische vooruitgang. De gastarbeiders waren nodig en tolerantie was hier voornamelijk het tolereren van zaken die men onverschillig liet.
En inderdaad als het economisch goed gaat zijn alle handen welkom.


De oproep om de integratie 2 kanten op te laten gaan begrijp ik best, maar vergeet het volgende niet: Er zijn zeer veel groepen immigranten in Nederland, er kan onmogelijk op de normen en waarden van al die verschillende groepen worden ingespeeld (sommige zijn tegenstrijdig). De groep autochtonen is nog steeds een zeer grote meerderheid, 50-50 zal de aanpassing nooit zijn, verwacht dat ook niet. De algemene teneur onder de autochtonen is "zij zijn hier heen gekomen, wij niet daar heen gegaan.... hun keuze dus zij moeten aanpassen". Misschien niet helemaal eerlijk, maar wel bepalend voor de houding.

De voorwaarde om met elkaarin open contact te treden en dat dit dient gepaard te gaan met wederzijds respect zou al een hele stuk de op de goede richting zijn. Natuurlijk dienen de allochtonen de grootste bijdrage te leveren, dat is logisch. Ik kan niet van mijn hollandse buurman verwachten dat hij arabisch gaat leren. Aan de andere kant kan een hollander niet van mij verwachten dat ik met hem in contact treed door gezellig met hem een biertje te gaan drinken. Dit is wat ik bedoel met wederzijds respect. Het respecteren van elkaars normen en waarden en juist de raakvlakken benadrukken. En die zijn er genoeg.


In tegenstelling tot de allochtonen die alle schoonzonen met liefde zullen omarmen nadat hun dochter haar keuze heeft gemaakt. :melig2:

Dx_
26-05-04, 15:30
Nee, dat doe ik niet.

Maar ik heb al in een ander topic overtuigend aangetoond dat bijvoorbeeld Marokkanen crimineler zijn dan de rest van de bevolking.


Heb je hierin zaken meegewogen als het feit dat het hoge aandeel van criminaliteit onder allochtonen mede wordt bepaald door de bevolkingssamenstelling: Jongeren, mannen, lagere sociale ecomische klassen, werklozen en weinig toekomstperspectief ?

En het feit dat zij vooral criminaliteit begaan waar de pakkans groter is doordat het openlijke criminele activiteiten zijn die de samenleving direct en openlijk schade berokkenen ? Nummeriek mogen de allochtonen dan meer delicten begaan, financieel gezien is dit zeker niet het geval.

Heb je hierin meegeteld dat de veelal blanke midden en hogereklasse de samenleving meer schade aanricht door vermogens en fraudedelicten ?

Heb je hierin meegeteld dat in het hele strafrechtketen wel degelijk sprake is van selectiviteit ? Die werkt in het nadeel van de lagere klassen ? Mensen met een geringe opleiding en weinig inkomen.

Overtuigend aangetoond...... :fuckit2:


En ik benadruk dat uit het onderzoek bleek dat dit niets te maken heeft met sociaal-economische achterstanden, zoals velen beweren.

Ik vraag me af welk onderzoek dat is, de onderzoeken die ik hierover heb gelzen benadrukken unaniem wat ik hierboven heb gesteld.


Wat dan overblijft is cultuur. Dus in die zin zijn Marokkanen weldegelijk "collectief niet normaal".

Aangezien wat jij verstaat onder " wetenschappelijk overtuigend" zal ik deze achterlijke conclusie van je ook maar met een korreltje zout nemen.

Orakel
26-05-04, 15:36
Geplaatst door Isaac


Maar ik heb al in een ander topic overtuigend aangetoond dat bijvoorbeeld Marokkanen crimineler zijn dan de rest van de bevolking.

En ik benadruk dat uit het onderzoek bleek dat dit niets te maken heeft met sociaal-economische achterstanden, zoals velen beweren.

Wat dan overblijft is cultuur. Dus in die zin zijn Marokkanen weldegelijk "collectief niet normaal".

:haha:

"Ik garandeer je met mijn hand op mijn hart dat ik niet discrimineer".

:hihi:

Mark
26-05-04, 15:42
Geplaatst door Isaac
Nee, dat doe ik niet.

Maar ik heb al in een ander topic overtuigend aangetoond dat bijvoorbeeld Marokkanen crimineler zijn dan de rest van de bevolking.

En ik benadruk dat uit het onderzoek bleek dat dit niets te maken heeft met sociaal-economische achterstanden, zoals velen beweren.

Wat dan overblijft is cultuur. Dus in die zin zijn Marokkanen weldegelijk "collectief niet normaal".

Onder de Marokkanen is de meerderheid nog steeds geen crimineel dus ik denk niet dat de term collectief correct is. De russen en antilianen scoren volgens mij nog hoger.

Isaac
26-05-04, 15:53
Geplaatst door Orakel
:haha:

"Ik garandeer je met mijn hand op mijn hart dat ik niet discrimineer".

:hihi:

Waar discrimineer ik dan? Ik beroep me toch op wetenschappelijk onderzoek, en niet op onderbuik gevoelens.

Isaac
26-05-04, 15:57
Geplaatst door Dx_
Heb je hierin zaken meegewogen als het feit dat het hoge aandeel van criminaliteit onder allochtonen mede wordt bepaald door de bevolkingssamenstelling: Jongeren, mannen, lagere sociale ecomische klassen, werklozen en weinig toekomstperspectief ?

En het feit dat zij vooral criminaliteit begaan waar de pakkans groter is doordat het openlijke criminele activiteiten zijn die de samenleving direct en openlijk schade berokkenen ? Nummeriek mogen de allochtonen dan meer delicten begaan, financieel gezien is dit zeker niet het geval.

Heb je hierin meegeteld dat de veelal blanke midden en hogereklasse de samenleving meer schade aanricht door vermogens en fraudedelicten ?

Heb je hierin meegeteld dat in het hele strafrechtketen wel degelijk sprake is van selectiviteit ? Die werkt in het nadeel van de lagere klassen ? Mensen met een geringe opleiding en weinig inkomen.


Het onderzoek is uitgevoerd door 2 wetenschappers van de universiteit Maastricht. Ondanks veel klachten is het wetenschappelijke niveau in Nederland nog steeds heel hoog. Dus ik neem aan dat ze de punten die jij hierboven aanstipt hebben meegenomen in hun onderzoek.

Julien
26-05-04, 16:07
ik ben tegen segregatie, maar voor integratie. ik kan me goed voorstellen dat Marokkanen hun eigen cultuur willen behouden. Dat moet ook mogelijk blijven en dat moeten Nederlanders ACCEPTEREN. Er is alleen 1 maar. Als je als Marokkaan de keuze gemaakt hebt om in Nederland te komen wonen, zul je je ook aan de cultuur en de normen en waarden hier moeten houden. Dat betekent dus gelijkheid man/vrouw, hetero/ homo, de taal vloeiend leren en spreken en meedoen in de samenleving.

het overgrootste gedeelte van de marokkanen doet dat goed. mijn eigen familie behoudt ook een buitenlandse (frans/ italiaanse) cultuur en thuis spreek ik geen nederlands, maar in de samenleving proberen ik en mijn ouders zich wel aan te passen aan de nederlanders!!

het is onzin om te zeggen dat Nederlanders zich aan ons moeten aanpassen. De Nederlandse cultuur en waarden en normen zijn de "baas", want dit is Nederland. Maar waarom zouden beide culturen niet samen kunnen gaan?

Het is niet generaliserend om te zeggen dat marokkanen op dit moment voor meer problemen zorgen dan chinezen, hoewel chinezen helemaal niet beter geintegreerd zijn. hoe het komt weet ik niet.

Orakel
26-05-04, 16:25
Geplaatst door Isaac
Waar discrimineer ik dan? Ik beroep me toch op wetenschappelijk onderzoek, en niet op onderbuik gevoelens.

1. Door te roepen dat Marokkanen collectief niet normaal zijn discrimineer je.

2. In dat andere topic heb je niets anders dan je eigen tunnelvisie aangetoond. Maar je mag het rustig nog een keer proberen aan te tonen hoor. En dan graag met absolute aantallen en niet van dat verhoudingsgewijze.
Waarom niet? Let op, gaat het op z'n 'aap-neukt-mies' proberen uit te leggen:

In een dorp wonen 100 autochtonen en 10 allochtonen. 1 autochtoon en 1 allochtoon plegen een misdrijf.
Verhoudingsgewijs betekent dit dat de allochtonen in dit dorp 10 keer zo crimineel zijn als de autochtonen.

De volgende: we hebben een Nederlandse, een Antilliaanse en Marokkaanse jongen. Gedrieën zijn zij verantwoordelijk voor 3 tasjesroven, 2 inbraken en 1 roofoverval.
Kun je mij de invloed van de factor cultuur in deze uitleggen?

3. Over welk Maastrichts onderzoek heb je het en heb je een link?

taouanza
26-05-04, 16:47
Ik was daarnet in Den Haag op de Haagse markt. Ik ging poffertjes eten tegenover een autochtone dame. We zaten alleen naar elkaar te knikken tot ik mijn bestelling op gaf.
Oh neem jij ook poffertjes?Lekker he?
Zo raakten we in gesprek nou ze straalde helemaal toen ik zei dat ik uit Rotterdam kom. Daar was ze namelijk geboren.
Ze had het over geloof en dat toeval niet bestond ze vroeg me of ik ook geloofde enzo. Ze vroeg me helemaal niet of moslim of Marokkaans was hoewel dat ter sprake kwam. Ze was gewoon dolblij een Rotterdamse te zien. En iedereen in de lunchroom mocht weten wat een leuke toeval het was.
''ga zomaar naar de mart en zit je koffie te drinken met een Rotterdamse''

Met dat gezanik in de media en hier op pb vergeet je dat er ook normale autochtonen zijn.:moe:

Isaac
26-05-04, 17:30
Geplaatst door freya

Wat leuk gegoochel met cijfertjes , meer is het niet


Ik zit inmiddels lang genoeg op maroc.nl om te weten dat het een illusie is te denken dat je iemand kan overtuigen.

freya
26-05-04, 17:43
Waar is mij post gebleven? :confused:

freya
26-05-04, 17:45
Geplaatst door Isaac
Ik zit inmiddels lang genoeg op maroc.nl om te weten dat het een illusie is te denken dat je iemand kan overtuigen.

Dan zou je ook moeten weten dat er hier de vloer wordt aangeveegd met slechte onderzoekjes.

Isaac
26-05-04, 17:46
Geplaatst door freya
Waar is mij post gebleven? :confused:

Ey ja, hij is weg. Mischien wouden de mods je tegen jezelf in bescherming nemen. :hihi:

Isaac
26-05-04, 17:48
Geplaatst door freya
Dan zou je ook moeten weten dat er hier de vloer wordt aangeveegd met slechte onderzoekjes.

Tuurlijk! Jij kan in een paar regels ontkrachten, waar 2 onderzoekers een heel artikel voor nodig hebben. :moe:

freya
26-05-04, 18:16
Geplaatst door Isaac
Tuurlijk! Jij kan in een paar regels ontkrachten, waar 2 onderzoekers een heel artikel voor nodig hebben. :moe:

Dat heb ik niet eens geprobeerd :haha:

Iedereen met gezond verstand, kan zo door dat verhaaltje heenprikken, daar ga ik verder geen energie insteken.


Het Parool heeft (of had?) een wekelijkse rubriek waarin "wetenschappelijke" artikelen onder een kritische loep worden gehouden.

Zoek het eens op, zal heel leerzaam voor jou zijn ! :haha:

Isaac
26-05-04, 18:21
Geplaatst door freya
Dat heb ik niet eens geprobeerd :haha:

Iedereen met gezond verstand, kan zo door dat verhaaltje heenprikken, daar ga ik verder geen energie insteken.


Het Parool heeft (of had?) een wekelijkse rubriek waarin "wetenschappelijke" artikelen onder een kritische loep worden gehouden.

Zoek het eens op, zal heel leerzaam voor jou zijn ! :haha:

Ben benieuwd wat je had gezegd als het onderzoek met jouw opvattingen overeen kwam.

Veel mensen laten dan prompt hun kritische houding varen.

Zelf was ik ook nogal verbaasd over dit onderzoek.

Ik had weliswaar een vermoeden dat de criminaliteit onder Marokkanen hoog was.

Maar ik dacht dat het voor een belangrijk deel te maken had met sociaal-economische omstandigheden.

freya
26-05-04, 18:35
Geplaatst door Isaac
Ben benieuwd wat je had gezegd als het onderzoek met jouw opvattingen overeen kwam.

Veel mensen laten dan prompt hun kritische houding varen.

Zelf was ik ook nogal verbaasd over dit onderzoek.

Ik had weliswaar een vermoeden dat de criminaliteit onder Marokkanen hoog was.

Maar ik dacht dat het voor een belangrijk deel te maken had met sociaal-economische omstandigheden.

Dan ben je nog dommer dan ik al dacht, als je door een zo'n flutonderzoekje je mening laat veranderen. :argwaan:

Isaac
26-05-04, 18:42
Geplaatst door freya
Dan ben je nog dommer dan ik al dacht, als je door een zo'n flutonderzoekje je mening laat veranderen. :argwaan:

Laat ik het dan anders stellen. Hoe kan ik je dan overtuigen?

Jij noemt dit een flutonderzoek. Maar aangezien ik zelf ook verbaasd was, heb ik er eens goed naar gekeken. En ik kan echt geen onregelmatigheden ontdekken. Ik heb zelf ook een wetenschappelijke achtergrond dus ik meen er wel het een en ander van te weten.

Het onderzoek is gewoon een simpele analyse van de cijfers. Daar komt verder geen hocuspocus bij kijken. Maar als jij ergens gegoochel meent te zien, wijs het dan aan. Dan zal ik het gaarne ontkrachten.

Maar ipv de inhoud te bestrijden gebruik je liever uitspraken als "Dan ben je nog dommer dan ik al dacht". Echt sterk hoor.

Iglo
26-05-04, 18:45
Geplaatst door freya
Dan zou je ook moeten weten dat er hier de vloer wordt aangeveegd met slechte onderzoekjes. Tsja, hoe weet je dat het een flut-onderzoek is? Heb je zelf uitgebreid onderzoek gedaan, heb je zelf het gehele onderzoek doorgenomen, of komen de conclusies je niet goed uit? Het is een algemeen bekend onderzoek, verricht door mensen van de Universiteit Maastricht, dus niet door een stel dolende zwabbers, maar door proffesionals, die een reputatie te verliezen hebben. Als ze het niet goed hadden kunnen onderbouwen, dan had links Nederland het helemaal lek geschoten.
Of je het leuk vind of niet, Antillianen, en Marokkanen voerden die lijst aan, met stip.

Orakel
26-05-04, 19:15
Geplaatst door Isaac
[B]Ben benieuwd wat je had gezegd als het onderzoek met jouw opvattingen overeen kwam.

Veel mensen laten dan prompt hun kritische houding varen.
:stout:

Heel soms schrijf je nog wel es zinnige dingen.

En de Dikke wacht nog steeds op antwoord.

freya
27-05-04, 10:40
Geplaatst door Iglo
Tsja, hoe weet je dat het een flut-onderzoek is? Heb je zelf uitgebreid onderzoek gedaan, heb je zelf het gehele onderzoek doorgenomen, of komen de conclusies je niet goed uit? Het is een algemeen bekend onderzoek, verricht door mensen van de Universiteit Maastricht, dus niet door een stel dolende zwabbers, maar door proffesionals, die een reputatie te verliezen hebben. Als ze het niet goed hadden kunnen onderbouwen, dan had links Nederland het helemaal lek geschoten.
Of je het leuk vind of niet, Antillianen, en Marokkanen voerden die lijst aan, met stip.

nee ik heb niet het hele onderzoek doorgenomen, dat had ik al gezegd.

Ik weet wel dat je met cijfers net zo lang kan spelen totdat je de gewenste uitkomst hebt en ben nooit zo onder de indruk van proffesionals met een goede reputatie.

Ik lees dat artikel, zie het rammelen en durf dan de conclussies in twijfel te trekken. Vooral omdat deze de conclussies van allerlei voorgaande onderzoeken tegenspreken.

:strik:

Tomas
27-05-04, 10:49
Geplaatst door Orakel
:stout:

Heel soms schrijf je nog wel es zinnige dingen.

En de Dikke wacht nog steeds op antwoord.

Gister stond hier even een link naar een onderzoek op de www.unimaas.nl (ofzoiets) site, met een nogal verontrustend en tendentieus lijkend resultaat.

Ik heb het niet goed kunnen lezen vanwege tijdgebrek en nu is kan ik het nergens meer vinden omdat het door beheer is weg gecencureerd. Ze vonden het waarschijnlijk ook geen prettig resultaat.

freya
27-05-04, 10:52
Geplaatst door Tomas
Gister stond hier even een link naar een onderzoek op de www.unimaas.nl (ofzoiets) site, met een nogal verontrustend en tendentieus lijkend resultaat.

Ik heb het niet goed kunnen lezen vanwege tijdgebrek en nu is kan ik het nergens meer vinden omdat het door beheer is weg gecencureerd. Ze vonden het waarschijnlijk ook geen prettig resultaat.

Is idd weg ja :argwaan:

nard
27-05-04, 10:59
Geplaatst door Tomas
Gister stond hier even een link naar een onderzoek op de www.unimaas.nl (ofzoiets) site, met een nogal verontrustend en tendentieus lijkend resultaat.

Ik heb het niet goed kunnen lezen vanwege tijdgebrek en nu is kan ik het nergens meer vinden omdat het door beheer is weg gecencureerd. Ze vonden het waarschijnlijk ook geen prettig resultaat.

Inderdaad. Helemaal niets meer te vinden....

Volgens mij zijn nog niet alle taboes doorbroken ....

Isaac
27-05-04, 11:10
Geplaatst door freya
nee ik heb niet het hele onderzoek doorgenomen, dat had ik al gezegd.

Ik weet wel dat je met cijfers net zo lang kan spelen totdat je de gewenste uitkomst hebt en ben nooit zo onder de indruk van proffesionals met een goede reputatie.

Ik lees dat artikel, zie het rammelen en durf dan de conclussies in twijfel te trekken. Vooral omdat deze de conclussies van allerlei voorgaande onderzoeken tegenspreken.

:strik:

Lekker makkelijk. Zo kun je dus elk ongewelvallig onderzoek wegwuiven. Ook al hebben de wetenschappers puik werk geleverd.
Nou, in de wetenschap werkt het zo dat je met bewijzen voor het tegendeel moet komen. Je roept veel, maar wijs dan aan WAAR er wordt gespeeld met cijfers.
Tuurlijk spreekt dit voorgaande onderzoeken tegen. Dit is voor het eerst(voor zover ik weet) dat er zo'n onderzoek is gedaan. En nogmaals, WAAR rammelt het dan. Wijs dan aan! In plaat van met ongefundeerde beschuldigingen te komen.

Robbedoes
27-05-04, 11:16
Ik denk dan ook persoonlijk dat de roep om integratie in feite een roep om assimilatie is: De totale overgave van de minderheidsgroepen aan de dominante groep.

Dit zou één van mijn grootste wensen zijn.




Als je als Marokkaan de keuze gemaakt hebt om in Nederland te komen wonen, zul je je ook aan de cultuur en de normen en waarden hier moeten houden. Dat betekent dus gelijkheid man/vrouw, hetero/ homo, de taal vloeiend leren en spreken en meedoen in de samenleving.

Maar dit is meer reëel. Als alle Marokkanen en andere immigranten dit standpunt zouden huldigen dan zou er voor mij ook mee te leven zijn.

nard
27-05-04, 12:05
Geplaatst door Isaac
Lekker makkelijk. Zo kun je dus elk ongewelvallig onderzoek wegwuiven. Ook al hebben de wetenschappers puik werk geleverd.
Nou, in de wetenschap werkt het zo dat je met bewijzen voor het tegendeel moet komen. Je roept veel, maar wijs dan aan WAAR er wordt gespeeld met cijfers.
Tuurlijk spreekt dit voorgaande onderzoeken tegen. Dit is voor het eerst(voor zover ik weet) dat er zo'n onderzoek is gedaan. En nogmaals, WAAR rammelt het dan. Wijs dan aan! In plaat van met ongefundeerde beschuldigingen te komen.



Betreft t dit onderzoek?

http://www.fdewb.unimaas.nl/roa/cv/Borghans/esb03d.pdf

nard
27-05-04, 12:05
.........

nard
27-05-04, 12:05
.......

Isaac
27-05-04, 12:13
Geplaatst door nard
Betreft t dit onderzoek?

http://www.fdewb.unimaas.nl/roa/cv/Borghans/esb03d.pdf

Bingo!

Orakel
27-05-04, 19:00
Geplaatst door Tomas
Gister stond hier even een link naar een onderzoek op de www.unimaas.nl (ofzoiets) site, met een nogal verontrustend en tendentieus lijkend resultaat.

Ik heb het niet goed kunnen lezen vanwege tijdgebrek en nu is kan ik het nergens meer vinden omdat het door beheer is weg gecencureerd. Ze vonden het waarschijnlijk ook geen prettig resultaat.

Thnx. Vroeg me al af of ik iets gemist heb. Beheer had het niet weg hoeven halen (als ze dat al gedaan hebben), wat ut is een boutonderzoek.
Tis ook 'aannemelijk' dat die IJsschots de link zelf weer weg heeft gehaald.
Speaking of wich, kom je d'r ff bij Iglo? Ff kijken naar het 'uitstekende werk' zoals je dat noemt?

Let op:

Ze stellen b.v. : Criminaliteit komt sterk voor in groepen waarbinnen sociale normen minder sterk aanwezig zijn.

Niets wordt zo geroemd en verguisd als de (te) sterke
sociale normen bij de allochtonen en nu zou het minder sterk aanwezig zijn. Kan d'r nog een heel verhaal bij houden, maar dan brandt me pizza aan.

Vervolgens stellen ze:

Bevolkingsdichtheid van een gemeente is de belangrijkste determinant bij brommerdiefstal

terwijl ze elders stellen dat:
het aantal inwoners per vierkante kilometer vertoont
nauwelijks samenhang met criminaliteit.

plzz bring me my straightjacket.

En dan:

Het aantal autodiefstallen neemt toe naarmate meer Marokkanen, Turken en overige allochtonen in een gemeente wonen.

Daarmee is dus niet gezegd dat Marokkanen, Turken en andere allochtonen meer auto's jatten. Die link kun je alleen op basis van harde cijfers (lees veroordelingen) leggen.

Dit is de mooiste:

Het is aannemelijker dat zij vaker betrokken zijn bij het plegen van deze misdrijven.

:D Heerlijk, zoveel onnozelheid. Vandaar dat je er zo lyrisch over deed.
Tis aannemelijk dat ik vanavond die trol van een buurvrouw van me bespring, maar ik meld me denk ik liever aan bij de VVD.

Maar goed, dit zal wel weggezet worden als nonsens, ontkenning van problemen, linkse gesel.....
Ook aan gedacht:


In de tweede plaats, en dit is veel ernstiger, trekken Borghans en Ter Weel een conclusie die niet uit hun analyse kan worden afgeleid. Doordat ze ervan uitgaan dat op individueel niveau geen informatie
beschikbaar is over de sociaal-economische positie en crimineel gedrag, analyseren ze op gemeenteniveau.
Dit gebeurt door cijfers over gerapporteerde criminaliteit in verband te brengen met de bevolkingssamenstelling
naar sociaal-economische en etnische kenmerken.

Vervolgens trekken ze op individueel niveau conclusies over het verband tussen etnische herkomst, cultuurkenmerken en criminaliteit (zie boven). Hiermee maken ze zich schuldig aan wat wel wordt
genoemd de ‘fallacy of the wrong level’: gegevens op gemeenteniveau staan immers geen uitspraken toe op individueel niveau.

Bovendien was de mate van culturele integratie geen factor in hun analyse. Ze kan daarom niet dominant opduiken in de conclusies. Kortom: dit onderzoek kunnen we helaas niet gebruiken bij de beantwoording van de vraag of economische omstandigheden invloed hebben op crimineel gedrag van allochtonen .

http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas/publications/dutch/Veenman.pdf

Have fun!

Zwarte Schaap
27-05-04, 19:05
Geplaatst door Isaac
Nee, dat doe ik niet.

Maar ik heb al in een ander topic overtuigend aangetoond dat bijvoorbeeld Marokkanen crimineler zijn dan de rest van de bevolking.

En ik benadruk dat uit het onderzoek bleek dat dit niets te maken heeft met sociaal-economische achterstanden, zoals velen beweren.

Wat dan overblijft is cultuur. Dus in die zin zijn Marokkanen weldegelijk "collectief niet normaal".

Gegarandeerd een leugen wat wetenschappelijk niet houdbaar is.

Olive Yao
27-05-04, 19:22
Geplaatst door Isaac
Waar discrimineer ik dan? Ik beroep me toch op wetenschappelijk onderzoek, en niet op onderbuik gevoelens.
Welke criminaliteit? Witteboordencriminaliteit?

Anatole France schreef van "de magistrale gelijkheid voor de wet, die het zowel armen als rijken verbiedt om brood te stelen en onder bruggen te slapen".

Bedoel je zulk soort criminaliteit?

Orakel
28-05-04, 17:44
Geplaatst door Isaac
Nee, dat doe ik niet.

Maar ik heb al in een ander topic overtuigend aangetoond dat bijvoorbeeld Marokkanen crimineler zijn dan de rest van de bevolking.

En ik benadruk dat uit het onderzoek bleek dat dit niets te maken heeft met sociaal-economische achterstanden, zoals velen beweren.

Wat dan overblijft is cultuur. Dus in die zin zijn Marokkanen weldegelijk "collectief niet normaal".

Het is stiiiiiiiill, aan de overkant, het is stiiiiiiiiiiillll aan dé overkahaaant...

http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas/publications/dutch/Veenman.pdf

Tomas
28-05-04, 17:46
Geplaatst door Orakel
Het is stiiiiiiiill, aan de overkant, het is stiiiiiiiiiiillll aan dé overkahaaant...

http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas/publications/dutch/Veenman.pdf

Hooligan.

Orakel
28-05-04, 18:05
Geplaatst door Tomas
Hooligan.

Kennie.
Statistich gezien zijn de meeste hooligans atheïstische en laaggeschoolde Hollanders van boven de rivieren.

Tomas
28-05-04, 18:13
Geplaatst door Orakel
Kennie.
Statistich gezien zijn de meeste hooligans atheïstische en laaggeschoolde Hollanders van boven de rivieren.

Dat komt omdat ze beneden de rivieren niet kunnu voetballen.

Orakel
28-05-04, 18:29
Geplaatst door Tomas
Dat komt omdat ze beneden de rivieren niet kunnu voetballen.

Volgens mij kunnen de beneden de rivieren uberhaupt niks. Behalve zuipen dan. En dat ook slecht.

Isaac
28-05-04, 18:30
Geplaatst door Orakel
Het is stiiiiiiiill, aan de overkant, het is stiiiiiiiiiiillll aan dé overkahaaant...

http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas/publications/dutch/Veenman.pdf

Sorry hoor, dat ik buiten maroc.nl nog een leven heb.

Maar maak je geen zorgen, jij bent zo als eerste aan de beurt.

Tomas
28-05-04, 18:32
Geplaatst door Orakel
Volgens mij kunnen de beneden de rivieren uberhaupt niks. Behalve zuipen dan. En dat ook slecht.

Er is vast wel iets dat ze goed kunneu. Iets wat wij zo leuk vinden dat zij dat wel kunneu. Raar praten ofzo? Dat kunneu buitenlanders altijd wel.

Isaac
30-05-04, 17:42
Geplaatst door Orakel
Thnx. Vroeg me al af of ik iets gemist heb. Beheer had het niet weg hoeven halen (als ze dat al gedaan hebben), wat ut is een boutonderzoek.
Tis ook 'aannemelijk' dat die IJsschots de link zelf weer weg heeft gehaald.
Speaking of wich, kom je d'r ff bij Iglo? Ff kijken naar het 'uitstekende werk' zoals je dat noemt?


Jaja, dus goeie onderzoeken mag beheer wel weghalen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
En nou krijg ik nog de schuld ook!? Ik heb in mijn hele leven nog nooit berichten weggehaald(dubbelposts uitgezonderd).
Waarom kun je niet gewoon een discussie voeren zonder jezelf zo te verlagen?



Ze stellen b.v. : Criminaliteit komt sterk voor in groepen waarbinnen sociale normen minder sterk aanwezig zijn.

Niets wordt zo geroemd en verguisd als de (te) sterke
sociale normen bij de allochtonen en nu zou het minder sterk aanwezig zijn. Kan d'r nog een heel verhaal bij houden, maar dan brandt me pizza aan.


Ik weet niet op welke planeet jij zit, maar er werd altijd al geklaagd over een gebrek aan (westerse) sociale normen bij allochtonen.



Vervolgens stellen ze:

Bevolkingsdichtheid van een gemeente is de belangrijkste determinant bij brommerdiefstal

terwijl ze elders stellen dat:
het aantal inwoners per vierkante kilometer vertoont
nauwelijks samenhang met criminaliteit.

plzz bring me my straightjacket.


Zit niks tegenstrijdigs in. Ze wouden het verband tussen etniciteit en criminaliteit onderzoeken. Omdat veel allochtonen in grote steden wonen, moesten ze eerst corrigeren voor bevolkingsdichtheid. Daaruit bleek inderdaad dat er nauwelijks samenhang is tussen inwoneraantal en criminaliteit. Maar met brommerdiefstal als ENIGE uitzondering. Vandaar dat er ook staat "nauwelijks" ipv "nooit".



En dan:

Het aantal autodiefstallen neemt toe naarmate meer Marokkanen, Turken en overige allochtonen in een gemeente wonen.

Daarmee is dus niet gezegd dat Marokkanen, Turken en andere allochtonen meer auto's jatten. Die link kun je alleen op basis van harde cijfers (lees veroordelingen) leggen.


Waarom niet? Zolang je andere oorzaken uitsluit zie ik niet in waarom niet.

Trouwens, dat onderzoek dat jij aanhaald is daar ook duidelijk over.

In tegenstelling tot wat Borghans en Ter Weel menen, is er op individueel niveau wel informatie beschikbaar over de sociaal-economische positie en crimineel gedrag. Uit onderzoek dat op basis hiervan is verricht, blijkt dat allochtone jongeren oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, dat deze oververtegenwoordiging samen hangt met sociaal-economische kenmerken en dat een deel van die oververtegenwoordiging blijft bestaan nadat is gecorrigeerd voor sociaal-economische herkomst. Individuele economische omstandigheden doen er dus wel toe, maar zijn niet volledig verklarend.

Dus zelfs "jouw onderzoeker" erkend dat de criminaliteit onder allochtonen niet uitsluitend te verklaren is uit sociaal-economische factoren.
Wat dus ook precies mijn punt is.



Dit is de mooiste:

Het is aannemelijker dat zij vaker betrokken zijn bij het plegen van deze misdrijven.

:D Heerlijk, zoveel onnozelheid. Vandaar dat je er zo lyrisch over deed.
Tis aannemelijk dat ik vanavond die trol van een buurvrouw van me bespring, maar ik meld me denk ik liever aan bij de VVD.


Het is niet alleen aannemelijker, het is zelfs zo. Als je naar tabel 2 van het door mij aangehaalde onderzoek kijkt, dan zie je dat Marokkanen er bijna overal slecht uitspringen. Bij moord, verkrachting, mishandeling, etc.


Maar goed, dit zal wel weggezet worden als nonsens, ontkenning van problemen, linkse gesel.....


Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Als ik onze discussies terug lees, dan komt er een heel ander beeld naar voren. Dan gooi juist jij met beschuldigingen van "tunnelvisie", "discriminatie", etc.

Het komt allemaal op mij over als verspilde moeite. Ik heb het op het moment nogal druk, dus ik heb speciaal tijd moeten vrijmaken om op jouw bericht te reageren. Echter, waarom zou ik ergens energie insteken met een rendement van 0%?

Laatst moest ik van jou een bewijs produceren op basis van absolute cijfers. Dat is natuurlijk absurd. Bijna al het sociologische ondezoek gebeurd op basis van relatieve cijfers. En met reden. Als jij dan met zulke absurde eisen komt, dan vraag ik me af of je wel open staat voor andere inzichten. Dat zijn namelijk eisen van iemand die niet overtuigd WIL worden.

Rest mij nog te verklaren waarom ik meer waarde hecht aan het onderzoek van Borghans en ter Weel.

Laat ik de onderzoekers zelf aan het woord laten. Ze schrijven in hun commentaar op jouw onderzoek dit:

Waarom een statistische analyse? Er wordt veel beweerd over criminaliteit zonder dat men cijfers kan overleggen. Het is tijd om te meten. Uiteraard zijn er altijd problemen met empirische analyses. Men kan echter precies nalezen hoe onze analyse is uitgevoerd en deze met alternatieve analyses ter discussie stellen. Veenman en Groeneveld vermijden de cijfers. Jammer, want hoe verkrijgen we zonder een gedegen statistische analyse inzicht in de samenhang tussen etniciteit, economische omstandigheden en criminaliteit?

En zo is het! Zij hebben als 1 van de eerste de cijfers voor zich laten spreken. Waardenvrij onderzoek bestaat niet. Maar die 2 komen zo dichtbij als mogelijk is. Een statistische analyse van de beschikbare cijfers. Eenvoudig, helder en vrijwel onweerlegbaar. Daarom hecht ik meer waarde aan hun onderzoek, dan aan alle voorgaande.

Isaac
30-05-04, 17:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gegarandeerd een leugen wat wetenschappelijk niet houdbaar is.

Bij zo'n uitspraak horen argumenten.

Isaac
30-05-04, 17:47
Geplaatst door Olive Yao
Welke criminaliteit? Witteboordencriminaliteit?

Anatole France schreef van "de magistrale gelijkheid voor de wet, die het zowel armen als rijken verbiedt om brood te stelen en onder bruggen te slapen".

Bedoel je zulk soort criminaliteit?

Wittenboordencriminaliteit is ook een probleem. Maar het staat niet in verhouding met moord, verkrachting, mishandeling, etc.

Die Anatole France kan wel meer lulllen. In hedendaags Nederland is er een uitgebreid stelstel aan sociale voorzieningen. Ik geef toe, de bijstand is geen vetpot. Maar niemand hoeft tegenwoordig meer de criminaliteit in om te overleven.

Orakel
30-05-04, 18:30
Geplaatst door Isaac
[B]Jaja, dus goeie onderzoeken mag beheer wel weghalen? Of begrijp ik je nu verkeerd?
En nou krijg ik nog de schuld ook!? Ik heb in mijn hele leven nog nooit berichten weggehaald(dubbelposts uitgezonderd).
Waarom kun je niet gewoon een discussie voeren zonder jezelf zo te verlagen?

Pas me aan aan het nivo van me tegenstander.

Je schrijft trouwens weer een hoop onzin, dus ik beperk me ff tot het volgende:


Trouwens, dat onderzoek dat jij aanhaald is daar ook duidelijk over.

In tegenstelling tot wat Borghans en Ter Weel menen, is er op individueel niveau wel informatie beschikbaar over de sociaal-economische positie en crimineel gedrag. Uit onderzoek dat op basis hiervan is verricht, blijkt dat allochtone jongeren oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, dat deze oververtegenwoordiging samen hangt met sociaal-economische kenmerken en dat een deel van die oververtegenwoordiging blijft bestaan nadat is gecorrigeerd voor sociaal-economische herkomst. Individuele economische omstandigheden doen er dus wel toe, maar zijn niet volledig verklarend.

Dus zelfs "jouw onderzoeker" erkend dat de criminaliteit onder allochtonen niet uitsluitend te verklaren is uit sociaal-economische factoren.
Wat dus ook precies mijn punt is.

Dat was jouw punt helemaal niet draaikont, want elders heb je beweerd dat je helemaal niet gelooft in sociaal-economische factoren als het gaat om criminaliteit. Jij had het over cultuur als oorzaak.
Be a man and stand up straight, plzzzz.



Laatst moest ik van jou een bewijs produceren op basis van absolute cijfers. Dat is natuurlijk absurd. Bijna al het sociologische ondezoek gebeurd op basis van relatieve cijfers. En met reden. Als jij dan met zulke absurde eisen komt, dan vraag ik me af of je wel open staat voor andere inzichten. Dat zijn namelijk eisen van iemand die niet overtuigd WIL worden.

Wil je een tissue?
Zal het voor de laatste keer uitleggen en daarna verzwelg je maar in je ongenoegen. Zelfde voorbeeld als eerder:
dorp met 100 witten en 10 zwarten. 2 witten en 1 zwarte plegen een delict.
Dat betekent dat in relatief opzicht de zwarten 5x zoveel delicten plegen als witten, ook al is het in absolute aantallen het omgekeerde.

Tis dus geen kwestie van willen, maar je kunt me niet overtuigen.
Op basis van die relatieve cijfers wordt namelijk beleid gemaakt en een uitvloeisel daarvan is b.v. ITB-CRIEM, specifiek en uitsluitend voor allochtone jongeren. Zoek maar op.

Wat wil nou de praktijk? Omdat ze uitgegaan zijn van relatieve cijfers blijft de instroom enorm achter en zitten organisaties met personeel dat geen jongeren heeft om te begeleiden. Dus wordt er creatief mee omgegaan, worden spijbelende jongeren in een project voor criminelen gedumpt en mocht ik zelfs de volgende citaten optekenen:
"Alles met een kleurtje en een vreemde achternaam komt bij ons in CRIEM" en "ik snap niet waarom we geen jongeren in CRIEM krijgen, want er wonen genoeg Marokkanen in die wijk".
Laat vooral die laatste ff goed op je inwerken. Tis een ordinaire banenwinkel.

Hoe kom ik aan die wijsheid? Tis me vak, grote vriend en daarom weet ik dat jij onzin uitkraamt.
Temeer daar ik met jongeren te maken krijg, die jullie in die time-out voorzieningen droppen (als jullie d'r geen raad meer mee weten), zonder de intentie om die jongeren ooit weer terug te nemen op school.
Dan krijg je dat 14 jarigen niet meer op school zitten en ook niet meer te krijgen zijn.
En dan wou jij het met mij hebben over de invloed van cultuur? Ook die cultuur van het vmbo?

Isaac
30-05-04, 19:19
Geplaatst door Orakel

Dat was jouw punt helemaal niet draaikont, want elders heb je beweerd dat je helemaal niet gelooft in sociaal-economische factoren als het gaat om criminaliteit. Jij had het over cultuur als oorzaak.
Be a man and stand up straight, plzzzz.


Dit moet ik toch ontkennen. Als je mijn berichten goed hebt gelezen, dan zou je weten dat ik tot dit ondezoek dacht dat de criminaliteit onder Marokkanen te maken had met sociaal-economische factoren.
Nu ik dit onderzoek heb gelezen, moet ik tot de conclusie komen dat er ook nog andere factoren een rol spelen. En ik meen inderdaad dat bij Marokkanen cultuur een grote rol speelt. Dit is wel ff iets anders dan wat jij weergeeft.



Wil je een tissue?
Zal het voor de laatste keer uitleggen en daarna verzwelg je maar in je ongenoegen. Zelfde voorbeeld als eerder:
dorp met 100 witten en 10 zwarten. 2 witten en 1 zwarte plegen een delict.
Dat betekent dat in relatief opzicht de zwarten 5x zoveel delicten plegen als witten, ook al is het in absolute aantallen het omgekeerde.


Ja, en?! Wat is je punt? Bij zulke kleine aantallen ziet het er inderdaad een beetje raar uit. Maar gezien over een heel land zijn relatieve cijfers weldegelijk heel inzichtvol.



Tis dus geen kwestie van willen, maar je kunt me niet overtuigen.
Op basis van die relatieve cijfers wordt namelijk beleid gemaakt en een uitvloeisel daarvan is b.v. ITB-CRIEM, specifiek en uitsluitend voor allochtone jongeren. Zoek maar op.


Maar kun jij dan ook maar 1 wetenschapper noemen die onderzoek doet op basis van absolute cijfers? Dacht het niet.



Wat wil nou de praktijk? Omdat ze uitgegaan zijn van relatieve cijfers blijft de instroom enorm achter en zitten organisaties met personeel dat geen jongeren heeft om te begeleiden. Dus wordt er creatief mee omgegaan, worden spijbelende jongeren in een project voor criminelen gedumpt en mocht ik zelfs de volgende citaten optekenen:
"Alles met een kleurtje en een vreemde achternaam komt bij ons in CRIEM" en "ik snap niet waarom we geen jongeren in CRIEM krijgen, want er wonen genoeg Marokkanen in die wijk".
Laat vooral die laatste ff goed op je inwerken. Tis een ordinaire banenwinkel.

Hoe kom ik aan die wijsheid? Tis me vak, grote vriend en daarom weet ik dat jij onzin uitkraamt.
Temeer daar ik met jongeren te maken krijg, die jullie in die time-out voorzieningen droppen (als jullie d'r geen raad meer mee weten), zonder de intentie om die jongeren ooit weer terug te nemen op school.
Dan krijg je dat 14 jarigen niet meer op school zitten en ook niet meer te krijgen zijn.
En dan wou jij het met mij hebben over de invloed van cultuur? Ook die cultuur van het vmbo?

Wat wil je nou? Op basis van je persoonlijke ervaringen conclusies trekken over een heel land? Dat kan alleen met wetenschappelijk onderzoek. Ik ken heel dat ITB-CRIEM niet, dus ik neem maar even aan dat je gelijk hebt. Maar dan nog, wat zegt dat dan? Dat er stomme besluiten worden genomen is bekend. De wereld zit vol met idioten. Maar je kan toch niet vanwege dat ene (mislukte) project uitspraken doen over een heel land.

En graag niet zomaar roepen dat ik leerlingen ergens drop. Ik werk maar 2 dagen per week op een VMBO om wat geld bij te verdienen. Mijn "core bussines" is promoveren in de theoretische natuurkunde. Maar dat betekent nog niet dat ik met de pet er naar gooi. Ik doe meer dan je van mij zou mogen verwachten. Zo ben ik 1 van de weinigen zonder schoolverlaters. En geloof me, ik heb hard moeten werken om dat zo te krijgen, want een aantal allochtone leerlingen onder mijn hoede zijn geen lievertjes.

Orakel
30-05-04, 19:43
Geplaatst door Isaac
Dit moet ik toch ontkennen. Als je mijn berichten goed hebt gelezen, dan zou je weten dat ik tot dit ondezoek dacht dat de criminaliteit onder Marokkanen te maken had met sociaal-economische factoren.
Nu ik dit onderzoek heb gelezen, moet ik tot de conclusie komen dat er ook nog andere factoren een rol spelen. En ik meen inderdaad dat bij Marokkanen cultuur een grote rol speelt. Dit is wel ff iets anders dan wat jij weergeeft.

Vrind, ik roep nooit zomaar wat. Je hebt het nu over "ook nog andere factoren' en 'cultuur een grotere rol speelt'. Zal ik je ff citeren?


En ik benadruk dat uit het onderzoek bleek dat dit niets te maken heeft met sociaal-economische achterstanden, zoals velen beweren.

Wat dan overblijft is cultuur. Dus in die zin zijn Marokkanen weldegelijk "collectief niet normaal ".



Ja, en?! Wat is je punt? Bij zulke kleine aantallen ziet het er inderdaad een beetje raar uit. Maar gezien over een heel land zijn relatieve cijfers weldegelijk heel inzichtvol.

Ja hoor, tis jouw feestje. Neem i.pv. 100 en 10 nu es 13 miljoen en 3 miljoen. Moeilijk he?



Maar kun jij dan ook maar 1 wetenschapper noemen die onderzoek doet op basis van absolute cijfers? Dacht het niet.

Ik heb dan ook geen hoge pet op van wetenschappers, want die doen ook niks met aangedragen feiten.



Wat wil je nou? Op basis van je persoonlijke ervaringen conclusies trekken over een heel land? Dat kan alleen met wetenschappelijk onderzoek. Ik ken heel dat ITB-CRIEM niet, dus ik neem maar even aan dat je gelijk hebt. Maar dan nog, wat zegt dat dan? Dat er stomme besluiten worden genomen is bekend. De wereld zit vol met idioten. Maar je kan toch niet vanwege dat ene (mislukte) project uitspraken doen over een heel land.

ZUCHT! Van de 15 jaar met jeugd, heb ik er 7 versleten met jeugdcriminaliteit. Van fietsendieven tot moordernaars en van autochtoon tot allochtoon, van Groningen tot Kadier en Keer.
Dat allochtonen teveel voorkomen in de statistieken zal ik nooit bestrijden, zolang de verhoudingen maar juist bezien worden.



En graag niet zomaar roepen dat ik leerlingen ergens drop. Ik werk maar 2 dagen per week op een VMBO om wat geld bij te verdienen. Mijn "core bussines" is promoveren in de theoretische natuurkunde. Maar dat betekent nog niet dat ik met de pet er naar gooi. Ik doe meer dan je van mij zou mogen verwachten. Zo ben ik 1 van de weinigen zonder schoolverlaters. En geloof me, ik heb hard moeten werken om dat zo te krijgen, want een aantal allochtone leerlingen onder mijn hoede zijn geen lievertjes.

Naar he, die generalisaties?
En jullie krijgen extra geld voor time-out voorzieningen, dus dat wordt lekker.
En wat is theoretische natuurkunde?

Isaac
30-05-04, 21:27
Je hebt gelijk. Zwelg er maar in.

Maarten
31-05-04, 00:12
Ik help een stel families met de PC, en daarvan zijn er 2 Marokkaans. Bij allebei blijkt gerotzooid te worden met PC’s, dus ik al balen. Maar ik bedacht weer dit: ik zie Marokkanen nogal eens iets doen met 2e hands spul. (praten, op sites kijken) Ze lijken ook vaker spullen uit te lenen, of onderling te verhandelen, kortom er is meer circuit op dat gebied. En in de 2e handsmarkt heb je gewoon gestolen spul. Sinds internet wordt dat ook makkelijk aangeboden.
Kortom bij mensen die vaker iets doen op die markt, heb je relatief meer gestolen spul.

Maar wie levert het aan? Nou, ze kennen o.a. een autochtone jongen, die vaak te goedkope PC-onderdelen heeft. En het autochtone buurjongetje doet niets liever dan de schoolcomputer hacken. Echt een fanaat. Ik weet niet wat voor circuits er zoal onder jongeren zijn, of wat ze zoal uitvreten.

Brommers jatten? Lijkt me typisch een object voor hangjeugd zonder centen. Zitten daar meer allochtonen bij, dan zal ook dit soort criminaliteit daar meer door gepleegd worden. Maar die plegen weer geen zware georganiseerde criminaliteit, boekhoudfraude, belastingfraude, declaratiefraude enz.. Wie doet er wat? En vooral: Hoeveel doen er niks??! Of deze: hoeveel méer Marokkanen worden er betrapt op winkeldiefstal, gewoon omdat ze beter in de gaten gehouden worden?

Ik kijk niet meer naar cijfers. Is me allemaal veel te complex. En oplossen doet het ook al niks.