PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijna helft kazen kent eigen cultuur niet.



Orakel
26-05-04, 19:13
Kennis Pinksteren niet wijdverbreid
van onze redactie religie en filosofie
2004-05-26 - lezersreacties op dit artikel (10)

AMSTERDAM - Iets minder dan de helft van de Nederlanders (47 procent) weet wat Pinksteren inhoudt, het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Dat meldt de NCRV-gids in het komende nummer. Van de rest denkt 41 procent dat Pinksteren te maken heeft met de opstanding van Christus. Nog eens 18 procent meent dat komend weekend een 'meifeest' wordt gevierd.



Verder blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders weet wat het symbool is van Pinksteren (vuur). Een kwart heeft geen idee, en de rest zit ernaast. Driekwart van de bevolking is niet van plan met Pinksteren ter kerke te gaan. En negentig procent vindt het onnodig om tweede pinksterdag als officiële vrije dag in te ruilen voor bijvoorbeeld een islamitische feestdag.

In Hilversum zijn ze geliefd: enquêtes die laten zien hoe het is gesteld met de kennis van het christendom onder het Nederlandse volk. In december 2003 liet NCRV's Netwerk nog uitzoeken wat Nederlanders weten van de betekenis van het kerstfeest.

In het persbericht dat gisteren uitging benadrukt de NCRV dat 'slechts een krappe helft' van de Nederlandse bevolking weet heeft van Pinksteren. In 1996 liet dezelfde omroep een soortgelijk onderzoek uitvoeren. Toen bleek dat 27 procent van de bevolking wist wat er met Pinksteren wordt herdacht en gevierd - twintig procent minder nog dan nu.

Zo beschouwd zou de kennis onder de Nederlanders omtrent dit christelijke feest in acht jaar tijd spectaculair zijn toegenomen.

S@deeQ.
26-05-04, 19:16
Geplaatst door Orakel
Kennis Pinksteren niet wijdverbreid
van onze redactie religie en filosofie
2004-05-26 - lezersreacties op dit artikel (10)

AMSTERDAM - Iets minder dan de helft van de Nederlanders (47 procent) weet wat Pinksteren inhoudt, het feest van de uitstorting van de Heilige Geest. Dat meldt de NCRV-gids in het komende nummer. Van de rest denkt 41 procent dat Pinksteren te maken heeft met de opstanding van Christus. Nog eens 18 procent meent dat komend weekend een 'meifeest' wordt gevierd.



Verder blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders weet wat het symbool is van Pinksteren (vuur). Een kwart heeft geen idee, en de rest zit ernaast. Driekwart van de bevolking is niet van plan met Pinksteren ter kerke te gaan. En negentig procent vindt het onnodig om tweede pinksterdag als officiële vrije dag in te ruilen voor bijvoorbeeld een islamitische feestdag.

In Hilversum zijn ze geliefd: enquêtes die laten zien hoe het is gesteld met de kennis van het christendom onder het Nederlandse volk. In december 2003 liet NCRV's Netwerk nog uitzoeken wat Nederlanders weten van de betekenis van het kerstfeest.

In het persbericht dat gisteren uitging benadrukt de NCRV dat 'slechts een krappe helft' van de Nederlandse bevolking weet heeft van Pinksteren. In 1996 liet dezelfde omroep een soortgelijk onderzoek uitvoeren. Toen bleek dat 27 procent van de bevolking wist wat er met Pinksteren wordt herdacht en gevierd - twintig procent minder nog dan nu.

Zo beschouwd zou de kennis onder de Nederlanders omtrent dit christelijke feest in acht jaar tijd spectaculair zijn toegenomen.

een gemiddelde kaas komt niet verder dan boertje laten, scheetje laten en hondje neuken .
:watte?:

Wortel
26-05-04, 19:41
Hai S@deeq
De wereld is groter dan het Afrikaanderplein, en Rotterdam trouwens ook. ;)

Maar ik ben nog steeds verzot op je geitjes in de strikt vegetarische zin van het woord.

Orakel
26-05-04, 19:51
Geplaatst door Wortel


Ha die Wortel. Jou zocht ik. Las dit artikel vanmiddag en had het er met me collega over. Die vertelde dat hij er nog maar weinig van wist en wat hij zich nog kon herrineren uit de geïllustreerde kinderbijbel, is dat de Heilige Geest in de vorm van een duif nederdaalde op de discipelen.

Kun je me iets wijzer maken m.b.t. die duif?
Komt ook al in het verhaal van de Ark voor.

Wortel
26-05-04, 20:15
Hoi Orakel
Die duif heeft in de Bijbel vrijwel altijd te maken met de verzinnebeelding van de adem van de Eeuwige.
In de bijbel wordt bij herhaling over de adem van God gesproken. Door Gods Woord, zegt de psalmist, zijn de hemelen gemaakt, al hun heir door de adem van zijn mond. En het Griekse en Hebreeuwse woord voor geest is even goed, of misschien wel beter, met adem te vertalen.
In den beginne zweefde de adem van God over de wateren, en de adem wordt tot stem, wordt woord, en God zei: Er zij licht, en er was licht. En God zag dat het licht goed was. De eerste dag.
En God gaat door met scheppen, en als kroon op de schepping maakt hij een mensenkind – hij kneedt hem van klei – en daar staat hij dan, de mens, bewegingsloos – en dan, dan blaast God hem de levensadem in – lucht schiet hem in de longen, een trilling vaart door het lijf, de eerste adem van de eerste Adam.
Als bij de grote vloed de Ark van Noach weer vaste grond onder de voeten zoekt is het ook een duif die als eerste die grond vindt: weer een nieuwe geboorte, zeg maar. En als Jezus wordt gedoopt in de Jordaan, daalt de adem van de Eeuwige op hem neer in de gedaante van een duif. Voor Jezus zelf een nieuwe geboorte, dus.
Die duif is er niet bij als de discipelen in Handelingen 2 de Geest ontvangen. Dus hier verwart je collega de doop van Jezus en het gebeuren in Handelingen 2.
Overigens heeft ieder oogstfeest iets van dat grote wonder van een allereerst begin, van een eerste adem die een mens aanblaast en van een eerste vrucht van de oogst die aan dat allereerste begin steeds weer herinnert.
De evangelist Lukas laat de uitstorting van de Heilige Adem van God dan ook op het Pinksterfeest geschieden. En dan heeft hij het dus over het joodse pinksterfeest, een oogstfeest, het tweede oogstfeest wat Israel kent. In het bijbelse Israel wordt tweemaal geoogst.
De eerste maal met Pasen. De eerstelingsgarve van de gersteoogst wordt door de boeren uit de bergen naar de tempel gebracht, en de priester zwaait die garve in de vier windrichtingen, als een geurige belofte: wat hier geschiedt, zal ook bij jullie geschieden – er ligt toekomst en belofte in deze garf, voorbode van de grote oogst is het- de grote oogst van Pinksteren, wanneer de boeren voor een tweede keer naar de tempel gaan, na de tarweoogst – nu met geheel toebereide broden – vervulling van de paasbelofte.
Vijftig dagen geleden was het Pasen – de graankorrel die in de aarde ging en stierf was opgestaan in majesteit, als eersteling van wie ontslapen zijn. Bij Lukas stuurt Jezus zijn begeesterde vrienden in de vier windrichtingen van de aarde. Nu vindt het graan zijn weg naar de tafel van de wereld, is wat Lukas wil zeggen.

Dat is dus Pinksteren, dat de Eeuwige in elk leven naar beneden komt en een ieder aanspreekt in zijn eigen taal. God in mijn moerstaal, en de een wordt aan roeping geholpen en de ander krijgt er een heilzame onrust bij, een derde vindt troost, een vierde een adres voor zijn dankbaarheid, een vijfde vindt nieuwe moed, een zesde ontvangt bevrijding van knellende banden van vroeger, en een zevende ontvangt vergeving. Een feest om vurig te vieren, dus.

barfly
26-05-04, 20:16
Wat een gelul! Iedereen weet dat Pinksteren het weekend is van Pinkpop :wohaa:

Wortel
26-05-04, 20:20
Voor mij zou Rock & Roll ook geinspireerd kunnen zijn door een Werkelijkheid die oneindig groter is dan mijzelf :)

vgeld
26-05-04, 20:29
Geplaatst door barfly
Wat een gelul! Iedereen weet dat Pinksteren het weekend is van Pinkpop :wohaa:

Nee !! Pinksteren is het weekend om een nichtje of neefje (van 2 tot 6 jaar) naar Plopsaland (je weet wel van kabouter Plop, Samson,..etc ) in Belgie mee te nemen en bij terugweg even naar Brugge de Straffe Hendrik (in combinatie met mosselen of brochette de poisson) rijkelijke laten vloeien. Je moet wel een Islamitisch bestuurder meenemen die tegen de walm van de Straffe Hendrik aan kan. Hij moet wel een rijbewijs hebben.

echnaton
26-05-04, 20:34
Geplaatst door Orakel
Ha die Wortel. Jou zocht ik. Las dit artikel vanmiddag en had het er met me collega over. Die vertelde dat hij er nog maar weinig van wist en wat hij zich nog kon herrineren uit de geïllustreerde kinderbijbel, is dat de Heilige Geest in de vorm van een duif nederdaalde op de discipelen.

Kun je me iets wijzer maken m.b.t. die duif?
Komt ook al in het verhaal van de Ark voor.

Niet waar. Het waren vlammen die op de hoofden van de leerlingen van Jezus neerdaalden. En ze hoorden in het huis waarin ze zich bevonden het geluid van een 'geweldige gedreven wind'. Bovendien konden ze plotseling spreken in tongen. Dit waren de tekens dat de Heilige Geest (één van de drie goddelijke personen) was nedergedaald.

barfly
26-05-04, 20:35
Geplaatst door vgeld
Nee !! Pinksteren is het weekend om een nichtje of neefje (van 2 tot 6 jaar) naar Plopsaland (je weet wel van kabouter Plop, Samson,..etc ) in Belgie mee te nemen en bij terugweg even naar Brugge de Straffe Hendrik (in combinatie met mosselen of brochette de poisson) rijkelijke laten vloeien. Je moet wel een Islamitisch bestuurder meenemen die tegen de walm van de Straffe Hendrik aan kan. Hij moet wel een rijbewijs hebben.

Ik zie het helemaal zitten! Alleen boek ik dan wel een overnachting, kan ik s'nachts nog ff de beest uithangen en de volgende dag rustig terug :)

Orakel
26-05-04, 20:36
Geplaatst door Wortel
Hoi Orakel
Die duif heeft in de Bijbel vrijwel altijd te maken met de verzinnebeelding van de adem van de Eeuwige.
In de bijbel wordt bij herhaling over de adem van God gesproken. Door Gods Woord, zegt de psalmist, zijn de hemelen gemaakt, al hun heir door de adem van zijn mond. En het Griekse en Hebreeuwse woord voor geest is even goed, of misschien wel beter, met adem te vertalen.
In den beginne zweefde de adem van God over de wateren, en de adem wordt tot stem, wordt woord, en God zei: Er zij licht, en er was licht. En God zag dat het licht goed was. De eerste dag.
En God gaat door met scheppen, en als kroon op de schepping maakt hij een mensenkind – hij kneedt hem van klei – en daar staat hij dan, de mens, bewegingsloos – en dan, dan blaast God hem de levensadem in – lucht schiet hem in de longen, een trilling vaart door het lijf, de eerste adem van de eerste Adam.
Als bij de grote vloed de Ark van Noach weer vaste grond onder de voeten zoekt is het ook een duif die als eerste die grond vindt: weer een nieuwe geboorte, zeg maar. En als Jezus wordt gedoopt in de Jordaan, daalt de adem van de Eeuwige op hem neer in de gedaante van een duif. Voor Jezus zelf een nieuwe geboorte, dus.
Die duif is er niet bij als de discipelen in Handelingen 2 de Geest ontvangen. Dus hier verwart je collega de doop van Jezus en het gebeuren in Handelingen 2.
Overigens heeft ieder oogstfeest iets van dat grote wonder van een allereerst begin, van een eerste adem die een mens aanblaast en van een eerste vrucht van de oogst die aan dat allereerste begin steeds weer herinnert.
De evangelist Lukas laat de uitstorting van de Heilige Adem van God dan ook op het Pinksterfeest geschieden. En dan heeft hij het dus over het joodse pinksterfeest, een oogstfeest, het tweede oogstfeest wat Israel kent. In het bijbelse Israel wordt tweemaal geoogst.
De eerste maal met Pasen. De eerstelingsgarve van de gersteoogst wordt door de boeren uit de bergen naar de tempel gebracht, en de priester zwaait die garve in de vier windrichtingen, als een geurige belofte: wat hier geschiedt, zal ook bij jullie geschieden – er ligt toekomst en belofte in deze garf, voorbode van de grote oogst is het- de grote oogst van Pinksteren, wanneer de boeren voor een tweede keer naar de tempel gaan, na de tarweoogst – nu met geheel toebereide broden – vervulling van de paasbelofte.
Vijftig dagen geleden was het Pasen – de graankorrel die in de aarde ging en stierf was opgestaan in majesteit, als eersteling van wie ontslapen zijn. Bij Lukas stuurt Jezus zijn begeesterde vrienden in de vier windrichtingen van de aarde. Nu vindt het graan zijn weg naar de tafel van de wereld, is wat Lukas wil zeggen.

Dat is dus Pinksteren, dat de Eeuwige in elk leven naar beneden komt en een ieder aanspreekt in zijn eigen taal. God in mijn moerstaal, en de een wordt aan roeping geholpen en de ander krijgt er een heilzame onrust bij, een derde vindt troost, een vierde een adres voor zijn dankbaarheid, een vijfde vindt nieuwe moed, een zesde ontvangt bevrijding van knellende banden van vroeger, en een zevende ontvangt vergeving. Een feest om vurig te vieren, dus.

Het eerste dat ik morgenochtend doe, is de geest uit mijn collega rammen.

Errug bedankt voor de uitleg Wortel. Benijdenswaardig, die encyclopedische kennis.
Wat me ook altijd opvalt is de woordenschat van mensen die...(ff naar woorden zoeken..) meer op hebben met het geloof. Heir en garve...
heilzame onrust..hehehehehehehe

@Barfly :melig:

Orakel
26-05-04, 20:39
Geplaatst door echnaton
Niet waar. Het waren vlammen die op de hoofden van de leerlingen van Jezus neerdaalden. En ze hoorden in het huis waarin ze zich bevonden het geluid van een 'geweldige gedreven wind'. Bovendien konden ze plotseling spreken in tongen. Dit waren de tekens dat de Heilige Geest (één van de drie goddelijke personen) was nedergedaald.

Soekran! Maar wat is 'spreken in tongen'? Ineens een andere taal beheersen?

echnaton
26-05-04, 20:58
Geplaatst door Orakel
Soekran! Maar wat is 'spreken in tongen'? Ineens een andere taal beheersen?

Ieder hoorde hen in hun eigen taal spreken. Ze spraken dus een taal die alle toehoorders verstonden, wat hun moedertaal ook was.

TFOE
26-05-04, 21:28
Geplaatst door barfly
Wat een gelul! Iedereen weet dat Pinksteren het weekend is van Pinkpop :wohaa:

......Of de Pinksterlanddagen in Appelscha

TFOE
26-05-04, 21:29
Geplaatst door echnaton
Ieder hoorde hen in hun eigen taal spreken. Ze spraken dus een taal die alle toehoorders verstonden, wat hun moedertaal ook was.

Ik dacht dat spreken in tongen betekende dat iemand liep te brallen in vage wartaal :argwaan:

echnaton
26-05-04, 21:33
Geplaatst door TFOE
Ik dacht dat spreken in tongen betekende dat iemand liep te brallen in vage wartaal :argwaan:

Volgens dit bijbelverhaal niet.

Joesoef
26-05-04, 21:37
Pinkstervuren?

klinkt eerder als een verlate No Ruz, maar goed we zitten hier dan ook een stuk noordelijker. heidenen ook.....

Dawud
26-05-04, 21:43
Tijdens Pinksteren sprak men onder ander Arabisch en nergens lezen we over het Nederlands. Dus Pinksteren heeft niets te maken met alleen de 'eigen cultuur'.

Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken. 12 En zij waren allen buiten zichzelf en geheel met de zaak verlegen, en zij zeiden de een tot de ander: Wat wil dit toch zeggen? 13 Maar anderen zeiden spottend: Zij hebben te veel zoete wijn gehad!

Robbedoes
26-05-04, 22:18
Sinds wanneer is het weinig weten van de christelijke religie niets weten van de eigen cultuur?

Ik wil wedden dat ik meer weet van de islamitische religie dan de gemiddelde Marokkaan in Nederland.

Joesoef
26-05-04, 22:26
Geplaatst door Robbedoes
Sinds wanneer is het weinig weten van de christelijke religie niets weten van de eigen cultuur?

Ik wil wedden dat ik meer weet van de islamitische religie dan de gemiddelde Marokkaan in Nederland.


Dat kan je makkelijk beweren, gemiddelde bestaat niet. Maar Nederland kennende weten ze vast wel weer een deskundige te vinden die kan verklaren wat de gemiddelde Marokkaan denkt.....

Robbedoes
26-05-04, 22:27
ook 50 % dus :hardlach:

Wortel
26-05-04, 22:47
Wat me ook altijd opvalt is de woordenschat van mensen die...(ff naar woorden zoeken..) meer op hebben met het geloof. Heir en garve...
heilzame onrust..hehehehehehehe

Dank je, Orakel.
Tjaja, als je alle truttigheid, alle spruitjeslucht, alle kleinzielige benepenheid, alle Maarten 't Hartjes en alle Jan Wolkertjes van die woorden af zandstraalt, en ze weer kunt horen zoals bedoeld zijn om te klinken, dan hou je iets heel puurs en echts over.

Trouwens allemaal, ieder op zijn of haar eigen manier, hele goede Pinksterdagen toegewenst.
En deze wens geldt dus ook voor jou, Barfly :fparty:

mark61
26-05-04, 23:12
Geplaatst door Orakel
Kennis Pinksteren niet wijdverbreid

Kennis van een godsdienstig fenomeen heeft geen klap met mijn cultuur te maken. Waren het niet met name Noordafrikaanse moslims die sterk hechten aan het onderscheid tussen cultuur en godsdienst (om minder geslaagde tradities aan cultuur te kunnen toeschrijven, en vervolgens 'afschaffen')?

observer
26-05-04, 23:30
het zal wel kloppen 40 50% van de nederlanders is christelijk dus die weten het wij (de ongelovigen,satanisten, boedisten, vegetaristen schimmelaanhangers en hare krishna's) volgen die bijbel niet zo

bedoel kerstmis dat was iets met jezus vader die in die rode badjas, euh hugh hefner, die meiden uitdeelt

pasen dat weet ik wel toen ging men maria;s eitjes zoeken

de wederopstanding toen speelde de verlosser weer in het nederlands elftal

en dan hebben we noah nog das die griek die easyjet oprichtte (was toch iets met als beesten vervoerd worden) :fpetaf:

mark61
26-05-04, 23:37
Geplaatst door observer
en dan hebben we noah nog das die griek die easyjet oprichtte (was toch iets met als beesten vervoerd worden) :fpetaf:

Nee das een moslim, hij heet toch Hadji Ioannou? TonH?

TonH
27-05-04, 01:15
Geplaatst door mark61
Nee das een moslim, hij heet toch Hadji Ioannou? TonH?

Nee, hij heet Stélios Haji-Ioannou en is in Athene geboren. Hij is volgens mij echter Griekds-Cyprioot. In ieder geval zijn zijn ouders dat. Dus het zou me zeer verwonderen wanneer hij moslim was. :verrassin

Hij is dus volgens vgeld in ieder geval een 2e generatie allochtoon. :D

TonH
27-05-04, 01:18
Geplaatst door observer
de wederopstanding toen speelde de verlosser weer in het nederlands elftal

Dromen zijn, helaas, bedrog. :droef:

TFOE
27-05-04, 01:25
Geplaatst door TonH
Dromen zijn, helaas, bedrog. :droef:

Wat had je nou in de moderator topic geschreven? Nog voor ik t kon lezen was het bericht verdwenen...............

:jumping: Nieuwsgierigheid siert de mens.......

TonH
27-05-04, 01:31
Geplaatst door TFOE
Wat had je nou in de moderator topic geschreven? Nog voor ik t kon lezen was het bericht verdwenen...............

:jumping: Nieuwsgierigheid siert de mens.......

Verdraaid, je hebt gelijk. Mijn fabelachtige bijdrage... zomaar gewist!!! :mad:

Zal't maar niet herhalen... :hihi:

TFOE
27-05-04, 01:33
Geplaatst door TonH
Verdraaid, je hebt gelijk. Mijn fabelachtige bijdrage... zomaar gewist!!! :mad:

Zal't maar niet herhalen... :hihi:

:melig2: Kom kom, don't hold back now.

:D Nu wil ik het helemaal weten........
Was het grof? Was het brutaal? Was het extreem?

TonH
27-05-04, 01:37
Geplaatst door TFOE
:melig2: Kom kom, don't hold back now.

:D Nu wil ik het helemaal weten........
Was het grof? Was het brutaal? Was het extreem?

Check your mail :roken:

TFOE
27-05-04, 01:45
Geplaatst door TonH
Check your mail :roken:

:wohaa:

mark61
27-05-04, 13:33
Geplaatst door TonH
Nee, hij heet Stélios Haji-Ioannou en is in Athene geboren. Hij is volgens mij echter Griekds-Cyprioot. In ieder geval zijn zijn ouders dat. Dus het zou me zeer verwonderen wanneer hij moslim was. :verrassin

Hij is dus volgens vgeld in ieder geval een 2e generatie allochtoon. :D

Ja schat, dat weet ik ook wel, was gewoon om jou te jennen. Stelios is een prima orthodoxe Cyprioot.

De waarheid is dat veel Grieken in het Osmaanse rijk hoge posities bekleedden en daarom 'prestigieuze' achternamen 'organiseerden' of kregen. Vandaar het vreemde 'hadji', want daar komt het toch echt vandaan, voor sommige Griekse namen. Je hebt ook namen die eindigen op 'oglou', wel s gezien?, die duiden op 'in de adelstand verheven' (klopt niet, maar even versimpeld) Grieken in de Osmaanse overheid.

mark61
27-05-04, 13:35
Geplaatst door TonH
Verdraaid, je hebt gelijk. Mijn fabelachtige bijdrage... zomaar gewist!!! :mad:

Zal't maar niet herhalen... :hihi:

Hé nou wil ik het ook wel weten als aartsnieuwsgierige.

TonH
27-05-04, 14:27
Geplaatst door mark61
Ja schat, dat weet ik ook wel, was gewoon om jou te jennen.

Ja, ja, lieferd. 't Zal wel :ego:


Geplaatst door mark61
Hé nou wil ik het ook wel weten als aartsnieuwsgierige.

En dan dacht je ook nog antwoord te krijgen? :p

mark61
27-05-04, 14:43
Geplaatst door TonH
Ja, ja, lieferd. 't Zal wel :ego:

Ech


En dan dacht je ook nog antwoord te krijgen? :p

Eigenlijk wel, ja.

TonH
27-05-04, 15:06
Geplaatst door mark61
Ech

Ech? :jammer:


Eigenlijk wel, ja.

OXI :D

mark61
27-05-04, 15:35
Geplaatst door TonH
Ech? :jammer:

Ech


OXI :D

Malaka.

mark61
27-05-04, 15:35
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Gezien die titel van jouw thread, Orakel, kunnen we voortaan ongestraft culturele misstanden onder moslims aan de islam koppelen :)

Ja da zee ik hierboven ook al. Wat breedsprakiger en minder puntig dan jij, dat wel.

Yunis
27-05-04, 19:03
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Gezien die titel van jouw thread, Orakel, kunnen we voortaan ongestraft culturele misstanden onder moslims aan de islam koppelen :)

Wel degelijk is er een Joods-Christelijk traditie die ten grondslag ligt aan de Nederlandse cultuur en wat door de Tweede Kamer is ingestemd :

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=62315&PHPSESSID=a8e488394dd7701e4c066743ae94ca1b

THESSALONIKI - Premier Balkenende heeft samen met enkele Europese collega’s ervoor gepleit in de toekomstige grondwet voor de Europese Unie alsnog een verwijzing naar de christelijke wortels van Europa op te nemen. De christen-democraten in Europa [..} hebben de afgelopen tijd voortdurend geijverd voor het leggen van een relatie met de Joods-christelijke traditie.
JP Balkenende op d.d. 12 november 2003:
" Ik heb verduidelijkt dat ik slechts heb gepleit voor een vermelding van de Joods-Christelijke traditie in de eerste alinea van de preambule. De Joods-Christelijke traditie heeft immers in de ontstaansgeschiedenis van Europa een belangrijke rol gespeeld ik heb aangegeven van mening te zijn dat deze traditie, naast de humanistische waarden, een vermelding verdient in de eerste alinea van de preambule[.]van de ontwerp-Grondwet...niet op gereageerd door de leden van de Tweede Kamer hetgeen mij tot de conclusie heeft gebracht dat zich op dit punt geen blokkades hadden afgetekend."

Dus Orakel heeft inderdaad een goed punt.

Orakel
27-05-04, 19:35
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Gezien die titel van jouw thread, Orakel, kunnen we voortaan ongestraft culturele misstanden onder moslims aan de islam koppelen :)

Kweenie of zullie dat ongestraft kunnen doen. Ken de nieuwe mods nog niet zo goed.

:D

Maar ut was maar om te jennen en 'kprobeer ff of ik me roeping gemist heb. Wat denk je, zit er een Cronkite in me?

@Andries: naar hé? HINT HINT

S@deeQ.
27-05-04, 19:54
Geplaatst door Wortel
[B]Hai S@deeq
De wereld is groter dan het Afrikaanderplein, en Rotterdam trouwens ook. ;)


en toevallig wonen alleen nederlanders daar :wink:



Maar ik ben nog steeds verzot op je geitjes in de strikt vegetarische zin van het woord.
hmmm , stouterd, jou laat ik niet in de buurt komen van mijn geitjes.
:maf2:

TonH
27-05-04, 20:28
Geplaatst door mark61
Ech



Malaka.

Ah toch!!! :melig:

(...its main everyday use is as a vocative form of displaying one's befriending: "Yassou re malaka!")

Yunis
27-05-04, 20:39
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Nee, dat punt heeft Orakel niet (sorry, vriend O :) )

Een grondwet gebaseerd op joods-christelijke tradities zoals barmhartigheid, rechtvaardigheid en humanisme is iets heel anders dan cultuur. Dat mensen niet meer weten wat Pinksteren is, is het stralende bewijs dat Nederland een seculiere staat is. Tis een vrije dag, da's alles wat we weten - en dat typeert onze cultuur: vrijheid ;)

Nobel, je zou je moeten schamen. :zweep:
Ga terug naar school en vraag je schoolgeld terug of ga naar de volgende website:
http://www.geocities.com/leeuwvanweenen/

"De Nederlandse cultuur is moeilijk te begrijpen indien we de invloed van het christelijk geloof buiten beschouwing laten. Het schoolsysteem, de politiek, het omroepbestel en niet in de laatste plaats de taal hebben een grote invloed ondergaan van met name het protestantisme."
Je hebt het zelf niet in de gaten hoe groot het joods-christelijk geloof invloed heeft op ons allerdaagse leven.

mark61
27-05-04, 22:51
Geplaatst door TonH
(...its main everyday use is as a vocative form of displaying one's befriending: "Yassou re malaka!")

De laatste keer dat ik iemand malaka hoorde roepen leek het me geen geval van displaying one's befriending. :moe: Gekke taal dat Grieks.

Rabi'ah.
27-05-04, 23:01
Geplaatst door Robbedoes
Sinds wanneer is het weinig weten van de christelijke religie niets weten van de eigen cultuur?

Omdat het Westerse christendom al sinds de vroege Middeleeuwen één van de pijlers is geweest van de Westerse cultuur, moraal en levensopvatting.


Geplaatst door Robbedoes

Ik wil wedden dat ik meer weet van de islamitische religie dan de gemiddelde Marokkaan in Nederland.

Owja, vertel dan eens wat jij allemaal van de islam weet, dat de gemiddelde Marokkaan niet zou weten. :rolleyes: :duivels:

Groetjes,

Rabiah.

mark61
27-05-04, 23:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Omdat het Westerse christendom al sinds de vroege Middeleeuwen één van de pijlers is geweest van de Westerse cultuur, moraal en levensopvatting.

Kan wel zijn, maar dan moet je even 151 hierboven lezen. De huidige maatschappij heeft uit het christendom gesloopt wat het kon gebruiken, en de rest op de mestvaalt van de geschiedenis geknikkerd.

Waarbij het nog maar de vraag is in hoeverre die zogezegde positieve elementen specifiek christelijk zijn of waren, en niet gewoon voor- en buitenchristelijke ideeën die meegelift zijn met het christendom. Orthodoxe-kerk ideeën lijken niet op het Westeuropese christendom; een groot deel van onze huidige ideeën komt uit heidens Rome en Athene. Dat de Harry Potters van Europa het copyright van het christendom in de grondwet willen hebben moeten zij weten; het is grotendeels geschiedvervalsing. En al was het het niet, weg met die franje.

TonH
28-05-04, 00:49
Geplaatst door mark61
De laatste keer dat ik iemand malaka hoorde roepen leek het me geen geval van displaying one's befriending. :moe: Gekke taal dat Grieks.

Tja, tis en blijft de bakermat van onze beschaving hé?! :ego:

Verder ben ik het op het punt van cultuur cq. religie in deze zeer eens met jou en Nobel. Daarom vertrek ik ook lekker morgen voor een paar daagjes vrijheid. :wohaa:

Moet me ook van het hart dat dat terugharken van de zgn. christelijke waarden in die grondwet net zo'n geschiedsvervalsing is als de huidige hang back to the 50s.

mark61
28-05-04, 00:58
Geplaatst door TonH
Tja, tis en blijft de bakermat van onze beschaving hé?! :ego:

Verder ben ik het op het punt van cultuur cq. religie in deze zeer eens met jou en Nobel. Daarom vertrek ik ook lekker morgen voor een paar daagjes vrijheid. :wohaa:

Moet me ook van het hart dat dat terugharken van de zgn. christelijke waarden in die grondwet net zo'n geschiedsvervalsing is als de huidige hang back to the 50s.

Juistem. We richten het Europees heidens bevrijdingsfront op. Vrijheid zoals in Hellas? Pas op dat je niet door overspannen bouwvakkers wordt aangevallen die nog even de Olympische infrastructuur moeten afmaken.:hihi:

Ga maar gauw slapen dan. Veel plezier.

TonH
28-05-04, 01:03
Geplaatst door mark61
Juistem. We richten het Europees heidens bevrijdingsfront op. Vrijheid zoals in Hellas? Pas op dat je niet door overspannen bouwvakkers wordt aangevallen die nog even de Olympische infrastructuur moeten afmaken.:hihi:

Ga maar gauw slapen dan. Veel plezier.

Alles zal reg kom... Truste en dank. :slapen:

Wortel
28-05-04, 09:47
Kan wel zijn, maar dan moet je even 151 hierboven lezen. De huidige maatschappij heeft uit het christendom gesloopt wat het kon gebruiken, en de rest op de mestvaalt van de geschiedenis geknikkerd.

Kleine nuance hierbij: Je zou beter van ontwikkeling dan van slopen kunnen spreken. Juist op grond van de inspiratie die het christendom aan velen geeft gegeven is er uit de traditie het nodige op de mestvaalt terecht gekomen.
Zo heeft deze gelovige, als het over "christendom" gaat waarschijnlijk meer op de mestvaalt van de geschiedenis geknikkerd, dan zij die zich perse niet betrokken willen weten bij de geloofstraditie van het christendom.

Vandaag zie je in Trouw in de Verdieping, Abu Zaid overigens precies hetzelfde doen met de geloofstraditie van de Islam.

super ick
28-05-04, 10:22
Mag ik misschien weten waar de term kazen op slaat?

Rabi'ah.
28-05-04, 11:56
Geplaatst door mark61
Kan wel zijn, maar dan moet je even 151 hierboven lezen. De huidige maatschappij heeft uit het christendom gesloopt wat het kon gebruiken, en de rest op de mestvaalt van de geschiedenis geknikkerd.

Waarbij het nog maar de vraag is in hoeverre die zogezegde positieve elementen specifiek christelijk zijn of waren, en niet gewoon voor- en buitenchristelijke ideeën die meegelift zijn met het christendom. Orthodoxe-kerk ideeën lijken niet op het Westeuropese christendom; een groot deel van onze huidige ideeën komt uit heidens Rome en Athene. Dat de Harry Potters van Europa het copyright van het christendom in de grondwet willen hebben moeten zij weten; het is grotendeels geschiedvervalsing. En al was het het niet, weg met die franje.

Mark, uit dat domineesachtige toontje van jou blijkt al dat het wel meevalt met die "geschiedenis". :rolleyes: :hihi: :p
En vergeet niet dat de geschiedenis ons maakt tot wie we vandaag zijn............

Bye bye beslemma,

Rabiah.

Rabi'ah.
28-05-04, 11:57
Geplaatst door superdick
Mag ik misschien weten waar de term kazen op slaat?

Witte autochtone Nederlanders. :moe:

Robbedoes
28-05-04, 12:02
Omdat het Westerse christendom al sinds de vroege Middeleeuwen één van de pijlers is geweest van de Westerse cultuur, moraal en levensopvatting.

Ja, alleen de christelijke feesten en de achtergronden ervan is bij onkerkelijken niet bekend, maar daarom maak je wel deel uit van de westerse cultuur.

In o.a. de Marokkaanse cultuur is atheïst zijn haast onmogelijk.

Rabi'ah.
28-05-04, 12:17
Geplaatst door Robbedoes
Ja, alleen de christelijke feesten en de achtergronden ervan is bij onkerkelijken niet bekend, maar daarom maak je wel deel uit van de westerse cultuur.

Desalniettemin ben je dan niet op de hoogte van een van de grondslagen van de Westerse cultuur.


Geplaatst door Robbedoes

In o.a. de Marokkaanse cultuur is atheïst zijn haast onmogelijk.

Oja? Hoezo dan? Ik ken anders diverse Marokkanen die atheïst zijn en daar openlijk voor uitkomen.
Kennelijk weet jij dus minder over de Marokkaanse cultuur dan je denkt. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

super ick
28-05-04, 12:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Witte autochtone Nederlanders. :moe:

O bedankt, ik blijf U gewoon persoonlijk aanspreken en niet uw hele bevolkingsgroep over 1 kam scheren.
Daarnaast ga ik ook geen denigrerende naam gebruiken om bevolkingsgroepen te definieren.
U mag het wel gewoon bij mij doen hoor, ik heb niet van die lange tenen.
Respect :zwaai:

Rabi'ah.
28-05-04, 12:37
Geplaatst door superdick
O bedankt, ik blijf U gewoon persoonlijk aanspreken en niet uw hele bevolkingsgroep over 1 kam scheren.
Daarnaast ga ik ook geen denigrerende naam gebruiken om bevolkingsgroepen te definieren.
U mag het wel gewoon bij mij doen hoor, ik heb niet van die lange tenen.
Respect :zwaai:

:rolleyes:

Sommige mensen vinden het ook altijd nodig om hun eigen "superioriteit" (kuch kuch, ahum ahum) te bevestigen. :rolleyes:

:moe:

Groetjes,

Rabiah.

mark61
28-05-04, 12:47
Geplaatst door Wortel
Kleine nuance hierbij: Je zou beter van ontwikkeling dan van slopen kunnen spreken. Juist op grond van de inspiratie die het christendom aan velen geeft gegeven is er uit de traditie het nodige op de mestvaalt terecht gekomen.
Zo heeft deze gelovige, als het over "christendom" gaat waarschijnlijk meer op de mestvaalt van de geschiedenis geknikkerd, dan zij die zich perse niet betrokken willen weten bij de geloofstraditie van het christendom.

Vandaag zie je in Trouw in de Verdieping, Abu Zaid overigens precies hetzelfde doen met de geloofstraditie van de Islam.

O ik vind het prima. Ieder zijn eigen geloof of gebrek daaraan. Maar het claimen van andermans erfgoed als het zijne, dat bevalt me niet.

Abu Zayd wordt het ook niet massaal in dank afgenomen.

850
28-05-04, 13:07
Geplaatst door mark61
Waarbij het nog maar de vraag is in hoeverre die zogezegde positieve elementen specifiek christelijk zijn of waren, en niet gewoon voor- en buitenchristelijke ideeën die meegelift zijn met het christendom. Orthodoxe-kerk ideeën lijken niet op het Westeuropese christendom; een groot deel van onze huidige ideeën komt uit heidens Rome en Athene.

......Om niet te vergeten de Germanen

http://www.engelchen.de/lucia/bilder/lucia0203.gif

Rabi'ah.
28-05-04, 13:34
Geplaatst door mark61
O ik vind het prima. Ieder zijn eigen geloof of gebrek daaraan. Maar het claimen van andermans erfgoed als het zijne, dat bevalt me niet.

Abu Zayd wordt het ook niet massaal in dank afgenomen.

Uh pas op de plaats: Abu Zaid gaat terug naar de oorspronkelijke islam, zonder de latere toevoegingen.......

Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
28-05-04, 13:35
Geplaatst door 850
......Om niet te vergeten de Germanen

http://www.engelchen.de/lucia/bilder/lucia0203.gif

:hihi:

Wat ben ik blij voor jou dat Freya er nu niet is. :vreemd:

:duivels:

:hihi:

:p

850
28-05-04, 13:43
Geplaatst door Rabi'ah.
:hihi:

Wat ben ik blij voor jou dat Freya er nu niet is. :vreemd:

:duivels:

:hihi:

:p

:hihi:

Toch bedoelde ik het serieus......

Ik geloof dat pasen en sinterklaas oorspronkelijk vd Germanen afkwamen.

Rabi'ah.
28-05-04, 13:47
Geplaatst door 850
:hihi:

Toch bedoelde ik het serieus......

Ik geloof dat pasen en sinterklaas oorspronkelijk vd Germanen afkwamen.

Mwah, Pasen heeft roots in tientallen culturen en geloven, Sinterklaas is idd vooral geïnspireerd op de bebaarde god Wodan maar like I said, dit is meer Freya's gebied, dus ik zou zeggen, vraag het haar als ze terugkomt......

Groetjes,

Rabiah.

Tomas
28-05-04, 13:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Mwah, Pasen heeft roots in tientallen culturen en geloven, Sinterklaas is idd vooral geïnspireerd op de bebaarde god Wodan maar like I said, dit is meer Freya's gebied, dus ik zou zeggen, vraag het haar als ze terugkomt......

Groetjes,

Rabiah.

Het noord-Europese pasen is de verchristelijking geweest van een oud germaans feest waarin de komst van de lente werd gefierd met vuur. Ik dacht dat de eieren ook symbool stonden voor de lente en de vruchtbaarheid.

Sinterklaas is afgeleid van een ouwe kindvriendelijk bisschop uit Turkije ergens. Lang geleden... Want tegenwoordig denken we aan heel wat anders als we kindvriendelijke bisschoppen betrappen.

850
28-05-04, 14:20
Geplaatst door Tomas

Sinterklaas is afgeleid van een ouwe kindvriendelijk bisschop uit Turkije ergens. Lang geleden... Want tegenwoordig denken we aan heel wat anders als we kindvriendelijke bisschoppen betrappen.

Mischien is t een mix tussen die 2.
ik heb me laten vertellen dat het gedoe met die zwarte pieten afkomt van de Germanen.

:nerd: Maar volgens Rabiah weet Freya er veel vanaf dus ben wel benieuwd wat zij er over te melden heeft.......

;) Wie zegt dat bisschoppen vroeger kuiser waren?

Yunis
28-05-04, 15:30
Geplaatst door mark61
Kan wel zijn, maar dan moet je even 151 hierboven lezen. De huidige maatschappij heeft uit het christendom gesloopt wat het kon gebruiken, en de rest op de mestvaalt van de geschiedenis geknikkerd.

Waarbij het nog maar de vraag is in hoeverre die zogezegde positieve elementen specifiek christelijk zijn of waren, en niet gewoon voor- en buitenchristelijke ideeën die meegelift zijn met het christendom. Orthodoxe-kerk ideeën lijken niet op het Westeuropese christendom; een groot deel van onze huidige ideeën komt uit heidens Rome en Athene. Dat de Harry Potters van Europa het copyright van het christendom in de grondwet willen hebben moeten zij weten; het is grotendeels geschiedvervalsing. En al was het het niet, weg met die franje.


Nobel 151 meent dat: "Een grondwet gebaseerd op joods-christelijke tradities zoals barmhartigheid, rechtvaardigheid en humanisme is iets heel anders dan cultuur."
Tradities zijn gewoonten die verweven zijn in het Nederlandse cultuur en hebben hun oorsprong hebben uit het joods-christelijk geloof. Dit is iets anders dan het gelijk stellen van bovengenoemde tradities met als oorsprong het joods-christelijk geloof..........
Een gedachtengang waar menigeen de fout ingaat. Het joods-christelijk geloof kan géén 'barmhartigheid, rechtvaardigheid en humanisme'
als zuivere joods-christelijke waarden claimen.
Aangezien 'barmhartigheid en rechtvaardigheid' universele waarden zijn die ook terug te vinden zijn in het Hindoeïsme, Boedhisme en Islam en tal van andere levensbeschouwingen zoals b.v. Humanisme.
Ik citeer:
"Onze Europese (Westerse) culturen dragen het stempel van een joods-christelijk en humanistisch erfgoed, waar beide elkaar aanvullen en zonodig een eenzijdige interpretatie ervan (door de Kerk of de politiek) corrigeren. Tegenwoordig is men in onze Westerse landen geneigd te zwijgen over het joods-christelijke erfgoed (bijvoorbeeld in het ontwerp voor een Europese Grondwet of het recente rapport van de WRR over ‘waarden en normen’) en zich te beperken tot humanistische waarden die voortkomen uit de Renaissance en Verlichting."
http://www.fairweb.nl/?item=islamitischeenwestersewaarden&lang=nl
Kortom sommige forumleden hebben een vaag begrip van cultuur en geloof. Jongens, terug naar school en schoolgeld terugvragen...... :denk:

mark61
28-05-04, 16:37
Geplaatst door Rabi'ah.
Uh pas op de plaats: Abu Zaid gaat terug naar de oorspronkelijke islam, zonder de latere toevoegingen.......

Oh nee zeg das niet wat ik bedoel. Je legt de link verkeerd. Ik bedoel dat mensen die een ander dan orthodox idee hebben verketterd worden. Of dat nou zuiverder is of niet.

mark61
28-05-04, 16:38
Geplaatst door Tomas
Sinterklaas is afgeleid van een ouwe kindvriendelijk bisschop uit Turkije ergens. Lang geleden... Want tegenwoordig denken we aan heel wat anders als we kindvriendelijke bisschoppen betrappen.

Gaat nog wel verder. Wat dacht je van die schimmel op het dak? Bisschoppen zitten meestal niet op daken. Misschien was die bisschop trouwens ook al niet in de haak, who knows?

mark61
28-05-04, 16:45
Geplaatst door Yunis
"Onze Europese (Westerse) culturen dragen het stempel van een joods-christelijk en humanistisch erfgoed, waar beide elkaar aanvullen en zonodig een eenzijdige interpretatie ervan (door de Kerk of de politiek) corrigeren. Tegenwoordig is men in onze Westerse landen geneigd te zwijgen over het joods-christelijke erfgoed (bijvoorbeeld in het ontwerp voor een Europese Grondwet of het recente rapport van de WRR over ‘waarden en normen’) en zich te beperken tot humanistische waarden die voortkomen uit de Renaissance en Verlichting."
http://www.fairweb.nl/?item=islamitischeenwestersewaarden&lang=nl
Kortom sommige forumleden hebben een vaag begrip van cultuur en geloof. Jongens, terug naar school en schoolgeld terugvragen...... :denk:

Je kan citeren wat je wilt, het blijft maar een mening, dus hou op over schoolgeld. Jij hoeft je al helemaal niet te laten indoctrineren door wat sommige christenen wel niet claimen. Maar het komt jou waarschijnlijk goed uit omdat je dan de parallel met islam kan trekken. Jouw belang, niet het mijne. Het christendom moet ophouden met het monopoliseren van alles wat leuk is. Straks hebben ze de Whopper nog uitgevonden. Waar bestaat dat befaamde joodse erfgoed eigenlijk uit? Uit het verketteren van joden?

Niemand houdt mij tegen als ik het christendom de deur uitschop, met dank voor bewezen diensten en een snauw na voor de ellende die het ook gebracht heeft. Geen christen kan bewijzen dat Europa er heel anders had uitgezien als het christendom niet had bestaan. Zeker is wel dat de gebruikelijke waarden universeel zijn, en niet specifiek christelijk. Ik wens al helemaal niet geassociëerd te worden met een racistische godsdienst die hysterische landclaims ondersteunt.