PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor Afrux e.a.



vgeld
26-05-04, 20:28
T.o. maar wel nuttig voor de mensen die over de allo. begrippen struikelen


Allochtonen
Alle personen van wie minstens één ouder in het buitenland is geboren (alle prinsen en prinsessen dus ) .
Allochtonen die zelf in het buitenland zijn geboren vormen de eerste
generatie en allochtonen die in Nederland zijn geboren de tweede
generatie. Volgens deze definitie wordt de derde generatie dus niet tot de allochtonen gerekend.


Eerste generatie
Persoon is zelf in het buitenland geboren; ten minste één ouder is in het
buitenland geboren.

Tweede generatie

Persoon is zelf in Nederland geboren; beide ouders zijn in het
buitenland geboren.



Derde generatie

Personen van wie beide ouders in Nederland zijn geboren en de grootouders
in het buitenland zijn geboren. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar het
aantal grootouders dat in het buitenland is geboren.

Niet-westers
Tot de categorie 'niet-westers' behoren allochtonen uit Turkije, Afrika,
Latijns-Amerika en Azië met uitzondering van Indonesië en Japan.
Op grond van hun sociaal-economische en culturele positie worden
allochtonen uit deze twee landen tot de westerse allochtonen gerekend.
Het gaat vooral om mensen die in voormalig Nederlands Indië zijn geboren
en werknemers van Japanse bedrijven met hun gezin.

Zwarte Schaap
26-05-04, 20:49
Geplaatst door vgeld
T.o. maar wel nuttig voor de mensen die over de allo. begrippen struikelen

Allochtonen
Alle personen van wie minstens één ouder in het buitenland is geboren.
Allochtonen die zelf in het buitenland zijn geboren vormen de eerste
generatie en allochtonen die in Nederland zijn geboren de tweede
generatie. Volgens deze definitie wordt de derde generatie dus niet tot de allochtonen gerekend.

Nu heeft mijn geheugen mij in de steek gelaten maar ik weet vrijwel zeker gelezen te hebben dat er plannen zijn om dat allochtonen en generatie gedoe door te laten gaan tot de 4de generatie



Tweede generatie

Persoon is zelf in Nederland geboren; beide ouders zijn in het
buitenland geboren. Als 1 ouder in het buitenland geboren is geldt dat ook, er is dus geen verschil met iemand aarvan beide ouders in het buitenland zijn geboren.


Derde generatie

Personen van wie beide ouders in Nederland zijn geboren en de grootouders in het buitenland zijn geboren. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar het aantal grootouders dat in het buitenland is geboren.

Welk onderscheid dan? Heb je dan verschillende klassen 3de generatie? Als er dus meer grootouders in het buitenland zijn geboren dan behoor je tot een lagere klasse 3de generatie?

vgeld
26-05-04, 21:01
Geplaatst door Zwarte Schaap

Als 1 ouder in het buitenland geboren is geldt dat ook, er is dus geen verschil met iemand aarvan beide ouders in het buitenland zijn geboren.



Correct !

Afrux
26-05-04, 22:00
Geplaatst door vgeld
Correct !


Ik heb me dus ten onrechte altijd beschouwd als een tweede generatie. ten slotte was de eerste generatie voor mij, de eerste die de jaren 60 en 70 hier naartoe gekomen. Zeg maar onze vaders en opa's.

Ondanks dat ik nog steeds minder dan 1/3 van mijn leven hier woon, rekende ik mezelf dus tot de tweede generatie.

Maar toch bedankt voor je uitleg.

Julien
26-05-04, 23:15
ik als allochtoon zijnde heb het altijd al raar gevonden dat 3e generatie-mensen zich allochtoon noemen, nu is dat dus ook wetenschappelijk. als je 3e generatie bent en je noemt jezelf nog steeds allochtoon is er echt wat mis.

Maarten
27-05-04, 05:19
Geplaatst door Julien
ik als allochtoon zijnde heb het altijd al raar gevonden dat 3e generatie-mensen zich allochtoon noemen, nu is dat dus ook wetenschappelijk. als je 3e generatie bent en je noemt jezelf nog steeds allochtoon is er echt wat mis.

Wat dacht je van de chinezen hier? Over drie generaties zijn dat misschien nog steeds chinezen.. Hoe zit dat?

In feite gaat het over afkomst, en wel qua ras en cultuur. Het gaat in feite over volkeren die ergens zitten, en andere volkeren, die daarheen migreren.
Maar praten over rassen enzo is niet populair. Het kan leiden tot discriminatie, en integratie tegenwerken. En allochtoon zijn kan de bijbetekenis hebben van: hier eigenlijk niet thuis horen.
Geboorteland als criterium is neutraler, en beantwoordt misschien beter aan het doel: 1e 2e en 3e generatie zeggen gewoon iets over het ingeburgerd zijn hier (whatever that is), en daar gaat het allemaal om.

Maar voor het gevoel? Wanneer worden die Chinezen nou "echte Nederlanders"? (of Belgen, Fransen) Nou, waarschijnlijk wanneer ze dat zélf zo voelen! Dan blijkt gewoon, dat ze op allerlei fronten gewoon mée kunnen doen. (net als iedereen met behoud van eigenheid) Maar voelen ze dat niet, dan blijven ze waarschijnlijk allochtoon, en zijn dat dan ook.

Marokkanen? De eerste generatie zal zich marokkaan blijven voelen, ook al vind ik sommige oude knarren hier echte Limburger geworden. Een tweede generatie die het goed doet, kan zich best grotendeels echte Nederlander voelen, ook al heeft dat kleur. Maar zelfs een derde generatie kan zich zo thuis voelen bij het berbers-Arabische, dat ie zich allochtoon voelt. De factor Ras blijft sowieso, hoewel de betekenis daarvan steeds kleiner wordt. Maar als daar een gevoelsfactor cultuur bij komt, en er is ook nog een slechte aansluiting hier, dan blijft iemand eigenlijk allochtoon.

Wetenschappelijk is trouwens niets hier: de term allochtoon hangt gewoon af van de definitie die je er aan geeft. Dat gaat hier dus via geboorteland. Maar dat is enkel een constructie, endat zegt weinig over de gevoelskant (van beide kanten) die ik veel wezenlijker vind.

Maar vlak huidskleur niet uit. Mijn moeder was Russisch, en pa Amsterdammer. Allebei goed opgeleid, en ik ben blank. Officieel ben ik 2e generatie, maar ik vind dat onzin. Ik ben 100% NL, plus iets extra's. Maar die huidskleur maakt, dat je omgeving dat ook zo ziet. Nooit een probleem met wat dan ook ooit gehad. Ook niet met ouders van vriendinnen, die me als a.s. schoonzoon beoordeelden. Maar dat ligt gewoon anders met een donkere huid. Dan krijg je meteen vragen over afkomst, cultuur enz, en is er meer afstand. Donkere huidskleur houdt je langer allochtoon.

Elk voordel heb ze nadeel: 15 jaar lang heb ik knarsetandend allerlei banen aan me voorbij zien gaan wegens voorkeursbehandeling voor vrouwen en allochtonen. Pas toen ik hier ging posten, begreep ik dat ik formeel allochtoon was! Die kleine onwetendheid heeft me minstens 2 ton gekost, of misschien wel meer!

akram
27-05-04, 11:07
Elk voordel heb ze nadeel: 15 jaar lang heb ik knarsetandend allerlei banen aan me voorbij zien gaan wegens voorkeursbehandeling voor vrouwen en allochtonen

zou het misschien aan je kwaliteiten kunnen liggen?

Maarten
29-05-04, 14:16
Geplaatst door akram
"Elk voordel heb ze nadeel: 15 jaar lang heb ik knarsetandend allerlei banen aan me voorbij zien gaan wegens voorkeursbehandeling voor vrouwen en allochtonen."

zou het misschien aan je kwaliteiten kunnen liggen?
Nee. In de overheids- en dienstensfeer werd bij vacatures vaak zelfs letterlijk vermeldt dat er een voorkeursbehandeling voor vrouwen of allochtonen was. En die waren er meer dan zat! Dan heeft het geen enkele zin om te solliciteren op banen waar 100 mensen op inschrijven.
(terwijl ik dus grote kans op die banen had, omdat ik die achterstanden niet had, en veel kon opvoeren.)