PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar gaat dat heen met de huur?



BniMakaada
27-05-04, 07:10
Afgelopen weken was nog in het nieuws dat de woningcorporaties ontzettend rijk zijn. Jaarlijks gaat de huur al met het maximale bedrag omhoog.

Nu komt plotseling onze minister Dekker met het briljante idee om de teugels te laten vieren, als het aankomt op maximale verhoging van de huur. Dit kan alleen doorgaan mits de corporaties genoeg nieuwbouw opleveren. Ik begrijp deze hele logica van dat mens niet??

1 van de redenen waarom huurders niet doorstromen naar koophuizen is vanwege de absurd hoge prijzen die gevraagd worden. Deze prijzen zijn er oa vanwege een tekort aan huizen. Dit tekort is oa ontstaan doordat er ontzettend veel vergunningen nodig zijn voordat met de bouw van een huis begonnen kan worden (bureaucratie).

Ik zie niet in waarom de huurder de investeringen van de corporaties moet gaan lappen?? Waarom is er bij het gas, water en electranet sprake van liberalisering om de prijzen te laten zakken en gebeurt er bij de woninghuur precies het omgekeerde?

'Huren komende jaren flink omhoog'

DEN HAAG - Huurders zullen de komende jaren extra moeten betalen voor hun woning. Minister Dekker van Volkshuisvesting wil verhuurders toestemming geven om de huren geleidelijk op te trekken en hun vanaf 2008 zelfs de vrije hand geven, mits zij als tegenprestatie veel meer nieuwe woningen bouwen.

Het kabinet buigt zich volgens ingewijden in Den Haag vrijdag over een notitie van Dekker, waarin dit soort voorstellen staan. Volgens het RTL-Journaal, dat woensdag uit een ontwerptekst citeerde, stijgen de huren in 2005 0,4 procent boven op de inflatie van dat jaar. In 2006 is dat 0,8 procent plus inflatie, en in het jaar daarop komt er 1,2 procent bij. Dat plafond kan in 2008 vervallen "bij voldoende nieuw aanbod van woonruimte ", staat in de uitgelekte tekst.

De stagnerende woningbouwproductie, de gebrekkige doorstroming en de daardoor oplopende wachtlijsten nekken vooral starters en mensen met een laag inkomen. In 1998 was er nog een tekort van 110.000 woningen, in 2002 waren dat er 170.000. In die tijd verhuisden steeds minder mensen, van 410.000 naar 320.000 huishoudens per jaar.

Oorzaak is onder meer de geringe nieuwbouwproductie, met een dieptepunt van 60.000 woningen in 2003. Dat moeten er de komende jaren gemiddeld 80.000 worden.

Om het voor verhuurders aantrekkelijk te maken geld in nieuwbouw te steken wil de VVD-bewindsvrouw de teugels voor de huren laten vieren. De afgelopen jaren waren woningcorporaties gebonden aan vaste huurverhogingen. Onder druk van de Tweede Kamer, die wegens de slecht draaiende economie aandrong op huurmatiging, is die dit jaar met gemiddeld 2,9 procent lager dan volgens de afspraken mocht.

Een aandachtspunt, aldus de conceptnotitie, is de samenstelling van wijken. Verhuurders en gemeenten moeten afspraken maken om te voorkomen dat het huurbeleid "bijdraagt aan het ontstaan van eenzijdig samengestelde wijken".

PvdA-Kamerlid Depla is niet gewonnen voor de plannen, zei hij voor de RTL-camera. Volgens hem zitten de woningcorporaties er met hun miljardenvermogens warmpjes genoeg bij om de bouwproductie op te trekken en hoeven de huurders daarvoor niet de rekening te betalen.

barfly
27-05-04, 07:42
Het is een smerig plan om de onderkant van de samenleving het wonen in Nederland onmogelijk te maken zodat zij geen andere keus hebben dan te migreren zodat de elite in Nederland de enige is die nog een woning kan betalen.

BniMakaada
27-05-04, 07:46
Geplaatst door barfly
Het is een smerig plan om de onderkant van de samenleving het wonen in Nederland onmogelijk te maken zodat zij geen andere keus hebben dan te migreren zodat de elite in Nederland de enige is die nog een woning kan betalen.

Daar begint het op te lijken ja. Ergen op NOS teletekst las ik ook nog dat dit de koopkracht zou moeten bevorderen???

Sawda
27-05-04, 08:01
Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat huurders gedwongen worden om een huis te kopen. Dit heeft weer een positief effect op de banken, overheid, projectontwikkelaars etc.
Tegenwoordig merk ik toch op dat er veel huizen te koop staan ook al wordt er beweerd van niet.
Burgers moeten hun geld uitgeven i.p.v. sparen.
"Het geld moet rollen".

Simon
27-05-04, 08:03
Het doet mij een beetje denken aan wethouder Belliot in Amsterdam die de kosten van kabel fors heeft laten stijgen. In ruil krijgt ze van UPC miljoenen voor haar begroting. Zo ook hier. De bouw van woningen zal flink stijgen in ruil voor het inleveren van de huurbescherming. Nou maar kijken of de 2e kamer de rug recht houdt.

BniMakaada
27-05-04, 08:17
Geplaatst door Simon
Het doet mij een beetje denken aan wethouder Belliot in Amsterdam die de kosten van kabel fors heeft laten stijgen. In ruil krijgt ze van UPC miljoenen voor haar begroting. Zo ook hier. De bouw van woningen zal flink stijgen in ruil voor het inleveren van de huurbescherming. Nou maar kijken of de 2e kamer de rug recht houdt.

Ik hoop het voor mijn portefeuille.

Robbedoes
27-05-04, 08:46
Er wonen nog teveel mensen met goede inkomens in te goedkope woningen, dat voerde ze ook aan.

Dat zou echter gemakkelijk met fiscale maatregelen zijn op te lossen lijkt mij.

BniMakaada
27-05-04, 09:18
Ik ben 1 van de mensen die het niet slecht heeft (DINK = Double Income No Kids) maar heb geen behoefte om een huis te kopen en wel om persoonlijke redenen. Ik vind het onterecht dat instanties nu gevrijwaard zijn om mij leeg te roven.

Robbedoes
27-05-04, 09:22
Ik ben 1 van de mensen die het niet slecht heeft (DINK = Double Income No Kids) maar heb geen behoefte om een huis te kopen en wel om persoonlijke redenen. Ik vind het onterecht dat instanties nu gevrijwaard zijn om mij leeg te roven.

Als jouw huur te laag is in verhouding tot je inkomen, dan mogen ze van mij zou fiscaal zwaarder belasten, dan moet je maar kopen of duurder huren.

Maar kopen doe je liever niet i.v.m. de financiering neem ik aan?

BniMakaada
27-05-04, 09:28
Geplaatst door Robbedoes
Als jouw huur te laag is in verhouding tot je inkomen, dan mogen ze van mij zou fiscaal zwaarder belasten, dan moet je maar kopen of duurder huren.

Maar kopen doe je liever niet i.v.m. de financiering neem ik aan?

Financiering is idd de reden waarom ik niet koop maar huur. Als ik een, voor mij, correcte manier van financiering zou kunnen vinden dan hoef daar geen seconde over na te denken.

Ik wil wel op een andere locatie huren maar als 2 persoons gezinnetje kom je simpelweg niet in aanmerking voor iets ruimer een duurder. Ik ga natuurlijk niet zomaar ergens anders huren waar het duurder is omdat iemand anders dat wil. Ik moet er zelf ook op vooruit gaan.

Robbedoes
27-05-04, 09:32
Ik wil wel op een andere locatie huren maar als 2 persoons gezinnetje kom je simpelweg niet in aanmerking voor iets ruimer een duurder. Ik ga natuurlijk niet zomaar ergens anders huren waar het duurder is omdat iemand anders dat wil. Ik moet er zelf ook op vooruit gaan.

Tja, dan maar fiscaal aanpakken ! Daar heb ik nou geen moeite mee.

850
27-05-04, 12:32
Geplaatst door Simon
Het doet mij een beetje denken aan wethouder Belliot in Amsterdam die de kosten van kabel fors heeft laten stijgen. In ruil krijgt ze van UPC miljoenen voor haar begroting. Zo ook hier. De bouw van woningen zal flink stijgen in ruil voor het inleveren van de huurbescherming. Nou maar kijken of de 2e kamer de rug recht houdt.

:aanwal: Dat onmens heeft het laatste restantje eigendoms-recht over de Amsterdamse kabel verkocht aan UPC zodat de stad zit opgescheept met een bedrijf dat geen waarde hecht aan lokale omroepen maar wel de commercielen ruim baan geeft zonder dat de gemeent daar al te veel zeggenschap over heeft.