PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor wie belangstelling heeft voor Nederlands' koloniale geschiedenis:



echnaton
27-05-04, 07:42
Joop van den Berg herleest 'De stille kracht'

Joop van den Berg

Welke klassiekers verdienen het herlezen te worden? Deze maand test 'Het kanon' een aantal romans over Nederlands-Indië. Deze keer 'De stille kracht' van Couperus. Als het waar is dat klassieken 'nooit ophouden te zeggen wat ze te zeggen hebben' (Calvino), dan is de roman van Couperus daar een sprekend voorbeeld van. 'De stille kracht' uit 1900 tekent niet alleen een messcherp portret van het koloniale leven in een geestdodend klein provincieplaatsje, maar voegt daar een grote dosis 'stille kracht' aan toe als bindend element.

De meeste schrijvers liepen met een grote boog om die manifestaties van occulte verschijnselen heen, zoals daar waren klopgeesten, stenenregens, bloedspuwingen en acute ziekteverschijnselen. Zij begrepen ze niet of konden ze niet verklaren. Couperus doet ook geen poging om de Indische mystiek te duiden, maar ruimt er in zijn roman wel een grote plaats voor in. Hij staat niet stil bij de oorzaak, maar belicht wel de gevolgen.

Het succes, in de jaren zeventig, van de televisieverfilming van 'De stille kracht' was in hoge mate toe te schrijven aan die duistere kant van het drama. Daardoor is het Indië-beeld van veel Nederlanders er toch één geworden van zwarte kunst en occulte zaken, hoewel het in het boek om iets heel anders draait.

De hoofdfiguur is de rechtschapen Nederlandse resident Van Oudijck, die zijn ambtsgebied buitengewoon plichtsgetrouw bestuurt, een door en door nuchtere Hollander. Hij is voor de tweede keer getrouwd met Leonie, een buitengewoon overspelige vrouw, die het zelfs aanlegt met haar eigen stiefzoon, naast vele andere heren, maar haar man lijkt blind en doof.

Op een gegeven moment komt de resident in botsing met zijn Indonesische medebestuurder, de regent Adiningrat, die de gewone bevolking uitzuigt en op grote schaal fraude pleegt. Van Oudijck blijft de onkreukbare rechtschapen Nederlandse bestuurder, en draagt zijn corrupte counterpartner voor voor ontslag uit 's lands dienst, met alle gevolgen van dien. Die gevolgen zijn: anonieme bedreigingen, plotseling optredende ziekten en als apotheose een regen van bloedspatten op het badende lijf van residentsvrouw Leonie.

Er ontstaat een onhoudbare situatie. De resident weet de stenen- en bloedregens te doen ophouden, nadat hij regent Adiningrat de wacht heeft aangezegd. Maar de toestand in het residentiehuis wordt met de dag onheilspellender, en het gezin valt uit elkaar. Leonie verlaat haar man en gaat naar Europa. En de resident zelf -de man die nooit voor oppositie wilde wijken- neemt vrijwillig ontslag en gaat met een jonge Indonesische vrouw ergens in het achterland wonen, midden tussen de gewone kampongbewoners.

In een gesprek, aan het eind van de roman, met een jonge idealistische vrouw, geeft de resident zijn falen toe. Hij concludeert dat hij 'zwakker was geweest dan Dát', en dat er tegen de stille kracht die het hele Indische leven beheerst, niet te vechten valt. Alleen het aanvaarden van die bovennatuurlijke kracht kan een mens gemoedsrust schenken. Voor het westerse denken is geen plaats in Indië, dat wordt zijn credo.

Toch is 'De stille kracht' niet een drama van spiritisme en tovenarij. Het is ook niet het drama van de rechtlijnige Nederlander die niet kan buigen. Het draait zelfs niet om de profetie van de komende ondergang van de kolonie. Het gaat om de spijkerharde vaststelling: wij blanken horen daar niet en zullen ons daar nooit thuis voelen.

,,De Europeaan'', schrijft Couperus ,,is iemand die zich inburgert in een land, vijandig aan zijn bloed, en die moet toegeven: 'Wij zijn idioot, hier, wij westerlingen in dit land, met onze dode beschaving, die het hier toch niet uithoudt'.'' Het boek staat er vol mee, met zulke uitspraken.

Augusta de Wit kon nog schrijven: ,,Wensch: Nederland en Indië één!'' en Multatuli wilde nog een Hollands-Indisch wereldrijk stichten, maar voor Couperus geldt: ,,East is East and West is West, and never the twain shall meet.'' (Kipling)

Als een mens als de oud-resident de oversteek wil maken naar de inheemse maatschappij dan dient men de 'stille kracht' voor honderd procent te aanvaarden. Alleen dan kan er sprake zijn van gemoedsrust. Zo niet, dan wordt de Europeaan gesloopt en kwijnt hij weg -never the twain shall meet.

Couperus houdt maar niet op te zeggen wat hij te zeggen heeft. En daarom is 'De stille kracht' een klassieker in de ware zin van het woord.

Trouw

Mark
27-05-04, 09:17
Allemaal hocus pocus, jammer dat de Scooby gang er toen nog niet was om de echte daders te ontmaskeren :cool:

Mill
27-05-04, 09:23
Geplaatst door Mark
Allemaal hocus pocus, jammer dat de Scooby gang er toen nog niet was om de echte daders te ontmaskeren :cool:

"And if it weren't for those meddling kids, I would've gotten away with it too!!"

Mark
27-05-04, 09:30
Geplaatst door Mill
"And if it weren't for those meddling kids, I would've gotten away with it too!!"

"Let's see who's behind the mask!! Zoink!! It's caretaker Mill"

:melig:

taouanza
27-05-04, 09:54
Geplaatst door Mill
"And if it weren't for those meddling kids, I would've gotten away with it too!!"




Geplaatst door Mark
"Let's see who's behind the mask!! Zoink!! It's caretaker Mill"

:melig:


:haha: :melig2: :haha:

nard
27-05-04, 11:58
Zo zie je maar weer, echn.

Dit is nou echt een onderwerp voor dit forum...

;)

Mark
27-05-04, 12:03
Als je intellectueel wilt doen dan ga je maar naar het telegraaf forum :tik:

echnaton
27-05-04, 12:15
Geplaatst door nard
Zo zie je maar weer, echn.

Dit is nou echt een onderwerp voor dit forum...

;)

Ik had de gedachte dat er misschien een overeenkomst is met alle bezettingsproblematiek die ons zo tegenwoordig zo bezighoudt. Bovendien vind ik deze zin wel interessant.


,,East is East and West is West, and never the twain shall meet.'' (Kipling)

nard
27-05-04, 12:18
Geplaatst door echnaton
Ik had de gedachte dat er misschien is er een overeenkomst is met alle bezettingsproblematiek die ons zo tegenwoordig zo bezighoudt. Bovendien vind ik deze zin wel interessant.


Ja treft mij ook.
Je zou zo een parallel kunnen trekken naar deze tijd.

Mark
27-05-04, 12:33
Nou jongens, leg het even uit aan mij want ik snap hem niet :confused:

nard
27-05-04, 12:46
Geplaatst door Mark
Nou jongens, leg het even uit aan mij want ik snap hem niet :confused:

Ik vind het beeld treffend omdat in de koloniale tijd de Nederlanders er nooit goed in zijn geslaagd om de Indische cultuur te begrijpen.
Heb vaker verhalen gehoord van Nederlanders die er doodongelukkig werden omdat ze merkten dat er nooit in staat waren om het eigene van de Indiër te peilen en goed te "integreren"in de indische gemeenschap.

Daarom treft mij de opmerking: oost blijft oost en west blijft west. Probeer die twee nooit door elkaar heen te mengen. 't Lukt toch niet.

Mark
27-05-04, 12:49
Geplaatst door nard
Ik vind het beeld treffend omdat in de koloniale tijd de Nederlanders er nooit goed in zijn geslaagd om de Indische cultuur te begrijpen.
Heb vaker verhalen gehoord van Nederlanders die er doodongelukkig werden omdat ze merkten dat er nooit in staat waren om het eigene van de Indiër te peilen en goed te "integreren"in de indische gemeenschap.

Daarom treft mij de opmerking: oost blijft oost en west blijft west. Probeer die twee nooit door elkaar heen te mengen. 't Lukt toch niet.

Ik twijfelde tussen dat je dit bedoelde of dat het met de bezetting in Israel te maken had ;)

Ach ja, ik zie het allemaal niet zo zwart wit, die hoofdpersoon uit dat boek is uiteindelijk gaan samenwonen met een Indonesische vrouw.

850
27-05-04, 13:03
Geplaatst door Mark
Ik twijfelde tussen dat je dit bedoelde of dat het met de bezetting in Israel te maken had ;)


:zweep: Onthou het nou eens!
Elke letter die hier op dit forum geplaatst wordt heeft met IsraHel/Palestina te maken! Elke letter.

mark61
27-05-04, 14:12
Geplaatst door echnaton
Ik had de gedachte dat er misschien een overeenkomst is met alle bezettingsproblematiek die ons zo tegenwoordig zo bezighoudt. Bovendien vind ik deze zin wel interessant.

Juist die quasi-diepzinnige 'constatering' van Kipling is wat de romanfiguur, de schrijver, de hele 'white man's burden'-club bezielt. Een complex dat Conrad veel beter beschreef in Heart of Darkness. De Kurtz-waanzin als het ware.

Het punt is dat wat die lieden ook beweren, ze nooit geïnteresseerd zijn geweest in wat 'den inboorling' werkelijk beweegt. Ze komen met prefab ideeën over de universele, onbetwistbare superioriteit van de westerse beschaving en de minderwaardigheid van de 'inheemsche bevolking', terwijl ze er niet in geïnteresseerd zijn en er de ballen vanaf weten. Ze komen trouwens om geldelijk gewin, en nergens anders voor. Niemand heeft ze gevraagd te komen, en ze kunnen zich dus alleen met geweld en onderdrukking handhaven. En je dan maar afvragen why the native is getting restless.

De parallel met het MO is inderdaad treffend, omdat de binnenstormende veroveraar in het geheel niet geïnteresseerd is in de locale omstandigheden, cultuur of wat dan ook. De invader is vantevoren al overtuigd van zijn eigen superioriteit en zijn eigen gelijk, en hoe de inboorling ook reageert, het is alles een uiting van zijn inferioriteit. Of hij nu de overmacht en cultuur van de onderdrukker accepteert, of zich ertegen verzet.

West is west is blind als een mol, and never his brain shall meet the reality. Deze oprechte onkreukbare rechtschapene is het geen van drieën, en zou een voorbeeld kunnen en moeten nemen aan de ongelooflijke flexibiliteit waarmee het niet-westen westerse ideeën integreert in zijn eigen wereldbeeld, cultuur en maatschappijinrichting. Poncke Prinsen voelt zich prima thuis in het oosten. Tabé.

taouanza
27-05-04, 14:16
Geplaatst door mark61
Juist die quasi-diepzinnige 'constatering' van Kipling is wat de romanfiguur, de schrijver, de hele 'white man's burden'-club bezielt. Een complex dat Conrad veel beter beschreef in Heart of Darkness. De Kurtz-waanzin als het ware.

Het punt is dat wat die lieden ook beweren, ze nooit geïnteresseerd zijn geweest in wat 'den inboorling' werkelijk beweegt. Ze komen met prefab ideeën over de universele, onbetwistbare superioriteit van de westerse beschaving en de minderwaardigheid van de 'inheemsche bevolking', terwijl ze er niet in geïnteresseerd zijn en er de ballen vanaf weten. Ze komen trouwens om geldelijk gewin, en nergens anders voor. Niemand heeft ze gevraagd te komen, en ze kunnen zich dus alleen met geweld en onderdrukking handhaven. En je dan maar afvragen why the native is getting restless.

De parallel met het MO is inderdaad treffend, omdat de binnenstormende veroveraar in het geheel niet geïnteresseerd is in de locale omstandigheden, cultuur of wat dan ook. De invader is vantevoren al overtuigd van zijn eigen superioriteit en zijn eigen gelijk, en hoe de inboorling ook reageert, het is alles een uiting van zijn inferioriteit. Of hij nu de overmacht en cultuur van de onderdrukker accepteert, of zich ertegen verzet.

West is west is blind als een mol, and never his brain shall meet the reality. Deze oprechte onkreukbare rechtschapene is het geen van drieën, en zou een voorbeeld kunnen en moeten nemen aan de ongelooflijke flexibiliteit waarmee het niet-westen westerse ideeën integreert in zijn eigen wereldbeeld, cultuur en maatschappijinrichting. Poncke Prinsen voelt zich prima thuis in het oosten. Tabé.

Dit is niet de reactie waarop gerritje zat te wachten hoor.:nerveus:

mark61
27-05-04, 14:42
Geplaatst door taouanza
Dit is niet de reactie waarop gerritje zat te wachten hoor.:nerveus:

Daarom juist. Holt het NVDD nog steeds achteruit? Of moet ik een verhandeling beginnen over de relatieve voordelen van aluminium- versus roestvrijstalen, plaatstalen, geëmaileerde en gietijzeren woks? Alsmede aluminium couscouspannen tov ricecookers?

echnaton
27-05-04, 15:49
Geplaatst door Mark
Nou jongens, leg het even uit aan mij want ik snap hem niet :confused:

Ook in Nederland leven we samen met verschillende bevolkingsgroepen, met alle problemen die dat oplevert. Heeft dat ook te maken met de uitspraak van Kipling?

mark61
27-05-04, 16:08
Geplaatst door echnaton
Ook in Nederland leven we samen met verschillende bevolkingsgroepen, met alle problemen die dat oplevert. Heeft dat ook te maken met de uitspraak van Kipling?

Wel als je die bevolkingsgroepen ook ziet als fundamenteel onbegrijpelijke exotische malloten. Het enige reële probleem dat we hebben is de verhoogde jeugdcriminaliteit en werkloosheid onder sommige groepen. Daar wordt, met vallen en opstaan, en meer vallen geloof ik, aan gewerkt. Verder zie ik niet zoveel problematisch.

Hé je hebt mijn ziedende betoog genegeerd. Wat jammer nou.

echnaton
27-05-04, 16:18
Geplaatst door mark61

Hé je hebt mijn ziedende betoog genegeerd. Wat jammer nou.

Ik ben er nog over aan het nadenken. Maar ik heb er, denk ik, niet zo veel tegen in te brengen. Als ik kijk naar Indië, van Coen tot de politionele acties, is het toch voornamelijk om economisch gewin gegaan. Als er toch idealistische motieven bij waren, dan heeft 'de Indiër' dat echt niet begrepen of gewaardeerd.

echnaton
27-05-04, 16:21
Geplaatst door mark61
Wel als je die bevolkingsgroepen ook ziet als fundamenteel onbegrijpelijke exotische malloten. Het enige reële probleem dat we hebben is de verhoogde jeugdcriminaliteit en werkloosheid onder sommige groepen. Daar wordt, met vallen en opstaan, en meer vallen geloof ik, aan gewerkt. Verder zie ik niet zoveel problematisch.



Kunnen wij ons veroorloven dat er in ons westers-christelijk-democratische systeem dat we hier hebben, andere elementen worden opgenomen?

mark61
27-05-04, 16:38
Geplaatst door echnaton
Ik ben er nog over aan het nadenken. Maar ik heb er, denk ik, niet zo veel tegen in te brengen. Als ik kijk naar Indië, van Coen tot de politionele acties, is het toch voornamelijk om economisch gewin gegaan. Als er toch idealistische motieven bij waren, dan heeft 'de Indiër' dat echt niet begrepen of gewaardeerd.

Wat ik nog boeiender vind dan geldelijk gewin is de houding om van te voren al niet naar andere mensen die het anders doen te willen kijken, met een open en onbevangen blik, en dan blindelings te constateren dat 'wij' dat wel ff beter kunnen allemaal en hen dat als een Verlichtingszetpil in hun bil te rammen. Waarbij onderweg eigenaardige tegenstellingen tussen theorie en praktijk, tussen doel en middelen optreden. Zoals Kurtz uiteindelijk besluit om barbarij te bestrijden met uitroeiing. Alles voor de verspreiding der Westerse Beschaving.

En mijn parallel met het MO moet je ook niet leuk vinden. Even afgezien van de precieze (politieke) geschiedenis moet je denk ik wel erkennen dat er een sterke, maar meestal verzwegen, component in zit van Europese joden (joden dan toevallig, maar daar gaat het nu even niet om) die die achterlijke Arabieren beschaving komen brengen, of ze in ieder geval van dichtbij willen komen demonstreren hoe fantastisch hun beschaving wel niet is. Dat ze en passant al hun eigen verheven principes met voeten treden omdat de native niet wil luisteren en knap restless wordt, en dus 'even' moet worden gecorrigeerd, dat is een 100% parallel met Kurtz en het (NL) kolonialisme. En roept, among other things, de vraag op in hoeverre het doel de middelen heiligt. Aangenomen dat het doel was om Verlichting te brengen, which I doubt. Idealistische motieven met een bezemsteel in iemands behind rammen, wat helaas nu letterlijk aan de hand is, werkt in ieder geval niet.

Zie je Taouanza, met Gerrit valt best wel s te praten. Even je vooroordeel bijstellen. Maar goed, het kan natuurlijk op en neer gaan. Maar ja, met snibbige one-liners krijg je narrige one-liners terug.

mark61
27-05-04, 16:51
Geplaatst door echnaton
Kunnen wij ons veroorloven dat er in ons westers-christelijk-democratische systeem dat we hier hebben, andere elementen worden opgenomen?

Ja kijk, ik ben nu net van mening dat het Avondland bij lange na niet in gevaar is. Als een Marokkaanse tiener er met een handtasje vandoor gaat denk ik niet dat het Kanon der Verlichting moet worden ingezet tegen de obscurantistische Islamitische Horden die zich verzamelen aan de voet van de muren van het Fort Europa. Als je begrijpt wat ik bedoel.

In feite verschilt de christelijke moraal geen ruk van de islamitische, hindoeïstische of weet ik veel welke moraal. Er wordt hoogstens al naar gelang de omstandigheden een andere nadruk op sommige elementen gelegd. Als je bereid bent nu eens je godsdienstige bril af te zetten en seculier-sociologisch zal ik maar zeggen, ik bedoel simpelweg feitelijk, te kijken naar wat er zoal in de wereld gebeurt, dan zie je dat alle misstanden te verklaren zijn buiten enige godsdienst om. Die godsdienst is ook maar van elastiek en wappert met alle, tsja, 'materiële' omstandigheden en veranderingen mee. Nou moet je niet denken dat ik een al dan niet veredelde neomarxist ben, brrr, de gedachte alleen al. Maar als je even, voor 5 minuten, godsdienst weglaat uit het menselijk woelen, kan echt heel makkelijk, zie je gewoon mensen die naar omstandigheden proberen wat van hun leven te maken. Met alle zwakheden vandien. En inderdaad naar godsdienst grijpen als ze zich bedreigd voelen en behoefte hebben te schuilen in de safety van numbers.

Die andere elementen zijn op de keper beschouwd dus helemaal niet anders.

Eventuele misstanden in de praktijk worden gewoon opgelost met het apparaat aan middelen dat de moderne staat al weer ruim een eeuw hanteert. Zoals Roy zegt: verbrand niet de boeken, straf mensen voor hun misdaden. That's all. No need om met de banier van het Christendom, de Islam, de Verlichting of wat dan ook te gaan zwaaien. Bijna elk mens in deze wereld, op een handjevol verbitterden na, wil Verlichting. Believe you me.