PDA

Bekijk Volledige Versie : Mens is toch geen aap



Isaac
27-05-04, 12:22
Het DNA van chimpansees en mensen bestaat voor 98,5 procent uit dezelfde basenparen. Maar de resterende anderhalf procent maakt meer uit dan men dacht, zo blijkt uit een studie van het Riken-onderzoekscentrum in Yokohama (Japan) die deze week is verschenen in Nature.

In Yokohama is voor het eerst één chimpansee-chromosoom zo nauwkeurig gesequenced, dat de verschillen met de mens niet meer aan meetfouten zijn toe te schrijven. En nu blijkt dat de afwijkingen door het hele chromosoom heen zitten. Van de 231 vergeleken genen codeert 83 procent voor een afwijkende aminozuurvolgorde. Bij twintig procent is het verschil groot genoeg voor een significant verschil in eiwitstructuur. Bovendien zijn er bijna 68.000 gebieden die in het ene chromosoom wel voorkomen en in het andere niet.

Een gedetailleere kaart van het complete chimpanseegenoom wordt later dit jaar verwacht. Als het beeld uit de Japanse studie opgaat voor alle chromosomen, dan zijn er mogelijk duizenden significante genetische verschillen tussen mens en mensaap. Op deze manier wordt het wel erg moeilijk om uit te vinden, welke daarvan nu precies Het Grote Verschil uitmaken.

Er is al gesuggereerd dat men er eigenlijk het gorillagenoom naast zou moeten kunnen leggen. Maar aan de opheldering daarvan schijnt nog niemand te zijn begonnen.

bron: Nature ScienceUpdate, 27 mei 2004

Robbedoes
27-05-04, 12:38
Volgens mij is nooit gezegd door een wetenschapper dat de mens van de aap afstamt.

Wel is beweerd dat ze in de evolutielijn dicht bij elkaar staan. Het zijn beide produkten van de milennialange evolutie.

David
27-05-04, 12:45
Ik weet het niet. Toen ik vanmorgen in de spiegel keek...

Isaac
27-05-04, 12:48
Geplaatst door David
Ik weet het niet. Toen ik vanmorgen in de spiegel keek...

Je moet je hormoonkuur ook wel afmaken he....... :D

David
27-05-04, 13:03
Geplaatst door Isaac
Je moet je hormoonkuur ook wel afmaken he....... :D


Helpt niet. :rolleyes:

almouqawim
27-05-04, 17:01
ik denk dat dit wel het bewijs gaat worden dat darwin te ver doorschoot met zijn conclusie.

Beëlzebub
27-05-04, 19:02
Chimpansee en mens verschillen dus meer van elkaar dan gedacht, maar evenzogoed zal de chimpansee mogelijk net zo veel meer verschillen van de gorilla. Kortom door het nieuwe onderzoek komen álle dieren (inclusief de mens) wat verder uit elkaar te staan. Gorilla, chimpansee en orang utan blijven evenwel onze naaste 'familie'.