PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe terroristische dreiging Al-Qaida VS is verkiezingstruuk



Joesoef
27-05-04, 12:28
Scepsis over alarm VS



Van onze redactie buitenland



AMSTERDAM - De waarschuwing voor al-Qaida-aanslagen in de Verenigde Staten is door Democratische tegenstanders van de regering-Bush met scepsis ontvangen.

De Democraten gaan niet zover de dreiging te ontkennen; het is duidelijk dat al-Qaida graag opnieuw zou toeslaan in de VS. Maar ze verdenken Bush er wel van het gevaar van aanslagen te gebruiken om de aandacht af te leiden van de toestand in Irak en een besliste indruk te maken in eigen land.

John Kerry, de Democratische presidentskandidaat, zei gisteren dat 'de nationale veiligheid geen onderwerp moet zijn van verkiezingsretoriek'. ''We verdienen een president die onze veiligheid niet beschouwt als een campagne-mogelijkheid. We verdienen een president die Amerika veiliger maakt,'' aldus Kerry.

De Democratische senator Dick Durbin, lid van de inlichtingen-commissie, zei dat er al 'maandenlang' berichten binnenkomen over een nieuwe dreiging van al-Qaida. Die berichten zijn serieus, aldus Durbin, maar hij vroeg zich af of de publieke waarschuwing van gisteren wel gerechtvaardigd was, zeker gezien alle voorgaande waarschuwingen die achteraf gezien voornamelijk loos alarm zijn gebleken. ''Ik denk dat er steeds meer scepsis ontstaat over waarschuwing van de regering-Bush.''

Hoewel minister van Justitie John Ashcroft en FBI-directeur Robert Mueller gisteren spraken over een 'duidelijk en ernstig gevaar', werd de officiële alarm-signalering niet aangepast. Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid hanteert de kleur geel; twee fases onder de status van een 'zeer acute dreiging'. ''We hebben geen specifieke informatie om dat te veranderen,'' aldus het ministerie.

Volgens Ashcroft zijn de VS op allerlei komende hoogtijdagen, zoals Onafhankelijkheidsdag, extra kwetsbaar . ''De dagen die ons vullen met hoop en trots, worden door de terroristen gezien als gelegenheden voor aanslagen,'' aldus de minister.

Ashcroft en Mueller presenteerden gisteren de namen en foto's van zeven verdachten die door de FBI gezocht worden. Onder hen is een een Amerikaans staatsburger, Adam Yahiye Gadahn. Hij groeide op op een geitenboerderij in Californië en bekeerde zich als tiener tot de islam. Volgens Mueller heeft hij al-Qaida-trainingskampen in Afghanistan bezocht en gewerkt als vertaler voor het netwerk van Osama bin Laden.

Twee anderen, Ahmed Khalfan Ghailani en Fazul Abdullah Mohammed, zijn al eerder in de VS aangeklaagd wegens betrokkenheid bij de bomaanslagen op Amerikaanse ambassades in Oost-Afrika in 1998. Ashcroft en Mueller maakten niet duidelijk waarom deze verdachten nu voor het voetlicht werden gebracht.

Volgens Ashcroft is er geen informatie die erop duidt dat zij zich in de VS bevinden of deel uit zouden maken van een specifieke al-Qaida-cel die op dit moment aanslagen in de VS voorbereidt.

Zij vormen echter stuk voor stuk een 'ernstig gevaar', aldus Ashcroft, vanwege hun kennis van de Engelse taal, hun bekendheid met de VS en hun capaciteit onder valse identiteit te reizen. Volgens de minister heeft al-Qaida zijn tactiek aangepast: de terroristen zouden steeds meer in de Amerikaanse samenleving opgaan, en steeds minder herkenbaar zijn als Arabisch en/of islamitisch.

Ze reizen in het gezelschap van vrouw en kinderen, aldus Ashcroft, en ze hebben in toenemende mate een profiel dat voor Europees zou kunnen doorgaan, in plaats van Arabisch.


© Het Parool, 27-05-2004

Mark
27-05-04, 12:31
Geplaatst door Joesoef
de terroristen zouden steeds meer in de Amerikaanse samenleving opgaan, en steeds minder herkenbaar zijn als Arabisch en/of islamitisch.

Ze reizen in het gezelschap van vrouw en kinderen, aldus Ashcroft, en ze hebben in toenemende mate een profiel dat voor Europees zou kunnen doorgaan, in plaats van Arabisch.


© Het Parool, 27-05-2004

Betekent dit dat ik ook lang moet wachten om door de douane te komen? :(

Zwarte Schaap
27-05-04, 12:53
Geplaatst door Mark

Geplaatst door Joesoef
de terroristen zouden steeds meer in de Amerikaanse samenleving opgaan, en steeds minder herkenbaar zijn als Arabisch en/of islamitisch.

Ze reizen in het gezelschap van vrouw en kinderen, aldus Ashcroft, en ze hebben in toenemende mate een profiel dat voor Europees zou kunnen doorgaan, in plaats van Arabisch.

© Het Parool, 27-05-2004

Betekent dit dat ik ook lang moet wachten om door de douane te komen? :(

Nee, dat betekent dat men moslims die het meest lijken op te gaan in de samenleving, extra in de gaten gehouden moeten worden. Dat geldt zowel voor hun vrouwen alswel voor hun kinderen.

850
27-05-04, 12:57
Geplaatst door Joesoef
ze hebben in toenemende mate een profiel dat voor Europees zou kunnen doorgaan, in plaats van Arabisch.


:vreemd: Dus een slimme terrorist gaat zich juist als een échte arabier vermommen.

taouanza
27-05-04, 13:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Betekent dit dat ik ook lang moet wachten om door de douane te komen? :(

Nee, dat betekent dat men moslims die het meest lijken op te gaan in de samenleving, extra in de gaten gehouden moeten worden. Dat geldt zowel voor hun vrouwen alswel voor hun kinderen. [/QUOTE]

Dus toch maar niet integreren.:rolleyes:

Simon
27-05-04, 13:59
Geplaatst door Joesoef
Volgens de minister heeft al-Qaida zijn tactiek aangepast: de terroristen zouden steeds meer in de Amerikaanse samenleving opgaan, en steeds minder herkenbaar zijn als Arabisch en/of islamitisch.


Dat is toch niks nieuws? De kapers van 11/09 hadden ook hun levenstijl aangepast door te roken, drinken, after shave te gebruiken, Las Vegas te bezoeken.

Enfin, het lijkt mij inderdaad algemeen bekend dat vrees voor terroristen de Republikeinen aan stemmen helpt. En een aanslag vlak voor de verkiezingen helpt daarom Bush aan een nieuwe termijn. Lijkt mij een vreemde strategie voor Al Qaeda.

Robbedoes
27-05-04, 16:07
De tijd zal ook dit uitwijzen.

Maar wedden dat veel islamitische medemensen dan zullen zeggen dat het de Amerikanen en/of zionisten zelf waren die de aanslag pleegden!

mark61
27-05-04, 16:21
Geplaatst door Simon
Enfin, het lijkt mij inderdaad algemeen bekend dat vrees voor terroristen de Republikeinen aan stemmen helpt. En een aanslag vlak voor de verkiezingen helpt daarom Bush aan een nieuwe termijn. Lijkt mij een vreemde strategie voor Al Qaeda.

Nee hoor, die is net als Bush voor polarisatie. Het laatste wat ze willen is een Amerika dat zich fatsoenlijk gedraagt. Volgens mij heb jij geen inzicht in de strategie en psyche van de terrorist. Of hij nou Bush of OBL heet.

Het punt is verder dat de 'terrroristen' helemaal geen fundamentalisten zijn. Het is een allegaartje van Che Guevara-achtige strijders tegen het Onrecht gemengd met simpele ideeën over hoe de islam is of zou moeten zijn, wat nationalisme en wat gefrustreerd machodom. Zie ook Olivier Roy.