PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende wil interreligieus gesprek



echnaton
30-05-04, 18:15
Balkenende benadrukt interreligieus gesprek

DEN HAAG - Premier Balkenende vindt de interculturele en interreligieuze dialoog van groot belang om te komen tot gemeenschappelijke waarden in de samenleving. Kerken kunnen daarbij een grote rol spelen, zei hij gisteren in Den Haag in een gesprek met de Raad van Kerken over waarden en normen.

In de verscheidenheid, die onze samenleving kenmerkt, is het volgens Balkenende belangrijk om juist ook te zoeken naar eenheid. Het was de eerste ontmoeting tussen een premier en de Raad van Kerken sinds tien jaar. Balkenende sprak na afloop van een waardevol en rijk gesprek dat gekenmerkt werd door verdieping van het gesprek over waarden en normen.

De vertegenwoordigers van de raad, waartoe de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en de rooms-katholieke kerk behoren, lieten daarin ook weten 'ernstige vragen' te hebben over delen van het huidige kabinetsbeleid, zei algemeen secretaris ds. Ineke Bakker. Het gaat daarbij volgens haar om de verhouding tussen verantwoordelijkheid en solidariteit en gerechtigheid.

Over het asiel- en terugkeerbeleid is niet specifiek gesproken, maar de kerken hebben volgens Bakker wel gezegd dat zij daarover met het kabinet van mening verschillen. Bakker zei blij te zijn dat Balkenende heeft toegezegd zijn vakministers aan te bevelen aandacht te hebben voor de levensbeschouwelijke inbreng. Daardoor kan het kerkelijk pleidooi voor een ruimer pardon voor de 26000 asielzoekers die het land uit moeten, 'meer body' krijgen in het gesprek met de ministers, aldus Bakker.

Balkenende wil vaker met kerken spreken. Ook kondigde hij aan dat hij met islamitische organisaties in gesprek zal gaan over waarden en normen.

Algemeen secretaris dr. B. Plaisier van de PKN pleitte er in het gesprek voor dat het vak levensbeschouwing meer nadruk krijgt in het openbaar onderwijs. Minister Van der Hoeven (onderwijs) zou daar volgens hem meer geld voor dienen uit te trekken. Kinderen moeten leren nadenken over hun eigen levensbeschouwing en die van anderen en daarover met elkaar in gesprek moeten gaan, aldus Plaisier.


Copyright: Trouw
Religie en Filosofie, vrijdag 28 mei 2004

echnaton
30-05-04, 18:16
Het valt me op dat in dit bericht met geen woord over de islam wordt gesproken. Trouwens ook niet over hindoeïsme of jodendom.

echnaton
30-05-04, 18:24
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Wel dus.

Ja daar had ik overheen gelezen. Maar de plannen zijn toch niet erg concreet.

Donna
30-05-04, 18:26
Balkenende is lekker de boel een beetje bij mekaar aan het houden....

Donna
30-05-04, 18:32
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Balkenende prebeert tenminste wat. PvdA-boegbeeld W. Bos verklaart ijskoud dat zijn dochter niet naar een zwarte school gaat om dat 'ze' van zijn meisje af moeten blijven.


Vlak Cohen niet uit. Die houdt de boel pas echt goed bij mekaar! :duim:

Zwarte Schaap
30-05-04, 18:39
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Tis ook maar een persberiggie. Maar joden en hindoes zijn niet in dit gesprek opgenomen, omdat de beleving van hun geloof nooit tot botsende waarden heeft geleid in onze maatschappij.

Die geloven worden niet met een microscoop onderzocht en daarbij worden ze ook niet hetzerig benaderd.

Deze maatschappij creert doelbewust botsingen om hun eigen normen en waarden die al een tijd versloft zijn opnieuw te kunnen herwaarderen. Daarbij gebruikt men altijd een zondebok. Deze rol heeft men kennelijk voor de moslims gereserveerd.

Zwarte Schaap
30-05-04, 18:55
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Noch onder joden noch onder hindoes bevinden zich radicaliserende gelovigen die antiwesters zijn. Ik heb ze ook nog nooit over homo's, over anders- of ongelovigen of over eigen wetten als sharia gehoord. Dat zijn alvast een paar voorbeelden waarvoor je niet bepaald een microscoop nodig hebt.

Omdat men ook niets over ze schrijft en niet massaal tijd aan ze besteed. En als men dat doet dan is dan met een lieve poesje miauw toon.

Verder moet je het geloof niet verwarren met politiek. Anti-westers is men niet om het geloof maar om de misdaden die men tegen de landen uitvoert en uitgevoerd heeft tijdens en na de kolonialisme. En nog steeds gaat men door.

Simon
30-05-04, 19:03
Het steeds weer op de agenda zetten van normen en waarden door deze regering vind ik alleen geloofwaardig als je ook de normen en waarden die uit hun beleid blijkt ter discussie mag stellen. Anders lijkt het alsof Balkenende en Donner - die het voortouw nemen in deze discussie - de samenleving in dit kader iets te leren hebben. Volgens mij bedoelen ze dat eigenlijk ook. Maar het zou naar mijn mening net zo goed andersom zo kunnen zijn.

Zwarte Schaap
30-05-04, 19:23
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Het zijn ook lieve mensen, die geen botsende normen & waarden hanteren. Heb jij ooit iets gehoord over joden of hindoes die mensen in mekaar slaan, homo's intimideren of vrouwen/andersgelovigen lastig vallen? Geen enkele aanleiding hen onder de loep te nemen.

Nu doe je alsof mensen in mekaar slaan, homo's intimideren of vrouwen/andersgelovigen lastig vallen islamitische normen en waarden zijn. Wederom dom gezwets.

Bij hun zetten ze hun nationaliteit niet bij. Je komt er dus nooit achter. Ik weet wel enkele voorbeelden dat hindoestaanse jongens en meisjes zich levend verbranden in hun auto omdat ze niet met elkaar mogen trouwen. Ik kan me ook nog iets herrineren van dat kleine marokkaanse meisje dat door een hindoestaanse jongen is vermoord en bij het vuil is gezet. In Nederland heeft men nog ''leuke'' spreekwoorden over Joden waaruit zou kunnen blijken dat er wel botsingen waren.


Als de wereld zo in elkaar zou zitten dat iedereen met iedereen in de clinch bleef liggen vanwege het verleden, dan bleef het een grote stinkzooi. Daar waar men de strijdbijl niet kan begraven, is het inderdaad een stinkzooi. Om even terug te komen op de joodse en hindoestaanse gemeenschap in Nederland: het handjevol joden dat na de oorlog overbleef, is weer keihard gaan werken en studeren; en hoe voorspoedig zij er voorstaan, nou, dat weet je. Hindoestanen zijn ook werkmieren, die niet blijven hangen in het slavernij-verleden of het koloniale.

Je had het over anti-westers zijn. Het gaat erom dat de aanvallen nog steeds doorgaan. Dan moet je niet raar kijken als mensen hiertegen in verzet komen. Je kunt pas iets achter je laten als het voorbij is.

Wizdom
30-05-04, 22:09
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Noch onder joden noch onder hindoes bevinden zich radicaliserende gelovigen die antiwesters zijn. Ik heb ze ook nog nooit over homo's, over anders- of ongelovigen of over eigen wetten als sharia gehoord. Dat zijn alvast een paar voorbeelden waarvoor je niet bepaald een microscoop nodig hebt.

Met een beetje marketing en massa psychose krijg je alles voor elkaar. Het is een oud recept met nieuwe ingredienten. Denk maar aan de periode 33-45. Toen was er sprake van de Jood die de arbeiders uitbuitte. De Jood die komplotten voorbereidde... De Jood die christen kinder bloed verschalkte etc....


En nu is het de Moslim terrorist... Al Kaida... en wat al zomeer.... Moet jouw toch bekend in de oren klinken nietwaar.... Of doe je als Jood lekker mee omdat het deze keer niet over Joden gaat.....?

mark61
31-05-04, 04:36
Gek, ik zit helemaal niet te wachten op een kongsie van conservatieve vertegenwoordigers van alle godsdiensten in Nederland om die ellendige ongelovigen weer op het rechte pad te brengen. En ongetwijfeld de verzuiling in ere te herstellen. Wat doet de premier van alle Nederlanders van een regering die voor meer dan de helft uit niet-confessionele partijen bestaat op theevisite bij de kerken?

Het CDA was 20 jaar geleden een heel aantrekkelijke partij voor moslims omdat beiden inzagen dat ze grotendeels voor hetzelfde stonden. Door de polarisatie daarna is dat even op een laag pitje gezet. Ik zie dat we nu weer aan het begin van een omslag staan. Should I be happy? Hand in hand tegen abortus, homo's en euthanasie? Hasjrokers in de cel?

Dominee Bakker, dr. Plaisier, in Nederland maken de kiezers zo'n beetje uit wat er gebeurt. Die laten namelijk hun parlementsleden controleren wat de regering allemaal bekokstooft, en als het ze niet bevalt een eigen wet indienen. Dat heet democratie. Wegwezen uit die lobbyachterkamer!

Dit is een nagel aan de doodskist van de democratie. Aux armes citoyens!

Wortel
31-05-04, 08:03
Wegwezen uit die lobbyachterkamer!

Heb je deze oproep ook al aan Paul Cliteur gedaan, Mark?

Overigens vind ik je reactie inhoudelijk wel wat overtrokken.
Niemand van de door jou genoemde personen zal hand in hand ten strijde trekken tegen abortus, homo's en euthanasie. Het lijkt me op den duur een hele kunst je levensovertuiging te stoelen op het verzet tegen die van een ander.

Doucement, chers citoyens.

mark61
31-05-04, 14:21
Geplaatst door Wortel
Heb je deze oproep ook al aan Paul Cliteur gedaan, Mark?

Overigens vind ik je reactie inhoudelijk wel wat overtrokken.
Niemand van de door jou genoemde personen zal hand in hand ten strijde trekken tegen abortus, homo's en euthanasie. Het lijkt me op den duur een hele kunst je levensovertuiging te stoelen op het verzet tegen die van een ander.

Doucement, chers citoyens.

Ik wist dat ik je aandacht zou trekken.:hihi:

Paul Cliteur heeft bij mijn weten geen onderonsjes met de premier, met concrete suggesties voor beleid of de opstelling van bewindslieden. Sorry, maar ik vind dit achterkamertjespolitiek die volledig in strijd is met het idee democratie. Gaan we weer terug naar het 'maatschappelijk middenveld', lees: buitenspel zetten van de volksvertegenwoordiging?

Dat abortusgedoe is natuurlijk overtrokken, dat is rethorisch. Toch hebben veel moslims en christenen zoveel gemeen, dat als het wederzijdse racistische wantrouwen wordt opgeheven er opeens een conservatief front kan ontstaan. In de praktijk zal dat nog niet zo snel gebeuren. Maar het idee benauwt me.

Mijn levensovertuiging is niet gebaseerd op verzet, maar op handhaving van de verworvenheden van de democratie. It sucks, but it's all we've got.

Wortel
31-05-04, 15:59
Hai Mark
Tjaja, die protestanten zitten altijd als een bok van S@deeq op de haverkist. :wink:
Simon Carmiggelt heeft eens gezegd: "Twee hoeraatjes voor de democratie. Het is niet geheel en al ideaal, maar wat waren we er in de Tweede Wereldoorlog blij mee geweest. Dus daarom: twee hoeraatjes voor de democratie".

Ik denk dat jij en ik ons allebei wel kunnen vinden in dat citaat. En wees gerust, ik zit net zomin te wachten op een theocratie naar Veluws model, zoals zoveel moslims dat net zomin doen met een salafistisch model.
Over de achterkamertjespolitiek heb ik me ook meer dan eens stevig misselijk gevoeld, terwijl ik me eigenlijk heel erg goed had willen voelen.
Ik denk ook niet dat dat de bedoeling is van deze gesprekken. Waar het om gaat is dat de grenzen van wat we ontmythologisering noemen in zicht komen, en dat een zekere bezinning op spiritualiteit gewoon broodnodig is. Niet om de zwembaden op zondag dicht te houden, maar om gewicht te geven aan het feit dat neutraliteit in het staatsbestel iets heel anders betekent dan overgave aan het platte hedonisme van het recht van de sterkste.

mark61
31-05-04, 16:11
Geplaatst door Wortel
Waar het om gaat is dat de grenzen van wat we ontmythologisering noemen in zicht komen, en dat een zekere bezinning op spiritualiteit gewoon broodnodig is. Niet om de zwembaden op zondag dicht te houden, maar om gewicht te geven aan het feit dat neutraliteit in het staatsbestel iets heel anders betekent dan overgave aan het platte hedonisme van het recht van de sterkste.

Hoi Wortel.
Bezinning is prima. Op individuele basis, die je dan als individu kan uitdragen in je leven en (politieke) keuzes. Niet als (zelfbenoemde?) vertegenwoordiger van geloofsgroepen of maatschappelijke organisaties die de regering influistert wat die moet doen of laten.

DEMOcraat
31-05-04, 19:22
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Noch onder joden noch onder hindoes bevinden zich radicaliserende gelovigen die antiwesters zijn. Ik heb ze ook nog nooit over homo's, over anders- of ongelovigen of over eigen wetten als sharia gehoord. Dat zijn alvast een paar voorbeelden waarvoor je niet bepaald een microscoop nodig hebt.

groot gelijk er worden dagelijks homo's van hoog gebouwen gegooid door moslims,voor moslim's geldt de sharia naast de nederlandse wetten.

mark61
01-06-04, 00:42
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ach kom. Alsof religieuze organisaties onze politici de wet voorschrijven.
Wel erg paranoia hoor, dit. Stuiter je ook van wrevel over hoofddoekjes in de politiek of gemeenteraad?

Je begrijpt blijkbaar niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over het normale politieke gesprek, ik heb het hier over 'buitenparlementaire' onderonsjes.