PDA

Bekijk Volledige Versie : 300 zweepslagen + 6 maanden de bak in



vlegeltje
31-05-04, 15:28
Saudi jailed for battering wife


http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/40046000/jpg/_40046123_rania_al_baz_203.jpg



A Saudi man who severely beat his TV presenter wife has been sentenced to six months in prison and 300 lashes, a Saudi newspaper reports.
The judgement by a Jeddah court against Mohammed al-Fallatta came on Saturday, the Arab News said.

A lawyer for Rania al-Baz described it as relatively lenient.

Mrs al-Baz suffered 13 facial fractures and agreed to let papers print images of her injuries to raise awareness of a problem affecting the whole kingdom.


Her lawyer, Omar al-Khouli, said the sentence included time already spent in custody since al-Fallatta's surrender to the police on 19 April, leaving four-and-a-half months to complete.

Earlier, an attempted murder charge against al-Fallatta was dropped.

Seeking divorce

Mrs al-Baz accused her husband of first trying to strangle her until she became unconscious, and then smashing her face.

Doctors said she was lucky to survive her horrific injuries.

Mrs al-Baz, who is seeking divorce and custody of her two boys, said she did not want to comment on the sentence.

Her lawyer said a private claim would likely follow the public case.

Under Sharia law, if Mrs al-Baz insists on compensation for her suffering, her husband could either be ordered to pay damages or be given a beating of equal severity to the one he inflicted on his wife, the newspaper said.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/middle_east/3763123.stm

Published: 2004/05/31 09:37:27 GMT

© BBC MMIV

------------------------------------------------------------------------

300 zweepslagen + 6 maanden de bak in, en als ie geen compensatie betaalt wordt ie ook nog eens in elkaar geslagen.

sienia
31-05-04, 18:15
Moedige vrouw.

Ben benieuwd of het haar lukt om te scheiden.

Dutchguy
31-05-04, 18:38
Inderdaad, moedige vrouw om dit openbaar te maken.

mark61
31-05-04, 18:42
300 zweepslagen zijn dodelijk, dus als ik haar was zou ik take the money and run. Ze had trouwens al eerder verklaard dat ze eerder medelijden met de sukkelaar had. Alimentatie lijkt me handiger dan dat het bloed weer in het rond spat. Ik denk niet dat dit haar idee van gerechtigheid is. Maar misschien gaan we het nog horen.

sienia
31-05-04, 18:52
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Sharia law, huh? Geen wonder dat de AEL geen aanhang heeft.

Zolang de sharia wetgeving door overwegend mannen wordt uitgevoerd...

taouanza
31-05-04, 18:53
Ik hoop dat het een domino-effect krijgt en dat het geen eenmalige aktie omdat deze vrouw toevallig beroemd is.

sienia
31-05-04, 19:07
Geplaatst door 151 Nobelprizes
... zullen de diefjes, wier handjes hen liever zijn dan het pan-arabisme, ook eieren voor hun geld kiezen.

:verward:

barfly
31-05-04, 19:18
Geplaatst door sienia
Zolang de sharia wetgeving door overwegend mannen wordt uitgevoerd...

Volgens mij is het falen van de Sharia toe te rekenen aan het feit dat ze wordt toegepast door mensen. Een Goddelijke wet die door mensen wordt geinterpreteerd gaat per definitie mis. Geef mij maar de Nederlandse rechtspraak met al haar gebreken.

sienia
31-05-04, 19:22
Geplaatst door barfly
Volgens mij is het falen van de Sharia toe te rekenen aan het feit dat ze wordt toegepast door mensen. Een Goddelijke wet die door mensen wordt geinterpreteerd gaat per definitie mis. Geef mij maar de Nederlandse rechtspraak met al haar gebreken.
Iig erken je hier dat de sharia goddelijk is.

barfly
31-05-04, 19:26
Geplaatst door sienia
Iig erken je hier dat de sharia goddelijk is.

Uiteraard, ik weet dat in de Islam de Sharia een Goddelijke rechtspraak is. Mijn probleem is dat mensen het moeten toepassen.

sienia
31-05-04, 19:30
Geplaatst door barfly
Mijn probleem is dat mensen het moeten toepassen.

Lijkt met het probleem met elk mogelijke wetgeving.

barfly
31-05-04, 19:38
Geplaatst door sienia
Lijkt met het probleem met elk mogelijke wetgeving.

Inderdaad, het is heel moeilijk om rechtspraak goed uit te voeren. Maar ben je met me eens als ik zeg dat rechtspraak over het algemeen beter geregeld is in bijvoorbeeld Nederland dan in de meeste op Islamitische waarden gebaseerde staten? Ik denk dat dat komt omdat in Nederland een inmiddels lange ervaring is en er zelfs een wereld omheen bestaat. Ok als je als universitair student niet weet wat je moet gaan doen dan ga je rechten studeren, maar toch... Ik ben van mening dat de Sharia in de meeste landen waar zij wordt toegepast uitmondt in excessen. Hoe komt dat?

sienia
31-05-04, 19:41
Geplaatst door barfly
Inderdaad, het is heel moeilijk om rechtspraak goed uit te voeren. Maar ben je met me eens als ik zeg dat rechtspraak over het algemeen beter geregeld is in bijvoorbeeld Nederland dan in de meeste op Islamitische waarden gebaseerde staten? Ik denk dat dat komt omdat in Nederland een inmiddels lange ervaring is en er zelfs een wereld omheen bestaat. Ok als je als universitair student niet weet wat je moet gaan doen dan ga je rechten studeren, maar toch... Ik ben van mening dat de Sharia in de meeste landen waar zij wordt toegepast uitmondt in excessen. Hoe komt dat?

En op die laatste vraag heb je net het antwoord niet?

Jij kent mijn standpunt mbt tot de sharia niet, je bent bevooroordeeld, op basis waarvan?

En ach, je antwoord boeit me ook niet echt.

barfly
31-05-04, 19:44
Geplaatst door sienia
En op die laatste vraag heb je net het antwoord niet?

Jij kent mijn standpunt mbt tot de sharia niet, je bent bevooroordeeld, op basis waarvan?

En ach, je antwoord boeit me ook niet echt.

Ik had gehoopt dat jij het antwoord wist. En inderdaad ik ken jou standpunt niet tov de Sharia, helaas neem je niet de moeite om die uit de doeken te doen. Jammer.
Waarom denk je dat ik bevooroodeeld ben? Omdat ik niet positief ben tov de Sharia? Of omdat ik constateer dat de Sharia over het algemeen overal faalt?

taouanza
31-05-04, 20:47
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Sharia law, huh? Geen wonder dat de AEL geen aanhang heeft.

Wat bedoel je?

Robbedoes
31-05-04, 22:43
Een Goddelijke wet die door mensen wordt geinterpreteerd gaat per definitie mis. Geef mij maar de Nederlandse rechtspraak met al haar gebreken.

Iets dat goddelijk is, daar kunnen mensen met hun beperkt verstand beter afblijven.
Shariah dus gewoon laten wat het is (goddelijk) en verder rechtspraak door afspraken van mensen onderling toepassen.

Turkish_boy
31-05-04, 23:07
300 zweepslagen zijn misschien wel regvaardig, maar het hoort niet in een beschaafde land. Ik zou hem 2jaar celstraf een een hoge boete geven en het vrouw scheiden van de man.

nard
01-06-04, 07:24
Geplaatst door Turkish_boy
300 zweepslagen zijn misschien wel regvaardig, maar het hoort niet in een beschaafde land. Ik zou hem 2jaar celstraf een een hoge boete geven en het vrouw scheiden van de man.

Misschien een wat filosofische vraag voor deze schone morgen: hoe kan iets moreel rechtvaardig zijn en niet beschaafd??

observer
01-06-04, 13:11
zou het eerder zien als een "poetic justice" de mishandelaar mishandeld

als ik me goed herrinder wordt zo'n straf niet in 1x uitgevoerd maar met 50x per keer

leuke toekomst

Maarten
02-06-04, 03:35
Geplaatst door sienia
Lijkt met het probleem met elk mogelijke wetgeving.


Geplaatst door barfly
[B]Inderdaad, het is heel moeilijk om rechtspraak goed uit te voeren. Maar ben je met me eens als ik zeg dat rechtspraak over het algemeen beter geregeld is in bijvoorbeeld Nederland dan in de meeste op Islamitische waarden gebaseerde staten? Ik denk dat dat komt omdat in Nederland een inmiddels lange ervaring is en er zelfs een wereld omheen bestaat. Ok als je als universitair student niet weet wat je moet gaan doen dan ga je rechten studeren, maar toch... Ik ben van mening dat de Sharia in de meeste landen waar zij wordt toegepast uitmondt in excessen. Hoe komt dat?B]

Nederlands recht houdt heel erg rekening met het feit dat het door mensen toegepast wordt.
Het stikt echt van de regelingen en waarborgen om allerlei fouten te voorkomen.
Het is teveel om op te noemen, en er is inderdaad een eeuw aan gewerkt.
het werkt dan ook re-de-lijk...

Maar zonder dat wordt het meteen een enorme willekeur.

vlegeltje
02-06-04, 08:36
Geplaatst door Maarten
Nederlands recht houdt heel erg rekening met het feit dat het door mensen toegepast wordt.
Het stikt echt van de regelingen en waarborgen om allerlei fouten te voorkomen.
Het is teveel om op te noemen, en er is inderdaad een eeuw aan gewerkt.
het werkt dan ook re-de-lijk...

Maar zonder dat wordt het meteen een enorme willekeur.

In de sharia stikt het ook van de checks and balances.

Ik heb eens gelezen dat overspel alleen bewezen wordt geacht als er vier getuigen zijn die de daad hebben gezien. En dan nog. Er moet namelijk sprake zijn van penetratie.

Blijkbaar heeft een islamitische rechter ooit mensen vrij gesproken van overspel, terwijl er vier getuigen waren die de man bovenop de vrouw zagen liggen. Ze hadden een touwtje tussen de twee personen moeten doorhalen. En als het touwtje was blijven haken, zou penetratie bewezen zijn. De getuigen hadden dit nagelaten en werden daarom zelf veroordeeld voor smaad.

Maar goed, laten we de sharia discussie maar niet opnieuw gaan voeren.

Dit topic vind ik vooral van belang omdat het aantoont dat de strijd voor vrouwenrechten ook in de meest conservatieve islamitische landen wordt gevoerd, en door de vrouwen gewonnen wordt. :lole:

mark61
02-06-04, 10:33
Ondeugende rakker