PDA

Bekijk Volledige Versie : Zonder liefde wordt het nooit wat.

van Bommel
31-05-04, 22:59
De koran maakt duidelijk dat liefde wederzijds moet zijn
om die naam waardig te kunnen zijn. Liefde betekent in
de ander ontdekken wat ons ontbreekt om in rijkere of
vollediger zin te bestaan.

Man en vrouw zijn als hand en handschoen voor elkaar,
de een is als het kledingstuk van de ander. Fysiek lijkt
dit niet zo’n probleem. Maar om geestelijk elkaars perfect
zittende handschoen te worden, zo close te worden dat je
bijna telepathisch aanvoelt wat de ander gaat zeggen en
ervaart, is een andere zaak.
Het zou kunnen beginnen met je open te stellen voor elkaar.
Dat is een van de dingen waar iedereen de grootste moeite
mee heeft.
De dialoog met de ander, de ander gelijkwaardig zien aan
jezelf, je in de ander kunnen verplaatsen.
Je eigen grenzen overschrijden en je open stellen voor
datgene wat je nog niet kent, is nogal in tegenspraak
met de behoudzuchtige levenshouding die in sommige
kringen voor ‘de islam’ doorgaat.

Genegenheid vormt de basis voor al wat is. Alles komt
voort uit liefde. Genegenheid betekent: neigen tot,
buigen voor de ander in liefde. Dat is wederzijds.
Liefde is de kern van de relatie tussen God en de mens.
Anders was er geen relatie mogelijk.

De goddelijke naam al-Wadoed (de Liefdevolle) geeft
aan de schepping en de schepselen inspiratie tot
onbaatzuchtige liefde. Mensen die erdoor worden
geïnspireerd vinden het welzijn van anderen belangrijker
dan dat van henzelf. Je wenst anderen minimaal toe
wat je voor jezelf wenst.

Menselijke liefde of zelfs de liefde van de profeet is
volgens de koran niet in staat mensen tot God te brengen.
De koran behandelt liefde als een enorme kracht,
in staat om dingen in hun tegengestelde te veranderen.
Het is mogelijk dat God liefde zal kweken tussen u en uw
vijanden, want God is tot alles in staat, vergevensgezind
en genadevol.

Moslimfilosofen en -mystici hebben zich door de eeuwen
heen afgevraagd of echte liefde tussen mensen wel
mogelijk is. Volgens sommigen is de mens te hypocriet
om echt belangeloos lief te hebben.
Sommige mensen zijn natuurlijke lovers. Zij hebben lief
zoals ze ademen, eten en drinken. Zij worden steeds
weer verliefd.
Eigenlijk houden ze waarschijnlijk het meest van
zichzelf. En misschien zoekt iedereen wel naar een
weerspiegeling van zijn eigen, door zichzelf zo
gewaardeerde eigenschappen in de ander die hij meent
lief te hebben.
Liefde begint dus eigenlijk daar waar ik de ander boven
mezelf prefereer.

De islam stelt dat man en vrouw hun liefde alleen
binnen het huwelijk mogen beleven. Daarmee wordt
een seksuele relatie onderworpen aan andere waarden
dan die van de liefde alleen: aan geloof,
bloedverwantschap en sociale status.
Ontdaan van de vanzelfsprekendheid zoals die bestond
in de landen van herkomst, doemt misschien voor
sommige moslimjongeren voor het eerst de vraag op:
ben ik het daarmee eens? Hoe ga ik om met de
ouderlijke en religieuze dwangbuis?
Terwijl de niet-moslim meerderheid zich bezighoudt
met experimentele menselijke en seksuele relaties,
tobben sommige moslimjongeren met de taboes
der vaderen.
Seksualiteit lijkt soms onder de rubriek
sport en spel te vallen. Maar daarmee ontkennen
we onze heelheid; seks om de seks lijkt net zo
armoedig als het celibaat.

Abdulwahid van Bommel

Ficha
06-06-04, 17:53
Geplaatst door van Bommel
Seksualiteit lijkt soms onder de rubriek
sport en spel te vallen. Maar daarmee ontkennen
we onze heelheid; seks om de seks lijkt net zo
armoedig als het celibaat.

^

De uitdrukking "seks om de seks", is deze 'inclusief' het woordje alleen?

Mocht dit niet het geval zijn dan wil ik graag het volgende opmerken: in mijn ogen is seks om de seks alléén goed vergelijkbaar met 't celibaat.

Merk op dat alléén bij de eerder genoemde uitdrukking hoort...

amandabeek
10-06-04, 20:18
Khattabje je bent wel erg een zwartkijker, altijd maar de ander op een persoonlijk niveau afkraken (zoals ik nu ook aan het doen ben). Ik ben het in zoverre met je eens dat een imam niet met allerelei onzin aan moet komen zetten zoals filosofie en mystici en eigen meningen over geboren lovers enzo. Maar ja de man doet zijn best om de jongeren te begeleiden. Afin een imam zou meer het volgende kunnen zeggen;
Qoraan; 30:21 And among His Signs is this, that He created for you mates from among yourselves, that ye may dwell in tranquillity with them, and He has put love and mercy between your (hearts): verily in that are Signs for those who reflect.

De profeet raadt maagden om met maagden te trouwen zodat ze met elkaar kunnen 'knuffelen/spelen" enz..
De profeet prbeerde gelijkheid tussen zijn vrouwen te handhaven maar iedereen wist zijn zwak viir Aicha.
Een man kan blijkbaar liefde voelen voor meerdere vrouwen (anders waren vier wel verboden)
De porfeet spoort de man aan om zijn vrouw goed te behandelen (voorspel, niet als een beest op je vrouw werpen, haar niet eerst slaan en dan 's avonds haar in bed benaderen, enz enz...) maar geeft ook adviezen aan vrouwen hoe ze hun man moeten behagen.
In een geval dat een vrouw haar man niet meer zag zitten en dus wou scheiden (letterlijk) heeft hij de man opgedragen om van haar te scheiden.
Tjonge teveel om op te noemen, en bovendien heb ik niet alles onthouden. Dan is een imam die citeert uit Koran en Hadith wel erg handig. mijn verzoek aan Imam van Bommel DOE DIT DAN OOK en geef aub niet een mengeling van persoonlijke meningen en islam.

Salaam,
Aneessa

vanilli
11-06-04, 16:17
Salaamoe Llahi alykoem,

Ten eerste ben ik heel blij dat er eindelijk een bekende imaam zijn kennis over islam met de gebruikers van MAROC.NL wil delen.
Waar ik niet blij mee ben, is het feit dat men doet alsof de term(discussie) nooit heeft bestaan bij moslims. Alsof het uitgevonden is door de heren politici van het kabinet-Balkenende.

Je hoeft maar de tv aan te zetten en iedereen roept dat moslims en allochtonen moeten in debat gaan met de autochtonen en/of onderling.

Aan de heren politici: moslims discusseren en niet een beetje ook, het verschil zit hem in waar die discussies plaats vinden.
Dat men het(debateren) niet doet op de tv, betekent niet dat wij gesprekken of discussies mijden. De media is niet de weegschaal waarmee men de waarde van een groep/gemeenschap weegt, zoals(jammer genoeg) de praktijk ons doet denken.

wassalaam,
F.A.

khattab
11-06-04, 16:43
ASAALAMOU 3ALA MANI TABA3ALHUDA

AMA BA3D:

GEACHTE ZUSTER, GRAAG WIL IK EFFE DUIDELIJK MAKEN DAT JIJ MIJ NIET VERKEERD MOET GAAN BEGRIJPEN. AL ISLAM HUA DINUL HAQ, DUS LATEN WE DIT OOK ZO HOUDEN. AL7AMDULILAH ER ZIJN GENOEG GELEERDE WAAR WE DINGEN AAN KUNNEN VRAGEN, ,TEGENWOORDIG LOOPT IEDEREEN TE ROEPEN DAT HIJ IMAM IS, itaqullah, dit kan toch niet zo doorgaan. KIJK ALLAH SWT HEEFT REGELS VOOR ONS OPGESTELD EN AL7AMDULILAH MET DE 3ULAMAH TEGENWOORDIG IS ALLES DUIDELIJK DAn MOETEN SOMMIGE MENSEN NIET DINGEN WILLEN VERZACHTEN OF IETS DERGELIJKS. KIJK MAAGDHEID IS VERPLICHT TOT JE GAAT TROUWEN DUS DAN IS DAT ZO EN DAN MOET MNR. VAN BOMMEL NIET HET TEGENOVERGESTELDE GAAN ZEGGEN IN EEN CONFERENTIE WAAR VEEL JONGE ZUSTERS OP AFKOMEN. IK ZEG DIT NIET ZOMAAR, IK KEN AL7AMDUILILAH VEEL GELEERDE ALS JE VRAGEN HEBT JE KRIJGT ANTWOORD MET DALLIL UIT DE KORAN EN DE SUNNAH(BEWIJS). DUS MET ALLE RESPECT VOOR VAN BOMMEL, BEGIN NIET ERGENS AAN WAT JOU NIVEAU IS. DE NEDERLANDE STAAT IS BLIJ MET DIT SOORT MENSEN EN DAAROM ZIE JE VAAK OOK BIJNA ALLEEN DIT SOORT MENSEN IN DE MEDIA. LAHOULA WALA QOUATA ILLABILAH.
EN VERGEEF ME ALS IK IETS FOUTS DOE.
UA SALAM UA SALIH 3ALA SAJIDUNA MUHAMMAD S.W.S.

amandabeek
11-06-04, 17:00
Ik vat em, volgens mij ben je wel OK.
Een tip: praat/schrijf nooit iets al je boos ben. Zeg dan niet zonder je af denk eroverna en als niet meer boos bent geef dan je mening.
Salaam

Aan wie moet ik dan mijn vragen stellen?

Ficha
12-06-04, 02:23
Een greep/selectie...>>

amandabeek:

Ik ben het in zoverre met je eens dat een imam niet met allerelei onzin aan moet komen zetten zoals filosofie en mystici en eigen meningen over geboren lovers enzo.

vanilli:

De media is niet de weegschaal waarmee men de waarde van een groep/gemeenschap weegt, zoals(jammer genoeg) de praktijk ons doet denken.

khattab:

AL7AMDULILAH ER ZIJN GENOEG GELEERDE WAAR WE DINGEN AAN KUNNEN VRAGEN, ,TEGENWOORDIG LOOPT IEDEREEN TE ROEPEN DAT HIJ IMAM IS, itaqullah, dit kan toch niet zo doorgaan.

&

DUS MET ALLE RESPECT VOOR VAN BOMMEL, BEGIN NIET ERGENS AAN WAT JOU NIVEAU IS.

:wat?!:

Moet A. van Bommel nu zulke teksten serieus nemen? De 'persoonlijkheids-weegschaal' laat zien dat deze auteurs onwaardig zijn.

DUS

Ficha
12-06-04, 02:25
Geplaatst door amandabeek

Aan wie moet ik dan mijn vragen stellen?

TJA

Check uw signature:

"soms is kennis niet het antwoord achter de vraag maar de vraag achter het antwoord"

Overdrijven is een slechte zaak.

amandabeek
12-06-04, 10:32
Over welke persoonlijkheids weegschaal heb je het??
op grond van welke argumenten ben ik NOU WEER VEROORDEELD?

Ik zeg nogmaals dat een Imaam in mijn ogen de fuunctie heeft om de vragende (leek) van ISLAMITISCHE informatie te voorzien. Dus hij geeft aan wat Allah en de profeet zeggen over beplaade onderwerpen. DAN PAS GEEFT IE AAN (ALS ER GEEN DUIDELIJKHEID IS) WAT ZIJN MENING/INTERPRETATIE is en geeft hierbij duidelijk aan WALLAHOE A"LAM.

Ficha
12-06-04, 10:48
Geplaatst door amandabeek
Over welke persoonlijkheids weegschaal heb je het??

Dat hangt er vanaf? Welke kent u zoal?

Deze vraagstelling geeft aan dat uw waardigheid beneden peil is; dit mag echter geen excuus zijn om deze niet te beantwoorden: wat betreft kennis & ethiek bent u (nog) 'n leek...

Ik zeg nogmaals dat een Imaam in mijn ogen de fuunctie heeft om de vragende (leek) van ISLAMITISCHE informatie te voorzien. Dus hij geeft aan wat Allah en de profeet zeggen over beplaade onderwerpen. DAN PAS GEEFT IE AAN (ALS ER GEEN DUIDELIJKHEID IS) WAT ZIJN MENING/INTERPRETATIE is en geeft hierbij duidelijk aan WALLAHOE A"LAM.

Wat verstaat u onder "ISLAMITISCHE informatie"? In uw ogen dient iemand na zijn visie te hebben verkondigt als afsluiting duidelijk aan te geven 'WALLAHOE A"LAM'. OK, maar ik mag aannemen dat dit vereiste vanuit uw optiek eveneens voor u moet gelden & buiten 't gebruik van de hoofdletters kan men niet zeggen dat u echt helderheid (heeft) verschaft.

Ficha

Zie citaat. ^

amandabeek
12-06-04, 10:53
Dat hangt er vanaf? Welke kent u zoal?

Deze vraagstelling geeft aan dat uw waardigheid beneden peil is; dit mag echter geen excuus zijn om deze niet te beantwoorden: wat betreft kennis & ethiek bent u (nog) 'n leek...

??? niet echt een discussie op deze manier: het vermijden van antwoorden op vragen door nieuwe vragen te stellen!
Als je gewoon een BOOSGEZINDE BENT kun je het oook gewoon zeggen hoor.

Het lijkt mij (als je mijn berichten nader bekijkt) dat ik zeker wel een bijdrage heb geleverd aan helderheid rondom bepaalde onderwerpen. Die laatste discussies van gisteren waren toegegeven niet echt een saaltje verfinde kunst, maar dat kwam mede doordat ik ten onrechte ben gecensureerd.

khattab
13-06-04, 18:33
salaam ou 3alaikoum wr wb,

IK HET HET MET JE EENS, DAT IS ZO. MAAR KIJK IEMAND MOET WEL VANZICH ZELF WETEN OF HIJ BEFOEGT IS VOOR DIT SOORT KENNIS. JE KAN JE ZELF NIET ZOMAAR IMAM NOEMEN, EN DAT JIJ ZEGT DAT HIJ TENMINSTE ZIJN BEST DOEN, KLOPT NIET JE KAN EN MAG GEEN VERKEERDE DINGEN ZEGGEN, OVER DE ISLAM. DUS HET IS ZOIEZO EEN GEVOELIGE KWESTIE. ALS JE DINGEN TE VRAGEN HEBT KUN JE ALTIJD BIJ GELEERDE TERECHT EN ALS JE DIE NIET KENT, KUN JE MIJ JOU VRAGEN STELLEN EN DAN ZAL IK MIJN BEST DOEN OM HET AAN GELEERDE TE VRAGEN, DAN KRIJG JIJ EEN ANTWOORD MET BEWIJS UIT DE KORAN EN DE SUNNAH.

amandabeek
14-06-04, 18:47
Ik zeg nogmaals :D dat een Imaam in mijn ogen de fuunctie heeft om de vragende (leek) van ISLAMITISCHE informatie te voorzien. Dus hij geeft aan wat Allah en de profeet zeggen over beplaade onderwerpen. DAN PAS GEEFT IE AAN (ALS ER GEEN DUIDELIJKHEID IS) WAT ZIJN MENING/INTERPRETATIE is en geeft hierbij duidelijk aan WALLAHOE A"LAM. [/B][/QUOTE]

U bent er ook niet vaak! kijk vrijdag in de moskee, zaterdag in de synagoge en zondag in de kerk. Maar MAANDAG HEEFT U GEEN EXCUUS MEER!
(GRAPJE :strik: )

amandabeek
15-06-04, 18:40
Dinsdag ook geen excuus dacht ik zo (of ben ik een religie vergeten?).
:(

wakkerdier
16-06-04, 19:19
verveeld

assabiratoe
19-06-04, 17:05
Ik ben het niet helemaal eens met Amanda haar aanpak maar vind wel dat een Imam zijn verhaal moet onderbouwen.

beachboy
20-06-04, 00:08
Waarom wordt er dan nog steeds uit gehuwelijkt,als een relatie is gebaseerd op liefde.

Heeft U(alsImam) een antwoord op?

Ze'tje2
20-06-04, 03:55
Geplaatst door beachboy
Waarom wordt er dan nog steeds uit gehuwelijkt,als een relatie is gebaseerd op liefde.

Heeft U(alsImam) een antwoord op?

wat is dit nou weer voor domme vraagstelling!
:maf2:

alQiyamah
30-06-04, 11:41
Assalamoe 3alaikoem wa rahmatoellah,

Voor broeders en zusters die met de volgende vraag zitten: bij wie moet ik dan zijn als ik vragen heb over een bepaalde kwestie?

Weet beste broeder en zuster dat je als moslim zijnde het Paradijs jouw hoofddoel moet zijn in dit leven. Om dat te kunnen bereiken moet je wel de bevelen van Allah en Zijn Boodschapper volgen en je ver houden van Zijn verboden zaken.
En tot de bevelen van Allah behoort het vragen van geleerden indien je iets niet weet inzake je religieuze zaken. Zoals Allah in de Koran zegt: "Vraag dan de bezitters van kennis als jullie niet weten" Onder bezitters van kennis verstaan wij islamitische geleerden die naast hun kennis, die gebaseerd is op de Koran, Soennah, uitspraken van de metgezellen en hun opvolgers, bekend staan om hun godsvrucht, sterke imaan, betrouwbaarheid en voorzichtigheid wat betreft het uitvaardigen van Fatawaa's.

Beste broeders en zusters, dit was een adviesje aan mij in eerste instantie en aan jullie.

Hebben jullie vragen over religieuze zaken, dan raad ik jullie aan om deze sites te raadplegen:
al-yaqeen (www.al-yaqeen.com)
[al-islaam (www.al-islaam.com)
Bij deze sites krijg antwoorden met bewijzen uit de Koran, Soennah en uitspraken van de metgezellen en hun opvolgers. Zo krijg een geruststellende hart.

ZnaSSeN_PantheR
13-07-04, 12:57
Mooi stuk tekst

ZnaSSeN_PantheR
13-07-04, 12:59
Geplaatst door alQiyamah

Voor broeders en zusters die met de volgende vraag zitten: bij wie moet ik dan zijn als ik vragen heb over een bepaalde kwestie?

Weet beste broeder en zuster dat je als moslim zijnde het Paradijs jouw hoofddoel moet zijn in dit leven. Om dat te kunnen bereiken moet je wel de bevelen van Allah en Zijn Boodschapper volgen en je ver houden van Zijn verboden zaken.
En tot de bevelen van Allah behoort het vragen van geleerden indien je iets niet weet inzake je religieuze zaken. Zoals Allah in de Koran zegt: "Vraag dan de bezitters van kennis als jullie niet weten" Onder bezitters van kennis verstaan wij islamitische geleerden die naast hun kennis, die gebaseerd is op de Koran, Soennah, uitspraken van de metgezellen en hun opvolgers, bekend staan om hun godsvrucht, sterke imaan, betrouwbaarheid en voorzichtigheid wat betreft het uitvaardigen van Fatawaa's.

Beste broeders en zusters, dit was een adviesje aan mij in eerste instantie en aan jullie.

Hebben jullie vragen over religieuze zaken, dan raad ik jullie aan om deze sites te raadplegen:
Bij deze sites krijg antwoorden met bewijzen uit de Koran, Soennah en uitspraken van de metgezellen en hun opvolgers. Zo krijg een geruststellende hart.

bull shit. er is geen hoofddoel. er zijn verschillende doelen. je moet alles uit dit leven halen en tegelijkertijd jezelf voorbereiden voor na de dood. dus verschillende doelen. geen hoofddoel zoals jij het zegt muts :wink:

0uiam
16-07-04, 14:48
Geplaatst door khattab
ASAALAMOU 3ALA MANI TABA3ALHUDA

AMA BA3D:

GEACHTE ZUSTER, GRAAG WIL IK EFFE DUIDELIJK MAKEN DAT JIJ MIJ NIET VERKEERD MOET GAAN BEGRIJPEN. AL ISLAM HUA DINUL HAQ, DUS LATEN WE DIT OOK ZO HOUDEN. AL7AMDULILAH ER ZIJN GENOEG GELEERDE WAAR WE DINGEN AAN KUNNEN VRAGEN, ,TEGENWOORDIG LOOPT IEDEREEN TE ROEPEN DAT HIJ IMAM IS, itaqullah, dit kan toch niet zo doorgaan. KIJK ALLAH SWT HEEFT REGELS VOOR ONS OPGESTELD EN AL7AMDULILAH MET DE 3ULAMAH TEGENWOORDIG IS ALLES DUIDELIJK DAn MOETEN SOMMIGE MENSEN NIET DINGEN WILLEN VERZACHTEN OF IETS DERGELIJKS. KIJK MAAGDHEID IS VERPLICHT TOT JE GAAT TROUWEN DUS DAN IS DAT ZO EN DAN MOET MNR. VAN BOMMEL NIET HET TEGENOVERGESTELDE GAAN ZEGGEN IN EEN CONFERENTIE WAAR VEEL JONGE ZUSTERS OP AFKOMEN. IK ZEG DIT NIET ZOMAAR, IK KEN AL7AMDUILILAH VEEL GELEERDE ALS JE VRAGEN HEBT JE KRIJGT ANTWOORD MET DALLIL UIT DE KORAN EN DE SUNNAH(BEWIJS). DUS MET ALLE RESPECT VOOR VAN BOMMEL, BEGIN NIET ERGENS AAN WAT JOU NIVEAU IS. DE NEDERLANDE STAAT IS BLIJ MET DIT SOORT MENSEN EN DAAROM ZIE JE VAAK OOK BIJNA ALLEEN DIT SOORT MENSEN IN DE MEDIA. LAHOULA WALA QOUATA ILLABILAH.
EN VERGEEF ME ALS IK IETS FOUTS DOE.
UA SALAM UA SALIH 3ALA SAJIDUNA MUHAMMAD S.W.S.

Baraka lahu fiek.

Van Bommel, spreek het goede of zwijg.

rehem
18-07-04, 12:12
Ik ben hier net nieuw dus als ik het verkeerd begrijp ......
Nou zoals ik dit hier lees kan ik me wel bijna helemaal in vinden
Tegenwoordig wordt er hier in NL inderdaad zobaak verliefd worden als dat we eten en drinken. Liefde is iets speciaals en het komt op je pad als God dat wil. Liefde is er pas als je mekaar respecteerd in wat men doet en denkt. Met elkaar een dialoog kunnen aangaan is een MUST. Als je niet kunt praten met je "geliefde"dan is het ook onmogelijk je geliefde. Je voelt mekaar niet aan. Let op de wereld is heel erg aan het veranderen. Het geloof wordt verwaarloosd en dat is schandalig. Er wordt altijd gesproken over de maagdelijkheid van de Vrouw en de MAn dan. Heeft die geen eer meer over.........

Chanella
25-07-04, 23:39
ha ha Amanda, heb genoten van je stukjes en ben het deze keer helemaal met je eens.
Kijk..ik ben inderdaad zo goed als een leek wat de Islam betreft en probeer me toch al een tijd in het geheel te verdiepen.
Als ik dan ( als leek ) zo'n stukje lees van van Bommel maakt dat inderdaad een vreemde en verwarrende indruk.
Ik ben dan ook heel benieuwd wat de Koran hierover te vertellen heeft en vind juist door wat ik om mij heen zie en hoor dat iedereen juist zo vrij intepreteerd.
Als je kiest voor wat voor een geloof dan ook neem ik aan dat je dit tot de letter probeert na te leven en uit te dragen, dat je anders ook weinig basis hebt om je mening te uiten, zeker daar veel jonge mensen hier op de site deze stukjes lezen.
Ik ga er dan vanuit dat zij hier komen om meer te weten te komen over de Islam en hoe zij hier in het dagelijks leven mee omgaan of om zouden moeten gaan, niet om meer verwarring te zaaien...toch?
In dit geval sluit ik me aan bij Amanda en vond ik haar commentaar wel degelijk een bijdrage aan het geheel.

achie25
26-07-04, 08:49
Ik blijf erbij: Zolang Dhr. van Bommel of welke zichzelf noemende imaam dan ook niet met bewijzen komt uit de quran of soenna ga ik hem niet serieus nemen. Elke imaam die verstand van zaken heeft gaat in op de kritiek die op hem geleverd wordt. Hij gaat ze niet uit de weg, wat van Bommel wel doet. En helaas zijn er genoeg mensen die in de fout gaat door dit soort dingen. Moge Allah ons allen behoeden...

shakina
03-08-04, 17:52
salaam oe galeikoem

als de imam wat kennis wil vergaren dan moet het met bewijs .
er hoeft geen eigen mening te staan van hem want alles kan gewoon letterlijk uit de koran komen met daliel en door wie het overgeleverd is niet door een islamoloog of dergelijks.wel bv muslim , bocharie at tirmidie.
zoals sommige mensen ook zeggen roken mag wel maar ook weer niet te veel , maar waar is de bewijs dan vertel dan weten ze het niet .

dan zeg gelijk :

3an abi said radia lahoe3anhoe
qala qala rasoelloellah (vzmh)
la dirara wa la darara

en betekent :schaad je zelf niet en de mensen om je heen.
en zo weet je ook dat alcohol voor de moslims niet toegestaan is .

dan zeg ik imam van bommel insha allah met daliel en door wie overgeleverd..

ghair insha allah

salaam oe galeikoem zuster shakina

shakina
03-08-04, 17:55
salaam oe galeikoem

als de imam wat kennis wil vergaren dan moet het met bewijs .
er hoeft geen eigen mening te staan van hem want alles kan gewoon letterlijk uit de koran komen met daliel en door wie het overgeleverd is niet door een islamoloog of dergelijks.wel bv muslim , bocharie at tirmidie.
zoals sommige mensen ook zeggen roken mag wel maar ook weer niet te veel , maar waar is de bewijs dan vertel dan weten ze het niet .

dan zeg gelijk :

3an abi said radia lahoe3anhoe
qala qala rasoelloellah (vzmh)
la dirara wa la darara

en betekent :schaad je zelf niet en de mensen om je heen.
en zo weet je ook dat alcohol voor de moslims niet toegestaan is .

dan zeg ik imam van bommel insha allah met daliel en door wie overgeleverd..

ghair insha allah

salaam oe galeikoem zuster shakina

sabri_chi
13-10-04, 17:38
salaam oe galeikoem
:nerveus:

Ik heb een vraag die ik aan mijn vrienden stelde en ze kosten de antwoord niet geven op het vraag 'als je met je vrouw liefde deelt en je wilt van al die soort standjes proberen' ik heb gehoord dat het haram is en somminge zeggen van niet.

wa alaikoem a salaam

Nelis70
14-10-04, 14:47
Geplaatst door alQiyamah

En daar gaan we weer: regeltjes, regeltjes, regeltjes, en als je ze goed genoeg naleeft: hoera, het paradijs.
In dit opzicht beschouw ik het Christelijk geloof als hoger: alle regels worden samengevat in de twee wetten van liefde. Niet de negatieve emotie angst, maar liefde en ontzag voor God, omdat Hij Zich openbaart.
Moet het bereiken van het paradijs het hoofddoel zijn? Niet het liefhebben van Allah. Wat een afschuwelijk geloof hou je er dan op na!!!
En wat degradeer je Allah daarmee.

al-yaqeen
20-10-04, 17:01
Geplaatst door Nelis70
En daar gaan we weer: regeltjes, regeltjes, regeltjes, en als je ze goed genoeg naleeft: hoera, het paradijs.
In dit opzicht beschouw ik het Christelijk geloof als hoger: alle regels worden samengevat in de twee wetten van liefde. Niet de negatieve emotie angst, maar liefde en ontzag voor God, omdat Hij Zich openbaart.
Moet het bereiken van het paradijs het hoofddoel zijn? Niet het liefhebben van Allah. Wat een afschuwelijk geloof hou je er dan op na!!!
En wat degradeer je Allah daarmee.

Oh, wist je niet dat je het Paradijs niet binnenkomt als je Allah niet liefhebt. De metgezellen van de Profeet vroegen vaak aan hem of hij hen op een daad kon wijzen dat wanneer zij deze verrichten zij naar het Paradijs gaan. Het liefhebben van Allah en Hem gehoorzamen zijn aanleiding voor het Paradijs. Zo zegt Allah in Koran: "Zeg (O Mohammed):Als jullie daadwerkelijk van Allah houden, volgt mij dan. Allah zal jullie dan liefhebben en zal jullie zonden vergeven." Dus als je de voorschriften van Allah en Zijn boodschapper niet volgt, heb je Allah niet lief. Het liefhebben van Allah en het binnentreden van het Paradijs zijn onlosmakkelijk van elkaar.

Ik zou zeggen praat volgende keer niet over zaken waarover je geen kennis hebt. Is er iets niet duidelijk voor je, laat het dan gerust weten.

Nelis70
21-10-04, 09:44
Geplaatst door al-yaqeen
Oh, wist je niet dat je het Paradijs niet binnenkomt als je Allah niet liefhebt. De metgezellen van de Profeet vroegen vaak aan hem of hij hen op een daad kon wijzen dat wanneer zij deze verrichten zij naar het Paradijs gaan. Het liefhebben van Allah en Hem gehoorzamen zijn aanleiding voor het Paradijs. Zo zegt Allah in Koran: "Zeg (O Mohammed):Als jullie daadwerkelijk van Allah houden, volgt mij dan. Allah zal jullie dan liefhebben en zal jullie zonden vergeven." Dus als je de voorschriften van Allah en Zijn boodschapper niet volgt, heb je Allah niet lief. Het liefhebben van Allah en het binnentreden van het Paradijs zijn onlosmakkelijk van elkaar.

Ik zou zeggen praat volgende keer niet over zaken waarover je geen kennis hebt. Is er iets niet duidelijk voor je, laat het dan gerust weten.

Dank je voor je antwoord.
Ik reageerde op alQiyamah, met diens stuk over 'het hoofddoel moet zijn het paradijs binnen te treden'. Dat stukje had ik gelezen, dus daarvan had ik verstand :)
Er zijn veel stukjes waarin ik proef dat angst een belangrijke motivator is, in plaats van liefde. En vergeet niet dat je misschien wel de regels navolgt als je liefde hebt, maar dat je ook regeltjes kan navolgen zonder lief te hebben. Het lijkt er wel op dat voor het grootste deel van de moslims geldt dat angst en regels de dienst uit maken in hun geloof. Ik zeg: het lijkt erop. Ik heb geen onderzoek gedaan.

al-yaqeen
21-10-04, 14:45
Geplaatst door Nelis70
Er zijn veel stukjes waarin ik proef dat angst een belangrijke motivator is, in plaats van liefde. En vergeet niet dat je misschien wel de regels navolgt als je liefde hebt, maar dat je ook regeltjes kan navolgen zonder lief te hebben. Het lijkt er wel op dat voor het grootste deel van de moslims geldt dat angst en regels de dienst uit maken in hun geloof. Ik zeg: het lijkt erop. Ik heb geen onderzoek gedaan.

Een moslim moet angst en hoop in evenwicht houden. Zo is de moslim angstig om de hel binnen te treden en hoopt daarentegen om het paradijs binnen te treden. Wij gaan dood, worden in het graf geplaatst, de Dag van de Verrijzenis breekt aan en daarna moeten wij onze verantwoording afleggen bij Allah en wat komt daarna: Paradijs of Hel. Een van deze twee schepselen van Allah is de eindbestemming van eenieder. En een ding moet je weten: je moet regels niet zien als iets negatiefs, en vooral de regels van Allah niet. De regels van Allah zijn er om ons te beschermen in dit leven en in het Hiernamaals. Dus wat is er mis met regels. Het is juist goed om je aan de regels te houden omdat je ervan overtuigd bent dat ze afkomstig zijn van de Schepper. Hij heeft ons geschapen en weet wat wel goed en slecht voor ons is. Wat zegt bijvoorbeeld een leraar over een leerling die zich strikt aan de regels houdt: zegt hij dat hij extreem is of iets dergelijks, nee hij wordt juist daarvoor gecomplimenteerd.

Nelis70
22-10-04, 18:35
Geplaatst door al-yaqeen
Een moslim moet angst en hoop in evenwicht houden. Zo is de moslim angstig om de hel binnen te treden en hoopt daarentegen om het paradijs binnen te treden. Wij gaan dood, worden in het graf geplaatst, de Dag van de Verrijzenis breekt aan en daarna moeten wij onze verantwoording afleggen bij Allah en wat komt daarna: Paradijs of Hel. Een van deze twee schepselen van Allah is de eindbestemming van eenieder. En een ding moet je weten: je moet regels niet zien als iets negatiefs, en vooral de regels van Allah niet. De regels van Allah zijn er om ons te beschermen in dit leven en in het Hiernamaals. Dus wat is er mis met regels. Het is juist goed om je aan de regels te houden omdat je ervan overtuigd bent dat ze afkomstig zijn van de Schepper. Hij heeft ons geschapen en weet wat wel goed en slecht voor ons is. Wat zegt bijvoorbeeld een leraar over een leerling die zich strikt aan de regels houdt: zegt hij dat hij extreem is of iets dergelijks, nee hij wordt juist daarvoor gecomplimenteerd.
Laat ik nou toevallig leraar zijn, en niet standaard een leerling complimenteren als hij de regels houdt. Ik probeer verder te kijken: waarom houdt hij/zij de regels, en als ik denk dat het beter is voor iemand om een keer een regel te overtreden, omdat hij daar iets beters mee zou winnen, dan help ik daarbij.
Dat goed en kwaad in regels gevat zou kunnen zijn, in gedragsregels, snap ik niet, en vind ik onlogisch.
Als het niet om meer dan het houden van regels gaat, dan wordt God tot een soort superpolitieagent gedegradeerd. Kom nou zeg.
En dat het alleen maar gaat om hemel en hel snap ik ook niet. Waar is dit leven dan goed voor? Alleen maar om te bepalen of we in de hemel of de hel moeten komen?

En mijn punt blijft staan dat veel stukjes die hier geschreven worden blijven draaien om het opvolgen van regeltjes.

al-yaqeen
23-10-04, 00:28
Geplaatst door Nelis70
Laat ik nou toevallig leraar zijn, en niet standaard een leerling complimenteren als hij de regels houdt. Ik probeer verder te kijken: waarom houdt hij/zij de regels, en als ik denk dat het beter is voor iemand om een keer een regel te overtreden, omdat hij daar iets beters mee zou winnen, dan help ik daarbij.
Dat goed en kwaad in regels gevat zou kunnen zijn, in gedragsregels, snap ik niet, en vind ik onlogisch.
Als het niet om meer dan het houden van regels gaat, dan wordt God tot een soort superpolitieagent gedegradeerd. Kom nou zeg.
En dat het alleen maar gaat om hemel en hel snap ik ook niet. Waar is dit leven dan goed voor? Alleen maar om te bepalen of we in de hemel of de hel moeten komen?

En mijn punt blijft staan dat veel stukjes die hier geschreven worden blijven draaien om het opvolgen van regeltjes.

Ben jij met mij eens dat wij slechts geschapen zijn om Allah te dienen? Ben je met mij eens dat wij dit wereldse leven ooit moeten verlaten? Ben je met mij eens dat wij in dit leven beproefd worden. Ik ben benieuwd naar je antwoorden.

Nelis70
27-10-04, 10:32
Geplaatst door al-yaqeen
Ben jij met mij eens dat wij slechts geschapen zijn om Allah te dienen? Ben je met mij eens dat wij dit wereldse leven ooit moeten verlaten? Ben je met mij eens dat wij in dit leven beproefd worden. Ik ben benieuwd naar je antwoorden.

Ik zou vrij stom zijn als ik het niet met je eens was dat we dit aardse leven ooit moeten verlaten. Dat is zo ongeveerhet enige dat zeker is.

Waarom wil je antwoorden op deze vragen?
En wanneerkrijg ik antwoorden op mijn vragen?
Stel dat ik een twijfelende moslim ben, of een twijfelende agnost? Of een radicaal gelovige die jou test op je geloofskennis? Ik ben een beetje bang dat je me wil labelen. Dat is natuurlijk niet zo heel erg, maar het hangt er maar net vanaf hoe sterk je je dan door die labels laat bepalen.
Dus: eerst antwoord op mijn vragen, dan geef ik je antwoord op de jouwe, ok?

al-yaqeen
30-10-04, 16:18
Geplaatst door Nelis70

En wanneerkrijg ik antwoorden op mijn vragen?

Welke vragen?

Nelis70
02-11-04, 07:56
(..)

Deze

Hans Rooijmans
06-11-04, 18:48
Ik hang een ruim begrip van liefde aan
Ik straal de hele dag de liefde uit
Soms dans ik met iemand
Soms eet ik met iemand
Soms vrij ik met iemand
Maar het is liefde allemaal

Liefde is delen
Minder wordt meer
Je geeft iets van jezelf