PDA

Bekijk Volledige Versie : weet iemand iets over VDO-studieboeken?



taouanza
01-06-04, 10:40
Site doet het niet, telefoonnummer doet het niet zijn ze failliet gegaan?
Wat ik me heel goed kan voorstellen.:moe:

Tomas
01-06-04, 10:51
Van Dijk neemt failliete VDO Groep over

27 april 2004 - De landelijke distributeur VDO Studieboeken is failliet verklaard. Concurrent Van Dijk Studieboeken heeft het bedrijf direct na het faillissement overgenomen. Ruim dertig van de negentig medewerkers van de VDO Groep zijn in dienst genomen door Van Dijk.

Bij de failliet verklaarde VDO Groep is directeur Ad Moelker niet meer bereikbaar voor commentaar. De invoering van een nieuw automatiseringssysteem Navision is mede de oorzaak geweest van de problemen De slechte leveranties aan scholen hebben het bedrijf de das omgedaan. In 2002 nam VDO de educatieve tak van BGN over en werd daarmee de tweede partij op de markt van voortgezet onderwijs, na Van Dijk Studieboeken.

Directeur Leslie de Ruiter van de landelijke distributeur Van Dijk Studieboeken heeft binnen een week na het faillissement de VDO Groep overgenomen. Hiertoe behoren VDO Studieboeken in Krimpen aan den IJssel, Brinkman in Amsterdam en Stam in Ede. Volgens De Ruiter gaat het met de overname om 150 scholen op de markt van voortgezet onderwijs en BVE. Van Dijk Studieboeken heeft op dit moment 500 scholen als klant. Tweederde behelst het voortgezet onderwijs, eenderde BVE.

Van Dijk moet nu behoorlijk extra inspanning leveren om de scholen die door VDO zouden worden geleverd, alsnog van studieboeken te voorzien. Van Dijk ziet dit met vertrouwen tegemoet: de distributeur gaat met nachtdiensten werken en er worden medewerkers op zaterdag ingezet om de orders te verwerken. 'We moeten man en macht werken om de boeken nog op tijd te leveren, voor onze sector is het al enigszins laat in het seizoen. Voor ons als organisatie is het echter ook een mooie kans om onze marktpositie uit te breiden.'

Voorzitter Mark Los van de Samenwerkende Educatieve Boekhandels (SEB) die in de educatieve markt regionaal actief zijn, vindt het faillissement van de landelijke distributeur VDO een slechte ontwikkeling voor de markt. 'Het geeft aan hoe lastig distributeurs het hebben met een beperkte marge op het schoolboek. Er is nu behoorlijke paniek. Zelfs wij worden door scholen, voorheen klanten van VDO, gebeld of wij kunnen inspringen met de levering. Maar daar kunnen we niet aan beginnen, hooguit kunnen we er twee scholen als klant bij hebben.'

Het zou voorzitter Los van de SEB niets verbazen als VDO zich heeft vertild aan de overname van BGN-educatief. 'Als je na deze schaalvergroting ook problemen krijgt met de automatisering, dan krijg je het behoorlijk zwaar. Ook Van Dijk Studieboeken heeft bij de invoering van nieuwe automatisering in 1996 lastige tijden gehad. In feite krijgen wij als SEB-leden wijze lessen van de landelijke distributeurs voorgeschoteld.' (LV)

Tomas
01-06-04, 10:52
"Onze" school gaat zeer waarschijnlijk over op Iddink.

Dat wilden we eigenlijk toch al langer vanwege de betere kwaliteit van leveren, ware het niet dat ze net ietsje duurder dan VDO waren. Dat speelt nu dus niet meer.

Marsipulami
01-06-04, 11:05
Wat voor bizar systeem naar goede oostblok traditie hebben de hollanders daar nu weer rond opgezet?

In België leveren zoveel uitgeverijen als willen aan één bepaalde school en wordt eenzelfde boek via talloze distributiekanalen verspreid.

Tomas
01-06-04, 11:09
Geplaatst door Marsipulami
Wat voor bizar systeem naar goede oostblok traditie hebben de hollanders daar nu weer rond opgezet?

In België leveren zoveel uitgeverijen als willen aan één bepaalde school en wordt eenzelfde boek via talloze distributiekanalen verspreid.

Wat is er nou zo anders dan?

Marsipulami
01-06-04, 11:12
Geplaatst door Tomas
Wat is er nou zo anders dan?

Het commentaar in de artikelen laat uitschijnen dat een school moet kiezen voor een uitgever of een distributeur.

Bij ons zijn uitgevers uitgevers en die geven alles uit waar geld aan te verdienen valt, stripverhalen en stationsromannetjes en schoolboeken. Een klas leerlingen die boeken nodig heeft, de leerkracht geeft gewoon even door waar die besteld moet worden aan het secretariaat van de school. Eén leerling heeft dus boeken die van heel verschillende uitgeverijen en distributeurs komen.

Tomas
01-06-04, 11:16
Geplaatst door Marsipulami
Het commentaar in de artikelen laat uitschijnen dat een school moet kiezen voor een uitgever of een distributeur.

Bij ons zijn uitgevers uitgevers en die geven alles uit waar geld aan te verdienen valt, stripverhalen en stationsromannetjes en schoolboeken. Een klas leerlingen die boeken nodig heeft, de leerkracht geeft gewoon even door waar die besteld moet worden aan het secretariaat van de school. Eén leerling heeft dus boeken die van heel verschillende uitgeverijen en distributeurs komen.

Nou dat scheelt dan bijna niks.

behalve dan dat er distribiteurs bestaan in Nederland die speciaal voor scholen boekenpakketten in elkaar zetten zodat je alles in 1 keer kunt bestellen als ouder. Tevens zorgen deze distribiteurs er soms voor dat je de mogelijkheid hebt om ze te huren of 2e hands aan te schaffen. Dat scheelt in de portomonaie. En dat is belangrijk voor 'n ollander. belgen hebben geld als water.

Wat scholen wel eens doen is een voorkeur uitspreken met een distributeur die dan ook als enige de boekenlijst van de school zo snel als mogelijk krijgt toegestuurd, waarmee ze dan een speciale (lagere) prijs proberen af te spreken. Als ouder ben je daar niet toe verplicht om gebruik van te maken, maar het is natuurlijk wel zo makkelijk.

Dus wat is nou het verschil?

Marsipulami
01-06-04, 11:22
Geplaatst door Tomas
Nou dat scheelt dan bijna niks.

behalve dan dat er distribiteurs bestaan in Nederland die speciaal voor scholen boekenpakketten in elkaar zetten zodat je alles in 1 keer kunt bestellen als ouder. Tevens zorgen deze distribiteurs er soms voor dat je de mogelijkheid hebt om ze te huren of 2e hands aan te schaffen. Dat scheelt in de portomonaie. En dat is belangrijk voor 'n ollander. belgen hebben geld als water.

Wat scholen wel eens doen is een voorkeur uitspreken met een distributeur die dan ook als enige de boekenlijst van de school zo snel als mogelijk krijgt toegestuurd, waarmee ze dan een speciale (lagere) prijs proberen af te spreken. Als ouder ben je daar niet toe verplicht om gebruik van te maken, maar het is natuurlijk wel zo makkelijk.

Dus wat is nou het verschil?

Ik denk dat de rol van de distributeur veel meer door de school zelf wordt gespeeld.

De school koopt de boeken aan en verkoopt die door aan de leerlingen. Aan het einde van het schooljaar krijgen die leerlingen hun geld grotendeels terug als ze tegen die tijd hun boek nog niet opgegeten hebben. Dan wordt hun exemplaar tweedehands doorverkocht voor het volgende jaar. Dat systeem varieert van school tot school.

En leveringen? Als de éne distributeur niet de volgende dag kan leveren dan bel je gewoon een andere op. En als men slim is vergelijkt men ook nog eens de prijzen die men vraagt voor een boek.

nard
01-06-04, 11:23
Zeur nou niet!
België is toch superieur


;)

taouanza
01-06-04, 11:24
Fijn ik krijg nog geld van ze.:moe:

nard
01-06-04, 11:26
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat de rol van de distributeur veel meer door de school zelf wordt gespeeld.

De school koopt de boeken aan en verkoopt die door aan de leerlingen. Aan het einde van het schooljaar krijgen die leerlingen hun geld grotendeels terug als ze tegen die tijd hun boek nog niet opgegeten hebben. Dan wordt hun exemplaar tweedehands doorverkocht voor het volgende jaar. Dat systeem varieert van school tot school.


Identiek aan Nederland.
Ik verpatste mijn boeken (zoals iedereen) mijn boeken via school tweedehands door aan andere leerlingen.



En leveringen? Als de éne distributeur niet de volgende dag kan leveren dan bel je gewoon een andere op. En als men slim is vergelijkt men ook nog eens de prijzen die men vraagt voor een boek.

Ook dat gebeurt in Nederland.
Alleen wordt om financiele redenen door een school vaak gekozen om met een distributeur aan de gang te gaan. Dat levert geldelijk voordeel op.

Tomas
01-06-04, 11:27
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat de rol van de distributeur veel meer door de school zelf wordt gespeeld.

De school koopt de boeken aan en verkoopt die door aan de leerlingen. Aan het einde van het schooljaar krijgen die leerlingen hun geld grotendeels terug als ze tegen die tijd hun boek nog niet opgegeten hebben. Dan wordt hun exemplaar tweedehands doorverkocht voor het volgende jaar. Dat systeem varieert van school tot school.

En leveringen? Als de éne distributeur niet de volgende dag kan leveren dan bel je gewoon een andere op. En als men slim is vergelijkt men ook nog eens de prijzen die men vraagt voor een boek.

Ik kan mij herinneren dat ik vroeger op een school heb gezeten die dat oo kzelf regelede. Ik weet niet of dat nog steeds bestaat. Dus ook dat kan.

Het nadeel van alles zelf regelen en per boek uitzoeken wat de beste prijs is, dat je voordat de school begint wel eens niet alles kunt hebben. Als je van zo'n distribiteur gebruikt maakt, ben je daarvan verzekerd, want dat regelt de school als extra service voor je. Die heeft in dat contract ook een correcte en tijdige levering afgedwongen. Daar faalde VDO dan wel eens in begreep ik. Maar het voordeel is dan wel weer dat de school weet waarom je kind een specifiek boek niet heeft. Ipv dat dat je eigenschuld is.

Kortom ik denk dat wij hier meer diversiteit hebben dan bij jullie. ZOals gewoonlijk.

Tomas
01-06-04, 11:30
Geplaatst door taouanza
Fijn ik krijg nog geld van ze.:moe:

Daar kan je naar fluiten denk ik.

Maar waarom dan, als ik vragen mag?

Marsipulami
01-06-04, 11:31
probleem zit hem aan het begin van het schooljaar:

- men weet niet hoeveel leerlingen voor een bepaalde richting inschrijven
- leerlingen veranderen de eerste maanden aan het begin van het schooljaar nog dikwijls van studierichting
- leerkrachten krijgen vaak andere klassen als waar ze mee van start gingen, een andere leerkracht is dan weer gewoon te werken met een ander handboek, enz.

taouanza
01-06-04, 11:31
Geplaatst door Tomas
Ik kan mij herinneren dat ik vroeger op een school heb gezeten die dat oo kzelf regelede. Ik weet niet of dat nog steeds bestaat. Dus ook dat kan.

Het nadeel van alles zelf regelen en per boek uitzoeken wat de beste prijs is, dat je voordat de school begint wel eens niet alles kunt hebben. Als je van zo'n distribiteur gebruikt maakt, ben je daarvan verzekerd, want dat regelt de school als extra service voor je. Die heeft in dat contract ook een correcte en tijdige levering afgedwongen. Daar faalde VDO dan wel eens in begreep ik. Maar het voordeel is dan wel weer dat de school weet waarom je kind een specifiek boek niet heeft. Ipv dat dat je eigenschuld is.

Kortom ik denk dat wij hier meer diversiteit hebben dan bij jullie. ZOals gewoonlijk.

Daar ging het juist goed mis bij VDO je moest maanden op je boeken wachten.Twee weken voor de examens kreeg ik pas de helft!. Moest ik alsnog bij Bol.com en Donner bestellen.:mad:

taouanza
01-06-04, 11:33
Geplaatst door Tomas
Daar kan je naar fluiten denk ik.

Maar waarom dan, als ik vragen mag?

Ik heb boeken besteld en kreeg maar een gedeelte. Dat weet je niet want pas als je betaald heb krijg je je pakket. En dan kom je thuis staat er doodleuk naleveringen bij.
Die heb ik geanulleerd want ik was al te laat met boeken dus ging ik ze elders halen(zie vorige post)

echnaton
01-06-04, 11:48
Geplaatst door taouanza
Ik heb boeken besteld en kreeg maar een gedeelte. Dat weet je niet want pas als je betaald heb krijg je je pakket. En dan kom je thuis staat er doodleuk naleveringen bij.
Die heb ik geanulleerd want ik was al te laat met boeken dus ging ik ze elders halen(zie vorige post)

Eigen schuld. Moet je maar niet betalen voordat je iets geleverd krijgt.

Tomas
01-06-04, 11:49
Geplaatst door taouanza
Ik heb boeken besteld en kreeg maar een gedeelte. Dat weet je niet want pas als je betaald heb krijg je je pakket. En dan kom je thuis staat er doodleuk naleveringen bij.
Die heb ik geanulleerd want ik was al te laat met boeken dus ging ik ze elders halen(zie vorige post)

Da's klote....

Onze school had voor het volgende school jaar voor de zekerheid met VDO afgesproken dat er pas na levering betaald zou worden. Het risico dat je dan niet alles hebt is dan wat minder enstig dan je geld kwijt zijn.

Maargoed, daar heb jij niks aan.

taouanza
01-06-04, 11:55
Geplaatst door echnaton
Eigen schuld. Moet je maar niet betalen voordat je iets geleverd krijgt.


:moe:

Tomas
01-06-04, 12:01
Geplaatst door taouanza
:moe:

Trek het je niet aan. Wat er ook gebeurt, echedinges zal het superieure vrije westen in alles verdedigen.

taouanza
01-06-04, 12:04
Geplaatst door Tomas
Trek het je niet aan. Wat er ook gebeurt, echedinges zal het superieure vrije westen in alles verdedigen.

:hihi:

Tomas
01-06-04, 12:07
Geplaatst door taouanza
:hihi:

Weetje, ik ben namens onze school nog geen 2 maand geleden bij VDO op bezoek geweest om te controleren of ze de automatisering een beetje op orde hadden.

Uiteraard was mijn advies positief. Ik zal ook eens een goed advies afgeven...

taouanza
01-06-04, 12:13
Geplaatst door Tomas
Weetje, ik ben namens onze school nog geen 2 maand geleden bij VDO op bezoek geweest om te controleren of ze de automatisering een beetje op orde hadden.

Uiteraard was mijn advies positief. Ik zal ook eens een goed advies afgeven...

Dus ze bestaan nog?
Waarom doet hun site het niet meer dan ook de telefoon niet?
Maar ik heb via google een emailadres gevonden waar je terecht kunt voor klachten.

Tomas
01-06-04, 12:17
Geplaatst door taouanza
Dus ze bestaan nog?
Waarom doet hun site het niet meer dan ook de telefoon niet?
Maar ik heb via google een emailadres gevonden waar je terecht kunt voor klachten.

Nee, dat was 2 maanden geleden. Toen bestonden ze nog, ja. Nu zijn ze failliet en de failliete boel is overgenomen door Van Dijk. Die verders geen verplichting heeft om ex-debiteuren van VDO te betalen. Maar misschien zijn ze lief en maken ze een uitzondering voor jou. Wie weet.

Marsipulami
01-06-04, 12:23
Geplaatst door Tomas
Weetje, ik ben namens onze school nog geen 2 maand geleden bij VDO op bezoek geweest om te controleren of ze de automatisering een beetje op orde hadden.

Uiteraard was mijn advies positief. Ik zal ook eens een goed advies afgeven...

:D :D

Je hebt je toch wel goed laten betalen hoop ik voor een dergelijke proffessionele screening van het automatiseringssysteem van VDO en bijhorend deskundig advies van een expert ?

Tomas
01-06-04, 12:26
Geplaatst door Marsipulami
:D :D

Je hebt je toch wel goed laten betalen hoop ik voor een dergelijke proffessionele screening van het automatiseringssysteem van VDO en bijhorend deskundig advies van een expert ?

Nou ja, 't is natuurlijk allemaal liefde werk. Maar 't zou me niks verbazen dat de veel te dure automatisering de doodsteek heeft gegeven.

Marsipulami
01-06-04, 12:31
Geplaatst door Tomas
Nou ja, 't is natuurlijk allemaal liefde werk. Maar 't zou me niks verbazen dat de veel te dure automatisering de doodsteek heeft gegeven.

Schaalverkleining en computers de deur uit, Fortuyn had toch nog gelijk. Gewoon even aan de secretaresse vragen wie er gebeld heeft en of alle bestellingen in orde zijn gekomen.

Tomas
01-06-04, 12:44
Geplaatst door Marsipulami
Schaalverkleining en computers de deur uit, Fortuyn had toch nog gelijk. Gewoon even aan de secretaresse vragen wie er gebeld heeft en of alle bestellingen in orde zijn gekomen.

Vanaf eind jaren 60 heeft de ICT eigenlijk alleen nog maar als werkverschaffer, gebakkenlucht, speelgoed en stokpaardjesleverancier gefungeerd.

taouanza
01-06-04, 12:46
Geplaatst door Tomas
Vanaf eind jaren 60 heeft de ICT eigenlijk alleen nog maar als werkverschaffer, gebakkenlucht, speelgoed en stokpaardjesleverancier gefungeerd.

Ben jij ook zo benieuwd naar de nieuwe Harry Potter? :lole:

Tomas
01-06-04, 12:54
Geplaatst door taouanza
Ben jij ook zo benieuwd naar de nieuwe Harry Potter? :lole:

Nee, niet echt. En jij hebt het geld niet. Kunnen we mooi samen niet gaan.

taouanza
01-06-04, 12:58
Geplaatst door Tomas
Nee, niet echt. En jij hebt het geld niet. Kunnen we mooi samen niet gaan.

Nou ja zeg!
Ik dacht laat ik aan iets anders denken dan mijn 98 euro dat ik kwijt ben en dan zeg je dit.:droef:

Tomas
01-06-04, 13:03
Geplaatst door taouanza
Nou ja zeg!
Ik dacht laat ik aan iets anders denken dan mijn 98 euro dat ik kwijt ben en dan zeg je dit.:droef:

Sorry....

Waar zat ik met mijn gedachten? :aanwal:

Joesoef
01-06-04, 13:05
Geplaatst door echnaton
Eigen schuld. Moet je maar niet betalen voordat je iets geleverd krijgt.

:knife_hea

Joesoef
01-06-04, 13:09
Geplaatst door Tomas
Nou ja, 't is natuurlijk allemaal liefde werk. Maar 't zou me niks verbazen dat de veel te dure automatisering de doodsteek heeft gegeven.


Veel bedrijven zien i automatisering de reding van een slecht draaiend bedrijf.

Kunnen ze de computer tenminste de schuld geven als het slecht blijft gaan.

Tomas
01-06-04, 13:14
Geplaatst door Joesoef
Veel bedrijven zien i automatisering de reding van een slecht draaiend bedrijf.

Kunnen ze de computer tenminste de schuld geven als het slecht blijft gaan.

Ook dat.

En als je verders ook geen idee hebt om het bedrijf weer gezond te maken, dan kan je nog altijd reorganiseren en/of automatiseren. 't liefst allebei te gelijker tijd. Dat lijkt zo logisch, want automatisering vergt vaak reorganisatie en reorganisatie vergt een aangepaste automatisering. Alleen in de praktijk wachten beide meestal op elkaars initiatief.