PDA

Bekijk Volledige Versie : Avondlandse heidenen eten rauwe vis



nard
01-06-04, 11:59
Telegraaf
Een week langer in zee maakt de haring lekker vet
DEN HAAG - De haring die dinsdagmiddag aan wal komt als Hollandse Nieuwe, heeft dit jaar een week langer de tijd gehad om zich vet te eten. Volgens de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging is het vetpercentage nu optimaal , meldde dinsdag het Nederlands Visbureau.

Rond 17.00 uur moet bekend zijn wie dit jaar het eerste vaatje Hollandse Nieuwe heeft gekocht. Traditiegetrouw vindt die veiling plaats in de visafslag in Scheveningen, dit jaar voor de twintigste keer. De opbrengst gaat ieder jaar naar een goed doel, dit jaar is dat de Stichting tegen Zinloos Geweld. Vorig jaar bracht de symbolische eerste emmer maatjesharing 38.000 euro op.

De enige twee Nederlandse schepen, het Wironspan van de Scheveningse rederij Jaczon, bracht de Hollandse Nieuwe aan wal. Het overgrote deel van de 30.000 ton Hollandse Nieuwe haring wordt uit zee gehaald door Noorse en Deense vissers. Doordat Nederlanders de vis op de wal kaken (ingewanden eruit halen) en pekelen, mag de haring toch als Hollandse Nieuwe worden verkocht.

De vissen kregen van de haringgroothandel, reders en visverkopers dit jaar een week extra wegens de omstandigheden in zee. De vis zwemt de laatste jaren meer in het Noordelijk deel van de Noordzee. Daar is de temperatuur lager en het voedselaanbod kleiner. Gedurende het vangstseizoen van ongeveer twee maanden loopt het vetgehalte van de vissen op tot circa 25 procent.


En daar hebben we dan weer met smart naar uit gekeken ......


Wel graag zonder uitjes !! :handbang:

850
01-06-04, 12:35
Geplaatst door nard
Avondlandse heidenen

:vreemd: Wie zijn dat?

nard
01-06-04, 14:09
Geplaatst door 850
:vreemd: Wie zijn dat?

In engere zin: Hollanders

:D

Robbedoes
01-06-04, 14:19
Oh wat verheug ik mij daarop.

Ik zal een altaartje oprichten, en de eerste die ik koop zo snel mogelijk zal offeren aan de goden in het walhalla.

850
01-06-04, 14:33
Geplaatst door nard
In engere zin: Hollanders

:D

Heavy shit! Klinkt best wel cool.
:roker: Dus ik ben een avondlandse heiden

vlegeltje
02-06-04, 16:40
Ik heb er al twee op.
Hij is heerlijk dit jaar :)

In de 15e eeuw is de haring gemigreert van de baltische zee naar de noordzee. Het water in de oostzee werd namelijk steeds zoeter. De Hollanders moesten toen ook betere schepen bouwen omdat de noordzee nogal stormachtig is. Wat weer een impuls was voor de overzeese handel.

Zonder uitjes en wegspoelen met een glas witte wijn.

Talisman
02-06-04, 16:44
Geplaatst door vlegeltje
Ik heb er al twee op.
Hij is heerlijk dit jaar :)

In de 15e eeuw is de haring gemigreert van de baltische zee naar de noordzee. Het water in de oostzee werd namelijk steeds zoeter. De Hollanders moesten toen ook betere schepen bouwen omdat de noordzee nogal stormachtig is. Wat weer een impuls was voor de overzeese handel.

Zonder uitjes en wegspoelen met een glas witte wijn.

Zonder uitjes: heel goed. Maar wel met de traditionele korenwijn.