PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge moslims moeten niet klagen



Isaac
02-06-04, 13:08
Door Ebru Umar

Jonge moslims moeten niet klagen dat ze gestigmatiseerd worden in het debat over terrorisme. Als ze duidelijk afstand nemen van het geweld, valt de basis weg voor haat en polarisatie.

De stap van terrorisme, mensenrechten en integratie naar moslims en de islam is bij debatten en polemieken snel gemaakt. De islam en moslims worden gelijk gesteld aan achterlijkheid, fundamentalisme en terreur.

De veiligheidsdienst AIVD beweert zelfs dat de scherpe toon van columnisten tot radicalisering van jonge moslims leidt. Die veronderstelling is veel te simpel.

In het tijdperk van ‘je bent voor ons of tegen ons' lijkt mij de onzichtbaarheid van jonge moslims die publiekelijk afstand nemen van de link tussen islam en terreur een meer voor de hand liggendere reden voor haat en polarisatie.

In Nederland wonen ruim drie miljoen allochtonen, van wie een miljoen moslim zijn. Een kleine acht miljoen Nederlanders zijn geregistreerd als aanhanger van een kerkelijke gezindte.

De islam is niet achterlijker dan het christendom en op de keper beschouwd prediken beide geloven dezelfde waanzin: vrouwen zijn minderwaardig aan mannen, homoseksualiteit wordt veroordeeld en wie vroom leeft wacht het paradijselijke hiernamaals.

Slechts een handvol christenen, samengeschoold in de Bible Belt, houdt zich op enigszins fanatieke wijze aan zulke bijbelse geboden.

Het overgrote merendeel van Nederlandse christenen distantieert zich van zijn geloof en herinnert zich dit nog slechts op de verplichte vrije feestdagen.

Dit lijkt overigens ook te gelden voor een grote meerderheid onder de moslims, want hoewel de AIVD het wel vaker mis heeft, heeft zij volgens eigen zeggen de echte harde kerngroep potentiële moslimterroristen gelokaliseerd: het zijn er zo'n 150.

Je vraagt je af hoe het dan komt dat zo weinig moslims in Nederland het lef hebben om publiekelijk afstand te nemen van het moslimterrorisme. Want voor het gemak scheren wij alle moslims over één kam: moslims en de islam zouden gelijkstaan aan terrorisme.

Haci Karacaer, directeur van Milli Gorüs, waarbij 50 Turkse moskeeën zijn aangesloten, laat in geen debat na om de gelijkstelling ‘terrorisme=islam' te verwerpen.

Hij veroordeelt elke aanslag en waakt voor het oplaaien van terrorisme binnen zijn achterban. Karacaer lijkt een roepende in de woestijn.

Hoe je het ook wendt of keert, veel terroristische daden staan op het conto van moslimfundamentalisten: New York, Bali, Madrid, Casablanca en onlangs (weer) Istanbul.

Het zijn daden van individuen en dus niet van hele bevolkingsgroepen die gestoord zijn en hun geloof als motivatie gebruiken. Waar christenen al lang hebben toegegeven dat het geloof geen legitieme basis is voor terreur, blijft dit geluid uit bij de in Nederland wonende moslims.

Ondertussen zijn jonge moslims wél boos dat ze gestigmatiseerd worden. Ze voelen zich aangesproken en gediscrimineerd wanneer het moslimterrorisme ter sprake komt.

En dat terwijl Turken, Marokkanen, Arabieren en Somaliërs de islam allen op hun eigen manier belijden. ‘De islam' bestaat niet, net zo min als ‘de moslim'.

Toch is het publiekelijk afstand nemen van terroristische daden, die onder het mom van ‘de islam' gepleegd worden, voor jonge moslims een brug te ver. Door te zwijgen roepen moslims het onbegrip van het publiek over zich af.

Het zou goed zijn als er jonge moslims opstaan, die durven te bepleiten dat geloof en levensmoraal los van elkaar staan, en dat de islam evenals het christendom de verworvenheden van de westerse samenleving in de 21ste eeuw moet omarmen.

Als dat niet snel gebeurt, zal de polarisatie blijven. Niet door toedoen van de columnisten, maar door het zwijgen van Nederlandse moslims.



Ebru Umar is columniste.

850
02-06-04, 13:14
Geplaatst door Isaac
Je vraagt je af hoe het dan komt dat zo weinig moslims in Nederland het lef hebben om publiekelijk afstand te nemen van het moslimterrorisme. Want voor het gemak scheren wij alle moslims over één kam: moslims en de islam zouden gelijkstaan aan terrorisme.


:maf2: Dus omdat een paar fanate gekken het verzieken mag de rest de scherven opruimen en publiekelijk afstand nemen van die gekken?
Als je dat niet doet moet je dus ook niet zeuren dat je gestigmatiseerd wordt.

:cool: Is er trouwens geen islam-variant op het woord stigma?

taouanza
02-06-04, 13:15
Wat wil dat mens nou zeggen?

Noem je dat zwijgen als mensen hun vingers in de oren stoppen en roepen: IK KAN JE NIET HOREN!!

plexus
02-06-04, 13:18
Geplaatst door Isaac

Ebru Umar is columniste.

dit laatste lijkt me lichtelijk overdreven..

850
02-06-04, 13:22
Geplaatst door plexus
dit laatste lijkt me lichtelijk overdreven..

Hoezo?

taouanza
02-06-04, 13:23
Geplaatst door plexus
dit laatste lijkt me lichtelijk overdreven..

:hihi:
hoezo?

850
02-06-04, 13:26
Geplaatst door taouanza
:hihi:
hoezo?

Heb je een na-praat-abonnement genomen en zo ja, tot hoe lang is ie geldig?

taouanza
02-06-04, 13:28
Geplaatst door 850
Heb je een na-praat-abonnement genomen en zo ja, tot hoe lang is ie geldig?
wie praat nou wie na?:rolleyes:

Zwarte Schaap
02-06-04, 13:28
Geplaatst door Isaac
De islam is niet achterlijker dan het christendom en op de keper beschouwd prediken beide geloven dezelfde waanzin: vrouwen zijn minderwaardig aan mannen, homoseksualiteit wordt veroordeeld en wie vroom leeft wacht het paradijselijke hiernamaals.

Bovenstaande is een leugen. De Islam predikt helemaal niet dat vrouwen minderwaardig zijn.

Voor de rest is het een simpel stuk en niet eens de moeite waard om errop te reageren.

850
02-06-04, 13:33
Geplaatst door taouanza
wie praat nou wie na?:rolleyes:


:vreemd: mmmm nu je het zegt.......

Julien
02-06-04, 13:33
ook wat het christendom betreft, praat dat wijf onzin. vrouwen zijn er niet minderwaardig en homophielen zijn er niet minder dan heterophielen.

850
02-06-04, 13:35
Geplaatst door Julien
ook wat het christendom betreft, praat dat wijf onzin. vrouwen zijn er niet minderwaardig en homophielen zijn er niet minder dan heterophielen.

Tis geen wijf maar een dame en what on earth zijn phielen?

Julien
02-06-04, 13:39
Geplaatst door 850
Tis geen wijf maar een dame en what on earth zijn phielen?

:p sorry meneer 850 :D ach ik raak een beetje in de war.. -fiel bedoel ik

Isaac
02-06-04, 13:42
Geplaatst door Julien
ook wat het christendom betreft, praat dat wijf onzin. vrouwen zijn er niet minderwaardig en homophielen zijn er niet minder dan heterophielen.

,,Als een man met een andere man omgang heeft zoals met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad. Zij moeten ter dood worden gebracht'', staat geschreven in het boek Leviticus, hoofdstuk 20 vers 13

Julien
02-06-04, 13:44
Geplaatst door Isaac
,,Als een man met een andere man omgang heeft zoals met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad. Zij moeten ter dood worden gebracht'', staat geschreven in het boek Leviticus, hoofdstuk 20 vers 13

ja klopt ;) maar dat gaat over de sex.. niet over de liefde. volgens de Bijbel mag je als man van een andere man houden (= homo-fiel)
homosex wordt inderdaad afgekeurd (net als in de islam).

deze tekst komt trouwens uit het OT.. christenen geloven dat deze wetten er niet meer toedoen, dus vandaar dat ook veel christenen zeggen: homosex mag wel.

mark61
02-06-04, 14:34
Geplaatst door Isaac
Door Ebru Umar

Jonge moslims moeten niet klagen dat ze gestigmatiseerd worden in het debat over terrorisme.

We've been here before, Isaac, over and over again. Dat Ebru dat niet door heeft kan ik niet helpen. Nog één keer dan: als de NL christenen zich niet geroepen voelen op commando afstand te nemen van Bush c.s., de IRA of de protestanten in Noord-Ierland, of enige toestand waarbij rabiate christenen zijn betrokken, zie ik werkelijk geen reden waarom moslims in NL dat zouden moeten doen. Het van ze 'eisen' is reden genoeg om dat verontwaardigd van de hand te wijzen. Ik geef ze groot gelijk. Desalniettemin hebben al honderden moslims in NL in alle toonaarden het terrorisme veroordeeld. Maar het is doorzagende Ebroetje niet genoeg. Das haar probleem.


Het zijn daden van individuen en dus niet van hele bevolkingsgroepen die gestoord zijn en hun geloof als motivatie gebruiken.

Als ze dat zelf in haar oneindige wijsheid al ziet, waar lult ze dan nog verder over?


Als dat niet snel gebeurt, zal de polarisatie blijven. Niet door toedoen van de columnisten, maar door het zwijgen van Nederlandse moslims. Ebru Umar is columniste.

De enigen die hier polariseren zijn sommige columutsisten. Kap nah.

Zwarte Schaap
03-06-04, 01:03
Geplaatst door Julien
ook wat het christendom betreft, praat dat wijf onzin. vrouwen zijn er niet minderwaardig en homophielen zijn er niet minder dan heterophielen.




1 Timothëus:

2:9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;

2:10 Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid) belijden) door goede werken.

2:11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.

2:12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.

2:13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.

2:14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

2:15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren,28) zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.

BniMakaada
03-06-04, 07:12
Geplaatst door mark61
We've been here before, Isaac, over and over again. Dat Ebru dat niet door heeft kan ik niet helpen. Nog één keer dan: als de NL christenen zich niet geroepen voelen op commando afstand te nemen van Bush c.s., de IRA of de protestanten in Noord-Ierland, of enige toestand waarbij rabiate christenen zijn betrokken, zie ik werkelijk geen reden waarom moslims in NL dat zouden moeten doen. Het van ze 'eisen' is reden genoeg om dat verontwaardigd van de hand te wijzen. Ik geef ze groot gelijk. Desalniettemin hebben al honderden moslims in NL in alle toonaarden het terrorisme veroordeeld. Maar het is doorzagende Ebroetje niet genoeg. Das haar probleem.



Als ze dat zelf in haar oneindige wijsheid al ziet, waar lult ze dan nog verder over?



De enigen die hier polariseren zijn sommige columutsisten. Kap nah.

Hier kan ik me goed invinden. Verder vind ik het stuk echt niet de moeite waar om op te reageren vandaar dat ik Mark61 quote :D

Julien
04-06-04, 00:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
[/QUOTE]

als je je ogen open had gedaan had je mijn reactie al gelezen:


ja klopt maar dat gaat over de sex.. niet over de liefde. volgens de Bijbel mag je als man van een andere man houden (= homo-fiel)
homosex wordt inderdaad afgekeurd (net als in de islam).

deze tekst komt trouwens uit het OT.. christenen geloven dat deze wetten er niet meer toedoen, dus vandaar dat ook veel christenen zeggen: homosex mag wel.
we hebben trouwens ook geen boekjes waar in staat dat homo's van torens mogen worden gegooid.

Tomas
04-06-04, 00:07
Geplaatst door Julien


als je je ogen open had gedaan had je mijn reactie al gelezen:


we hebben trouwens ook geen boekjes waar in staat dat homo's van torens mogen worden gegooid. [/B][/QUOTE]

Julien, jij maakt net als veel Moslims van de christenen 1 grote homogene groep. Dat is dus verre van de realiteit. Zelfs onder de katholieken verschilt de waarde van het OT onderling. De ene katholiek moet er niks van hebben en de andere neemt het allemaal nog best wel serieus en moet dus niks van homo's hebben. En dan heb ik het nog niet eens over alle verschillende protestantse richtingen. Daar heb je soms nog echt oud-testamentische tussen zitten.

Zwarte Schaap
04-06-04, 00:13
Geplaatst door Julien
als je je ogen open had gedaan had je mijn reactie al gelezen:


Dat is wat jij zegt, de bijbel vind ik betrouwbaarder dan jouw woorden.


we hebben trouwens ook geen boekjes waar in staat dat homo's van torens mogen worden gegooid.

Jammer dat je meteen vals wordt en er een andere draai aan geeft. Als je de bijbel goed gelezen had dan weet je dat op homosexualiteit de doodstraf staat.

Maar nu hadden we het over minderwaardig zijn van vrouwen.

Tomas
04-06-04, 00:17
Geplaatst door Zwarte Schaap

Als je de bijbel goed gelezen had dan weet je dat op homosexualiteit de doodstraf staat.


Als onderhand 100-en christenen hebben verklaard hier op het prikbord dat ze de bijbel niet letterlijk nemen dan zou je dat ook kunnen geloven. Waarom niet?

Julien
04-06-04, 00:21
Geplaatst door Tomas
Julien, jij maakt net als veel Moslims van de christenen 1 grote homogene groep. Dat is dus verre van de realiteit. Zelfs onder de katholieken verschilt de waarde van het OT onderling. De ene katholiek moet er niks van hebben en de andere neemt het allemaal nog best wel serieus en moet dus niks van homo's hebben. En dan heb ik het nog niet eens over alle verschillende protestantse richtingen. Daar heb je soms nog echt oud-testamentische tussen zitten. [/B]

hm ja daar heb je gelijk in. maar de christenen die deze tekst over homo's uit het OT letterlijk opvatten, zijn met 1 hand te tellen.

nl-x
04-06-04, 00:21
Moeten we nou echt een hele discussie gaan houden over welk geloof er het meest/minst homofoob en vrouwonvriendelijk is?


Die Umar waant zich een expert op allerlei vlakken terwijl ze niets aan te bieden heeft dat dat toont.

Schandalig en zonder enkele onderbouwing zegt ze dat de AIVD verkeerde aannames doet, terwijl de AIVD onderzoek heeft gedaan en zij niet. Zij weet het ineens beter ofzo.

Daarnaast loopt ze continu in r stuk te kleppen dat jonge moslims zich zgn. niet distantiëren van terrorisme. Wat verwacht dat wijf nou echt? Dat we met tv-commercials en bumperstickers gaan komen waarin we verklaren dat Osama niet aanbidden? Er is al te veel onnodig afstand genomen. Onnodig omdat wij niet in gebreke staan, of ineens *iets* moeten doen als een ander iets anders doet.

Dat columniste is inderdaad wat overdreven. Dat mens is inhoudloos. Ik snap nu waarom zij veelal provocerende en hatelijke berichten schrijft... Als ze iets anders schrijft zie je dat ze niet veel kan. Dit stuk was echt saai.

Tomas
04-06-04, 00:22
Geplaatst door Julien
hm ja daar heb je gelijk in. maar de christenen die deze tekst over homo's uit het OT letterlijk opvatten, zijn met 1 hand te tellen.

Dan heb jij grote handen.

nl-x
04-06-04, 00:25
Met 1 hand kan je gewoon een hoop tellen...

(Tis OP 1 hand dat wat lastiger gaat.)

Marsipulami
04-06-04, 00:27
In tegenstelling tot een heleboel protestantse sektariërs erkent het katholicisme wel de historische en culturele invloeden op de bijbel, wat betekent dat je wel een paar dingen mag schrappen als niet relevant of achterhaald.

Julien
04-06-04, 00:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is wat jij zegt, de bijbel vind ik betrouwbaarder dan jouw woorden.



Jammer dat je meteen vals wordt en er een andere draai aan geeft. Als je de bijbel goed gelezen had dan weet je dat op homosexualiteit de doodstraf staat.

Maar nu hadden we het over minderwaardig zijn van vrouwen.

ik zal het voor je uitleggen:

Toen Jezus opstond uit de dood zijn alle wetten uit het Oude Testament ongeldig verklaard, de Nieuwe Wet werd en is Jezus. De regels van het Nieuwe Testament zijn de Wet voor Christenen. Natuurlijk zijn de 10 geboden van belang, maar Christenen houden zich bijv. niet aan besnijdenis zoals Joden en Moslims en Christenen mogen best varkensvlees eten itt moslims en joden. Toch staat er in het OT dat je je moet laten besnijden en dat je geen varkensvlees mag eten.

De wetten uit het OT zijn bedoeld voor de Joden, niet meer voor de christenen.

Wat betreft je citaten over de minderwaardigheid van vrouwen, er is maar 1 citaat die daar mee te maken heeft.. de rest niet, en daarvoor geldt hetzelfde verhaal als voor homo's.

overigens gaat het mij er niet om welk geloof het minst homofoob is, nl-x.. ik juig het toe als moslims net zo naar de Koran kijken als ik naar de Bijbel. Ben je het met deze interpretatie eens ZS?

Zwarte Schaap
04-06-04, 00:30
Geplaatst door Tomas
Als onderhand 100-en christenen hebben verklaard hier op het prikbord dat ze de bijbel niet letterlijk nemen dan zou je dat ook kunnen geloven. Waarom niet?

Intresseert me helemaal niets dat over homosexuelen, al genoeg over geluld, maar meneer wenste daar een opmerking over te maken zo dwaalde ik mee.

Julien
04-06-04, 00:31
Geplaatst door Tomas
Dan heb jij grote handen.

noem mij dan een christen die vindt dat een homo de doodstraf verdient en dat een hoer moet worden gestenigd.

Zwarte Schaap
04-06-04, 00:35
Geplaatst door Julien
Wat betreft je citaten over de minderwaardigheid van vrouwen, er is maar 1 citaat die daar mee te maken heeft.. de rest niet, en daarvoor geldt hetzelfde verhaal als voor homo's.

Er zijn meer bijbelcitaten.

In iedere geval snap ik dan niet waarom het O.T. in de bijbel opgenomen is als Jezus het afgeschaft heeft.

nl-x
04-06-04, 00:36
Heh, kunnen we nou niet gezellig even over Ebru gaan kutten?

Kga naar bed dan maar

Zwarte Schaap
04-06-04, 00:38
Geplaatst door nl-x
Heh, kunnen we nou niet gezellig even over Ebru gaan kutten?

Kga naar bed dan maar

De grootste straf is haar doodzwijgen.