PDA

Bekijk Volledige Versie : Drie broertjes door moeder gedood...



Sou
02-06-04, 22:17
Familiedrama Berghem
'Moorden waren rustig gepland'

Drie broertjes door moeder gedood
De moeder van de drie dood aangetroffen jongens uit Berghem heeft haar kinderen zaterdagnacht met geweld gedood. Ze heeft enkele afscheidsbrieven achtergelaten.
Steekwonden
Uit het technisch en buurtonderzoek is gebleken dat de vrouw alleen heeft gehandeld. De jongens zijn in de woning omgekomen door steek- en slagwonden. Na haar daad heeft de moeder zich voor de trein geworpen. De politie heeft dit nu officieel bekendgemaakt.
Brieven
In het huis waar het drama zich heeft afgespeeld, zijn afscheidsbrieven van de moeder gevonden. Uit die brieven blijkt volgens de politie dat de vrouw op zoek was naar gemoedsrust en dat ze haar drie kinderen bij zich wilde hebben. De brieven zijn in alle rust geschreven.
Klap
Niemand had kennelijk in de gaten dat de vrouw ergens mee worstelde, zegt burgemeester Klitsie. "Het was voor iedereen een klap bij heldere hemel. Niemand begrijpt het.'' Het gezin was bij de politie nauwelijks bekend. De scheiding tussen de vader en moeder was probleemloos verlopen.

:(.





Thalla,
Sou

Zwarte Schaap
02-06-04, 22:29
Zonet op Nederland 1 bij touch of frost precies hetzelfdde verhaal in deze detective serie.

Alleen jammer dat ik net niet de ontknoping heb gezien.

Zwarte Schaap
02-06-04, 22:42
Gezinspsychologen over wanhoop die leidt tot moord kinderen

'Moeder moet razend geweest zijn'


Een moeder die haar drie kinderen doodsteekt en daarna zelfmoord pleegt. Is dat gestoord? Of is het ook te begrijpen? ,,Razend zijn maar niks zeggen, kan tot verschrikkelijke daden leiden.''

Door onze redacteur Jannetje Koelewijn

AMSTERDAM, 2 JUNI. Over de vrouw uit Berghem die zaterdag haar drie zoontjes doodstak en daarna onder de trein sprong, kan Martine Groen niets zeggen. ,,Ik ken haar niet.'' Maar over zulke gevallen kan ze véél zeggen. Martine Groen is gezinspsycholoog, ze schreef samen met Justine van Lawick, ook gezinspsycholoog, een boek over fysiek en psychisch geweld in gezinnen, 'Intieme oorlog'. In dit geval, zegt ze, zijn er ,,een paar dingen'' opmerkelijk. ,,Eén: de politie is eerder dit jaar een paar keer aan de deur geweest om te bemiddelen in de ruzies tussen haar en haar ex-man. Twee: ze stéékt haar kinderen met een mes dood, net als Medea.'' Medea was de prinses uit de Griekse mythologie die haar kind doodde om zich te wreken op haar man Jason, die haar had verlaten voor een andere prinses.

Martine Groen: ,,Steken is zeer gewelddadig. Die kinderen zijn niet meteen dood geweest, ze heeft haar best moeten doen. Ze had ze ook slaappillen kunnen geven en de gaskraan kunnen opendraaien, dat is heel wat milder. Voor de trein springen is ook zeer gewelddadig. Er spreekt een enorme razernij uit. Maar in de berichtgeving en in de verklaringen van de politie wordt dat weggemoffeld. Dat ze gescheiden was, wordt ook weggemoffeld. Daar had het volgens de politie niets mee te maken.''

Zo gaat dat vaak, zegt Groen. Het is ook een van de thema's van 'Intieme oorlog'. Geweld in gezinnen blijft volgens haar en Justine van Lawick vaak onbesproken, omdat niemand zich er raad mee weet. Het is te erg. Er is nog iets dat Martine Groen is opgevallen: ,,Het isolement waarin deze vrouw verkeerde. Ze vertelde niemand hoe moeilijk ze het had. Blijkbaar heeft ze het heel goed willen doen, in haar eentje met haar kinderen. Ze hield de façade perfect in stand.''

Razend en wanhopig zijn, maar niks zeggen, of niks kúnnen zeggen - dat kan tot verschrikkelijke daden leiden. Was de vrouw uit Berghem gestoord? Martine Groen: ,,Op het moment zelf was ze zeker gestoord. Maar dat wil niet zeggen dat ze gek was. Je weet niet hoe lang zij en haar man elkaar getreiterd hebben, en hoe erg. Er is in dit soort gevallen altijd meer aan de hand dan de buitenwereld denkt.''

,,Niet te excuseren, wel te begrijpen'', zegt Justine van Lawick over de vrouw uit Berghem. Voordat ze verder praat, wil ze zeggen dat dit soort excessen bijna altijd wordt voorkomen. ,,Het komt alleen in het nieuws als het wél gebeurt.'' In gedachten pleegt iedereen wel eens een moord, zegt ze. En veel mensen fantaseren er wel eens over hoe het zou zijn om de kinderen over het balkon te smijten. En zeker mensen die uit hun evenwicht zijn - bijvoorbeeld door ruzies en een scheiding. ,,Je verbeelding'', zegt Justine van Lawick, ,,helpt je om je agressie vorm te geven. Je impulscontrole voorkomt dat je zoiets ook echt doet.''

Blijkbaar was er bij de vrouw uit Berghem geen zusje, buurvrouw of vriendin die merkte hoe boos en wanhopig ze was. Justine van Lawick: ,,Blijkbaar is ze echt gaan denken dat er voor haar nog maar één mogelijkheid was: zelfmoord plegen en de kinderen meenemen, zoals zij dat noemde.'' Ze vindt beangstigend, maar ook ,,fascinerend'' dat mensen zo gevangen kunnen raken in hun eigen overtuigingen. ,,We zien daar door de hele wereldgeschiedenis heen voorbeelden van.'' Om zelf weer uit zo'n waan te komen - Justine van Lawick gebruikt dát woord ervoor - is heel lastig. ,,Daar moet je bij geholpen worden.'' Maar dan moeten andere mensen wel wéten dat die waan er is.

Hoe onvoorstelbaar is het, een moeder die haar kinderen doodt?

Justine van Lawick: ,,Uit allerlei psychologische experimenten is allang gebleken dat de meeste mensen tot álles in staat zijn.'' Ze bedoelt bijvoorbeeld experimenten waarin proefpersonen (zogenaamd) elektrische schokken konden geven aan andere proefpersonen. Ze deden het bijna allemaal en ze wísten wat ze deden. Maar ze bedoelt ook allerlei wanhoopsdaden die voor niet-wanhopige mensen onbegrijpelijk zijn. ,,Bij iedereen die roept: dat zou ik nóóit doen of nóóit kunnen, denk ik: jíj in elk geval wel, want je bent niet eens in staat om over jezelf na te denken.''

Afgelopen woensdag, twee dagen voor de moord, besteedde Oprah Winfrey haar uitzending aan gescheiden ouders die hun kinderen doodden. Wellicht heeft de moeder uit Berghem het programma gezien.


Bron: NRC-Handelsblad 02/06/04

Rob T
02-06-04, 22:54
Ik begrijp er niets van, ze moet wel heel erge problemen hebben gehad om tot deze afschuwelijke daad te komen. Je eigen kinderen doodsteken, gruwelijk. Raakte het jou ook zo Schaap?

Zwarte Schaap
02-06-04, 22:59
Geplaatst door Rob T
Ik begrijp er niets van, ze moet wel heel erge problemen hebben gehad om tot deze afschuwelijke daad te komen. Je eigen kinderen doodsteken, gruwelijk. Raakte het jou ook zo Schaap?

Nee

Rob T
02-06-04, 23:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nee
Waarom niet?

Zwarte Schaap
02-06-04, 23:13
Geplaatst door Rob T
Waarom niet?

Omdat jij en ik niet hetzelfde zijn.

Rob T
02-06-04, 23:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat jij en ik niet hetzelfde zijn.
Goh, ik wist niet dat je zo gevoelloos was

Zwarte Schaap
03-06-04, 00:07
Geplaatst door Rob T
Goh, ik wist niet dat je zo gevoelloos was

Hoe trek jij de conclusie dat ik zo gevoelloos ben?

Rob T
03-06-04, 00:11
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hoe trek jij de conclusie dat ik zo gevoelloos ben?
Omdat het je koud laat als een moeder haar eigen kinderen dood steekt.

Zwarte Schaap
03-06-04, 00:14
Geplaatst door Rob T
Omdat het je koud laat als een moeder haar eigen kinderen dood steekt.

Waar heb ik dat gezegd of waaruit leid jij dat af?

taouanza
03-06-04, 07:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waar heb ik dat gezegd of waaruit leid jij dat af?

:hihi:

Rob T
03-06-04, 08:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waar heb ik dat gezegd of waaruit leid jij dat af?
Je antwoordde ontkennend op de vraag of het je raakte.

Rob T
03-06-04, 08:45
Geplaatst door taouanza
:hihi:
:maf3:

Joesoef
03-06-04, 08:58
Wat raakt een mens het meest. Het missen van het plot van a touch of frost, een fucking tv serie, of een gezinsdrama in real live waarbij drie kinderen en een vrouw het leven verliezen.


topic sluiten.......

SOEYMEYA
03-06-04, 09:09
ik heb door het verhaal kippenvel gekregen....

Proselyte
03-06-04, 09:34
zwarte schaap is niet voor niets het zwarte schaap,

niet omdatie onschuldig overal de schuld van krijgt maar omdattie waarschijnlijk gewoon schuldig is bevonden aan gevoelloosheid en dan maak je van jezelf een zwart schaap.

Zwarte Schaap
03-06-04, 10:03
Geplaatst door Rob T
Je antwoordde ontkennend op de vraag of het je raakte..

Dat is onjuist, ik ontkende dat het me ook zo raakte.

Mark
03-06-04, 10:04
Ik vond het sudan artikel een stuk schrijnender

Zwarte Schaap
03-06-04, 10:06
Geplaatst door Joesoef
Wat raakt een mens het meest. Het missen van het plot van a touch of frost, een fucking tv serie, of een gezinsdrama in real live waarbij drie kinderen en een vrouw het leven verliezen.


topic sluiten.......

Ook weer iemand die zijn domme fantasie de vrije loop laat gaan.

Rob T
03-06-04, 11:15
Laten we hopen dat Allah met de hand over zijn hart strijkt en die ongelovige kindertjes toch toegang tot het paradijs zal geven.

SOEYMEYA
03-06-04, 11:17
[QUOTE]Geplaatst door Rob T
Laten we hopen dat Allah met de hand over zijn hart strijkt en die ongelovige kindertjes toch toegang tot het paradijs zal geven. [/QUOTE


alle kinderen op zulke leeftijd gaan naar het paradijs, hun hebben hun onschuld nog en hebben er niet voor gekozen om ongelovig te zijn..

echt een erg drama....

Rob T
03-06-04, 11:21
Geplaatst door SOEYMEYA
alle kinderen op zulke leeftijd gaan naar het paradijs, hun hebben hun onschuld nog en hebben er niet voor gekozen om ongelovig te zijn..

Dat is een hele troost. Wel jammer dat ze dan nooit meer herenigd zullen worden met hun ouders. Die gaan toch wel gewoon branden in de hel neem ik aan?

SOEYMEYA
03-06-04, 11:23
Geplaatst door Rob T
Dat is een hele troost. Wel jammer dat ze dan nooit meer herenigd zullen worden met hun ouders. Die gaan toch wel gewoon branden in de hel neem ik aan?


rob,

daar mag/kan/wil ik geen oordeel over geven, who knows, allah oelam, zoals wij zeggen........

Robbedoes
03-06-04, 11:23
Ja RobT, dat is dan wel weer onbarmhartig hè?

Rob T
03-06-04, 11:26
Geplaatst door SOEYMEYA
rob,

daar mag/kan/wil ik geen oordeel over geven, who knows, allah oelam, zoals wij zeggen........
Dat klinkt alsof er toch nog een klein kansje is dat die ongelovige ouders van overleden kinderen ook naar het paradijs kunnen....

Of vindt je het gewoon te hard om te zeggen dat die kinderen van hun ouders worden gescheiden? Of is de islam niet duidelijk op dit punt?

Zwarte Schaap
03-06-04, 11:27
Geplaatst door Rob T
Dat is een hele troost. Wel jammer dat ze dan nooit meer herenigd zullen worden met hun ouders. Die gaan toch wel gewoon branden in de hel neem ik aan?

Dat heet vragen naar de bekende weg.

Wat ben je allemaal aan het graven jongen?

SOEYMEYA
03-06-04, 11:27
zoals ik zei, daar ga ik niet over.......zulke beslissingen zijn terecht niet aan mij besteedt...

Rob T
03-06-04, 11:29
Geplaatst door SOEYMEYA
zoals ik zei, daar ga ik niet over.......zulke beslissingen zijn terecht niet aan mij besteedt...
Dan moeten die ouders maar gewoon de rest van hun leven in spanning afwachten hè, of ze hun kind ooit nog zullen zien.

SOEYMEYA
03-06-04, 11:31
elk mens heeft zijn eigen geloofsovertuiging,
en elk mens/ geloof heeft zijn eigen interpetatie van de hemel of het hierna maals...

SOEYMEYA
03-06-04, 11:33
Geplaatst door Rob T
Dan moeten die ouders maar gewoon de rest van hun leven in spanning afwachten hè, of ze hun kind ooit nog zullen zien.


wie zegt dat? dat gezin kan toch een ander geloofsovertuiging hebben en en ander interpetatie van de hemel hebben...

zij heeft het gedaan om gemoedsrust te vinden en was mogelijk in de overtuiging dat ze hierna samen zullen zijn...

Mark
03-06-04, 11:44
Nou Rob, je hebt geluk dat beheer niet online is.

nl-x
03-06-04, 11:49
Rob_T ... Je doet wel uiterst je best om ook deze topic naar de maan te helpen, nietwaar?

Vind het dan even niet erg als ik je vastbind aan de topic en je ook naar de maan help.

Mark
03-06-04, 11:52
Ik heb best respect voor het geloof van mensen. Maar wanneer een moeder haar kinderen vermoord omdat ze gelooft dat ze dan mee gaan met haar naar de hemel dan vind ik dat respect niet op zijn plaats is maar politie ingrijpen.

nl-x
03-06-04, 11:59
Dus ... ?

Niemand zegt dat ze gelovig was. Enige wat ik me herinner (en vaag ook nog, dus niet schelden als ik me vergis) is een foto van de drie kinderen op tv waarop ik zag dat het blanke Nederlanders waren.

Mark
03-06-04, 12:01
Geplaatst door nl-x
Dus ... ?

Niemand zegt dat ze gelovig was. Enige wat ik me herinner (en vaag ook nog, dus niet schelden als ik me vergis) is een foto van de drie kinderen op tv waarop ik zag dat het blanke Nederlanders waren.

Zoals ik het begreep wilde ze haar kinderen "meenemen" naar het volgende leven

het waren inderdaad autochtonen, hoezo? Kijk zo ben ik dan ook weer... ik vind zelfs dat autochtonen die hun kinderen vermoorden moeten worden aangepakt ;)

SOEYMEYA
03-06-04, 12:02
Geplaatst door nl-x
Dus ... ?

Niemand zegt dat ze gelovig was. Enige wat ik me herinner (en vaag ook nog, dus niet schelden als ik me vergis) is een foto van de drie kinderen op tv waarop ik zag dat het blanke Nederlanders waren.


ja inderdaad....


zo heeft zij gehandeld, meer niet en niet minder....

taouanza
03-06-04, 12:07
Geplaatst door Rob T
Dat is een hele troost. Wel jammer dat ze dan nooit meer herenigd zullen worden met hun ouders. Die gaan toch wel gewoon branden in de hel neem ik aan?

Ja hoor hier gaan we weer.:moe:

Rabi'ah.
04-06-04, 13:16
Geplaatst door SOEYMEYA
elk mens heeft zijn eigen geloofsovertuiging,
en elk mens/ geloof heeft zijn eigen interpetatie van de hemel of het hierna maals...

Helemaal mee eens. :)

Proselyte
04-06-04, 21:35
Geplaatst door Mark
Ik heb best respect voor het geloof van mensen. Maar wanneer een moeder haar kinderen vermoord omdat ze gelooft dat ze dan mee gaan met haar naar de hemel dan vind ik dat respect niet op zijn plaats is maar politie ingrijpen.

ze moet alsnog (in de hemel) gearresteerd worden en levenslang krijgen !


Arme nabestaanden, ze zullen met zoveel vragen blijven zitten.

Alleen G'd weet wat deze radeloze moeder beroerde,

Alleen Hij weet of ze schuldig moet worden bevonden of niet en wat haar eventuele straf zal zijn, niemand anders.

Wat fout geloof allemaal niet vermag,

want hoe je het ook bekijkt,

haar (persoonlijke) geloof was fout !!!

echnaton
04-06-04, 22:42
Geplaatst door nl-x
Dus ... ?

Niemand zegt dat ze gelovig was. Enige wat ik me herinner (en vaag ook nog, dus niet schelden als ik me vergis) is een foto van de drie kinderen op tv waarop ik zag dat het blanke Nederlanders waren.

Nou, gefeliciteerd.

Al Sawt
04-06-04, 22:48
Geplaatst door Rob T
Dan moeten die ouders maar gewoon de rest van hun leven in spanning afwachten hè, of ze hun kind ooit nog zullen zien. Bij Islam moet je gissen en bij een bepaalde godsdienst, weet je zeker dat een berouwvolle moordenaar naar hemel gaat en een netjes gedragende en niet gelovig moedertje naar de hel gaat.

echnaton
05-06-04, 00:10
Geplaatst door Al Sawt
Bij Islam moet je gissen en bij een bepaalde godsdienst, weet je zeker dat een berouwvolle moordenaar naar hemel gaat en een netjes gedragende en niet gelovig moedertje naar de hel gaat.

Het gewoon maar een gok, Al Sawt. Zien wij elkaar aan de andere kant? Als het waar is valt het mee. Maar ik denk het niet.

Julien
05-06-04, 12:36
Geplaatst door Al Sawt
Bij Islam moet je gissen en bij een bepaalde godsdienst, weet je zeker dat een berouwvolle moordenaar naar hemel gaat en een netjes gedragende en niet gelovig moedertje naar de hel gaat.

ik neem aan dat je het nu niet over het christendom hebt.

Al Sawt
06-06-04, 01:40
Geplaatst door echnaton
Het gewoon maar een gok, Al Sawt. Zien wij elkaar aan de andere kant? Als het waar is valt het mee. Maar ik denk het niet. De tijd zal het leren.

eva2
06-06-04, 09:45
Het is vreselijk wat daar gebeurd is in Berghem onvoorstelbaar,
zelfmoord is in alle godsdiensten verboden en als een persoon dat doet is de bestemming de hel.

de kinderen van die vrouw gaan naar het paradijs (als god het wil)
Zij verdient in mijn ogen de hel!
dat ze zelf niet meer wilde leven dat kan je dan nog snappen ,maar dat ze haar kinderen het leven niet gunde,en op een gruwelijke manier van het leven heeft berooft. is onverteerbaar!!!
eigenlijk is zo`n persoon een grote egoist (kan de trema niet vinden)

voor die vader van die kinderen vindt ik het nog het ergst die leeft momenteel hier op aarde in een hel!
heel erg triest allemaal.
maar er zijn in het verleden al eerdere drama`s geweest!
dat een ouder zijn kinderen en zichzelf van het leven berooft!